Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: [KLART] Konsten att jorda en mc202

  1. #1
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior

    [KLART] Konsten att jorda en mc202

    Hej 99an!

    Jag kan verkligen inte konsten att jorda, känns det som iallafall. Har suttit och moddat en MC202 i några kvällar nu. Det är en risig 202 som sett sina bästa dagar, men den funkar trots allt som den ska efter mindre reparationer och potbyten.
    Det jag har gjort är tagit jord från Minuspolen från batteri-Minus på pcb´t då moddarna ändå kommer sitta i batterifacket. Först från Batteri-minus till Proper Gate-in och sedan har jag skarvat från varje Switchjack till nästa switchjack och det fungerar. Men det är något med CV-in och RE303 som jag lånar CV-ut ifrån. Det är nämligen så att RE303 restar/krashar när man för in kabeln i mc202, vilket är mitt problem. När den är väl inne så funkar modden som den ska. Men det är inget önskvärt eller kul att 303an krashar när man för in och ut sladden. Har testat med en Frostwave - Fatcontroller med och den krashar inte som RE303an.

    Än så länge har jag fått in Proper CV/gate, VCF in, Accent Gate och Accent Filter med switch.
    Tänkte gå vidare härifrån och det var ungefär här jag började märka jordknas.

    Så lite spridda tankar/frågor:

    Vart är det lämpligast att ta jord ifrån?

    Borde alla switchjack ha separata jordanslutningar från pcb?
    -Hittade den här bilden på nätet: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC02510.JPG 
Visningar:	28 
Storlek:	326,7 KB 
Id:	99750
    Här ser det ut som att hen använder en IDE-kabel separat till varje jord. Men hur och vart kommer jorden ifrån?!?!

    Är det ok att skarva från jack till jack som jag gjort?
    Senast redigerat av otto_tsr den 2021-02-17 klockan 00:22.

  2. #2
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Om det är samma ursprung till jorden, är det ingen nackdel att skarva som du gör jämfört med att dra separata kablar. Är du säker på att det är ett jordproblem? Du säger att 303:an kraschar just vid införandet av kabeln, men att den sedan funkar som den ska.

    Det innebär ju troligen att problemet ligger i att kabelspetsen (tip från 303) och det du har kopplat till ring/sleeve på mc202-jacket får kontakt. Kolla vad du har i kabeln från 303 och kolla vad du har i kontakten på 202, så du inte har gjort nån miss där. Använder du monojack eller stereo? Brytande eller vanliga? Är kabeln mono eller stereo?

  3. #3
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    hej!

    är inte alls säker. märkte problemet ungefär när jag installerat 4 jack och en spst-switch. så det kan ju hänt redan från början. det allra första två jacken var proper cv/gate mod. ska prova och trigga den från fler källor än re303an och så återkommer jag med resultat... att skarva fungerar! phew! har inte gjort så mycket modjobb och började föreställa mig en riktig kablagehärva i lådan om jag skulle behöva dra allt separate. tack tack tack!

    länk till moddarna som jag följt: https://www.subatomicglue.com/202l0g...Mc202Mods.html

    har länkar ihop switchjacken som på bilden här: Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B6AD7F1D-DB56-4209-8436-E8C1E48A496E.png 
Visningar:	8 
Storlek:	2,50 MB 
Id:	99761

    jacken som jag använder är dessa från elfa: https://www.elfa.se/sv/uttagssockel-...omSuggest=true

  4. #4
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske får din spets kontakt med det som på bilden kallas cv ut (internal) en kort stund när du stoppar i kontakten, och att där ligger nån spänning som inte 303 gillar. Testa att koppla in 202 först och sedan 303. Har du något att mäta med så kan du ju kolla läget på de olika punkterna.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla att det är samma jord inuti maskinen som i batteriluckan. Det är inte säkert att det är det. Kan vara något på vägen från batteri till det som används som jord i resten av maskinen.

    Min tanke då.

  6. #6
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran

  7. #7
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    hej!

    hann inte testa så mycket ikväll innan det var dags att köpa en till mc202. måste till jobbet nu, så kan inte problemlösa mer ikväll (viljan är stark).

    det jag gjorde hemma idag var att koppla in re303 och tb303. båda kortsluter/krashar när tip är halvvägs inne i Cv-in och VCF-in. ska testar om det blir likadant i dem övriga portarna. testade även en frostwave fatcontroller, pro-one, sh101 och korg sq1 och ingen av klagade eller kraschade.

    ska absolut forska i om det är olika jord. råkar någon har tips på ett bra ställe att hämta jord ifrån?!?
    äger en multimätare av märket fluke.

    en observation. i batteriluckan när jag öppnade maskinen så var minusfjädern kopplad till Batteri-Minus på pcb och ytterligare en svart sladd som dök in under något skyddspapp i botten av lådan där den var dit häftad.

    tack för alla svar!
    tomas

  8. #8
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Du kan väl kolla vad 202 använder som jord i sina originaljack. Kolla kontinuitet mellan den och batteriets minuspol, så vet du mer.

  9. #9
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Inte läst alla kommentarer men kan säga att det händer att 303 krashar precis som du skriver när en patchar den när den är igång, så inget exklusivt för patchning till 202.
    Då jag aldrig ägt en tb-303 vet jag inte om det även gäller den, men troligen, då det är samma krets

    Jag har även hört att jorden på 303 är lite lustig och av den anledningen ska en t.ex. inte använda strömklumpar med flera utgångar för att ge ström till 303 och något mer då det kan skapa problem (iinget jag själv testat utan det är mer kunniga som säger det)

  10. #10
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    hej igen 99or!

    tog fram fluken och mätte med Motståndsläget som piper till när saker hänger ihop.
    följde runt pcb´t och mätte från Batteri-minus (och lite andra punkter som utgångsläge, bara för att).
    Allt hängde ihop och gick ned på 0. Batteri-Minus och OriginalJacken har samma jord.
    Läste även på om Nec D78C06 chippet. tog ett tag men som jag förstår det är VSS mer eller mindre
    ett annat ord för Ground/gnd enligt lite websökande. Den pinnen hänger iaf ihop med Batteri-minus
    och dem övriga.

    om ni tycker att jag ska mäta på något annat sätt så gör jag gärna det.t.ex. borde man ha igång maskinen och mäta i DC eller AC läget för att uppnå något konkret? eller kan det vara så som sunflower säger att det är re/tb303 kanske är lite känsligare än andra synthar?

    konfisk, hur skulle jag kunna mäta spänningsförändringar på ett lämplig sätt? borde maskien vara igång? inställningar på fluken? och vart bör svarta och röda pinnen ta vägen? kanske inte är något som behövs göras. men skulle vara kul och veta hur ändå ^ ^

    tack åter igen alla som svarat och spånat.

  11. #11
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här ser man ju att batteriminus och DC-pluggens minus är kopplade till jord.

  12. #12
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    tack erik g! är inte så bra på att läsa schematics, ännu. men jag lära mig mer och mer för varje dag.



    har börjat fila på en mod som jag inte förstår mig på alls:

    https://www.subatomicglue.com/202l0g...2Mods.html#MOD

    Mod - Mod cv-in modden. en bit ned kommer förslaget om att skära på ett ställe och en switch.
    Den svartvita bilden visar Cut track, en röd lödpunkt till switchens mittläge och en lilla lödpunkt till switchens högerläge. vilket ser bra ut. men när jag kollar på bilden på PCB´t och vart de lödigt fast sladdarna så är det väl ändå olika!?!??! ser snarare ut som IC 9´s en ben och den andra eeeeeeeh. blir förvirrad och vill inte börja skära i 202an om det råkar bli fel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	lodpunkter.JPG 
Visningar:	17 
Storlek:	342,0 KB 
Id:	99810

    1. är det en sådan ljudgrön rund grej dem vill att man löder fast en kabel på?!?! verkar ju vara märkligt.
    2. IC9 och vart mer?!? vart är cut tracken?!?!

    tack tack och åter tack.

  13. #13
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    ok, tror faktiskt jag löst det själv. hihi. ic9an och den till tänkta röda punkten är väl hugget som stucket såklart. så länge det hamnar på den högra sidan på switchen.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag skulle faktiskt inte rekommendera att uföra modifieringar utifrån såna foton som i #12, utan att man utifrån schemat vet exakt vad man håller på med.

  15. #15
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Har fixat klart alla moddar som jag önskat få in. Det tog cirka en vecka i mitt slöa, men försiktiga tempo.

    Tack! ^ ^

    /Tomas

Liknande ämnen

  1. Konsten att spela in på rullband
    Av Albin i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-28, 22:04
  2. Konsten att skruva trumljud?
    Av Daionsavage i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-02-02, 13:36
  3. Konsten att läsa sampler CD
    Av kockpit i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •