Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 122

Ämne: Musiker som beter sig illa/fel/avskyvärt, hur agerar man?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Musiker som beter sig illa/fel/avskyvärt, hur agerar man?

    Måste börja med,, Moderator, om detta är ett ämne som urartar eller kanske inte har sin plats här på 99an, så är det bara att radera!


    Genom åren dyker det upp nyheter om artister som våldtagit, knarkat, misshandlat och massa andra helt ej acceptabla gärningar.

    Just nu aktuell är Marilyn Manson.

    Oavsett om personen är fälld eller inte,, hur tusan resonerar ni? Jag känner att jag sällan följer det ”drev” som alltid går, där allt skall bojkottas, raderas, censureras, och allmänt öppet hat mot individen skall man bekräfta inför alla.

    Det blir komplicerat, kan jag tycka, när det enda jag någonsin brytt mig om är musiken. Inte ens texterna spelar någon direkt roll! Oftast försöker jag t.o.m. aktivt undvika allt som har med individens person att göra, bortsett från musik-output. Känslan, musikalitet, tekniskt kunnande, mix och mastring är sådant jag bryr mig om, lyssnar på och hittar guldkorn över allt, inte sällan här på 99an! Men guldet finns i allt från Ambient jazz till Elektronisk speedpunk. (Bara två korkade exempel för att belysa spännvidden)

    Känner du igen dig? Eller är jag ensam om att resonera såhär?

    För tillfället är nog åsikternas riktning om MM att man offentligt skall bränna alla vinyler på gatan

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är väl bara att leda reda på valfri tråd om Michael Jackson här på forumet så får du se på spännvidden av hur folk resonerar och agerar. Allt från förnekande till musikaliskt hyllande med "alltså, jag lyssnar bara på musiken och skiter i om personen har varit en en skitstövel".

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara att leda reda på valfri tråd om Michael Jackson här på forumet så får du se på spännvidden av hur folk resonerar och agerar. Allt från förnekande till musikaliskt hyllande med "alltså, jag lyssnar bara på musiken och skiter i om personen har varit en en skitstövel".

    Ja det är samma som kring Jackson. Men, min slutsats är att det finns ett behov av att kunna hantera detta på ett bättre sätt än genom förnekande.

    Det är samma sak med andra drev som ideligen sveper fram kring andra ämnen oftast icke relaterade till musik.

    Vad kan man göra för att saker kanske inte går snett från början?


    En släppt platta är en släppt platta.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    När det gäller musik och artister, skiter jag fullständigt i hur den individen eller gruppen är i verkligheten.
    Gillar jag musiken så är det musiken och inte personen jag gillar.
    Jag har nu förstått att väldigt många ser på saken tvärtom.
    Gillar de en artists personlighet och attityd så blir de "fans" till artisten mer av attityden och artistens värderingar än musiken.
    Då kan jag förstå digniteten om "ens artist" beter sig illa. För mig är det - och?
    Jag lägger inte några värderingar i detta utan bara konstaterar att man är olika.
    För mig är artister inte ett politiskt redskap. Tvärtom, man tänker ju, men snälla stäng igen munnen, du är inte expert i denna sakfråga, bara för att man får komma till tals i media betyder det inte att man gått och blivit expert i varenda ämne.

  5. #5
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Skulle du lyssna på musik av den personen?
    Skulle du köpa skivor / merch?
    Skulle du sätta upp hans7hennes planch på din vägg?
    Remixa / på annat sätt jobba med den personen?
    Bjuda på / gå på fest med den personen?

  6. #6

  7. #7
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Ja gud vad svårt.

    Tänker tex på senaste vändorna med Woody Allen.
    Och så har vi Phil Spector, Michael Jackson, Manson nu och det poppar fram skelett i så många garderober att det är svårt att hålla koll.

    Kan man separera personen från sin konst? Det är ju nästan omöjligt.

    Kan man använda typsnittet Gill trots att skaparen våldtog sina barn?

    Jag tycker det är nästan omöjligt och upp till var och en. Drev tycker jag mest är pinsamma. Men att ta avstånd från brottsliga handlingar och markera är såklart helt rätt. Men följes det automatiskt av bojkott av verken? Jag är inte så säker.

  8. #8
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag brukar inte göra något jätteaktivt val, däremot så påverkas min känsla för artisten och låtarna av allt jag hör och läser. Musiken sitter ihop med storyn kring musiken.

    Det behöver inte bara vara tunga grejer som påverkar, ofta handlar det om harmlösa saker, tex. att nån artist är töntig i nåt sammanhang - då tappas lite av mystiken, eller att de gör ett uselt live-uppträdande - då kan det ta emot att lyssna på skivan sen. Åt det positiva hållet också såklart.

    Så självklart påverkar det mitt lyssnande när det kommer fram att personen har gjort något, vad det än är.

    Folk får väl göra som de vill, jag tror de flesta bara känner lite andra känslor när de lyssnar efter att de hört om saker som hänt. Och med lite distans så känns det på ett tredje sätt. Musik är inte konstant.

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle du lyssna på musik av den personen?
    Skulle du köpa skivor / merch?
    Skulle du sätta upp hans7hennes planch på din vägg?
    Remixa / på annat sätt jobba med den personen?
    Bjuda på / gå på fest med den personen?
    Ja
    Ja
    Nej
    Nej
    Nej

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har helt missat vad manson gjort denhär gången. Han har ju alltid varit ett stolpskott som tycker det är edgy ock kul att bete sig som en idiot.

    Men jag kommer att tänka på en diskussion jag en gång hade om wagner.
    De jag pratade med hävdade å det bestämdaste att wagners musik var obrukbar och borde raderas. Jag hävdade att oavsett nazismen så är hans musik fantastisk och har influerat oerhört mycket. Det är ju inte som att han får nå stim pengar för att lyssnar på flight of the valkyries heller.

  11. #11
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag lyssnar på artisten!

    Skulle gärna snacka musik och teknik om jag mötte artisten, på gatan eller en fest!


    Förmodligen, om det är läge eller lämpligt skulle jag säkert fråga hur artisten känner kring saker som är på förstasidorna. Men inte helt säkert att jag skulle det, eftersom jag inte är ute efter att ta ställning, för eller emot, stöd eller drev...

    Musiken är det enda!


    Men, jag hoppas att rättvisa alltid segrar och att brottslingar alltid kan återgå till att vara skötsamma, och fokusera på mer musik!

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag har inget färdigt resonemang skrivit i sten. Jag låter magkänslan få bestämma i varje enskilt fall. Rent krasst kan jag behandla 2 individer som har gjort exakt samma grej väldigt olika.

  13. #13
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har tex. spelat Gary Glitter när jag DJ-at många gånger, han var råsvinig och sitter väl i fängelse nu men i stunden har det känts tillräckligt distansierat och lite tounge in cheek. Däremot tex. har jag alltid haft svårt för R. Kelly just pga att han varit svinig på samma sätt. Skillnaden kanske var att han låg närmare i musikstil med det jag spelat/gillat/vurmat för, så de sammanfattade känslorna har blivit grumligare.

    Vägen till ens egen kontenta är komplex, men jag har svårt att tro annat än att de flesta påverkas av det de hör om en artist?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag försöker tänka som de flesta här: Vad de skapat är det som räknas. I tonåren vore nog läget ett annat, då idoldyrkan tog sig andra uttryck. Idag blir jag möjligen besviken när jag hör om idiotiska ting musiker jag respekterar, sagt eller gjort.

    Ska man sluta lyssna på allt som skapats av en eller flera som betett sig illa så skulle utbudet krympa och sedan ställs man inför frågan var man då drar gränsen. Gäller domstolsbeslut eller räcker skvaller? Tar man hänsyn till i vilket land och under vilket rättssystem det skedde? Nej, då blir det folkets domstol och moralväkteri i slutänden. Det fungerar inte.

    Sedan är jag den första att erkänna att vissa grisar är lättare att ignorera än andra. Men i de fallen gör de inte för mig lika intressant konst heller.

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inget färdigt resonemang skrivit i sten. Jag låter magkänslan få bestämma i varje enskilt fall. Rent krasst kan jag behandla 2 individer som har gjort exakt samma grej väldigt olika.
    Det här tror jag gäller de flesta faktiskt. Vi är inte 100% konsekventa särskilt ofta, och verkligen inte om det är något som har påverkat oss mycket eller musik som vi älskat innan vi kände till vad moraliskt tveksamt som har hänt.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag kommer att tänka på en diskussion jag en gång hade om wagner.
    En kort sekund tänkte jag på Gary Wagner i Dance or Die, som röker på, är otrevlig, dryg och egenkär och att det kanske vore lite hårt att döma honom utifrån enbart de egenskaperna.

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här tror jag gäller de flesta faktiskt. Vi är inte 100% konsekventa särskilt ofta, och verkligen inte om det är något som har påverkat oss mycket eller musik som vi älskat innan vi kände till vad moraliskt tveksamt som har hänt.
    Tidsperioden påverkar säkert också. beem nämnde Glitter vs Kelly. Jag lyssnar inte på någon av dem, men Kelly lever i en tid då det är väldigt tydligt för både omvärlden och förhoppningsvis honom själv, var gränsen går. Det ursäktar inget griseri förr, men det landar närmare oss i tid och kanske också plats iom att allt når ut snabbare och mer heltäckande via nätet.

  17. #17
    swede99
    swede99 är inte uppkopplad
    swede99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller musik och artister, skiter jag fullständigt i hur den individen eller gruppen är i verkligheten.
    Gillar jag musiken så är det musiken och inte personen jag gillar.
    Jag har nu förstått att väldigt många ser på saken tvärtom.
    Gillar de en artists personlighet och attityd så blir de "fans" till artisten mer av attityden och artistens värderingar än musiken.
    Då kan jag förstå digniteten om "ens artist" beter sig illa. För mig är det - och?
    Jag lägger inte några värderingar i detta utan bara konstaterar att man är olika.
    För mig är artister inte ett politiskt redskap. Tvärtom, man tänker ju, men snälla stäng igen munnen, du är inte expert i denna sakfråga, bara för att man får komma till tals i media betyder det inte att man gått och blivit expert i varenda ämne.
    Japp Precis så här

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lyssnar på artisten!

    Skulle gärna snacka musik och teknik om jag mötte artisten, på gatan eller en fest!


    Förmodligen, om det är läge eller lämpligt skulle jag säkert fråga hur artisten känner kring saker som är på förstasidorna. Men inte helt säkert att jag skulle det, eftersom jag inte är ute efter att ta ställning, för eller emot, stöd eller drev...

    Musiken är det enda!


    Men, jag hoppas att rättvisa alltid segrar och att brottslingar alltid kan återgå till att vara skötsamma, och fokusera på mer musik!
    För att ställa till det i tankarna, hur ser du på det om artisten är en granne till dig? Om hen har gjort något mot någon du känner?

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar de en artists personlighet och attityd så blir de "fans" till artisten mer av attityden och artistens värderingar än musiken.
    Då kan jag förstå digniteten om "ens artist" beter sig illa. För mig är det - och?
    Jag tror du ser det lite bakvänt. Oftast (i den här tråden t ex) handlar det om att ogilla dålig attityd snarare än att gilla bra attityder.

    John Maus har t ex donerat pengar till Trump. Köper du skivor av John Maus i framtiden är det alltså inte helt otroligt att du indirekt stöder Trump. Det kan du ju göra om du vill, men du misstar dig om du tror att det är vattentäta skott mellan person och verk.

  20. #20
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag kommer att tänka på en diskussion jag en gång hade om wagner.
    De jag pratade med hävdade å det bestämdaste att wagners musik var obrukbar och borde raderas. Jag hävdade att oavsett nazismen så är hans musik fantastisk och har influerat oerhört mycket. Det är ju inte som att han får nå stim pengar för att lyssnar på flight of the valkyries heller.
    Hur ofta inträffar det här?

    För övrigt är det absolut förbjudet att använda engelska titlar om verk som inte är på engelska. Barbariskt. Svenskar bör använda den svenska eller den tyska titeln. Annars finns risken att jag blir terrorist. Vill du ha det på ditt samvete? VA?!

  21. #21
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror du ser det lite bakvänt. Oftast (i den här tråden t ex) handlar det om att ogilla dålig attityd snarare än att gilla bra attityder.

    John Maus har t ex donerat pengar till Trump. Köper du skivor av John Maus i framtiden är det alltså inte helt otroligt att du indirekt stöder Trump. Det kan du ju göra om du vill, men du misstar dig om du tror att det är vattentäta skott mellan person och verk.
    Japp, huvudet på spiken och det är just det jag och några fler inte bryr oss om.
    Vi lägger inte in några politiska värderingar överhuvudtaget i våra musik-konsumtionsvanor.
    Så råkar jag köpa en CD där alla pengar mig ovetandes går till KKK skulle jag inte gå tillbaka till affären och göra ett återköp den dagen jag får reda på det.
    Hade jag tyckt att musiken var ruskigt bra och jag vetat att det är en KKK-skiva så hade jag till och med kanske köpt den ändå om man skall dra det till sin spets men jag hade inte skyltat med det på sociala medier kanske.
    Nu är vi riktigt provocerande och nära politik, men så långt olika kan man alltså tycka.

  22. #22
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja gud vad svårt.

    Tänker tex på senaste vändorna med Woody Allen.
    Och så har vi Phil Spector, Michael Jackson, Manson nu och det poppar fram skelett i så många garderober att det är svårt att hålla koll.

    Kan man separera personen från sin konst? Det är ju nästan omöjligt.

    Kan man använda typsnittet Gill trots att skaparen våldtog sina barn?

    Jag tycker det är nästan omöjligt och upp till var och en. Drev tycker jag mest är pinsamma. Men att ta avstånd från brottsliga handlingar och markera är såklart helt rätt. Men följes det automatiskt av bojkott av verken? Jag är inte så säker.
    verkar MEST vara män som kör "dubbla karriärer"... Så lyssnar man bara på kvinnor så minskar man probabiliteten att behöva ta det ställningstagandet

  23. #23
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, huvudet på spiken och det är just det jag och några fler inte bryr oss om.
    Vi lägger inte in några politiska värderingar överhuvudtaget i våra musik-konsumtionsvanor.
    Så råkar jag köpa en CD där alla pengar mig ovetandes går till KKK skulle jag inte gå tillbaka till affären och göra ett återköp den dagen jag får reda på det.
    Hade jag tyckt att musiken var ruskigt bra och jag vetat att det är en KKK-skiva så hade jag till och med kanske köpt den ändå om man skall dra det till sin spets men jag hade inte skyltat med det på sociala medier kanske.
    Nu är vi riktigt provocerande och nära politik, men så långt olika kan man alltså tycka.
    Jag snor musiken illegalt om det är någon jag inte vill ge pengar i onödan.

  24. #24
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, huvudet på spiken och det är just det jag och några fler inte bryr oss om.
    Vi lägger inte in några politiska värderingar överhuvudtaget i våra musik-konsumtionsvanor.
    Lägger du inte in några värderingar alls förutom ljudvågorna? Klädstil? Omslag? Låtnamn? Var personen kommer ifrån? Om det är en gammal bekant?

  25. #25
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vad det gäller hemmalyssnande är jag nog ganska ointresserad av personen bakom. Morrissey typ... att han blivit högerradikal på äldre dagar påverkar inte mitt tyckande av hans toppalbum.

    Däremot de andra frågorna runt stödjande i form av ekonomiskt stöd i form av merc, gå på konsert etc... kan ju klart ha en påverkande faktor på. Det känns mer som ett ett-till-ett stödjande av just individen.

  26. #26
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Varför ska jag låta min njutning av ett verk förstöras av att upphovspersonen är en idiot? Det är iaf min grundinställning.

    Det finns så mycket man inte vet om hur folk är privat så självklart har de pengar man spenderat på musik gått till väldigt mycket lidande i olika former genom åren. Man kan ju liksom inte ursprungsverifiera allt man konsumerar. Skulle nästan vilja påstå att det inte alls är särskilt ovanligt att kreativa genier som rör sig bortom många vanliga människors gränser och mentala låda ofta visar upp moraliskt klandervärda beteenden.

  27. #27
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, huvudet på spiken och det är just det jag och några fler inte bryr oss om.
    Vi lägger inte in några politiska värderingar överhuvudtaget i våra musik-konsumtionsvanor.
    Så råkar jag köpa en CD där alla pengar mig ovetandes går till KKK skulle jag inte gå tillbaka till affären och göra ett återköp den dagen jag får reda på det.
    Hade jag tyckt att musiken var ruskigt bra och jag vetat att det är en KKK-skiva så hade jag till och med kanske köpt den ändå om man skall dra det till sin spets men jag hade inte skyltat med det på sociala medier kanske.
    Nu är vi riktigt provocerande och nära politik, men så långt olika kan man alltså tycka.
    Varför?

  28. #28
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Mycket av den musik jag lyssnar på är starkt relaterad till artisten. Det är artistens egen personlighet som uttrycks. Exempel: Stefan Sundström, Sanna Carlstedt, Lars Demian mfl. Hamnar en sådan artist på löpsedeln (av "fel" anledning) skulle jag förmodligen påverkas.

    Annan musik jag gillar där det musikaliska uttrycket är mindre kopplat till artisten som sådan, exempelvis Rob Hubbard, Chris Hülsbeck eller Garmarna, skulle nog inte vara lika känsligt. Där är det mer musiken än artisten jag gillar.

  29. #29
    kombatsanta
    kombatsanta är inte uppkopplad
    kombatsantas avatar
    Senior
    Trodde själv inte att någon artists åsikter skulle påverka mitt musiklyssnande av artisten i fråga. Men efter t.ex. Morrisseys politiska åsikter bubblat upp till ytan mer å mer så blev det samtidigt svårare att lyssna på det han gjort.

    Sedan hjälper det väl kanske till att de musikaliska alster han släppt på senare tid inte riktigt levt upp till mina förväntningar.

    Svårt när ens ungdomsidoler visar sig vara lite sviniga.

    Samtidigt så kan jag fortfarande uppskatta Michael Jacksons alster, men han har aldrig varit någon stor idol heller vars musik varit med och format mig.

    Så vad vill jag ha sagt med detta? Jadu.. bara en observation hur jag upplever det

  30. #30
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Tycker allt spelar roll. Ta bandet Föllakzoid, de spelar typ kraut. Mycket roligare att de kommer från Chile än om de vore exakt samma band men kom från Sverige eller Tyskland. Summan blir mer spännande. De vore bra hur som helst, men det addar känsla.

    Storyn kring en artist spelar roll, och om det påverkar ens bild av musiken vilken frisyr nån har - hur ska det inte påverka att den förgrep sig på barn. Sen är kontentan av det hela individuell, men påverkar på något sätt måste det väl göra för de allra flesta.

  31. #31
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför ska jag låta min njutning av ett verk förstöras av att upphovspersonen är en idiot? Det är iaf min grundinställning.
    Kan kan man nog inte, men det är ju skillnad på att veta att någon är ett svin och inte veta det. Det är liksom inte allt eller inget.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägger du inte in några värderingar alls förutom ljudvågorna? Klädstil? Omslag? Låtnamn? Var personen kommer ifrån? Om det är en gammal bekant?
    Oj, klädstil...haha, nä vi är väldigt långt ifrån varandra här känner jag.

    Bekant?
    Mycket bra retorik som jgb är inne på också.
    Känner jag personen in real life, alltså inte via media, ja då plötsligt ställs saken i en helt annan dager. Då har jag förstahandsinformation som jag kan välja att tolka in i olika beslut. Då blir det en helt annan sak absolut.
    Men livet måste bli väldigt komplicerat om man skall göra alla beslut i vardagen utifrån en background-check. Har denna TV-tillverkare barn i produktion, vet ej...måste avstå tills jag vet etc.
    Sedan har vi inga faktiska resultat förrän lång tid.
    Skall man lägga ner kärnkraftverk för att starta upp våra oljekraftverk istället osv?
    Jag vet inte. Ingen vet förrän om 50-100 år vad som blev bäst.

    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag snor musiken illegalt om det är någon jag inte vill ge pengar i onödan.

  33. #33
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Människor är människor. Någon som visar sig vara briljant på ett område är en idiot på något annat.

    Hur man väljer att göra är ett individuellt ställningstagande enligt mitt sätt att se på det. Om musiken i mina öron blir befläckad av artistens gärningar - möjligen långt senare i livet - så är det mitt val att tolka om musiken och dess roll i mitt liv, och så vidare.

    Det stora problemet i mina ögon är att sociala medier över en tioårsperiod utvecklats till att bli plattformar för drev av liktänkande som ska fastslå det "rätta sättet" att förhålla sig till saker, som i många fall faktiskt är individuella ställningstaganden.

    Lägg till algoritmer för att öka exponeringen av polariserade åsikter, troll och människor med helt andra agendor (och om inte alltför länge: AI) så hamnar vi typ i de här frågeställningarna.

    Det är väl ett ålderstecken, men jag väljer bort de här diskussionerna idag och funderar istället över vad som är rätt för mig. Precis som man ju kan göra med det här inlägget

  34. #34
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Blir så tråkigt att jag inte ska kunna njuta av Billy Jean bara för att Jacko visade sig vara ett freak. Var går gränserna? Men Outshape har kört för fort och blivit av med körkortet.. vilket svin. Jag kan aldrig mer lyssna på Outshape... blir ju ganska bizarrt att tänka sig. Vi blir - i mitt tycke - ängsligare och ängsligare i linje med identitetspolitik och blir ju väldigt tråkigt. Måste jag googla om den artisten jag lyssnar på har gjort nått dumt i veckan så jag vet om jag kan lyssna eller inte.

    Försöker skilja på sak och person.... för själsron. Men för vissa är ju identitetspolitk viktigt- och då måste de ju få tycka det.

  35. #35
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir så tråkigt att jag inte ska kunna njuta av Billy Jean bara för att Jacko visade sig vara ett freak. Var går gränserna? Men Outshape har kört för fort och blivit av med körkortet.. vilket svin. Jag kan aldrig mer lyssna på Outshape... blir ju ganska bizarrt att tänka sig. Vi blir - i mitt tycke - ängsligare och ängsligare i linje med identitetspolitik och blir ju väldigt tråkigt. Måste jag googla om den artisten jag lyssnar på har gjort nått dumt i veckan så jag vet om jag kan lyssna eller inte.

    Försöker skilja på sak och person.... för själsron. Men för vissa är ju identitetspolitk viktigt- och då måste de ju få tycka det.
    +1

  36. #36
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    verkar MEST vara män som kör "dubbla karriärer"... Så lyssnar man bara på kvinnor så minskar man probabiliteten att behöva ta det ställningstagandet
    Varför citerar du just mig i den kommentaren?
    Jag tycker inte om när kvinnor sätts på piedestal. Eller klumpas ihop till en homogen grupp. Förstår att det var lite menat som ett skämt men jag tycker mest det är konstigt sagt.

  37. #37
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    om jag vet att det är arsenik i hummusen så äter jag den inte. artister/konstnärer/etc som gått över iaf min moraliska gräns är game over på samma sätt som jag helst inte äter en semla som en mink har harklat sig på.
    beroende på vad det rör sig om så kan hen i vissa fall sona sitt straff och visa tecken på ånger och bättring som i olika grad reparerar skadan som skett.

  38. #38
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var går gränserna?
    Vad menar du? Det är ju du som sätter gränserna så klart. Det är du som avgör vad som är okej för dig.

  39. #39
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför citerar du just mig i den kommentaren?
    Det var för att i ditt inlägg så var alla exempel från män

    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja gud vad svårt.

    Tänker tex på senaste vändorna med Woody Allen.
    Och så har vi Phil Spector, Michael Jackson, Manson nu och det poppar fram skelett i så många garderober att det är svårt att hålla koll.

    Kan man separera personen från sin konst? Det är ju nästan omöjligt.
    O det fick mig att fundera - det stämmer ju. De allra flesta "kändisar" med avskyvärda "sidospår" är män. så ett pragmatiskt (om än lite humoristiskt) sätt att slippa ställningstagandet som tråden handlar om är att bara lyssna på kvinnor.

    Hade det funnits mer noggrann statistik om de musiker som betett sig illa kunde jag försökt komma på en mer specificerad pragmatisk lösning för att slippa ta ställning

  40. #40
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att ställa till det i tankarna, hur ser du på det om artisten är en granne till dig? Om hen har gjort något mot någon du känner?
    Jag tror inte på hämnd! Aldrig!

    Om en individ nära mig beter sig vidrigt, så undviker jag personen helt! Men skulle aldrig gå så långt att jag driver på andra att agera.

    Alltid så klart till en gräns!

    Om grannen är megakändis med trettio plattor på Rolling Stones lista över bästa album, och aktivt säljer droger till traktens barn,,, jag hade direkt gjort det jag kan för att rättsväsendet tog över.

  41. #41
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    En observation utifrån tidigare gånger den här frågan diskuterats här och i andra sammanhang är att det verkar finnas en brottstrappa där olika brott värderas väldigt olika och bara vissa brott leder till bojkott.

    Fram tills R Kelly verkade inte grova sexualbrott vara ett problem, fortfarande förefaller våldtäkt vara ett gränsland, medan politisk tillhörighet oftare verkar vara en anledning att sluta lyssna på en artist (och med det rösta med plånboken och inte ge dem pengar) och som i många andra sammanhang verkar nazism så gott som alltid vara en anledning till bojkott för flertalet.

    Beroende på genre verkar narkotikabrott och vissa våldsbrott snarare förstärka artistens autenticiteten och önskan att lyssna på dem (exempelvis Yasin eller vilken drill rappare som helst)

    Jag upplever en intressant moralisk inkonsekvens

  42. #42
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag upplever en intressant moralisk inkonsekvens
    Det är väl inte inkonsekvens att värdera olika brott olika?

  43. #43
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Som gammal Mansonit så blev jag inte direkt förvånad när den här nyheten kom ut. De skivor jag växte upp med kommer ju inte bli sämre efter det här, men jag kommer verkligen inte stödja honom på något sätt i framtiden.

    Det är också hemskt att se alla som försvarar honom och skyller på offret.

  44. #44
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En observation utifrån tidigare gånger den här frågan diskuterats här och i andra sammanhang är att det verkar finnas en brottstrappa där olika brott värderas väldigt olika och bara vissa brott leder till bojkott.

    Fram tills R Kelly verkade inte grova sexualbrott vara ett problem, fortfarande förefaller våldtäkt vara ett gränsland, medan politisk tillhörighet oftare verkar vara en anledning att sluta lyssna på en artist (och med det rösta med plånboken och inte ge dem pengar) och som i många andra sammanhang verkar nazism så gott som alltid vara en anledning till bojkott för flertalet.

    Beroende på genre verkar narkotikabrott och vissa våldsbrott snarare förstärka artistens autenticiteten och önskan att lyssna på dem (exempelvis Yasin eller vilken drill rappare som helst)

    Jag upplever en intressant moralisk inkonsekvens
    De flesta narkotikabrott är ganska irrelevanta för den här diskussionen, då det oftast handlar om en person som skadar sig själv. Det är förstås jättetråkigt, men går inte riktigt att jämföra med folk som skadar andra

  45. #45
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det gäller musik och artister, skiter jag fullständigt i hur den individen eller gruppen är i verkligheten.
    Gillar jag musiken så är det musiken och inte personen jag gillar.
    Jag har nu förstått att väldigt många ser på saken tvärtom.
    Gillar de en artists personlighet och attityd så blir de "fans" till artisten mer av attityden och artistens värderingar än musiken.
    Då kan jag förstå digniteten om "ens artist" beter sig illa. För mig är det - och?
    Jag lägger inte några värderingar i detta utan bara konstaterar att man är olika.
    För mig är artister inte ett politiskt redskap. Tvärtom, man tänker ju, men snälla stäng igen munnen, du är inte expert i denna sakfråga, bara för att man får komma till tals i media betyder det inte att man gått och blivit expert i varenda ämne.
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir så tråkigt att jag inte ska kunna njuta av Billy Jean bara för att Jacko visade sig vara ett freak. Var går gränserna? Men Outshape har kört för fort och blivit av med körkortet.. vilket svin. Jag kan aldrig mer lyssna på Outshape... blir ju ganska bizarrt att tänka sig. Vi blir - i mitt tycke - ängsligare och ängsligare i linje med identitetspolitik och blir ju väldigt tråkigt. Måste jag googla om den artisten jag lyssnar på har gjort nått dumt i veckan så jag vet om jag kan lyssna eller inte.
    +1 Vi är på samma planhalva. Jag tänker på t ex Klaus Kinski som verkligen var en riktig praktidiot på värsta nivån och förmodligen var sjuk huvudet på riktigt (krigsskada?). Kan jag titta på Herzogs filmer och verkligen njuta i fulla drag av den lurande galenskapen som finns i periferin. Absolut. Utan någon som helst tvekan.

    Men det väcker faktiskt en intressant tanke.

    Klaus Kinski försökte aldrig dölja att han var en otrevlig jävel. Samma med Marilyn Manson, han är i mina ögon förvisso en posör som kokat ihop lite Bowie med artister som gjorde det musikaliska grovjobbet innan honom som t ex Skinny Puppy och Ministry och gjorde någon slags kommersiell tonårscrossover för melankoliska högstadieungdomar. Ganska kass. Men ändå. Han har ju heller aldrig låtsas att han är något helgon (vad jag vet).

    Så det finns faktiskt en kategori artister där ribban ligger annorlunda för mig: artister som har en image utåt att de är helylle och politiskt korrekta och gör det till en del av karriären. Sen visar det sig likt förbannat att de våldtar och svinar när kamerorna är av. Den typen av artister kan dra åt helvete. Nu tar jag i och för sig inte del av sådana artisters verk för de är alldeles för tråkiga och präktiga för mig. Nej, jag tänker inte ge ett exempel på en sådan artist men det fanns t ex en svensk komiker som försvann spårlöst från rampljuset för ett par år sedan.

    Sen kan jag väl tillägga att de var många årtionden sedan jag var i en ålder då jag hade "idoler" och gick omkring i t-shirts med artist-tryck och intresserade mig för personen bakom verket. Så frågeställningen är delvis irrelevant för min del. Jag hänger mest i tråden för se den haverera Jepp, jag är en rööööv ho ho

  46. #46
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta narkotikabrott är ganska irrelevanta för den här diskussionen, då det oftast handlar om en person som skadar sig själv. Det är förstås jättetråkigt, men går inte riktigt att jämföra med folk som skadar andra
    Det var en ganska naiv syn på narkotikabrott enligt min mening.
    Lyssna på SRs tromadoltjejerna.

  47. #47
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 Vi är på samma planhalva. Jag tänker på t ex Klaus Kinski som verkligen var en riktig praktidiot på värsta nivån och förmodligen var sjuk huvudet på riktigt (krigsskada?). Kan jag titta på Herzogs filmer och verkligen njuta i fulla drag av den lurande galenskapen som finns i periferin. Absolut. Utan någon som helst tvekan.
    En skillnad är att du inte ger pengar till Kinskis verksamhet genom att se hans filmer.

  48. #48
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en ganska naiv syn på narkotikabrott enligt min mening.
    Lyssna på SRs tromadoltjejerna.
    well det var nog lite klumpigt formulerat, menar bara att ibland får artister onödigt mycket skit för att de skadar sig själva. Hairofthedog formulerade det jag tänkte lite tydligare i svar #42. I sådana här diskussioner klumpas ofta alla brott ihop, och många verkar tycka att det känns klyftigt att likställa våldtäkter med självskadebeteende, osv. Det blir lätt väldigt osmakligt väldigt snabbt när en diskussion börjar dra sig åt det hållet

  49. #49
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En skillnad är att du inte ger pengar till Kinskis verksamhet genom att se hans filmer.
    Nej han är ju död.

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    well det var nog lite klumpigt formulerat, menar bara att ibland får artister onödigt mycket skit för att de skadar sig själva. Hairofthedog formulerade det jag tänkte lite tydligare i svar #42. I sådana här diskussioner klumpas ofta alla brott ihop, och många verkar tycka att det känns klyftigt att likställa våldtäkter med självskadebeteende, osv. Det blir lätt väldigt osmakligt väldigt snabbt när en diskussion börjar dra sig åt det hållet
    Ah. Då är jag med på vad du menar.

  51. #51
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej han är ju död.
    I högsta grad död. Därför tycker jag inte heller att det sanktionerar ett beteende på samma sätt som om du skulle gå och se Burzum live (fast det vore onekligen något att skryta om) och köpa upp allt på merch-bordet, för att ta ett extrem(-metal) exempel.

  52. #52
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Ibland är människan bakom konsten mer intressant/relevant, ibland mindre. Oavsett vilket gäller att människor är svin, och inte. Vi är blandande allihop. Men allihop är också intressanta. Hur hanterar vi vår svinighet, och hur tar det sig uttryck i vårt skapande? Jag är ingen vän av Cancel culture. Det är att göra det alldeles för lätt för sig. Man säger att det här som den här personen har GJORT betyder att personen ÄR "såhär", och då kan jag inte han nåt att göra med det här ANDRA som personen också har GJORT. Om vi skulle sluta att idolisera människor, och dessutom skilja på sak och person, så kan vi se Wagner i ögonen och säga till honom att han GJORT nåt väldigt vackert, men att vi tycker att han har hemska åsikter, och det senare borde han tänka över.

  53. #53
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I högsta grad död. Därför tycker jag inte heller att det sanktionerar ett beteende på samma sätt som om du skulle gå och se Burzum live (fast det vore onekligen något att skryta om) och köpa upp allt på merch-bordet, för att ta ett extrem(-metal) exempel.
    Burzum exemplet lyfter en annan intressant fråga. Om personen dömts OCH redan avtjänat sitt straff?

  54. #54
    hairofthedog
    hairofthedog är uppkopplad nu
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Burzum exemplet lyfter en annan intressant fråga. Om personen dömts OCH redan avtjänat sitt straff?
    Mmm, jag vill ju gärna ge människor en chans. Egentligen tänkte jag inte så mycket på mordet, som på att jag stöttar hans verksamhet och ideologi om jag ger honom pengar.

    (Jag är medveten om att mitt eventuella stöd till hans trista ideologi är väldigt indirekt och väldigt litet, relativt sett. Resonemanget är bara till för att belysa frågan.)

  55. #55
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det jag reagerar kraftigt mot är just när artister/kändisar dysrkas som gudar och allt ifrågasättande av dom bemöts med fundamentalistisk attityd. Som i ex MJ och Prince trådar här på forumet.

    Sen är det ju skillnad på musikens inehåll och om det speglar artistens "brott" ... att man lyssnar på musik med texter som man inte kan stå för gör man ju..i mitt fall så är ju reggae ett bra exepel...och mkt annat. I t.ex. MJ:s fall så blir ju mkt av hans texter ganska obehagliga om man tänker på hur knäpp han var.

    Det som är obehagligt i dag är ju just att hela rättsystemet åsidosätts och att man är oskyldig till motsatsen bevisats existerar ju inte. Woody Allen filmen är ju ett bra exempel på där man undvikit rättssystemet och i stället går rakt ut och pekar ut och dömer någon. Samma sak med Manson nu som blir av med allt innan han ens prövats i rätten. Medan i andra fall som i MJ:s fall så handlar det ju om hur makt och pengar kan köpa sig fri i från allt.

    I fallet med T.ex. Wagner så blir det ju ännu mer krystat då hans antisemitism går ner på musikteoretisk nivå.

    Mycket musik är ju också en del av en kultur/subkultur och är ju identitetsbärande med många värderingar som en del av identiteten.... det hela är ju inte lätt.


  56. #56
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Burzum exemplet lyfter en annan intressant fråga. Om personen dömts OCH redan avtjänat sitt straff?
    Det är väl bara att ta det hemska exemplet Örjan ramberg. Hur en man lychas och blir av med jobb..och dessutom i stort sätt anklagas för mord för ett brott han begått och sonat för ett kvarts sekel sedan. Sen må han vara en skitstövel..

  57. #57
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Skulle du lyssna på musik av den personen?
    Skulle du köpa skivor / merch?
    Skulle du sätta upp hans7hennes planch på din vägg?
    Remixa / på annat sätt jobba med den personen?
    Bjuda på / gå på fest med den personen?

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja
    Ja
    Nej
    Nej
    Nej
    Vi ligger lika! Men det här blir ju komplicerat det är inte alltid man är i position att kunna säga nej ens i denna branch väl. Om man är sound guy t ex.

  58. #58
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det finns faktiskt en kategori artister där ribban ligger annorlunda för mig: artister som har en image utåt att de är helylle och politiskt korrekta och gör det till en del av karriären. Sen visar det sig likt förbannat att de våldtar och svinar när kamerorna är av. Den typen av artister kan dra åt helvete. Nu tar jag i och för sig inte del av sådana artisters verk för de är alldeles för tråkiga och präktiga för mig. Nej, jag tänker inte ge ett exempel på en sådan artist men det fanns t ex en svensk komiker som försvann spårlöst från rampljuset för ett par år sedan.
    En närstående person till mig tyckte mycket om franska rockgruppen Noir Desir, diggade musiken, lyssnade på texterna, gick på konsert, hela paketet. Men så när sångaren och låt/text-skrivaren (Bertrand Cantat) slår ihjäl sin flickvän... då tar det stopp. Lusten att lyssna på musik och texter, som ofta andades av medkänsla och medmänsklighet, försvann. Det kändes tungt. Hon pratade om det flera år efteråt. Och hur gör man när personen sonat sitt straff och kommer ut ur fängelset. Är det OK att ta tillbaka artisten i sin famn. Mycket svåra frågor.

  59. #59
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ulven sammanfattar som vanligt bra. +1 på det inlägget.

    Mitt tillägg rör narkotikaanvändning etc: Det är ju inte nödvändigtvis sämre att skada andra än sig själv. Att majoriteten anser detta är ju en åsikt som blivit norm. Jag skriver detta för att visa att frågeställningen inte är lätt. Jag tycker själv att det är skillnad på vem man skadar, men kanske inte så stor som andra tycker. Lyssnar jag på musik av pårökta flummare ändå? Japp. Blir jag tio gånger mer provocerad av de som ska framstå som helylle och förkämpar för rätt och fel när de inte lever som de lär? Japp.

    Är det skillnad att streama/köpa skiva och lyssna hemma eller gå på konsert och se "svinet" live? Lite känns det nog så för mig. Kanske för att det senare påminner mer om tonåringens idoldyrkan med Okejaffischer på väggarna.

  60. #60
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Mpop - Om det är från Jamaica dina pårökta flummare kommer från så är det ju inte ett brott där. Samma med många andra länder och en del delstater i USA.

    Jag har svårt för en del reggaemusik. Jag är ett STORT fan av anything reggae, men en del artister är ju väldigt homofoba och de försöker jag undvika. Att de sjunger om ganja gör mig ingenting, förutom att det kan kännas lite tjatigt kanske

Liknande ämnen

  1. Bra musiker som man hittat via show demos (ex. NAMM)?
    Av Haplo i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-01-27, 12:19
  2. Hur digitala signaler egentligen beter sig
    Av SPX i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 21:17
  3. Matrix-1000 som beter sig
    Av SnoWhat i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-02-02, 20:57
  4. Roland MKS-50 som beter sig underligt
    Av indigo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •