Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Alternativ till Photoshop?

  1. #61
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Rotera text i gimp, det här funkar hos mig:

    Skriv in texten, öppna redigeraren, välj vertikal och gå in i menyn lager -> transform -> rotera 180 grader.

    Men det är inte omöjligt att samma saker inte fungerar likadant överallt. I den nuvarande versionen är det en bug som gör att lassomarkering inte funkar som avsett. Man kommer runt det genom att markera allt, dra lasso, och sedan invertera markeringen.

    Har provat krita men hade inte alls roligt med det så det åkte ut. Det har till stor del att göra med att man behöver ha snabbkommandon etc memorerade, och de skiljer sig förstås mot gimp, det är ett helt annat arbetsflöde.

  2. #62
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lassobuggen, om det är samma som jag tänker på, är tydligen en svårlöst grej till följd av någon ändring i macOS. Drabbar således macOS-användare. Det är något jag är övertygad om att de löser såsmåningom, men det blir nog en hel del omskrivning av grundläggande funktionalitet, så det kan ta ett tag.

  3. #63
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå visst kan du ha bitmapgrafik i Inkscape. Se bara till att ha rätt proportioner på dokumentet och exportera sedan i samma upplösning som bilden så du slipper att den gör destruktiv skalning.

    Jobbigt javisst, men det är slutresultatet som räknas.

    Och visst är Darktable förträffligt för vad det är till för! Kanske inte så mycket för att göra bokryggar dock.
    Ok. Har testat inkscape lite, men mest fått panik av det. Kanske ger mig på det någon dag.

    Haha, nä, det är nog inte så bra för det :-)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får ju också komma ihåg att Gimp är open source! Saknar man nån funktion eller tycker man nåt är fel finns det ju ofta tillägg/mods man kan ladda ner
    FAst i det här fallet är det ju en idiotisk brist. Man kan rotera texten 90 grader men inte 270. Går inte.

  4. #64
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rotera text i gimp, det här funkar hos mig:

    Skriv in texten, öppna redigeraren, välj vertikal och gå in i menyn lager -> transform -> rotera 180 grader.

    Men det är inte omöjligt att samma saker inte fungerar likadant överallt. I den nuvarande versionen är det en bug som gör att lassomarkering inte funkar som avsett. Man kommer runt det genom att markera allt, dra lasso, och sedan invertera markeringen.

    Har provat krita men hade inte alls roligt med det så det åkte ut. Det har till stor del att göra med att man behöver ha snabbkommandon etc memorerade, och de skiljer sig förstås mot gimp, det är ett helt annat arbetsflöde.
    ja det går. Men prova att redigera texten efter att du roterat den.

  5. #65
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jaha, nej det gick visst lagom bra.
    Undrar förresten apropå bokryggar hur det kommer sig att de franska och tyska brukar ha texten uppåt, till skillnad från svenska och engelska som går nedåt?

  6. #66
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lassobuggen, om det är samma som jag tänker på, är tydligen en svårlöst grej till följd av någon ändring i macOS. Drabbar således macOS-användare. Det är något jag är övertygad om att de löser såsmåningom, men det blir nog en hel del omskrivning av grundläggande funktionalitet, så det kan ta ett tag.
    Men jag är ju på fedora. Tror också att det blir löst förr eller senare, det blir det alltid.

  7. #67
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, nej det gick visst lagom bra.
    Undrar förresten apropå bokryggar hur det kommer sig att de franska och tyska brukar ha texten uppåt, till skillnad från svenska och engelska som går nedåt?
    Väldigt konstigt. måste vara en bugg? Söker man runt hittar man bara nonsens, såklart. Rotera text som du gjorde, eller lägga till en kurva som texten ska följa typ.

    Baklängesbokryggar är mycket enerverande! I det här fallet är det en kassett-rygg jag gör, men det ska ju ändå vara rätt håll. Däremot text på insidan blir "fel" håll - men GIMP vill inte det. Kanske får installera en fransk översättning och göra de bitarna i det?

  8. #68
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Om varenda nano-ångström av mig hade haft FÖRHELVETEGIMPFANSKAP skrivet på sig hade det inte varit nog för att ge en myggas fisveck av alla svordomar jag vräkt ur mig på Gimp över åren.

    /open-source i all ära men

  9. #69
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Det är väl oftast inte features och buggar som är problemet med GIMP, utan att det rent UX-mässigt är lite bakvänt.

  10. #70
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är väl lyckligt ovetandes om hur det ska vara, för jag tycker GIMP är naturligt upplagt.

  11. #71
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Alltså nog för att Scribus är gratis och bra och jag har gjort massa grejer i det men helvete vad dåligt och störigt scribus är.

  12. #72
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Och bra.

  13. #73

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Affinity är en värdig konkurrent till Adobe Lightroom (dvs fotobearbetning), snarare än Photoshop. Gimp tänker jag är närmast - men avigt som många påpekat.
    Njae tycker nog att AP är en bra ersättare till PS, grymt lätt att använda om man kommer från PS.
    GIMP är inte kul att använda.

  14. #74
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och bra.
    ja mest krascharna och buggarna som är dåliga.

  15. #75
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FAst i det här fallet är det ju en idiotisk brist. Man kan rotera texten 90 grader men inte 270. Går inte.
    Haha. Påminner lite om nångång jag försökte exportera en drawing som bitmap från Open Office. Då fick man välja att ange antingen storlek i mm, eller upplösning i pixel/tum. Alltså. Jag kanske är en jobbig jävel, men jag skulle gärna vilja få ange båda de värdena...

  16. #76
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Påminner lite om nångång jag försökte exportera en drawing som bitmap från Open Office. Då fick man välja att ange antingen storlek i mm, eller upplösning i pixel/tum. Alltså. Jag kanske är en jobbig jävel, men jag skulle gärna vilja få ange båda de värdena...
    Haha, ja storlek utan upplösning betyder ju just ingenting.

  17. #77
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ne. Vill minnas att hemligheten var att bildens pixelantal gavs av din skärmupplösning och valt pappersformat. Så, ville man ha en rimlig mängd pixlar i slutresultatet man fick kopiera det man ritat (vektorbaserat), skapa ett nytt dokument, välja A0, klistra in och skala upp så man fyllde A0, därefter exportera. Mycket praktiskt.

  18. #78
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ne. Vill minnas att hemligheten var att bildens pixelantal gavs av din skärmupplösning och valt pappersformat. Så, ville man ha en rimlig mängd pixlar i slutresultatet man fick kopiera det man ritat (vektorbaserat), skapa ett nytt dokument, välja A0, klistra in och skala upp så man fyllde A0, därefter exportera. Mycket praktiskt.
    Hehe. Storslaget.

  19. #79

    Veteran
    Hade lite panik i morse och laddade hem GIMP för att göra några enklare redigingar på en bild.
    Herrejösses vad jag inte gillar GIMP, så ofattbart mycket krångel jämfört med Affinity photo.
    Tror jag skall lägga lite stålar på en modern iPad med penna. Känns som en grym investering.

  20. #80
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stör mig mer på 240 spänn per månad för Photoshop
    Jag betalar 120 kr i månaden för Photoshop och Lightroom. Jag tycker det är vansinnigt prisvärt.

    https://www.adobe.com/se/creativecloud/plans.html

    I övrigt håller jag med om Affinity. Väldigt bra produkter om man inte är beroende av att dela filer med InDesign- och Illustrator-användare. Jag använder både Designer och Publisher.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Cubase?
    Av McVicar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-04-20, 11:16
  2. Alternativ till Oddy
    Av hairofthedog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-12-18, 19:57
  3. Alternativ till UAD
    Av Rizzo i forum Effekter
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 11:09
  4. Alternativ till Myspace
    Av susy i forum Utgivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:20
  5. Photoshop-kunnig?
    Av deadbeat i forum Bild- och videoproduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •