Sidan 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 599

Ämne: Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

  1. #1
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

    Svenska Hiphopscenen har blivit absurd!

    Förut så lyssnade jag alltid på hiphop! Det var bra beats och en rappare som spottade verser om kampen i verkligheten och suget på genvägar men väljer att drömma sig bort.
    Det var mycket om kärlek, respekt, gatan och bra djupa texter enligt mig.

    Vad hände med detta nu? Nu är det glocken vid ballen som gäller och "skitstraff" på kåken. Knäpper en shono hit och dit. Detta är ju absurt?

    Yasin Byn - Som är hyllad av P3 och vinner P3 guld? Är häktad nu för stämpling till Kidnappning på en annan svensk rapartist under Sommaren.. Har även en egen dokumentär på SVT och satt häktad för mordförsök förra året.
    Det här är en av Sveriges största artister tydligen:

    https://www.expressen.se/nyheter/kri...ktad-for-mord/
    https://www.expressen.se/nyheter/jus...l-manniskorov/

    Blir hyllade i musikvärlden men i verkligenheten mördas och kidnappas folk?

    Vad tycker ni om hiphopscenen i Sverige?
    Har jag helt fel? Tycker ni det går bra?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hiphopscenen är inte bara det här.

    P3 diskuterade detta i Morgonpasset idag, lyssna här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1631609 (ca 12 minuter in).

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (sedan ska vi kanske diskutera Black Metal i en annan tråd, men där har det hänt ett och annat)

  4. #4
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förut så lyssnade jag alltid på hiphop! Det var bra beats och en rappare som spottade verser om kampen i verkligheten och suget på genvägar men väljer att drömma sig bort.
    Det var mycket om kärlek, respekt, gatan och bra djupa texter enligt mig.

    Vad hände med detta nu? Nu är det glocken vid ballen som gäller och "skitstraff" på kåken. Knäpper en shono hit och dit. Detta är ju absurt?

    Yasin Byn - Som är hyllad av P3 och vinner P3 guld? Är häktad nu för stämpling till Kidnappning på en annan svensk rapartist under Sommaren.. Har även en egen dokumentär på SVT och satt häktad för mordförsök förra året.
    Det här är en av Sveriges största artister tydligen:

    https://www.expressen.se/nyheter/kri...ktad-for-mord/
    https://www.expressen.se/nyheter/jus...l-manniskorov/

    Blir hyllade i musikvärlden men i verkligenheten mördas och kidnappas folk?

    Vad tycker ni om hiphopscenen i Sverige?
    Har jag helt fel? Tycker ni det går bra?
    Mej minnes har aldrig hört något hiphop aktigt som imponerar vare sig här eller utanför rikets gränser. Visst generaliserar ja säkert utifrån det begränsade utbud ja hört, men det har i alla fall varit lvu-ungdomar som skrivit av sig sin ilska i otakt till nedladdade beats. Väntar med spänning på den dagen ja hör något som motbevisar detta.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Astral Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mej minnes har aldrig hört något hiphop aktigt som imponerar vare sig här eller utanför rikets gränser. Visst generaliserar ja säkert utifrån det begränsade utbud ja hört, men det har i alla fall varit lvu-ungdomar som skrivit av sig sin ilska i otakt till nedladdade beats. Väntar med spänning på den dagen ja hör något som motbevisar detta.
    Tydligt att du inte gillar musiken, då är det inte heller att förvänta att du märker någon skillnad.

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är väl en självuppfyllande mytbildning.. När Latin Kings kom och målade upp sin fantasivärld och skapade blatte/hip-hop slangslexikon osv..så skapade man det som man fantiserade att man levde i... sen har ju politikerna hjälp till men att montera ner Sverige och fylla på med unga aspiranter till den fantasivärlden tills den blev ett faktum. Välkommen till 2021.

    En djupare analys skulle ju kräva en bredare politik diskussion. Inget för 99Musik med andra ord.

    /Stockholm Syndrome. En Svensk tiger.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker personligen det är fel att dra hela "svenska hiphopscenen" över en kant. Mer lämpligt hade varit att diskutera denne specifike artist alternativt hur de som styr över "belöningarna" kan belöna på detta sätt. Dvs det enskilda fallet som jag oxå tycker suger.

    Är övertygad att det finns många grymma & shyssta/reko hiphopare

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Detta handlar nog lite om en trend som funnits ett tag där hiphopen blir lite som snuffmovies, dvs "på riktigt".

    YNW Melly hade ju en superhit med "Murder on my mind" för något år sedan, och det faktum att han sitter arresterad för dubbelmord, vapenbrott och massa annat spär ju då på bilden av honom.

    Du kan inte längre bara fejka gangster, du måste vara det...

    - - -

    Men tror liksom Valsolo att detta kan ses lite som en avart eller variant.

    Men det är ju dessa artister som fascinerar och lockar kan jag tyvärr intyga, baserat på min hiphop-lyssnande 14-åring här hemma...

  9. #9
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillar, nä älskar musik! Försöker hitta russin och guldkorn över allt. Ofta finns det gott om den varan, men just svensk hip-hop/rap sedan en tid har tappat det helt, för mig. Yasin är ett praktexempel! Har aldrig förstått vad som hyllas! Tyckte inhoppet med Miriam Bryant kändes som någon sorts hugg i ryggen på mig som konsument. ”Kunde det bli värre? Aj, det kunde det!”

    Men detta är ju enligt mina musikaliska referenser....

    Hade inte Yasin dessutom redan innan suttit häktad, misstänkt för / åtalad för, någon inblandning i mord, men friats?

    Var finns den där bra hiphop som förhoppningsvis existerar, långt bortom lågpresterande varande kriminella och eller blivande?

  10. #10
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju dessa artister som fascinerar och lockar kan jag tyvärr intyga, baserat på min hiphop-lyssnande 14-åring här hemma...
    Grundskoleläraren bifaller..

    Det första tonåringarna säger när de ska berätta om en låt är "han har suttit inne" - inte något om musiken etc. Jag antar att det blir mer spännande.. och sen blir det extra bra när vi vuxna förfasas.

    Barn idag lever så himla skyddat och är rädda för allt, tror de prövar sin identitet genom att ta sig an den där tuffa symboliken.

    Rappar med och gestikulerar till Einar, gör sina moves.

    Tumme upp på det!

    Men håller med om att musiken är både pissdålig och pinsam.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Riktigt pinsam. Och även om de som gör den ofta faktiskt SKÄMTAR om en verklighet de känner till, rappar sina kriminella världar med en ordentlig glimt i ögat (jag tycker det syns tydligt på såna som Greeko och Einarr och förhöjer litegrann), så går det tyvärr fullständigt över huvudet på lyssnarskaran.

    SÅ det blir ju än en gång den fåniga vuxna frågan om man kan döma en artist pga de som lyssnar. Principiellt kan vi inte det menar jag, för den vägen går alltid åt fel håll. Hur dålig musiken än är

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag känner bara rent genuint hat när jag hör det... tyvärr är resten jag vill säga kring den saken inget för 99MUSIK.

    Pinsamt jävla pissdåligt.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det är så löjligt att man baxnar.

  14. #14
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphopscenen är inte bara det här.

    P3 diskuterade detta i Morgonpasset idag, lyssna här: https://sverigesradio.se/avsnitt/1631609 (ca 12 minuter in).
    +1000
    Finns hur mkt bra svensk hiphop just nu som helst. Och då menar jag inte på ett bakåtsträvande boombap-sätt. Sen är väl Yasin m.fl. en spegling av samhället i stort.

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000
    Finns hur mkt bra svensk hiphop just nu som helst. Och då menar jag inte på ett bakåtsträvande boombap-sätt. Sen är väl Yasin m.fl. en spegling av samhället i stort.
    Gissar det reflekterar flera olika saker, men måste det hyllas det som borde vara grund för åtal och förhör,, bestraffning..?

    Men givetvis så finns det alltid en stor drivkraft bland framför allt lyssnarna att göra exakt tvärt emot sina föräldrar.

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ju det att jag gillar att ha radion på. Får stänga av ett par gånger varje dag irriterad...och försöker ratta in nya kanaler. En kanal där är det ett gäng skånskar som är totalt speedade, pratar dynga i timmar varvat med det där. Någon annan babblar kristna budskap, i bland på flera kanaler samtidigt. Någon annan pratar om någon man ska gråta över i tredje välden, en kvinna läser upp texter och sätter epitet på hur den människan känner och hur den människan upplever lidandet. ett så kallat snyftprogram...

    Jag rattar vidare och hittar en annan kanal... någon trevlig programledare pratar om något bra sen är det musik,,, Autotune och förortsrapp. jag stänger hastigt av. Men jag knäpper på igen för det är nyheterna. Efter en stund hör jag det där sockerspeedade gänget igen...

    Jag jobbar med armarna och har inte tid att ratta in rätt kanaler... Vill bara ha något på där i bakgrunden men det funkar inte.

    Vi har några konstiga kanaler här där en gubbe pratar på utan knappt någon andningspaus,,, han låter som att han är sjuk nästan. PÅ kanske Eritreanska ? Det låter nästan som 0om man tar någon som pratar lite fort med väldigt korta pausar och loopar det. I flera timmar håller det på. i bland på fler kanaler samtidigt... olika program...

    Lite konstigt och episkt...
    https://www.youtube.com/watch?v=XI7Cxdj2pAQ

    man börjar ju undra varför...

    Man vill ju ha lite mer kvalitet i Public...man kan väl sända det här lika gärna.
    https://www.youtube.com/watch?v=c1F1c-0OZxs

    Detta har ju mer substans...SR och SVT är på väg att spåra ur helt. Värdelöst babbel, autotune och värdelös rapp... Som man inte kan fy undan om man vill lyssna på lite radio i bland.
    Senast redigerat av Modellear den 2021-01-04 klockan 12:14.

  17. #17
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Modellear - Kanske dags för P1 och P2? Själv var jag en rätt frekvent P3-lyssnare till kanske 2005 och nu är det mest P1 och P2 här.

  18. #18
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Svensk public service är fantastisk, fattar inte alla som klagar. P1, och framförallt P2, är ju guld. SVT med...
    Bor inte i Sverige nu, men tittar/lyssnar ofta genom appen.

    Vad gäller hiphop, ja, söker man annanstans än i sensationskåt media hittar man guld. Tex en 99-a, Rikard ”Skizz” Bizzi; https://rikardbizzi.bandcamp.com/

    Kanske säger fokuseringen på det som bekräftar ens fördomar/världsbild mer om en själv än scenen/samhället/världen i övrigt.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Modellear - Kanske dags för P1 och P2? Själv var jag en rätt frekvent P3-lyssnare till kanske 2005 och nu är det mest P1 och P2 här.
    Haha jag visste att du skulle säga något, ja vist det finns så klart bra program ! Det är sol mellan skurarna och du är med i en del av den

    Lite dumt att det är bra program för då måste man ju lyssna på Radio... har själv knappt hittat till "poddar" på nätet. Även om jag var långt före alla andra.

    Lyssnar lite på Filer till kaffet som är som en stor parodi på alltihop... jag gillar ju formatet radio bäst egentligen. Få poddar följda när det gäller musik.

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svensk public service är fantastisk, fattar inte alla som klagar. P1, och framförallt P2, är ju guld. SVT med...
    Bor inte i Sverige nu, men tittar/lyssnar ofta genom appen.

    Vad gäller hiphop, ja, söker man annanstans än i sensationskåt media hittar man guld. Tex en 99-a, Rikard ”Skizz” Bizzi; https://rikardbizzi.bandcamp.com/

    Kanske säger fokuseringen på det som bekräftar ens fördomar/världsbild mer om en själv än scenen/samhället/världen i övrigt.
    Ja hade du sett hur vi jobbar, tid finns inte till att "vara" äta, skita, sova, jobba på repeat... en som jobbar på jobbet om man säger så. Har knappt tid att titta på en radio eller att hålla på att leta musik på nätet förutom nu för jag är sjukskriven.

    Det är faktiskt bara här och nu som i ett sånt här samtal... Som jag får input... jag gillar det säkert.

  21. #21
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    +1 på Skiz!

    P2 live och lite poddar är min skval-lyssning.

  22. #22
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha jag visste att du skulle säga något, ja vist det finns så klart bra program ! Det är sol mellan skurarna och du är med i en del av den

    Lite dumt att det är bra program för då måste man ju lyssna på Radio... har själv knappt hittat till "poddar" på nätet. Även om jag var långt före alla andra.

    Lyssnar lite på Filer till kaffet som är som en stor parodi på alltihop... jag gillar ju formatet radio bäst egentligen. Få poddar följda när det gäller musik.
    Haha, ja! Jag är en väldig radiovurmare (och är ju förstås partisk).


    Svensk hiphop? Postades en låt i Egen Musik precis. Alltså inte hiphop som Wu-Tang kanske, men lite som en del av hiphopen låter idag. Hippop! Eh...

    https://www.99musik.se/showthread.ph...har-inget-kvar

  23. #23
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju det att jag gillar att ha radion på. Får stänga av ett par gånger varje dag irriterad...och försöker ratta in nya kanaler.
    Om du nu förväntar dig att det hela tiden spelas musik som inte stryker dig mothårs eller för den delen är programledare som som du inte stör dig på, då är du nog hänvisad till spellistor alternativt någon kanal som kör "bästa musiken från XX- och YY- och ZZ-talet" tillsammans med lagom intetsägande radiopratare.

    Så enkelt är det.

  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Astral Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mej minnes har aldrig hört något hiphop aktigt som imponerar vare sig här eller utanför rikets gränser. Visst generaliserar ja säkert utifrån det begränsade utbud ja hört, men det har i alla fall varit lvu-ungdomar som skrivit av sig sin ilska i otakt till nedladdade beats. Väntar med spänning på den dagen ja hör något som motbevisar detta.
    RUN DMC, Beastie Boys och 2-Pac gillar jag och lyssnade rätt mycket på det innan (ca 1986-2002)
    ...fast 2-Pac tillhör kategorin våldsförhärligande som jag naturligtvis tar avstånd ifrån, inte destomindre skön musik.

    Ingen av dem är snorungar. ...eller Beastie Boys var väl lite snorungar när de började : D

  25. #25
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    SNX 4 LIFE!

    Snövit är i mitt tycke mest intressant i HipHop Sverige.
    Han gör ambient också.

  26. #26
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SNX 4 LIFE!

    Snövit är i mitt tycke mest intressant i HipHop Sverige.
    Han gör ambient också.

    https://youtu.be/UV4Kd3YYedY

    Han röker dock knark.

  27. #27
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Då får jag slå ett slag för ett band med stark Uppsalaanknytning:


    https://youtu.be/40oY7tqZhks

    Varning för medlemmar som är såna där jättehemska människor som inte äter kött eller annat från djur.

  28. #28
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag tycker det är bra att få tips... ja vist bra musik finns.

    Den finns där ute men spelas sällan på radio.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Han som fiskar efter rödingar är ju grym. Mins inte namn typ erik lundin eller något. Har noll koll på rap (inte min genre) men ni som inte har hittat något bra har inte letat. Klart det finns bra folk. Men mainstream är ju kass oavsett genre, minsta motståndets lag osv. Folk gillar skräp

  30. #30
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Haha du måste mena Kitok.. jaja han har jag lyssnat på länge men hör riktigt hemma i det här lovlifeträsket.

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nä erik lundin heter han

  32. #32
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hiphop-scenen verkar leva och frodas, vad jag kan se kommer hur mycket musik som helst. Som all annan musik är en del saker välgjorda och mycket annat är inte det.

    Våldsromantiken eller gängberättelser tilltalar uppenbarligen många, precis som skräckfilm eller action. Fast det här är väl inget nytt fenomen och inte heller kopplingen mellan gängrap och våldsbrott? Det var väl lite av Ken Rings signum när det begav sig och likväl anses han av många som en av Sveriges bästa rappare i sina klara stunder. Det är väl också ungefär samma ytterkantsområden som skildras idag som för 20 - 30 år sedan?

    Föreställer mig också att om du mer eller mindre bara rappar om illegal narkotikaförsäljning och uppenbarligen är en del av ett sådant nätverk så kommer våldet som ett brev på posten. Tror inte lösningen är musikmoralisk utan ser denna skiftning istället som ett utryck för att det behövs omfattande sociala insatser. Det är gott om knivar och pistoler och ont om jobb och pappor.

    I Yasin Byns fall så är han häktad för stämpling till kidnappning och ännu inte dömd och frikändes för anklagelserna om mord, så det är svårt att säga något om hans ansvar för de brotten. Förvisso är det ingen rök utan eld, men svensk praxis är i min uppfattning att du är oskyldig tills du dömds.

    Men när skiljer vi på en konstnär och dennes konst? Musikhistorien är fylld av artister som gör fantastisk musik och lever bra mycket mindre fantastiska liv som resulterat i anklagelser, häktningar och fängelsestraff, allt från Johnny Cash och Michael Jackson till R Kelly.

    Upplever också att det är skillnad hur hiphop diskuteras, vilket i min mening ofta sker på ett annat sätt än t. ex rock, pop och punk. Håkan Hellström kan gladlynt sjunga om amfetamin och kokain utan att särskilt många höjer ögonbrynen. Här är det istället en fiktiv persona som skildrar ett samhällsproblem eller ett samhällsuttryck. Rappares drogromantik verkar vara mer under luppen och kopplas i min uppfattning mer till dem själva. På samma gång saknar jag den musikaliska innovationen som jag upplevde i tidigare hiphop, då gängrappens grej verkar vara att skildra och provocera fast inte alltid med så mycket finess utifrån vad jag hört.

    Växte upp med hiphop, men orkar knappt lyssna på det idag. Oftast verkar det mer som en tävling om vem som är bäst i kopiatorn.
    Senast redigerat av gazt den 2021-01-04 klockan 20:27.

  33. #33
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Precis som Lackan så har jag en son på 14 år och det är enkelt att läsa mellan raderna att en hiphopare utan kriminell eller drogbakgrund inte är speciellt cool...
    Finns inga försköningar. Skivbolagen borde ta större ansvar. Det är inte okej med kriminalitet. En hiphopare som fejkar stories blir skjuten i knäna av konkurrerande "gäng". Så den valsen är inte taget från verkligheten att texterna inte behöver vara sanna. Då kan ni inte er hiphop.
    Kolla på hur många rappare som blivit skjutna innan de fyllt 35 i musikhistorien. Rätt många. Våld hör till. Det är en skitgenre förebildsmässigt. Sexistiskt, våld och drog glorifierande.
    Punkt.
    Senast redigerat av Firechild den 2021-10-23 klockan 19:35.

  34. #34
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en skitgenre förebildsmässigt. Sexistiskt, våld och drog glorifierande.
    Punkt.
    Exakt.

    Lyssnade en del på rap/hiphop på 80-talet, men sedan kom gangstafjolleriet och allting bara förföll.

    Det mest patetiska med de här narcissisterna är deras självömkan, allting är systemets fel och de har inget eget ansvar i den destruktiva skiten de glorifierar. Cry me a river...

    Hade den skitmusiken bara varit marginell så hade det ju inte varit något att bry sig om, men problemet är att så många ungdomar/barn tycker att det är något att se upp till och vill efterlikna... inger inte hopp om framtiden precis.

    Tycker inte att man ska förbjuda eller censurera musik, men det finns gränser - vitmakt-musik spelas inte på public service radio (med all rätt) och då borde inte gangstarap heller göra det, båda genrerna är lika fördomsfulla, diskriminerande och hatiska.

  35. #35
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ja han har gjort mycket kul grejer.

    https://youtu.be/2SUHodmQgS0
    https://youtu.be/Foez9fi9HdU?t=68
    https://youtu.be/7skPOKeDaxk


    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SNX 4 LIFE!

    Snövit är i mitt tycke mest intressant i HipHop Sverige.
    Han gör ambient också.

  36. #36
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja som att exempelvis säga Neger och så vidare...

    Kul och intressant verkligen.

  37. #37
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag ser inte fjortisgangsta som ett problem i sig, dock är det ett symptom på ett stort och allvarligt problem våra makthavare måste ta itu med med ökande klyftor, utanförskap, hopplöshet, segregation osv.

    Sen kan vi väl alla se oss i spegeln och inse att människan idag har skaffat sig usla värderingar, själviskhet, egoism, ytlighet och konsumtion är det alla verkar sträva efter.

  38. #38
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/UV4Kd3YYedY

    Han röker dock knark.
    Ja usch fy sicken töffe!
    Jag tror dock det är trickfilmat o tänker fortsätta lyssna.

  39. #39
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inte fjortisgangsta som ett problem i sig, dock är det ett symptom på ett stort och allvarligt problem våra makthavare måste ta itu med med ökande klyftor, utanförskap, hopplöshet, segregation osv.

    Sen kan vi väl alla se oss i spegeln och inse att människan idag har skaffat sig usla värderingar, själviskhet, egoism, ytlighet och konsumtion är det alla verkar sträva efter.
    Jag håller med, det är en galen värld vi bygger.

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det saknas ju de goda förebilderna från förr...


    https://youtu.be/G-zyZcmTqd4

  41. #41
    antiff
    antiff är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Enartete Kunst!
    Det absuda är snarare generaliserandet som skapar ett slags göbbe-predikat långt ifrån musik som huvudämne.

    Ska vi snacka musikproduktion och nya ljud så är mitt tycke att under de senaste 5 åren är det just inom svensk hip hop där jag hittat de mest innovativa producenter, där 808:an vrålat som jävligast och där ljudet brukar bli välgenomfört in i masteringkedjan. Det är därför kidsen älskar det. Det har aldrig proddats så mycket hemma som nu och det proddas främst hip hop. Inte nog med det så vet vissa unga producenter redan mer än oss äldre om att prodda, mixa och summera ITB med proffsigt resultat.

    Hip Hop is the new Rock & Roll sedan länge nu, Jaycen Joshua är deras förebild, Dave Pensado's Youtube-kanal deras bibel och det soundet är just nu omöjligt att slå komersiellt, like it or not. Att klaga på att musiken blivit viralt endast pga verserna och public service laissez-faire låter i sig självgod och fördomsfullt.


    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplever också att det är skillnad hur hiphop diskuteras, vilket i min mening ofta sker på ett annat sätt än t. ex rock, pop och punk. Håkan Hellström kan gladlynt sjunga om amfetamin och kokain utan att särskilt många höjer ögonbrynen.
    +1

  42. #42
    dinmamma
    dinmamma är uppkopplad nu

    Senior
    Oj vad många moraltanter det finns här.

    Vi som lyssnade på Eddie Medusa på mellanstadiet och glatt lärde oss alla obscena texter utantill måste ligga illa till.

    Att jag dessutom brukar spela en CD i bilen med Pete Tosh kommer väl att få förödande konsekvenser för min dotter.

    Men det vore en kul diskussion att följa när Håkan Hellström stoppas från P3Guld för att ha förhärligat partyknarkandet i Göteborg.

  43. #43
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Antiff: Spännande, vilka innovativa svenska hiphop-producenter kan du rekommendera?

  44. #44
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Hiphopscenen är väl en bra indikator på hur samhället mår och vad det utvecklats till. Vi har ju nu dagliga sprängningar, gängskjutningar, mord och kidnappningar som i vår mellanmjölks-svenska sinnevärld tills nyligen bara förekom i bananrepubliker och av drogkarteller. Den verklighet kidsen rappar om är tyvärr alldeles äkta, sedan kan man ju fråga sig varför man lät det bli så här.

  45. #45
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj vad många moraltanter det finns här.

    Vi som lyssnade på Eddie Medusa på mellanstadiet och glatt lärde oss alla obscena texter utantill måste ligga illa till.

    Att jag dessutom brukar spela en CD i bilen med Pete Tosh kommer väl att få förödande konsekvenser för min dotter.

    Men det vore en kul diskussion att följa när Håkan Hellström stoppas från P3Guld för att ha förhärligat partyknarkandet i Göteborg.
    Eddie Medusa är lika farlig som Teskedsgumman i jämförelse.

  46. #46
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag vill bara säga till dem på skarpen. Ge dem ett hederligt sommarjobb tillsammans med nån äldre som kan överföra lite goda värderingar.

  47. #47
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hiphopscenen är väl en bra indikator på hur samhället mår och vad det utvecklats till. Vi har ju nu dagliga sprängningar, gängskjutningar, mord och kidnappningar som i vår mellanmjölks-svenska sinnevärld tills nyligen bara förekom i bananrepubliker och av drogkarteller. Den verklighet kidsen rappar om är tyvärr alldeles äkta, sedan kan man ju fråga sig varför man lät det bli så här.
    Bananrepubliken AB
    Summa tillgångar: Över 80 miljoner
    VD: Petter P-lex Alexis Askergren

    Det går att göra grova pengar på hiphop, hamburgare och energidrycker.

  48. #48
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eddie Medusa är lika farlig som Teskedsgumman i jämförelse.
    Well, ett par av de jag växte upp med, och lyssnade på Eddie tillsammans med, hamnade på kåken. Den ene sköt en snubbe i ansiktet, och den andra åkte dit när han smugglade några kilo speed och ett automatvapen.
    Var så klart musikens fel.

  49. #49
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hörde lite blandad svensk hiphop i bakgrunden för ett par veckor sen, inget skitsnack och ingen autotune, bara kreativa produktioner och snygg rap med bra flyt. Kanske inte kastar mig på det själv i lurarna men blev imponerad.. lät som dom kom norrifrån i gissar på Random Bastards eller så.

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här är svensk hiphop som känns som den gjorde när MBMA härjade som bäst! "Dom viktiga skorna".


    https://youtu.be/MYQW3bA_gag
    https://www.youtube.com/watch?v=MYQW3bA_gag

    Finns även på Spotify: https://open.spotify.com/artist/2uN4...TZuwmTMhrb7CYQ

  51. #51
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    <försök att inte bli politisk i en politisk fråga>
    Skulle in bli förvånad om den nya "svenska" hiphoppen blir morgondagens svenska exportunder. Med tanke på inte minst den europeiska demografin finns det garanterat en stor efterfrågan på sådant här. Alienering, utanförskap, bristande språkkunskaper... en smältdegel En homogen målgrupp hade nog marknadsfolket kallat det.

    Såg en arkitekurskiss på jobbet.. ni vet de där nya 3d modellerna med inklippta mammor med barnvagnar och strosande par i vackra parkliknande förhållanden som byggbolagen använder för att sälja projekt. Om 20 år tror sig stadsplanerarna att det ser ut som typ.. Rinkeby... i resten av riket också. Monokulturen är borta - med redan idag 2 miljoner invånare födda utanför Europa... kommer det inte se ut som förr.

    Så är bara att börja öva in hiphopen... även om man inte gillar det - kommer det inte försvinna. Bättre att omfamna - än förbanna tillvaron Som flera andra redan nämnt.. när man själv lyssnade på Revolting cocks, SPK och Neubauten... stack fadern in huvudet genom dörren och bad skruva ner "aporna". Ungdomsrevolt och ungdomsmusik är synonyma. Ju mer "de lärde" tycker det är skit - desto mer attraktivt blir det.

  52. #52
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är svensk hiphop som känns som den gjorde när MBMA härjade som bäst! "Dom viktiga skorna".


    https://youtu.be/MYQW3bA_gag
    https://www.youtube.com/watch?v=MYQW3bA_gag

    Finns även på Spotify: https://open.spotify.com/artist/2uN4...TZuwmTMhrb7CYQ
    Haha, fan vad fint! Om Tyringe t o m. Där skejtade jag mycket som barn. Och sommarjobbade och köpte MS-20 i tonåren.
    Det känns ju som Eminem - Stan fast översatt till Göinges landsbygd. Älskar det. Tack för tips!

  53. #53
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Dagens svenska samhälle (på gott & gott) är ju mycket mer "politiskt korrekt" än vad det var för 10+ år sedan. Men har hiphoptexter frikort? Invänder man mot textinnehållet så kallas man konservativ gubbe/tant eller så ombeds man lyssna på något annat. Samtidigt ska man ju personligen vara extremt försiktig hur man uttrycker sig.

    Är det mer ok att t ex vara kvinnonedsättande eller våldspositiv i musik än i real life?


    OBS! detta är inget ställningstagande utan bara frågeställande

  54. #54
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det mer ok att t ex vara kvinnonedsättande eller våldspositiv i böcker och filmer än i real life?
    Multimedialt fixd

  55. #55
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran

  56. #56
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    Paavo Perkele är ju nån slags drift med hela gangstaprylen. Men textraden "snart så kommer socialbidraget in, vi drar till öb jag kan köpa vad du vill" är lysande. Och skulle jag tro, mer sanningsenlig.

  57. #57
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gemensam nämnare mellan den och den här tråden är P3. Men P3 har väl inte varit relevanta på 15 år? Finns det folk som lyssnar på P3? Skulle inte P3 lägga ner pga få lyssnare? Varför ömmar P3 så mycket för kass musik med fokus på våld? Kan det vara därför ingen vettig människa bryr sig om P3?

  58. #58
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    merics: Tack för att du luftar dina fördomar så öppet!

    /P3-lyssnare

  59. #59
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Det är tämligen objektivt. P3 har tydligen riskerats att läggas ner pga få lyssnare. Ska se om jag kan finna en källa på detta.

  60. #60
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tämligen objektivt när du säger "Kan det vara därför ingen vettig människa bryr sig om P3?" har jag svårt att se.

Liknande ämnen

  1. Svenska låtar som borde blivit hits
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2019-12-15, 11:51
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 13:09
  3. Har Logic blivit buggigt?
    Av the örjan i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 23:49
  4. Har blivit förälskad i....
    Av Peo i forum Allmänt om musik
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •