Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 110

Ämne: Vad kör ni för öppna studiolurar?

  1. #1
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

    Vad kör ni för öppna studiolurar?

    Hej!

    Ännu en tråd om hörlurar då jag inte blir klok på detta..

    Jag kör nu DT770 Pro 250 Ohm som slutna studiolurar och dessa är fantastiska! Sköna att ha på sig och ljudet kommer rakt in i hjärnan.

    Söker bra öppna lurar bara och köpte AKG K701 som hade väldigt ärligt och öppet ljud men de var obekväma och pajade efter 3 veckor så rena skräpet kvalitetsmässigt.

    Vad skulle ni rekommendera till en som gillar att vara studioportabel? Vad kör ni med?

    Peace

  2. #2
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Sennheiser HD-650 känns lite som standardvalet. De är väldigt bekväma och har ett hyfsat neutralt ljud. Jämfört med DT770 så saknar de lite djupbas men DT770 är å andra sidan lite hypad både i basen och diskanten. Om man byter från DT770 till HD-650 så känns HD-650 lite tråkiga men jag tycker de vinner i längden.

    Själv har jag dock funderat på att investera i något bättre, typ Audeze LCD-X, för att få bättre lågbas och upplösning. Jag upplever att de lurar jag har tillgång till, HD-650, DT770, DT990Pro, saknar upplösning jämfört med mina monitorer. Transienter i t ex baskaggar går inte fram ordentligt i några av dessa lurar, vilket är frustrerande när man försöker få till rätt klipp i trummor t ex.

  3. #3
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag kör med 701:or utan problem och har gjort bra länge. Låter kanon, sitter helskönt och har inte visat några tecken på kvalitetsbrist.
    Lustigt hur olika våra upplevelser kan vara.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kör HD600, tycker av någon anledning bättre om dessa än HD650. Som sagt lite avrullade i djupbasen och känns som att de soft:ar transienter en del. Men trots det rimligt ärliga och samtidigt väldigt bekväma att lyssna länge i, både m a p ljud och fysisk komfort. (Lite sugen på att testa 660 dock...)

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    K240 Studio med filtkuddar.

  6. #6
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Jag körde DT-990 i typ 5 år men tyckte verkligen aldrig om den hörluren. Kändes obalanserad, för mycket topp/för lite bas. Enda anledningen till att jag körde den så länge var för att jag ändå lärde mig den ganska bra och inte orkade ta itu med att lära mig en ny.

    För något år sedan tog jag till sist tag i det hela och skaffade HD650 istället. Är på det stora hela väldigt nöjd med den. Har inga klagomål alls faktiskt. Skulle vara att ljudet nästan kan kännas lite tråkigt i all sin ärlighet men det är väl egentligen en bra sak.

    jag testade också flera väldigt mycket dyrare/lyxigare lurar (Focal Clear Pro bl.a.) som lät helt sjukt bra, tydligt bättre än HD650. Hade den varit lika bekväm som som HD650 hade jag köpt den alla gånger men den satt verkligen inte bra på mitt huvud.

  7. #7
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Jag har kört DT-990 i säkert 8-9 år nu. Bekvämaste lurarna jag haft. Sneglar lite på att uppgradera till några dyra jävlar. Men samtidigt har jag lärt mig mina DT-990 så bra att jag ofta föredrar att mixa i dem framför mina monitorer.

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Just detdär med komforten tycker jag är så himla svårt.
    Jag jobbar ibland i lurar hela dagen, veckor i sträck. Och har ett rätt stort huvud.
    Många lurar trycker för hårt mot tinningarna så man får migrän av dem vid längre användning.
    Jag kör nu sennheiser hd518 och är väl relativt nöjd med dem. Dom börjar dock falla sönder nu efter 7-8 års intensivt användande.

    Jag vill stega upp i ljudkvalite, men komfort biten är ju så individuell så den är svår att läsa sig till.

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Mer åt hifihållet men jag proddar i Grado SR60 nu sedan ett par år med stängda Sony MDR7510. Skulle säga att jag mixar lite bättre i dessa eftersom basåtergivningen i 7510 är lite mystisk för mig att greppa och mixarna blir väldigt basiga.

    Dock ska det sägas att mina bästa mixar har jag gjort i mina gamla Creative Fatality gaminglurar som jag kände mycket väl och som var 'samstämmiga' med mina öron.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    K240 studio så mycket det går. Använder i princip bara slutna när jag bandar sång.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag kanske skulle ha ett par "för basiga" att mixa i ändå. Som motbalans till senheiser

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    701:or här med, som öppna. Håller hittils iaf!

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    När jag bytte till filtkuddar på mina K240 blev skillnaden i komfort som natt och dag. Värt varendaste korvöron. Kört med det i två år nu.

    https://www.thomann.de/se/akg_k24027...ohrpolster.htm

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Takstar Hi2050. Mycket, mycket prisvärda! Kör det både för långa pass med svensktextning/direkttextning och transkribering, och i studion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	51HX2-Gzi6L._AC_SY355_.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	16,7 KB 
Id:	99279

  15. #15
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Focal Clear. Men de kostar skjortan. Jag har också ett par Audio Technica r70x. De låter nästan lika bra som focal clear, men kostar en femtedel!

    De är de absolut mest prisvärda lurarna som jag någonsin testat!

    https://www.audio-technica.com/en-us/ath-r70x

    https://www.thomann.de/se/audio_tech...BoCb6AQAvD_BwE

    Bonus är att de är fjäderlätta och svinbekväma!

    Om de ska transporteras ofta bör du dock skaffa något slags case.

  16. #16
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Takstar Hi2050. Mycket, mycket prisvärda! Kör det både för långa pass med svensktextning/direkttextning och transkribering, och i studion.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	51HX2-Gzi6L._AC_SY355_.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	16,7 KB 
Id:	99279
    Ser grymt sköna ut! Älskar de där mjuka kuddarna som också DT 770 Pro har.. Komfort är viktigt såklart.

    Tack alla för svar! Keep em coming. Vill gärna veta vad ni tycker om era öppna lurar.


  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Har K240..de är väl inge vidare...kör DT-880..dom är välhalvöppna?!?! lite på glänt ...jag tycker dom är som öppna men har inte jämfört med DT-990.. men kör du DT-770 som stängda så borde väl brorsorna pasa bra...samma typ av ljudbild typ.

  18. #18
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör med akg k712 som jag inte riktigt gillar och slutna focal listen pro som jag älskar

  19. #19
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Kör DT-880, och de är som Emu är inne på "halvöppna". Bästa jag haft, sitter fantastiskt skönt, bra balans i ljudet och kan ha dem på i timmar. Rekommenderas!

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag har kört Roland RH-A7 de senaste åren. Ska dock tillägga att jag fått dem gratis av Roland. Gillar dem. De är lätta och har sköna muddar. Dock har plasten i bågen gett med sig. Vilket är störande. Så har fått laga dem på lite DIY-vis.

    Tittar just nu runt efter nya eftersom båda mina öppna lurar håller på att falla isär i bitar.

  21. #21
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    DT990 även här.... testat många lurar men trivs bäst med dessa.

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med 701:or utan problem och har gjort bra länge. Låter kanon, sitter helskönt och har inte visat några tecken på kvalitetsbrist.
    Lustigt hur olika våra upplevelser kan vara.
    Samma här. Jag är supernöjd med mina.

  23. #23
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focal Clear. Men de kostar skjortan. Jag har också ett par Audio Technica r70x. De låter nästan lika bra som focal clear, men kostar en femtedel!

    De är de absolut mest prisvärda lurarna som jag någonsin testat!

    https://www.audio-technica.com/en-us/ath-r70x

    https://www.thomann.de/se/audio_tech...BoCb6AQAvD_BwE

    Bonus är att de är fjäderlätta och svinbekväma!

    Om de ska transporteras ofta bör du dock skaffa något slags case.
    Om r70x, upplever du impedansen som ett problem? eg driva med vanligt hörlursjack i mixer tex ? Är det lätt att få till ok volym utan att behöva krana på långt över kl 2-3 strecket med risk för distortion som följd?

  24. #24
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Sennheiser HD 58X Jubilee och HD 560S

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag bytte från mina urgamla AKG 240 Studio till AKG K712 nyligen. Supernöjd, as-sköna, jag kan ha på dom hela dagen utan att märka dom. Känns som två steg upp från 240S. Bättre upplösning, bas, diskant, stereobild. Men jag använder SonarWorks för att jämna ut frekvenskurvan - annars är det lite väl stor hi-mid bump för att mixa/mastra. Dom läcker hyggligt mycket, nästan mer än 240S. Inte direkt tungdrivna men kanske inte heller superlättdrivna.
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-01-27 klockan 14:21.

  26. #26
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    HD-650 med Sonarworks på, meganöjd!

  27. #27
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    AKG k240, och beyerdynamic dt880. Har dock haft lite svårt för dt880, de känns ofta lite smiley men det är väl kanske en vanesak. Om du gillar 770 kommer du nog gilla 880 också, de har väl lite samma karaktär.

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Focal Utopia och Audeze LCD-i4. De båda låter bra.

  29. #29

    Veteran
    Utopia VS LCD-4i, hur skulle du beskriva skillnaderna mellan dessa?

    Själv kör jag mina gamla AKG K601. Första lurarna jag lyckats mixa i med bra resultat.
    K601 är lite som HD600, en aning för lite bas för att jag skall kunna sätta basområdet med precision.
    Dubbelkollar basen med ett par Sennheiser Momentum M2.
    Senast redigerat av drloop den 2021-01-27 klockan 06:58.

  30. #30
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om r70x, upplever du impedansen som ett problem? eg driva med vanligt hörlursjack i mixer tex ? Är det lätt att få till ok volym utan att behöva krana på långt över kl 2-3 strecket med risk för distortion som följd?
    Har funkat bra tycker jag. Impedans är inte det enda som spelar roll för hur mycket kräm lurar måsta ha, är min erfarenhet. Har använt dem i ett par olika standardhörlursuttag på olika ljudkort och även mixer.

    Skillnaden mellan dessa och focal som tekniskt ligger på 80ohm är inte alls så stor i detta avseende.

  31. #31
    AntonEriiksson
    AntonEriiksson är uppkopplad nu
    AntonEriikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag använder Beyerdynamic DT 1990 PRO, riktigt bra lurar!

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focal Utopia och Audeze LCD-i4. De båda låter bra.
    Nog för jag drömmer om att äga ett par Focal Utopia... men de är just prismässigt en Utopi i min värld
    Jag uppskattar mkt när du delar dina kunskaper om ljud och man lär sig alltid något.... men du får gärna tipsa om några öppna lurar som du tycker i är hyfsade (om det finns) i en mer human prisklass.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog för jag drömmer om att äga ett par Focal Utopia... men de är just prismässigt en Utopi i min värld
    Jag uppskattar mkt när du delar dina kunskaper om ljud och man lär sig alltid något.... men du får gärna tipsa om några öppna lurar som du tycker i är hyfsade (om det finns) i en mer human prisklass.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

  35. #35
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har funkat bra tycker jag. Impedans är inte det enda som spelar roll för hur mycket kräm lurar måsta ha, är min erfarenhet. Har använt dem i ett par olika standardhörlursuttag på olika ljudkort och även mixer.

    Skillnaden mellan dessa och focal som tekniskt ligger på 80ohm är inte alls så stor i detta avseende.
    Stort tack för feedback, det uppskattas jättemycket. Har funderat på att testköpa ett par r70x som komplement till mina m50 för lite mera finlir då jag mixar en hel del i lurar nuförtiden. Det här hjälper mig i mitt beslut!

  36. #36
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Har kört Sennheiser HD650 i många år, och varit nöjd. Är dock sugen på HD 800S, och undrar om det finns kommentarer på den? Skulle ett vanligt billigt Scarlett 2i2 göra lurarna rättvisa eller behöver man en mer högkvalitativ DAC tror ni?

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utopia VS LCD-4i, hur skulle du beskriva skillnaderna mellan dessa?
    Största skillnaden är hur de sitter.
    Audeze = öppna in-ear. Det blir en lite annan grej. Lite mer "direkt" ljud. De har däremot den snyggaste basen jag hört i ett par lurar. Dessa behöver däremot en bra EQ för att diskanten ska låta schysst. Dessa var enormt användbara innan min nya studio blev klar, men om de inte säljs snart så är det de som får följa med på resor framöver. Om de säljs så har jag liknande lurar fast slutna som jag lika gärna kan köra på.

    Utopia har även de en helt enorm detaljrikedom, men fungerar lite bättre för skönlyssning än Audeze-lurarna delvis tack vare over ear-formatet. De få gångerna jag lyssnar i lurar i studion så är det dessa som åker fram. Inte riktigt lika fin bas som LCD-i4 (jag är nu inne på väldigt små detaljer..), men utöver de så känns de lite bättre balanserade.

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du får gärna tipsa om några öppna lurar som du tycker i är hyfsade (om det finns) i en mer human prisklass
    Jag har inte testat några billigare lurar som jag känner att jag hör tillräckligt mycket detaljer i för att jag skulle vilja använda dem. Det är lite av ett problem det där.. nu när jag lyssnat på anläggningar som spelar upp musik något sjukt detaljrikt så känns de billiga alternativen verkligen helt värdelösa. Det var så tydligt att jag missar alldeles för mycket av musiken då jag satt med exempelvis HD800, Clear Pro med flera. Så nej, jag kan tyvärr inte rekommendera något billigare just nu. Jag hoppas på att testa ett par HEDDPhones någon gång snart. Kanske efter det?

  39. #39

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Största skillnaden är hur de sitter.
    Audeze = öppna in-ear. Det blir en lite annan grej. Lite mer "direkt" ljud. De har däremot den snyggaste basen jag hört i ett par lurar. Dessa behöver däremot en bra EQ för att diskanten ska låta schysst. Dessa var enormt användbara innan min nya studio blev klar, men om de inte säljs snart så är det de som får följa med på resor framöver. Om de säljs så har jag liknande lurar fast slutna som jag lika gärna kan köra på.

    Utopia har även de en helt enorm detaljrikedom, men fungerar lite bättre för skönlyssning än Audeze-lurarna delvis tack vare over ear-formatet. De få gångerna jag lyssnar i lurar i studion så är det dessa som åker fram. Inte riktigt lika fin bas som LCD-i4 (jag är nu inne på väldigt små detaljer..), men utöver de så känns de lite bättre balanserade.
    Spännande. Jag har faktiskt tack vare dig börjat testmixa med inears, naturligtvis inte i dina prisklasser men jag tror att det faktiskt kan bli riktigt bra. Slutna inears förstås. Så man får tacka och buga för tipset.

  40. #40
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    Bästa lurarna att mixa i?

    Funtar på ett par nya lurar. Har suttit med ett par riktigt jävla vintage AKG K240 sen typ 15 år tillbaka,
    och har alltid velat skaffa nå modernt, men kanske är poänglöst? Gör ju ändå inte så värst välljudande musik.
    Har iaf tittat på Beyerdynamic DT990 och Audio-Technica ATH-M50x, men har ingen koll egentligen,
    finns säkert ännu fler ännu bättre, men 1500kr känns som vad jag är beredd att betala.
    Beyer ser bekvämare ut iaf..

  41. #41
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det har diskuterats i lite andra trådar, t ex nyligen i denna:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ght=h%F6rlurar

    Vi kan väl fortsätta i den!

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Smällde ihop två trådar.

  43. #43
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    borde hajjat att det fanns en miljon trådar, har säkert skapat den själv förut också.

  44. #44

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funtar på ett par nya lurar. Har suttit med ett par riktigt jävla vintage AKG K240 sen typ 15 år tillbaka,
    och har alltid velat skaffa nå modernt, men kanske är poänglöst? Gör ju ändå inte så värst välljudande musik.
    Har iaf tittat på Beyerdynamic DT990 och Audio-Technica ATH-M50x, men har ingen koll egentligen,
    finns säkert ännu fler ännu bättre, men 1500kr känns som vad jag är beredd att betala.
    Beyer ser bekvämare ut iaf..
    M50X har jag svårt att mixa i. Mycket populär hörlur och jag kan tänka mig att ha M50X som trackinglur och skaparlur men har svårt att mixa i dessa.
    Det beror inte på att de är slutna utan för att de har för mycket bas som på nåt sätt döljer mellanregistret.

  45. #45
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M50X har jag svårt att mixa i. Mycket populär hörlur och jag kan tänka mig att ha M50X som trackinglur och skaparlur men har svårt att mixa i dessa.
    Det beror inte på att de är slutna utan för att de har för mycket bas som på nåt sätt döljer mellanregistret.
    Tack för input, det lutade redan innan mer åt DT990, mest för att det ser bekvämare ut.

  46. #46
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för input, det lutade redan innan mer åt DT990, mest för att det ser bekvämare ut.
    Tänk på att dom är ganska tungdrivna (250ohm) så gillar du hög volym så duger inte vad som helst. K240 har väl typ 55ohm, så hyggligt stor skillnad.

  47. #47
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    DT990 är också superdetaljerade. När man spelat in dom med vanlig musik i >100h och hög volym, så får dom en helt annan karaktär än nya. Mindre elak skarpa i toppen, basen går lägre och är mindre boomy. Bara bättre ju mer dom spelar.
    När du kan dom så kan du i princip mixa utan monitorer, även om jag inte rekommenderar endast lurar. När monitorer spelar i ett rum med IRL verkningsgrad, kan man kanske simulera det i lurar men aldrig helt autentiskt.
    En liten grej man kan göra för att hjälpa en hörlursmix är att blanda L/R lite på hörlursutgången så du inte är 100% separerad, för det kan låta lite jobbigt på korta snärtiga ljud som är helt pannade om man bara får det i ena örat, och man kanske mixar annorlunda/sämre.
    Vokalister som inte sjunger i studiomiljö varje dag kan ha ett helvete med både proximityeffekten, stereoseparationen och det torra ljudet - men dom sjunger knappast i öppna lurar om man inte ska få ett helvete i mixen sen - och det är en annan diskussion.

  48. #48
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att dom är ganska tungdrivna (250ohm) så gillar du hög volym så duger inte vad som helst. K240 har väl typ 55ohm, så hyggligt stor skillnad.
    Mina är från typ 70talet, så 4-600ohm står det på dom.
    Direkt ur datorn är ju skönt att kunna, men kör ofta ljudkort ändå, antar att det duger, motu 828.

    edit: gjorde lite bättre research än vad jag tidigare gjort, visade sig att jag äger ett par Sextett,
    första modellen.
    Senast redigerat av miaz den 2021-02-27 klockan 17:22.

  49. #49
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DT990 är också superdetaljerade. När man spelat in dom med vanlig musik i >100h och hög volym, så får dom en helt annan karaktär än nya.....
    Ah, finulers, jag har aldrig lyssnat på mina alster i riktiga monitorer, så vet inte ens om jag gör ett vettigt jobb med mina AKG.
    Men jag har en födelsedag på g så lurar vore nog ändå på plats.
    100h orkar jag int vänta på. Jag får slå igång nån mix när jag går och lägger mig, så får de lira medans jag sover.

    Monitorer vore såklart bäst, har ett par m-audio av40 (gamla modellen), men som bara används som jämförelse.
    Dvs, låter något skitilla i dom försöker jag fixa det i lurarna. Hade jag haft plats för större, och pengar för bättre, hade jag kirrat.
    Men trots det, så kan jag typ aldrig köra monitorer då jag skulle driva fru och barn galna.

  50. #50
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Hur är Sony MDR7506? Är de lika basiga som M50X?

  51. #51
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...spelat in dom med vanlig musik i >100h ...
    Det gäller nog de flesta lurar skulle jag tro. Före 20-30h skulle jag inte sätta på mig nya lurar - man blir bara besviken.

  52. #52
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Har länge kört Ultrasone Proline2500 som jag köpte av Clabbe. Var nöjd med dem länge, tyckte de var tydliga och klara men bytte nyligen till HD650 mest för att ha nåt att göra. I jämförelse framstår 2500orna som överdrivet diskantiga och med ett spretigt mellanregister. HD650orna känns välbalanserade och påtagligt o-plastiga också. Lite tröttsamma att ha på sig länge kanske men det är mest en fråga om kopf-anatomi.

    Så jag rekommenderar HD650. Men har testat Focal clear pro eller vad de heter och lär lägga labbarna på ett par sådana nästa gång jag blir miljonär.

  53. #53

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge kört Ultrasone Proline2500 som jag köpte av Clabbe. Var nöjd med dem länge, tyckte de var tydliga och klara men bytte nyligen till HD650 mest för att ha nåt att göra. I jämförelse framstår 2500orna som överdrivet diskantiga och med ett spretigt mellanregister. HD650orna känns välbalanserade och påtagligt o-plastiga också. Lite tröttsamma att ha på sig länge kanske men det är mest en fråga om kopf-anatomi.

    Så jag rekommenderar HD650. Men har testat Focal clear pro eller vad de heter och lär lägga labbarna på ett par sådana nästa gång jag blir miljonär.
    När mina K601 lägger av blir det nog HD600 eller HD650.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    betyder ...betyder öppna hörlurar inte att det är öppet runt örat? Utan utåt?

    Har aldrig fattat detta men jämförde beyerdynamic dt770 och 990 nu och de har ju samma muff kring öronen.

    Funderar på att prova ett par öppna lurar eftersom alla är överens om att det är bättre. Har ingen vidare lyssningsmiljö hemma, hifihögtalare på skrivbord. Får väl ta hem mina adam a7x någon dag, men de kommer ändå stå i ett sovrum liksom, och utan sub.

  55. #55
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Det som skiljer öppna från slutna lurar är väl att de senare läcker in mindre ljud!?

  56. #56
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja öppna lurar isolerar bort ljud utifrån minimalt helt enkelt, slutna lurar isolerar till olika grad.

  57. #57
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    betyder ...betyder öppna hörlurar inte att det är öppet runt örat? Utan utåt?
    Ja men precis - det har inget med om luren ligger på örat eller om kåpan är utanför/runt örat. Utan mer om kåpan släpper igenom ljud eller isolerar. Att sitta med slutna lurar kan vara rätt tröttsamt i längden, rent ljudmässigt, oavsett hur bra dom låter och hur praktiskt det kan vara att inte läcka ut musik till sin omgivning eller att höra ljud från sin omgivning.

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja jag tycker hörlurar är tröttsamt, har inte sett att folk tycker öppna är skönare på det viset. I så fall måste jag ju skaffa ett par! Blir lätt trött av lurar. Trivs med mina dt-770 så får väl skaffa 990. Sen får jag ordna tystare dator med.

  59. #59
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Förresten, någon som hört Rosson RAD-0? De verkar sjukt najs, särskilt att man kan få dem med rosa-cerise-glittriga kåpor om man vill. =)

    Men priset avskräcker, och att köpa utan att kunna testa lurar i den prisklassen är ju lixom total-nej.

  60. #60
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Har både 770 och 990. Det har blivit att jag mixar med 990, 770 spelar jag mest piano med.

    Hmm,

    jag har på sistone börjat mixa med själv antitesen till öppna lurar. Jag har lärt mig att älska ett par brusreducerande blåtandslurar! Tystnaden trivs jag så sjukt bra i. De är inte i närheten av den klarhet som 990 alstrar, men når pga av digital brusreducering till en helt annan platå av djuplyssning. Därtill är de möjligt att gå/dansa/tramsa med, vilket är grymt. Man kommer bort från det visuella i produktionen, dessutom raderat irritationsmoment på sladd.

Liknande ämnen

  1. Vad kör ni för ljudinterface?
    Av mv i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2021-04-03, 10:19
  2. Vad kör man egentligen på en iPad?
    Av janost i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 19:32
  3. Stereoiserings-bus-tricket - vad kör ni?
    Av joule i forum Mixning & mastring
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 09:42
  4. Vad kör ni för effekter till era Machinedrums?
    Av Frengus i forum Mixning & mastring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 14:05
  5. Endanst för öppna öron...
    Av axeman i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-15, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •