Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Bashantering

  1. #1
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior

    Bashantering

    Vill ha mer intensitet, energi och kropp i basen. Jag har börjat att lägga en baskagge 808 (som triggar synkad med bas) på basbussen och det hjälper en del. När jag EQar låter det oftast bättre men upplever inte att det blir särskilt mer av det som nämndes i början.

    Hur bör bas hanteras?

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns en hel del basförbättrare: https://www.musicradar.com/news/tech...plugins-639124 som lägger till sub-frekvenser och liknande för en djupare bas. Fungerar utmärkt ibland.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Lägg upp något ljudexempel kanske? Gärna nedladdningsbart.

    Vilken daw kör du?

  4. #4
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en hel del basförbättrare: https://www.musicradar.com/news/tech...plugins-639124 som lägger till sub-frekvenser och liknande för en djupare bas. Fungerar utmärkt ibland.
    Ah, ska spana in, tack!

  5. #5
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg upp något ljudexempel kanske? Gärna nedladdningsbart.

    Vilken daw kör du?
    Jag ableton livear. Använder mestadels Lives egna effekter. Men också rättt ofta nåt från D16 group (i detta fallet en basdist), nån pultec-eq... (ej nedan).

    Funkar det med dropbox (kan dropbox embeddas)?

    Så här låter det nu efter att ha suttit och justerat fram och tillbaks. Nu blev det väl mest sämre med bastrumma...

    ref:
    https://www.dropbox.com/s/ixphjxnh3d...duk29.mp3?dl=0

    utan basdist
    https://www.dropbox.com/s/jn6fss1ikx...bdist.mp3?dl=0

    med basdist
    https://www.dropbox.com/s/p74u3n3877...bdist.mp3?dl=0

    med basdist+808
    https://www.dropbox.com/s/idu8q3u97n...808bd.mp3?dl=0

  6. #6
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Nu lyssnar jag i ett par andra lurar och hör att baskaggen är ostämd...

  7. #7
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Reffen är ju i stereo, låter som en ganska simpel sågtand med en sinusvåg eller nåt en oktav under, och ett rätt snabbt filter. Jag skulle testat korta ner release, och ev leka med en multibandskompressor

  8. #8
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Jag är alltså mer intresserad av hur basen processas. Hmm ja det är nog värt att se vad som kan hända med multibandskompression.
    Senast redigerat av readyletsgo den 2021-05-13 klockan 09:42.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är alltså mer intresserad av hur basen processen. Hmm ja det är nog värt att se vad som kan hända med multibandskompression.
    Det absolut viktigaste är grundljudet. När det väl sitter så testa även med en OTT-kompressor för den typen av ljud. Eller varför inte en vanlig kompressor? En vanlig kompressor är oftast bättre än en multibandare för sånt.
    Det finns en OTT i Ableton Live, men minns ej om det var en separat plug eller bara en preset.

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Som Volantiz säger, se till att ha en bra grund att bygga ifrån. En svag kagge går sällan att rädda. Trigga på ljudet vid viss frekvens och sen städa undan felaktiga trigs är väl det enda jag kan tänka mig fungera.

  11. #11
    deleted user
    Ang grundljud: stäm, eq:a och justera tid ( decay, release )

    Dvs

    * en transient i bra längd ( typ ett knäpp ) med trimmad attack, gillar runt 10-20 ms i den musiken jag gör, pop runt 120 bpm.
    * längden på ton som klingar av anpassat till låtens känsla. Dvs, snabbare / intensivare låt = kortare baston. Ungefär som du skulle dämpa så du får en klickig punkkagge men vill ha lite mer boum på lugna låtar. Jag fade:ar mina kicksamplingar.
    * lyssna på basen och kicken så att de samarbetar. Dvs, stäm, eq:a och tidsjustera tillsammans. Min grundregel är att de ska inte darra, svårt att förklara.. men tycker man känner när de liksom svänger tillsammans.

    Obs, är hobbytomte men det här är de smulor jag tycker funkar för mig just nu.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har inte haft möjlighet att lyssna än. Men en grej jag har gjort är att ha två bastrummor, en lång och en kort. Och den långa tar jag bara när den kommer vila ett tag. Alltså nog väldigt lång jämfört med mycket, långsam musik. Och den korta tar jag på första slaget om jag ska ha två slag nära inpå varandra. Osv.

  13. #13

    Veteran
    Finns inget rätt eller fel. Men utgå från nåt du gillar från start och skruva sedan om det behövs. Jag jobbar mycket med olika lager på alla ljud och de kan skilja mellan ref och refräng.
    Nedan har jag en elbas med autowahwah på de 4 första takterna i versen, sedan lägger jag på en bassynt efter 4 takter, den spelar normalt inte på här utan jag lade till den för att du skall kunna höra hur de båda basarna låter ihop, inte så sexigt faktiskt men när allt ställer på i takt 9 så gör bassyntljudet att basen kommer fram bättre. Blir inte coolar men tydligare, syntbasen hörs subtilt i mixen.
    Dessutom så låter jag en clavinett i takt 8 spela samma som basen för att skapa lite excitement innan allt ställer på.
    EQ, kompressor är finjusteringar i det här fallet. Det som skapar ljudet är grundljuden på elbasen och synten, rätt ljud från början gör allt lättare som många redan sagt. (Exempel, svårt att få en 808 att låta som ett akustiskt trumset... och arret får man inte glömma heller)


    https://soundcloud.com/dabene/baslager
    Senast redigerat av drloop den 2021-05-13 klockan 10:58.

  14. #14
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det absolut viktigaste är grundljudet. När det väl sitter så testa även med en OTT-kompressor för den typen av ljud. Eller varför inte en vanlig kompressor? En vanlig kompressor är oftast bättre än en multibandare för sånt.
    Det finns en OTT i Ableton Live, men minns ej om det var en separat plug eller bara en preset.

    Självklart är ett bra fundament väsentligt. Tyckte jag utgick från ett hyffsad bra ljud. Som sagt är jag inte primärt ute att efterlikna klangen utan kroppen.

    Borde kanske nämnt att innan basdisten ligger en del krafs: två kompressorer, en transient-shaper och en pulteq-eq (missade det igår).
    Så här låter basen utan några effekter: https://www.dropbox.com/s/m1wheu7k1n...an_fx.mp3?dl=0

    Har inte riktigt tagit klivit till att jobba med multibandskompression än, jobbar på det.


    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang grundljud: stäm, eq:a och justera tid ( decay, release )

    Dvs

    * en transient i bra längd ( typ ett knäpp ) med trimmad attack, gillar runt 10-20 ms i den musiken jag gör, pop runt 120 bpm.
    * längden på ton som klingar av anpassat till låtens känsla. Dvs, snabbare / intensivare låt = kortare baston. Ungefär som du skulle dämpa så du får en klickig punkkagge men vill ha lite mer boum på lugna låtar. Jag fade:ar mina kicksamplingar.
    * lyssna på basen och kicken så att de samarbetar. Dvs, stäm, eq:a och tidsjustera tillsammans. Min grundregel är att de ska inte darra, svårt att förklara.. men tycker man känner när de liksom svänger tillsammans.

    Obs, är hobbytomte men det här är de smulor jag tycker funkar för mig just nu.
    Bra input! Kul att höra hur andra brukar jobba.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte haft möjlighet att lyssna än. Men en grej jag har gjort är att ha två bastrummor, en lång och en kort. Och den långa tar jag bara när den kommer vila ett tag. Alltså nog väldigt lång jämfört med mycket, långsam musik. Och den korta tar jag på första slaget om jag ska ha två slag nära inpå varandra. Osv.
    Menar du endast baskaggsljud nu? Eller är det så du brukar jobba med en bas-slinga/melodi?

  15. #15
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Förresten kan någon gissa vilken låt referensbasen är från?

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag menade bara bastrumman.

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ett tips är att korta ljud kan fås att låta starkare om man gör dem längre. Gäller speciellt för ljud av trum- och slagverkslängd. Det är kanske uppenbart, men tål att tänka på som alternativ till att försöka skruva på en EQ.

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    808 kicken har ju också en ton så det blir inte helt ren bas. Sånt gör att man tappar energi och impact. Gröt i basregistret är sällan bra.

    Distorsion gör att du tappar tyngden. Du skulle kunna prova att lägga ursprungsljudet parallellt (kanske filtrera bort lite topp) alternativ bara köra en sinusbas parallellt.

  19. #19

    Veteran
    Ju mer man klämmer på dist och kompressorer desto sämre "tryck" (blir såsigt) tycker jag det ofta blir. Parallellt som Steelberry säger ger "kropp" och kontroll.

  20. #20
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Fin mix du fått till där drloop.

    'Låter vettigt att jobba parallellt, som ni säger. Jag vet att low tappade energi när jag hårdvarukomprimerade. Av någon märklig anledning har jag inte märkt av det sen gått itb.

    Här är låten:


    https://youtu.be/9nD_SWWXEMM

  21. #21
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin mix du fått till där drloop.

    'Låter vettigt att jobba parallellt, som ni säger. Jag vet att low tappade energi när jag hårdvarukomprimerade. Av någon märklig anledning har jag inte märkt av det sen gått itb.

    Här är låten:


    https://youtu.be/9nD_SWWXEMM
    Sry för OT men Shit vad bra! Aldrig hört Aphex på det här sättet innan.

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det absolut viktigaste är grundljudet. När det väl sitter så testa även med en OTT-kompressor för den typen av ljud. Eller varför inte en vanlig kompressor? En vanlig kompressor är oftast bättre än en multibandare för sånt.
    Det finns en OTT i Ableton Live, men minns ej om det var en separat plug eller bara en preset.
    Sen, ang grundljudet kan det ju vara värt att nämna att det för att få riktig djupbas ofta är en sinus/aningen shape:ad sinus som ligger å lurar som sub under andra basljud. Det hjälper inte att dra på som fan med en djup EQ om det inte finns något där. Om det finns djupbas är det även viktigt att det inte finns djupbas i krockande fas eller lite olika frekvenser (vilket i praktiken ger samma problem, med svävningar/utsläckningar man nog inte vill ha). Sen om man lyssnar på vissa som får väldigt tydlig och snygg bas, som t ex trentemöller, och samtidigt tittar på ett spektrogram kan man se att ett sätt att få mer och tydligare bas är att helt enkelt sänka allt annat. =)

    (I vissa produktionsintensiva genres som psytrance t ex finns det folk som använder trick som att köra basljudet med fundamentalen bortplockad och ersatt med en ny sinus som ligger still på 40:ish Hz. Så, basljudet som rör sig är bara övertoner, medan djupbasen ligger still (och kan ha separat justerad längd/attack/release) på en frekvens som ger mycket tryck, för att på så sätt få en väldigt jämn djupbas.)

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Relaterat. Vad tusan är en OTT-kompressor??

  24. #24
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    OTT är väl Ableton Live's multibandskompressor.

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nä, men en preset till den. OTT (Over the top) som verkar blivit en grej sen med separata pluggar osv..

  26. #26
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns en del multiband effekter. Just distorsion och liknande är tacksamt att applicera på delar av frekvensbandet. Och då slipper man riskera fasproblem om man kör flera ljud samtidigt.
    https://www.kvraudio.com/plugins/multiband-distortion

    Lyssnar man på AFX ovan är det ganska mycket kompression eller tom limitering på bassynthen.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-05-14 klockan 11:52.

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Intressant att läsa om tankar och trix, men måste samtidigt erkänna att jag blir alldeles trött i huvudet. Glad att jag på nya plattan bara spelade in basen (Voyager, Digitone och OB6) helt clean så mixaren fick göra jobbet med att ta hand om den.

    Spelade på de flesta låtar in säkert 8-10 spår bas med ovan nämnda synthar. Lät sedan två-tre st ligga på i demo-mixen och skickade med övriga ljudfiler ifall de skulle behövas.

    Och apropå ämnet så var det rätt roligt att hitta en snygg bas genom att t ex balansera Voyagerns tunga feta ton med en snärtig Digitone-slap eller OB6ans feta fräs. Lite som att micka en gitarrförstärkare med ett par olika mikrofoner i olika positioner och sätta soundet genom att välja ett par av dom och balansera nivå, istället för att primärt EQa. Såklart det EQas men ni fattar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •