Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Vilken modul använder du minst och varför?

  1. #1
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

    Question Vilken modul använder du minst och varför?

    Satt som vanligt och funderade på nya moduler i sann Eurocrack-anda och ser då på en av mina moduler i racket och får genast dåligt samvete.

    I mitt fall som hållit på med modularer i ungefär en graviditet beror detta säkert på okunskap!

    Så, vad sägs om en tråd där man kan outa vilken modul man för tillfället använder minst, varför, och kanske kan få glada tillrop och tips på att få mer ut av modulerna från andra 99:or?

    Som start nämner jag Mutable Music Things Ears som jag trodde skulle bli perfekt för att trigga diverse envelopes och annat, men använt endast en gång för att sampla ett ljud från köket och nu mest är snygg i racket.

  2. #2
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Hehe... när racket växer (mitt är i te så stort ännu, 24U 84hp) så kommer ju främst bröd- och smör-moduler hamna lite i skuggan. Ett exempel är vcaer.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    För stunden använder jag hela modularen rätt sparsamt. Den fyller sin funktion och åker fram när den behövs, men det kan gå månader mellan gångerna. Men jag har nog ett par moduler undanstoppade i kartonger som jag borde skicka till återvinningen (dvs sälja, de fungerar utmärkt).

  4. #4
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För stunden använder jag hela modularen rätt sparsamt. Den fyller sin funktion och åker fram när den behövs, men det kan gå månader mellan gångerna. Men jag har nog ett par moduler undanstoppade i kartonger som jag borde skicka till återvinningen (dvs sälja, de fungerar utmärkt).
    Kanske har du en Drezno att sälja till mig?

  5. #5
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske har du en Drezno att sälja till mig?
    Självklart har läsare av denna tråd förtur?

  6. #6
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart har läsare av denna tråd förtur?
    Det tycker jag!

  7. #7
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    En Doepfer A 160-5 som följde med från början. Har knappt använt den alls.

  8. #8
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Intellijel 1u headphones.

  9. #9
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har många moduler som jag använder minst men inte många jag vill göra mig av med, typ ingen.

    Flight of harmony - Choices är den som först dyker upp. Används pyttelite men en joystick kan man inte sälja bara så där.

  10. #10
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Hmm nån av dessa;

    SSM
    Fluxus One
    DATA

    Använder mina två Doepfer switchar istället för SSM, och sen blir det bara inte av att jag programmerar nån sequencer. Har 4x färdiga melodier från TB-3P0's (i 2x Ornament and Crime).. tänkte iofs börja spela in lite med FLXS1 så man iaf kan ladda in sekvenser.

    Oscilloskop, tja, inget man behöver använda normalt sett.

  11. #11
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske har du en Drezno att sälja till mig?
    Nix. Däremot en ardcore och en cv knob recorder, flame tror jag är märket.

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en joystick kan man inte sälja bara så där.
    Sanning

  13. #13
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag skaffade för många VCAs tydligen. Sjukt länge sen jag använde Veils nu och jag tycker 3xVCA är mkt mer direkt.
    Samma öde för TSNM mkII, superfin modul men jag har flera sequencers och nu dessutom klaviatur med CV och Gate. Kanske dags att sälja ngt.

  14. #14
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Vca-användandet går i vågor. Jag har ångrat vca-försäljning ett par gånger så behåll är mitt tips.

  15. #15
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Sewastopol är väl den jag använder minst, väntar fortfarande på att jag ska komma ihåg att beställa nya strängar till guran, och en mic kabel som har ts i andra änden…

  16. #16
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vca-användandet går i vågor. Jag har ångrat vca-försäljning ett par gånger så behåll är mitt tips.
    Man kanske ska hålla hårt i Veils av andra skäl iofs.

  17. #17
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kanske ska hålla hårt i Veils av andra skäl iofs.
    Är ju sjukt kul att använda vca till moduleringar. Dessutom har ju veils riktigt fin overdrive

  18. #18
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sewastopol är väl den jag använder minst, väntar fortfarande på att jag ska komma ihåg att beställa nya strängar till guran, och en mic kabel som har ts i andra änden…
    Jag inledde ju denna tråd med att avslöja att Ears inte kom till användning. Lite samma. Och jag hade ingen gura heller.

  19. #19
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Svårt att svara på. Min andra e355. Så vävla fin och bra idé med två - men använder sällan.

  20. #20
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Joranalogue Select 2. Så himla smart modul, men 9 gånger av 10 blir den attenuator, om den används alls.

  21. #21
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    o_C för min del. Fantastiskt bra men generellt tycker jag inte om moduler som kan för mycket.

  22. #22
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Just nu VCAs i allmänhet. Har helt snöat in på LPGs.

  23. #23
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag använder Cold Mac, men bara som panning mixer. De andra funktionerna känns det som jag måste sätta på mig en vit rock och bläddra i pärmar/Elfyma-tabellen för att förstå.

  24. #24
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag använder ingen modul överhuvudtaget. Har helt tappat lusten att sätta mig ner med prylarna för tillfället, men det kommer väl ett sug så småningom hoppas jag.

  25. #25
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder ingen modul överhuvudtaget. Har helt tappat lusten att sätta mig ner med prylarna för tillfället, men det kommer väl ett sug så småningom hoppas jag.
    blev du så knäckt av psyjazz skapelse häromsistens?
    Styrkekramiz!

  26. #26
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Herr Sputnik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    o_C för min del. Fantastiskt bra men generellt tycker jag inte om moduler som kan för mycket.
    Tricket för mig med O_c har varit att mer eller mindre alltid ha den i not-kvantiserings-läge alternativt ibland bygga en specifik patch kring endast en av de andra funktionerna, tex den enastående sequencern (som man kan göra galet coola grejor med om man kollar lite i manualen). Jag låtsas typ att den är en kvantiseringsmodul som man ibland kan ta ut på andra åkturer.

    Använder den i typ ALLA patcher, Buchla som Euro, och vet inte hur jag ska klara mig utan den nu när jag flyttat över till Serge.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2022-11-23 klockan 10:15.

  27. #27
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blev du så knäckt av psyjazz skapelse häromsistens?
    Styrkekramiz!
    Nej, så illa är det inte. Jag tycker mig se ett mönster i att jag blir mer kreativ under hösten, men den här hösten har varit det motsatta. Jag skyller problemet på barnen. De blir större och går ju aldrig och lägger sig

  28. #28
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Moog 914 - i mitt fall från Mos-lab. Fixed filterbank låter väldigt användbart men har nog använts en gång. Många höjer denna modul till skyarna - men är helt klart så jag inte fattat den än

  29. #29
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    I nuläget är det nog komparatorn (x3) i mitt Serge-case. Jag ser flera bra use-case men har inte riktigt kommit mig för att experimentera med dem ännu.

    Sen har jag inte ens hunnit testa I/O modulen för att koppla in tex elbasen, men det kommer!

  30. #30
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tricket för mig med O_c har varit att mer eller mindre alltid ha den i not-kvantiserings-läge alternativt ibland bygga en specifik patch kring endast en av de andra funktionerna, tex den enastående sequencern (som man kan göra galet coola grejor med om man kollar lite i manualen). Jag låtsas typ att den är en kvantiseringsmodul som man ibland kan ta ut på andra åkturer.

    Använder den i typ ALLA patcher, Buchla som Euro, och vet inte hur jag ska klara mig utan den nu när jag flyttat över till Serge.
    Den går bra att klara sig utan.
    Jag tycker iofs att envelope och lfo är väldigt användbara men det är så mycket enklare att använda sig av vanliga analoga varianter istället. Sen är det det där med synen som inte är vad den varit ...

  31. #31
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder ingen modul överhuvudtaget. Har helt tappat lusten att sätta mig ner med prylarna för tillfället, men det kommer väl ett sug så småningom hoppas jag.
    Samma här. I mitt fall är det en flytt och omöjlig lägenhetsförsäljning som tar knäcken på mig. Och skulle inspirationen slå till så står lägenheten i visningsbart skick de senaste två månaderna, vilket innebär inte en brödsmula får stå framme. Game over!

    Men men... i framtiden kanske det händer lite grejer.

  32. #32
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tricket för mig med O_c har varit att mer eller mindre alltid ha den i not-kvantiserings-läge alternativt ibland bygga en specifik patch kring endast en av de andra funktionerna, tex den enastående sequencern (som man kan göra galet coola grejor med om man kollar lite i manualen). Jag låtsas typ att den är en kvantiseringsmodul som man ibland kan ta ut på andra åkturer.

    Använder den i typ ALLA patcher, Buchla som Euro, och vet inte hur jag ska klara mig utan den nu när jag flyttat över till Serge.
    Jag är på Herr Sputniks sida generellt, men hopptror att jag ska kunna gilla den om jag gör ungefär som du. Funderar dock nästan på allvar på om jag skulle hacka firmwaret så att jag bara har de tre-fyra bästa/nödvändigaste funktionerna kvar. Typ kvantisering och shift register och kanske nån enstaka mer grej.

  33. #33
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Minst. Tjaa, jag har ju nästan helt lämnat eurorack. Men jag förstod mig aldrig på poängen med en ringmodulator, så den jag hade användes nog i ungefär noll patcher. Efter att jag skaffade en 2600m så har jag plötsligt insett tjusningen, men det var ju så dags.

    Det lär en åtminstone att ibland är det verkligen sant, att det är inte du som är problemet älskling, det är jag.

  34. #34
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Insåg just att tråden inte avgränsade sig specifikt till €. I Buchlan så är det lätt 291e jag använder minst och det är för att den har så enorma möjligheter, att jag blir lite trött när jag tänker på det. Men ett kommande nyårslöfte är att jag ska ge modulen mycket mer kärlek nästa år!

    (För er som inte är inne på Buchla 200e, så är 291e ett trippelt bandpassfilter med massa modulationsmöjligheter per filter och en inbyggd åttastegs-sequencer som kan användas för att programmera växlingar mellan alla parametrar, på diverse sätt.)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-11-01, 16:24
  2. Vilken är din favoritsampler och varför?
    Av biomoib i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2020-01-09, 09:53
  3. Fråga: Vilken DSI synt (och varför)?
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-11-20, 22:42
  4. Vilken DAW använder du?
    Av Arete i forum Övriga DAW
    Svar: 119
    Senaste inlägg: 2015-07-23, 01:13
  5. Vilken synt använder Justice?
    Av mad.gibbon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •