Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Spotify playlist promotion?

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Spotify playlist promotion?

    Ska släppa musik för första gången på flera år om ett par veckor, och funderar lite på hur jag ska gå till väga med marknadsföringen. Det vore ju såklart gött att få sin låt på ett gäng spellistor på spotify, men det känns lite oklart hur man faktiskt ser till att det händer.

    Känner redan till att de flesta "playlist submission services" bara är scams med botar osv. Har redan pitchat låten till spotifys egna playlist curators, men det känns ju mest som att spela på lotto. Det jag skulle vilja göra är att leta upp playlist-kuratorer som man kan kontakta direkt med en personlig pitch. Det svåra med det är att hitta spellistorna...

    Nån som har nåt tips om hur man enkelt kan hitta spellistor inom en viss genre (som inte är skapade av spotify)?

  2. #2
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Testa submithub.

  3. #3
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Det här är intressant. Verkar vara otroligt mycket skumrask i branschen.

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är intressant. Verkar vara otroligt mycket skumrask i branschen.
    Ja, nästan så man knappt tror det är sant. Det är väl helt enkelt så att bots möjliggör bedrägerier som hamnar i en laglig gråzon

  5. #5
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior

    SubmitHub.com

    Ja, detta kan bli en intressant tråd. I min (säkert felaktiga) värld så säljer sig en bra låt sig själv? Men har säkert helt fel. Har testat Submithub på en indiepoprocklåt och fick vad jag tror genuin feedback.Lite nyfiken vad ni menar men "skumrask". Är det fejk? Min låt var rätt kass - och det var det jag fick som feedback :-D

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Pelle_P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, detta kan bli en intressant tråd. I min (säkert felaktiga) värld så säljer sig en bra låt sig själv? Men har säkert helt fel. Har testat Submithub på en indiepoprocklåt och fick vad jag tror genuin feedback.Lite nyfiken vad ni menar men "skumrask". Är det fejk? Min låt var rätt kass - och det var det jag fick som feedback :-D
    Nej, det stämmer säkert till viss del. Men om INGEN lyssnar på låten lär den nog inte sälja sig själv

    Submithub verkar inte som skumrask i sig, men känns ganska rimligt att anta att en sådan megatjänst har mindre aktörer anslutna till sig som mycket väl kan syssla med skumrask (alltså bots, låtsasplays, etc.). Det jobbiga är att man inte riktigt vet när man kör med en sån tjänst... Har spenderat ett par timmar idag på att leta upp emskilda bloggar etc. som känns vettiga. Ett varningstecken är väl ofta att någon tar betalt för submissions. De flesta större sidor och playlistskapare tar inte betalt för submissions (pitchfork, spotify etc)

  7. #7
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det stämmer säkert till viss del. Men om INGEN lyssnar på låten lär den nog inte sälja sig själv

    Submithub verkar inte som skumrask i sig, men känns ganska rimligt att anta att en sådan megatjänst har mindre aktörer anslutna till sig som mycket väl kan syssla med skumrask (alltså bots, låtsasplays, etc.). Det jobbiga är att man inte riktigt vet när man kör med en sån tjänst... Har spenderat ett par timmar idag på att leta upp emskilda bloggar etc. som känns vettiga. Ett varningstecken är väl ofta att någon tar betalt för submissions. De flesta större sidor och playlistskapare tar inte betalt för submissions (pitchfork, spotify etc)
    Hahah! Ja är det bara morsan och farsan som lyssnar på låten så blir dert nog ingen storsäljare oavsett hur bra den är.
    Ja, det har du nog helt rätt i att aktörena som är knutna till Submithub.com är supersmå. Det var min erfarenhet också. Men, gör man inte som på gamla goda tiden att man skickar sin låt till bolag som släpper musik som ligger i linje med det man har skapat? OCh de lyssnar? Svårt kanske om man har eget bolag och vill få ut grejjor. Själv är jag inte på den nivån - men mitt mål är att bli någon dag och då kan det vara bra att veta hur man skall gå till väga.

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Pelle_P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, gör man inte som på gamla goda tiden att man skickar sin låt till bolag som släpper musik som ligger i linje med det man har skapat?
    Om man vill släppa på bolag så gör man nog det, och då behöver man ju förhoppningsvis inte behöva ägna sig åt sånt här krångel! Jag personligen har ganska dåliga erfarenheter av bolag, och är inte supertaggad på att gå den vägen för tillfället

  9. #9
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det stämmer säkert till viss del. Men om INGEN lyssnar på låten lär den nog inte sälja sig själv

    Submithub verkar inte som skumrask i sig, men känns ganska rimligt att anta att en sådan megatjänst har mindre aktörer anslutna till sig som mycket väl kan syssla med skumrask (alltså bots, låtsasplays, etc.). Det jobbiga är att man inte riktigt vet när man kör med en sån tjänst... Har spenderat ett par timmar idag på att leta upp emskilda bloggar etc. som känns vettiga. Ett varningstecken är väl ofta att någon tar betalt för submissions. De flesta större sidor och playlistskapare tar inte betalt för submissions (pitchfork, spotify etc)
    Ingen på submithub garanterar ett visst antal plays eller liknande, så vitt jag har sett.

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen på submithub garanterar ett visst antal plays eller liknande, så vitt jag har sett.
    I min lilla research idag stötte jag på ett ganska stort antal bloggar som tog emot submissions från både submithub och Fiverr, Fiverr är iaf röd flagga för mig

  11. #11
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I min lilla research idag stötte jag på ett ganska stort antal bloggar som tog emot submissions från både submithub och Fiverr, Fiverr är iaf röd flagga för mig
    Nu tänkte jag spotify-plays. Var kanske otydlig. Har aldrig sett att någon erbjudit ett garanterat antal.

Liknande ämnen

  1. CR-78 playlist
    Av Steelberry i forum Skivor & artister
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2022-12-06, 21:48
  2. Promotion
    Av valsolo i forum Utgivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-12-19, 16:23
  3. 99-playlist på spotify?
    Av excessivefunk i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-12-22, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •