Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Sälja på Reverb.com

  1. #1
    koenig
    koenig är inte uppkopplad
    koenigs avatar
    Senior

    Sälja på Reverb -- erfarenheter?

    Jag har lite prylar som jag tänkt sälja och noterade när jag var inne på Reverb att de priser som grejerna gått för där var ganska höga. Girigheten grep mig och jag började fundera på om jag skulle lägga ut dem där - det var särskilt en pryl som defintivt hade gått upp i pris sedan jag köpte den. Dock, detta leder mig till ett par frågor:

    1. Hur mycket kan man lita på priserna?
    2. Har någon här sålt på Reverb och hur svårt var det?
    3. Är det något speciellt jag bör tänka på?
    Senast redigerat av koenig den 2020-01-22 klockan 20:39.

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    1. Det finns en prisguide om du loggar in. Inte till allt, men till förvånansvärt mycket. DU kan se vad som har sålt genom att sortera på "sold".
    2. Jag har sålt, och det var inte svårt.
    3. Fina bilder och bra beskrivning säljer. Lägg gärna med kostnad för utlandsfrakt.

    De har ett intressant system där man kan skicka bud till säljaren, som man kan välja att acceptera eller inte, och då skriva ett motbud.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har sålt tidigare och har ett par grejer uppe just nu.

    Min erfarenhet är att de är "vaknare" och mer tjänstvilliga att hjälpa till i konflikter än vad ebay är. (Nu har jag iofs bara behövt använda dem en gång, men deras lösning kändes rätt fair i alla fall).

    Priserna folk lägger upp grejerna för är fantasipriser, absolut, men jag tror att alla sedan jobbar med "make offer". Och när man väl fått någon på kroken som är intresserad så tar man det vidare utanför Reverb (om man vågar).

    Men jag har sålt 5-6 saker via Reverb och avgifterna är väl ungefär som ebays. Så testa Reverb är absolut mitt råd.

  4. #4
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ett intressant system där man kan skicka bud till säljaren, som man kan välja att acceptera eller inte, och då skriva ett motbud.
    Det har ebay också förvisso.. Om priserna är som på ebay så är det ju jättedyrt.. sålde en modul där, gick bort över tusenlappen (tror jag sålde modulen för 4700:- typ). Jag frågade på deras forum om det verkligen var rätt osv, det var oerhört svårt att få någon klarhet i det iom paypalavgifter, konvertering, att jag inte var från US osv.. men ebay är rörigt, det är olika kostnader beroende på vad man säljer, har sålt en del annat och det har inte varit dyrt.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har ebay också förvisso.. Om priserna är som på ebay så är det ju jättedyrt.. sålde en modul där, gick bort över tusenlappen (tror jag sålde modulen för 4700:- typ). Jag frågade på deras forum om det verkligen var rätt osv, det var oerhört svårt att få någon klarhet i det iom paypalavgifter, konvertering, att jag inte var från US osv.. men ebay är rörigt, det är olika kostnader beroende på vad man säljer, har sålt en del annat och det har inte varit dyrt.
    OT: Ebay tar ca 10% och Paypal ca 5% samt har röviga kurser vid växling/utplockning, men att du skulle pynta 1000 spänn för en grej du sålt för 4700 kronor låter extremt.

    on-topic: Jag skulle lättkränga via Reverb idag om jag skulle dumpa iväg en del av mina mer udda fåglar. Ebay har sinat betänkligt sedan Reverb kom igång på allvar.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: Ebay tar ca 10% och Paypal ca 5% samt har röviga kurser vid växling/utplockning, men att du skulle pynta 1000 spänn för en grej du sålt för 4700 kronor låter extremt.
    Nej, faktiskt inte. När man räknar med alla avgifter som tillkommer (det är väl dessutom en månadsavgift och lite annat) kommer man upp i det. Dessutom tas ju avgiften på pris+frakt vilket gör att deras andel blir högre.

    Mitt första säljexperiment på ebay var ett grafikkort för exakt 1.000:- varav jag såg 750:-

    Jag har inga konkreta exempel - men min känsla är att Reverb är något billigare. Men inte billiga. Jag ska kolla upp mina försäljningar där.


    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var oerhört svårt att få någon klarhet i det iom paypalavgifter, konvertering, att jag inte var från US osv.. men ebay är rörigt
    Ja, min erfarenhet också, jag upplever Reverb som lite enklare att komma i kontakt med och få svar på frågor.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag har sålt en tempest o en karp på reverb. Funkade bra

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    @Lackan: Månadsavgift?

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Lackan: Månadsavgift?
    Jag kanske drömt detta, men är det inte någon avgift med när du får sammanställning på dina "månatliga aktiviteter" hos ebay? Att du är aktiverad som säljare liksom?

    Hursom är det rörigt att se hela bilden av avgifter, så mitt exempel med grafikkortet baserar sig på "pengar i handen". Exakt vart de 250:- tog vägen vet jag inte.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, jag är med på matten. Sjuka siffror! Men månadsavgift har jag aldrig sett även om det var länge sedan jag krängde på Ebay. i början tror jag de låg på 5% och Paypal på 1,5-3% eller nå't så'nt. Det har smygsaltats sedan jag blev medlem 1999.

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran

    Sälja på Reverb.com

    Hej

    Har någon här erfarenheter från att sälja prylar på Reverb.com? Om jag förstår rätt tar de 5% provision, vilket är bättre än ebay och t ex Vemia. Hur funkar säljarsäkerheten? Reverb rekommenderar UPS eller FedEx, vad är era favoritskeppare om man ska erbjuda frakt till US/CA samt EU?

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    dhl express

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Totalt med utbetalningsavgifter etc. brukar mina försäljningar landa på strax över 8%.

    Kolla priser med olika fraktare, viktigaste är att godset är försäkrat så du inte står där med återbetalningskrav från en kund som inte fått sina grejor, utan att ha täckning för det.

  14. #14
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har använt posten eftersom de ligger enklare till för mig och det har funkat bra. Dom verkar duktigare på att skicka än att ta emot.

    Ang säljarsäkerheten;

    1)
    Jag har en gång tagit hjälp av Reverbs "rådgivare" i ett fall där en snubbe i Spanien hävdade att ett gäng OB-DMX eproms jag skickat inte fungerade. Det blev en förlikning och jag ersatte honom med hälften.

    2)
    Nyligen sålde jag en trummaskin till en kille i NY, och när den kom fram var det ett klickljud för vare 16th steg när den spelade. Vilket inte var där när jag skeppade den.

    Jag hade tekniskt sett möjligheten att välja "decline refund", men vad som hänt då vet jag inte. Men killen var trevlig och jag valde "refund on arrival". Dvs han får tillbaks sina pengar när jag fått tillbaks trummisen och jag kan se att han inte öppnat den och snott delar.

    Så summa summarum - vill du kunna skeppa en grej utan att bry dig ett skit om konsekvenser rekommenderar jag FB. För även om man skriver "sold as is" verkar köparen alltid ha möjlighet att reklamera en trasig grej på Reverb, även om man spelat in videos och ljudklipp.

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rekommenderar jag FB.
    FB som i FB-01 ? eller något annat? Är det en tjänst Reberb säljer?

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FB som i FB-01 ? eller något annat? Är det en tjänst Reberb säljer?
    Facebook?

  17. #17
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Facebook?
    Har de bättre seller protection?

  18. #18
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de bättre seller protection?
    Har inte lagt märke till någon sådan alls, har sålt en hel del grejer via FB. Men fördelen har varit att kunna välja lite var man lägger in annonserna, man måste ju inte använda deras marketplace även om de själva vill det. Och man kan kolla upp folk man säljer till/köper av lite grann. Det behöver ju inte betyda något, men en person som varit delaktig i vissa syntgrupper ett antal år, skrier inlägg som är seriösa osv, brukar vara säkrare enligt mig iaf. men man tar alltid risken att bli blåst. Dock om det gäller utlandet så blir man mer blåst av PayPal än t.ex. av oseriösa säljare. Avgifterna de tar är ju hutlösa och växlingskurserna galna.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de bättre seller protection?
    Jag tror Lackan menar att om man inte bryr sig kan man kränga där. Jag skulle oavsett passa mig för Paypals garantier etc när det gäller stora slantar.

    Tacka vet jag tiden då det inte var konstigt att skicka banköverföringar för Ebayköp och man visste att man fick grejen efter två veckor.

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de bättre seller protection?
    Nej, de har inget skydd alls. Åt något håll. Så på Facebook är det ju köparen som sitter med risken.

    Garantin blir i det fallet att FB är så stort forum och få vågar riskera att en sur köpare går bananas i ens flöde.

    - - -

    Exempel;
    Har precis köpt en grej av en kille i Berlin och gjort en banköverföring. = noll skydd.

    Men eftersom han är "äkta" iom att jag kunnat googla hans namn och adress etc, kollat hans vänner och poster på FB, så känns det tryggt och seriöst. Men kommer grejen fram trasig har jag ju i praktiken noll skydd.

    Mer än att jag vet att han är en trevlig kille som jag fått bra vibbar av.


    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle oavsett passa mig för Paypals garantier etc när det gäller stora slantar.
    Ja absolut, som säljare sitter du verkligen med största risken.

    Du riskerar även att köparen är en däcksparkare som "ångrar sig" och hävdar att det inte låter som det ska. Min trummaskin är nog lite så, han klagade tex också på högt brusgolv - i en trummaskin från 1978..? Nähä...

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad är era favoritskeppare om man ska erbjuda frakt till US/CA samt EU?
    Jag har gått över till att nästan alltid använda UPS.

  22. #22
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gått över till att nästan alltid använda UPS.
    Prova med fraktjakt.se så kan du se vilka som är billigast och se till att försäkra varan...
    För du som säljare står för allt om den betalas med paypal...

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prova med fraktjakt.se så kan du se vilka som är billigast och se till att försäkra varan...
    För du som säljare står för allt om den betalas med paypal...
    Ja, jag brukar beställa via just fraktjakt. Det blir nästan alltid UPS så fort det ska utomlands. En stor fördel är dessutom att de inte har någon gräns på "max 20 kg". En annan fin fördel är att de hämtar och lämnar paket vid studion.

  24. #24
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag brukar beställa via just fraktjakt. Det blir nästan alltid UPS så fort det ska utomlands. En stor fördel är dessutom att de inte har någon gräns på "max 20 kg". En annan fin fördel är att de hämtar och lämnar paket vid studion.
    Enbart för företag eller även privatpersoner?

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här kommer ett irrelevant och ganska larvigt klipp som inte handlar om Reverb, eBay och Paypal
    reality-fix'd

  26. #26
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enbart för företag eller även privatpersoner?
    Även för privatpersoner

  27. #27
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    reality-fix'd
    Tim & Eric är alltid on topic!

  28. #28
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag brukar beställa via just fraktjakt. Det blir nästan alltid UPS så fort det ska utomlands. En stor fördel är dessutom att de inte har någon gräns på "max 20 kg". En annan fin fördel är att de hämtar och lämnar paket vid studion.
    Jepp, de förvånar ibland, för ett tag sedan behövde jag skicka en hörlursförstärkare (1 HE), här från Katalonien till Paris, hyfsat bråttom.

    Den gick från inlämningsställe direkt till dörr till i Paris, på max 3 dagar, för under 30 euro med USP.

    Inte alls illa imho.

  29. #29
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Ytterligare en fördel med UPS är att deras försäkring även täcker begagnade prylar. Det gör inte alla försäkringar.

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    [admod] Jag slog ihop denna tråd med en tidigare reverbtråd.

  31. #31
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ytterligare en fördel med UPS är att deras försäkring även täcker begagnade prylar. Det gör inte alla försäkringar.
    Wow, väldigt bra påpekande, har jag aldrig ens tänkt på att kolla upp när jag skickat med El Correo (spanska posten), jag brukar bara försäkra själva paketet för x euro, har inte öht tänkt tanken att höra mig för vad som gäller, lite human centiPad-korkat kanske, men definitivt något att kolla upp.

  32. #32
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tips på tjänst för att skicka från Sverige till Schweiz. Testat fraktjakt, men det billigaste där är minst 400 kr dyrare än postens alternativ. Eller gör jag fel?

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fick detta av en kompis i USA precis; kan vara värt att tänka på om någon har något uppe på Reverb just nu.

    "I learned this morning reverb dot com can’t process payments for international sellers. Be careful if you have anything listed on that site. They did business with one of the large tech banks that failed."

    Exakt vad det innebär om din pryl blir såld internationellt har jag ingen aning om, men det låter inte så bra i alla fall...

  34. #34
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick detta av en kompis i USA precis; kan vara värt att tänka på om någon har något uppe på Reverb just nu.

    "I learned this morning reverb dot com can’t process payments for international sellers. Be careful if you have anything listed on that site. They did business with one of the large tech banks that failed."

    Exakt vad det innebär om din pryl blir såld internationellt har jag ingen aning om, men det låter inte så bra i alla fall...
    Ett tips är ju att inte skicka innan man ser sina pengar, så rätt riskfritt skulle jag tro.

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Vad jag minns håller Reverb pengarna när man säljer där. Vill minnas att man skickar innan man får några pengar. Det är ju en del av säkerheten.

    Så tveksamt om din strategi funkar.

  36. #36
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Jag har aldrig skickat något innan jag sett pengarna på kontot.

  37. #37
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har aldrig skickat något innan jag sett pengarna på kontot.
    Även på eBay och Reverb..?

  38. #38
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även på eBay och Reverb..?
    Endast Reverb.

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endast Reverb.
    Ah, då är det här jag blandar ihop det - då är det eBay som håller pengarna och Reverb betalar ut med en gång.

    Ja, då är det ju bara att köra på FC's plan...

  40. #40
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Paypal håller inne ibland ja, beroende på beloppsstorlek och din historik

  41. #41
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Håller på med en försäljning på Reverb, hittills har det gått bra, får uttala mig om totalupplevelsen när paketet nått köparen.

    Däremot är jag lite förvånad över att man betalar moms ovanpå de 5% som Reverb tar. Jag vet dock att det är sällan att momsen är inkluderad i priser i USA, så jag är inte jätteförvånad. Man kan tydligen registrera sitt momsregistreringsnummer hos dem för att undvika det, men det gäller ju bara företag i så fall och inte privatpersoner.

  42. #42
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller på med en försäljning på Reverb, hittills har det gått bra, får uttala mig om totalupplevelsen när paketet nått köparen.

    Däremot är jag lite förvånad över att man betalar moms ovanpå de 5% som Reverb tar. Jag vet dock att det är sällan att momsen är inkluderad i priser i USA, så jag är inte jätteförvånad. Man kan tydligen registrera sitt momsregistreringsnummer hos dem för att undvika det, men det gäller ju bara företag i så fall och inte privatpersoner.
    Ja, min tolkning är att alla extra avgifter som behövs för att köpa/sälja en vara brukar räknas som en del av kostnaden av varan.. och hela kostnaden av varan ska momsas.

  43. #43
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Grymma avgifter. moms på moms typ...

    Sales
    €379.26EUR
    Items Sold 3
    TOTAL FEES €86.77EUR
    Selling Fees €39.32EUR
    Remitted Tax €47.45EUR
    VAT on Fees €7.87EUR
    CREDITS -€32.24EUR
    TOTAL OWED €54.53EUR
    TOTAL PAID -€54.53EUR
    BALANCE €0.00EUR

  44. #44
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Det där låter skumt tycker jag, jag tror det är något med dina "refunds" som gick igenom och sedan inte. Kolla upp det med dem. För det är fel misstänker jag.


    Jag fick min senaste räkning igår också och jag har:

    Sales: €840.34 (också tre sålda varor)
    Credits: €0
    Fees: €52,53 (incl VAT €10,51)

    Vilket i mitt fall blir 6,25% avgifter.


    Kolla upp det som heter "Credits" för jag har "0" i credits på mitt utdrag, jag gissar att det har med din strulande Amerikan att göra.

  45. #45
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där låter skumt tycker jag, jag tror det är något med dina "refunds" som gick igenom och sedan inte. Kolla upp det med dem. För det är fel misstänker jag.


    Jag fick min senaste räkning igår också och jag har:

    Sales: €840.34 (också tre sålda varor)
    Credits: €0
    Fees: €52,53 (incl VAT €10,51)

    Vilket i mitt fall blir 6,25% avgifter.


    Kolla upp det som heter "Credits" för jag har "0" i credits på mitt utdrag, jag gissar att det har med din strulande Amerikan att göra.
    De svarade att allt är ok, jag skickade följdfråga varför en försäljning på €840 ger ungefär samma avgift som min försäljning på €379

  46. #46
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Såg nu att "credits" är ett (-)-tecken framför, så det är väl refunden som är återbetalad.

    Inser nu att skatten på dina försäljningar är grym. Den har ju inte jag i min lista.

    Gissar; jag säljer alltid bara inom EU. Har helt slutat med USA och resten av världen. Det är för meckigt och EU är en stor nog marknad.

    Kan det vara massa extra skatt för att det är USA?
    Senast redigerat av Lackan den 2023-09-04 klockan 23:01.

  47. #47
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nu att "credits" är ett (-)-tecken framför, så det är väl refunden som är återbetalad.

    Inser nu att skatten på dina försäljningar är grym. Den har ju inte jag i min lista.

    Gissar; jag säljer alltid bara inom EU. Har helt slutat med USA och resten av världen. Det är för meckigt och EU är en stor nog marknad.

    Kan det vara massa extra skatt för att det är USA?
    Jag tror det är så. Ska jag sälja på Reverb hädanefter så får det endast bli inom EU.

  48. #48
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, min tolkning är att alla extra avgifter som behövs för att köpa/sälja en vara brukar räknas som en del av kostnaden av varan.. och hela kostnaden av varan ska momsas.
    Fast det är två steg här. Reverb tar 5% på hela beloppet inklusive frakten. Det är deras policy helt enkelt. Antar att det är inklusive frakten för att folk inte ska försöka komma undan avgiften genom att sätta höga fraktkostnader men låga varupriser. Sen betalar man 25% moms på avgiften vilket sammanräknat ger en avgift på 6.25% . Däremot kan man åka på att betala moms på hela kostnaden om man importerar något från icke-EU-land, men det är relaterat till tullbestämmelser och har ju inte med Reverb att göra.

    Min transaktion på Reverb är avklarad nu i alla fall, säljaren har fått synten och har lämnat feedback och verkar nöjd, och därmed jag också. Allt har gått förhållandevis smidigt, Fick i slutändan marginellt mer för synten än jag gav för den, vilket jag egentligen är väldigt nöjd med, även om det är lite surt att se hur en stor del av den potentiella vinsten äts upp av olika avgifter: Primärt Reverb med sina 6.25%, sedan Paypal med sina 3.9%, och sedan Paypal med sin dåliga valutakurs när man vill plocka ut pengarna (även om de inte tar en avgift för överföringen som sådan). Totalt räknar jag med någonstans mellan 11 och 14% i runda slängar, men det är lite svårt att avgöra; Reverb gör en omräkning från EUR till SEK direkt på sin site, men den verkar vara lite av en glädjekalkyl till att börja med.

    Man kan komma undan Paypals dåliga valutakurs om man har ett bankkonto i EUR, vilket inte är omöjligt att ordna, men känns lite omständligt för bara en transaktion då och då.

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Avgifterna är ju förklaringen till att det är så höga priser på Reverb. egentligen borde man ha ett script som räknar om priser man ser där till vad säljaren får/fick, eftersom folk använder Reverb för att kolla marknadsvärde.

    Men jag har mest sålt udda grejer på Reverb, sånt man gärna vill kolla vad de går för (gamla gitarrhögtalare).

  50. #50
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avgifterna är ju förklaringen till att det är så höga priser på Reverb. egentligen borde man ha ett script som räknar om priser man ser där till vad säljaren får/fick, eftersom folk använder Reverb för att kolla marknadsvärde.
    Bra poäng!

  51. #51
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Jag kollade Reverb och hittade en grej för rimligt pris men när jag loggade in och tittade på samma pryl var plötsligt priset ca 30% högre. Vad kan det bero på?

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kollade Reverb och hittade en grej för rimligt pris men när jag loggade in och tittade på samma pryl var plötsligt priset ca 30% högre. Vad kan det bero på?
    ca 30 eller exakt 25? Tillagd moms för att den vet var du är?

  53. #53
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Moms och tull??

  54. #54
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ja, det är möjligt men priset var listat i kr redan innan jag loggade in och det är en begagnad pryl inom EU så det borde inte läggas på några avgifter?

  55. #55
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är möjligt men priset var listat i kr redan innan jag loggade in och det är en begagnad pryl inom EU så det borde inte läggas på några avgifter?
    Fick samma glädjekalkyl när jag var utloggad. Drygt 3000 sek blev 4000 som inloggad. Privatförsäljning från tyskland. :/

  56. #56
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Samma här. Hittade en AS-synt jag saknar för 20 papp, loggade in o då kostade den över 30papp

  57. #57
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vill ni inte länka så vi andra kan testa? Skicka i pm om ni är oroade för att andra ska knipa dem, jag kommer garanterat inte göra det

  58. #58
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Vad jag skulle göra är följande (shameless plug )

    In på https://syntpris.com/ och sök fram enheten. Filtrera sedan (högra kolumnen) på Reverb och kolla även referenser på andra siter såsom Blocket, DBA, Jam, osv och utifrån det lägga sig "rätt"

  59. #59
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill ni inte länka så vi andra kan testa? Skicka i pm om ni är oroade för att andra ska knipa dem, jag kommer garanterat inte göra det
    Det verkar gälla samtliga priser. En nivå utloggad och en annan inloggad.

  60. #60
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar gälla samtliga priser. En nivå utloggad och en annan inloggad.
    Det är ju sannolikt med och utan moms ni ser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •