Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Bäst emulering av rullbandare?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Hej.
    Rullbands-emulering har blivit lika viktigt för mig vid mix och master som EQ och compressor.
    Jag kan inte exakt beskriva vad som händer då jag saknar de tekniska kunskaperna, men det jag upplever är att när du kör in något i en bra rullbandsemulering så förstärks inte bara det du redan lyft fram i mixen utan det börja också att "glittra".

    Jag funderar nu på vilken vst jag ska skaffa.

    Satin och t-racks virtuella rullbandare är de kandidater som jag fastnat mest för, men lyssnar gärna på andra förslag med. Om det finns någon gratisplugg som är i nivå med dom så är det ju även intressant med.

    Det som talar för satin är dess modulära struktur (vet inte om jag använder ordet korrekt, men att du kan switcha mellan olika komponenter i den snarare än olika emuleringar av specifika instrument, lite som Diva även gör med synthar tex) och att den även går att köra som rullbandseko och flanger.

    Det som talar för t-racks pluggarna är att jag redan har en hel del t-racks pluggar och kan då köra bandekon i samma kedja med suite (gillar också t-racks standalone för mastring, trots att jag är sjukt besviken på en designmiss som jag hittat). Att de emulerar specifika rullbandare (för det gör dom va?) gör ju också att man kan läsa på om originalen och på det sättet lära sig mer om hur man använder emuleringarna bäst.

    En fråga till: Ni som konsekvent använder rullbandare av studiokvalite: hur bra tycker ni att de plugins som finns (i synnerhet de jag nämnde ovan) fångarna kvaliteerna hos en rullbandare?

    Jag har själv bara haft en tandbergare och misstänker att den låter mer som en kassetporta än finare studio-rullbandare.

    P.S: Var sjukt nära att få en trådbandare donerad till mig en gång, men tyvärr hade det varit
    inbrott hos ägaren.

  2. #2

    Veteran
    Min röst går till Softube Tape! Det är den som jag tycker beter sig som jag förväntar mig av en 2" 24 spårs bandare.
    Perfekt för att köra tape emulering med på riktigt.

    Om vi struntar i verkligenheten och går in i överdrivet örongodis och lofi , RC-20 från XLN Audio! Instant fun!

    Har inte testat u-he för de brukar bli oanvändbara pga för hög processoranvändning.

    Och jag har inte heller testat T-racks.


    Många tapepluggar gör roliga saker så det kan säkert vara användbara till musiken.
    Jag använder fortfarande tape emuleringen i Scream 4 i Reason och kan nöja mig med dess effekt, det jag gillar med Scream är att jag kan sätta lite externa modulationskällor till pluggen och göra lite saker som att plötsligt tappa tapekvalité i ett break på ett enkelt sätt, eller bara slumpmässigt förändra karaktären drastiskt.

  3. #3
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Kramer Master tape ? Från waves

  4. #4
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kramer Master tape ? Från waves
    Den kör jag på, men kan nog inte riktigt säga om den är bra eller ej.
    Kör det mesta via bandeko så vad den lägger på efteråt vetjaint.
    Men vad jag håller på med just nu, så pressar jag den från och till, för dist, och gillar hur det låter.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Softube och U-he Satin här.

  6. #6
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag kör Satin ibland, men föredrar nästan Strymon Deco för sin direkthet. Obs att jag ej har koll på hur en "riktig" bandare låter, utan mest använder dessa som färgning och mojo.


    Under kategorin gratis:

    https://www.airwindows.com/iron-oxide-5/

    https://klanghelm.com/contents/products/IVGI.php

  7. #7
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Softube Tape, klart bäst imho.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De som jag tycker är mest intressanta är UAD Ampex ATR-102, ett par olika tredjeparts Nebula-paket (främst Cupwise AX102! Den vinner oftast för mig), IK bandarna och sedan Goodhertz Tupe för mer effekt.
    Softube Tape är också bra och jag har fått användning för den ett par gånger, men tror den gör mest nytta under mix. Waves Kramer Tape har inte mycket med band att göra annat än grafiskt. Satin fastnade jag aldrig för, men den verkar vara kul som effekt. Det finns ett gäng till som är helt OK också, bland annat en som var gratis som jag just nu inte minns vad den heter.. säger till om jag råkar hitta den bland mina plugins!

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Slate Digital Virtual Tape Machines är jag supernöjd med. Jag använder den ganska diskret så jag vet inte hur den funkar om man vill använda den som lofi-effekt men jag tror inte den är tänkt som det. Har provat Uhe men tyckte den lät skit faktiskt (skruva upp bruset och lyssna på b-js), men jag vet att många är nöjda. Tonebooster Reelbus har jag testat kort och tyckte den verkade bra på ett skönt sätt, väldigt flexibel, och billig.

  10. #10
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kör Slate tape med, bra pluggar, trots cringy PR.

  11. #11
    deadbeats avatar
    Veteran
    Hur använder ni rullbandsemuleringar? Vad tillför de?
    Används de på separata spår eller på mastern eller (vilket jag antar) lite här och där?
    Var och hur gör de mest nytta?

  12. #12
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Säkert helt fel, men jag slänger den på mastern (oftast) eller nån buss och kör gärna in i rött :-)

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder ni rullbandsemuleringar? Vad tillför de?
    Används de på separata spår eller på mastern eller (vilket jag antar) lite här och där?
    Var och hur gör de mest nytta?
    Testa dem lite här och var! Olika pluggar är bra till olika saker. Exempelvis Ampex 102orna kan göra fina saker på mastern ibland medans t ex en Studer eller MCI-bandare generellt sett fungerar bättre på separata kanaler.

    De olika modellerna och olika pluggarna tillför lite olika saker.. men de tillför generellt sett lite dynamisk multibandskompression, lite lätt saturering, ibland lite mer eller mindre skönt brus och EQ. Ibland även lite andra saker.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder ni rullbandsemuleringar? Vad tillför de?
    Jag undrar samma sak - pratar vi olika genres här? Är detta något för drone- och ambientfolket medan vi popsnören göre oss icke besvär?

    Eller är dessa enbart för de som kör ITB och vill få ett analogare sound?

    Jag testade att sätta RC20 från XLN på mastern men kände nog mest att den bit-crushade min mix. Att den Lo-Fi'ade allt liksom. Typ; lofi = retro = bra.

    Men det är ju en höjning (eller ett extra sparkle) som man är ute efter.

    Och då är frågan - får man det alls av rullbands-pluggar?

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    pratar vi olika genres här?
    Generellt sett, nej. Det är inte så ofta jag använder sådana här pluggar längre, men enligt min erfarenhet så fungerar det ungefär lika bra till rökig blues som till EDM.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller är dessa enbart för de som kör ITB och vill få ett analogare sound?
    Nej, men det kan absolut göra lite mer nytta där.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade att sätta RC20 från XLN på mastern men kände nog mest att den bit-crushade min mix. Att den Lo-Fi'ade allt liksom. Typ; lofi = retro = bra.
    Ja, alltså, RC20 är gjord för att ge olika former av lofi. De flesta andra bandpluggar är betydligt snällare mot ljudet

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju en höjning (eller ett extra sparkle) som man är ute efter.
    Nja.. jag gillar främst vad "Ampex"-pluggarna gör med basen och låg mid. Men visst, flera av dem kan absolut ge lite extra sparkle.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och då är frågan - får man det alls av rullbands-pluggar?
    Det kan absolut hända, men en motfråga är då om det inte är bättre med något annat för att lägga till just sparkle.

  16. #16
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar samma sak - pratar vi olika genres här? Är detta något för drone- och ambientfolket medan vi popsnören göre oss icke besvär?
    Fast det där beror väl helt på hur man använder dem och i vilket syfte. Man kan ju slänga in bandemulering med kraftig wow och flutter och kanske till om med överdrivet bandbrus på en syntpad för instant BoC. Men det går ju lika gärna att använda det på ett mer klassiskt sätt och väldigt diskret på alla enskilda kanaler och mastern för att i bästa fall få en mix som på totalen sitter ihop bättre. Själv använder jag UAD Oxide för enskilda kanaler och UAD Ampex ATR-102 (som är mer allsidig och tweakbar) på mastern. För mig som inte testat många andra funkar de utmärkt i detta syfte.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar samma sak - pratar vi olika genres här? Är detta något för drone- och ambientfolket medan vi popsnören göre oss icke besvär?

    Eller är dessa enbart för de som kör ITB och vill få ett analogare sound?

    Jag testade att sätta RC20 från XLN på mastern men kände nog mest att den bit-crushade min mix. Att den Lo-Fi'ade allt liksom. Typ; lofi = retro = bra.

    Men det är ju en höjning (eller ett extra sparkle) som man är ute efter.

    Och då är frågan - får man det alls av rullbands-pluggar?
    Kompressionen är det jag mest är ute efter. Jag vill inte ha bruset eller svajet normalt sett. Och dessutom svajar en bra bandare knappt märkbart. Det är som med de flesta pluggar som skall emulera någon hårdvara, det blir rejält överdrivet. Man kan faktiskt få anstränga sig när man spelar in på riktig tape för att få kompressionen att höras märkbart, ibland trimma om bandaren (sällan poppis) för att uppnå tex mycket tape kompression. Berodde på bandare, man vill ha disten från tapen och inte från elektroniken i bandare (ja fast ibland båda)

    Jag använder tape pluggar på sång, bas, trummor ja det mesta. Mest på enskilda spår, kanske på en buss men väldigt sällan på mastern.

    Ett exempel, på Linn drummen på den här låten kör jag hård tape kompression på första halvan, sedan tar jag bort tape kompression på andra halvan av klippet. Effekten på det spåret är rejält tilltaget för att hitta rätt sound. Man kan göra liknande effekt med dist och vanlig kompression men jag gillar hur "tape" låter så det blir ofta tape som skall till för att få "tryck" på trummor.
    Tapekompression är det enda jag saknar med bandare...

    https://soundcloud.com/dabene/tapekompression

  18. #18
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Chow tape är väldigt bra och gratis: https://github.com/jatinchowdhury18/AnalogTapeModel

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lingondricka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Chow tape är väldigt bra och gratis: https://github.com/jatinchowdhury18/AnalogTapeModel
    Måste testas

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur använder ni rullbandsemuleringar? Vad tillför de?
    Används de på separata spår eller på mastern eller (vilket jag antar) lite här och där?
    Var och hur gör de mest nytta?
    Personligen använder jag dem nästan enbart på percussion eller submixar med percussion som kan kännas lite "spikiga" och spetsiga i transienterna. Även highhats och tamburiner ibland. Där kan de mjuka upp de elakaste transienterna utan att man känner att diskanten går totalt förlorad.

    Annars är det en ganska överskattad effekt. Jag har testat på mycket annat men brukar nästan alltid knäppa bort den efter ett tag.

  21. #21
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag har bara kört Kramer Tape pluggen, dels för att få lite flutter, färgning och bandeko på individuella spår och dels för att få lite svaj och färg på mix bussen ( det är inte alltid jag hört någon skillnad dock, det är en subtil ändring, en bärnstensdager över mixen )

  22. #22
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    AudioThing Reels är en av mina absoluta favoritpluggar. Men då framför allt för lofi-grejer.

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen använder jag dem nästan enbart på percussion eller submixar med percussion som kan kännas lite "spikiga" och spetsiga i transienterna. Även highhats och tamburiner ibland. Där kan de mjuka upp de elakaste transienterna utan att man känner att diskanten går totalt förlorad.

    Annars är det en ganska överskattad effekt. Jag har testat på mycket annat men brukar nästan alltid knäppa bort den efter ett tag.
    Hm, intressant! Tack, som vanligt.

  24. #24
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Hur ser det ut på hårdvarufronten? Finns det någon digital dspburk som gör sånt här med? Eller rentav något analogt som har samma effekt (om man nu inte har lust att sätta en bandare i ett hörn inkopplad som effekt...)?

  25. #25
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser det ut på hårdvarufronten? Finns det någon digital dspburk som gör sånt här med? Eller rentav något analogt som har samma effekt (om man nu inte har lust att sätta en bandare i ett hörn inkopplad som effekt...)?
    Strymon Deco!

  26. #26
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser det ut på hårdvarufronten? Finns det någon digital dspburk som gör sånt här med? Eller rentav något analogt som har samma effekt (om man nu inte har lust att sätta en bandare i ett hörn inkopplad som effekt...)?
    Jajamän. The ATS-Analog Tape Simulator.

    https://www.anamodaudio.com/ats1.html

  27. #27
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jajamän. The ATS-Analog Tape Simulator.

    https://www.anamodaudio.com/ats1.html
    Ujujuj, den ser trevlig ut, många veckopengar bara!



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strymon Deco!
    Hmm, denna kanske passar min budget och ambitionsnivå lite bättre!

    Intressant!

  28. #28
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Är det bara ljudet du är ute efter? Annars kan du köpa min 25 år gamla BMW, för den har ungefär samma meckande/användande ratio som en rullbandare.

  29. #29
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Någon som känner till?

    https://www.handsomeaudio.com/

  30. #30
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som känner till?

    https://www.handsomeaudio.com/
    Typ industristandard idag

  31. #31
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ industristandard idag
    Vad tror du om den som effektburk för att "gritta till" synthar och trummaskiner/trumloopar?

  32. #32
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tror du om den som effektburk för att "gritta till" synthar och trummaskiner/trumloopar?
    Den funkar bra för det, kan både vara subtil och mangla rejält. Många andra lösningar är subtila och låter inte jättebra när man manglar på rejält men denna funkar bra på båda.

  33. #33
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har kikat på Softube Tape men inte skuttat till köp än.
    Har däremot 'Black Rooster Magnetite', och den låter jättebra!

  34. #34
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den funkar bra för det, kan både vara subtil och mangla rejält. Många andra lösningar är subtila och låter inte jättebra när man manglar på rejält men denna funkar bra på båda.

    Hmmm.. spännande...!!!

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Så länge det går att komma ned på Ulla Billquist-nivå är väl alla nöjda! Det är riktigt jädra analougt det!

  36. #36
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen direkt rullbandsemulering men 8 instanser av Waves NLS efter varandra för den ultimata ”glue” eller ”juice” beroende på syftet. Beprövad recept.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Som direkt svar på trådtiteln har jag lust att säga: Köp ett 90tals kassettdeck med "tape monitor" och Dolby S och nya metallband, spela in på rött. Billigare och bättre kan det inte göras utan att äga en riktig bandare.

  38. #38
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Vad kul med alla svar !!!

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kompressionen är det jag mest är ute efter. Jag vill inte ha bruset eller svajet normalt sett. Och dessutom svajar en bra bandare knappt märkbart. Det är som med de flesta pluggar som skall emulera någon hårdvara, det blir rejält överdrivet. Man kan faktiskt få anstränga sig när man spelar in på riktig tape för att få kompressionen att höras märkbart, ibland trimma om bandaren (sällan poppis) för att uppnå tex mycket tape kompression. Berodde på bandare, man vill ha disten från tapen och inte från elektroniken i bandare (ja fast ibland båda)

    Jag använder tape pluggar på sång, bas, trummor ja det mesta. Mest på enskilda spår, kanske på en buss men väldigt sällan på mastern.

    Ett exempel, på Linn drummen på den här låten kör jag hård tape kompression på första halvan, sedan tar jag bort tape kompression på andra halvan av klippet. Effekten på det spåret är rejält tilltaget för att hitta rätt sound. Man kan göra liknande effekt med dist och vanlig kompression men jag gillar hur "tape" låter så det blir ofta tape som skall till för att få "tryck" på trummor.
    Tapekompression är det enda jag saknar med bandare...

    https://soundcloud.com/dabene/tapekompression
    Tandberg är guld om man vill ha ett bandeko distar. inte särskillt high-end dock

  39. #39
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara ljudet du är ute efter? Annars kan du köpa min 25 år gamla BMW, för den har ungefär samma meckande/användande ratio som en rullbandare.
    Ja det är ju en av de saker som avskräcker med hårdvara.

  40. #40
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som direkt svar på trådtiteln har jag lust att säga: Köp ett 90tals kassettdeck med "tape monitor" och Dolby S och nya metallband, spela in på rött. Billigare och bättre kan det inte göras utan att äga en riktig bandare.
    Jag är mer ute efter att få det att glittra än lofi för det mesta dock. och använder det gärna i både mix och master.

  41. #41
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är mer ute efter att få det att glittra än lofi för det mesta dock. och använder det gärna i både mix och master.
    Hehe, så lofi är inte metallband, det kan låta jäkligt bra med en bra spelare, och dynamiken är i närheten av 65dB. Inte så långt från rullband.

  42. #42
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som direkt svar på trådtiteln har jag lust att säga: Köp ett 90tals kassettdeck med "tape monitor" och Dolby S och nya metallband, spela in på rött. Billigare och bättre kan det inte göras utan att äga en riktig bandare.
    Vilka kassettdäck har de här funktionerna? Något märke man ska hålla utkik efter?

    Och förstår jag det rätt att vanlig funktion på ett kassetdäck är att man får källans signal på tape out under inspelning?
    Senast redigerat av popstasy den 2021-04-28 klockan 10:31.

  43. #43
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka kassettdäck har de här funktionerna? Något märke man ska hålla utkik efter?
    Leta efter ett kassettdäck med tre tonhuvuden. Då är läs- och skrivhuvuden separata, vilket gör att man kan lyssna på det som spelas in på bandet, med en liten fördröjning. Håll utkik efter en knapp eller switch med läget "tape monitor". Vet inget om specifika modeller. Pga rådande omständigheter har jag inte kunnat jaga runt på loppisar så jag hittade till sist en på tradera till rimligt pris.
    En del säljare på skriver ut "tre tonhuvuden" i sina annonser, men de är ofta rätt dyra. Så jag satt och kollade igenom alla kassettdäcksannonser efter "tape monitor" switch, ganska rogivande faktiskt.

  44. #44
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Leta efter ett kassettdäck med tre tonhuvuden. Då är läs- och skrivhuvuden separata, vilket gör att man kan lyssna på det som spelas in på bandet, med en liten fördröjning. Håll utkik efter en knapp eller switch med läget "tape monitor". Vet inget om specifika modeller. Pga rådande omständigheter har jag inte kunnat jaga runt på loppisar så jag hittade till sist en på tradera till rimligt pris.
    En del säljare på skriver ut "tre tonhuvuden" i sina annonser, men de är ofta rätt dyra. Så jag satt och kollade igenom alla kassettdäcksannonser efter "tape monitor" switch, ganska rogivande faktiskt.
    Tack! Zen genom att leta tape monitor switch.

  45. #45
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    https://mixanalog.com/products har ju ett par bandare också om man vill ha den äkta varan.

Liknande ämnen

  1. Yamaha CP70/80 sound. Vilken maskin har bäst emulering?
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-17, 23:15
  2. Roland TR - Emulering
    Av donfuego i forum Övrig mjukvara
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-17, 04:30
  3. Vilken ARP Odyssey-emulering är bäst?
    Av reverbsvansen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-17, 22:07
  4. Emulering av Microwave
    Av Adde i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-14, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •