Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2 8 9 10 11 12
Resultat 661 till 673 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #661
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Och här en 208c med en Strega minsann!


    https://youtu.be/HDo7Xy0qunc

    - - - Uppdaterad - - -

    Fast de är visst inte hopkopplade, sorry, jag var lite snabb där.

  2. #662
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar jag på Modwiggler, där frågan ställts flera gånger, så menar folk att Easeln ska klara negativ spänning. Men jag ger ingen garanti på det!

    Kollar jag Strega-manualen så kan den definitivt skicka negativa spänningar, så jag skulle nog vilja höra från nån av våra (eller Modwigglers) kretsstjärnor innan jag kopplade ihop dem.
    Har försökt kolla runt där lite också, men dessvärre utan att bli så mycket klokare, haha och blev inte mindre förvirrad när någon nämnde att det kunde vara olika mellan 208 och 218?
    När de sitter så fint ihop i sin väska så tänker jag aldrig på dem som två olika moduler!
    Men jag slängde iväg ett mail till Schneiders, som verkar vara buchla service i europa, och frågade för säkerhetsskull, är ju förmodligen inga problem alls, som i den trevliga pepp videon, men vill bara vara säker!

    Tack!
    Senast redigerat av thetonequest den 2023-10-14 klockan 13:28.

  3. #663
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Vet inte om jag missuppfattar nånstans men vilka 200e-moduler har, även med lite dålig precision, 1.2v/oktav in? Både 259e och 261e har variabel cv-in så de räknas inte - eller är det meningen att de ska tracka 1.2 om man har rattarna på max? De jag hade fick man ställa runt 80% av max för 1.2v/oktav så det är så långt ifrån ”dålig tracking” att det nog inte har varit meningen med 1.2v/okt alls, men jag kan ha fel?

    Den enda 1.2v/okt-buchla oscillatorerna jag haft är Easel och 258v som haft oskalbar 1.2v-input.

  4. #664
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om jag missuppfattar nånstans men vilka 200e-moduler har, även med lite dålig precision, 1.2v/oktav in? Både 259e och 261e har variabel cv-in så de räknas inte - eller är det meningen att de ska tracka 1.2 om man har rattarna på max? De jag hade fick man ställa runt 80% av max för 1.2v/oktav så det är så långt ifrån ”dålig tracking” att det nog inte har varit meningen med 1.2v/okt alls, men jag kan ha fel?

    Den enda 1.2v/okt-buchla oscillatorerna jag haft är Easel och 258v som haft oskalbar 1.2v-input.
    Klart att det är meningen att 259e och 261e skulle kunna tracka en 251e eller 252e på 1.2v och det borde ju vara att maxa attuenatorn på cv in för att uppnå bra 1.2v track men för mig låg den mer typ halv fyra eller något där hittade jag sweetspot på min 259e och 261e och där kommer ju preset in som är smart vilket gjorde att jag alltid hade ett ok utgångsläge när jag vill tracka dem så bra som möjligt.. sedan så kan man ju med Studio H CSR göra det helt korrekt men det brydda jag mig aldrig om. Bra nog typ...

    De e moduler som trackar bra är från 3dje part keen 268e, studio H DPO 258e... sedan finns det ju en uppsjö av icke -e VCO´s från andra som också trackar hur bra som helst...

  5. #665
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Manualen säger inte explicit att 259e och 261e vill ha 1,2v/oktav, men refererar flera gånger på andra ställen till 1,2 v/oktav, bl.a. som "the Buchla standard".

    Den nämner ett par gånger att 0,1v-stegen som 250e, 251e och 252e är "conveniently accommodating oscillators with sensitivity of 1.2 volts per octave. (Each .1 volts adds 1 semitone.)".

    218e ger 1,2v/oktav på CV ut (ganska välskalat i mitt ex). Min 225e (sonicaddictions gamla?) ger nästan men inte riktigt 1,2v/oktav på CV ut, men i rev5 och framåt ska den skala ganska bra.

    223e ger oss en precision på 0,01v, vilket ju är kul för att man kan ägna sig åt mikrotonalitet. Men det är också enkelt att skala traditionellt mot just 1,2v/oktav. Däremot är det svårare att skala mot t.ex. 1v/oktav, eftersom det krävs ännu fler decimaler för det.

    Don verkade ju inte direkt bry sig om att saker skalade bra, särskilt inte via CV på 200e. När Suzanne Ciani klagade på det så svarade han tydligen irriterat "do something else!".

    Men jag tycker nog att vi ändå kan säga att han nog menade att 1,2v var Buchla-standarden även för 200e. Ish...

  6. #666
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Manualen säger inte explicit att 259e och 261e vill ha 1,2v/oktav, men refererar flera gånger på andra ställen till 1,2 v/oktav, bl.a. som "the Buchla standard".

    Den nämner ett par gånger att 0,1v-stegen som 250e, 251e och 252e är "conveniently accommodating oscillators with sensitivity of 1.2 volts per octave. (Each .1 volts adds 1 semitone.)".

    218e ger 1,2v/oktav på CV ut (ganska välskalat i mitt ex). Min 225e (sonicaddictions gamla?) ger nästan men inte riktigt 1,2v/oktav på CV ut, men i rev5 och framåt ska den skala ganska bra.

    223e ger oss en precision på 0,01v, vilket ju är kul för att man kan ägna sig åt mikrotonalitet. Men det är också enkelt att skala traditionellt mot just 1,2v/oktav. Däremot är det svårare att skala mot t.ex. 1v/oktav, eftersom det krävs ännu fler decimaler för det.

    Don verkade ju inte direkt bry sig om att saker skalade bra, särskilt inte via CV på 200e. När Suzanne Ciani klagade på det så svarade han tydligen irriterat "do something else!".

    Men jag tycker nog att vi ändå kan säga att han nog menade att 1,2v var Buchla-standarden även för 200e. Ish...
    Ja och kör du med interna bus så du inte använder CV så är de ju perfekta 1.2v både 259e och 261e...

  7. #667
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hur kan det bli 1.2V/okt utan CV? Är inte interna bussen digital?
    Hehe, får fortfarande inte ihop att Buchla 200e ska vara avsedd för 1.2V/oktav. Attenuvertrarna på cv-input kanske vara en slutkompropmiss för att han inte fick till trackingen?

    Inte meningen att bråka här; försöker bara få ihop det. Säg till om jag ska sluta.

  8. #668
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur kan det bli 1.2V/okt utan CV? Är inte interna bussen digital?
    Hehe, får fortfarande inte ihop att Buchla 200e ska vara avsedd för 1.2V/oktav. Attenuvertrarna på cv-input kanske vara en slutkompropmiss för att han inte fick till trackingen?

    Inte meningen att bråka här; försöker bara få ihop det. Säg till om jag ska sluta.
    Inget bråk här inte - diskussion Men jag kanske missförstår dig nu men när du skriver om tracking på en 261e så gör den ju det fint med 1.2v (om den är kalibrerad). Så får den digitalt på bus så trackar den fint för den får då exakt 1.2v och inget annat.
    problemet kommer med CV då både utgångarna och ingångarna gör om digitalt till analogt plus att du också har en attuenator i spel på ingången. omvandlingen är inte exakt nog för hela den delen är för gammal på 200e systemet. Så där ligger problemet...
    Jag vet inte vad du menar att han inte fick till trackingen? Don menade nog att man skulle använda interna bussen om man ville ha pitch perfekt och CV om man inte behövde exakt... sedan att 252e bara skickar ut på CV blir lite konstigt men den är ju inte pitch sequencer i första hand... Plus att det var nog begränsningarna på slutet 90-tal när 200e kom... Och det får vi leva med en idag även om jag har på känna att nyare 261e trackar bättre på CV än en rev 1 pga av nyare komponenter men det vet jag inte helt för jag har inte provat en rev 1 men jag tycker min från 2022 trackade bra om jag bara fick till attuenatorn på CV in...
    Senast redigerat av nidas den 2023-10-19 klockan 09:44.

  9. #669
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag håller med om att vi inte kan säga säkert hur Don tänkte kring just oscillatorerna. I manualen nämner man inte ens pitch CV-ingångarna för dem, vilket ju är lite anmärkningsvärt. Skäms man månne för skalningen...?

    Men alla de "tonala CV-källorna" i 200e, dvs 250e, 251e, 252e, 218e, 223e och 225e skickar CV i 0,1v-inkrement, med kommentaren att det ger en halvton per steg för 1,2v/oktav. Att de inte gör det särskilt exakt alla gånger i alla versioner är en sak, men de är uttalat avsedda för det. Så för mig finns det ingen tvekan om att Buchla själva anser att 200e kör 1,2v/oktav som standard.

    (Min 261e skalar f.ö. betydligt närmare 1,2v utan tweakande än min 259e. Fast inte så bra att man kan strunta i att tweaka.)

  10. #670
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Min 223e skickar inte 100mV om jag ställer den på 100 på en pad. Utan det var typ 122 för att få 100mV ut. Och sen var det lite random, så det var inte så att 222 blev 200mV, utan det var kanske 219, sen samma för att få 300mV. Nu har jag ingen 200e oscillator att kolla mot, utan jag körde mot egenbyggd oscillator som trackar 1.2V/oct och det funkade bra när jag väll lagt 1h med 223e:an...

  11. #671
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, jag har inte mätt på min, men med tanke på t.ex. 225e före rev 5 är halvdan på CV ut, så förvånar det mig inte om det är samma sak med 223e. Men enligt manualen så är 1 = 0,01v, 10 = 0,1 v osv. Så. 1,2-Ish...

    Jag ska nog ta och mäta på den ikväll. Jag har mest skruvat den med örat. Sen är det ju förstås den lilla detaljen att typ allt är obuffrat, så man får ju spänningsfall direkt. Men jag har en CSR, den är buffrad, så jag kan mäta både med och utan buffer emellan.

  12. #672
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nu har jag mätt på min 223e. Den ligger bara aningen högt hela tiden, knappt 0,2%, vilket håller sig ganska konsekvent. Inte illa för att vara Buchla. Min är sprillans, kommer från senaste batchen. De kanske blivit bättre på QC, eller så kommer min att fallera med tiden.

    Min 250e ger liknande resultat, i kvantiserat läge, fulla omfånget. 0v är inte riktigt 0v, utan c:a 0,045. Det felet håller i sig någorlunda, pendlar mellan c:a 0,045v och c:a 0,065v. (Den här precisionen är väl på gränsen till min iofs ganska bra voltmeters trovärdighet.) Även detta är bättre än jag befarade. Har sett att vissa på modwiggler tycker att kvantiseringen på 250e är så dålig att det inte kan kallas kvantisering. Good enough for government work är min åsikt. F.ö. så är det nidas gamla modul. Vet inte om den också kanske är ganska nytillverkad?

    Jag testade f.ö. bara direkt in i voltmetern. Insåg att den rimligen måste vara buffrad.
    Senast redigerat av slirak den 2023-10-19 klockan 20:03.

  13. #673
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fick ett separat case med 4U låda som är anpassad till min 296M från MEMS (den är verkligen djup så ingen busboard får plats under den... Sedan så har jag satt in en 230D, Boolean Logic latched, dubbla WAD och en nybyggd 207M med vintage Beyerdynamic trafo...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2906.JPG 
Visningar:	20 
Storlek:	2,87 MB 
Id:	117072

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •