Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 421 till 480 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #421
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Tack. Nu är det paus här ett tag. Vi får se tills när.

    edit: Öppen igen...

  2. #422
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lite historiskt perspektiv på problematisk ungdom i utsatta områden...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	UngKrimDN1956.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	1,46 MB 
Id:	103780
    Hade "samhället" verkligen velat nåt annat så hade vi haft nåt annat... Debatten är ju densamma efter snart 70 år.

    (I samma tidning finns en artikel om skattefrihet för glass, som skulle räknas som mycket nyttigt livsmedel och inte som konfekt. Där har vi däremot ändrat lite inriktning, för det var väl viktigare...)

  3. #423
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite historiskt perspektiv på problematisk ungdom i utsatta områden...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	UngKrimDN1956.jpg 
Visningar:	89 
Storlek:	1,46 MB 
Id:	103780
    Hade "samhället" verkligen velat nåt annat så hade vi haft nåt annat... Debatten är ju densamma efter snart 70 år.

    (I samma tidning finns en artikel om skattefrihet för glass, som skulle räknas som mycket nyttigt livsmedel och inte som konfekt. Där har vi däremot ändrat lite inriktning, för det var väl viktigare...)
    Yes, och framtidens cyberpunk hip hop kids kommer nog vara ännu extremare. När de glider runt på sina Voi-drönare ovanför en stadsbild som badar i neon. När de inte är hemma och spelar den alldeles nya delen i gansterrapsimulatorn GTA-XX VR Edition.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-11-01 klockan 03:16.

  4. #424
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Det partyknarkas jäkligt mycket mer i Tyskland... trots det - en helt annan skjutning per capita ratio. Är nog för att gangsterrap funkar uselt på tyska.

  5. #425
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast (delar av) tyskland har annan politik kring sånt vi i sverige kallar knark. Så det påverkar väl en del.

  6. #426
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast (delar av) tyskland har annan politik kring sånt vi i sverige kallar knark. Så det påverkar väl en del.
    Den tanken har också slagit mig. Får mig att tänka en del på hur många tidigare gangsterrappare (Jay-Z t ex) och rap producenter i usa. Slagit sig in på entreprenörsspåret med laglig marijuana och dess kringprodukter.

    Däremot finns det ett land som är lite av en paradox i det avseendet i europa. Och det är väl nederländerna. Som trots en väldigt liberal inställning i frågan har en hel del problem med gangsters. Inte koll på deras rapscen/gangster rap dock. Så det är nog lite OT. Bara en liten geografisk reflektion.

  7. #427
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nederländerna
    ...
    deras rapscen/gangster
    Dom har ju Snollebollekes...

  8. #428
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har ju Snollebollekes...
    *googlar lite*

    Hmm what’s this..?

    ” Genres
    Carnavalskraker, Après-ski”

  9. #429
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den största skillnaden mellan 90-talet och idag är att grafiken är bättre i GTA-V än GTA-1 & 2

    Givetvis inte GTA kärnan i problemet. Men det hade givetvis varit bättre för vissa personer, som kommit in på brottets bana. Om de hade konsumerat lite mer varierad kultur. Än enbart den våldsförhärligande varianten. Det är tyvärr mycket kids idag som har GTA och Gangster Rappare som förebilder. På 90-talet var vapen inte alls lika tillgängliga dock. Det har skett en markant ökning av uppborrade replikor/startpistoler och tillgänglighet via darknet/postorder osv. Detta också pga dessa är lagliga i t ex Tyskland. På 80-talet/tidigt 90-tal var inte ens Sverige med i EU, så det var inte alls samma öppna gränser. Vapnen flödar in, oavsett ”kultur” för det finns en efterfrågan.

    Det är tragiskt att den amerikanska kulturen/ganster rapen anammats fullt ut nu. På 90-talet var svensk Rap lite mer wannabe gangsta Rap. Nu är den desto mer som den amerikanska förlagan.
    Fast hela västvärlden har tillgång till precis allt det du nämner men har sjunkande brottslighet. Sverige är enda undantaget i väst med ökat grovt våld.

  10. #430
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast hela västvärlden har tillgång till precis allt det du nämner men har sjunkande brottslighet. Sverige är enda undantaget i väst med ökat grovt våld.
    Tråden vart tillfälligt låst pga dessa vapen/politiska diskussioner. Vi kanske ska fokusera mer på musiken istället? Finns gott om övriga plattformar att diskutera det du tar upp.

    Den här tråden är dessutom väldigt bred i sitt omfång, och handlar om Svenska rapscenen i stort. Men givetvis är negativa aspekterna och gangster rapen det enda som folk vill diskutera.

    Jag vill tro att det finns en motvikt där ute, men att den aktivt väljs bort för den saknar chockvärdet/dramatiken. Finns det några rekomendationer på positiv/kreativ ny Svensk Rap så är jag väldigt intresserad. Har väldigt dålig koll på Svensk Hip Hop från 10-talet fram till idag.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-11-01 klockan 17:24.

  11. #431
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Om det får rappas på engelska så vill jag slå ett slag för The Dishonest Few.


    https://youtu.be/40oY7tqZhks

  12. #432
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråden vart tillfälligt låst pga dessa vapen/politiska diskussioner. Vi kanske ska fokusera mer på musiken istället? Finns gott om övriga plattformar att diskutera det du tar upp.

    Den här tråden är dessutom väldigt bred i sitt omfång, och handlar om Svenska rapscenen i stort. Men givetvis är negativa aspekterna och gangster rapen det enda som folk vill diskutera.

    Jag vill tro att det finns en motvikt där ute, men att den aktivt väljs bort för den saknar chockvärdet/dramatiken. Finns det några rekomendationer på positiv/kreativ ny Svensk Rap så är jag väldigt intresserad. Har väldigt dålig koll på Svensk Hip Hop från 10-talet fram till idag.
    Absolut! Det jag bara ville poängtera att det är hänförligt till hederskultur som bland annat svensk gangsta rap upprätthåller och inte så mycket annat. Flera rappare är högt uppsatta inom kriminella nätverk och ligger bakom massor av misär. Och det är dessa personer som det offentliga ska bojkotta likt man gör med vit maktmusik. De som gör gangsta rap och förhåller sig på rätt sida av lagen har jag inga problem med. De är de som inte gör det som är mitt problem.

    Vad gäller ny svensk rap är jag tyvärr väldigt dåligt bevandrad. Jag är kvar i boom bap träsket och har väldigt svårt för det ”nya” sound genren har anammat. Jag vill ha samplingar och smuts.

  13. #433
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Det är inte purfärskt eller gangsterrap, men jag gillar Dödfödd skarpt (det finns dock ett black metal-band med samma namn (som dessutom består av en 99)).


    https://youtu.be/Vlq-zlrE8Mw

    Tveksam om skivorna finns på Spotify, han har själv lagt upp en del på Youtube.

  14. #434
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Det jag bara ville poängtera att det är hänförligt till hederskultur som bland annat svensk gangsta rap upprätthåller och inte så mycket annat. Flera rappare är högt uppsatta inom kriminella nätverk och ligger bakom massor av misär. Och det är dessa personer som det offentliga ska bojkotta likt man gör med vit maktmusik. De som gör gangsta rap och förhåller sig på rätt sida av lagen har jag inga problem med. De är de som inte gör det som är mitt problem.

    Vad gäller ny svensk rap är jag tyvärr väldigt dåligt bevandrad. Jag är kvar i boom bap träsket och har väldigt svårt för det ”nya” sound genren har anammat. Jag vill ha samplingar och smuts.
    Jag förstår, jag är också rätt stuck i 80/90-talets Hip Hop, och i viss mån 00-talet. Det finns ju helt klart mycket att hämta i den tidens estetik. Vilket många gör än idag, i vart fall i det jag hört i Hip Hop från utlandet.

  15. #435
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Vi pausar tråden... Igen.

    EDIT:
    Tråden är upplåst och jag vill ta tillfället i akt att påminna att den inte handlar om cbd/thc.

  16. #436
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Inte tråden kanske, men den gangsterrapkriminalitet som diskuteras handlar rätt mycket om kontroll över distrubutionen av THC. Att det berörs är fullt berättigat. Visst, nånstans går väl gränsen för vad som är "musikrelaterat", men var är högst diskutabelt. Går den vid dessa rapgangsters, eller vid de som FAKTISKT tjänar de stora pengarna t.ex. H.A. och "syrianerna" (ja så kallas de som sköter logistiken genom Europa enligt de smågangsters jag träffat genom åren.)

    Att bryta denna kedja kan vara en metod för att komma åt delar av den ruttna absurda skitmusikrörelsen.

    Var detta för politiskt så må nån anmäla posten så den kan raderas

  17. #437
    Noodles
    Noodles är inte uppkopplad

    Avstängd
    det är fantastiskt att de t går att lösa samhälls problem genom att för bjuda vis sorts musik i radio

  18. #438
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte tråden kanske, men den gangsterrapkriminalitet som diskuteras handlar rätt mycket om kontroll över distrubutionen av THC. Att det berörs är fullt berättigat. Visst, nånstans går väl gränsen för vad som är "musikrelaterat", men var är högst diskutabelt.
    [admod]

    Må så vara, men dessa inlägg ligger också kvar. Det som raderades hade verkligen ingenting med tråden eller ämnet att göra. Tråden handlar inte om kriminal- eller narkotikapolitik.

  19. #439
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    @Noodles: Vet inte vilken musik du menar, eller vilken kanal, eller varför du tror att samhällsproblem kan lösas med censur. (Ironi är sååå 90tal )

    Men faktum är ju att 99% av all musik som görs förbises. De som gör spellistor på radio, och då i synnerhet "hitradio" har en agenda hursomhelst. Att
    1. exkludera en låt för att den inte anses hipp nog (i den smala fåra av pop man bestämt ska vara populär) är en sak, att 2. exkludera en låt för att det visat sig att en artist inte bara skriver samhällsskildrande historier utan faktiskt svart på vitt menar de hot som framförs är en annan. Jag tycker personligen att det första exemplet är en sämre anledning till exkludering än det andra.

  20. #440
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Cringe.

  21. #441
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Raderat då det inte gällde scenen, men möjligen var absurt men definitivt politik. Låt inte tråden spåra.

  22. #442
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Raderat då det inte gällde scenen, men möjligen var absurt men definitivt politik. Låt inte tråden spåra.
    Jag förstår. sorry var menat med glimten i ögat. Det var trådens namn som jag tyckte summerades i den länkade rappen, då framförandet var lagom absurt.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-12-08 klockan 16:31.

  23. #443
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Umgicks med gängkriminella rappare i helgen och en sak slog mig. De vet ju inte vad hiphop är för nåt. De har ingen aning om och bryr sig inte om elementen eller ens storhetsperioderna på 80 o 90talet. De tyckte mina beats var svinkonstiga och jag försökte förklara att det var så här man gjorde förr i tiden. De fattade fan ingenting. Men jag ska lära ungjävlarna för fuck de kunde spotta.
    Kenny black berör lite samma sak häromveckan i dansmusikpodden.

    Tips om var man promotar svensk g-rap mottages tacksamt.

  24. #444
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Intressant! De fenomenet finns i all musik. Nån kan nåt jävligt bra, och man tror att de därför kan det som "hänt innan" men det är bara historien som fortsätter Har träffa folk som skriver avancerade sånger på sin gitarr, men det visar sig sen att de inte har en aning om vad som är ett C-dur, eller att de aldrig nånsin ens reflekterat över sambandet Tonika, Subdominant, Dominant. Fantastiskt är det.

    Hejar på dig Trash! Lär dem väl

  25. #445
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! De fenomenet finns i all musik. Nån kan nåt jävligt bra, och man tror att de därför kan det som "hänt innan" men det är bara historien som fortsätter Har träffa folk som skriver avancerade sånger på sin gitarr, men det visar sig sen att de inte har en aning om vad som är ett C-dur, eller att de aldrig nånsin ens reflekterat över sambandet Tonika, Subdominant, Dominant. Fantastiskt är det.

    Hejar på dig Trash! Lär dem väl
    Tack. Första spåret på mastering nu. Sån total jävla BANGER. Lätt det hårdaste jag gjort.
    Men grejen är ju lite sorglig. Han som rappar kände sig tvungen att gång på gång ursäkta sig att det inte var hans typ av beats o hålla upp nån fasad mot sin posse fast han uppenbart tyckte det var skitkul. Och jag såg igenom han va medelklass med akademiska föräldrar och skitsnäll men låst i sin g-identitet. Drömtänker att vi får en jävla hit här och låser upp nåt i hela den här totalt stagnerade scenen.
    Back till electro o amens o funken.

  26. #446
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja verkligen. När HipHop var en konstart som folk uttryckte sig med, i ord OCH musik! Nu är det så jävla copy-pastat och autotunat monotont. Starta en re-revolution mannen

  27. #447
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Får jag vara med?

  28. #448
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De vet ju inte vad hiphop är för nåt. De har ingen aning om och bryr sig inte om elementen eller ens storhetsperioderna på 80 o 90talet.
    Det är ju ganska uppenbart när man lyssnar, att det som ofta kallas hiphop är nåt helt annat utan märkbar koppling. Ja men precis som house!


    https://youtu.be/1QWEPdgS3As

  29. #449
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Här är ju min samling beats jag "försökt" få ut i över 10 år nu.
    https://soundcloud.com/miaz-laserque...social_sharing
    Ett av dom är tom från 2004, men lite upphottat.
    Senast redigerat av miaz den 2022-03-15 klockan 15:53.

  30. #450
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    På tal om autotune tyckte jag detta var ett bra avsnitt av Netflixserien This is pop: https://www.imdb.com/title/tt14155414/

    Och även det här avsnittet av Lokko i P2:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/den...kalpsykedelian

    “ Är auto-tune en mer revolutionär uppfinning än elgitarren eller synten? Om detta dryftas det i veckans Lokko i P2 med utgångspunkt i superproducenten Arcas nya albumsvit Kick I - IV.”

  31. #451
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Gillar utvecklingen på tråden. Bra styrt!

  32. #452
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om autotune tyckte jag detta var ett bra avsnitt av Netflixserien This is pop: https://www.imdb.com/title/tt14155414/

    Och även det här avsnittet av Lokko i P2:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/den...kalpsykedelian

    “ Är auto-tune en mer revolutionär uppfinning än elgitarren eller synten? Om detta dryftas det i veckans Lokko i P2 med utgångspunkt i superproducenten Arcas nya albumsvit Kick I - IV.”
    Intressant avsnitt av This Is Pop! Tas upp i Ronsons dok på AppleTV också.

    Tack för tips om Lokko i P2. Har helt missat. Dags att följa och lyssna!

  33. #453
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/2N1liztehz8

    Svensk hiphop har blivit absurt bra!

  34. #454
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/2N1liztehz8

    Svensk hiphop har blivit absurt bra!
    Gah. Var har de samplat/snott basgången ifrån? Jag känner ju igen den så inihelvete men kommer inte på originallåten.

  35. #455
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gah. Var har de samplat/snott basgången ifrån? Jag känner ju igen den så inihelvete men kommer inte på originallåten.

    https://youtu.be/tUBVEKzsZ-k

  36. #456
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så var det ja. Tack. <3 (jag upptäckte Alyans i höstas (!) och har lyssnat skitmycket på den men kopplade verkligen inte )

  37. #457
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/2N1liztehz8

    Svensk hiphop har blivit absurt bra!
    Ja jävlar

    Underbar videokamera-grain. Undrar om det är filter eller faktiskt filmat på VHS-C.

  38. #458
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

  39. #459
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

  40. #460
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Jag ha sett rapport om tråden och avvaktar fler admods som chippar in tankar. Därför pausar jag tråden så länge...

    edit 20:03:

    Tråden är nu rensad från svensk skolpolitik, med citat och svans. Ni var överens själva om att det var politik, så återgå till hiphopens absurditet om ni vill prata här.

  41. #461
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    @Outshape, nice Yung Lean låt. Dokumentären om honom var för övrigt något av det bästa och även absurdaste jag sett på SVT på länge. Den dokumentären kostar på Apple TV, så väldigt nice att SVT köpte in den. Tycker det var intressant med de psykedeliska influenserna i Yung Leans musik. Och även hans estetiska särprägel, rätt mörkt och skruvat emellanåt.

    Är rätt typiskt PK-jante också att han är sjukt stor utomlands men knappt spelas/omtalas alls i svensk media. Trots att han även är fett poppis bland svenska TikTok kidsen. (Känns som det är dags för generationsskifte i media överlag.)

    Yung Lean bör vara Sveriges i särklass mest framgånsrika Hip Hop export? Kanske därför han inte riktigt blivit folkkär här ännu, pga att det är mer amerikanskt än den svenska Hip Hop scenen vanligtvis brukar behöva vara för att gå hem i stugorna. Det blir kanske inte lika trallvänligt som Timbuktu på svenska. Det är trist, för det ger intrycket av att de med inflytande bestämt att denna genre är mindre värd. Jämfört med t ex svensk House musik, som hyllats till skyarna i svensk media.

    Dock så verkar Yung Lean blivit mer erkänd här på hemmaplan på senare tid, med bokning på någon stor festival/festivaler? Här till sommaren.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-15 klockan 08:59.

  42. #462
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/2N1liztehz8

    Svensk hiphop har blivit absurt bra!
    Är det bra … eller är det hippt? 😌

  43. #463
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bra … eller är det hippt? 😌
    Hippt Hop?

  44. #464
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bra … eller är det hippt? ��
    Är det ens hiphop? Snott hela grunden till låten, är det det som gör det till hiphop?
    Jag är nog bara gammal men jag kallar detta hip pop.

    /tar av sig läsglasögonen och fortsätter lyssna på ”Lookin for the perfect beat”

  45. #465
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det ens hiphop? Snott hela grunden till låten, är det det som gör det till hiphop?
    Jag är nog bara gammal men jag kallar detta hip pop.

    /tar av sig läsglasögonen och fortsätter lyssna på ”Lookin for the perfect beat”

    https://youtu.be/njCjDn_N3xs

  46. #466
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Musikförläggarna slutar dela ut priser till brottsmisstänkta artister

    Https://www.svt.se/kultur/musikforla...rningspersoner

  47. #467
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    "Är censur vägen framåt för gangsterrappen?

    I Storbritannien kan rappare tvingas få sina låttexter godkända av polisen i ett försök att minska gängvåldet, och musikvideor plockas ner från Youtube. Vissa menar att det haft en livräddande effekt, andra att det kränker yttrandefriheten. Skulle en liknande strategi mot gangsterrap kunna införas i Sverige?"

    Ülkü Holago i Dagens Nyheter:
    https://www.dn.se/kultur/ar-censur-v...angsterrappen/

  48. #468
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Är censur vägen framåt för gangsterrappen?
    Jag hoppas inte det. Om vi inte pratar självcensur baserad på insikt. Då har jag inga problem med det.

    Att unga människor skrivit arga texter i alla tider är inget nytt. Att det sprids bland ungdomar är också givet. Att de hyllas på bästa sändningstid och i pressens musikkrönikor kan jag isf se som ett större problem. Men det får stå för dessa krönikörer.

    #ungewertherhadedetintehellersåroligt

  49. #469
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Censur inom konsten är ju ett supersvårt ämne.
    Det självklara, tycker jag iallafall, är ju att säga, nej ingen censur på konst.
    En gräns, som jag antar redan finns i Sverige, (eller finns det?) är ju att texten håller sig till svensk lag.

    Men jag tror att alla som säger nej till censur av sångtexter, ändå har en personlig gräns vad som får sägas om man tänker lite längre.

    Och det här rör ju 99musik också, nu har det väl inte varit något problem hittills, men vad händer om någon skulle lägga upp en låt med en riktigt osmaklig text, som de flesta tar illa upp av, men ändå inte bryter mot lagen?

  50. #470
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och det här rör ju 99musik också, nu har det väl inte varit något problem hittills, men vad händer om någon skulle lägga upp en låt med en riktigt osmaklig text, som de flesta tar illa upp av, men ändå inte bryter mot lagen?
    Det ska verkligen mycket till för att musik bör plockas bort här imo. Det finns massa musik som handlar om provocerande eller olagliga saker, men när musiken i sig blir olaglig, typ hets mot folkgrupp, då är det en annan sak.

  51. #471
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Är censur vägen framåt för gangsterrappen?

    I Storbritannien kan rappare tvingas få sina låttexter godkända av polisen i ett försök att minska gängvåldet, och musikvideor plockas ner från Youtube. Vissa menar att det haft en livräddande effekt, andra att det kränker yttrandefriheten. Skulle en liknande strategi mot gangsterrap kunna införas i Sverige?"

    Ülkü Holago i Dagens Nyheter:
    https://www.dn.se/kultur/ar-censur-v...angsterrappen/
    Det där är väl både sant och inte sant? Brittisk drill och drill i allmänhet är mångt och mycket byggt på faktiska brott, så när det plockats ner har jag förstått det som att musiken har tydlig gängkoppling och uppmuntrar till specifikt våld eller handlar om våld som rapparen och dess entourage begått snarare att de är musikpolis.

    Du och jag är överens om att ungdomar länge använt musik som ett sätt att flytta gränser och utmana, men också som escapism eller som en musikalisk dagbok runt sin värld och omgivning. Det sagt vill jag ändå påstå att den drill-inspirerande svenska rappen mer har formen av en självstärkande våldscykel än tidigare musikaliska genres, då musik och förväntningar utifrån musiken formar rapparna och deras entourages livstil med hjälp av en uppmärksamhetsekonomi i form av sociala medier.

    Personligen tror jag inte på att rappare ska få sina låttexter godkända av polisen, det är utanför deras kompetenscirkel och utpekande mot en specifik musikstil. Att en sådan strategi ändå skulle kunna införas i Sverige, absolut, men det kommer inte minska gängrelaterad rap. Då verkar den strategi som bland annat Chicago-polisen använt för att minska gängbildning mer effektiv; där de samlat gäng som de haft span på, visar vad de samlat in och informera om vilka straff det ger och hur det kommer att följas upp och ger dem valet mellan ett slags exitprogram som ibland även ger amnesti för mindre förseelser eller punktmarkering mot dem, deras vänner och deras familj tills de åker in. Musiken är bara ett symptom.

  52. #472
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Blir det ett "förbud" så spelar det nog rakt i händerna på de som vill skriva såna texter. Som en bekräftelse på hur hårda och "A.C.A.B."-trogna de är. Släppa musik kan de göra fritt på en mängd plattformar ändå, pseudoanonymt om det behövs. Kommer bli det nya balla bland småbarnen som utgör lyssnarbasen.

  53. #473
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då verkar den strategi som bland annat Chicago-polisen använt för att minska gängbildning mer effektiv; där de samlat gäng som de haft span på, visar vad de samlat in och informera om vilka straff det ger och hur det kommer att följas upp och ger dem valet mellan ett slags exitprogram som ibland även ger amnesti för mindre förseelser eller punktmarkering mot dem, deras vänner och deras familj tills de åker in. Musiken är bara ett symptom.
    Hade aldrig fungerat här med våra straff och rabatter. Man garvar åt nivåerna här.

  54. #474
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ken Rings text från 1999 aktualiserades nu när han är med i SVTs min sanning.

    "Sen drar vi till slottet och våldtar Madeleine”

    Som han säger så är det såklart en metafor, han hade inte tänkt våldta henne på riktigt.

    Men intressant att fundera på hur en text som uppfattades som cool av hans lyssnare då, skulle tar emot idag.

    Idag tror jag inte det uppfattas lika fräscht av en svensk artist att göra uppror mot överheten genom att våldta kvinnor.

  55. #475
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ken Rings text från 1999 aktualiserades nu när han är med i SVTs min sanning.

    "Sen drar vi till slottet och våldtar Madeleine”

    Som han säger så är det såklart en metafor, han hade inte tänkt våldta henne på riktigt.

    Men intressant att fundera på hur en text som uppfattades som cool av hans lyssnare då, skulle tar emot idag.

    Idag tror jag inte det uppfattas lika fräscht av en svensk artist att göra uppror mot överheten genom att våldta kvinnor.
    Inte var det väl asfräscht då heller. De som tyckte det var coolt då kanske tycker det är coolt fortfarande, vad vet jag. Däremot har det imo varken nu eller då kvalat in som ett hot, värt för polisen att lägga sig i.

  56. #476
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dels var väl Ken själv i sin kanske väckaste period då om man får tro "litteraturen". Så han slängde ur sig det sjukaste han kom på just då för effektens skull, och media var ju där så genklang skulle det definitivt bli. Dels var väl de flesta fans då som nu rätt små och tyckte allt sin idol sa var coolt. Ett riktigt hot mot Madde eller slottet var det såklart aldrig på riktigt, men visst är det så att orden han använde har fått allvarligare klang idag än då.

    Jag tror för övrigt att jag var där, men minns inget särskilt. Gick kanske bara förbi

  57. #477
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Enligt honom själv blev han en legend efter den raptexten.

    https://www.expressen.se/noje/ken-ri...jort-likadant/
    Senast redigerat av Albedo den 2022-08-24 klockan 11:55.

  58. #478
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    https://youtu.be/QPRmFJ_U8Ug

    youtube tipsade mig om den här

  59. #479
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra sagt.

  60. #480
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra sagt.
    +1

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •