Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nybörjar-Dj för hemmbruk?

  1. #1
    deadbeats avatar
    Veteran

    Nybörjar-Dj för hemmbruk?

    (Total-newbe-fråga!)


    Vad kan man tänkas klara sig med för grej/grejer om man vill dj:a lite för sig självt i studion (såsom andan faller på)?


    Jag har mängder av vinyl, men tänker mig att digitalisera de låtar jag vill ha för det här ändamålet.


    Vad kör man med numera? MP3/wav? Streamat?
    Behöver man koppla sin dj-controller mot en dator eller kan man klara sig utan? (utan vore önskvärt, men absolut inget krav).

    Jag är skitglad om vi håller oss på den lägre delen av prisskalan.


    Är öppen för all form av input som hjälper mig att bli en studio-dj i min ensamhet

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Du ska ha en DDJ200
    Mycket allsidig controller som även är en full licens till Rekordbox och kan scratcha/mixa med Spotify direkt på en iPhone. Ser ut som en leksak, men skenet bedrar.
    Ja, och du behöver ett vettigt ljudkort också, med ASIO på pc, och funkar för Mac och iPad/iphone med.
    Zoom U24. 4 ut för att kunna köra mains ut och que monitor i hörlurarna.
    Senast redigerat av charliecrash den 2021-02-27 klockan 23:05.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Behöver jag säga att Pioneers grejer är 'the shit', även när de gör dom i leksaksstorlek? Alla knappar och joghjul känns helt stabila och responsen, även över blåtand, är suverän. Går inte jämföra med andra märken.
    Jag har testat Behringers controllers också och dom är väldig oinspirerande. Stay away.

  4. #4
    deadbeats avatar
    Veteran
    Gott mos! Jag youtubar den!

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Lite tips i allmänhet när du digitaliserar skivsamlingen: Förutom att ha en fräsch nål på en spelare som inte brummar och ett schysst RIAA steg, så är det all idé att spela in allt i 48khz/24bit och inte lägga sig så nära digitala 0'an, -6dB peak brukar vara perfekt, och det är ca -18dB average. Spara originalripparna som flac/alac eller wave/aiff och gör inga ändringar eller snäva klipp på dom. Du kanske upptäcker 541 låtar in i din automatiska mp3-mastring att nåt låter åt helvete och måste börja om, 2 år efter första rundan. I've been there...
    Håll flera backups i olika "process-stadier" aktuella.

    Ja en parantes i originalfrågan, men rätt viktig för slutresultatet. Om du börjar med Rekordbox så finns det en värld av kul grejer man kan göra med quepoints och arbetssätt för att effektivisera livemix. Det kan bli riktigt jävla bra med hyfsat laidback approach.

  6. #6

    Veteran
    Kanske helt off men jag testade den här för ett tag sedan.
    https://www.thomann.de/se/numark_dj2go_2_touch.htm

    Hade riktigt kul med den.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske helt off men jag testade den här för ett tag sedan.
    https://www.thomann.de/se/numark_dj2go_2_touch.htm

    Hade riktigt kul med den.
    Ja dom är kul, jag har faktiskt versionen före den som jag kör som live-bakgrunds-spelare med möjlighet till lite effekter och förlängning/remix av låtarna on the fly.
    Fördelarna med DDJ200 är dels blåtand-ipad/iPhone integrering och att Rekordbox full licens med uppdateringar ingår. Det är ingen dålig deal. Licensen följer med spelaren, inte köparen. Hittar man en beg för bra pris är det bara att ladda hem och köra samma grejer som working DJs gör.

  8. #8
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det finns lite trådar med bra tips, typ den här t.ex. https://www.99musik.se/showthread.ph...separata-delar

  9. #9
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Förresten https://mixxx.org/ finns ju fortfarande, kan vara kul att testa till en början, gratis.

  10. #10
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    En begagnad Native Instruments S2. Väldigt kul att mixa med och inbyggt ljudkort. Traktor skall medfölja

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hur gick det med dj'andet? Jag fick lite lust igen, mest som avkoppling hemma och på sin höjd små privata tillställningar så inte intresserad av nån större investering men en Traktor Kontrol S2 mk3 inkl mjukvaran känns ju rätt svårslaget va?

  12. #12
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite tips i allmänhet när du digitaliserar skivsamlingen: Förutom att ha en fräsch nål på en spelare som inte brummar och ett schysst RIAA steg, så är det all idé att spela in allt i 48khz/24bit och inte lägga sig så nära digitala 0'an, -6dB peak brukar vara perfekt, och det är ca -18dB average.
    Varför är det bra att hålla nivån så pass mycket under 0 dB?

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är det bra att hålla nivån så pass mycket under 0 dB?
    Det är mer en set&forget grej, och att du alltid kan normalisera, men aldrig riktigt trolla bort digitaldist. Också en jäkla volymskillnad på ett spår från ett tätt album i 33 och en luftig 12a i 45. I 24 bitar har du 144dB dynamik, och jag tvivlar starkt på att någon enda vinyl kan återge mer än 80 innan bruset blir olidligt. Gott om headroom med -6dB peak och inga nackdelar.

  14. #14
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ser ut att fungera bra för hemmabruk. Det är modellen innan uppdateringen. (Tittar på responstiden på motorn.)


    https://youtu.be/PaRgRBs3iNI

    2999kr på ellos.
    Senast redigerat av peter4 den 2022-02-26 klockan 16:34.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om nån bryr sig kan jag nog erkänna att jag varit lite snabb på triggern när jag skaffade en DDJ200. Inte för att den är dålig på den den kan men att den saknar två saker som gör att man måste pilla på datorn under set, och jag har erfarit att det en dålig kombination.
    Den saknar,
    1:
    En browser/load knappsats. Jag har programmerat en DJ2GO2TOUCH ovanför min DDJ200 som ersätter de knapparna.
    2:
    Knappar som växlar de 8 paddarnas funktion under varje joghjul, finns bara på skärmen när man använder Rekordbox. Ingen bra design. Jag ska programmera padväxlaren på den andra kontrollytan men har ännu inte lyckats.

    Allt detta och många andra saker hade funkat mycket bättre om jag hade skaffat en DDJ400 istället, som också är mycket smartare upplagd och liknar en setup på 2st CDJ2000Nexus och en 900 mixer, som man ofta hittar i dj-bås.

    Så, nu ska jag sluta gagga och rippa lite fler skivor till .flac

    Edit, mycket senare: Min grabb köpte min DDJ200 så nu har jag en DDJ400 istället. Verkligen perfekt allround controller och den öppnar Rekordbox 6.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-06-25 klockan 23:54.

Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-07-19, 22:20
  2. 3 nybörjar frågor
    Av p_persson i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 22:20
  3. Nybörjar Keyboard
    Av Krub i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 10:38
  4. nybörjar-sampler-fråga
    Av Emil i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-12-18, 16:27
  5. Nybörjar studio
    Av dep i forum Inspelning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •