Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Eurodance-set med långa övergångar

  1. #1
    psynoise
    psynoise är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Eurodance-set med långa övergångar

    Hej,

    Många år har gott sedan jag var DJ sist, och på den tiden var det mest skoldiskon och eurodance som gällde spelat på Denon 2000f och 2500f. Dock tappade jag intresset efter några år och snöade in på psytrance och musikproduktion. Idag har det även gott över 10 år sedan jag höll på med musikproduktion och tiden har bara flugit iväg tyvärr.

    För att hitta tillbaka till musiken tänkte jag det vore roligt att börja med ett DJ-set. Då jag alltid gillat långa övergångar och tycker det ger ett upplyft med själva övergången eller mixen var det något som jag ville få till nu. Inom technoscenen vet jag att DJ:s brukar vara duktiga på långa mixar men inom många andra generar verkar det ovanligt idag.

    DJ-set:et hittar ni på följande länk:

    https://www.mixcloud.com/psynoise/eu...-1993-to-1995/

    Eftersom jag inte hängt med utvecklingen tar jag gärna emot tips och idéer. Set:et ovan spelade jag in med Denon DN-HD2500 och en gammal Vestax PMC40 som jag modifierat till rotary.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vestax-6.JPG 
Visningar:	59 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	102252
    Senast redigerat av psynoise den 2021-07-02 klockan 19:58.

  2. #2
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fint! Lite OT, men måste bara fråga vad det är för sprayburk?

  3. #3
    psynoise
    psynoise är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det är endast luftspray från Biltema. Passade på att blåsa bort damm när jag hade mixerbordet öppet vid modifieringen.

  4. #4
    psynoise
    psynoise är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Någon som har tips på program med bra time stretching?

    Även om jag försökte välja låtar inom ett mindre BPM-span tycker jag master tempot på Denon DN-HD2500 försämrade ljudkvaliteten märkbart. En idé är att göra time stretching i förväg med en bättre algoritm men frågan är vilket eller vilka program som är bra.

  5. #5
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Seratos pitch and time gör väl just det, men det är lite pricey kanske. Då kan man ändra tonarten också.
    /edit, verkar inte finnas standalone. käääst!

  6. #6
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Är det tajt, välproddad och mastrad musik så blir det princip aldrig riktigt bra med master tempo. Nu har väl DN-HD2500 minst en tio år på nacken så bättre än så kan det säkert bli. Men perfa blir det nog aldrig.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har mekat en del med Rekordbox, och deras time/pitch-stretch funkar utmärkt. Antagligen eftersom det är Pioneer, och dom äger i princip dj-världen just nu. Jag kommer aldrig DJ'a på riktigt antagligen, men min lilla fåniga DDJ200 (som i sig själv låser upp Rekordbox pro) ger mig all den mixfunktion och effektlek jag nånsin kan önska.

    Om du vill kunna göra saker i förväg och bara titta när saker mixar sig själv, så ska du testa Mixmeister. Den kan mer under huven än man tror från början, men det är inget live-verktyg på samma sätt. Du kan va aspackad och mixa perfekt ändå

  8. #8
    psynoise
    psynoise är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för input. Jag ska ta och skaffa mig en billigare Pioneer DDJ då de är helt klar överkomliga även för lite lek hemma. Tidigare trodde trodde jag Pioneers utrustning var extremt dyrt och inget för hobby-mixning precis.

    Dock undrar jag om man kan använda DDJ-200/400 med extern analog mixer genom flerkanaligt ljudkort på datorn eller om man måste ha en dyrare DDJ-controller?

Liknande ämnen

  1. Hur gör ni med långa reverb?
    Av joule i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-07-17, 18:19
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 18:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •