Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 109 av 109

Ämne: DIY 2021

  1. #61
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Blev faktiskt rätt nöjd med dem. Du, är du nöjd med dina små hjälparmar? Har kikat på dem men inte kommit för mig att beställa ännu. Ser ut att vara skön höjd på dem. Är lite fundersam dock iom att jag gillar att flippa kortet medan jag håller på. Har en likadan som din till höger i bilden. Funkar, men känns inte helt 100
    Både ja och nej. Att snabbt flippa är bara att glömma, men de är perfekta för mindre kort eller specialare, om man t.ex behöver använda två av armarna till att hålla kortet, och nummer 3/4 för att hålla det som behöver hållas på plats och lödas fast/ihop osv.

    De är mycket bättre än krokodilkäftarna eftersom de inte har några tänder som kan skada det som greppas. Dessutom är käkarna klädda med någon beläggning som gör skaderisken ännu mindre. Den tål värme hjälpligt också. Jag ska försöka leta upp några krokodilkäftar på långa böjbara armar med magnetfäste så de kan fästas på samma platta som de små.

    Produkten är inte perfekt i sig själv men väldigt flexibel, men som komplement till en sådan jag har är den kanon.

  2. #62
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Små framsteg i Norns-fabriken Tog ett gäng testskott innan jag fick till caset som jag ville, men är rätt så nöjd med hur det blev till slut. Tio stycken ska byggas - sen får det nog vara nog


  3. #63
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har alltid stört mig på att Kenton Pro2 inte har justerbar Aux-CV som t-ex Pro2000. Man kan ställa source och någon form av offset som inte ger mycket utslag, men inga större möjligheter att t.ex få negativ CV för att stänga ett filter.

    Så jag gjorde den här lilla voltage offset-manicken, och eftersom Pro2 innehåller både +15 och -15 var det enkelt att koppla in den internt.

    Mycket nöjd med resultatet!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pro2lo.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	97,4 KB 
Id:	101729

  4. #64
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Men, du har glömt decoupling kondensatorer ju.

  5. #65
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, du har glömt decoupling kondensatorer ju.
    Vet inte om de behövs eftersom detta bara är för att styra filter-CV. Hade det varit en mer exakt pitch-CV hade de kanske behövts för att undvika störningar.

    Den funkar fint utan i alla fall. Det är detta schemat jag använt:
    (men utan den inverterade utgången)

  6. #66
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om de behövs eftersom detta bara är för att styra filter-CV. Hade det varit en mer exakt pitch-CV hade de kanske behövts för att undvika störningar.

    Den funkar fint utan i alla fall. Det är detta schemat jag använt:

    Man brukar sätta dem nederst i skemat som del av strömförsörjningen då de är del av den, men inte kretsen i sig. Problemen du kan få är att strömförsörjningen belastas vid större ändringar av CV så att de andra kretsarna upplever instabilitet, så det är inte alltid enkelt att märka, men svajar not-cv lite vid snabba aux-cv ändringar, så är det på grund av det. Det är också olika hur mycket utslag du får baserat på ingångsmotstånd hos den maskin du styr...

    Här är en liknande krets där du kan se det i skemat:
    https://syinsi.com/wp-content/upload...2/schemv12.png

  7. #67
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ah, OK, tack för tipset - då ska jag hålla koll på om jag märker något, det är ju enkelt att sätta kondningar i så fall.

    Grejen är att detta är den fjärde Pro2 jag moddar på detta vis och jag har inte märkt något öht med de andra tre. Och de styr ju massa olika grejer från Minimoog till Polivoks.

    Men jag håller koll!
    Senast redigerat av Lackan den 2021-05-27 klockan 17:50.

  8. #68
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    1. Decoupling/bulk ska man alltid ha med. I detta fallet bör vädet ligga runt 10uF eftersom det handlar om långsamma förlopp. Standardvärdet 100n behövs inte då det inte förekommer snabba flanker på någon av signalerna.

    2. Det är en nackdel att ha Offset kopplad till första steget, då förstärkningen påverkar även offset. Oftast vill man kunna variera förstärkningen av nyttosignalen utan att offset rör sig. Men det kräver en OP till efter det första steget.

  9. #69
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack Erik, jag satte in två 1µF på matningen till kortet på Mush inrådan, funkar fint men märker ingen större skillnad. Men fortsättningsvis kommer jag vara mer noga med detta. Det kan ju komma kretsar där det spelar större roll.

  10. #70
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid stört mig på att Kenton Pro2 inte har justerbar Aux-CV som t-ex Pro2000. Man kan ställa source och någon form av offset som inte ger mycket utslag, men inga större möjligheter att t.ex få negativ CV för att stänga ett filter.

    Så jag gjorde den här lilla voltage offset-manicken, och eftersom Pro2 innehåller både +15 och -15 var det enkelt att koppla in den internt.

    Mycket nöjd med resultatet!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pro2lo.jpg 
Visningar:	31 
Storlek:	97,4 KB 
Id:	101729
    Snyggt!!

  11. #71
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Erik, jag satte in två 1µF på matningen till kortet på Mush inrådan, funkar fint men märker ingen större skillnad. Men fortsättningsvis kommer jag vara mer noga med detta. Det kan ju komma kretsar där det spelar större roll.
    Man brukar inte märka skillnad, framför allt inte i analoga kretsar. Skillnaden märks när man slarvar med avkopplingarna och det plötsligt glitchar/hickar.

  12. #72
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Små framsteg i Norns-fabriken Tog ett gäng testskott innan jag fick till caset som jag ville, men är rätt så nöjd med hur det blev till slut. Tio stycken ska byggas - sen får det nog vara nog

    Den syns inte ovan, men fi tusan vad smarrigt det ser ut med de två DoT du har sida vid sida. Har precis beställt de sista grejerna jag behöver till att göra klart min egen för nu har jag hållit på med megacommand på tok för länge.
    Och nej, jag ska inte ha de stora kromade knobs-en till de endlösa enkoderarna där..

    Lyckats få igång min Rectangular Thing hjälpligt också (den på vänstersidan utan knobs), lite småfix kvar bara att testa så.. Men den låter bra det lilla jag hört! Ser fram emot att leka mer. Helt klart ett bra bygge eftersom man bara släppte 20 ex av den färdiga modulen och det var väl 700-800 euro.. Huuuu..

    Men här är iaf en bild på mitt blygsamma rack.. eller en skiff är det ju iofs. Jag tänkte hålla nere modulantalet så mycket som mäjligt; varje modul ska stå på egna ben eller klara mycket, och så ska jag mha Silent Way och/eller BitWigs cv-verktyg, och kanske Reaktor, fylla på med allt modulärt jag behöver fast i mjukvaruväg. Alla moduler jag behöver som inte passar som mjukvara ska jag bygga, det är planen. Men det ska inte bli så mycket mer än så här, en QVCA som jag håller på med nu och sedan kanske ett Vult Freak - filter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	current_rack.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	459,2 KB 
Id:	101937

    Ballade ur totalt förra gågen jag fastnade i euro-träsket, men nu vet jag vad jag vill ha, och vad jag kan bygga, så då blir det mkt mer nischat och det trivs jag med.

    Stiliga lådor till Norns förresten! Du är en fena på lådor, bland annat.. Snyggt!

  13. #73
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ballade ur totalt förra gågen jag fastnade i euro-träsket, men nu vet jag vad jag vill ha, och vad jag kan bygga, så då blir det mkt mer nischat och det trivs jag med.
    Jag är fortfarande i den där första fasen Har inte riktigt fattat vad jag vaill ha eller vad jag ska ha det till, så jag fortsätter bygga (och felsöka )

    Stiliga lådor till Norns förresten! Du är en fena på lådor, bland annat.. Snyggt!
    Tack Riktigt nöjd med hur Norns blev faktiskt. Det blev en hoper vändor innan det blev "rätt", men där är ju 3D-printingen guld värd

    Förärade mig själv en uppgradering av lödstation. Min gamla Yihua har tjänat mig väl och ända tills jag prövade Wellern tyckte jag att äh, inte behöver jag nåt bättre än den. Men inte en chans att jag skulle gå tillbaka nu. Lycklig som en skitunge på julafton Dock behöver jag hitta en ny varmluftare nu

    Glad att den gamla hittat ett nytt hem också

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weller.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	102174

  14. #74
    deleted user
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	softube.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	102194

    Softube console 1 + fader + ett berra ljudis under. Allt jag behöver räcka inom räckhåll!

  15. #75
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Otroligt snyggt!

  16. #76
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fortfarande i den där första fasen Har inte riktigt fattat vad jag vaill ha eller vad jag ska ha det till, så jag fortsätter bygga (och felsöka )



    Tack Riktigt nöjd med hur Norns blev faktiskt. Det blev en hoper vändor innan det blev "rätt", men där är ju 3D-printingen guld värd

    Förärade mig själv en uppgradering av lödstation. Min gamla Yihua har tjänat mig väl och ända tills jag prövade Wellern tyckte jag att äh, inte behöver jag nåt bättre än den. Men inte en chans att jag skulle gå tillbaka nu. Lycklig som en skitunge på julafton Dock behöver jag hitta en ny varmluftare nu

    Glad att den gamla hittat ett nytt hem också

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Weller.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	102174
    Stiligt! Har kvar min station och den får hänga med ett tag till, är det något så blir det en uppsättning nya spetsar kanske. Har också en varmluftstation som jag ska lära mig bättre någon gång.... men om jag inte orkar så kränger jag den. Får se..

  17. #77
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	softube.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	102194

    Softube console 1 + fader + ett berra ljudis under. Allt jag behöver räcka inom räckhåll!
    Väldigt snyggt snickrat!

  18. #78
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	softube.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	81,2 KB 
Id:	102194

    Softube console 1 + fader + ett berra ljudis under. Allt jag behöver räcka inom räckhåll!
    Vackert snickeri Är det nån gammal bokhylla som fått sätta livet till?

  19. #79
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stiligt! Har kvar min station och den får hänga med ett tag till, är det något så blir det en uppsättning nya spetsar kanske. Har också en varmluftstation som jag ska lära mig bättre någon gång.... men om jag inte orkar så kränger jag den. Får se..
    Hade sjuk flax och sprang på en beggad för en överkomlig slant. Ny finns inte i min budget Bara ett av ställen kostar mer än min gamla Yihua

  20. #80
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Fick en förmodat trasig Roland FP-4 härförleden där det visade sig att problemet var nätdelen som var stendöd. Electrokit visade sig ha en passande nätdel (9VDC/2A), dock med fel polaritet, så lite lödarbete där.

    Det tillhörande stället hade också blivit slängt (dock fanns beslagen kvar), så efter lite funderande så blev det lite hemmasnickarnde med hjälp av ett vitt hyllplan (2480x250mm) från Bauhaus, där jag också fick det snyggt sågat i tre delar (602, 602 och 1275 mm), samt sex 60mm trallskruv som blivit över från ett tidigare projekt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2542.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	845,6 KB 
Id:	102226

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2535.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	816,4 KB 
Id:	102227
    Senast redigerat av ricard den 2021-06-30 klockan 20:48. Anledning: Förtydligande

  21. #81
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Bästa sortens hård diy!

  22. #82
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Nästa projekt: Jag har alltid velat ha en vridtrafo för att kunna långsamt mata på nätspänning vid testning av tvivelaktiga apparater (även om jag klarar mig ganska bra med 220/110V-omkopplaren på min isolationstransformator), och lyckades hitta en ganska så nätt på Tradera nyligen, dock utan ordentligt hölje. Stora plastlådor som rymmer vridtransformatorer är dock både svåra att hitta och dyra visar det sig, tills jag kom på idén att kolla efter installationsboxar för elinstallationer, och hittade en låda i nästan perfekt format på Biltema för under hundralappen. Kanske inte det snyggaste med alla ansatserna till anslutningshål runtom, men perfekt för labutrustning.

    Biltemaursprunget till trots så verkar plasten ganska tålig (den åkte på diverse smällar när jag borrade och höll på med den).

    Gummitejpen runt ett segment av den (egentligen inte nätspänningsmässiga) tvåledaren markerar var ledarna är separerade, så man kan komma åt och mäta sekundärströmmen med en tångamperemeter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	variac-rw.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	98,9 KB 
Id:	102271

  23. #83
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Häpp! Fick äntligen byggt klart min Dust Of Time, och fick tag i de knobs jag ville ha.. svindyra var de.. tme hade dessa från cliff, samma som används på disting t.ex. men de kostar 23 spänn styck.. tur jag inte behövde köpa till min rectangular thing..

    Så här blev resultatet iaf, och gött låter den!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dot_.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	339,1 KB 
Id:	102340

  24. #84
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Häpp! Fick äntligen byggt klart min Dust Of Time, och fick tag i de knobs jag ville ha.. svindyra var de.. tme hade dessa från cliff, samma som används på disting t.ex. men de kostar 23 spänn styck.. tur jag inte behövde köpa till min rectangular thing..

    Så här blev resultatet iaf, och gött låter den!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dot_.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	339,1 KB 
Id:	102340
    Attans va snygga de är, dom där rattarna Grattis till en riktigt sjukt skön modul!!

  25. #85
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Hur fungerar det med moms från Storbritannien nu? Tänkte beställa några grejer från Thonk, till ett värde av £103.68
    (includes £17.28 GB VAT 20%).

    Hamnar det ytterligare ~25% ovanpå det?

  26. #86
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det finsn en tråd om detta men kort: säljaren (om det är en firma) drar av landets moms (VAT i detta fall), men du betalar moms i Sverige. Men som sagt detta är väl utrett i en tråd om just nya EU-regler.

  27. #87
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Minns att det fanns en tråd men hittade den inte! edit: Hittade den

  28. #88
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tänkte mest att den var ganska späckad med alla regler och, inte minst, erfarenheter.

  29. #89
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jösses så länge sen man la upp något nytt här men nu är det nästan klart. Ska bara rita om panelen så jag blir nöjd...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210822_160551-01.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	102805

    Det är en oscillator och låter typ så här: (en rå live tagning, inget filter, lite delay efteråt.)
    https://soundcloud.com/lazerkind/i-dont-do-subtle
    Senast redigerat av lazerkind den 2021-08-23 klockan 12:21.

  30. #90
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jösses så länge sen man la upp något nytt här men nu är det nästan klart. Ska bara rita om panelen så jag blir nöjd...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210822_160551-01.jpeg 
Visningar:	18 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	102805

    Det är en oscillator och låter typ så här: (en rå live tagning, inget filter, lite delay efteråt.)
    https://soundcloud.com/lazerkind/i-dont-do-subtle
    Ösigt! Bra jobbat! Vad är det för något? (Oscillator jo, men vad för typ?)

  31. #91
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fungerar det med moms från Storbritannien nu? Tänkte beställa några grejer från Thonk, till ett värde av £103.68
    (includes £17.28 GB VAT 20%).

    Hamnar det ytterligare ~25% ovanpå det?
    Thonk verkar ha koll på momsen (har sålt dit) och så det ska bara bli en gång.

  32. #92
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ösigt! Bra jobbat! Vad är det för något? (Oscillator jo, men vad för typ?)
    Tack
    Det är en digital sak med 3 signaler ut.
    Main,
    Swarm,
    Sub.
    Samt en mix ut av dessa tre med ställbara nivåer.

    Main har en intern PM oscillator för att vråla lite mer.
    Det mesta cv-bart, det blir nog tydligare när jag är klar med panelen.

    Den är nog lite för het i nivåerna egentligen men jag gillar ju dist

  33. #93
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack
    Det är en digital sak med 3 signaler ut.
    Main,
    Swarm,
    Sub.
    Samt en mix ut av dessa tre med ställbara nivåer.

    Main har en intern PM oscillator för att vråla lite mer.
    Det mesta cv-bart, det blir nog tydligare när jag är klar med panelen.

    Den är nog lite för het i nivåerna egentligen men jag gillar ju dist
    Spännande, kul att se panelen sen. Vad är det för system/processor? När du säger "het i nivåerna", menar du utsignalen på oscillatorerna?

  34. #94
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Första och sista diy jobbet för året.

    Midas venice f24, mod för att få samtliga mono outputs post fader ist för pre. 16 jävligt pyttesmå smd jumpers som behövdede byta plats. Greta hade varit stolt då jag återanvände samtliga smd jumpers.

    Se länkad pdf om någon annan skulle behöva göra samma mod: https://docdro.id/5O9EJFw

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.png 
Visningar:	18 
Storlek:	1,90 MB 
Id:	102927
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	97,0 KB 
Id:	102928
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	102929

  35. #95
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av aabbcc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	1,02 MB 
Id:	102929
    Åhfyfan... Deathwish..? (imponerad)

  36. #96
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åhfyfan... Deathwish..? (imponerad)
    Dom såg mkt större ut på bilder tilliander hade postat haha...Men det gick fint

    Edit: ska erkännas att en försvann så fick ta ett gammalt ben från ett motstånd ¯\_ (ツ)_/¯

  37. #97
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Tröttnade på att alltid behöva gräva fram den understa boxen Behöver tweakas lite, men verkar lovande


  38. #98
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Inte klar ännu, men kan ine låta bli att posta en WIP-bild Ingen magisk rök så här långt i alla fall


  39. #99
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Trög start på året. Men nu är jag igång.
    Byggde klart min rat-klon (slew rat-diy-variant). Igår. Låter fruktansvärt bra.
    Byggde en €-nätdel idag. Hade köpt strömpucken (typ ett år sedan), fick inte tummen ur. Funkar direkt och gjord av saker jag hade liggande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6B76517A-C77C-4E26-85D5-1F0412E18589.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	380,1 KB 
Id:	103551

    Har också bytt potar i en microverb (1) häromveckan. Det var inget kul.

    Sen har jag caddar en euro-modul, byggt ihop den (igår) och startat den idag. Den tycks funka som den ska. PUST. Är nog det mest komplicerade kortet jag har ritat (inte jättekomplicerat iofs) men jag har en lång rad slarv-kort jag har shoppat som har haft olika puckade fel. Så det är ju kul att mötas av ljud istället för en lukt, när man slår på den.

    Sen har jag lagat en ulltröja, okjat+tjärat en vandringsstav, och mina kängor, och gjort en ny krok till disktrasan av ståltråd (plastkroken knäcktes). Med mera.

  40. #100
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Året är ju nästan slut men man nollar väl sina konton vid årsslutet. På tal om inget, var köpte du strömpucken??




    Jag hade slarvat bort en gjutform men i måndags blev det en högtalarlåda i alla fall. Här är bafflen. Den ska bränna klart och sedan putsas och behandlas efter alla konstens regler. "Lådan" är ett betongrör, ytterdia 19cm och djup ca 22 cm.
    Jag ska till Panduro imorgon och hoppas hitta grön pulverfärg att färga betongen med när jag gjuter nästa högtalare. Tänker en grön och en röd baffel så man vet vilken som är höger resp vänster.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1188.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	140,0 KB 
Id:	103558

  41. #101
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Året är ju nästan slut men man nollar väl sina konton vid årsslutet. På tal om inget, var köpte du strömpucken??

    Jag hade slarvat bort en gjutform men i måndags blev det en högtalarlåda i alla fall. Här är bafflen. Den ska bränna klart och sedan putsas och behandlas efter alla konstens regler. "Lådan" är ett betongrör, ytterdia 19cm och djup ca 22 cm.
    Jag ska till Panduro imorgon och hoppas hitta grön pulverfärg att färga betongen med när jag gjuter nästa högtalare. Tänker en grön och en röd baffel så man vet vilken som är höger resp vänster.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1188.JPG 
Visningar:	6 
Storlek:	140,0 KB 
Id:	103558
    Strömpucken var nog från någon drake men finns på electrokit nu. Under strömförsörjning/fasta

    Betong!! Kul.

  42. #102
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	C8EAA802-FA67-47C5-B74C-8B505044D85E.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	288,2 KB 
Id:	103664

    Adapterdosa till mitt oscilloskop/funkis/grej. Hoppas slippa dutta med pill-kablar nu. Mini-tele på oscilloskop och funkis 1, stor dele på dito 2. Och banan på allt, inkl strömförsörjningen (som verkar fuckad i mjukvaran men inte är något jag har använt än)

  43. #103
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFB66BAA-4DA8-472C-81F1-D12C1EDCB41F.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	372,7 KB 
Id:	103672

    Tog bort ett ohörbart pip.

    Bananlådan är riktigt nice!! Kan ha banan till en prob och tele till mixern, så kan jag lyssna på det jag probar. Jättebra.

  44. #104
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fick ett sms av en kompis:

    Du som pysslar med sånt, tror du man kan löda ihop den där och få funktion? Det är givaren/termometern till vår golvvärme som barnen bröt av. Nu har golvvärmen svårt att veta hur varmt det är i rummet...

    Jag gissade på "ja", vad säger ni som kan mer än jag?


  45. #105
    Barthaarschneider
    Barthaarschneider är inte uppkopplad

    Senior
    Det är en (före detta) gasfylld kapillärrörstermostat.
    Billigast och enklast att byta.
    Tyvärr.

  46. #106
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Tack!

    Har skickat vidare det till kompisen.

  47. #107
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Snickrat lite. Tyvärr slant jag lite när jag såhade ut gavlen till Crave men det syns ju knappt (). Ekplank, betsad och vaxad massa gånger. Svårt hitta en färg som går ihop med orange, men detta får duga.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1788.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	104235

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1789.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	126,3 KB 
Id:	104236

  48. #108
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snickrat lite. Tyvärr slant jag lite när jag såhade ut gavlen till Crave men det syns ju knappt (). Ekplank, betsad och vaxad massa gånger. Svårt hitta en färg som går ihop med orange, men detta får duga.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1788.JPG 
Visningar:	15 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	104235

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1789.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	126,3 KB 
Id:	104236
    Snyggt!

  49. #109
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Ska försöka skaffa svarta skruvar.

Liknande ämnen

  1. Synthmunk 2021
    Av Firechild i forum Allmänt om musik
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2022-01-05, 13:58
  2. Nominera till Manifestgalan 2022
    Av gazt i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 08:45
  3. Midique Midicontrollers - Crowdfunding börjar jan 2021
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-12-24, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •