Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Jamulus - spela med andra i realtid över nätet

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Jamulus - spela med andra i realtid över nätet

    Är det fler som använder Jamulus? Såg att det var upplagt något inspelat jam i höstas, men har inte sett det nämnas annars på 99musik.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jamulus

    Läste om det (och andra realtidslösningar) för "länge sedan" men bestämde mig först igår för att testa! Rent tekniskt fungerar det förvånansvärt bra, Man behöver ha överseende viss latency och dropouts, men eftersom det bara är ljud och ingen video, samt att man bara har två strömmar (ut samt in "färdigmixat" åter från servern) så stör det inte så mycket. men fast lina är att rekommendera.

    Har inte satt mig in i "kulturen" kring det hela, men rätt kul mix av nybörjare och hyfsat drivna deltagare. Lite heta linjen/IRC över det hela. Många band som repar och diskuterar via sina öppna servrar. Andra använder det som en broadcast-kanal, även om det inte fungerar så bra för det.

    Inte så "elektroniskt" kanske, och färgen på ev. lysdioder syns inte, men för sådant finns ju andra kanaler!

  2. #2
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kul! Inget för mig som kör 4g då kanske.

  3. #3
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag har inte testat Jamulus men körde Sonobus https://sonobus.net/ igår mellan Amsterdam och Piteå uppkopplad via en VPN i Vancouver. Körde 16 bitars PCM med full hanterbar latency.
    Även testat Audiomovers pluggar som kostar pengar men upplever dem som sämre vad gäller stabilitet och intuitivt handhavande.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte testat Jamulus men körde Sonobus https://sonobus.net/ igår mellan Amsterdam och Piteå uppkopplad via en VPN i Vancouver. Körde 16 bitars PCM med full hanterbar latency.
    Även testat Audiomovers pluggar som kostar pengar men upplever dem som sämre vad gäller stabilitet och intuitivt handhavande.
    Kom igång med Jamulus eftersom idén med jammandet finns där! Har läst om men inte testat sonobus, om det finns en liknande aktiv community där. Men för mer konkreta samarbeten förstår jag på dig att sonobus lirar bra!

  5. #5
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Vi har kört jamulus ganska länge men privat server. Vi la upp live på facebook tills facebook sabba inspelning från iphone. Håller på att lära mig obs nu så det ska väl fungera igen snart. Jamulus är 3e klienten vi testat, men vi är mycket nöjda. latency problem ibland dock. Här sitter jag och spelar och de 2 andra syns i min ipad via skype.

    https://www.facebook.com/groups/1921...6717736495426/

  6. #6
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Låter ju roligt om det är någorlunda stabilt. Är det någon som vill testa att jamma? Jag är mest intresserad av att spela gitarr isf.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju roligt om det är någorlunda stabilt. Är det någon som vill testa att jamma? Jag är mest intresserad av att spela gitarr isf.
    Bara att koppla in dig! Jag leker fortfarande runt på olika servrar och känner in läget... Det är lite "nytt dataspel" för mig - får se om jag fastnar!

  8. #8
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Men då chattar man med främlingar genom programmet och bestämmer sig för att jamma eller?

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då chattar man med främlingar genom programmet och bestämmer sig för att jamma eller?
    Tänk som att det är ett komplex med en mängd replokaler, en del tomma, andra med få eller många som lirar. Det finns en rudimentär info/chat där det ibland står några instruktioner/förmaningar när man ansluter till servern och där man också kan chatta. Men den mesta kommunikationen sker verbalt via mikrofon, som en telekonferens.

    Det lilla jag har gjort är att betrakta serverlistan och se var det händer något, gå in där och lyssna om och vad som händer och om det är läge att kliva in eller bara lyssna. Som sagt, ännu mest för att bekanta mig.

    Jag kör allt via Logic och loopback i RME-kortet, så jag kan ansluta vad jag vill, hårt som mjukt. I Logic-projektet har jag förberett kanaler för allehanda instrument (gitarrer, bas, keys, e-drums, talkback). Men en majoritet verkar köra "en mik i rummet" på gott och ont.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Finns det länk till nån sida eller själva programmet? Inte på den där wikin.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det länk till nån sida eller själva programmet? Inte på den där wikin.
    https://jamulus.io/

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tack. Låter ju intressant det där... Har inget externt win10-ljudkort men lär testa med halvakustisk via lilla humpan här rätt in. Fan vad kul om detta funkar. Jam är man ju inte bortskämd med de senaste 13 månaderna...

  13. #13
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Ladda ner i går kväll.
    En stund senare jamma jag loss med några fransmänniskor i Nantes!
    🤗
    Skall sätta upp inspelning vi reason eller reaper inför kvällens session!
    Hur kul spm helst!
    ❤️

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Barthaarschneider Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ladda ner i går kväll.
    En stund senare jamma jag loss med några fransmänniskor i Nantes!
    🤗
    Skall sätta upp inspelning vi reason eller reaper inför kvällens session!
    Hur kul spm helst!
    ❤️
    Ja ibland har man tur

  15. #15
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Testade programmet i fredags kväll och var inne och snokade lite när du spelade, hasse. Lät bra. Har dock inga grejer riggade just nu så kan inte jamma själv, funderar lite på om jag ska orka plocka fram vad som behövs för att kunna joina.

  16. #16
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Borde de inte gå att kombinera en tjänst som denna med typ en tysk atomurs-synkad midiklocka för extremt tight elektroniskt jammande? Bara att välja tempo och synka ihop sina rytmer och sekvenser. Finns det? Borde vara hyfsat enkelt att fixa annars.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har nån provat utan asio4all? Det står som första steg att man SKA ha det, men jag blir lite nojig. Funkar det utan? Vill messa så lite som möjligt med win10. Har dåliga erfarenheter av det.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade programmet i fredags kväll och var inne och snokade lite när du spelade, hasse. Lät bra. Har dock inga grejer riggade just nu så kan inte jamma själv, funderar lite på om jag ska orka plocka fram vad som behövs för att kunna joina.


    Busenklast är att ladda ner programmet på sin (Mac) laptop och köra på interna ljudet/miken! Finns en del som kör så om man inte har så mycket krav på det ljud man själv ska leverera. Blandar man in ljudkort och DAW/annat blir det lite mer pillande innan det lirar. De flesta modernare ljudkort har väl loopback-funktion som gör att man kan få t ex DAW att routas internt, utan att behöva någon extra ljudrouting (jack, Soundflower etc) att krångla med. Återigen kan jag bara tala för Mac.

  19. #19
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Jag hoppas att jag gör något enkelt fel, men jag får det inte att funka med mitt RME Fireface UC. Funkar utmärkt att spela in från kortet i Reaper och sådär, så det är nog något problem med Jamulus då, men lyckas inte få rätt på det tyvärr.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas att jag gör något enkelt fel, men jag får det inte att funka med mitt RME Fireface UC. Funkar utmärkt att spela in från kortet i Reaper och sådär, så det är nog något problem med Jamulus då, men lyckas inte få rätt på det tyvärr.
    Hmmm... Har UCX...

    I TotalMix gör jag följande:

    - Markerar S/PDIF i nedersta raden (9-10)
    - Drar upp regeln för DAW-retur i mittenraden (1-2) till (typ) nollan.
    - Går tillbaka till S/PDIF i nedersta raden och fäller ut verktygspanelen, samt klickar i Loopback.

    I Jamulus väljer jag drivrutin för RME och som ingång S/PDIF (9-10), utgång till line out (1-2)

    I Logic väljer jag sedan utgång 9-10 för de kanaler jag vill ha ut till Jamulus.

  21. #21
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Tack. Tror det är ungefär så jag gör, men får kolla på det ikväkl. Angående logic så använder du det för att få ut inspelade saker därifrån till Jamulus eller? Så om jag bara
    Vill spela på gitarren ska jag väl inte behöva gå via en daw?

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm... Har UCX...

    I TotalMix gör jag följande:

    - Markerar S/PDIF i nedersta raden (9-10)
    - Drar upp regeln för DAW-retur i mittenraden (1-2) till (typ) nollan.
    - Går tillbaka till S/PDIF i nedersta raden och fäller ut verktygspanelen, samt klickar i Loopback.

    I Jamulus väljer jag drivrutin för RME och som ingång S/PDIF (9-10), utgång till line out (1-2)

    I Logic väljer jag sedan utgång 9-10 för de kanaler jag vill ha ut till Jamulus.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av R46.1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående logic så använder du det för att få ut inspelade saker därifrån till Jamulus eller? Så om jag bara
    Vill spela på gitarren ska jag väl inte behöva gå via en daw?
    Logic är en bekväm switchboard så jag enkelt kan byta instrument. Har bl.a. satt upp kanaler för:
    - Talkback
    - Elgura jazz
    - Elgura dist
    - Line:ad Akustisk
    - Bas
    - Hammond (Blue II)
    - Trummor (2box-Gen16-SD3)

    Har inte kört backing tracks, men det är en möjlighet också förstås.

  23. #23
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Låtet avancerat men roligt med alla de där möjligheterna ska kolla vidare på det senare, och så kanske vi ses på något jam. Har ställt in Jonas som namn där.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic är en bekväm switchboard så jag enkelt kan byta instrument. Har bl.a. satt upp kanaler för:
    - Talkback
    - Elgura jazz
    - Elgura dist
    - Line:ad Akustisk
    - Bas
    - Hammond (Blue II)
    - Trummor (2box-Gen16-SD3)

    Har inte kört backing tracks, men det är en möjlighet också förstås.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Startar inte överhuvudtaget utan asiogrejen. Fan. Måste väl våga mig på att fixa med det där.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Startar inte överhuvudtaget utan asiogrejen. Fan. Måste väl våga mig på att fixa med det där.
    Du kör på 48kHz?

  26. #26
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har bara ett roland externt ljudkort kopplat till min mac. Med asio. Min laptop krånglade dock men det var nätverkskortet. Nå det ör inte helt lätt att få till det med ljudkort. Och glöm inte att lyssna på serverljudet

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Två sena nätter på raken Efter midnatt verkar det hända saker! Så många fina musiker dyker upp! Så otroligt lärorikt!

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Träffade på progressive-folk på en av servrarna i eftermiddags! Hörde lite bekanta toner från (emulerad) GX-1 och Moog Modular. Hoppade in på bas så ELP-sättningen blev komplett. Det var "riktiga" ELP-låtar och inget jam... Mycket intressanta personer som jag skriver mer om i annan tråd.

  29. #29
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tror jag hörde dig på trummor tidigare idag... kan det stämma?

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror jag hörde dig på trummor tidigare idag... kan det stämma?
    Kan så vara... Testade latency mot ett par servrar... Sjukt svårt om det blir för mycket eftersom jag lyssnar på det som kommer tillbaka från servern!

  31. #31
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Intressant! Måste ta mig tid att stämma lutan en vacker dag och ge mig ut på det därna internet.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Träffade på progressive-folk på en av servrarna i eftermiddags! Hörde lite bekanta toner från (emulerad) GX-1 och Moog Modular. Hoppade in på bas så ELP-sättningen blev komplett. Det var "riktiga" ELP-låtar och inget jam... Mycket intressanta personer som jag skriver mer om i annan tråd.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Måste ta mig tid att stämma lutan en vacker dag och ge mig ut på det därna internet.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	maxresdefault.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	162,0 KB 
Id:	99278
    You just come down to the crossroads...

  34. #34
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ikväll tänkte jag testa detta. Beroende på hur mycket som strular är jag kanske inne om en timme eller så.

  35. #35
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Alla servrar är borta när man kollar underrubriker som jazz, rock etc.
    Kan bara ansluta till ’central server’.

    Samma för övriga, eller är det bara jag?
    💩

  36. #36
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Lite strul för min del. Ljudkortet mitt pallar inte 48 kHz vilket krävs av Jamulus. Får pilla lite till.

    Jag provade att koppla upp mig i alla fall. En Stockholmsbaserad server gav 3 ms ping vilket är sjukt lågt. Hoppas få något att funka under kvällen.

    Edit: Nä, det blir för bökigt just nu. Har ett RME-kort, men det sitter otillgängligt. Ordnar det, men inte ikväll. Spelar Rocksmith istället.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Varit lite för chokad för att hinna in på Jamulus, men kanske hinner in sent...

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-05-20, 22:04
  2. Spela in mp3 i realtid
    Av KlaverAnders i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 15:19
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-28, 15:19
  4. Spela midisignaler utan att spela över?
    Av outshape i forum Ableton
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-28, 17:15
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •