Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Tipsa om medelsmå rörförstärkare med klassisk signalkedja (ingen emulering)

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Tipsa om medelsmå rörförstärkare med klassisk signalkedja (ingen emulering)

    Har en polare som ska köpa ny stärkare och vill ha rör. Mellanstorlek. Jag rekomenderade Orange crush, men som sagt vill han ha rör och det ska han såklart inte förnekas Tiny Terror + låda kanske? Tror det är absoluta pristaket dock. Fler initierade tips emottages tacksamt!

  2. #2
    deleted user
    harley benton har nån rör i mellanstorlek som jag hört gott om. billig!

  3. #3
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    En begagnad Peavey Classic 30 funkar alltid bra. Den rena kanalen är magisk och käkar pedaler fint. Den överstyrda funkar fint med.
    Pris runt 3000:-

    Har en tidig US byggd som hemstärkare. De kommer och går. Gör sitt jobb

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Finns väl en peacey classic 4x10 för 3 lakan på vend i uppsala? Såg det förut. Hade nog vart grymt

  5. #5
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En begagnad Peavey Classic 30 funkar alltid bra. Den rena kanalen är magisk och käkar pedaler fint. Den överstyrda funkar fint med.
    Pris runt 3000:-

    Har en tidig US byggd som hemstärkare. De kommer och går. Gör sitt jobb
    Hade lillebror Classic 20 som jag saknar ibland. Bara en kanal men gott riv när man drog på. Köpte och sålde för runt 2000 kr.

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Fender Hotrod Deluxe, 4-5k beg. Grymt bra!

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vet inte hur mycket clean headroom som behövs men då man ju oftast mickar live ändå, så är 5W klass A stärkare superintressanta tycker jag! Laney L5T med 12" eller om man vill ha mer Fenderaktigt ljud och en liten rackare: En Harley Benton Tube5 Celestion.

    I övrigt är jag ju ett stort Orange fan. Har själv en magisk AD15 men då de ej tillverkas längre så är en Rocker 15 bästa lösningen tycker jag, vi har en sådan i bandet också och den har ett bra grundljud och är väldigt mångsidig, finns i både svart och orange.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Paul Reed Smith MT 15 och så lådan till. Runt 8000:- för båda.
    Helt brutalt bra för Metal och bra Cleanljud också. Pedal för att växla mellan de två kanalerna.
    Sedan är det LEDs runt rören så det lyser coolt rött på Lead channel och blått när man kör Clean.

  9. #9
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Det vore bra att veta vilken musik han spelar… Mycket distad? Överdrive? Clean? Använder många pedaler? Vill satsa på head+högtalare? I så fall vilken högtalare han tänkt - 1x12, 2x12, 4x12…? Eller kombo? Och till sist - hur stark den behöver vara och vilket budget?

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bea frågor ja!

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Många bearneisfrågor där ja Prisnivån nämns för övrigt passivt i trådstarten, och den reglerar ju i princip vad man får. Men skulle gissa upp till 8 papp kanske. Utöver det: Rekommendera gärna nåt DU tycker är fett så kan man kolla upp det. Är mer intresserad av vem som helsts personliga subjektiva åsikt, än vad som "allmänt" sägs passa bäst till en viss stil.

  12. #12

    Veteran
    Jag är nog enda människan på jorden som gillar Peavey Valveking. Kan fås för en spotstyver beggat.
    Här kör jag en Valveking Micro Head direkt från förstärkaren in i ljudkortet.

    https://soundcloud.com/dabene/ho-1

  13. #13
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör t.ex. en äldre Peavey 6505 head med 2x12 låda för mer tung musik (pris med en ok låda blir typ 5000-6000 kr) och en Hughes & Kettner Grandmeister deluxe 36 med en 2x12 låda (liknande prisklass). Peavey är mycket bra för tyngre musik, H&K har större flexibilltet och inbygda effekter. I liknande prisklass finns också Mesa/Boogie Express 5:25 (lite måste man leta dock efter en sådan runt 7-8 kkr) - flexibel kombo, autobias på rör. Sedan Peavey Classic/Delta Blues - mildare men mycket varm och bluesig kombo.
    Efter många år med olika förstärkare har jag landat i dessa och de uppfyller alla mina krav på hemmaplan, i replokalen kör jag dock en Hiwatt 50 med en 4x12 låda främst just nu (på grund av musik vi spelar - hård rock)…

  14. #14
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har nedanstående som jag vågar rekommendera...
    https://www.thomann.de/se/harley_benton_tube15_celestion.htm
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14810766_800.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	102139

    Endast 2400 kr med fina rör och fjäderreverb! Låter kalas!

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    HB:n skulle jag själv vara intresserad av pga priset, och en celestion dessutom.

    Uppskattar allas engagemang. Polarn har nu mycket att välja på, och inser mer och mer att det är en djungel

  16. #16

  17. #17
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    +1 på HB 15, den låter riktigt bra, går att modda med nya rör

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Såg någon jämförelse av olika rör, samma design såklart 12ax7). Ingen skillnad. Vilket väl verkar rimligt tycker jag

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ju mer man kollar in den där H.B. 15w blir man ju impad alltså. Låter så jävla bra i alla demos, oftast bättre än dyra gamla märken(s nya grejer...). Fan, nu vill jag ju ha en själv liksom

  20. #20
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag har bara spelat på Fender Blues Junior lite kort, men tyckte väldigt bra om den och Harley Bentons är väl en kopia på den i princip?
    Jag gillade dessutom Pro Junior ännu lite bättre, men det är ju typ samma så det var nog kontexten.

  21. #21
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske får det smaka med en Marshall DSL1CR? RUSKIGT billig på 2600 - 2999 kr i skrivande stund beroende på vart man söker, prisjakt, thomann, etc.

    https://youtu.be/5OJiY62ov9o?t=837

    Fina 1 - 0.1 watt så man inte blir vräkt, och otrolig ton, särskilt för sitt pris, men även om priset vore mycket högre. Kommer med 99% säkerhet köpa en själv snart, om jag inte snubblar över något ännu bättre, men det är väl otroligt tveksamt, till detta vrakpris?

    Edit: tycker den låter bättre än harley benton 15, som jag också kikat på, på demos:arna, men vad vet jag hur de låter irl
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-06-23 klockan 16:15.

  22. #22
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen kommentar på "min" fina amp? Humpf! JAG tycker då tonen är råcool!
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-06-26 klockan 15:03.

  23. #23
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    HB har både 1 wattsläge och 15 watt... dvs. betydligt mera mångsidig än denna Marshall som bara har 1 wattsläge om jag har fattat det rätt. Inte riktigt jämförbara alltså?

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen kommentar på "min" fina amp? Humpf! JAG tycker då tonen är råcool!
    Den låter strålande faktiskt. Instant Marshall goodness. Hur mycket ren volymkraft har den i ett rum? På "pappret" verkar 1w lite väl svagt om man vill jamma levande.

  25. #25
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter strålande faktiskt. Instant Marshall goodness. Hur mycket ren volymkraft har den i ett rum? På "pappret" verkar 1w lite väl svagt om man vill jamma levande.
    Då jag inte provat kan jag inte säga med säkerhet, men jag tror 1 watt är mycket högre än man tror, baserat på:

    a) kommentarer på nätet om låg-watt:s amps
    b) provat olika låg watt amps i affären: en var en 2:watt amp som var så JÄVLA högljudd redan på volymläge 3, och helt outhärdligt på 6:an (av 10).

    Dessutom kan man ju alltid mick:a upp den till en större högtalare om man will få ut mer volym?

    Du kan ju alltid köpa på eu lagens öppna köp 30 dagar eller vad det är?

    Men visst, det finns andra fina amps med. Jag har dock fastnat för denna på grund av priset, ljudet, och just lågwatten för hemstudio inspelning i hyreshus. Jag har lyssnat på en lång rad amps på youtube som var listade under thomanns popular amps. Det är kombinationen av dessa 3 faktorer som får mig att bli så sugen på just denna. Tycker alla andra amps i denna prisklass låter lite för klent i gainen på somliga fekvenser.

    Samt så verkar denna ligga så bra i mixen när jag sjunger med youtube inspelningarna
    Senast redigerat av Mesmerized den 2021-06-28 klockan 14:43.

  26. #26
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om man kan lita på detta: "To double the perceived volume of an amp, you need to increase the power by 10. A 100 watt amp sounds twice as loud as a 10 watt amp. Therefore, a ten watt amp would be twice as loud as a 1 watt amp. We can also say that a 1 watt amp is 25% as loud as a 100 watt amp! (When plugged into the same cab/speakers.)" från https://www.thegearpage.net/board/in...tt-amp.305567/ ...

    ...så betyder det ju att ampen är 150% lägre volym än en 15w amp i så fall. Låter ju som om den ändå alltså blir väldigt högljudd på högsta volymen.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Watt är inte heller ett alltid linjärt jämförbart sätt att mäta volym-möjlighet. 10 rör-watt innebär t.ex. mer volym än samma watt transistor. Eftersom man extremt sällan kommer köra sin förstärkare särskilt maxat så är det annat som har betydelse. Och trots att 1w kan låta högt så kommer den definitivt sakna möjligheter som en 40wattare kommer ha. Det är komplicerat detta, och det finns säkert eviga diskussioner på nåt gitarrforum om saken

  28. #28
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mesmerized Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen kommentar på "min" fina amp? Humpf! JAG tycker då tonen är råcool!
    Den är verkligen grym, har precis funderat på att skaffa en sådan ”bärbar” DSL1 då mina andra förstärkare väger en del…

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ...och nu lutar det ändå åt Orange Crush 30. Rör i all ära men men typ Den verkar fet hursomhelst.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kan intyga att tube5 inte funkar ihop med trumset. Alls.

    En musicman 112 rd15 däremot … men då är vi off topic. Ville mest rapportera efter att ha sett en (men knappt hört) i verkligheten.

    - - - Updated - - -

    Vad blev det, förresten?

  31. #31
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan intyga att tube5 inte funkar ihop med trumset. Alls.
    Utveckla gärna detta. Jag köpte nyligen en Tube5 - har den bara i lägenhet så trummor är inte aktuellt, men jag blev ändå nyfiken på din kommentar.
    F.ö. var detta första gången jag köpt en stärkare oprövad (Thomann). Jag ville ha något enkelt och denna funkar fint.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SvajjFuzz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utveckla gärna detta. Jag köpte nyligen en Tube5 - har den bara i lägenhet så trummor är inte aktuellt, men jag blev ändå nyfiken på din kommentar.
    F.ö. var detta första gången jag köpt en stärkare oprövad (Thomann). Jag ville ha något enkelt och denna funkar fint.
    Den orkade inte höras i replokalen. Eller knappt. Alltså - inte för trummisen. Men spelar man blues går det säkert!

    - - - Updated - - -

    Musikaliskt funkar den nog :-)

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag vet tyvärr inte vad det blev. Nämnda polare flyttade långt bort. Men tråden har värde lik förbannat

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Absolut!

  35. #35
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den orkade inte höras i replokalen. Eller knappt. Alltså - inte för trummisen. Men spelar man blues går det säkert!

    - - - Updated - - -

    Musikaliskt funkar den nog :-)
    Ok, då är jag med.

  36. #36
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Men tråden har värde lik förbannat
    Jag passar då på att efterfråga medelsmå, eller små, rörförstärkare, eller transistordito, med klassisk signalkedja (ingen emulering), utan effekter.
    HB:s Tube5 och Fenders Champion 600 (båda av rörtyp) använder jag själv för hemmabruk och trivs bra med.
    Jag har hört gott om Epiphone valve JR, men tyckte själv inte om ljudet från youtube-recensionerna (har dock aldrig hört den live).

  37. #37
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Om transistor är okej, kolla på Orange. De har en del som verkar fint i 20-30w-klassen, som combo och topp. typ Crush, OR15. Även mindre saker som tiny terror (nästan en klassiker nu väl?) och micro terror. (vissa av tipsen är rör, vissa transistor, vissa blandat)

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har också gillat Orange när jag stött på dem.

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Efter strul med min hembyggda röris (som alltså är fem watt) är jag väldigt sugen på en super crush. 100w.

    - - - Updated - - -

    Döpa om den till super crust nu när jag har mangelband

  40. #40
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker Peavey gör hållbara och hög-välljudande stärkare som har rätt sound även utan rör... de låter även sjukt högt per watt mot andra märken. En äldre bastopp kostar 2k och låter extremt högt samt bra på gura/bas och är i princip odödiga, en mindre combo typ 500ing och går att repa med.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, peavey trorjag är prima med. Skulle mycket gärna ha en sån cool 70s Peavey transistor-topp

  42. #42
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade faktiskt en Peavey (158 rage, eller nåt liknande), och köpte den just för att jag gillade ljudet ihop med en specifik gura. Detta sammanföll med en tid i livet som jag helst ville glömma, så av känslomässiga skäl förpassades dessa till garderoben i ett drygt decennium och såldes nyligen vid en vårstädning. Jag kanske skulle ge Peveay en ny chans...

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag gick just in för att skriva att jag har en Peavey Rage 158. Ifall någon vill köpa. Lagom till övning, jag har haft den som testhögtslare och då har nästan problemet varit att den låter för högt. Made in USA!

  44. #44
    mats88
    mats88 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Peavey bandit eller studio pro måste ju nämnas! Många svär vid dessa, i synnerhet de mellangamla "red stripe"-varianterna. Deras transtubeteknik i dessa är lite exotisk och rätt välljudande. Har fjäderreverb, inget digitalt jox. Ganska fula.

  45. #45
    SvajjFuzz
    SvajjFuzz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gick just in för att skriva att jag har en Peavey Rage 158. Ifall någon vill köpa. Lagom till övning, jag har haft den som testhögtslare och då har nästan problemet varit att den låter för högt. Made in USA!
    Om den finns inom bilavstånd från Rättvik så bjuder jag i byte, stratakopian som följde med vår sommarstuga. Den är från 70-talet och inkluderar en plastig, mörklblå gigbag märkt "Made in Japan" - och, ja, den är säkert "lättspelad med underbart ljud och mycket gitarr för pengarna", precis som alla andra begagnade gitarrer.
    Senast redigerat av SvajjFuzz den 2022-10-24 klockan 20:29. Anledning: Stavfel

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Pm

Liknande ämnen

  1. Sånginspelning hemma - signalkedja etc
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2021-03-07, 21:26
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 20:53
  3. tipsa om monitorer med sub
    Av Jätten i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-26, 00:33
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-02, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •