Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Hur sorterar ni era komponenter?

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Hur sorterar ni era komponenter?

    Jag har inte haft en fast elektronikarbetsplats tidigare, men nu ska det bli ordning på torpet.

    Dock inställer sig då genast frågan: hur? Inte vad ni använder för förvaringslösning alltså, utan hur ni hanterar att man snabbt har alldeles för många olika värden på saker för att kunna ha ett fack för varje? Motstånd t.ex, lägger ni alla motståndsvärden som börjar på 1 i en hög, de som börjar på 22 i en annan? Eller kanske istället närliggande värden tillsammans? Osv.

    Jag ser framför mig en god stunds sorterande, så jag vill ju gärna göra någorlunda rätt från början...

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag har motstånd i ziplockpåsar, en påse för varje värde, sorterat i stigande resistans. Dessa sitter sedan på ett buntband så att man snabbt kan bläddra fram rätt värde. Är ca 100 påsar på "snurran" med varierande 2-30 motstånd i varje påse. När en påse börjar ta slut så fyller jag på.

  3. #3
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210809_183446.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	2,06 MB 
Id:	102655

    Funkar bra för småsaker. Bygger man något större så beställs ju ändå det mesta hem nytt.

  4. #4
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Buntbandet var ju en bra grej! Jag hade räknat bort ziplockpåsar för att de är så slinkiga, men buntbandet löser ju det.

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag har rivit upp upphängningshålet i ziplocpåsarna på baksidan så att man kan öppna påsen även när den sitter på buntband.

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, det är förstås en bonus om man kan komma åt komponenterna.

  7. #7
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    I början körde jag med godis-byttor. Gratis i närmsta plockgodisbutik och praktiskt, men kanske inte så snyggt.



    Nu har jag gått över till Smartstore-låddor i lite olika storlek från Classe. Snyggare (imho), men inte lika billigt. Mousers påsar går precis lagom ner i modell 5 (30x19x11 cm). ESD-påsarna är lite tjorvigare, men går ner de med.



    SMD-komponenter (förutom one-off's) har jag i Box-all-boxar från Aidetek. Finns ett gäng olika sizer.



    För att hålla reda på vad som finns var kör jag med Mousers inventory-webb (https://inventory.mouser.com/Default.aspx) och IOS-app. Den är inte jättesmidig i alla lägen, men får funka tills jag är klar med min egen webb-app (och så undrar jag varför jag aldrig hinner spela nåt ).

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Men hur sorterar du grejerna? Alltså med vilken systematik? Det var det jag undrade över, inte själva förvaringslösningen. Kör du också med en ziplock-påse per värde?

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Vad gör Mousers inventorywebb? Jag skapade ett konto, men det var ju obligatoriskt att ange ett företagsnamn för att sätta upp just ett inventory, så jag blev lite tveksam och bromsade där.

  10. #10
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Storleksordning. Alltså antal ohm t.ex. Nåt annat går ju inte.

  11. #11
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hur sorterar du grejerna? Alltså med vilken systematik? Det var det jag undrade över, inte själva förvaringslösningen. Kör du också med en ziplock-påse per värde?
    Oups, sorry att jag svarade på fel fråga Det enda jag har i nån ordning är THT-motstånd (efter värde) samt lysdioder och IC-kretsar (efter artikelnummer). SMT är det inget värde i att sortera så som jag har dem. Samma gäller för många andra (större) komponenter; pluggar, jack, switchar, pottar osv. Jag vet vilken låda de håller hus i.

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gör Mousers inventorywebb? Jag skapade ett konto, men det var ju obligatoriskt att ange ett företagsnamn för att sätta upp just ett inventory, så jag blev lite tveksam och bromsade där.
    Hmm, jag har ju iofs firma. Meen du borde kunna skriva hobbyist eller nåt liknande där. Man kan ju beställa från dem som privatperson också. Vet dock inte om det är nån större nytta med inventoryt om man handlar komponenter efter behov och har lite extra av det vanligaste. Jag sitter på drygt 40k komponenter (1000-ish olika) och även om jag har koll på mycket så räcker inte huvet riktigt till där.

    Förutom att UX lämnar en del att önska så finns det en del irriterande buggar både på webben och i appen som jag påpekat om, men som de inte verkar tycka har så hög prio.

    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Storleksordning. Alltså antal ohm t.ex. Nåt annat går ju inte.
    Typ så och sen splitta upp olika typer i skilda lådor efter nån lagom systematik

  12. #12
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Oftast så blir det beställt per projekt, och då låter jag komponenterna ligga kvar i mouser lådan medans jag bygger
    Men för gammalt bös som resistorer och kondensatorer som blivit över osv. Så har jag sorterat alla resistorer för sig i storleksordning och lagt i en påse. Samma med kondensatorer.
    IC och didoer har jag tjusigt organiserat i en stor gammal diskettlåda

  13. #13
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IC och dildoer har jag tjusigt organiserat i en stor gammal diskettlåda
    Too much information fix'd!

  14. #14
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Too much information fix'd!

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Too much information fix'd!
    Skål för det!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4856.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	1,41 MB 
Id:	102666

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag kanske ska förklara varför jag ställde frågan som jag gjorde.

    För några år sen läste jag en tråd nånstans (här? muff?) där det diskuterades hur man gjorde för att slippa ha en låda i sitt sortimentskåp för varenda värde på varenda komponent. Det var sortimentskåp av ungefär slaget på bilden som diskuterades. Och det tar ju onekligen mycket utrymme om man ska ha så många skåp att det räcker.

    I tråden var det flera som löste det genom att pytsa in komponenter med flera värden i samma låda, utifrån nån sorts systematik, t.ex. som jag skrev i min OP, alltså t.ex. alla motstånd med värden som börjar på 1 i en låda, 2,2 i en annan osv.

    Av tråden fick jag intrycket att det var vanligt att göra så, men det kanske var fel. Och i så fall kanske jag ska formulera om min fråga till att handla om själva förvaringslösningen istället.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17554619957278.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	69,7 KB 
Id:	102669

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror att det du efterfrågar är en personlig grej - det som känns logiskt för dig kanske är ologiskt för nästa.

    Själv har jag motstånden i en diskettlåda, så att man kan bläddra i dem som disketter. Sorterade efter 1-100, 101-1k ... osv

    Övriga komponenter har jag i olika skruvlådor från ClasseO: en låda för elektrolyt-kondningar, en annan för småkondningar, tredje för transor, op-ampar, logik 40xxx, övrig logik etc

    Så här ser motstånd + kondningar ut t.ex:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sortiment.JPG 
Visningar:	20 
Storlek:	2,77 MB 
Id:	102673
    Senast redigerat av Lackan den 2021-08-10 klockan 14:28.

  18. #18
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det är säkert personligt, men eftersom jag inte har nån egen personlighet så tänkte jag låna nån annans.

    Hm, synd att jag gjorde mig av med alla diskettlådor för några veckor sen. Men det kanske finns nån sorts album med plastfickor som man kunde ha åtminstone motstånd i. Gamla CD-album kanske. Synd att jag gjord mig av med alla dom också...

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det kanske finns nån sorts album med plastfickor som man kunde ha åtminstone motstånd i.
    Smart, gamla fotoalbum med plastfickor för papperskopior är ju faktiskt en djäkligt bra idé!

    Eller typ en vanlig pärm med sådana här:


  20. #20
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Att blanda i sortimentskåp funkar ju så länge du har nåt att skiva på. Lösa komponenter behöver ju hamna i påse iaf. Lackans diskettlåde-variant verkar ju rätt så utrymmessnål. I jämförelse har jag ~100 olika värden i varsin Mouser-påse i den där lådan jag postade förut.

  21. #21
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smart, gamla fotoalbum med plastfickor för papperskopior är ju faktiskt en djäkligt bra idé!

    Eller typ en vanlig pärm med sådana här:

    Finns massa fina varianter på Panduro också, då kan man t.ex. få ett rosa glitteralbum att ha sina kodningar i.

  22. #22
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Jeg leste først "Hur sorterar ni era kompisar".

  23. #23
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jag kör med godislådor jag med.
    En för motstånd, en för kondingar och en för halvledare/ic.
    Sen finns det andra lådor för jack, switchar osv.
    Inom lådorna är saker i påsar med värden.
    Tänkte ett tag köra på pärmar men kom att tänka på hemskt det var att få en en ny skiva i skivsamlingen och allt behövde skiftas ett steg.

    Så godislådor it is

  24. #24
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag shoppade mig ett 25-pack fotoalbumsidor i plast hos Classe idag, med fickor för fyra 10x15-foton per sida. Hundra värden borde jag alltså kunna pilla in på ett sånt pack. Tillkommer det värden mitt i så får jag väl offra en hel plastsida.

  25. #25
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Sortimentskåp som i #16. Lådorna sorterade som
    Motstånd: 1.0, 1.2, 1.5, 1.8, 2.2, 2.7... osv .... till 8.2
    Kondensatorer: Keramiska, polyester, polypropylen, ellyter osv
    Dioder.
    Småsignaltransistorer.
    Effekttransistorer.
    LEDs.
    Osv.
    Ja ni fattar.

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att blanda i sortimentskåp funkar ju så länge du har nåt att skiva på.
    Ja, allt bygger ju på ordning och OK märkning. Tror man att "jag kommer absolut komma ihåg att det är 1.5MΩ blandat med 1.2MΩ i den här lådan" så lurar man sig själv...

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillkommer det värden mitt i så får jag väl offra en hel plastsida.
    Det är mitt stora problem - tillkommande saker när man börjat märka upp: Som synes i min bild på t.ex småkondnings-lådan så har 56nF och 68nF fått dela fack för att 68nF tillkom och facken var slut.

    Min 40xxx-låda hade fin ordning i början, men nu är den helt i kaos. Ett fack kan innehålla 4001 / 4013 / 4051 osv. Så en bra planering från början är ju bra, men man bör vara inställd på att det kan bli vildvuxet efter ett tag...

  27. #27
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Löses enkelt med lite indexering av pärmar och blad och ett Excel-ark

  28. #28
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är mitt stora problem - tillkommande saker när man börjat märka upp
    Ja, med skruvlådorna eller liknande lär det ju vara en större apparat när saker tillkommer, än med fotoalbumsidor, som å andra sidan är mindre lämpade för t.ex IC.

    Idealet i mitt huvud är att ha tillräckligt med sortimentskåp för att få plats med allt på ett prydligt vis. Jag är dessutom nördig nog att tycka att en vägg fylld med komponentskåp är en snygg vägg.

    Men det kan jag tyvärr inte åstadkomma. Och det vore väl lite slösaktigt också, när man som jag visserligen har komponenter med många olika värden, men inte särskilt många av varje. Det skulle bli ganska många fack med en enda komponent i.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Löses enkelt med lite indexering av pärmar och blad och ett Excel-ark
    Och inte så lite självdisciplin...

  29. #29
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag bygger mest eget eller enklare lösningar så jag har en låda med sex fack för 1K, 4,7K, 10K, 47K, 100K, och 470K. Skulle inte vara så dumt med 2,2 och 3,3-värdena med men men...

    Kondensatorer i de vanliga värdena ligger i en fiskelåda med många fack i ett bra rutnät.

    Allt behöver inte vara nära till hands, bara det du använder mest!

  30. #30
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och inte så lite självdisciplin...
    Ouff, ja

  31. #31
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bygger mest eget eller enklare lösningar så jag har en låda med sex fack för 1K, 4,7K, 10K, 47K, 100K, och 470K. Skulle inte vara så dumt med 2,2 och 3,3-värdena med men men...

    Kondensatorer i de vanliga värdena ligger i en fiskelåda med många fack i ett bra rutnät.

    Allt behöver inte vara nära till hands, bara det du använder mest!
    Inte helt fel tänkt det där. Om inte annat för att det ska bli tydligt för en när de där värdena är på väg att ta slut. Vet inte hur många gånger jag grävt efter ett 10- eller 100k-motsånd bara för att inse att de är slut, igen...

Liknande ämnen

  1. Hur döper ni era låtar?
    Av outshape i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2016-10-17, 20:12
  2. Hur fel / dåliga kan komponenter bli??
    Av oljud i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-12-22, 21:10
  3. Hur ser era...
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 10:38
  4. Hur rengör ni era syntar??
    Av peter80 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:17
  5. Hur gör ni era trummor?
    Av badcarma i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •