Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Skorrande sadel

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Skorrande sadel

    Hej Bullen,

    köpte just en Squier Bullett Mustang från Thomann. E-strängen skorrar väldigt mycket när jag spelar på den. Har lokaliserat ljudkällan till motsvarande sadel (heter det så på swensko?). Tror det beror på att det ibland uppstår en glipa mellan denna och den (uppenbarligen inte särskilt tätt) intilliggande a-strängens sadel. Trycker jag ihop dem slutar det skorra.

    Min fråga: Är detta anledning att skicka tillbaka gitarren och få en ny? Gillar den i övrigt och tycker den verkar sjukt prisvärd.

    Det behöver kanske inte tilläggas att kan noll om gitarrer.

  2. #2
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Vanligtvis är detta en justeringsfråga. Jag vet inte exakt hur sadlarna ser ut, men vad man brukar göra med sadlarna är att justera deras höjder så att de trycks ihop. Låga E justeras så att den är lite lägre "uppåt" och lite högre "nedåt". Så fortsätter man till de mittersta strängarna och gör tvärtom för B och E (tunnaste).

    En Mustang har kortare mensur (24 tum om jag inte minns fel) och kan må bättre av lite tjockare strängar. Squier/Fender levereras oftast med 009-042-set. Det är väldigt tunna strängar på 24 tums mensur. Det gör att de mekaniska krafterna inte alltid lyckas "hålla ihop" sadlarna ordentligt.

    Om du skulle reklamera detta till Thomann är risken att du får ungefär en likadan gura tillbaks. Det är inte top notch-kvalitet och man får leva med att de har lite skavanker. Jag köpte en Jazzmaster Mini till min dotter som spelar och har fått mecka en del med den för att den ska gå att stämma hyfsat. Det är typ samma kvalitet.

    Om du inte är bekväm med att pilla med detta själv (kräver visst tålamod och så vidare) kan du ju lämna in den för en ordentlig justering. Gissningsvis går det på mellan 800 och 1500 kr.

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tusen tack för ett omfattande inlägg!

    Det är fullt möjligt att jag skulle kunna fixa det själv, men jag är ganska ohändig och har dessutom alldeles för mycket att göra nu.

    Gitarren kostade bara 1300 kr, så att serva den för ungefär samma summa känns inte riktigt rimligt. :/

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stall/bridge - "nedtill" infästning på kroppen.
    Sadel/nut - "upptill" vid huvudet.

    Antar att det gäller stallet! Är någon av de två höjdjusteringsskruvarna lösa?

  5. #5
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stall/bridge - "nedtill" infästning på kroppen.
    Sadel/nut - "upptill" vid huvudet.

    Antar att det gäller stallet! Är någon av de två höjdjusteringsskruvarna lösa?
    Aj, jag som just skrev om sadeln till Thomann. Utgick från wikipedia, där jag fick för mig att det skildes mellan sadel och översadel.

    Nej, skruvarna verkar inte lösa. Det-som-inte-är-en-sadel (vad heter själva delen då?) rör sig inte i höjdled om jag trycker på den, men den går som sagt att rubba i sidled.

  6. #6
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stall/bridge - "nedtill" infästning på kroppen.
    Sadel/nut - "upptill" vid huvudet.

    Antar att det gäller stallet! Är någon av de två höjdjusteringsskruvarna lösa?
    Korrekt att infästningen vid kroppen kallas stall, men jag vill påstå att de små grejerna som kan justeras i strängens riktning kallas för sadlar: https://www.gmf.se/bridges-tremolo/b...-stal-6st-9200

    Man kan även kalla sadeln vid huvudet på gitarren för översadel.

  7. #7
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tusen tack för ett omfattande inlägg!

    Gitarren kostade bara 1300 kr, så att serva den för ungefär samma summa känns inte riktigt rimligt. :/
    Jag skulle nog inte kalla det för service. Det är inget fel på gitarren (gissar jag) utan en justeringsfråga. När man köper en gitarr för 1300 kr kan man inte förvänta sig att den är perfekt justerad.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, skruvarna verkar inte lösa. Det-som-inte-är-en-sadel (vad heter själva delen då?) rör sig inte i höjdled om jag trycker på den, men den går som sagt att rubba i sidled.
    Helt korrekt, stallsadlar kallas de enskilda bitarna.

    Minskar/försvinner skorrandet om du sätter ett finger över stallsadeln och trycker. dels bakom "kanten" där strängen går över, dels rakt över kanten?

  9. #9
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt korrekt, stallsadlar kallas de enskilda bitarna.

    Minskar/försvinner skorrandet om du sätter ett finger över stallsadeln och trycker. dels bakom "kanten" där strängen går över, dels rakt över kanten?
    Ja, sätter jag ett finger på den blir det noll skott!

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle nog inte kalla det för service. Det är inget fel på gitarren (gissar jag) utan en justeringsfråga. När man köper en gitarr för 1300 kr kan man inte förvänta sig att den är perfekt justerad.
    Okej, jag vet inte vad som är rimligt. Det mesta jag köper billigt brukar ju fungera som det ska från början, även om det så klart inte är samma kvalitet som de flesta märkesvaror.

  11. #11
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Men är det rimligare att returnera den och köpa en för det dubbla, eller lär jag behöva fixa den också?

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mustang skorrar Det är väl den som har lite för liten vinkel på strängen där den går över för att det ska funka helt optimalt (eller är det jazzmaster?)

    Men testa tjocka strängar. Snabbfix kan annars vara att ta en pytteliten sticka av trä och lägga under strängen. Många av mina gitarrer har små dolda trästickor som optimering.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Jag får väl se om jag kan fixa det själv. Är rädd att jag ska behöva intonera om allt när jag håller på, men det kanske behöver göras ändå.

  14. #14
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Byt till minst 10-46, kanske till och med 11-49 eller liknande. Försök sen justera stallsadlarna så att de trycks ihop av strängtrycket. Det är ändå rätt sunkiga se strängar på. Det kostar ju bara en hundralapp.

    Intonation är ganska enkelt. Finns bra info på nätet.

  15. #15
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Det här är ju otroligt ovidkommande. Men när jag hör om skorrande E-sträng, eller snarare sträng som hoppar ur övre sadeln, så kommer jag alltid att tänka på när the Ark spelade på musikhuset i Övik runt 2000 och Jepson köpte en Thunderbird-gitarr på Östmans musik. Den hade det problemet och jag brukade av nån anledning ofta undra om det löste sig.

    I alla sammanhang efter det har jag sett honom med just en Thunderbird och undrat om det är samma. I så fall verkar det löst sig.

    Slutsats: fråga Jepson om tips!

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byt till minst 10-46, kanske till och med 11-49 eller liknande. Försök sen justera stallsadlarna så att de trycks ihop av strängtrycket. Det är ändå rätt sunkiga se strängar på. Det kostar ju bara en hundralapp.

    Intonation är ganska enkelt. Finns bra info på nätet.
    Grymt stort tack!

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är ju otroligt ovidkommande. Men när jag hör om skorrande E-sträng, eller snarare sträng som hoppar ur övre sadeln, så kommer jag alltid att tänka på när the Ark spelade på musikhuset i Övik runt 2000 och Jepson köpte en Thunderbird-gitarr på Östmans musik. Den hade det problemet och jag brukade av nån anledning ofta undra om det löste sig.

    I alla sammanhang efter det har jag sett honom med just en Thunderbird och undrat om det är samma. I så fall verkar det löst sig.

    Slutsats: fråga Jepson om tips!
    Har bara träffat honom en gång. Lär ha varit Arvika strax innan de slog igenom. Minns att han var helt outhärdlig, och väldigt rolig.

  18. #18
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har bara träffat honom en gång. Lär ha varit Arvika strax innan de slog igenom. Minns att han var helt outhärdlig, och väldigt rolig.
    Haha! Lite mitt minne med!

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Lite mitt minne med!
    Får erkänna att min frustration delvis bottnade i att jag var där med en tjej jag var förälskad i och att Jepsons smått hejdlösa tramsande tog all hennes uppmärksamhet i anspråk. Jag tror jag var ganska bitter. Har även ett vagt minne av att vi sitter på campingen, han är aspackad och driver hejdlöst med oss goter (och sig själv), när någon kommer förbi och säger: "Men Jepson, du ska ju stå på scen nu!" eller nåt sånt.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (Som dåvarande vän (säkert fortfarande, men inte sett nån av dem sen 2004...) till gänget i den uppåtgående the Ark-cirkusen kan jag bara konfirmera allt sånt )

    Hursomhelst. När jag söker på Mustang så ser jag framförallt två olika stall- (sadel brygga ellervad? ) modeller. Vilken har du? Om det är varianten med en cylinder per sträng som justeras i höjdled med två pyttesmå insexskruvar så kan de vara luriga. De kan vara en 20dels mm från att bottna och då ge ifrån sig vibrationsljud. De kan också ligga precis så nära varandra att de vibrerar där. Om det är så, så se till att alla skruvar bottnar nånstans, och som sagt behövs det så lägg lite trä mellan cylindrarna.

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran


    En av de luriga, om jag tolkar dig rätt: https://www.thomann.de/gb/fender_squ...g_hh_blkil.htm

    Thomanns respons på mitt mejl var att utan ytterligare kommentar skicka mig en retursedel. Ska nog skriva till dem och fråga om de verkligen tycker att det är bästa lösningen. Vore ju skönt att slippa skruva, men onödigt att köra saker fram och tillbaka över halva (typ) Europa.

  22. #22
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är ju otroligt ovidkommande. Men när jag hör om skorrande E-sträng, eller snarare sträng som hoppar ur övre sadeln, så kommer jag alltid att tänka på när the Ark spelade på musikhuset i Övik runt 2000 och Jepson köpte en Thunderbird-gitarr på Östmans musik. Den hade det problemet och jag brukade av nån anledning ofta undra om det löste sig.

    I alla sammanhang efter det har jag sett honom med just en Thunderbird och undrat om det är samma. I så fall verkar det löst sig.

    Slutsats: fråga Jepson om tips!
    Minns den spelningen med värme! Satt du i styrelsen då?
    Jag har för mig att dom blev bokade för 5000 spänn via den där kontaktnätslistan med band typ veckan innan it takes a fool to remain sane släpptes

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    (På en spelning anordnad av café Ra 1996 stod vårat knarkrockband före the Ark på lineupen. Min största bedrift hittills De fick bensinpengar, vi fick ingenting )

    På topic: Skruva på allt och känn om det finns glapp. Det ska inte finnas glapp.

  24. #24
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Jag vill lägga till handlingarna att The Ark är det roligaste bandet jag festat med. Stod i en soffa och sjöng Queenlåtar med Ola Salo en halv natt. Det var stort för en liten Öviks-tjej. Slut på OT om The Ark nu. Förlåt för trådkap.

    (Men fortfarande nyfiken på om Jepson fick ordning på gitarren)

  25. #25
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill lägga till handlingarna att The Ark är det roligaste bandet jag festat med. Stod i en soffa och sjöng Queenlåtar med Ola Salo en halv natt. Det var stort för en liten Öviks-tjej. Slut på OT om The Ark nu. Förlåt för trådkap.

    (Men fortfarande nyfiken på om Jepson fick ordning på gitarren)
    Det är ju precis sånt här som gör det här forumet sköj!

    PS: jag har skakat hand med Kim Gordon (Sonic Youth).

  26. #26
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju precis sånt här som gör det här forumet sköj!

    PS: jag har skakat hand med Kim Gordon (Sonic Youth).
    Lite coolare än att efterfesta med The Ark, ja.

  27. #27
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Bumpar den här. Bytte faktiskt den mot en som förvisso skorrar här och där, men inget sitter löst. Lämnade in den på MUG för justering. Gick skitfort och de var supertrevliga (inget av den sura gitarrgubbestilen jag ofta möttes av som ung).

    Hur som helst har jag märkt att det faktiskt är ganska kul att spela gitarr och att jag till och med spelat in lite! Därför funderar jag faktiskt på att lägga några tusenlappar på en bättre gitarr. Jag är snål och dålig på att lära mig, så tänker kanske runt 4-6000 kr. Har ni några tips?

    Jag har förstått att det är smart att gå till en butik och testa just det ex man köper. Men tror att tips ändå kan vara välkomna. Lättspelat ska det vara, det är väl prio ett.

Liknande ämnen

  1. Skorrande akustisk gitarr?
    Av Frengus i forum Stränginstrument
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-04-08, 14:43
  2. Riktigt tung skorrande sågtand
    Av Ashaz i forum Reason Studios
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 13:54
  3. Skorrande strängar!
    Av QuiksilverN i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 22:55
  4. sadel och stämskruvar
    Av Blackmore i forum Stränginstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 21:52
  5. Skorrande basoljud
    Av Imported Johannes i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-04, 05:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •