Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Begränsa effekt från "power amplifier" till högtalare?

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Begränsa effekt från "power amplifier" till högtalare?

    En heads up att jag inte riktigt vet vad jag pratar om, så om jag har nått nått helt om bakfoten, är det inte oväntat.

    Har en TPA3122, som beskrivs som en 15W Stereo Class-D Power Amplifier (datablad: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3122d2.pdf). Sitter och prövar lite grejer och dom enda högtalarelementen jag har är två riktigt skräpiga 2W 8ohm element.

    Jag driver det hela med en 12V supply, och från vad jag förstår ur databladet så borde det leda till en uteffekt på max 2-3W (hmm?)

    Drar jag på lite volym i input-signalen så börjar högtalarna dista och smattra vilket är förväntat, men jag undrar hur man bäst skulle gå tillväga för att begränsa att det händer, ur ett konsumentperspektiv (själv kan jag ju bara låta bli att dra upp volymen). Idéer jag har är dom här:

    1: Byta till, för exempel 5W högtalare, men det dödar ju experimentet, så vi låtsas att det inte går.
    2: Mäta effekten ut vid olika volymer och frekvenser och använda en limiter på insignalen.
    3: Att det finns nått att göra med själva IC-kretsen, begränsa ström eller nått på nån plats, ingen aning om var eller hur dock.

    Egentligen inte så viktigt att det är just den här kretsen och dom här högtalarna, det är mer en möjlighet att lära mig nått om elektronik.
    Senast redigerat av gst den 2021-07-01 klockan 15:19.

  2. #2
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Lite skott från höften, men man kanske kan sätta motstånd i serie med högtalarna som kommer att begränsa effekten. Typ på 5-10 Ohm eller så. Men de behöver vara tillräckligt dimensionerade för att klara effekten förstås. Några watt typ.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Gitarrfolket har jobbat med det här länge för att kunna köra förstärkarna där de låter bäst (distar snyggast eller vad det nu är) men ändå inte mörda hörsel och grannar med ljudet. "power soak diy" är ledordet.

  4. #4
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    ZackZick- men då ökar jag också impendansen? så om min amp inte vill driva saker med mer än 8ohm så får jag problem eventuellt.

    Jgb- ja ok, det här var lite en sån där grej som jag trodde var lättare än det var.

    Så ponera att man har en produkt där målet är att ha en högtalare med motsvarande ~2W ut, då skulle det vara bäst att kanske sätta in ett 3W+ element, och hitta en lämplig förstärkare som har optimalt ljud när den körs just runt 2W?

    Dvs, bästa enklaste skyddet mot att inte ge en användare möjligheten att spräcka en högtalare är att välja en amp med lägre effekt ut än högtalaren klarar.

    Nu är det ju heller inte Hi-fi vi talar om, utan typ leksaksändamål.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns en annan möjlighet, det är att begränsa insignalen så att förstärkaren aldrig maxar. Borde gå lätt att fixa med lite resistorer och bygga spänningsdelare.

  6. #6
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Ja det var lite det jag tänkte med alternativ två, men då i form av nån limiter (samt ev spänningsdelare såklart).

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sänk volymen.

  8. #8
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ZackZick- men då ökar jag också impendansen? så om min amp inte vill driva saker med mer än 8ohm så får jag problem eventuellt.

    Jgb- ja ok, det här var lite en sån där grej som jag trodde var lättare än det var.

    Så ponera att man har en produkt där målet är att ha en högtalare med motsvarande ~2W ut, då skulle det vara bäst att kanske sätta in ett 3W+ element, och hitta en lämplig förstärkare som har optimalt ljud när den körs just runt 2W?

    Dvs, bästa enklaste skyddet mot att inte ge en användare möjligheten att spräcka en högtalare är att välja en amp med lägre effekt ut än högtalaren klarar.

    Nu är det ju heller inte Hi-fi vi talar om, utan typ leksaksändamål.
    Ja det stämmer, impedansen ändras då. Men om du kikar på power soak-lösningarna ovan så ser du ett sätt att koppla motstånden så att impedansen är oförändrad. Kräver några fler motstånd.

  9. #9
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sänk volymen.
    well jag skrev ju det här
    (själv kan jag ju bara låta bli att dra upp volymen)

  10. #10
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det stämmer, impedansen ändras då. Men om du kikar på power soak-lösningarna ovan så ser du ett sätt att koppla motstånden så att impedansen är oförändrad. Kräver några fler motstånd.
    Ah! Du menar att sätta ett motstånd parallellt också! Dock som du skrev blir det väl potentiellt ganska stora och varma motstånd, så det är väl nått man får ha i åtanke..

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    well jag skrev ju det här
    Ja, och det är nog lösningen. Power soak används för att då dist i slutstegsrören, inget man vill åt i hifi direkt. En passiv volympot innan (100k trimpot) kan ju också funka.

    - - - Updated - - -

    sänka volymen efter förstärkaren är alltså helt fel väg att gå.

  12. #12
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    En potentiometer/spänningsdelare är väl lättast. Tanken med en limiter är att det blir dumsäkert, för att täcka det som jag skrev i första posten "ur ett konsumentperspektiv". Dvs, även om nån kopplar in en vansinnigt het signal med volympotten på max så blir signalen klippt och elementen räddade.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du kan ju lägga till variabel klippning på ingången om du vill, passivt, med dioder.

  14. #14
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Du menar att sätta ett motstånd parallellt också! Dock som du skrev blir det väl potentiellt ganska stora och varma motstånd, så det är väl nått man får ha i åtanke..
    Japp, precis! Man får välja rätt dimensionerade motstånd. 2-3W kostar lika många kronor. 5W kostar en tia på electrokit.

    Men som jgb påpekade, en spänningsdelare på ingången blir enklare.

  15. #15
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, precis! Man får välja rätt dimensionerade motstånd. 2-3W kostar lika många kronor. 5W kostar en tia på electrokit.

    Men som jgb påpekade, en spänningsdelare på ingången blir enklare.
    Jamen kul grej att leka med i framtiden i alla fall.

    Tack för svaren, vet nog hur jag ska gå vidare på ett smart sätt

  16. #16
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Eller kör spänningsdelare på utgången eller skaffa en L-pad.

Liknande ämnen

  1. "Appar" som "lånar/snor" musik från Soundcloud etc.
    Av drifter7508 i forum Allmänt om musik
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2016-12-19, 18:16
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 23:09
  3. "Gör datorns inbyggda högtalare till diskanter"
    Av Ashaz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •