Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Begagnad iMac, prisidé?

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Begagnad iMac, prisidé?

    Kära 99, min flickvän vill köpa en iMac och har hittat en begagnad som hon skulle få köpa för ca 22000kr. Känner att min koll är sådär idag på datorhårdvara, så vill gärna dubbelkolla här om det är en ok deal? Det som gäller är de här specifikationerna. Den är från mid-2017.

    - Intel Core i7 7700 4C/8T @ 3,6 GHz
    - 64GB DDR4-2400 RAM
    - AMD Radeon Pro 575 med 4GB RAM
    - 2 TB NVME SSD (2GB/s)
    - 2TB SATA SSD (500 MB/s)
    - 2 x Thunderbolt 3/USB-C (40 GBit/s)
    - 5K Retina skærm med P3 farvespektrum og true tone

    Spontant tycker jag det känns rimligt, men vad tycker ni? Hon vill kunna köra musikprogram men också premier pro och unity (mycket) snabbare än hennes okej macbook från 2013.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aldrig. Inga sådana pengar på något beggat.

  3. #3
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Varför inte?

    Edit, om vi säger att maxkostnaden är runt 20 papp, och det måste vara Apple. Vad som man köper nytt är jämnförbart?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Beggad dator för 22.000:- ??!? Året är inte 1980. Köp ny dator för mindre i så fall. Tänk om en pixel dör vecka två? Vad gör du då?

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför inte?

    Edit, om vi säger att maxkostnaden är runt 20 papp, och det måste vara Apple. Vad som man köper nytt är jämnförbart?
    Inte det minsta jämförbart Nya processorgenerationen kommer göra dessa otroligt out of date väldigt snart.

  6. #6
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Okej, om vi inte tänker "risk management" och tänker att man kan köpa en begagnad dator som kommer hålla i några år, är det okej specifikationer för det priset? (I en apple-värld)

  7. #7
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte det minsta jämförbart Nya processorgenerationen kommer göra dessa otroligt out of date väldigt snart.
    Ja ok, det är det jag tänkt lite också. Svårt när man behöver nått NU. hehe

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Behåll macbooken som är helt OK och köp en speldator som kör Windows för runt 15k max om det är spelprestanda som eftersöks.

  9. #9
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Det är inte spelprestanda, och ja, en hemmabyggd windowsdator kommer alltid kunna vara starkare men det är inte ett alternativ i den här situationen "och det måste vara Apple". Framförallt renderingar och allmänt workflow i Premier Pro och Unity som inte riktigt funkar på den gamla booken..

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu flyger grisarna, PF rekommenderar en Windowsdator istället för äpplet!

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok - jag visste ej vad dessa var, trodde spel haha Men en PC kan väl likväl användas för renderingar? I användning har inte skillnaden fortsatt vara särskilt stor mellan plattformarna. Fördel med PC att man kan skruva in seriösa ljudkort.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu flyger grisarna, PF rekommenderar en Windowsdator istället för äpplet!
    Haha! Ett redan kokt äpple känns garanterat mindre fräscht än ett nytt päron

  13. #13
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Förlåt, men om frågan är om en Appledator så är det väl helt irrelevant vad en windowsdator kan (jag använder själv windowsdatorer för tunga renderingar, men det hör liksom inte hit). Det är ju också lite skojigt att vara så nojig över begagnad på ett musikforum där det säljs och köps betydligt äldre grejer än 5 år dagligen. Om en pixel dör, eller datorn exploderar, eller synten slutar låta, det är väl en risk man tar? Jag frågade bara om specifikationerna låg i linje med ett begagnatpris som kändes rimligt, jämnfört med andra begagnatpriser - jag har lite koll, men inte all koll.
    Senast redigerat av gst den 2021-03-01 klockan 18:36.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Svårt att jämföra tycker jag eftersom en synt alltid är lättare att laga än en modern dator med sina två miljoner tightare lösningar. Det marknaden väntar sig nu är nya iMac-modeller med M1-processorn, i det läget är det som att du betalar premiumpeng för en tre år gammal Volvo V90 med bensinmotor trots att en eldriven väntar runt hörnet. Så ser jag på det iaf.

  15. #15
    superdigital
    superdigital är inte uppkopplad
    superdigitals avatar
    Senior
    Jämför på Mresell?

  16. #16
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag tycker väl att det är ett rimligt pris om säljaren är känd med bra CPU samt maxat minne och specar i övrigt som kommer klara behoven utan att ge den hicka. Om icke känd säljare, kolla ev köphistorik bara, be om serienumret, det får fulingar att dra åt sig öronen direkt.. så kan du checka köpedatum mot ev kvitto som de ska kunna visa upp i den här prisklassen.

    Se till så att du även får med tangentbord och mus, annars sticker det iväg ett par tusen till om hon vill ha apple original.

  17. #17
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Intel Core i7 7700 4C/8T @ 3,6 GHz
    - 64GB DDR4-2400 RAM
    - AMD Radeon Pro 575 med 4GB RAM
    - 2 TB NVME SSD (2GB/s)
    - 2TB SATA SSD (500 MB/s)
    - 2 x Thunderbolt 3/USB-C (40 GBit/s)
    - 5K Retina skærm med P3 farvespektrum og true tone
    Ganska saftig prestanda på denna maskin, massor med lagring och minne, mm. Därav det något höga priset, gissar jag.
    Innan de nya M1-macarna dök upp så hade detta varit en monstermaskin. Denna dator lär vara rejält mycket snabbare än hennes macBook, men det är som PF säger en teknikplattform som kommer att dö ut under mer eller mindre lång tid framöver.

    Det är generellt en svår tid att köpa begagnad mac just nu i och med att teknikskiftet redan är igång. Dock kan ju denna dator i praktiken funka bra länge till, men kanske inte hänga med i kommande uppdateringar. Detsamma gäller ju även min MacPro från 2015.

  18. #18

    Veteran
    Om ni har nytta av grafikkortet så är det ett ok alternativ med iMacen.
    Annars har den Intel Macminin som fortfarande säljs bättre CPU prestanda jämfört med ovan iMac och den startar på 13500 spänn ny.

    Edit: lägger man till 2500 spänn och köper en i7 variant så blir Macminin ca 50% mer kraftfull än iMacen ovan
    Senast redigerat av drloop den 2021-03-01 klockan 20:09.

  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Det är generellt en svår tid att köpa begagnad mac just nu i och med att teknikskiftet redan är igång. Dock kan ju denna dator i praktiken funka bra länge till, men kanske inte hänga med i kommande uppdateringar. Detsamma gäller ju även min MacPro från 2015.
    Så är det såklart.. Jag sitter med min 7 år gamla 13" macbook från 2013 och kör den stenhårt fortfarande, skulle nog vilja säga att den iaf kommer palla minst 2-3 år till innan det är dags att byta för dess ändamål när den klockar in på 10 år i drift.

    Visst 22 papp är en del stålar för beggat, men prestandan gör att den kommer snurra många år till innan den blir inaktuell. Säg att man får ut 4-5 år minst för en maskin i den prisklassen effektivt innan ett nytt byte ska göras så är det en kostnad man kan skriva av för sig själv och kassera den helt alt sälja billigt innan man byter till den nya plattformen.

    Sen om man vill ha is i magen så kanske det kan vara värt att vänta på en iMac M1 ... men ja, ska man tänka så då får man ju aldrig en dator köpt. haha

  20. #20
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Det är en halveringstid på 1år på värdet.

    22000 är bara löjligt.

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en halveringstid på 1år på värdet.

    22000 är bara löjligt.
    Inte på Macar.

  22. #22
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kära 99, min flickvän vill köpa en iMac och har hittat en begagnad som hon skulle få köpa för ca 22000kr. Känner att min koll är sådär idag på datorhårdvara, så vill gärna dubbelkolla här om det är en ok deal? Det som gäller är de här specifikationerna. Den är från mid-2017.

    - Intel Core i7 7700 4C/8T @ 3,6 GHz
    - 64GB DDR4-2400 RAM
    - AMD Radeon Pro 575 med 4GB RAM
    - 2 TB NVME SSD (2GB/s)
    - 2TB SATA SSD (500 MB/s)
    - 2 x Thunderbolt 3/USB-C (40 GBit/s)
    - 5K Retina skærm med P3 farvespektrum og true tone

    Spontant tycker jag det känns rimligt, men vad tycker ni? Hon vill kunna köra musikprogram men också premier pro och unity (mycket) snabbare än hennes okej macbook från 2013.
    Rent specsnivå/pris är det ok. Försök pruta ner till 20papp. Det tror jag är en schysst deal för det är en riktigt fin Mac det där.

    Men mycket pengar för en begagnad dator (det pf säger).

  23. #23
    Peeter
    Peeter är uppkopplad nu
    Peeters avatar
    Senior
    Fast ska man ha en 5K retinaskärm också så blir det svårt att få den för mellanskillnaden…

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om ni har nytta av grafikkortet så är det ett ok alternativ med iMacen.
    Annars har den Intel Macminin som fortfarande säljs bättre CPU prestanda jämfört med ovan iMac och den startar på 13500 spänn ny.

    Edit: lägger man till 2500 spänn och köper en i7 variant så blir Macminin ca 50% mer kraftfull än iMacen ovan

  24. #24

    Redaktör
    Det som talar för är att det är en dator med rejält mycket minne, stor SSD, bra skärm och en tillräckligt snabb processor för att funka länge till. (Ingen aning om grafikkortet, men allt annat är ju bra.)

    Det som talar mot är att det är en ett par år gammal Intel-dator, och support för den kommer eventuellt fasas ut.

    Som andra varit inne på så är det ett bra köp ur pris/prestandaperspektiv, så det hänger mest på hur ni ställer er till hela M1-grejen och hur länge det är tänkt att datorn ska rulla. Ifall ni behöver så mycket minne och lagring kommer det vara svårt att hitta en Mac som slår den, misstänker jag. Så det är lite en fråga om hur viktigt det är.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jo det är viktigt att tänka igenom hur länge man tänker sig ha datorn? 3 år eller 9. För Apple kommer knappast uppdatera OSX på Intel om 9 år.
    Om man ändå tänker byta om 3 så är problemet inte lika stort även om prisfallet kommer vara betydande om 3 år.
    Min iMac är snart 10 år och jag hoppas kunna vrida ur 1-2 år till. Så man kan köra på långsiktigt beroende på behov, men byte av processorplattform ställer allt på huvudet.

  26. #26
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Med M1 runt hörnet hade jag inte köpt beg mac nu. Även en M1 MBP kan gå blow-for-blow med en fet i7 som är bara någon generation gammal när det kommer till rendering och allt möjligt.

    Nå, om behovet verkligen kräver 64gb RAM så skulle jag möjligtvis köra i vind med denna, det är en fin maskin och RAM kan kosta.

    Men satan, när nya generationen desktop M1 och co. dyker upp skulle jag sörja att jag droppade 20 000+ på en fyra-fem år gammal intel mac. så är det bara.

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med M1 runt hörnet hade jag inte köpt beg mac nu. Även en M1 MBP kan gå blow-for-blow med en fet i7 som är bara någon generation gammal när det kommer till rendering och allt möjligt.

    Nå, om behovet verkligen kräver 64gb RAM så skulle jag möjligtvis köra i vind med denna, det är en fin maskin och RAM kan kosta.

    Men satan, när nya generationen desktop M1 och co. dyker upp skulle jag sörja att jag droppade 20 000+ på en fyra-fem år gammal intel mac. så är det bara.
    +1, jag hade inte sagt det bättre själv!

  28. #28
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, jag hade inte sagt det bättre själv!
    +2, inte jag heller!

  29. #29
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Tack för svar allihopa, tar med mig all input vidare så får vi se hur det blir.

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Men du - hon har sin laptop och den är oftast OK? Köp en jättebillig äldre Mini och sätt upp dra-och-släpp-fildelning via t ex Samba och låt en maskin rendera när annat görs på den andra. Då känns det smidigt och du har en lösning som kanske bara kostade max 3000:-.

  31. #31
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Ja men har nog lyckats övertyga henne om att det är en dålig idé just nu, tack för argumenten.

    Tanken vändes då till att skaffa en ny M1 Mac Mini, och det verkar ju som en okej deal och borde räcka tills vidare. Kommer det nya M1X Macbook Pro och iMacs som man vill bränna flera tio tusentals kronor på om ett halvår så kanske hon i alla fall kan få några tusenlappar tillbaka på Mac Minin!

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men har nog lyckats övertyga henne om att det är en dålig idé just nu, tack för argumenten.

    Tanken vändes då till att skaffa en ny M1 Mac Mini, och det verkar ju som en okej deal och borde räcka tills vidare. Kommer det nya M1X Macbook Pro och iMacs som man vill bränna flera tio tusentals kronor på om ett halvår så kanske hon i alla fall kan få några tusenlappar tillbaka på Mac Minin!
    Det ska vara på gång iMac med M1-2 (samma hastighet men 16 kärnor).

Liknande ämnen

  1. Köpa begagnad imac, vad tänka på?
    Av Andrew242 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 14:40
  2. Prisidé Technics sx-px73m
    Av Park13 i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-12-15, 17:45
  3. Funderar på att sälja...prisidé tack!
    Av Mårre i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 16:18
  4. JP-8000 begagnad.
    Av dj_zeppe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2003-03-05, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •