Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 162 av 162

Ämne: Civilrättslig stämning mot Moog

  1. #121
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag tror kvinnor, tjejer, helt enkelt inte lägger lika mycket tid på att leka med att programmera datorer eller bygga elektroniska kretsar när de är barn. En av orsakerna tror jag är all uppmärksamhet de får i tidiga tonåren av sina manliga klasskamrater som spelar hockey. Det finns en stor grupp där mellan killen som spelar hockey och nedåt i coolhetsligan. Där hittar du oftast killar som är det man kallar nördar. Det finns med stor marginal fler pojkar där än tjejer.

  2. #122
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, för tidigare var kvinnlig representation för de utbildningar som lägger grunden för jobbet och teknikkarriären låg. När jag började datateknik KTH 1994 har jag för mig det var 7 tjejer på 140 platser. Nu är det inte 50/50 men i alla fall väldigt mycket jämnare fördelat, och blir jämnare för varje år. Detsamma verkar gälla KTH i stort (även om vissa linjer haft övervikt tjejer redan tidigare). Vartefter de tjejerna kommer ut i arbetslivet kommer det jämnas ut, men det tar som sagt ett tag…
    De hamnar allt som ofast i administriva roller mer än att driva tekniken frammåt. Iaf av det jag ser på stora bolag idag.

  3. #123
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De hamnar allt som ofast i administriva roller mer än att driva tekniken frammåt. Iaf av det jag ser på stora bolag idag.
    Jobbar idag, och har jobbat med, riktigt vassa tjejer på tekniksidan, så det finns garanterat undantag från de observationerna.

  4. #124
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbar idag, och har jobbat med, riktigt vassa tjejer på tekniksidan, så det finns garanterat undantag från de observationerna.
    Kan du nämna var du jobbar, kanske ska söka mig dit Jag har jobbat på bland annat Ericsson, Saab, Klarna, OMX, H&M.

  5. #125
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Egenkonsult. För tillfället ett litet journalsystem som heter Link, tidigare handelsbanken t ex. Två av fem utvecklare i vårt team var tjejer på handelsbanken.

    Sen är det klart att det på det stora hela är få tjejer, återigen helt enkelt därför att i åldersgrupp 40+ finns väldigt få kvinnliga civing i datateknik el motsv. Att sen vissa stora "klassiska" teknikbolag tycks ha svårt att städa ut gubbig företagskultur har väl knappast hjälpt situationen heller.

    Även här gäller att du inte kan lösa problemet genom kvotering m m, utan det måste lösas från grunden, genom att större andel tjejer blir uppmuntrade/intresserade och skaffar sig relevant utbildning och därefter fortsätter upp i karriären. Att kvotera in tjejer som inte har tillräcklig utbildning och kunskap skulle vara ett väldigt effektivt sätt att cementera en fördom om att "tjejer suger på teknik" och skulle strängt taget inte hjälpa någon.

    Att det är få tjejer total sett gör även att det märks mer när en av dem flyttar/gör karriär från utveckling till chef/projektledning, eftersom alla (1) tjejer på avdelningen plötsligt bytte från teknik till management.
    Senast redigerat av rydan den 2021-06-13 klockan 12:19.

  6. #126
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Kvotering och annat tvång är aldrig lösningen. Jag är öppen för alla andra vägar.

  7. #127
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kvotering och annat tvång är aldrig lösningen. Jag är öppen för alla andra vägar.
    (Nej, det var inte riktat till dig specifikt. Mer allmän påfyllning från resonemanget innan…)

  8. #128
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, var inget menat mot dig heller. För tidigare var kvinnlig representation för de utbildningar som lägger grunden för jobbet och teknikkarriären låg. När jag började datateknik KTH 1994 har jag för mig det var 7 tjejer på 140 platser. Nu är det inte 50/50 men i alla fall väldigt mycket jämnare fördelat, och blir jämnare för varje år. Detsamma verkar gälla KTH i stort (även om vissa linjer haft övervikt tjejer redan tidigare). Vartefter de tjejerna kommer ut i arbetslivet kommer det jämnas ut, men det tar som sagt ett tag…
    Vi pratar om varandra. Självklart hjälper det att fler tjejer utbildar sig inom ämnet. Min väg här är bara att påpeka att få av dem faktiskt bibehåller rollen som utvecklare av teknik på det sättet vi kan kalla nördnivå. De blir oftast teamleads eller projektledare. Som jag sagt förut, bevisa mig gärna fel, jag skulle bli jätteglad om du kunde motbevisa min erfarenhet.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-06-13 klockan 15:55.

  9. #129
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kvotering och annat tvång är aldrig lösningen. Jag är öppen för alla andra vägar.
    Utifrån din världsuppfattning...


    Det handlar mycket om att instigera mekanismer för normalisera, och genom detta på sikt förändra.

    Som vi varit inne på tidigare i diskussionen, förändring tar tid, och i synnerhet när det handlar om saker som berör vår identitet, tillhörighet, och känslan av konformitet med ens egen samhällsgrupp osv.

    "Lisa är dataingenjör och senior programmerare, hon blev inte manager som de andra tjejerna, och hon är grym, jag gillar Lisas inställning till livet, identifierar mig med henne, och jag gillar programmering, jag ska fan också bli programmerare och inte någon jädra pappersvändare."

  10. #130
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utifrån din världsuppfattning...


    Det handlar mycket om att instigera mekanismer för normalisera, och genom detta på sikt förändra.

    Tvång har aldrig fungerat. Om jag har fel berätta för mig ett exempel på när det fungerat på lång sikt. Dvs skapat harmoni.

  11. #131
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvång har aldrig fungerat. Om jag har fel berätta för mig ett exempel på när det fungerat på lång sikt. Dvs skapat harmoni.
    Du fokuserar mycket på resultat upplever jag det som.

    I det större perspektivet är det viktigare att förändra balansen så att det uppstår normalisering och tillgänglighet för alla i samhället överallt.

    Du får själv söka vidare efter mer fakta och statistik, men jag tycker den här förklarar det hela ganska rakt och enkelt.

    https://www.oecd.org/social/quotas-gender-equality.htm

  12. #132
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Vad tror ni blir nästa konflikt om ~30 år?

  13. #133
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror ni blir nästa konflikt om ~30 år?

    Jag är helt övertygad om att färskvatten inte ligger långt borta. Konflikten i Jemen har redan visat hur effektivt det är som förhandlingsteknik.

    https://peacelab.blog/2021/04/yemens...an-old-problem

  14. #134
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är helt övertygad om att färskvatten inte ligger långt borta. Konflikten i Jemen har redan visat hur effektivt det är som förhandlingsteknik.
    Jo, men jag är mer inne på temat "arbetsmarknaden". Blir det något slags bakslag när kvinnor sannolikt har mer än hälften av ledande positioner.

  15. #135
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men jag är mer inne på temat "arbetsmarknaden". Blir det något slags bakslag när kvinnor sannolikt har mer än hälften av ledande positioner.
    Den som (över)lever får se...

  16. #136
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jo för kvotering är alltid svaret (suck)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	inCollage_20210613_180302968.jpg 
Visningar:	3 
Storlek:	124,8 KB 
Id:	102011

  17. #137
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo för kvotering är alltid svaret (suck)
    På vilket sätt "suck" ?
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2021-06-13 klockan 18:27.

  18. #138
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Blir spännande när kvotering av transpersoner krockar med kvotering av kön. Förr eller senare kommer det att ske.

  19. #139
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag skulle hellre se det inom sport.. 50/50 i alla fotboll och hockeylag.. mkt intressantare Men annars så är ju kvotering och andra tvångsåtgärder ganska svårt om man talar om den privata sektorn. Det var väl någon diskussion om att någon anmälde svenska kyrkan för att han blev ratad till jobb pga muslim... men man kan ju tänka sig en hel del situationer och yrken där inte alla är lämpliga. Men riksdag och offentlig sektor är väl egentligen inget problem, det är ju bara att klubba.



    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir spännande när kvotering av transpersoner krockar med kvotering av kön. Förr eller senare kommer det att ske.
    Hur ska det krocka menar du?

  20. #140
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir spännande när kvotering av transpersoner krockar med kvotering av kön. Förr eller senare kommer det att ske.
    Intressanta tankar, jag tänker att ickebinär kan vara problematiskt, men om en person identifierar sig som man eller kvinna, oavsett vad du är född som, så torde definitionen "trans" vara hyfsat irrelevant när just "transitionen" är genomförd.

    Drömmen är ju att vi en dag kan släppa just identitet baserat på könstillhörighet/identifikation av alla slag och att människan som grupp inte längre lägger värderingar i detta mer.

    Tänker på hur hundar ser andra hundar, fast då är vi mer inne på etniskt ursprung, enligt den veterinär jag gick till i Frankrike ska hundar tydligen bara se hundar, de ser inte "ras" så som vi definierar hundar, bara en annan hund, generiskt.

  21. #141
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Hur ska det krocka menar du?[/QUOTE]

    Om det vid flera tillfällen kvoteras in trans-män på positioner som är "vigda" för (biologiska) kvinnor. En eller 10 ggr tror jag kvittar men säg att det händer 500 ggr.

    (ursäkta risig quote. Mobil)

  22. #142
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Transpersoner inom idrotten är redan hyperintressant...

    Finns några case från USA och någon cyklist i Canada att googla på.

  23. #143
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Transpersoner inom idrotten är redan hyperintressant...

    Finns några case fån USA och någon cyklist i Canada att googla på.

    Vet att TERF (TransExkluderande Radikala Feminister) har ett och annat att tillägga om de här frågorna. Klurigt.

  24. #144
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressanta tankar, jag tänker att ickebinär kan vara problematiskt, men om en person identifierar sig som man eller kvinna, oavsett vad du är född som, så torde definitionen "trans" vara hyfsat irrelevant när just "transitionen" är genomförd.
    Äh fånigt.. det spelar ju ingen roll hur du känner dig...hela debatten utgår ju från nåt normativt "man och/eller "kvinna" skall vara eller känna sig på ett visst sätt....jag personligen "känner mig ofta väldigt icke-binär" men är sexuellt nu i denna ålder hetero...men biologiskt så räknas jag som man och är jävligt olik eller identifierar mig inte särskilt med andra män....kön är biologiskt, punkt. hur du är och väljer att leva är socialt och det är ju där problemen och acceptansen ligger och bör ligga. En riktig man sitter och kissar och har kjol..och en kvinna har byxor och kort hår... Det jag menar är att man kanske ska fokusera lite mer på hur man vill vara och leva och vilka man vill vara med snarare än vad man kallas... (snurrigt förklarat kanske men hoppas du förstår).

    Drömmen är ju att vi en dag kan släppa just identitet baserat på könstillhörighet/identifikation av alla slag och att människan som grupp inte längre lägger värderingar i detta mer.
    Det finns ju dock biologiska skillnader som man måste ta hänsyn till och som gör att vi alltid kommer värdera saker på det ena eller andra sättet.

    Tänker på hur hundar ser andra hundar, fast då är vi mer inne på etniskt ursprung, enligt den veterinär jag gick till i Frankrike ska hundar tydligen bara se hundar, de ser inte "ras" så som vi definierar hundar, bara en annan hund, generiskt.
    Fast de ser familj och klan..precis som vi också egentligen.. och hundar precis som människor är snabba på att hitta svagheter och agera på det.. vi är hierarkiska flockdjur. Vi agerar rätt lika med samma mekanismer om saker är ett hot mot det egna eller en fördel.

  25. #145
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ska det krocka menar du?
    Om det vid flera tillfällen kvoteras in trans-män på positioner som är "vigda" för (biologiska) kvinnor. En eller 10 ggr tror jag kvittar men säg att det händer 500 ggr.

    (ursäkta risig quote. Mobil)[/QUOTE]

    Är det ett problem så kanske man ska ta en djupare funderare på över varför och om man kanske tagit vissa beslut för lättvindigt av fel skäl.

  26. #146
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet att TERF (TransExkluderande Radikala Feminister) har ett och annat att tillägga om de här frågorna. Klurigt.
    Joe Rogan (säga vad man vill) har hållit på med Kampsport i hela sitt liv och har ett och annat att säga om dom transpersonerna som spöar på tjejer i ringen (syftar bara på att det är komplicerat utan att ta ställning)

  27. #147
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det vid flera tillfällen kvoteras in trans-män på positioner som är "vigda" för (biologiska) kvinnor. En eller 10 ggr tror jag kvittar men säg att det händer 500 ggr.

    (ursäkta risig quote. Mobil)
    Är det ett problem så kanske man ska ta en djupare funderare på över varför och om man kanske tagit vissa beslut för lättvindigt av fel skäl.[/QUOTE]

    Syftar du nu på den enskilde, som ska ha bytt kön för att bli anställd? Det var inte så jag menade. Min undran är över hur biologiska kvinnor kommer reagera på om det tillsätts trans-män som kvinnor för att uppnå jämn könsfördelning i styrelser.

  28. #148
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av minka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Joe Rogan (säga vad man vill) har hållit på med Kampsport i hela sitt liv och har ett och annat att säga om dom transpersonerna som spöar på tjejer i ringen (syftar bara på att det är komplicerat utan att ta ställning)
    Han är bra och har många poänger..... problemet i dag är att folk är så jävla rädda för att diskutera så att saker per automatik blir skevt.... man kan inte separera fakta från det värderande..det sociokulturella från det biologiska.. Om man inte vågar diskutera saker hur fan ska man lära sig något. Som en småvuxen (höll på att säga D-ordet ) som vill bli höjdhoppare..sure do it..live it...MEN!!!

  29. #149
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syftar du nu på den enskilde, som ska ha bytt kön för att bli anställd? Det var inte så jag menade. Min undran är över hur biologiska kvinnor kommer reagera på om det tillsätts trans-män som kvinnor för att uppnå jämn könsfördelning i styrelser.
    Exakt så jag menar...om man å ena sidan accepterar något juridiskt som likvärdig så kanske man skulle funderat innan. Kanske tog man beslut på fel grunder.

  30. #150
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så jag menar...om man å ena sidan accepterar något juridiskt som likvärdig så kanske man skulle funderat innan. Kanske tog man beslut på fel grunder.
    Ah, enig!

  31. #151
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vilket sätt "suck" ?
    Därför att det är ett sluttande plan. Det skall alltid ske på meritokratiska grunder (oavsett vad du har mellan benen). Kan likväl sluta i att man devalverar det kön som inkvoteras.

    Nu blir det lite ämnesglidning här, voj voj men... apropå diskussionen här ovan kring transpersoner - Laurel Hubbard, Hannah Mouncey... är det rätt och rättvist?

  32. #152
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Därför att det är ett sluttande plan. Det skall alltid ske på meritokratiska grunder (oavsett vad du har mellan benen). Kan likväl sluta i att man devalverar det kön som inkvoteras.

    Nu blir det lite ämnesglidning här, voj voj men... apropå diskussionen här ovan kring transpersoner - Laurel Hubbard, Hannah Mouncey... är det rätt och rättvist?

    https://youtu.be/JmkPl4UoGrU

    Jag tycker han uttrycker det ganska bra.

  33. #153
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du fokuserar mycket på resultat upplever jag det som.

    I det större perspektivet är det viktigare att förändra balansen så att det uppstår normalisering och tillgänglighet för alla i samhället överallt.

    Du får själv söka vidare efter mer fakta och statistik, men jag tycker den här förklarar det hela ganska rakt och enkelt.

    https://www.oecd.org/social/quotas-gender-equality.htm
    Ja du får ursäkta mig att jag utgår från att det är resultatet, även kallat utgången, som är det viktigaste :-) Och var det inte privata sektorn vi pratade om, Moog är ett privat företag, inte en nation.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-06-13 klockan 23:08.

  34. #154
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du får ursäkta mig att jag utgår från att det är resultatet, även kallat utgången, som är det viktigaste :-) Och var det inte privata sektorn vi pratade om, Moog är ett privat företag, inte en nation.

    Du missar poängen, varför ska privata sektorn bry sig om resten av kedjan uppåt inte är justerad.

    Resultat uppnår vi först när förändringar är genomförda och vi inte längre behöver kvotering för rättvisa.

  35. #155
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    En del av det officiella spelet sker via policy, bakom kulisserna finns i bästa fall inofficiella handlingsplaner:

    En annan Moog:https://www.moog.com/news/corporate-...-together.html

  36. #156
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir spännande när kvotering av transpersoner krockar med kvotering av kön. Förr eller senare kommer det att ske.
    Behöver väl inte vara transperson ens. Du har ju rätt att bestämma vilken könsidentitet du har, oavsett allt annat. Allt enligt ge rättroende genus-"vetarna" och "feministerna" (ej att förknippa med feminister). De har liksom lagt upp allt för smash med den enkla frasen "did you just assume my gender?" Min favoritfras i alla sånna sammanhang. Samtliga "feministers" argument dör där och då.

  37. #157
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle hellre se det inom sport.. 50/50 i alla fotboll och hockeylag..
    Onekligen min tanke med så fort kvotering kommer på tal. Eller att ett TV-nätverk som vill köpa sändningsättigheterna för herr-sportboll också måste köpa och sända dam-sportboll för samma belopp, samma villkor och samma (bästa) sändningstid.

  38. #158
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Och nej. Kvotering fungerar inte. De som tror på tvång som medel för förändring kan ta en titt på hur förbuden mot narkotika och sexköp (eller snarare förbud mot trygghet för sexarbetare) fungerar och återkomma sen.

    Om jag behöver få något gjort och behöver vända mig till någon instans där kvotering förekommer, kommer jag givetvis alltid se till att vända mig till personer/grupper som inte omfattas av kvoteringen. De är de enda som är där p g a meriter. Så, kvotering nedvärderar alla av den kvoterade gruppen som faktiskt tagit sig dit på eget arbete och egna meriter. Det finns inga vinnare i kvotering, förutom möjligen de som kan använda kvotering som en räkmacka för att nå en position de inte är kvalificerade för, men de tenderar då istället att få det rätt jobbigt.
    Senast redigerat av rydan den 2021-06-13 klockan 23:44.

  39. #159
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en skaplig hög ospecifik corporate bullshit det!

  40. #160
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nej. Kvotering fungerar inte. De som tror på tvång som medel för förändring kan ta en titt på hur förbuden mot narkotika och prostitution fungerar och återkomma sen.
    Jag kan ju inte påstå att det är riktigt jämförbart även om jag tycker dagens lagstiftning i de senare frågorna är bajs så tror jag på ganska strikt reglering.

    Om jag behöver få något gjort och behöver vända mig till någon instans där kvotering förekommer, kommer jag givetvis alltid se till att vända mig till personer/grupper som inte omfattas av kvoteringen. De är de enda som är där p g a meriter. Så, kvotering nedvärderar alla av den kvoterade gruppen som faktiskt tagit sig dit på eget arbete och egna meriter. Det finns inga vinnare i kvotering, förutom möjligen de som kan använda kvotering som en räkmacka för att nå en position de inte är kvalificerade för, men de tenderar då istället att få det rätt jobbigt.
    Alla är ju inte alltid där pga meriter utan nepotism mm. Så kvotering kan ju innebära en klar frisk fläkt om det nu är fråga att man anställer efter merit även i den kvoten och inte bara pga önskad egenskap av kön eller hudfärg. Kvotering i sig behöver ju inte vara ett problem om det görs på rätt sätt och inte efter massa tokflum ideer....


  41. #161
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nej. Kvotering fungerar inte. De som tror på tvång som medel för förändring kan ta en titt på hur förbuden mot narkotika och prostitution fungerar och återkomma sen.

    Om jag behöver få något gjort och behöver vända mig till någon instans där kvotering förekommer, kommer jag givetvis alltid se till att vända mig till personer/grupper som inte omfattas av kvoteringen. De är de enda som är där p g a meriter. Så, kvotering nedvärderar alla av den kvoterade gruppen som faktiskt tagit sig dit på eget arbete och egna meriter. Det finns inga vinnare i kvotering, förutom möjligen de som kan använda kvotering som en räkmacka för att nå en position de inte är kvalificerade för, men de tenderar då istället att få det rätt jobbigt.

    Eftersom det här, kvotering, är väldigt nytt på en global nivå, finns ännu inte så mycket statistik, men väldigt mycket av den statistiken som går att finna, berättar motsatsen, och den tar även upp precis det du säger här, rädslan för att kompetensen inte ska vara tillräcklig och med denna bias skepsismen emot kvotering.

    Jag tänker inte sitta och argumentera om det här, det finns massor av studier och undersökningar att finna på ämnet, och den bilden jag får av det hela stämmer inte med din.

  42. #162
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Ja, här sätter vi stopp eftersom tråden sprungit otroligt långt ifrån vad den handlade om från början.

Liknande ämnen

  1. två STA-DSP24, p4p800... mucho problemo, hjälp!
    Av kmax i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-01, 08:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •