Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 288

Ämne: Sequential Take 5

  1. #121
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sean Costello (Valhalla DSP) skrev om filter Q compensation på Gearspace:

    "I don't know if it has been discussed here, but the SSI 2140 filter in the Take 5 differs from the Prophet-5/10 in a significant way: the Take 5 filter is using Q compensation.

    What is Q compensation?

    - In your "classic" 4-pole lowpass filter circuits, the resonance or "Q" control works by turning up negative feedback around 4 one-pole filters. This has the side effect of reducing the amplitude of signals below the cutoff. Which means that bass sounds with higher amounts of resonance sound less bassy.

    - Q compensation works by increasing the input or output level as the Q is turned up. This results in a more constant level for signals below the cutoff at all resonance levels. It can also result in a higher level for the resonance peak, depending on how it is implemented, which can create clipping.

    The SSI 2140 shows 3 different ways of implementing Q compensation. I'm not sure what method Sequential is using, but it sounds GREAT. As you turn up the resonance, the signal level below the cutoff remains the same, and I never hear clipping in the output. This is really useful for bass sounds, as well as emulating an SH-101."
    MFB Synth Pro har SSI 2144, och där finns Q comp tillgänglig i en meny.

  2. #122
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Detta från Sean Costello var också kul att läsa. Jag var lite orolig för reverbet, men det verkar ju lugn när åsikten kommer från honom.

    Just got a Take 5. Plotting the frequency response (running my interface at 96 KHz). It looks like the VCF can sweep considerably above 20 kHz, but that the A/D in the Take 5 convertor starts to roll off above 18 kHz, with a cutoff somewhere in the 22-24 kHz range.

    Sonically, the Take 5 is INCREDIBLE. But I'll have more on this when I've had more than a few hours with it. Gotta learn how it works. A few highlights:

    - The filter drive is very nice. Not a huge roar, but definitely adds some growl. Reminds me of my Moog Rogue, although a bit more gentle.

    - Square sub oscillator. YES.

    - It can sound REALLY CLOSE to my Prophet-10. Like, freakishly close.

    - The reverb isn't all that bad. And I'm a bit of a snob about such things.

  3. #123
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MFB Synth Pro har SSI 2144, och där finns Q comp tillgänglig i en meny.
    Blev det MFB:s sista synt? Den är jäkligt intressant även om den har en del brister.
    Att Take5 har q-kompensation är +.

  4. #124
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Ser snyggare ut i videos än på bild. Vilken liten goding denna synten är alltså.


    https://youtu.be/pm2evlAw4dk

    https://youtu.be/pm2evlAw4dk

  5. #125
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    ang. MFB's framtid och lite off topic kanske: Det tror och hoppas jag verkligen inte! Jag vet dock inte om det finns samma kompetens, att designa helt egna kretsar i nuläget.
    Första prövningen blir om MFB kommer att uppdatera firmware av existerande produkter framöver.

  6. #126
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag får otroliga Six Trak vibbar av den här. Nerbantad Prophet på lite samma sätt som Six Trak var fast med annat godis istället. Den här gången med lite mer användarvänligt interface dock. GASar rätt hårt på den här får jag säga.

  7. #127
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tycker denna klickar alla boxar för mig personligen (en billig ”P5” med enkel Sequencer man kanske har plats med), möjligheten att den kommer kännas ”grund” efter ett tag? Och har ju en a4 med lite annan flexibilitet (försöker gas-maska mig).
    Senast redigerat av HEK den 2021-09-03 klockan 12:17.

  8. #128
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker denna klickar alla boxar för mig personligen (en billig ”P5” med enkel Sequencer man kanske har plats med), möjligheten att den kommer kännas ”grund” efter ett tag? Och har ju en a4 med lite annan flexibilitet (försöker gas-maska mig).
    Jag sålde min OB-6 för att den i längden kändes lite begränsad i modulation, jämfört med modernare syntar. Men klangen i OB-6 är det absolut inget fel på! Så Take 5 klickar alla boxar för mej också, i nuläget. Men den måste ju testas innan man klickar på ett köp

  9. #129
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  10. #130
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter riktigt bra.
    Senast redigerat av eXode den 2021-09-06 klockan 18:51.

  11. #131
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ja det känns verkligen som en synth som man köper för att den låter bra.
    Nog aldrig varit imponerad av fabrikspatchar eller youtubedemos undantaget denna.

  12. #132
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Dags för en detaljtest av Loopop, Sonicstate, Starsky Carr eller Tim Shoebridge PS. kul att Bobeats redan nosat på den lite

  13. #133
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Jävla Dave Smith som aldrig bygger ihop THE SYNTH som har allt. Bara justerar och fixar så man måste ha alla Sequential för att bli nöjd. Take 5 är ju det som REV 2 skulle vara eller om man vänder på det, Take 5 skulle ha blivit en REV 3 alternativt bli en Take 8 med fem oktaver.

  14. #134
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Haha ja lite irriterande.
    Samtidigt så är det just så det funkar inom utveckling. Om man ska bygga THE SYNTH (eller vilken annan produkt som helst) så kommer man aldrig bli färdig utan det kommer hela tiden tillkomma nya saker som måste in. Oavsett om det är inspiration från konkurrenternas senaste släpp eller nya komponenter på marknaden (som SSI chippen i Take 5) eller något annat.
    Så det enda vettiga för en bärande affärsplan är ständiga uppdateringar och förfinande av en grundprodukt.

    Jag tycker ändå att Sequential sköter sig mycket bättre än tex Roland som ständigt "ompaketerar" sitt gamla arv.

  15. #135
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bjorx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävla Dave Smith som aldrig bygger ihop THE SYNTH som har allt. Bara justerar och fixar så man måste ha alla Sequential för att bli nöjd. Take 5 är ju det som REV 2 skulle vara eller om man vänder på det, Take 5 skulle ha blivit en REV 3 alternativt bli en Take 8 med fem oktaver.
    Behringer Pro-16 får väl alla filtertyper, 16 röster med split, sequencer med overdub, aftertouch...om två år typ Så Sequential hinner kränga en Take 5, Take 10, med eller utan klav under tiden

  16. #136
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, ta en kölapp på DLXmusic nu...Dom har fått in första exet av Take 5

  17. #137
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, ta en kölapp på DLXmusic nu...Dom har fått in första exet av Take 5
    Kom nog en båtlast till Europa i veckan för Thomann skickade sin första batch till kund i onsdags.

  18. #138
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, ta en kölapp på DLXmusic nu...Dom har fått in första exet av Take 5
    Dom har fått in ett fåtal fick jag till svar så jag råkade beställa en : )

  19. #139
    JFM
    JFM är inte uppkopplad
    JFMs avatar
    Senior
    Hoppsan! Sånt som händer

  20. #140
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Coolt! Ni får gärna sälja en vidare till begagnatpris när ni tröttnat efter en vecka

    Sett flera butiker som fått in dem, Musicstore hade på lager men verkar ha sålt slut sin batch.
    13290:- verkar priset ligga på i Sverige. Undrar om det kommer ändra sig eller ligga fast.

  21. #141
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag menade inte namnet så mycket som designen. Att göra om "E" till tangenter är imo design på mellanstadienivå.

    Att få in Empire State Building i en logo är iofs ganska imponerande - men inte på något bra sätt...
    Oups...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D3AB7774-5398-4050-9976-7BE3D8DE0344.jpeg 
Visningar:	101 
Storlek:	387,9 KB 
Id:	103038

  22. #142
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oups...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D3AB7774-5398-4050-9976-7BE3D8DE0344.jpeg 
Visningar:	101 
Storlek:	387,9 KB 
Id:	103038
    Det är Elektron så då är allt förlåtet. Älskar AK.

  23. #143
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

  24. #144
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    För er som inte orkar kolla videon så uppskattades den nya splitfunktionen enormt samt spelglädjen.

  25. #145
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Jag har haft min sedan i måndags, men tyvärr inte haft så mycket tid över, dock kan jag enkelt säga att jag verkligen inte ångrar mitt köp. Den passar så himla bra in i min setup.

    Har skruvat ihop sju-åtta egna ljud och det är LÄTT att hitta sweetspots. Den låter sjukt bra helt enkelt. Verkligen levande ljud och det finns så många sätt att få ljudet att röra på sig. Den känns enkel men samtidigt djup, det är upp till en själv liksom.

    Ett bra betyg på ljudet är att man knappt behöver använda effekter, det låter så himla bra ändå.

    Den påminner om min Toraiz AS-1, men ändå inte. Lite svårt att sätta fingret på det, men filtret känns "vidare" (i brist på bättre ord). Det går liksom att få den att mullra men också att bli "bright" så in i. Men den har liksom samma mjuka sköna "vintage-ljud" som AS-1.

    Den är dessutom grym som monosynt. Till min förvåning så kan den göra liknande mjuka mullriga ljud som min Moog Subsequent 37 och fetare än AS-1an. Den ställbara unison och allt modulerande gör att den liksom inte låter "bara" unison utan mer som en fleroscillators mono. Jag har aldrig gillat "unison" speciellt, men här är det superbra och inte bara fett liksom.

    Splitfunktionen är toppen och en annan liten detalj som jag uppskattar är att om man börjar skruva på ett sparat ljud, så tänds det en liten punkt i LED-displayen när man vrider tillbaks en pot till det sparade läget, så det är lätt att hitta tillbaks om man skruvar bort sig.

    Även enkelt att snabbt spara ljud och namnge etc.

    Sammanfattningsvis så tycker jag att det är en sjukt lyckad synt och det är lätt att plötsligt skruva fram ett ljud som man liksom har hört i någon gammal låt från början av åttiotalet.

    Det är några små saker som jag tycker är lite konstiga i modmatrisen, att man inte kan använda "spread" till vissa polyfoniska saker, men det kan vara jag som inte fattat än. "Drive" till filtret är väldigt svag effekt tycker jag. Man får lite mer effekt om man modulerar det med modhjulet än när man vrider på ratten direkt. Tycker det kunde varit liiiite mer drag i den ratten så att säga.

    Overdriveeffekten låter inte lika bra som den på Pro 2, men den kan säkert vara användbar ändå.

    Ser fram emot att använda den mer, jag har så mycket kvar att upptäcka. Har knappt använt effekterna alls än, men tycker att de verkar låta bra.

  26. #146
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Tack för den initiala recensionen!
    Jag är själv sugen på en men har dels väntat på vad Superbooth har att erbjuda (inget alls än så länge är väl svaret på detta) dels så är jag orolig för ett stort överlapp med mina andra analoga synthar som Rev2, AS-1 (och JX8P även om den nu låter helt annorlunda).

    Intressant att du nämner AS-1 då den är min favoritsynth sett till ljud och design. Den behöver heller inga effekter för att låta levande och jag fick samma vibbar av att spela på en P5 Rev4.
    Kommer nog inte att göra mig av med AS-1 då den tar så lite plats och är relativt billig begagnad.

    Kan det här vara första analoga polyn som även kan göra feta basar?

  27. #147
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    P5 Rev3 och 4 gör bra bas också

  28. #148
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, ta en kölapp på DLXmusic nu...Dom har fått in första exet av Take 5
    Äsch, det finns ju inget demo-ex i butiken Dom fick in så få ex, att alla säljs direkt. Men nu börjar ju riktiga recensioner dyka upp på Tuben

  29. #149
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Kunde inte hålla mig i helgen så nu är en sådan på väg...

  30. #150
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nice

  31. #151
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte hålla mig i helgen så nu är en sådan på väg...
    Tror inte du kommer ångra dig.

    Allt mitt sug efter analogpoly försvann när jag fick denna. Den känns så klassisk i sitt ljud på något sätt och har dessutom flera kluriga modulationsmöjligheter. Riktigt snygg irl också. Väldigt svart och mörk, men med krispiga röda LEDs.

  32. #152
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kunde inte hålla mig i helgen så nu är en sådan på väg...
    Grattis! jag hoppas få testa en framöver i nån butik.

  33. #153
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ok, har knappt hunnit testa den pga för långa arbetsdagar men mina första intryck:

    - Kompaktare än jag trodde, siffer-LED displayen är mini-mini jämfört med den på P5.
    - Samma OLED som på AS-1. Snygg intro-loggo med ordet "Take 5".
    - Väldigt gediget byggd, alla rattar och knappar känns bra. Ser inte lika premium ut som de på rev2 men samtidigt är de nog mer ergonomiska.
    - Trist med vinyloverlay istället för screenprint å andra sidan så känns den högkvalitativ och ger snyggare design med fler färger.
    - Tack gode gud för tunna lätta plastsidor, det blir ju lite tjatigt med alla i trä och det är skönt att inte fastna för mycket i nostalgi.
    - Klaviaturen är i klass med Rev2 MEN mycket tystare vilket måste ses som ett plus, speciellt för mig som spelar sent i hyrslägenhet.
    - Low split är som väntat superanvändbart och klaviaturet känns inte så handikappat.
    - Coolt med inga döda ytor, allt används till rattar utan att för den skull bli för trångt.
    - Smidigt med rattar för allt, speciellt saker som reverbet!
    - 5 toner är inte mycket då jag är bortskämd med 16 på Rev2 men det är en vanesak och begränsnignar kan ge kreativa lösningar.
    - Fabriksljuden är super men vad tusan vad snålt att bara leverera samma 128st i båda bankerna. hoppas vekrligen de ökar på minnet med annars blir jag... sur.

    Ok kan fortsätta en bra stund till men tar istället och jämför med AS-1 och Rev2.
    Som sagt tystare (stummare) klaviatur mot Rev2 vilket för ses som en liten fördel även om det är en mindre skillnad.
    Rev2 ser mer klassisk ut medans T5 känns som dess lillebror.

    Reverbet i T5 verkar låta bättre än i Rev2 (som är ganska trist).

    AS-1 (och därmed P6 gissar jag) låter väldigt likt T5 och T5 kan göra minst lika feta basar. Skillnaden ligger nog i att AS-1 har lite mer "VCO-brus" pga diskreta(?) komponenter... på gott och ont. Jag kommer behålla AS-1 trots överlapp pga att det är en favoritsynth och billig.

    Rev2 låter som T5s motsats. Där Rev2 kan upplevas kass på bas och burriga ljud så är T5 omvänd. Nu när jag spelar dem ihop så gifter de sig perfekt, strings lyfts fram i ljudbilden av Rev2an medans T5 skapar en kropp med kompletterande mörkare ljud.
    Det lilla jag spelat på dem ihop låter grymt trevligt.
    Kan bara konstatera att kritiserade Curtis-filter har ett syfte ihop med SSM och Rev2 kommer definitivt stanna.
    Var ju lite orolig för överlappet.

    P5 Rev4? Nja, den spelar i en annan liga tror jag, det är en känsla av ett fantastiskt gediget och snyggt instrument med ett fint grundljud man köper. Något man ställer i vardagsrummet eller studion och inte tar med på giget.

    Priset? Tja, Rev2 är egentligen mer prisvärd men VCO-synthar tenderar ju vara dyrare än DCO.
    För de som tycker en Behringer för halva priset "om hundra år" är ett bättre köp säger jag bara:
    Jag tar hellre denna synth och stöttar ett gäng duktiga ingenjörer som bygger ihop synthen i USA än tio fula kloner byggda i Kina.

    Vintage-synthar? Frågan är varför när denna (och tex P5 rev4) finns och varför skjuter priserna i höjden snabbare än bostadpriserna? Är det ren spekulation på framtida säljvinst? Eller är det sadister som vill hålla på med underhåll de närmaste åren?
    Ett modernt klaviatur, MIDI och stabilitet samt nymodigheter som reverb etc gör ju det hela så mycket mer värt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20210921_203319145s.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	460,1 KB 
Id:	103185

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PXL_20210922_062737706s.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	469,0 KB 
Id:	103186
    Senast redigerat av synthboy den 2021-09-23 klockan 15:27.

  34. #154
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Hur känns pottarna på den här? De ser likadana ut som de på Pro3 och jag tyckte de var väldigt tröga...

  35. #155
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur känns pottarna på den här? De ser likadana ut som de på Pro3 och jag tyckte de var väldigt tröga...
    Japp! På PRO-3 får man vrida med ackuratess.

  36. #156
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Rattarna på PRO-3 är tröga när de är nya men om man vrider en ratt så snabbt man kan fram och tillbaka i ca 30s så mjuknar den upp, så det är bara att göra så med varje ratt!

  37. #157
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rattarna på PRO-3 är tröga när de är nya men om man vrider en ratt så snabbt man kan fram och tillbaka i ca 30s så mjuknar den upp, så det är bara att göra så med varje ratt!
    Efter strul med rattarna på min rev 2, prophet 08 samt mopho (eller var det en Tetra?) så känns det som en absolut mardröm att vrida snabbt fram och tillbaka i 30s. Ratt-ångest!

  38. #158
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur känns pottarna på den här? De ser likadana ut som de på Pro3 och jag tyckte de var väldigt tröga...
    Alla känns tröga utom filter cutoff, det var mitt första intryck. Dock tänker jag inte på det en sekund när jag väl använder synten.

  39. #159
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter strul med rattarna på min rev 2, prophet 08 samt mopho (eller var det en Tetra?) så känns det som en absolut mardröm att vrida snabbt fram och tillbaka i 30s. Ratt-ångest!
    Men det fina med rattarna på Pro-3 är att de känns mycket mer rejäla än de på REV2 t ex. Inte alls samma wobblighet.

  40. #160
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter strul med rattarna på min rev 2
    Vad hade du för strul? Encodrarna funkade kasst med första versionerna av mjukvaran ren men uppdaterades hyfsat snabbt.
    Har aldrig haft problem annars.

    Rev2 har mer wobblighet än T5 men tycker inte det är störande sett till priset.
    Tycker T5ans tröghet är skön, gissar att det är en smaksak.

  41. #161
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hade du för strul? Encodrarna funkade kasst med första versionerna av mjukvaran ren men uppdaterades hyfsat snabbt.
    Har aldrig haft problem annars.

    Rev2 har mer wobblighet än T5 men tycker inte det är störande sett till priset.
    Tycker T5ans tröghet är skön, gissar att det är en smaksak.
    Hoppande värden när man vred. Fick byta moderbord (eller vad det nu hette) på den. DSI skickade ut nytt. På min Prophet 08 PE var det en ratt som levde sitt eget liv. Samma visa på mopho (eller om det nu var Tetra).

  42. #162
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppande värden när man vred. Fick byta moderbord (eller vad det nu hette) på den. DSI skickade ut nytt. På min Prophet 08 PE var det en ratt som levde sitt eget liv. Samma visa på mopho (eller om det nu var Tetra).
    Det är sånt här som många glömmer.
    Visst är det strul och underhåll med vintagesyntar men det är mycket som går snett med helt nya syntar, även från renommerade tillverkare.

  43. #163
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ja fast då går det ju på garantin? Tre år om det kan härledas till tillverkningsfel. Vad jag läst i forum så har DSI varit hjälpsamma och generösa på den punkten.

    Många klagomål på hårdvaran har även varit mer mjukvarurelaterade där användarna inte ansträngt sig att uppdatera mjukvaran för att få bukt med problemen.
    Även om jag tycker att det är korkat att släppa iväg ofärdig firmware så förstår jag hur pressade tillverkarna är på att få ut saker idag och känner igen mig i detta som konstruktör.
    Jag hade planer på eget företag inom synthar förra året men det som avgjorde att jag la det i malpåse är just den biten med barnsjukdomar och att folk hellre ser småfel än det stora hela. Minsta fel och din produkt blir dödsdömd då ryktet sprider sig snabbt på nätet.

    @domiag: det är absolut inte en pik till dig, tvärtom tråkigt att du hade sån otur!

  44. #164
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran

  45. #165
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja fast då går det ju på garantin? Tre år om det kan härledas till tillverkningsfel. Vad jag läst i forum så har DSI varit hjälpsamma och generösa på den punkten.

    Många klagomål på hårdvaran har även varit mer mjukvarurelaterade där användarna inte ansträngt sig att uppdatera mjukvaran för att få bukt med problemen.
    Även om jag tycker att det är korkat att släppa iväg ofärdig firmware så förstår jag hur pressade tillverkarna är på att få ut saker idag och känner igen mig i detta som konstruktör.
    Jag hade planer på eget företag inom synthar förra året men det som avgjorde att jag la det i malpåse är just den biten med barnsjukdomar och att folk hellre ser småfel än det stora hela. Minsta fel och din produkt blir dödsdömd då ryktet sprider sig snabbt på nätet.

    @domiag: det är absolut inte en pik till dig, tvärtom tråkigt att du hade sån otur!
    Jo, visst går det på garantin men om jag känner mig själv så skulle jag *nästan* hellre sälja synthen / skicka tillbaka den eller bara låta den vara än orka hålla på och fixa / bära / skicka en helt ny synt.

    Med en gammal synt är jag mer förlåtande och förstående.

  46. #166
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Provspelade lite presets i helgen på Musikverkstan i Uppsala. Låter fantastiskt bra, både med och utan effekter! Lite samma känsla som D50, att varje preset är så inspirerande att man skulle kunna göra en låt av det. Skön klav också.

  47. #167
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provspelade lite presets i helgen på Musikverkstan i Uppsala. Låter fantastiskt bra, både med och utan effekter! Lite samma känsla som D50, att varje preset är så inspirerande att man skulle kunna göra en låt av det. Skön klav också.
    Usch då, det var ju tråkigt att höra...Nu måste jag nog överväga ett köp
    EDIT:Nu har jag bokat en också
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-07 klockan 08:23.

  48. #168
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    För bra för att inte delas:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FB_IMG_1633187747348.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	26,8 KB 
Id:	103414

  49. #169
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag råkade beställa en från DLX och nu har jag lite kalla fötter här. Behöver jag verkligen en sån här? Jag som skulle köra helt itb istället...

  50. #170
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    T5 har landat fint här, blev direkt kompis med P3 : )

    Bifogad fil 103478
    Senast redigerat av jRm den 2023-05-08 klockan 13:14.

  51. #171
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Mycket snack just nu om att signalvägen inte är helt analog (ej analoga VCA:er). Har den blivit mycket sämre nu ?

  52. #172
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den är inte lika rolig att spela på längre

  53. #173
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jRm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    T5 har landat fint här, blev direkt kompis med P3 : )

    Bifogad fil 103478
    Vackert!

  54. #174
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket snack just nu om att signalvägen inte är helt analog (ej analoga VCA:er). Har den blivit mycket sämre nu ?
    Den diskussionen förs av människor som har ögon för att läsa men inte öron för att höra.

    Jag är sjukt nöjd med T5. Finns egentligen inget jag hade kunnat ersätta den med, oavsett pris. Men jag är oerhört medveten om att ens nöjdhet beror på många personliga faktorer och i just detta fallet hade jag tur, för den passar mig så himla bra. Skulle inte ens vilja ha fler tangenter, för då hade jag inte fått ihop ergonomin i min lilla ”studio”.

    Min filosofi när det gäller mina instrument är att få ihop ett ”lag” med så lite överlapp som möjligt och T5 var en viktig pusselbit. Det överraskande när man tänker så är att ”gruppdynamiken” bland ens syntar ändras när man gör förändringar. För att få in T5an, så sålde jag tre andra syntar och möblerade om en smula och nu har liksom vissa gamla syntar blommat ut tillsammans med T5an och fått delvis andra roller, dvs jag gör en annan typ av ljud på dem hyfsat omedvetet och spelar/komponerar på ett lite nytt sätt.

    Oavsett mina personliga preferenser, så är T5 en fantastisk liten synt som på flera sätt överträffar betydligt dyrare samtida syntar imho. Känns faktiskt som en liten milstolpe på samma sätt som DX7 och D-50. En synt som man verkligen vill spela på och skapa ljud med tycker jag.

  55. #175
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    @Framerate:
    Lustigt att du nämner ”gruppdynamiken” för hade samma känsla här. Svor först en massa om hur jag ska få plats med synthen, möblerade om, drog om alla kablar för femtielfte gången.
    Sålde Waldorf Pulse 2 (som dammat ett tag då AS-1 sågar den plus sin storebror jäms med fotknölarna).
    MC-707 fick en fin ny hedersplats intill T5 med Rev2 under och används nu en hel del.
    Så ny kreativitet och upptäckarlusta även med mina gamla synthar.

    Har dock tyvärr inte haft mycket tid över att spela på T5an sen jag köpte.
    Men lite reflektioner sen jag köpte den:

    - Vad är det för fel på folk? Digitala vs analoga signalvägar, chassit böjer sig och en massa tjafs på nätet nu istället för att fokusera på helheten och framförallt det faktiska ljudet. Tur att 99an inte är lika illa i den aspekten som tex Gearspace.

    + Tom jag kan göra ljud på den, det säger en del. Dels så inbjuder T5 till skruvande och framförallt låter bra samt det perfekta formatet på kontrollytan, fullspäckat men överskådligt och hela ytan använd.

    + Gillar verkligen att den känns gedigen och formatet ihop med low-split funktionen trots att jag är för 5 oktvares polysynthar i grunden.

    - Begränsningen på patchminnen är helt patetisk. Kom igen lägg till fler.

    - För lite info visas i displayen, vill ju för tusan se värden när jag finskruvar. Superirriterande. Hoppas verkligen de fixar detta snarast.

    +/- AS-1 känner sig lite ledsen då T5 har ett fantastiskt bas-ljud som få andra polysynthar har. I själva verket så är en Rev2 + AS-1 lite av en T5 så det blir en del överlapp där samtidigt som jag inte är så ledsen för det.

  56. #176
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det är lustigt vad folk håller på och hackar och försöker finna alla möjliga fel på denna eminenta maskin.

    För min del så anser jag att den harmoniserar ypperligt i den ljudbild jag eftersträvar och är väldigt rolig att arbeta med.

  57. #177
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jRm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är lustigt vad folk håller på och hackar och försöker finna alla möjliga fel på denna eminenta maskin.
    Om man bortser Behringers fula klavertramp så passar benämningen "Cork Sniffers" in på dessa...

  58. #178
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag hade en OB-6, som har en fin klang på VCO & filter. Men jag har själv har blivit bortskämd med effekter och modulationer från moderna maskiner, så Take 5 verkar rätt väg för mej.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-10-08 klockan 16:18. Anledning: justering

  59. #179
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Framerate:
    Lustigt att du nämner ”gruppdynamiken” för hade samma känsla här. Svor först en massa om hur jag ska få plats med synthen, möblerade om, drog om alla kablar för femtielfte gången.
    Sålde Waldorf Pulse 2 (som dammat ett tag då AS-1 sågar den plus sin storebror jäms med fotknölarna).
    MC-707 fick en fin ny hedersplats intill T5 med Rev2 under och används nu en hel del.
    Så ny kreativitet och upptäckarlusta även med mina gamla synthar.
    Härligt!

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +/- AS-1 känner sig lite ledsen då T5 har ett fantastiskt bas-ljud som få andra polysynthar har. I själva verket så är en Rev2 + AS-1 lite av en T5 så det blir en del överlapp där samtidigt som jag inte är så ledsen för det.
    Min AS-1a är ett bra exempel på annan roll, tycker dess arpeggio kan passa bra med T5 på flera olika sätt.

  60. #180
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad tycker ni som testat maskinen om den?

Liknande ämnen

  1. Sequential Prophet-6
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-22, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •