Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Nutida tonåringsmusik

  1. #1
    deleted user

    Nutida tonåringsmusik


    https://youtu.be/UyQHV3hl1bc


    https://youtu.be/Dst9gZkq1a8

    postar lite som mina elever önskar på slöjdlektionerna.

  2. #2
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Hur gör tonåringar revolt mot sina föräldrar nu för tiden? Varje tidigare generation har ju haft "sin musik" som redskap för detta. Men det som kommer ut nu känns inte direkt som en helt ny revolutionerande musikgenre utan är ju något som funnits i en liknande form innan.

  3. #3
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Oh the horror

  4. #4

  5. #5
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör tonåringar revolt mot sina föräldrar nu för tiden? Varje tidigare generation har ju haft "sin musik" som redskap för detta. Men det som kommer ut nu känns inte direkt som en helt ny revolutionerande musikgenre utan är ju något som funnits i en liknande form innan.
    Autotune effekt... ta det kräkigaste som föräldrarna ruttnar på ...Black Metal föräldrar får väl barn som lyssnar på Kristen musik....osv..

  6. #6
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Autotune effekt... ta det kräkigaste som föräldrarna ruttnar på ...Black Metal föräldrar får väl barn som lyssnar på Kristen musik....osv..
    Hehe, jao. Om min onge skulle göra mig galen med musik så är det bara han kör säckpipa. Men det är nog inget "kidsen" kommer lyssna på och förenas kring.

  7. #7
    deleted user
    Den här hörni. Hov1 featuring Einar.


    https://youtu.be/Xs1wozR8OmE

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/UyQHV3hl1bc


    https://youtu.be/Dst9gZkq1a8

    postar lite som mina elever önskar på slöjdlektionerna.
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här hörni. Hov1 featuring Einar.


    https://youtu.be/Xs1wozR8OmE
    horrorFiXd

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mina 2 äldsta kör K-Pop 100%

  10. #10
    deleted user
    Ja det är verkligen fruktansvärt.

    Oansvariga gangsterkillar som bara skyller ifrån sig och lyckas att vara både självömkande och tuffa.

    Men tycker min egen reaktion är så spännande så jag låter det gå.

  11. #11
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Podden Flashback forever hade ett litet inslag om norsk dunka dunka. Det tänker jag är musik som unga lyssnar på som jag som äldre inte förstår mig på.

    Men jättenytt sound är det ju inte.

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Ut ur Offf Topic med dessa musiktrådar )

    Vi är såna allätare musikaliskt här i familjen så vår nu 12årige son har helt enkelt fastnat för det som vi, generellt, inte slentriansätterpå lika ofta: Klassiskt och Power Metal. Det är Vivaldi och Sabaton (han är även något av en historia-nörd) för hela slanten

  13. #13
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Det är svensk och amerikansk gangster-rap som snurrar hos mina kids. Mycket svordomar och våldshyllning.

    Var generation har sin musik. Bara att låta dem hållas

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min äldsta (18) kör mycket politisk svensk rap samt softare rockklassiker o dyl, gärna med HBTQ-tema. Texterna är viktiga.
    Min yngste (15) spelar nästa uteslutande hiphop, men är östkustare, så det är politik och sociala frågor framför brudar, knark och bilar. Texterna är viktigast här också. Oldschool trumfar ny skit.

    Det kunde varit mycket värre!

  15. #15
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är svensk och amerikansk gangster-rap som snurrar hos mina kids. Mycket svordomar och våldshyllning.

    Var generation har sin musik. Bara att låta dem hållas
    Nja, gangsterrap fanns ju redan på 90-talet. Finns det NÅGONTING nu som absolut INTE fanns i andra generationer som de kan göra revolt med? Jag kan då inte komma på något... tycker lite synd om ungdomarna nu som inte får en helt egen musikalisk identitet

  16. #16
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, gangsterrap fanns ju redan på 90-talet. Finns det NÅGONTING nu som absolut INTE fanns i andra generationer som de kan göra revolt med? Jag kan då inte komma på något... tycker lite synd om ungdomarna nu som inte får en helt egen musikalisk identitet
    De väldigt drogromantiska extremautotunade hiphoprelaterade grejerna, kanske? jag vet inte vad genren heter, pga gammal. De är ibland rätt mysiga rent produktionsmässigt, kan jag tycka, men har jag har svårt för texterna.

  17. #17
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    softare rockklassiker o dyl, gärna med HBTQ-tema.
    Åh, denna gigantiska genre

  18. #18
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Revolten är att inte bry sej om musik...

  19. #19
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De väldigt drogromantiska extremautotunade hiphoprelaterade grejerna, kanske? jag vet inte vad genren heter, pga gammal. De är ibland rätt mysiga rent produktionsmässigt, kan jag tycka, men har jag har svårt för texterna.
    Är med på vad du menar... Gärna med lite "mummelrap" här å där Är ju inte direkt nyskapande iofs.

    Lite exempel genom tiderna: Mina föräldrar hade ju rocken de skrämde slag på sina föräldrar med, mången förälder blev förskräckt av punken, själv skrämde vi i min generation föräldrarna med hårdrock, synth, hiphop å techno. 80-talisterna hade ju massa varianter av dödsmetal etc.. men av de som växer upp nu. vad lyssnar de på som vi inte hört någon variant av?

    Minns t.ex. när "EMO:n" kom och kidsen spelade upp massa låtar..
    -"Fyfan är så tungt å djupt!".
    -"Nja, vi är inte imponerade, känns mer som pop... Här har ni lite Joy Division, Sisters of Mercy och the Cure istället"

    Likadant nu, -"Kolla gubbjävel vad tuffa vi är med vår gansterrap"
    -"Gulligt, här har ni lite N.W.A"

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De väldigt drogromantiska extremautotunade hiphoprelaterade grejerna, kanske? jag vet inte vad genren heter, pga gammal. De är ibland rätt mysiga rent produktionsmässigt, kan jag tycka, men har jag har svårt för texterna.
    Texterna verkar ju bara blivit sämre..äldre gangsta rap är ju fyndigare ..nu känns det som en gnäll loop med bara repetitioner. Dessutom så är ju musiken rent produktionsmässigt tråkigare (läs sämre)... och sen den där förbannade autotunen..det är väl just den som är där i revolten ligger...vem orkar höra skiten....men den är ju inte heller ny utan gammal.....

  21. #21
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag upplever att det revolterande varken finns bland de manliga artisterna eller hos den manliga publiken, men håller med om att det rent musikaliskt mest låter som tidigare musikstilar med trappiga subbasar...och att rock är tillbaka!

  22. #22
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Mina kids lyssnar mycket på typ sånt här:

    https://youtu.be/LIgC1EwZczk

  23. #23
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Texterna verkar ju bara blivit sämre..äldre gangsta rap är ju fyndigare ..nu känns det som en gnäll loop med bara repetitioner. Dessutom så är ju musiken rent produktionsmässigt tråkigare (läs sämre)... och sen den där förbannade autotunen..det är väl just den som är där i revolten ligger...vem orkar höra skiten....men den är ju inte heller ny utan gammal.....
    Håller med i din observation. Föreställer mig att en viktig del i detta är att de äldre gangsterrapparna lyssnade på annan musik, inte var utsatta för lika hård punktmarkering för att ange äldre langare och med det ändå ha en rimlig försörjning som gav dem pengar till produktionsutrustning, inte samma industri av att cleara samplingar och inte behövde låta lika oslipat för att vara autentiska eftersom de rappade om droger och våld ur ett annat perspektiv än vad som skett tidigare och fick sensation ändå.
    Senast redigerat av gazt den 2021-05-18 klockan 17:39.

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med i din observation. Föreställer mig att en viktig del i detta är att de äldre gangsterrapparna lyssnade på annan musik, inte var utsatta för lika hård punktmarkering för att ange äldre langare och med det ändå ha en rimlig försörjning som gav dem pengar till produktionsutrustning, inte samma industri av att cleara samplingar och inte behövde låta lika oslipat för att vara autentiska eftersom de rappade om droger och våld ur ett annat perspektiv än vad som skett tidigare och fick sensation ändå.
    Och som med allt annat i dag så saknas det självdistans. Generation kränkt av vädret.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns t.ex. när "EMO:n" kom och kidsen spelade upp massa låtar..
    -"Fyfan är så tungt å djupt!".
    -"Nja, vi är inte imponerade, känns mer som pop... Här har ni lite Joy Division, Sisters of Mercy och the Cure istället"
    Christian Luuk till EMO-kille: "Hur ska vi vuxna göra för att förstå er musik?"
    Emo-kille: "Låt bli!"

  26. #26
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det där är inte värre än mina jämnåriga lyssnade på när jag vevade med håret till svensk trallpunk.

    Min tvååriga dotter lyssnar på Pippi Långstrump och E-Type (eller Type som hon kallar det). Vi får se vart det bär när hon upptäcker att det finns flera val.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kan inte gnället på nutida musik gå iväg till en annan tråd?

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan inte gnället på nutida musik gå iväg till en annan tråd?
    Nä "nutida musik" är något annat... Sen är väl kontentan att musiken de lyssnar på i dag inte är särskilt ny utan bara repetition av det som redan finns....till skillnad från när vi var små och det faktiskt poppade upp nya musikgenres och subkulturer. Men jag ka ju ha fel... men när jag ser på vad mina ungar lyssar till och mina vänners ungar så är det ingen större skillnad.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Något annat? Musik som skapas och är populär nu är nutida, eller har du en annan definition av vad som är nutida som du som vanligt inte tänker dela med dig av utan att man måste fråga?

  30. #30
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	am-i-out-of-touch-no-it-is-the-children-who-are-wrong-principal-skinner-1433208130.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	55,4 KB 
Id:	101604

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något annat? Musik som skapas och är populär nu är nutida, eller har du en annan definition av vad som är nutida som du som vanligt inte tänker dela med dig av utan att man måste fråga?
    Det var lite skämtsamt för att nutida musik inte är annorlunda och att "nutida Musik" brukar användas inom konstmusiken..se tidskriften... sen blir det alltid parodiskt med gnället om "gnället"..vad nu som räknas som det..i stället för att bara fylla på liksom..

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Christian Luuk till EMO-kille: "Hur ska vi vuxna göra för att förstå er musik?"
    Emo-kille: "Låt bli!"
    och helt rätt...problemet som jag ser det från mitt out of date perspektiv är ju att det inte finns något särdeles nytt så att det finns inget att låta bli att förstå. Det finns inget särdeles upprörande.


  33. #33
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har inte läst hela tråden men nu sitter ni och gnäller tycker jag. Nytt sound? Sen när har inte det varit ett argument för att dissa ny musik. Jag skojjar men nu fattar säker grejjen. Jag har under i min skoltid fått förklarat för mig av musik lärare att det där är minsan en cover.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte läst hela tråden men nu sitter ni och gnäller tycker jag. Nytt sound? Sen när har inte det varit ett argument för att dissa ny musik. Jag skojjar men nu fattar säker grejjen. Jag har under i min skoltid fått förklarat för mig av musik lärare att det där är minsan en cover.
    Cover? det finns det väl generationer av....sound... det jag menar är ju att det i princip inte finns något nytt alls annat än själva mediet att lyssna på. När det gäller sound och musik så känns det bara som variationer av samma sak.... det spelar ingen roll om det är Death metal-reggae-Autechre-dansbands dänga som rappas över med autotune...mixen kan ju vara unik men det bygger inte på något nytt... när det gäller subkulturer kring musik...från nalen till alla möjliga kroppsmodifikationer och färger..nitar till gull å ull.. du kan ju mixa och kombinera..men är det något som liksom är unikt? ...det är lite som eurorack...alla försöker vara unka genom kombinationer av det ounika...det blir liksom ett jaha... Det var enklare förr... tror jag... men jag är som sagt outdated

  35. #35
    klonqs avatar
    Veteran
    hehe

  36. #36
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    I min ålder har jag förtjänat rätten att gnälla så mycket jag vill!

    Närå.. mina inlägg kanske blev lite "gnälliga", men min mening var inte att gnälla utan mer ställa den konkreta frågan: Finns det någon musikstil som är helt unik och ny för våra kära unga (och för oss gamlingar för den delen), eller är det bara massa små ändringar av redan befintliga musikstilar? Finns det någon "undergroundscen" där ungarna skriker "fan vad kefft med lite skön gaffroknecht-musik!"?

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hela grejjen känns ju dödsdömd redan från början om man förväntar sig något annat perspektiv på ett forum som nästan helt består i outdated medelålders män och några outdated kvinnor.... med vilka glasögon skall "nutida tonårsmusik" ses?

    Alla medlemmar på 99Musik som är under 20 kan ju efter de räckt upp handen få säga hehe... annars är vi nog lika illa ute

  38. #38
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kombatsanta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, gangsterrap fanns ju redan på 90-talet. Finns det NÅGONTING nu som absolut INTE fanns i andra generationer som de kan göra revolt med? Jag kan då inte komma på något... tycker lite synd om ungdomarna nu som inte får en helt egen musikalisk identitet
    Tror de skiter totalt i musikalisk identitet. Musik ska vara tillgänglig, billig och snabbkonsumerad. Det är min erfarenhet av barn/ungdomar idag. Baserar detta på att jag har två barn själv och är idrottsledare för ungdomar sedan 15 år tillbaka.

  39. #39
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror de skiter totalt i musikalisk identitet. Musik ska vara tillgänglig, billig och snabbkonsumerad. Det är min erfarenhet av barn/ungdomar idag. Baserar detta på att jag har två barn själv och är idrottsledare för ungdomar sedan 15 år tillbaka.
    Precis som 99% av alla i min umgängeskrets som ung på 80-90-talet. Speciellt de som var involverade i idrott!

  40. #40
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Men om man ska rabbla upp populärmusik som är helt revolutionerande, som sprunget ur sin egen mylla under de senaste 50 åren, så går det väl att räkna på ena handens fingrar? Eller? Det mesta är ändå variationer på tidigare teman.

    Hiphop? Vad mer?

  41. #41
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    16-19-åringar i amerikat verkar gilla pop och rap mest, i alla fall 2018: https://www.statista.com/statistics/...res-in-the-us/

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphop? Vad mer?
    Hiphop? Starka influenser från kyrkor, radio-DJs och afrikanska traditioner när det gäller vokalinslagen, musiken från Jamaika. Enligt https://oxfordaasc.com/page/featured...rly-influences

  43. #43
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphop? Starka influenser från kyrkor, radio-DJs och afrikanska traditioner när det gäller vokalinslagen, musiken från Jamaika. Enligt https://oxfordaasc.com/page/featured...rly-influences
    Suck, typiskt amerikanska tonåringar på 70-talet att inte kunna skapa något själva!

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphop? Starka influenser från kyrkor, radio-DJs och afrikanska traditioner när det gäller vokalinslagen, musiken från Jamaika. Enligt https://oxfordaasc.com/page/featured...rly-influences
    Mkt modifikation i de "sanningarn" det mesta är ett bollande mellan en massa olika kulturer..blir lite trött på det där att man vill Afro-isera" allt som har med hip-hop att göra.. det är ju så mkt mer mångsidigt och komplext.

  45. #45
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mkt modifikation i de "sanningarn" det mesta är ett bollande mellan en massa olika kulturer..blir lite trött på det där att man vill Afro-isera" allt som har med hip-hop att göra.. det är ju så mkt mer mångsidigt och komplext.
    Du kanske inte har märkt det själv, men det här är ett typiskt uttalande från dig. Ungefär "det här är fel". Har du möjlighet att beskriva bättre vad som är fel eller peka på en bättre källa så gör det, då får vi alla lära oss något och kan vidga våra perspektiv.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jo det är väl lite common sense.. sen klart jag kan utveckla det.. och ge referenser.. bara en fråga om tid och ork... Men att rimma eller rimprata till musik är ju inget som uppfans av Ali, last poets eller i "the Bronx" (Svenske Jonas Bronkes gård/mark). Pratrim till musik utövades ju redan av de gamla grekerna och användes inom bl.a. folkmusik i Europa..det första Slavarna hörde när de kom till Amerika var förmodligen babblet av auktionsutroparna... Sen har ju i princip all musik bollats mellan Europa och USA och olika folkgrupper..Svarta slavar sjöng och modifierade om Gammal folkmusik och vita tog det och härmade det..från gospel, blues, bluegrass, Jazz, Rock..Ska, Reggae..osv..osv..fram till Elektro, Hip-hop..osv.. alla är inspirerade och tar av alla.. och pratrim varianter finns i många varianter i pricip alla genres....och radio jockeys härstammar ju från 1900 talets början men utvecklades genom rock,N roll dj:s som Jamaicanerna..som Perry tog efter och körde Medleys som de pratade och babblade över...så senare även i Bronx Där DJ:erna som hade ursprung från karibien och härmade de Dj:s och de Rock Radio DJ:s som fanns lokalt och körde tills de började separera det...<Men Rapparen var bara en sidekick till DJ:n vilket ju bl.a. Grandmaster flash kommenterat... DJ:s är basen och ursprunget. Sen utvecklades ju rappen och musiken fort i och med att det är en kultur/genre som bygger på att sampla och modifiera..Rappare letade efter källor hos gamla europeiska poeter och olika rimstilar.. för det var det som var mest tillgängligt. Musiken var speciellt i början de som fanns i föräldrarnas skivbackar..och det var både svart och vitt..

    Jag kan ju slänga upp referenser när jag har ork eller så kan du ju rota lite själv men att det ska vara någon isolerad "Afro-kultur" är en grym historieförfalskning som skapats på universiteten... De stora Hip-Hop paradlåtarna som "Planet Rock" och "Looking for the perfect beat" Är ju inte bara en mix med Kraftwerk utan Producerade av Arthur Baker och John Robie som också programmerade 808:an mm...Vit..judisk..svart ?!?! Mkt av de tidiga låtarna mixade ju i hop James Brown med Black Sabbath, Zeppelin, Parliament..rock,jazz..funk... och många musiker och producenter har ju jobbat med många av de bästa hip-hop rap plattorna...Ta Rick Rubin..paradexempel ..allt från LL cool J, Run-DMC...Public Enemy..Beastie Boys..öh..svart, vitt...Judiskt..italiano...vem vet... Public Enemy som kör Funky drummer med Slayer och Bowie..Rimmar på....svart vitt latino ..shalom..shalom..till Afrika Islam..

    ok..ingen avhandling...men sanning är det finns inget djävla svart eller vitt eller brunt modern popmusik...allt är ett jävla mishmash... rim..babbel och rim..från fina konserthallar...radiorum..till små soundsystems på jamaica till sidekicks till skivvändare i Bronx (som förövrigt inte heller är nån total grond zero..men det kan vi ta en annan gång ).


  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inget särdeles upprörande.
    Autotune??

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Autotune??
    Ja ...men det är ju inget nytt...lika vidrigt oberoende generation

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ...men det är ju inget nytt...lika vidrigt oberoende generation
    ...ja och därför upprörande!

  50. #50
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...ja och därför upprörande!
    Ja jag skrev ju det i #20 ..det är väl där i revolten ligger.....jävla autotune

  51. #51
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är väl lite common sense.. sen klart jag kan utveckla det.. och ge referenser.. bara en fråga om tid och ork...

    [...]

    Jag kan ju slänga upp referenser när jag har ork eller så kan du ju rota lite själv [...]

    men sanning är det finns inget djävla svart eller vitt eller brunt modern popmusik...[...]

    Referenser skulle jag säga är mer än nödvändigt när du slänger dig med ord som sanning och common sense.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Referenser skulle jag säga är mer än nödvändigt när du slänger dig med ord som sanning och common sense.
    Säkert men jag talar inte med dig..mina inlägg är inte för dig för du är blockad så du får väl googla och ta reda på "sanningen" själv..jag skiter i vilket.

    /Tack å hej.

  53. #53
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Det är för all del trevligt att melodiös vispop är populärt... men de där tupletterna och den halvhjärtade gärdestad-inspirationen blir lite tröttsam. Samma iv-I-V och vi-I/iii-IV moves et c. Det var bättre för något decenium sedan, när det var jazzigare och med fler mellandominanter / lånade ackord.
    Senast redigerat av joule den 2021-05-19 klockan 21:33.

  54. #54
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Fick precis nys om detta, i Japan gör tuff musik med stark lyrik rundorna och får ganska mycket skäll från de gamla som vill att alla ska fortsätta plugga till döden för att sedan arbeta sig till döden och fortsätta allting som förr, och aldrig tala upp, aldrig fråga om elefanten i vardagsrummet. Ussewa (ungefär "HÅLL KÄFT!") av Ado handlar det om som i ljud och bild visar hur det fångar många som är trötta på det gamla vanliga av normen i livet där.

    https://youtu.be/Qp3b-RXtz4w

    https://genius.com/Genius-english-tr...slation-lyrics en god översättning till Engelska förtydligar. Andra låtar med Ado tar samma väg och drömmer om förändringar stora som små i landet där människor arbetar sig till döds och är absoluta drönare, såvida som inte är av stora viktiga familjer som ärver stora viktiga platser inom makt och politik.

  55. #55
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert men jag talar inte med dig..mina inlägg är inte för dig för du är blockad så du får väl googla och ta reda på "sanningen" själv..jag skiter i vilket.

    /Tack å hej.
    Du skriver i en tråd som jag läser med intresse och du hävdar saker vitt och brett utan källor, det ligger hos dig att hänvisa till dessa istället för att köra på med "läs/googla själv".

    Mitt inlägg är som användare, inte admin.

  56. #56
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    min äldsta lyssnar på "typisk" radiomusik. Den yngsta lyssnar på AC/DC

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skriver i en tråd som jag läser med intresse och du hävdar saker vitt och brett utan källor, det ligger hos dig att hänvisa till dessa istället för att köra på med "läs/googla själv".

    Mitt inlägg är som användare, inte admin.
    Helt ointresserad ..du är blockad som användare..och kommer inte få något svar..läs in det direkt så blir det enklare. Som Admin kan jag tyvärr inte blocka dig eller inte svara..men som sagt....du behöver inte bry dig om mina svar dom är inte till dig (bortsett detta).

    Så hoppas det var klart som glas.

    /out

  58. #58
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ointresserad ..du är blockad som användare..och kommer inte få något svar..läs in det direkt så blir det enklare. Som Admin kan jag tyvärr inte blocka dig eller inte svara..men som sagt....du behöver inte bry dig om mina svar dom är inte till dig (bortsett detta).

    Så hoppas det var klart som glas.

    /out
    Dina inlägg är till forumet, jag är en del av det. Jag kommer svara dig om jag så känner för det.

  59. #59
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Här står vi och analyserar ungdomsmusik med 2-4 år gammal låtar medan 1.Cuz refererar till Caravaggio och ber ödmjukast om ursäkt för sin dåliga franska i kommande släppet.

  60. #60
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Tänkte tillbaka på min högstadietid där det antingen spelades Dr Dres "The Chronic" eller Ultima Thule på fritidsgården.

Liknande ämnen

  1. Nutida hemmabyggen
    Av ricard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-30, 10:32
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 16:35
  3. Svenska nutida triphop-producenter
    Av henning i forum Skivor & artister
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 11:07
  4. Beardyman - Nutida musikaliskt geni?
    Av Dsc i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 21:57
  5. Nutida konstmusik
    Av en David i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •