Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Konvertera Spotify -> .wav

  1. #1
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior

    Konvertera Spotify -> .wav

    Någon med erfarenhet av att detta? Finns det någon smidig programvara eller nått?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du vill vara olaglig och rippa från Spotify till wav? Rent praktiskt så är enklaste sättet att spela in systemljudet.

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vill vara olaglig och rippa från Spotify till wav? Rent praktiskt så är enklaste sättet att spela in systemljudet.
    Är det olagligt?

    Loopback från t ex audacity är väl enklast, funkar bara i realtid.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Piratkopiering som piratkopiering, oavsett källa.

  5. #5

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Privatkopiering som privatkopiering, oavsett källa.
    Fixd.

    Det är fullt lagligt att spela in musik från lagliga förlagor, vilket man väl får anta att Spotify är. Och privatkopieringsavgiften/kassettersättningen är tänkt att ersätta branschen för detta, så det finns inga lagliga hinder att göra det.

    Wikipedia: Privatkopiering

    (Men ja, att spela in systemljudet är förmodligen enklast.)

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Vad säger Spotify användaravtal om det?

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixd.

    Det är fullt lagligt att spela in musik från lagliga förlagor, vilket man väl får anta att Spotify är. Och privatkopieringsavgiften/kassettersättningen är tänkt att ersätta branschen för detta, så det finns inga lagliga hinder att göra det.

    Wikipedia: Privatkopiering

    (Men ja, att spela in systemljudet är förmodligen enklast.)
    Detta. Ska en genomtveksam organisation som copyswede få sko sig på att folk handlar datorer för helt andra ändamål ska man väl i alla fall få utnyttja den rätt man betalar för.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fixd.

    Det är fullt lagligt att spela in musik från lagliga förlagor, vilket man väl får anta att Spotify är. Och privatkopieringsavgiften/kassettersättningen är tänkt att ersätta branschen för detta, så det finns inga lagliga hinder att göra det.

    Wikipedia: Privatkopiering

    (Men ja, att spela in systemljudet är förmodligen enklast.)
    Jag vet att du brukar ha koll på så'nt här, men är Spotify att anse som en förlaga undrar jag. Man streamar ju förlagan. Man har inte filen i sin ägo s a s. Sedan tror jag också att användaravtalet talar emot det som här vill göras, men det är månne en annan fråga.

    Att man säger jag till att släppa sin musik på Spotify handlar (ju) om att man då får betalt per spelning. Även de som lyssnar online synkas ju för streamcounts och betalning regelbundet som jag förstått det. Bandar jag en spellista och kör off-Spott så får ingen betalt för det, hur mycket jag än lyssnar.

    Men gärna hårda fakta på detta så vi inte spårar i gissningar. Men min tes är att det inte är att betrakta som en laglig förlaga på det sättet. Får man rippa en netflixfilm? Får man se den så länge man har ett avtal med netflix? Får man se den om de tar ner filmen från sitt utbud? Får man se den om man säger upp sitt avtal? Jag tror inte det. Inte egentligen.

  9. #9
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger Spotify användaravtal om det?
    Det är helt ok att spela in kopia för eget bruk. På samma sätt som att du som äger en CD-skiva får kopiera den till ett kassettband för eget bruk.

    Källa: https://lawline.se/answers/far-jag-s...ll-kassettband
    Källa #2: https://lagen.nu/1960:729#P12S1

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt ok att spela in kopia för eget bruk. På samma sätt som att du som äger en CD-skiva får kopiera den till ett kassettband för eget bruk. Källa: https://lawline.se/answers/far-jag-s...ll-kassettband
    Cool, fair and square då. Det dödar däremot hela idén med Spotify och streaming. Men det är väl kanske inget bekymmer idag när alla är uppkopplade 24-7.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag är bara lite osäker på det här med att spela upp från Spotify som gratisanvändare eller betalande är att jämställa med att äga en CD-skiva eller annan förlaga.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är bara lite osäker på det här med att spela upp från Spotify som gratisanvändare eller betalande är att jämställa med att äga en CD-skiva eller annan förlaga.
    Du får spela in från radio med...

    Givet att vi nu förutsätter att Spotify inte olagligt distribuerar sin musik, så finns det alltså en laglig förlaga du spelar in ifrån.

  13. #13
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Man blåser ju sina favoritartister om man laddar ner offsite eftersom ersättning utgår per stream.
    Däremot Spotify själva tycker ju det bara är bra att de inte behöver betala ersättning om någon laddar ner offsite då användaren ändå betalar sin månadsavgift så man lär inte bli stämd av Spotify, snarare uppmuntrad indirekt...
    Användare laddar ner offsite, Spotify måste ersätta en stream oavsett hur många gånger användaren lyssnar på sin mixtape på CDR

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt ok att spela in kopia för eget bruk. På samma sätt som att du som äger en CD-skiva får kopiera den till ett kassettband för eget bruk.

    Källa: https://lawline.se/answers/far-jag-s...ll-kassettband
    Källa #2: https://lagen.nu/1960:729#P12S1
    Nja, dina källor hänvisar inte till Spotifys användaravtal.

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool, fair and square då. Det dödar däremot hela idén med Spotify och streaming. Men det är väl kanske inget bekymmer idag när alla är uppkopplade 24-7.
    Det gör det väl ändå inte. Inte som att folk orkar hålla på att sitta och spela in varenda skiva de kan tänkas vilja lyssna på från spotify. Streaming har t o m konkurrerat ut torrent/DC för musik, inte för att det är biligare, utan för att det är smidigare till en låg kostnad.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, dina källor hänvisar inte till Spotifys användaravtal.
    Fast det är ju totalt skitsamma. Det blir inte piratkopiering av det. På sin höjd bryter du mot användaravtalet och kan bli avstängd, vilket spotify inte har något som helst intresse av.

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju totalt skitsamma. Det blir inte piratkopiering av det. På sin höjd bryter du mot användaravtalet och kan bli avstängd, vilket spotify inte har något som helst intresse av.
    Då så, tack!

    Enklaste lösningen är som jag tidigare sagt att spela in systemljudet.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är ju totalt skitsamma. Det blir inte piratkopiering av det. På sin höjd bryter du mot användaravtalet och kan bli avstängd, vilket spotify inte har något som helst intresse av.
    Exakt, de enda som tar skada är ju dina favvoartister som inte får sina stream-ersättningar. Spotify går ju plus på att folk spelar offsite.
    Om man inte då inte planerar att rippa ner hela sin framtida musikkonsumtion och sedan säga upp Spotify
    Men det besväret skulle då jag inte göra för att spara 99:- i månaden.
    Jag tycker fortfarande det är helt orimligt billigt att komma åt all världens musik för 99 spänn i månaden.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om folk kopierar från Spotify så tappar Spotify spelningar, får sämre statistik och blir mindre attraktiva. I realiteten så är det nog försvinnande få som gör det så det spelar ingen roll.

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...På sin höjd bryter du mot användaravtalet och kan bli avstängd, vilket spotify inte har något som helst intresse av.
    Jo men exakt, det vore kul att veta vad Spotify har att säga om saken även om lagen verkar inte verkar ha nått att invända. Spotifys ägare, skivbolagen, lär ju inte se mellan fingrarna på sånt.

  21. #21
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, dina källor hänvisar inte till Spotifys användaravtal.
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men exakt, det vore kul att veta vad Spotify har att säga om saken även om lagen verkar inte verkar ha nått att invända. Spotifys ägare, skivbolagen, lär ju inte se mellan fingrarna på sånt.
    Sorry det gör de ju inte. Fast lagen säger att kopiering för eget bruk är ok. Men användaravtalet finns att läsa här: https://www.spotify.com/se/legal/end-user-agreement/ Hinner tyvärr inte läsa igenom det nu men under punkt 9 finns lite info om detta vad jag kan se.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är bara lite osäker på det här med att spela upp från Spotify som gratisanvändare eller betalande är att jämställa med att äga en CD-skiva eller annan förlaga.
    My point exactly.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får spela in från radio med...
    Fast för det betalar jag via skattsedeln. Spotify har ett annat betalningsupplägg.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man blåser ju sina favoritartister om man laddar ner offsite eftersom ersättning utgår per stream.
    Däremot Spotify själva tycker ju det bara är bra att de inte behöver betala ersättning om någon laddar ner offsite då användaren ändå betalar sin månadsavgift så man lär inte bli stämd av Spotify, snarare uppmuntrad indirekt...
    Användare laddar ner offsite, Spotify måste ersätta en stream oavsett hur många gånger användaren lyssnar på sin mixtape på CDR
    Japp. De skulle älska om fler betalade men inte använde. En väldigt konstig syn på "tjänsten".

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det gör det väl ändå inte. Inte som att folk orkar hålla på att sitta och spela in varenda skiva de kan tänkas vilja lyssna på från spotify. Streaming har t o m konkurrerat ut torrent/DC för musik, inte för att det är biligare, utan för att det är smidigare till en låg kostnad.
    Såklart gör ingen det för att det är opraktiskt. Men det går ju mot upplägget. Väldigt få plankar på tunnelbanan sett till alla som åker, men mest för att det är bökigt och lite jobbigt att hoppa över spärrarna. Eller kanske pinsamt och att det känns moraliskt fel.

    Jag meande just att eftersom alla är uppkopplade 24-7 så behöver ingen spela in och därför funkar systemet på det sättet. Men skulle många köra offline med CDR/mixtape etc skulle det snart bli gruff och grus i maskineriet kring ersättningarna.

    Återigen, jag tror inte det kommer att ske. Men rent hypotetiskt är det ju så.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker fortfarande det är helt orimligt billigt att komma åt all världens musik för 99 spänn i månaden.
    Detta

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om folk kopierar från Spotify så tappar Spotify spelningar, får sämre statistik och blir mindre attraktiva. I realiteten så är det nog försvinnande få som gör det så det spelar ingen roll.
    Och detta

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

  24. #24
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Audio Hijack är en smidig programvara för sådant: https://www.rogueamoeba.com/audiohijackpro/ Om det är lagligt eller ej lämnar jag till de som har den kompetensen

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men användaravtalet finns att läsa här: https://www.spotify.com/se/legal/end-user-agreement/ Hinner tyvärr inte läsa igenom det nu men under punkt 9 finns lite info om detta vad jag kan se.
    Ah, toppen, tack!

    Punkt 1:
    att kopiera, vidareförmedla, reproducera, "rippa", spela in, överföra, framföra eller visa för allmänheten, sända, eller göra någon del av Spotify-tjänsten eller Innehållet tillgänglig för allmänheten, eller på annat sätt använda Spotify-tjänsten eller Innehållet på något sätt som inte är uttryckligen tillåtet enligt Avtalen eller tillämplig lag, eller som annars gör intrång i immateriella rättigheter (t.ex. upphovsrätt) i Spotify-tjänsten eller Innehållet eller någon del av dessa;
    Det ser inte att det finns utrymme att spela av låtar enligt avtalet, ens för privat bruk. Sedan hur detta står sig mot lagen är en annan sak "uttryckligen tillåtet enligt Avtalen eller tillämplig lag". Men avtalet ser inte ut att tillåta det.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-05-20 klockan 13:19.

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast för det betalar jag via skattsedeln.
    Nej, det gör du inte. Du betalar för att kunna lyssna på vissa radiokanaler via skattsedeln och vissa via att lyssna på reklam.

    Rätten att spela in det du hör på radio begränsas av rätten till privatkopiering, som i teorin i alla fall finansieras via privatkopieringsersättningen som hanteras av copyswede. Så det är alla datoranvändare som behöver större disk som betalar för din rätt att spela in musik från radio.

  27. #27

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser inte att det finns utrymme att spela av låtar enligt avtalet, ens för privat bruk. Sedan hur detta står sig mot lagen är en annan sak. Men avtalet ser inte ut att tillåta det.
    Jag tolkar det som att hela stycket om saker man inte får göra handlar om att "göra någon del av Spotify-tjänsten eller Innehållet tillgänglig för allmänheten", och det finns dessutom meningen om "på något sätt som inte är uttryckligen tillåtet enligt Avtalen eller tillämplig lag".

    Jag är inte jurist, men vad jag förstått trumfar upphovsrättslagen användaravtal av det här slaget (annars skulle det vara rätt poänglöst att ha en lagtext med detta i), så att göra kopior för eget bruk är lagligt.

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men avtalet ser inte ut att tillåta det.
    Förmodligen, eftersom det ÄR tillåtet enligt tillämplig lag.

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, men om du bandar en fil från Spotify free och kapar reklamen betalar du ingenting. Via radio betalar du oavsett om du lyssnar eller ej.

    Jag säger inte att endera är "bättre" och jag håller med helt och fullt att copyswede tjänat ut sin roll för länge sedan. Samhället och lyssningsvanorna ser annorlunda ut idag.

  30. #30
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så att göra kopior för eget bruk är lagligt.
    Det är i alla fall inte brott mot upphovsrättslagstiftningen, även om det möjligen skulle kunna vara avtalsbrott. Så i teorin skulle spotify kunna försöka stämma dig för det. Kanske. Upphovsrättshavarna kan inget göra åt det däremot.

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, men om du bandar en fil från Spotify free och kapar reklamen betalar du ingenting.
    Exakt samma om jag lyssnar på reklamradio och kapar reklamen.

  32. #32
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tolkar det som att hela stycket om saker man inte får göra handlar om att "göra någon del av Spotify-tjänsten eller Innehållet tillgänglig för allmänheten"
    Jag tror tyvärr att du läser det lite för välvilligt. Varje enskild uppräkning är inte tillåten, "tillgänglig för allmänheten" är bara ännu en sak som inte är tillåten.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vilket leder oss till om Spotify skulle bry sig. Gissningen "nej" är rimlig, eftersom de inte förlorar på det utan vinner. Så länge ingen gör det i stor skala.

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser inte att det finns utrymme att spela av låtar enligt avtalet, ens för privat bruk. Sedan hur detta står sig mot lagen är en annan sak "uttryckligen tillåtet enligt Avtalen eller tillämplig lag". Men avtalet ser inte ut att tillåta det.
    Kan i sammanhanget vara värt att notera att avtalet inte tillåter att du spelar musik via högtalaren på din telefon på bussen heller. Ellr på uteplatsen så dina grannar kan höra. Eller...

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket leder oss till om Spotify skulle bry sig. Gissningen "nej" är rimlig, eftersom de inte förlorar på det utan vinner. Så länge ingen gör det i stor skala.
    Spelar väl inte dem någon roll om någon skulle sätta sig och spela in hela spotifys bibliotek heller. För den personen att sen dela med sig av biblioteket kommer vara olagligt oavsett.

  36. #36

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men min tes är att det inte är att betrakta som en laglig förlaga på det sättet. Får man rippa en netflixfilm? Får man se den så länge man har ett avtal med netflix? Får man se den om de tar ner filmen från sitt utbud? Får man se den om man säger upp sitt avtal? Jag tror inte det. Inte egentligen.
    Lagtexten säger det här om att framställa egna kopior:

    Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).
    https://lagen.nu/1960:729#P12S4

    Det gör att det är olagligt att göra privata kopior från tex filer man hittat på Pirate Bay, diverse strömningssajter eller såna där ryska mp3-sidor som var poppis förr (kanske fortfarande är?), eftersom de sajterna har lagt upp materialet utan tillåtelse från upphovsmannen.

    Men Spotify har tillåtelse från rättighetshavarna att strömma musik, och därför är det också tillåtet att göra kopior för eget bruk därifrån.

    Samma sak gäller att göra kopior på filmer eller TV-serier på Netflix. Däremot, om Netflix av någon anledning skulle förlora rättigheten till en viss film, men ändå ha den tillgänglig att spela upp, så får du inte göra en egen kopia. Ett mer troligt exempel är kanske att någon har lagt upp musik de inte har rätt till på Spotify – då får du inte göra en egen kopia.

  37. #37
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte jurist, men vad jag förstått trumfar upphovsrättslagen användaravtal av det här slaget (annars skulle det vara rätt poänglöst att ha en lagtext med detta i), så att göra kopior för eget bruk är lagligt.
    Sen. Precis som FM är inne på. Du kan skriva in vadtusan som helst i ett avtal, men om du försöker begränsa saker som regleras i lag finns det stor risk att det slutar med att ditt avtal blir ogiltigt i sin helhet när det prövas i rätten. Skyddet för privatkonsument när det gäller orimliga avtal är starkt i Sverige.

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror tyvärr att du läser det lite för välvilligt. Varje enskild uppräkning är inte tillåten, "tillgänglig för allmänheten" är bara ännu en sak som inte är tillåten.
    Fair enough – men fortfarande finns "uttryckligen tillåtet enligt … tillämplig lag" som i praktiken tillåter privat kopiering, som rydan också varit inne på.

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag ser allt som streamas som "broadcast" vilket SVT/SR också gör. Dom får du göra en "inspelning" av. Att det sen råkar vara en av väldigt bra kvalitet hör inte till ämnet.
    När du beställer en film on demand på Viasat kan du spela in den på en hårddisk i tvn. Samma sak som att lyssna på Spotify och spela in med annan dator eller loopback.
    Blir mycket svårt att lagstadga bort dessa funktioner som läget är nu.

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar väl inte dem någon roll om någon skulle sätta sig och spela in hela spotifys bibliotek heller. För den personen att sen dela med sig av biblioteket kommer vara olagligt oavsett.
    Jag menar så här: Om du gör en spellista med dina 100 favoritspår som du kör när du tränar, pendlar, whatever via streaming så genererar varje låt några ören per gång den spelas. Då får artisten lite och är du sedan fanboy eller ständig strömmare blir det mer. Spelar du in motsvarande får upphovspersone(n/-rna) betalt en enda gång per låt. Spotify däremot tjänar på det, åtminstone om du är betalande medlem eftersom de säljer abonnemang men slipper betala royalties.

  41. #41
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar så här: Om du gör en spellista med dina 100 favoritspår som du kör när du tränar, pendlar, whatever via streaming så genererar varje låt några ören per gång den spelas. Då får artisten lite och är du sedan fanboy eller ständig strömmare blir det mer. Spelar du in motsvarande får upphovspersone(n/-rna) betalt en enda gång per låt. Spotify däremot tjänar på det, åtminstone om du är betalande medlem eftersom de säljer abonnemang men slipper betala royalties.
    Ja. Det var det jag menade med. De enda som har någon sorts möjlighet att sätta åt dig/stänga av dig för det är Spotify via användningsavtalet. Men de har inget incitament alls att göra det, även om du skulle råka spela in stora delar av deras katalog.

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser allt som streamas som "broadcast" vilket SVT/SR också gör.
    Fast det är det inte. Det var därför radiotjänst förlorade ang att datorer skulle vara TV-licenspliktiga. Huruvida det är broadcast spelar ingen roll för privatkopieringsreglerna dock, de förutsätter bara eget bruk och laglig förlaga.

  43. #43
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    https://lagen.nu/1960:729#P12S4
    Första stycket ger inte rätt att

    uppföra byggnadsverk,
    framställa exemplar av datorprogram, eller
    framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
    Sista punkten sätter myror i mitt huvud. Betyder det att digitala kopior av digitala verk inte är tillåtet?

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Det var det jag menade med. De enda som har någon sorts möjlighet att sätta åt dig/stänga av dig för det är Spotify via användningsavtalet. Men de har inget incitament alls att göra det, även om du skulle råka spela in stora delar av deras katalog.
    Överens.

    Det är väldigt tydligt att detta inte är prövat och att de flesta (användare, spottan, artister etc) nog gör som de vill så länge de inte tar ut svängarna för mycket.

  45. #45
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar så här: Om du gör en spellista med dina 100 favoritspår som du kör när du tränar, pendlar, whatever via streaming så genererar varje låt några ören per gång den spelas. Då får artisten lite och är du sedan fanboy eller ständig strömmare blir det mer. Spelar du in motsvarande får upphovspersone(n/-rna) betalt en enda gång per låt. Spotify däremot tjänar på det, åtminstone om du är betalande medlem eftersom de säljer abonnemang men slipper betala royalties.
    Fast imorgon så fattas 17 av dom där 100 låtarna,pga licensbajs om man inte rippat illa kvickt. Hatar hela den jävla grejen. Spotify är INTE samma sak som en mapp med låtar.

  46. #46
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast imorgon så fattas 17 av dom där 100 låtarna,pga licensbajs om man inte rippat illa kvickt. Hatar hela den jävla grejen. Spotify är INTE samma sak som en mapp med låtar.
    +1, för att inte tala om låtar "som inte är tillgängliga i din region". Sånt jäkla svineri. Troligen inte Spotifys fel men ändå...

  47. #47
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast imorgon så fattas 17 av dom där 100 låtarna,pga licensbajs om man inte rippat illa kvickt. Hatar hela den jävla grejen. Spotify är INTE samma sak som en mapp med låtar.
    Snacka inte om det. Jag använder spotify free och numera mest till poddar. Hemma finns vinyl, CD och kassetter. ...och syntar förstås.

    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, för att inte tala om låtar "som inte är tillgängliga i din region". Sånt jäkla svineri. Troligen inte Spotifys fel men ändå...
    Regionsbegränsade grejer har jag aldrig stött på hos spotify. Men som sagt, jag kör väldigt lite musik på spottan rent generellt.

  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, för att inte tala om låtar "som inte är tillgängliga i din region". Sånt jäkla svineri. Troligen inte Spotifys fel men ändå...
    Regionsnonsens är ännu en bra anledning att ha vpn och ett konto från USA t.ex. Man kan verkligen fråga sig vad regionsspärrar tillför på en global marknad.

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, för att inte tala om låtar "som inte är tillgängliga i din region". Sånt jäkla svineri. Troligen inte Spotifys fel men ändå...
    Det är skivbolagen som styr över vilket innehåll som finns tillgängligt, inklusive regioner.

    Förmodligen gamla avtal, men kanske även finns i modern tid?

  50. #50
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för att inte tala om låtar "som inte är tillgängliga i din region". Sånt jäkla svineri. Troligen inte Spotifys fel men ändå...
    Japp. Det är fullkomligt genomvärdelöst, och garanterat inte plattformarnas fel generellt. Det är upphovsrättshavarna som i praktiken tycker att bara vissa potentiella kunder ska få vara deras kunder (och/eller vill skapa en konstgjort avgränsad marknad, vilket aldrig någonsin fungerat i digital form).

  51. #51
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Herregud, spela in med Audacity (realtid/play) oavsett vad avtalet än säger eller inte. Använder inte Spotify men Youtubejävlarna pausar playlisten efter ca en halvtimme med en fråga vilket inte Bandcamp gör. Får väl tillägga att om det är (tillräckligt) bra köper jag CDn men aldrig downloads.

  52. #52
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Regionsbegränsade grejer har jag aldrig stött på hos spotify. Men som sagt, jag kör väldigt lite musik på spottan rent generellt.
    Det är nog för att det är en option att visa låtar som man inte kan spela - och default är den av. Ja, jag vet att jag plågar mig själv frivilligt.... och nej, det är inte så vanligt, men det förekommer. Oftast lite obskyra artister, tex kraut. Stora artister bombar ut globalt...

  53. #53
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det finns appar som kan tanka ner hela playlists och fylla alla filer med metadata osv. Jag har sett flera stycken. Här bor en av dem: https://www.audfree.com
    Jag har aldrig testat, så jag har ingen aning om hur bra det fungerar.

  54. #54
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kan varmt rekommendera Piezo ( https://rogueamoeba.com/piezo/ ) för alla möjliga behov av att spela in ljud från datorn.

  55. #55
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att du brukar ha koll på så'nt här, men är Spotify att anse som en förlaga undrar jag. Man streamar ju förlagan. Man har inte filen i sin ägo s a s. Sedan tror jag också att användaravtalet talar emot det som här vill göras, men det är månne en annan fråga.

    Att man säger jag till att släppa sin musik på Spotify handlar (ju) om att man då får betalt per spelning. Även de som lyssnar online synkas ju för streamcounts och betalning regelbundet som jag förstått det. Bandar jag en spellista och kör off-Spott så får ingen betalt för det, hur mycket jag än lyssnar.

    Men gärna hårda fakta på detta så vi inte spårar i gissningar. Men min tes är att det inte är att betrakta som en laglig förlaga på det sättet. Får man rippa en netflixfilm? Får man se den så länge man har ett avtal med netflix? Får man se den om de tar ner filmen från sitt utbud? Får man se den om man säger upp sitt avtal? Jag tror inte det. Inte egentligen.
    Det är väl inte konstigare än att spela in från radio eller TV? Tror inte det är olagligt så länge det är för eget privat bruk.

  56. #56
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Jösses vad juridikbabbel det blev snabbt. Anyway! Ja Roughe Amoeba hade jag nåt från också till macen förr, Audio Hijack, funkar bra men ganska manuellt arbete.

    Till windows hade jag ett annat sen som var väldigt fint just för att det plockade hela album och gav namn till spåren osv, Audials Tunebite! Problemet var att jag upplevde det som mer och mer skumt, uppdaterade sig med begränsningar så man skulle tvingas till att köpa "pro" (hade betalt för det redan som jag minns alltså) eller så, och bloatat med trams. Men dom kanske har skärpt sig igen vad vet jag, känsn som det är ett segment av mjukvara man vill kolla lite extra på reviews och sånt.

  57. #57
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Vilken respons!

    Jo, känner till loopback. Undrade som några gissade om det fanns någon väg runt "spela in" liksom. Tack för tipsen.

  58. #58
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken respons!

    Jo, känner till loopback. Undrade som några gissade om det fanns någon väg runt "spela in" liksom. Tack för tipsen.
    Det borde ju absolut gå att hacka så man slipper spela in i realtid. Spotify har ju sin offline-funktion som lagrar filerna på datorn. Dessa borde man kunna konvertera till wav om man har någon hackerpolare kan man tycka.

  59. #59
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde ju absolut gå att hacka så man slipper spela in i realtid. Spotify har ju sin offline-funktion som lagrar filerna på datorn. Dessa borde man kunna konvertera till wav om man har någon hackerpolare kan man tycka.
    Ja! Några poster ovan tipsade volantis om mjukvara som klarade biffen! Vill ha hackerpolare btw.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde ju absolut gå att hacka så man slipper spela in i realtid. Spotify har ju sin offline-funktion som lagrar filerna på datorn. Dessa borde man kunna konvertera till wav om man har någon hackerpolare kan man tycka.
    Ja! Några poster ovan tipsade volantis om mjukvara som klarade biffen! Vill ha hackerpolare btw.

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hackerpolsrna hackade inlägget!

Liknande ämnen

  1. Konvertera datafiler till wav
    Av McVicar i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 15:16
  2. Konvertera Parisfiler till wav el aif?
    Av thoass i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 13:03
  3. Konvertera och döpa om wav-filer i OSX
    Av robopants i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 17:23
  4. konvertera till pc/wav
    Av outshape i forum Pro Tools
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 21:56
  5. Konvertera Wav till mp3?
    Av imported_Örjan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-30, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •