Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 80 av 80

Ämne: Snare / virvel - hur ska den låta?

  1. #61
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Virrrvellll Godammit!!!!


    https://youtu.be/a2sUlI1NYL4

  2. #62
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja mera virvlar!


    https://youtu.be/4RVm55sHoTI

  3. #63
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Är det inte en regel, har aldrig hört talas om den, men det låter som att Snare ska ligga på oktaven ovan bastrumman. Alla kanske visste det här redan Har bara trummat i 30 år.

    Och den ska vara av stål, med tunna Etch skinns på topp och lite tjockare oljeskin på undersidan. <- voila

    Hmmm... ska det vara supertunna på undersidan istället? Vem tycker vad?
    Senast redigerat av tinybox den 2021-03-05 klockan 06:50.

  4. #64
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    Virveln ska låta rätt i förhållande till resten av all percussion. Trummisen har egentligen bara "bom", "crack" och "fiss" till sitt förfarande om man ska vara väldigt abstrakt. Sedan ger ju fler cymbaler en större palette utav "fiss" osv.

    Enligt min mening är det för mycket brus och lite crack i dagens låtar... mer crack åt folket.

    https://youtu.be/JhmQn7nrKdg

  5. #65
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Virveln ska låta rätt i förhållande till resten av all percussion. Trummisen har egentligen bara "bom", "crack" och "fiss" till sitt förfarande om man ska vara väldigt abstrakt. Sedan ger ju fler cymbaler en större palette utav "fiss" osv.

    Enligt min mening är det för mycket brus och lite crack i dagens låtar... mer crack åt folket.

    https://youtu.be/JhmQn7nrKdg
    Jag håller med om du menar väl stämd virvel utan sejarmattan.

  6. #66
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett enkelt svar - den skall låta bra! Ibland är det snare:en som gör hela grejen ibland är den en komplement, men den skall alltid låta bra. Varför? Den är det mest transienta inslaget så den hörs av lyssnaren. Sen kan den låta hur som helst, bara den passar in i sammanhanget.
    Sånt tråkigt svar/inlägg men tyvärr lika tråkigt sant

  7. #67
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag avskyr virvlar. Kanske det fulaste ljudet i musikaliska sammanhang någonsin. Har själv inte haft en virvel i mina kompositioner på 20 år och jag fattar inte att det tog mig så lång tid att inse att det är en styggelse. Brrr. Och då var jag ändå grym på att krana fram "rätt" sound. Det är något med det där fraset i sejarmattan som ger mig känslan av att tugga på aluminiumfolie. Trummaskinvirvlar eller akustiska spelar ingen roll, fult fult fult. Fult fult och fult.

    Virvlar behövs inte. Hur hade Kraftwerks "Robots" låtit med en fet traditionell sejarvirvel? Skrattretande så klart. Föredrar i så fall ett fett handklapp alla dagar i veckan.

    Tvingas jag så föredrar jag milda välspelade jazztrummor där man åtminstone trakterar virveln med viss finess i stället för att bara hamra på som en stereoidstinn dåre. Vispar kan jag faktiskt stå ut med om det är någon som kan lira.

    Jag kan också möjligen acceptera virvlar som ligger på gränsen till att vara något annat, som har minimalt eller ingen sejarmatta. Exempel: Massive Attack - Inertia Creeps

    Jag fattar att det här med virvel är ett jätteproblem för många. Det är lite som att fråga sig: Hur kan jag smyga in en bajskorv i den här gräddtårtan utan att den börjar smaka skit?

    Lösningen är helt enkelt att inte smyga in någon bajskorv i tårtan över huvud taget.

    Testa att plocka bort virveln du också. Du kommer att bli lycklig och tillfredsställd.

    Notera: Jag älskar percussion och trummor i övrigt. Mer än jag någonsin älskat synthar. Utom virvel.

    Virvel... fy fan så ugly. Ha ha. Huvva.

    Gissar att jag kommer att få svar på tal, men det kommer inte ändra min ståndpunkt ett gram ho ho
    Det här är nog bland det bästa jag läst på 99:an någonsin. =)

  8. #68
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Så här ska den låta! https://www.youtube.com/watch?v=R5myTDqDQfE (R-100)

  9. #69
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag kan inte så mycket om virvlar och mixning, men en bra maskinvirvel mår väl i de flesta pop-sammanhang bra av lite kort reverb på sig? Inte nödvändigtvis så att man hör rummet, utan det räcker som en ljuddesign-grej för att ge blöthet och impact. Lite är bättre än inget.

    (Att kontrastrera rums-mixen med olika reverb är väl mycket effektivare än att försöka kontrastrera arret med helt torra trummor, tänker jag)

  10. #70
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Skulle precis skriva att "skaffa en trummis och problemet är löst". Eftersom då får man dom trummorna som trummisen har. Visst man kan lägga på effekter och eq:a så att livetrummor låter som en Roland TR-burk. Men då förlorar man (vad jag tycker) hela poängen med livetrummor.

    Men av någon anledning så började jag med att surfa runt på trummor. Förvånad att det går att få ett helt trumset så billigt som för 2,6 https://www.thomann.de/se/millenium_..._set_black.htm
    Det är ändå ganska så många instrument man får på köpet. Dessutom (för att knyta an till tråden) så låter virveln riktigt bra.




    https://youtu.be/IGGZsaH4GrY

  11. #71
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men av någon anledning så började jag med att surfa runt på trummor. Förvånad att det går att få ett helt trumset så billigt som för 2,6 :eek
    Ja men det gör ont i öronen. Föredrar nog plasthink och grytlock.

  12. #72
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Never let me down again har den ultimata virveln.
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt Alan Wilder samplad från denna: https://youtu.be/uwiTs60VoTM
    Det låter ju (också) starkt som en reverberad sd från Digidrums "Rock Drums" EPROM till Drumulator, https://youtu.be/QngDPSLL95s?t=120 (SynthMania kommenterar även det med Led Zeppelin i början av videon, Tears For Fears "Shout" drums.)

  13. #73
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men det gör ont i öronen. Föredrar nog plasthink och grytlock.
    Hahaha... Jag håller med. Man inser när man står i replokal och fixat trummis att PA-system och förstärkare blir helt plötsligt mer påtagligt.

  14. #74
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja men det gör ont i öronen. Föredrar nog plasthink och grytlock.
    Ett komplett trumset för en tusing kan låta hur bra som helst. Plasthink och grytlock kan visserligen ge oväntat bra resultat med rätt mixning och inställning, men ett trumset är och förblir faktiskt ett trumset. Billigt är inte nödvändigtvis dåligt sound. Däremot är kvaliteten i materialen usel. Skruvar, fästen och ringar i billiga legeringar. Vingliga stativ. Men ljudet kan vara utmärkt. Särskilt för inspelning om man bara ska använda det på en låt då och då. Jag gillar mitt vingliga skit-startonekit skarpt, men skulle aldrig sätta en riktig trummis på en konsert på det. Skulle aldrig hålla Men som sagt: I en studio där man vill använda det ibland, och tweakar allt till max med vad man har att tillgå vad gäller metoder för dämpning, stämning mm. så kommer man jävligt långt med ett kit för 1000kr. Ska man inte spela mer proffsigt och riktigt ofta så finns INGEN anledning att lägga en nolla till.

  15. #75

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett komplett trumset för en tusing kan låta hur bra som helst. Plasthink och grytlock kan visserligen ge oväntat bra resultat med rätt mixning och inställning, men ett trumset är och förblir faktiskt ett trumset. Billigt är inte nödvändigtvis dåligt sound. Däremot är kvaliteten i materialen usel. Skruvar, fästen och ringar i billiga legeringar. Vingliga stativ. Men ljudet kan vara utmärkt. Särskilt för inspelning om man bara ska använda det på en låt då och då. Jag gillar mitt vingliga skit-startonekit skarpt, men skulle aldrig sätta en riktig trummis på en konsert på det. Skulle aldrig hålla Men som sagt: I en studio där man vill använda det ibland, och tweakar allt till max med vad man har att tillgå vad gäller metoder för dämpning, stämning mm. så kommer man jävligt långt med ett kit för 1000kr. Ska man inte spela mer proffsigt och riktigt ofta så finns INGEN anledning att lägga en nolla till.
    Med tanke på hur få trummisar som kan stämma trummor och det oftast låter skit om deras DW kit så tar jag alla dagar i veckan ett välstämt billigt kit.

  16. #76
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator

  17. #77
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Största problemet är cymbaler och hihat. Utöver det så behöver man byta skinn på alla trummor, iaf ovansidan, för att det ska börja likna ett okej trumset. Det går men kräver lite arbete. Hinkar och kastrulllock har jag massor av här så de bara funkar direkt ;-)

    Seriöst jag har försökt få dåliga trumset låta bättre (förutom cymbaler och hihat) och det går. Det kan bli rätt okej men de håller inte för att spela på så länge.

  18. #78
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Håller med. Min hihat viker sig utochin varannan gång jag ska spela in en låt. Inte kvalitet direkt

  19. #79
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Virveln kan finnas nedgrävd i frekvenser tillsammans med en sidechaining, och det kan låta rätt bra. Men i en vanlig beat, spelat med akustiskt trumset, så vill man ha fram den där sjungande virveln. ^

  20. #80
    vapourmind
    vapourmind är inte uppkopplad
    vapourminds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hamnar ofta i att jag vill att mina virvlar ska ha en lååååååång efterklang av reverb... men att de samtidigt ska innehålla nog med låga frekvenser för att kunna vara en bra motvikt mot kicken. Typ som i detta exempel:

    https://youtu.be/https://www.youtube.com/watch?v=_1svZfhnWys

Liknande ämnen

  1. Akai S5000 - "data" ratten, hur ska den fungera
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 08:23
  2. Oberheim DMX - hur mycket "ska" den jord-brumma?
    Av kyaal i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •