Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #121
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad dödar mest folk i sverige/år? Knark eller vit makt?
    Alldeles säkert knark, men beror väl på hur stor gräns man drar för vad som faller under "vit makt" som dödsorsak. Förstår dock inte riktigt logiken. Bara för att ämnet man skriver om dödar så betyder väl inte det att man inte får skriva om det? Jag försökte bara resonera kring att det juridiskt sett inte riktigt går att jämföra låttexter om knark med låtar som innehåller hets mot folkgrupp och om dessa ska få spelas på radio eller ej, då den senare är direkt olaglig i och med sitt framförande medan en låttext om knark just bara är en låttext om knark och inte en faktiskt knarkleverans i realtid.

    Men om man bortser från det rent juridiska så handlar det nog om hur många i Sverige som kan relatera till ämnena. Man får nog anta att vit makt-musik förhoppningsvis är en oerhört smal genre medan texter om knark och upplevelser i kriminella sfären tyvärr är en vardag för betydligt fler människor. Därmed inte sagt att knark är bra, men musiken speglar verkligheten för många människor och jag tycker man istället ska lägga ansvaret på politiker istället för att säga åt artisterna att dom inte får sjunga om livet dom lever eller bojkotta deras verk. Speciellt när just musiken många gånger är en väg ut från kriminaliteten för en del rappare.
    Senast redigerat av iawap den 2021-01-08 klockan 21:02.

  2. #122
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alldeles säkert knark, men beror väl på hur stor gräns man drar för vad som faller under "vit makt" som dödsorsak. Förstår dock inte riktigt logiken. Bara för att ämnet man skriver om dödar så betyder väl inte det att man inte får skriva om det? Jag försökte bara resonera kring att det juridiskt sett inte riktigt går att jämföra låttexter om knark med låtar som innehåller hets mot folkgrupp och om dessa ska få spelas på radio eller ej, då den senare är direkt olaglig i och med sitt framförande medan en låttext om knark just bara är en låttext om knark och inte en faktiskt knarkleverans i realtid.

    Men om man bortser från det rent juridiska så handlar det nog om hur många i Sverige som kan relatera till ämnena. Man får nog anta att vit makt-musik förhoppningsvis är en oerhört smal genre medan texter om knark och upplevelser i kriminella sfären tyvärr är en vardag för betydligt fler människor. Därmed inte sagt att det är bra, men musiken speglar verkligheten för många människor och jag tycker man istället ska lägga ansvaret på politiker istället för att säga åt artisterna att dom inte får sjunga om livet dom lever. Speciellt när just musiken många gånger är en väg ut från kriminaliteten för en del rappare.
    Skriva om knark har väl ingen haft ngt emot. Men att glorifiera knark, våld, nedsättande kvinnosyn etc etc... Det är väl DET som sätts i motsats till t.ex "vit makt musik".

    For the record. Jag tycker illa om både och

  3. #123
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller faktiskt med EMU till 100%
    En lite udda trio blev vi.

  4. #124
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En lite udda trio blev vi.
    lol

  5. #125
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriva om knark har väl ingen haft ngt emot. Men att glorifiera knark, våld, nedsättande kvinnosyn etc etc... Det är väl DET som sätts i motsats till t.ex "vit makt musik".
    Vilka låtar som är på rotation på P3 pratar vi om då? Jag vet att det finns mängder av låtar med det innehållet på nätet, men spelas dom i P3? Jag är ärligt nyfiken, jag lyssnar tyvärr inte så ofta på radio överhuvudtaget och borde kanske därför inte uttala mig allt för mycket, men någon som vet mer konkret får gärna säga vilka låtar som glorifierar våld, nedsättande kvinnosyn osv som faktiskt spelas på P3. Ser att folk lagt ut diverse rap-låtar från YouTube i tråden, men trodde att diskussionen handlade om vad som lyfts upp i radio osv.
    Senast redigerat av iawap den 2021-01-08 klockan 21:17.

  6. #126
    ljb
    ljb är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Erik Lundin är ändå underbar, lyssna och njut på hur bra svensk hip hop kan låta

    https://youtu.be/IzhhGefMaLk

  7. #127
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan inte leverera knark via en högtalare.
    TYVÄRR

  8. #128
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Tycker Onkel Kånkel fångade det rätt bra redan på 80-talet. "Börja knarka, börja böga". Se där ett livsrecept som funkar än idag, behövs ingen mer lyrik än så för att fånga kärleken till mänsklighetens kärna.

  9. #129
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    https://www.svt.se/kultur/haktade-ar...as-mindre-i-p3

    "Sedan häktningen har Sveriges radio P3 gått från att spela artistens låtar 5-8 gånger per dag till 0-2 gånger per dag, något P3 Nyheter var först mer att uppmärksamma. Det trots ett tidigare besked om att P3 kommer att fortsätta att spela låtarna i radio, och att kanalen gör sina låtval mer från verket än vad artisten står för.

    – Vi kommer att fortsätta spela låtarna, men det stämmer att vi har valt att spela dem mindre ofta, säger Anna-Karin Larsson, musikansvarig på Sveriges radio till Kulturnyhetera.

    Varför har ni inte berättat det?

    – Vi brukar inte gå ut och berätta om ändringar i våra låtlistor.

    ”Måste vara lyhörda”
    Anledningen till att P3 har dragit ner på rotationen av artistens låtar är enligt Anna-Karin Larsson att reaktionerna och nyhetsläget kring artisten har intensifierats sedan häktningen.

    Hur ofta låtarna spelas blir en avvägning mellan de upprörda känslorna hos radiolyssnarna och Sveriges radios hållning att verket går före det en artist står för."
    Senast redigerat av kirre777 den 2021-01-09 klockan 09:14.

  10. #130
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ljb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Erik Lundin är ändå underbar, lyssna och njut på hur bra svensk hip hop kan låta

    https://youtu.be/IzhhGefMaLk
    1 Verkar i alla fall lämnat kriminaliteten bakom sig.
    2 Inga jobbiga ständiga AUTOTUNE
    OBSERVERA: Det ligger på lite autotune mellan där ett par gånger men inte så att det stör.

    Ok då detta får godkänt.

  11. #131
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran

  12. #132
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Någon låt nu, n,n,n,n femtio gånger !

    Ska man säga N eller inte. hur fan ska dom ha det ?

    Om jag gör en cover på svenska så ska vi se om detta är ok jagemensan *janickande smilande smilies. Det blir nog jättebra... hehehe

  13. #133
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriva om knark har väl ingen haft ngt emot. Men att glorifiera knark, våld, nedsättande kvinnosyn etc etc... Det är väl DET som sätts i motsats till t.ex "vit makt musik".

    For the record. Jag tycker illa om både och
    Personligen har jag inget problem med att artister skriver hyllningar till vad skit som helst... det skeva i det hela är ju hur sveriges radio eller svensk media, den etablerade artist eliten och journalistkåren..osv.. bemöter saker. Yasin får priser och hyllas trots att han är häktad för brott och rapar texter som hyllar knark, mord...osv.. medan t.ex. Örjan Ramberg får sparken och kastreras offentligt i all media mm för ett brott han begick för 25 år sedan och sedan sonat..och inte på något sätt hyllat eller så. Det är ganska genomgripande för hur det fungerar i Sverige.


  14. #134
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Tänkte förtydliga att Yasin ÄR dömd, ÄR (var?! yeah right)gängkriminell, misskötte sin fängelsevistelse så han fick strafförlängning etc.

    Här är alltså ingen "skön snubbe på glid" utan helt uppenbart tungt kriminell och har självklart gjort enorm skada för samhället och de personer han plågat även om man inte lyckats åtala eller ens anmäla honom för en bråkdel av vad han ställt till med.

    Det blir lite äpplen och päron om man försöker jämföra med nån hårdrockare som är hur gullig som helst privat men skriver "konstnärliga" texter som är stötande.

    Skadan att ha Yasin som förebild som ung är påtaglig, speciellt om man inte har stark skol/hemmamiljö. Att tycka något annat är enligt mig inhumant och tondövt (99joke).


    Inget menat angrepp om någon känner sig träffad, bara min spontana tanke.
    Senast redigerat av Lazt den 2021-01-09 klockan 12:09.

  15. #135
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Please. Stop the war. Don’t make a war.
    https://youtu.be/--Vaz9jW054

  16. #136
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran

    https://youtu.be/3EfMMNTD1x4

    Den här visan handlar väl om precis detta

  17. #137
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon låt nu, n,n,n,n femtio gånger !

    Ska man säga N eller inte. hur fan ska dom ha det ?
    Exakt vilka menar du med "dom"? Folk gör olika, tänk själv istället och använd de ord du själv tycker är lämpliga.

  18. #138
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1 Verkar i alla fall lämnat kriminaliteten bakom sig.
    2 Inga jobbiga ständiga AUTOTUNE
    OBSERVERA: Det ligger på lite autotune mellan där ett par gånger men inte så att det stör.

    Ok då detta får godkänt.
    Jag skrev ju för flera sidor sedan. Han är bra.

  19. #139
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är svensk hiphop som känns som den gjorde när MBMA härjade som bäst! "Dom viktiga skorna".


    https://youtu.be/MYQW3bA_gag
    https://www.youtube.com/watch?v=MYQW3bA_gag

    Finns även på Spotify: https://open.spotify.com/artist/2uN4...TZuwmTMhrb7CYQ
    Bäst i tråden!

  20. #140
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu spelar jag bara jävulens advokat & ställer en fråga kring din "skillnad" - dvs detta nedan är inte min åsikt på något sätt


    Vad dödar mest folk i sverige/år? Knark eller vit makt?
    Inte knarket som dödar. Man måste bara ta rätt dos. Vit makt folk finns det dock ingen hälsosam dos att utsättas för.

  21. #141
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Så nu har jag lördags-trollat färdigt. Trevlig helg!

  22. #142
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu har jag lördags-trollat färdigt. Trevlig helg!
    Desamma

  23. #143
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man säga N eller inte. hur fan ska dom ha det ?
    N-ordet får olika laddning beroende på vem som säger det och vilket uppsåt man har med att säga det, av uppenbara skäl som jag hoppas att jag inte behöver förklara. Tycker man kan ställa en motfråga: varför undrar du och varifrån kommer ens behovet att behöva säga det överhuvudtaget?

    Jag skulle personligen aldrig använda ordet eftersom jag är vit, av den anledningen. Vad svarta använder för ord mellan eller riktat till varandra känner jag att jag eller andra vita inte har någon sägning i eller rätt att ta efter.
    Senast redigerat av iawap den 2021-01-10 klockan 02:27.

  24. #144
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Men för att återgå till ämnet: fyller på med modern, svensk hiphop som motbevisar att den skulle blivit absurd.

    Yemi
    Yung Lean
    Mwuana
    Jelassi
    Ant-Wan
    Bennett
    Loxell
    Guleed
    L1NA
    Greekazo & 1.Cuz
    Maxi
    Ivory

    För att nämna några favoriter.

  25. #145
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för att återgå till ämnet: fyller på med modern, svensk hiphop som motbevisar att den skulle blivit absurd.

    Yemi
    Yung Lean
    Mwuana
    Jelassi
    Ant-Wan
    Bennett
    Loxell
    Guleed
    L1NA
    Greekazo & 1.Cuz

    För att nämna några favoriter.
    Grymt! oavsett smak och vad för slags hiphop man lyssnar på trap/boom bap så måste man komma bort från allt med skjutvapen och skit som förstör hela hiphopen va fan.

    Matte från Fjärde Världen när han var cirka 20 år utklassar alla på lyrik och gjorde det på engelska:


    https://youtu.be/S_-2d5iHPrc

  26. #146
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för att återgå till ämnet: fyller på med modern, svensk hiphop som motbevisar att den skulle blivit absurd.

    Yemi
    Yung Lean
    Mwuana
    Jelassi
    Ant-Wan
    Bennett
    Loxell
    Guleed
    L1NA
    Greekazo & 1.Cuz
    Maxi
    Ivory

    För att nämna några favoriter.
    Väldigt många bland dessa som glorifierar våld, knark och utanförskap. Så håller inte riktigt med där.

  27. #147
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Glorifiera "knark" är ju en sak, att glorifiera gangsterknarkhandel är en annan värre sak. Tycker jag. Och diggar samtidigt Eeka Mouse

  28. #148
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Fråga dom som är offer för dom här människorna vad dom tycker eller när du själv blir hotad eller råkar vara i närheten när det händer något.

    Tänk på dom som utsätts.

  29. #149
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De flesta som utsätts för Eeka är nog på kalas.

  30. #150
    palsen
    palsen är inte uppkopplad

    Senior
    Wow. Den här tråden innehöll en del besvikelser. Mycket generaliseringar och myter.

    Jag har lyssnat på hiphop i hela mitt liv. Det är den genre jag fortfarande lyssnar mest på och då gärna på ny musik. Visst finns det mycket skittexter, skit på flera plan, men det finns också mycket fantastiska texter. Dom vackraste jag hört kommer inte från rocken eller synthen, utan från just hiphoppen.

    Sen, om man önskar bredda sin eventuellt snäva syn på turerna kring Yasin, kan man lyssna på slutet av avsnitt 104 av Brita & Parisa, eller se inslaget med Gradvall i Nyhetsmorgon som de snackar om. Och den korta bokrecensionen som outshape länkade till ovan, är också läsvärd i sammanhanget.

  31. #151
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grundskoleläraren bifaller..

    Det första tonåringarna säger när de ska berätta om en låt är "han har suttit inne" - inte något om musiken etc. Jag antar att det blir mer spännande.. och sen blir det extra bra när vi vuxna förfasas.

    Barn idag lever så himla skyddat och är rädda för allt, tror de prövar sin identitet genom att ta sig an den där tuffa symboliken.

    Rappar med och gestikulerar till Einar, gör sina moves.

    Tumme upp på det!

    Men håller med om att musiken är både pissdålig och pinsam.
    +1

  32. #152
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men för att återgå till ämnet: fyller på med modern, svensk hiphop som motbevisar att den skulle blivit absurd.

    Yemi
    Yung Lean
    Mwuana
    Jelassi
    Ant-Wan
    Bennett
    Loxell
    Guleed
    L1NA
    Greekazo & 1.Cuz
    Maxi
    Ivory

    För att nämna några favoriter.
    Motbevisar? Dessa låtar snarare stärker absurditeten å allt negativt om svensk hiphop. Så omusikaliskt det bara kan bli.

  33. #153
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Astral Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motbevisar? Dessa låtar snarare stärker absurditeten å allt negativt om svensk hiphop. Så omusikaliskt det bara kan bli.
    Haha. Sluta.

  34. #154
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jaqe och Michael Didas nya EP "Driftarens guide till galaxen" är faktiskt absurt bra!

  35. #155
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Rocky ASAP VD för klarna ,dock bara en dag.

  36. #156
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Kruxet är väl att Svensk gangster rap blir lite för real för invånare i landet. Nog mycket det som är tjusningen för de unga, det farliga/spännande. Man kan tycka vad man vill om utvecklingen i orten. Men som Emulator redan påpekat är det mer en politisk dimension.

    Dock kan jag tycka det är rätt mycket hyckleri, när amerikansk gangster rap hyllats i cirka 30 år i Sverige. Men det är väl givetvis enklare att fascineras av något som känns så avlägset som usas ghetton. Nu när det är runt hörnet så blir det kanske ”too real”. Humor i alla fall att kidsen till överklassen/övre medelklassen är de som verkar mest fascinerade av detta socioekonomiska uttryck. Och i vanlig ordning anammar inte bara musiken men även modet.

    Tycker personligen det känns som en enda stor deja-vu från 90-talet. Alla vuxna var negativa då med gentemot fenomenet, men i backspegeln så framstår den tidens rapartister som harmlösa/gulliga.

    I slutändan så kanske det inte går att separera musiken från politiken, de är båda så tätt sammanflätade. Och synnerhet då denna genre ofta innehåller samhällskritiska texter. På samma sätt som andra musikgenres från andra årtionden/länder. Och som många redan påpekat, svensk rap är så mycket mer än den mest extrema varianten som älskar att lyftas upp i media. Men det är klart den är inte lika spännande att skriva om/klaga på.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-06-02 klockan 08:08.

  37. #157
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rocky ASAP VD för klarna ,dock bara en dag.
    Bra med gangsta rappare som representanter för bling bling kapitalisterna Klarna.

  38. #158
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Efter en lång tid av mörker verkar det som att allt håller på att klarna.

    Köp en synt på kredit och #backa vår hiphop elit!

  39. #159
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inte fjortisgangsta som ett problem i sig, dock är det ett symptom på ett stort och allvarligt problem våra makthavare skapat.

    Sen kan vi väl alla se oss i spegeln och inse att människan idag har skaffat sig usla värderingar, sko sig på andras arbete är det alla verkar sträva efter.
    99politik-fixd.
    Senast redigerat av rydan den 2021-06-02 klockan 09:22.

  40. #160
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men det är lagligt att sjunga om det.
    Det är däremot i många fall olagligt att hota med ord, eller planera/uppmana till vissa brott, så en hel del gangsta-texter lär vara precis lika olagliga i så fall.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är intressant ..men det är ju bara att vända på det och stoppa in t.ex. vit makt musik och säga att det kanske är enda vägen ut och man kan ju hylla dessa band för dess beskrivningar..osv..osv. Det finns ju liksom en viss dubbelmoral där...och en konstig selektion av vilken kriminalitet eller destruktivitet som är värd att hyllas.
    Håller med.

  41. #161
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Med anledning av Yasin-diskussionen så läste jag Ballad of the Bullet av Forrest Stuart. Som jag läser Forrest ger karriären som drill-rappare trots de faror som mikro-kändisskapet för med sig (i synnerhet en ökad risk för att begå eller utsättas för dödlig våld) helt krasst ändå en större chans att komma ur sin fattigdom än de låglönejobb som de ändå inte får eller den narkotikaförsäljning som de i praktiken inte längre har tillgång till då det varit så mycket punktmarkering i Chicago mot corner-boys för att få dem att ange äldre langare högre up i näringskedjan så att dessa undviker att ta in yngre som ett sätt att minska risken att själv åka fast + att rapkarriären ger social status främst genom sociala medier som ger dem tillgång till annars stängda sociala rum.

    Men det är South Side Chicago med sina förutsättningar, är jag naiv om jag upplever att Sverige är annorlunda och att fattigdomen här måste anses som relativ? Försöker förstå det ökade våldet i Sverige och dess återspegling i svensk hiphop. Är detta ett utryck för att "äta den andre" som Bell Hooks diskuterar fast i två led, först den svenska publiken av de svenska rapparna och sedan de svenska rapparna av sina amerikanska motsvarigheter eller vad motiverar denna strömning förutom en uppmärksamhetsekonomi i sociala medier?
    Senast redigerat av gazt den 2021-06-02 klockan 15:56.

  42. #162
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med vissa av dom här gangstaraparna i Sverige i dag är ju att de verkligen är en del av eller reklampelare för gängen och genom att hyllas och få plats i media så stärker och vidhåller de sin makt. Det är här det blir problematiskt..inte att det handlar om beskrivningar av miljöer eller fantasy utan ett maktmedel i ett större terrormaskineri. Nån ovan drar paralleller till vit makt rörelsen och sådana band och det tycker jag är en sund jämförelse.

    Det har blivit lite av en konstig kultur att hylla kriminella i Sverige.
    Hyllandet av kriminella i Sverige går way dock dock. Tidigare så var t ex bankrånare som Clark Olofsson och Svartenbrandt en slags kändisar. Som många unga tjejer hade posters av på väggen i flickrummet. Skillnaden nu är väl bara plattformen/kontexten, fortfarande kriminella. Men med ett nytt sätt att nå ut med självförhärligande och varumärkesbyggande i sociala medier.

    Våldskapitalet är vad som förenar 70-talets bankrånare med dagens ortenrap. Det måste vara något väldigt attraherande i det får man utgå ifrån. Sen är en annan starkt bidragande faktor den uppsjö av böcker och TV-serier/filmer som kapitaliserat på senaste på fenomenet. Snabba Cash t ex bidrar till gangsterromantiken med soundtracket och ortenskildringen. Så på det stora hela även om många av gangsterrapparna kör independent, så är Netflix, Spotify, bokförlagen, Instagram, Snapchat osv en del av problemet/framgången.

    Finns för övrigt ett rätt intressant litet reportage bakom betalvägg på expressen om lyxiga klädmärkena som ortenrapparna anammat. Gucci, Louis Vuitton med mera. Rätt kul de intervjuar bland annat butikschefen på Gucci Stockholm samt en docent i modevetenskap på SU.

    Så det är bra att Klarna nu kan nå ut till en bredare målgrupp, så att fler kan få klä sig från topp till tå i Gucci.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-06-02 klockan 11:36.

  43. #163
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det är bra att Klarna nu kan nå ut till en bredare målgrupp, så att fler kan få klä sig från topp till tå i Gucci.
    Så när räntan går upp med 2% så rasar hela korthuset. Klarnas affärsidé bygger på att det är billigt att låna pengar. När kraschen är ett faktum är det Klarnas nya kunder som får ta smällen. Då finns det ännu mer elände att rappa om.

  44. #164
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klarnas affärsidé är väl mer att få folk att delbetala inköp och dra hem räntekostnaderna som inkomst. En Klarna-kund som betalar allt på en gång är en dålig kunde, ju längre och mer som folk delbetalar desto mer kosing till dem. Att sedan knyta handlare och kunder till sig (det är ju så SMIDIGT!!!) ger sedan synergieffekter.

  45. #165
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klarnas affärsidé är väl mer att få folk att delbetala inköp och dra hem räntekostnaderna som inkomst. En Klarna-kund som betalar allt på en gång är en dålig kunde, ju längre och mer som folk delbetalar desto mer kosing till dem. Att sedan knyta handlare och kunder till sig (det är ju så SMIDIGT!!!) ger sedan synergieffekter.
    Min högst personliga känsla för Klarna var att deras affärsidé är att göra det så lätt som möjligt att glömma betala, så de kan klämma folk på massor av förseningsavgift och ränta. Efter att läst klarnas villkor för hantering av personuppgifter ordentligt för ett par veckor sedan har det skiftat till att Klarna, liksom Facebook, nog planerar att försörja sig på att spåra och övervaka sina (ofta ofrivilliga) användare. Så fort du handlar via Klarna (även med icke-klarna-kortbetalning i klarna-checkout-flöde) ger du klarna rätt att spåra, lagra och dela med sig av ungefär alla personuppgifter du kan tänka dig, inklusive känsliga uppgifter som sexuella och politiska preferenser, fackföreningsmedlemsskap m m (som normalt inte ens myndigheter får hantera).

    Klarna är f ö raka motsatsen till "smoooth". Varför ska jag behöva ge dem en massa uppgifter bara för att få betala med kort?

  46. #166
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rocky ASAP VD för klarna ,dock bara en dag.
    Ska han prya på indrivningsavdelningen? Rocky gör "hembesök" hos kunderna som inte kan betala, tillsammans med sina livvakter

  47. #167
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min högst personliga känsla för Klarna var att deras affärsidé är att göra det så lätt som möjligt att glömma betala, så de kan klämma folk på massor av förseningsavgift och ränta. Efter att läst klarnas villkor för hantering av personuppgifter ordentligt för ett par veckor sedan har det skiftat till att Klarna, liksom Facebook, nog planerar att försörja sig på att spåra och övervaka sina (ofta ofrivilliga) användare. Så fort du handlar via Klarna (även med icke-klarna-kortbetalning i klarna-checkout-flöde) ger du klarna rätt att spåra, lagra och dela med sig av ungefär alla personuppgifter du kan tänka dig, inklusive känsliga uppgifter som sexuella och politiska preferenser, fackföreningsmedlemsskap m m (som normalt inte ens myndigheter får hantera).

    Klarna är f ö raka motsatsen till "smoooth". Varför ska jag behöva ge dem en massa uppgifter bara för att få betala med kort?
    Deras tagline borde vara ”smooth criminal”. Jo dom har total koll på allas ekonomiska förutsättningar för att så effektivt som möjligt maximera hur många fakturor folk ska skjuta fram. Det är affärsidén, vilseleda folk in i skuldsättning/eviga delbetalningar. Rörliga räntesatser, sköj! Ooh va smooth! Raped by Klarna.

  48. #168
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dom har total koll på allas ekonomiska förutsättningar för att så effektivt som möjligt maximera hur många fakturor folk ska skjuta fram.
    Jo och numera som bank kan de dessutom använda all insamlad data från sina etableringsår för att med kirurgisk rikta sig till personer som redan har det svårt att sköta sin ekonomi. Ocker 2.0

  49. #169
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo och numera som bank kan de dessutom använda all insamlad data från sina etableringsår för att med kirurgisk rikta sig till personer som redan har det svårt att sköta sin ekonomi. Ocker 2.0
    Yes indeed, jag tycker personligen att fintech-bolagen borde begränsas i hur de använder/tillämpar algoritmer för att använda människors konsumtionsmönster och betalningsförmåga emot dem själva. Klarna-appen är creepy AF. Men det är verkligen OT.

  50. #170
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    O inatt blev 19årige einar skjuten. Kan det vara relaterat till kidnappningsförsöket på honom? Sjukt. Sverige bör INTE härma usa i allt. Gangsta'levernet leder bara till skit ��

  51. #171
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    O inatt blev 19årige einar skjuten. Kan det vara relaterat till kidnappningsförsöket på honom? Sjukt. Sverige bör INTE härma usa i allt. Gangsta'levernet leder bara till skit ��
    Nog mer relaterat till mordförsöket Einar och någon till utförde för några veckor sedan på nattklubb. Detta var nog hämnd för det..

  52. #172
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog mer relaterat till mordförsöket Einar och någon till utförde för några veckor sedan på nattklubb. Detta var nog hämnd för det..
    dock fortf sjukt "Gangstah" beteende

  53. #173
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    dock fortf sjukt "Gangstah" beteende
    Yes, ger man sig in i leken får man leken tåla tyvärr. Får hoppas befolkning, politiker, från vänster till höger, börjar vakna upp och inser att detta börjar blir ett ohanterligt problem om man inte sätter igång med åtgärder snarast. Detta har fått pågå allt för länge tyvärr med väldigt många liv förlorade.

  54. #174
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Politik raderat. Svensk kriminalpolitik får ni ta utanför 99 eller i PM.

  55. #175
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, ger man sig in i leken får man leken tåla tyvärr. Får hoppas befolkning, politiker, från vänster till höger, börjar vakna upp och inser att detta börjar blir ett ohanterligt problem om man inte sätter igång med åtgärder snarast. Detta har fått pågå allt för länge tyvärr med väldigt många liv förlorade.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3529954 ... Samhället vill inte egentligen. Men DET är politik på riktigt.

  56. #176
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Politik raderat. Svensk kriminalpolitik får ni ta utanför 99 eller i PM.
    Av ren nyfikenhet, varför kan inte politik diskuteras? Är det något samtliga medlemmar vill se eller är det någon/några få bestämt och i så fall varför? Så länge man respekterar de man diskuterar med så förstår jag faktiskt inte anledningen till förbudet?

    Inte meningen att kliva på någons tår, bara nyfiken av anledning till detta.

  57. #177
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kolla lite i Feedback... Läs 40-50 sidor av de senaste årens diskussion. Denna tråd behöver den inte

  58. #178
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Av ren nyfikenhet, varför kan inte politik diskuteras? Är det något samtliga medlemmar vill se eller är det någon/några få bestämt och i så fall varför? Så länge man respekterar de man diskuterar med så förstår jag faktiskt inte anledningen till förbudet?

    Inte meningen att kliva på någons tår, bara nyfiken av anledning till detta.
    [admod]

    Ja, det finns en majoritet för ett beslut sedan tidigare. Det finns även en aktuell tråd om det i feedback.

  59. #179
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla lite i Feedback... Läs 40-50 sidor av de senaste årens diskussion. Denna tråd behöver den inte
    Varför behöver den inte det? Uppenbarligen vill väldigt många människor diskutera detta. Så jag har väldigt svårt att se kopplingen till att tråden inte behöver det när det uppenbart finns en koppling mellan svenska
    rappares kriminella liv och hur Sverige hanteras rent politiskt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Ja, det finns en majoritet för ett beslut sedan tidigare. Det finns även en aktuell tråd om det i feedback.
    Ah ok, det har jag missat. Då är jag helt med, tack! Slutar diskutera detta nu.

  60. #180
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    "Behöver inte" i betydelsen det har gått så många varv på den att det är meningslöst, och dessutom bortröstad. Självklart behövs diskussionen generellt, och pågår såklart överallt.

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •