Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 673

Ämne: Buchlatråden

  1. #121
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Och estetiken blir ju också lite lidande. Precis som Serge i euro inte känns lika snyggt som 4U.

  2. #122
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om vi vänder blicken mot nytt rent Buchla, kommer det något ball som vi kan tråna efter?
    Hoppas det. Det finns ju så mkt att spinna vidare på. Just de digitala eller semi digitala maskinerna 400-700 innehåller ju en massa spännande.. Sequential norpade ju en liten snutt av deras vector envelope jox till Prophet vs/sen Wavstation... men sen verkar det stopp.... en ny thunder/223e variant... eller utveckling som bygger vidare på det.. Förbättringar och uppgraderingar till 200e..tekniken har ju gått framåt sen det utvecklades. En ny easel byggd på ideerna runt system 700 med vidareutvecklad thunder..mm..i sjysst portabel väska...

  3. #123
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och estetiken blir ju också lite lidande. Precis som Serge i euro inte känns lika snyggt som 4U.
    Nä det också.. euro har ju å andra sidan växt till 4U+ på bredden i stället...hela grundtanken i euro som Doepfer lanserade har ju förvandlats till något annat...mer naturligt hade varit att bygga i 4U vilket verkligen är (enligt mig) det perfekta formatet.. inte så stort och otympligt som Moog mfl och inte så pilligt som euro.
    Jag har ju mitt Plan B system och det är ju verkligen "euro"...

  4. #124
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det ÄR ingen skillnad på audio och CV egentligen.
    Jo. I Buchlas system är det det. CV är 0-10V. Finns ingen negativ CV. Audio är +/1 1:ish volt. Dessutom är CV oskärmat i o m banan medan audio är skärmat.

    Sen är ju såklart båda spänningar, och uppdelningen är ett designval snarare än något tekniskt "måste". Men skillnaden är såpass stor att det inte med automagi alltid går bra att mixa rakt av. (Även om 200-modulerna svarar som man förväntar sig om man skickar in negativ CV, i alla fall de moduler jag testat på...)

  5. #125
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och estetiken blir ju också lite lidande. Precis som Serge i euro inte känns lika snyggt som 4U.

    Detta håller jag med om.
    Serge inbjuder till lek
    Buchla likaså
    Samt diverse euro, tex imt MN, frap tools, 4ms, ime,... mfl som har färgglada designer.

  6. #126
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har använt Buchla (stort 200-system) väldigt mycket. Och lite 200e. Tyckte det var svinstörigt att de hade separerat audio och cv.
    Motivationen om att de ställer olika krav på komponenter stämde säkert på 60-talet men idag är det inte ett problem.
    Att det påverkar hur man jobbar är ju självklart. För mig var det enbart ett irritationsmoment och jag använde de få adaptrarna som fanns till system nästan hela tiden, med jättebra och udda resultat. Överklocka sequencern med 20khz osc för skitsnygg glitch osv.
    Föredrog helt klart 100% banan i serge eller bugbrand. Banan är bäst!

  7. #127
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det påverkar hur man jobbar är ju självklart. För mig var det enbart ett irritationsmoment och jag använde de få adaptrarna som fanns till system nästan hela tiden, med jättebra och udda resultat. Överklocka sequencern med 20khz osc för skitsnygg
    Men vad använde du adaptrarna till? både 200 och 200e har ju banan CV ut från modulation oscillatorn?!?! likväl som de har tinijax in för FM. Vad var det du behövde adaptrarna till "nästan hela tiden"..låter ju helt absurt.

  8. #128
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Så konceptet är förstört och helt obegripligt eftersom det nu går att göra en grej som inte gick att göra tidigare - har jag missförstått något eller är det jag som är förstörd och helt obegriplig?

  9. #129
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så konceptet är förstört och helt obegripligt eftersom det nu går att göra en grej som inte gick att göra tidigare - har jag missförstått något eller är det jag som är förstörd och helt obegriplig?
    Nej för att du kompromissar med funktion, begrepp och signal. Har du velat blanda så har det ju alltid gått om man velat. Du kan stoppa in det och blanda i en eurobåt... men frågan är ju varför... Om man verkligen är intresserad av buchlas concept mm så får det ju inte det i euro... och är du inte intresserad så finns ju redan alternativa moduler som fångar "sound" och eurofunktionalitet.. så då vill du ju inte ha Buchla... det hela blir liksom rätt motsägelsefullt.

  10. #130
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Den stora besvikelsen är ju att man väntade på en återutgiving av Buchla 100 (som zthee var inblandad i och visades upp för 2 år sedan) och sedan verkade inte det bli något av det och Buchla brandade om Catalyst Audio´s buchla 100 euorack kloner och kallade dem red panel... som sedan även de försvann. Samtidigt när Eric Fox tog över för några år sedan så snackades mycket om att det skulle komma just Buchla 200 i sitt ursprungliga format och då kanske vi skulle få en fungerade marf ! och just kunna köpa och stödja Buchla över disk utan att gå DIY vägen. Men så får man detta som tyvärr inte alls är kompatibelt med ett Buchla system.

    Kanske kul för Eurorack folket men det känns även där att det redan finns Sputnik, Verbos och Make Noise (som är någon blandning mellan Buchla o Serge med eget tänk). Men jo sett till pris och utseende så kanske det gillas av många??

    Så för mig är det ett mycket märkligt beslut av Buchla och synd när de hade chansen...

  11. #131
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad använde du adaptrarna till? både 200 och 200e har ju banan CV ut från modulation oscillatorn?!?! likväl som de har tinijax in för FM. Vad var det du behövde adaptrarna till "nästan hela tiden"..låter ju helt absurt.
    Det skrev jag ju ett exempel på. Men srjag använde dem till var alltså att skicka cv och ljud till ”fel” ingångar. Frågor på det? Det var 11 år sedan, minns inte alla patchar. Men jag minns att jag använde dem.

  12. #132
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den stora besvikelsen är ju att man väntade på en återutgiving av Buchla 100 (som zthee var inblandad i och visades upp för 2 år sedan) och sedan verkade inte det bli något av det och Buchla brandade om Catalyst Audio´s buchla 100 euorack kloner och kallade dem red panel... som sedan även de försvann. Samtidigt när Eric Fox tog över för några år sedan så snackades mycket om att det skulle komma just Buchla 200 i sitt ursprungliga format och då kanske vi skulle få en fungerade marf ! och just kunna köpa och stödja Buchla över disk utan att gå DIY vägen. Men så får man detta som tyvärr inte alls är kompatibelt med ett Buchla system.
    Ja det är lite konstigt att de åtminståne gjorde som Moog och gjorde några konceptsystem. Jag tror ju rent allmänt att det knappast hade blivit en storsäljare. Buchla 200 och 200e är ju i princip samma grundkoncept.. och de hade ju kunnat släppa de moduler som var unika som MARF, 259..osv.. Älskar ju vränget i 259:an och Easelns oscillator..men man kan ju göra som Roman och krympa ner 259 till e format som med 25S men med "rätt komponenter".och e funktion (är ju liksom bara trycka av remote om man inte vill använda) Eller fullformat....eller utveckla en ny MARF med dagens teknik men bibehållet interfejs.... gillar man inte rattarna på e kan man ju bara byta.... ett alternativ är ju 200e classic edition med gammal design men med det moderna inkorporerat.... Personligen tycker jag väl det är roligare om de blickar framåt...

    Kanske kul för Eurorack folket men det känns även där att det redan finns Sputnik, Verbos och Make Noise (som är någon blandning mellan Buchla o Serge med eget tänk). Men jo sett till pris och utseende så kanske det gillas av många??
    Jepp det mesta finns i ypperliga eurovarianter. Min favorit är Make Noise för de gör verkligen något eget med det.
    Så för mig är det ett mycket märkligt beslut av Buchla och synd när de hade chansen...
    Ett av många märkliga beslut

  13. #133
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skrev jag ju ett exempel på. Men srjag använde dem till var alltså att skicka cv och ljud till ”fel” ingångar. Frågor på det? Det var 11 år sedan, minns inte alla patchar. Men jag minns att jag använde dem.
    Jo men vilka "fel" ingångar... det finns ju utgångar för det du beskrev....så därför undrar jag för det verkar underligt... du kan liksom inte utforskat systemen speciellt mkt eller bra helt enkelt. Det finns vägar för det mesta i ett 200/200e system.

  14. #134
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men vilka "fel" ingångar... det finns ju utgångar för det du beskrev....så därför undrar jag för det verkar underligt... du kan liksom inte utforskat systemen speciellt mkt eller bra helt enkelt. Det finns vägar för det mesta i ett 200/200e system.
    Då har du nog missuppfattat eller läst slarvigt. Vilken sequencer har audio in på klockan? Om du tror att jag inte har tittat på alla in- och utgångar så tror du fel. Och buchla 258 har inte cv ut. Fanns ingen 259 i det systemet.

  15. #135
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har du nog missuppfattat eller läst slarvigt. Vilken sequencer har audio in på klockan? Om du tror att jag inte har tittat på alla in- och utgångar så tror du fel. Och buchla 258 har inte cv ut. Fanns ingen 259 i det systemet.
    Ok jag förutsatte det i och med att det var ett "stort" 200 system (my bad). men du nämner ju även 200e och där finns det ju definitivt likväl som senare 200. Finns även andra vägalternativ i äldre 200. Så uppenbart så har du ju missat det i 200e och senare 200.

    Men Buchla tänket passar givet inte för alla. Alla jobbar inte på samma sätt. Det är ju liksom lite av hela grejjen och det absurda i hela diskussionen just att ljudmässiga komponenterna som de som inte gillar Buchlas koncept finns redan i eurocrack och för de som gillar Buchlas koncept och ideér så är ju eurorack inte ett alternativ.

  16. #136
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vad finns det för absolut värde i att följa en designers vision ens? Sure, if it suits you. Men det finns massa kul saker att göra med grejer som designern inte avsåg eller förutsåg. Inget neg på Don. Bara det att många instrument som vi älskar används till något annat än designerns vision. Kul att fatta vad de tänkte, men sen blir det ju bäst när man kastar ut allt det och hittar på ett eget förhållningssätt till instrumentet.

  17. #137
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för absolut värde i att följa en designers vision ens? Sure, if it suits you. Men det finns massa kul saker att göra med grejer som designern inte avsåg eller förutsåg. Inget neg på Don. Bara det att många instrument som vi älskar används till något annat än designerns vision. Kul att fatta vad de tänkte, men sen blir det ju bäst när man kastar ut allt det och hittar på ett eget förhållningssätt till instrumentet.
    Är av lite samma åsikt här. Ville Bob Moog att man skulle göra feedback-tricket med minimoogen eller är det respektlöst på samma sätt?

  18. #138
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok jag förutsatte det i och med att det var ett "stort" 200 system (my bad). men du nämner ju även 200e och där finns det ju definitivt likväl som senare 200. Finns även andra vägalternativ i äldre 200. Så uppenbart så har du ju missat det i 200e och senare 200.

    Men Buchla tänket passar givet inte för alla. Alla jobbar inte på samma sätt. Det är ju liksom lite av hela grejjen och det absurda i hela diskussionen just att ljudmässiga komponenterna som de som inte gillar Buchlas koncept finns redan i eurocrack och för de som gillar Buchlas koncept och ideér så är ju eurorack inte ett alternativ.
    Det var svart-ratt-system, utom 296. 200e var i göteborg och dör fanns iofs inte adaptrar, men väl frustrationen över begränsning. Patchade hellre serget som stod bredvid.

    Jaghar inte missat något. Du verkar dock ha en övertro på dina gissningar om vad andra tänker och vet.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det för absolut värde i att följa en designers vision ens? Sure, if it suits you. Men det finns massa kul saker att göra med grejer som designern inte avsåg eller förutsåg. Inget neg på Don. Bara det att många instrument som vi älskar används till något annat än designerns vision. Kul att fatta vad de tänkte, men sen blir det ju bäst när man kastar ut allt det och hittar på ett eget förhållningssätt till instrumentet.
    Tb-303 ska bara användas när elbasisten är förkyld eller för demoinspelningar! Typ.

  19. #139
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Emu: Det låter lite som att du tycker att separationen audio/cv är kreativt begränsande, tills någon klagar på det, då finns det minsann ingen begränsning utan alltid vägar runt (utan att använda tabubelagda adaptrar). Du får nog bestämma dig för ena eller andra :-)

  20. #140
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var svart-ratt-system, utom 296. 200e var i göteborg och dör fanns iofs inte adaptrar, men väl frustrationen över begränsning. Patchade hellre serget som stod bredvid.

    Jaghar inte missat något. Du verkar dock ha en övertro på dina gissningar om vad andra tänker och vet.
    Övertro..nej..ganska rimliga antaganden med tanke på information som 200 och "stort"..finns ju inte särdeles många.
    I fallet med 200e och senare 200 så finns ju inte de begränsningarna utan cv ut för audio och audio till CV har ju Don ordnat så den möjligheten finns..men det visste du ju redan... i tidiga 200 och 100 går det med lite joxande..men nej.. det var inte heller nödvändigt för hur systemen då var skapade och tänkta att jobba med.. senare 200 och fram är ju något annat... men det vet du ju redan

  21. #141
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Övertro..nej..ganska rimliga antaganden med tanke på information som 200 och "stort"..finns ju inte särdeles många.
    I fallet med 200e och senare 200 så finns ju inte de begränsningarna utan cv ut för audio och audio till CV har ju Don ordnat så den möjligheten finns..men det visste du ju redan... i tidiga 200 och 100 går det med lite joxande..men nej.. det var inte heller nödvändigt för hur systemen då var skapade och tänkta att jobba med.. senare 200 och fram är ju något annat... men det vet du ju redan
    förutom det att jag sade att jag behövde adaptrarna. Jag är inte blind, hade det funnits 259 hade jag såklart använt mod out. Men det var bara ett exempel, det finns ju en massa mer saker som enbart finns i audio eller cv.

    Joxande var precis det jag gjorde. Skitstörigt. Jag tycker uppdelningen är onödig och irriterande. Mycket bättre med 100% banan. Men om man inte kan tänka själv är det såklart bra med lite handhållande. Tråkigt bara att inte Gate går på 6.35mm-kontakt

  22. #142
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emu: Det låter lite som att du tycker att separationen audio/cv är kreativt begränsande, tills någon klagar på det, då finns det minsann ingen begränsning utan alltid vägar runt (utan att använda tabubelagda adaptrar). Du får nog bestämma dig för ena eller andra :-)
    Jo det är din högst orimliga tolkning av något du fantiserat i hop. Det finns vägar där det just är rimligt och betydelsefullt..dvs har relevans... Jag såg inte det för 11-12 år sedan när jag var lite färskare på Buchla..då hade jag ungefär samma ståndpunkt som du.. Patcha allt med allt..osv.. Men sedan har jag blivit mer förtrogen med Buchla och fördjupat mig i själva tänket och handhavandet och vad det gör för musiken.

    För att kunna avfärda något bör man ju förstå vad man avfärdar och det anser jag verkligen inte att jag gjorde då trots att jag visst hade jobbat en hel del med Buchla 200 och en del 100.. men liksom varit blind i min egen frustration över att det inte fungerade som jag tänkte eller var van vid... jag känner igen det i dina kommentarer... men det är en tröskel att kliva över... sen kan det ju givetvis inte passa en ändå..men man måste liksom forcera den där frustrationströskeln och sätta sig in i det.

  23. #143
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    förutom det att jag sade att jag behövde adaptrarna. Jag är inte blind, hade det funnits 259 hade jag såklart använt mod out. Men det var bara ett exempel, det finns ju en massa mer saker som enbart finns i audio eller cv.

    Joxande var precis det jag gjorde. Skitstörigt. Jag tycker uppdelningen är onödig och irriterande. Mycket bättre med 100% banan. Men om man inte kan tänka själv är det såklart bra med lite handhållande. Tråkigt bara att inte Gate går på 6.35mm-kontakt
    Jepp det är bra med lite handhållande..vi kan ju lämna det där. Du gillar inte Buchla.. helt ok för mig

  24. #144
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det är din högst orimliga tolkning av något du fantiserat i hop. Det finns vägar där det just är rimligt och betydelsefullt..dvs har relevans... Jag såg inte det för 11-12 år sedan när jag var lite färskare på Buchla..då hade jag ungefär samma ståndpunkt som du.. Patcha allt med allt..osv.. Men sedan har jag blivit mer förtrogen med Buchla och fördjupat mig i själva tänket och handhavandet och vad det gör för musiken.

    För att kunna avfärda något bör man ju förstå vad man avfärdar och det anser jag verkligen inte att jag gjorde då trots att jag visst hade jobbat en hel del med Buchla 200 och en del 100.. men liksom varit blind i min egen frustration över att det inte fungerade som jag tänkte eller var van vid... jag känner igen det i dina kommentarer... men det är en tröskel att kliva över... sen kan det ju givetvis inte passa en ändå..men man måste liksom forcera den där frustrationströskeln och sätta sig in i det.
    Lol. Vad har jag fantiserat ihop? Att jag tycker det är störigt med separat audio och cv? Det är väl det enda jag har uttryckt och en åsikt kan man väl knappast ha fel om. Möjligt att jag hade ändrat mig om jag kört mer, men jag tror snarare att jag hade bytt ett buchla-system mot bugbrand eller serge. Ellervarför inte Hordijk som verkar skitfett.

    Jag ogillar inte Buchla, det har du fantiserat ihop. Jag bara menar att din åsikt om systemet inte är Sanningen. Eftersom du avfärdar alla vänliga frågor om vad som är så bra med separat audio/cv tänkte jag fe min syn på saken, som tidigare användare av båda sorterna (och lite euro).
    Även i nord modular, som är det jag har använt mest, finns det en viss separation av signaler (olika samplingrate), något det finns sätt att kringgå, vilket jag gör. Det ”finns”en modul som konverterar som de aldrig släppte, hade gärna haft den.
    Och i Max har jag gjort bra grejer med icke-audio som audio och vice versa. Så funkar jag.

  25. #145
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lol. Vad har jag fantiserat ihop? Att jag tycker det är störigt med separat audio och cv? Det är väl det enda jag har uttryckt och en åsikt kan man väl knappast ha fel om. Möjligt att jag hade ändrat mig om jag kört mer, men jag tror snarare att jag hade bytt ett buchla-system mot bugbrand eller serge. Ellervarför inte Hordijk som verkar skitfett.
    Nej du uttalade dig om mig.. det var det jag sade du fantiserade om..ingenting med din åsikt att göra.. "EMU"!

    Jag ogillar inte Buchla, det har du fantiserat ihop. Jag bara menar att din åsikt om systemet inte är Sanningen. Eftersom du avfärdar alla vänliga frågor om vad som är så bra med separat audio/cv tänkte jag fe min syn på saken, som tidigare användare av båda sorterna (och lite euro).

    Även i nord modular, som är det jag har använt mest, finns det en viss separation av signaler (olika samplingrate), något det finns sätt att kringgå, vilket jag gör. Det ”finns”en modul som konverterar som de aldrig släppte, hade gärna haft den.
    Och i Max har jag gjort bra grejer med icke-audio som audio och vice versa. Så funkar jag.
    Nej du bara ogillar hur Buchla utformat det och hans ide kring det hela. Buchla delar upp det dels för den filosofiska och pedagogiska aspekten men också för att han anser CV fungerar bättre i en "ren" domän och samma med audio..utom där det är vettigt där finns det ju in och utgångar för det..t.ex. en CV ut från modulation oscillatorn eller audio in för FM..osv.. vidare så har ju Buchla försett systemen med många olika möjligheter att använda och omforma audio till kontrollmöjligheter genom t.ex. 230/230e, 207e, 227e eller 269/296e...så möjligheterna att använda audio för modulering är ju verkligen inte mer begränsat utan öppnare för allt du vill...men det vet du ju redan

  26. #146
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej du uttalade dig om mig.. det var det jag sade du fantiserade om..ingenting med din åsikt att göra.. "EMU"!



    Nej du bara ogillar hur Buchla utformat det och hans ide kring det hela. Buchla delar upp det dels för den filosofiska och pedagogiska aspekten men också för att han anser CV fungerar bättre i en "ren" domän och samma med audio..utom där det är vettigt där finns det ju in och utgångar för det..t.ex. en CV ut från modulation oscillatorn eller audio in för FM..osv.. vidare så har ju Buchla försett systemen med många olika möjligheter att använda och omforma audio till kontrollmöjligheter genom t.ex. 230/230e, 207e, 227e eller 269/296e...så möjligheterna att använda audio för modulering är ju verkligen inte mer begränsat utan öppnare för allt du vill...men det vet du ju redan
    Jaha. Att du uttrycker två saker som inte går ihop är ingen fantasi, så är det. Antingen är separata signaler en begränsning, eller inte. sedan kan man ha åsikter om den begränsningen (som ju finns) är bra eller inte, men att säga ”det där kan du komma runt” till någon som har stört sig på begränsningen under många timmars patchande … och dessutom kommit runt det i nästan varje patch … och sedan säga attman inte behöver adaptrar eftersom en viss utgång finns i både cv och audio? Det är liksom bara dumt. Bestäm dig.

    Ja, men att cv och audio har olika tekniska krav IDAG är som sagt inte sant. Kanske då. Det filosofiska finns det väl poänger men jag tycker serge filosofi är bättre för mig.

    Vad som är ”vettigt” vet ju varken du eller Don Buchla om, det avgör jag som patchar och skapar. Så det argumentet kan du lägga ner. Och du kanske får plocka ner Don från sin piedestal, klart han kan göra saker som kunde förbättras. T.ex. är det väl rätt ont om inverterande audioingåmgar, sånt är svinbra för rundgångspatchar.

    Öppnare än om allt hade haft banan? Skitsnack.

  27. #147
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är av lite samma åsikt här. Ville Bob Moog att man skulle göra feedback-tricket med minimoogen eller är det respektlöst på samma sätt?
    Alltså känner vi behöver reda ut en del saker. Det är skillnad på vad du hittar på med ditt instrument, om någon klonar eller spinner vidare på en tillverkares ideer eller vad ett företag som enligt egen utsago skall jobba för att just bibehålla Dons intellektuella arv och "keep the Buchla spirit"..osv.

    Sen är det ju speciellt med just Buchla då så mkt av det han gjorde och tänkte ligger så långt i från vad andra sysslade/r med. Och det är ju liksom en så stor skatt att spinna vidare på. Så min aversion är ju mot BUSA, inte t.ex. Catalyst eller Verbos..mfl... och defenitivt inte hur musiker väljer att använda sina instrument..osv. Därimot så kan jag tycka det är väldigt fånigt, dumt eller motsägelsefullt att säga att man gillar Buchla och hans ideer för att sedan agera eller uttrycka sig rakt motsatt...eller att i onödan köpa äckligt dyra Buchla moduler (priset är ju aldrig kul, vem fan tycker det liksom ) när det finns mer än fullgoda alternativ i t.ex. eurorack.

    Jag ser verkligen ett stort värde i att förvalta och utveckla unika maskiner, ideer och koncept... det andra finns ju redan eller kan utvecklas av andra.. Om nu BUSA bara vill tjäna pengar på märket så visst, deras företag.. men det är oerhört tråkigt och jag tror inte det lönar sig i längden varken för användare eller företaget själv. Att fördjupa sig i Dons ideer och dokument och skapa utifrån de ramarna är ju oerhört mer intressant...

    Ditt exempel med MiniMoogen är superkul.. för Bob ville ju inte och gillade ju inte MiniMoogen överhuvudtaget. Den utvecklades ju av en anställd (kommer inte i håg namnet nu) med överblivna delar från modularerna han gick ju motvilligt med på att de fick utveckla den sedan. De anställda lanserade senare MiniMoogen bakom ryggen på Bob när han var bortrest och han var fly förbannad tills han märkte det blev en succé


  28. #148
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha. Att du uttrycker två saker som inte går ihop är ingen fantasi, så är det. Antingen är separata signaler en begränsning, eller inte. sedan kan man ha åsikter om den begränsningen (som ju finns) är bra eller inte, men att säga ”det där kan du komma runt” till någon som har stört sig på begränsningen under många timmars patchande … och dessutom kommit runt det i nästan varje patch … och sedan säga attman inte behöver adaptrar eftersom en viss utgång finns i både cv och audio? Det är liksom bara dumt. Bestäm dig.

    Ja, men att cv och audio har olika tekniska krav IDAG är som sagt inte sant. Kanske då. Det filosofiska finns det väl poänger men jag tycker serge filosofi är bättre för mig.

    Vad som är ”vettigt” vet ju varken du eller Don Buchla om, det avgör jag som patchar och skapar. Så det argumentet kan du lägga ner. Och du kanske får plocka ner Don från sin piedestal, klart han kan göra saker som kunde förbättras. T.ex. är det väl rätt ont om inverterande audioingåmgar, sånt är svinbra för rundgångspatchar.

    Öppnare än om allt hade haft banan? Skitsnack.
    Nej men det är ju det jag säger du gillar inte Buchla, det passar inte dig.. du tycker inte Dons instrument är "vettiga" utifrån ditt perspektiv.. vad är problemet...allt det du saknar finns ju redan i eurorack..patcha allt med allt...waveshapers och LPG:s..osv.. som har "Buchla soundet" ..så varför kan inte BUSA få vara Buchla och spinna vidare på Dons ideer.. För oss som gillar det och är intresserade.


  29. #149
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Alltssåååå jag tycker det låter som att oljud gillar Buchla, han säger att han gillar, "använt väldigt mycket", "skitsnygg glitch" mm. Han säger att han tycker aspekten med separerad cv och audio är frustrerande, men den åsikten verkar han inte få ha, utan då innebär det tydligen att han avfärdar hela instrumentet som ovettigt och han bör använda nåt annat.

    ??

  30. #150
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså känner vi behöver reda ut en del saker. Det är skillnad på vad du hittar på med ditt instrument, om någon klonar eller spinner vidare på en tillverkares ideer eller vad ett företag som enligt egen utsago skall jobba för att just bibehålla Dons intellektuella arv och "keep the Buchla spirit"..osv.

    Sen är det ju speciellt med just Buchla då så mkt av det han gjorde och tänkte ligger så långt i från vad andra sysslade/r med. Och det är ju liksom en så stor skatt att spinna vidare på. Så min aversion är ju mot BUSA, inte t.ex. Catalyst eller Verbos..mfl... och defenitivt inte hur musiker väljer att använda sina instrument..osv. Därimot så kan jag tycka det är väldigt fånigt, dumt eller motsägelsefullt att säga att man gillar Buchla och hans ideer för att sedan agera eller uttrycka sig rakt motsatt...eller att i onödan köpa äckligt dyra Buchla moduler (priset är ju aldrig kul, vem fan tycker det liksom ) när det finns mer än fullgoda alternativ i t.ex. eurorack.

    Jag ser verkligen ett stort värde i att förvalta och utveckla unika maskiner, ideer och koncept... det andra finns ju redan eller kan utvecklas av andra.. Om nu BUSA bara vill tjäna pengar på märket så visst, deras företag.. men det är oerhört tråkigt och jag tror inte det lönar sig i längden varken för användare eller företaget själv. Att fördjupa sig i Dons ideer och dokument och skapa utifrån de ramarna är ju oerhört mer intressant...

    Ditt exempel med MiniMoogen är superkul.. för Bob ville ju inte och gillade ju inte MiniMoogen överhuvudtaget. Den utvecklades ju av en anställd (kommer inte i håg namnet nu) med överblivna delar från modularerna han gick ju motvilligt med på att de fick utveckla den sedan. De anställda lanserade senare MiniMoogen bakom ryggen på Bob när han var bortrest och han var fly förbannad tills han märkte det blev en succé

    Ok.

    Det var inte mitt exempel iofs.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltssåååå jag tycker det låter som att oljud gillar Buchla, han säger att han gillar, "använt väldigt mycket", "skitsnygg glitch" mm. Han säger att han tycker aspekten med separerad cv och audio är frustrerande, men den åsikten verkar han inte få ha, utan då innebär det tydligen att han avfärdar hela instrumentet som ovettigt och han bör använda nåt annat.

    ??
    Japp. Får göra avbön!

  31. #151
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men det är ju det jag säger du gillar inte Buchla, det passar inte dig.. du tycker inte Dons instrument är "vettiga" utifrån ditt perspektiv.. vad är problemet...allt det du saknar finns ju redan i eurorack..patcha allt med allt...waveshapers och LPG:s..osv.. som har "Buchla soundet" ..så varför kan inte BUSA få vara Buchla och spinna vidare på Dons ideer.. För oss som gillar det och är intresserade.

    Eurorack gillar jag inte. För pilligt och minitele. Banan är bättre då.
    Men jag har fantiserat om att bygga ett old school buchla-system en del. Gillar att bråka med apparaterna så kanske är bra med ett par adaptrar bara, hitta vägen ut.

    Ps. Jo jag gillar Buchla får man nog säga. Trots frustrationen över separat ljud och cv.

  32. #152
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior

    https://youtu.be/7g_qU_TNTO4

    Jag som är okunnig och eurorackiarian, vad tycker Buchla-folket om denna? Den ser lite kantig ut. Den förra hade iallafall krockkudde om man ville headbanga till sina patchar

  33. #153
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/7g_qU_TNTO4

    Jag som är okunnig och eurorackiarian, vad tycker Buchla-folket om denna? Den ser lite kantig ut. Den förra hade iallafall krockkudde om man ville headbanga till sina patchar
    Både ris och ros i från mig i alla fall.... Och Nej Mr Doty (han e så värdelös ) ni har inte behövt tänka ut detta ström och sidofack mm fanns på original Easel... långsökt
    Första Easel väskan till originalet var ju lika kantig senare lite mer rundat... BEMI Easelns väska är ju smidig men saknar ju sidofack mm ..dessutom så är den väldigt djup. Den har djupa båtar i som står på distanser så det finns gott om luft i den.

    208C har ju en del uppdateringar, en del bra andra lite fåniga.....precis som med 218 som jag verkligen vill prova... jag har en del missatankar som jag vill få bekräftat innan jag uttalar mig.... men den ser "billigare" ut..men kanske bättre..men jag gillar ju banden på den gamla och att det är tvådelat inte gjutet i ett stycke..det är mer taktilt. Extra strippen ovanför keyet blir ju som en taskigt placerad pitchbend typ...inte alls lika smidigt som att den som jag önskar har CV för position mm...de försöker efterlikna stripparna på gamla 217 men det har en helt annan funktionalitet vilket snarare utvecklades in till 223e vilken de kanske skulle kikat på i stället.
    Funktionerna och preset grejjen fattar jag inte hur de tänkt... Easeln har ju kortporten till sådant...och sedan är ju Easel begränsad så många av extra trigger mm känns lite overkill.. hoppas caset inte är för grunt för gamla 208:an för det är ju hyffsat... och hade gärna hafr en mindre PSU ingång som alternativ för mer plats för sladd och kort.

  34. #154
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wws Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som är okunnig och eurorackiarian, vad tycker Buchla-folket om denna? Den ser lite kantig ut. Den förra hade iallafall krockkudde om man ville headbanga till sina patchar
    Håller med både ris och ros men man behöver ju se den och testa att lira på den själv innan man säger för mycket..
    Förstår inte alls att man satt ström och ljudutgång , sustain och jord på en modul. är kanon att ha på sidan och nu ska priset vara under 4000$ men utan denna modul... ?? men man måste ju ha den för att få ström till easeln.. eller så kommer det in och utgångar på väskan..

    Att keybaordet har fått jord på TKB borde vara en mycket bra sak som ställer till det i olika miljöer och an tvingas ha ett armband som jordar din kropp mot maskinen... Jag har inga problem med det på min förutom när jag skulle lira på easeln i en sommarstuga och den betedde sig helt galet... insåg att det var ström / jord problem till 218 tkb.. Men det borde ju vara löst nu.

    men oerhört skönt att det släpps en easel igen och inte bara 208c..för 218 och 208 hör ihop. det är först då man får hela instrumentet. sedan att de har lagt till en massa saker är ju kul men man kan ha åsikter på hur det gjort om layout och kanske också tryckt in lite väl mycket men på det stora hela är dessa extra features bra.

  35. #155
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp, rätt puckad lösning. Mixer och så är väl fint, men om den haft ström på sidan som innan ("komplicerat", har iofs inte använt en easel men det verkar som en smart lösning att ha utgångarna patchade till sidan, även om framsidan verkar snäppet smartare, strömmen med). Och en liten mixer gör knappast mycket. Två tomma platser hade varit smartare. Och ha en easel-specifik mojäng kan ju vara ball men då får den väl ha bättre grejer än eluttag liksom.

  36. #156
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fan är vi överens om något oljud ...Men det handlar nog om att sidolösningen på BEMI Easeln kostade för mkt att göra ..frågan är ju om det ens är båtar i denna, ser ut som det bara hänger på rails..det sänker nog priset en hel del också. Frågan är ju varför den fortfarande är så dyr? Den borde ju kosta under 30k (20k egentligen) men kommer förmodligen hamna över 40k vilket ju är fånigt.

  37. #157
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Å andra sidan, om det går att köpa dem löst utan easel-modulen borde det vara rätt lätt att fixa patch + tredjeparts-PSU som tar lite plats, så kan man ha roligare grejer i extrahålen.

    Å andra sidan, easel verkar köra bara banan förutom aux in och main ut som är tinijax. Det betyder att man behöver adaptrar för att integrera den med vanliga buchlamoduler?

    men framför allt får man inte en Äkta Buchla Experience™?

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan är vi överens om något oljud ...Men det handlar nog om att sidolösningen på BEMI Easeln kostade för mkt att göra ..frågan är ju om det ens är båtar i denna, ser ut som det bara hänger på rails..det sänker nog priset en hel del också. Frågan är ju varför den fortfarande är så dyr? Den borde ju kosta under 30k (20k egentligen) men kommer förmodligen hamna över 40k vilket ju är fånigt.
    vi är nog överens om mycket :-)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan är vi överens om något oljud ...Men det handlar nog om att sidolösningen på BEMI Easeln kostade för mkt att göra ..frågan är ju om det ens är båtar i denna, ser ut som det bara hänger på rails..det sänker nog priset en hel del också. Frågan är ju varför den fortfarande är så dyr? Den borde ju kosta under 30k (20k egentligen) men kommer förmodligen hamna över 40k vilket ju är fånigt.
    att den kostar mycket är nog för att den tillverkas få antal, och för att de kan ta betalt för namet.

  38. #158
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan, om det går att köpa dem löst utan easel-modulen borde det vara rätt lätt att fixa patch + tredjeparts-PSU som tar lite plats, så kan man ha roligare grejer i extrahålen.
    Har alltid funderat på att slakta en gammal dammsugare och bugga in en sladdvinda i en sidoutgång på caset så man bara behöver trycka på en knapp liksom Borde ju finnas plats under 218 även om caset är tunnare så har man två lediga platser, antingen för moduler eller ha sladdar mm där.
    Å andra sidan, easel verkar köra bara banan förutom aux in och main ut som är tinijax. Det betyder att man behöver adaptrar för att integrera den med vanliga buchlamoduler?
    Det är ju egentligen inte så mkt man behöver göra med audio annat än hur kedjan är liksom...de stoppade in noise vilket känns helt överfödigt utan filter el så... 267e vore ju given på sidan så får man ju noise +filter och uncertainty...annars hade jag nog hellre haft en 223e som Easel K eller 251e så man kan sequenca i princip allt.... sen är ju lite grejjen med Easeln just korten.

    men framför allt får man inte en Äkta Buchla Experience™?
    ..?


    vi är nog överens om mycket :-)

    att den kostar mycket är nog för att den tillverkas få antal, och för att de kan ta betalt för namet.
    Jo det ligger nog en Ferengi i det där

  39. #159
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har alltid funderat på att slakta en gammal dammsugare och bugga in en sladdvinda i en sidoutgång på caset så man bara behöver trycka på en knapp liksom Borde ju finnas plats under 218 även om caset är tunnare så har man två lediga platser, antingen för moduler eller ha sladdar mm där.

    Det är ju egentligen inte så mkt man behöver göra med audio annat än hur kedjan är liksom...de stoppade in noise vilket känns helt överfödigt utan filter el så... 267e vore ju given på sidan så får man ju noise +filter och uncertainty...annars hade jag nog hellre haft en 223e som Easel K eller 251e så man kan sequenca i princip allt.... sen är ju lite grejjen med Easeln just korten.


    ..?






    Jo det ligger nog en Ferengi i det där
    Sladdvinda? Det ska väl vara handvevat ändå?

    Jag har fått lite bilden av att signalkedjan i Easel är fast. Finns det något schema där man kan se hur den är uppbyggd och hur man kan patcha?

    Japp, 267e tänkte jag också på när jag tittade. Kanske någon CV-trixare med.

  40. #160
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sladdvinda? Det ska väl vara handvevat ändå?

    Jag har fått lite bilden av att signalkedjan i Easel är fast. Finns det något schema där man kan se hur den är uppbyggd och hur man kan patcha?

    Japp, 267e tänkte jag också på när jag tittade. Kanske någon CV-trixare med.
    Ja med 251e kan man ju göra riktigt knepiga grejjer och parat med 267e:s uncertainy så kan du väl få hur trixig CV som helst..rubbat mkt faktiskt ...ja audiokedjan är rätt fast.. du har ju på 208c osc ut och FM in på mod osc för korsmodulering..och envelope detector på aux in...används klart för lite... Men i princip så har den ju allt u behöver i audiokedjan..kan inte direkt komma på nån större brist...

  41. #161
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    251e käänns lite menydykig?

    OK. Trist med fast audio! En TKB+Animal känns som en skojigare knä-låda. :-)

  42. #162
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    251e käänns lite menydykig?

    OK. Trist med fast audio! En TKB+Animal känns som en skojigare knä-låda. :-)
    Nja inte så trist...vad är det du tänkt göra som inte går liksom?

    tänk också att du genom kortporten har acess till allt du vill modda och trixa med

  43. #163
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja inte så trist...vad är det du tänkt göra som inte går liksom?

    tänk också att du genom kortporten har acess till allt du vill modda och trixa med
    allt som inte går :-)

    ah, jo det är bra. Men jag är mer lagd åt att saker inte är förpatchade och att man kan välja ordningen på saker och ting. Och rundgångskoppla, osv.

  44. #164
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    allt som inte går :-)

    ah, jo det är bra. Men jag är mer lagd åt att saker inte är förpatchade och att man kan välja ordningen på saker och ting. Och rundgångskoppla, osv.
    Nä men det jag menar är... det spelar inte så stor roll i 208C.. du kan korspatcha audio FM mm.. det finns implementerar..osv.. men i och med att det inte finns några filter mer än LPG:erna så spelar det ingen roll Men vill du routa genom externa filter så finns möjligheten... därför undrar jag.. vad är det du saknar?

  45. #165
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vet inte, det var bara en känsla. Har som sagt aldrig använt en easel. Men jag lär vilja ta en oscillator in i wavefolder, in i filter, in i fm, plus rundgångskopplat reverb in i wavefolder amount. Eller så, bara slafsade ihop en exempelpatch nu. vet inte ens om de ingångarna finns eller inte.
    Jag tror vi tänker och patchar väldigt olika.

  46. #166
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Klart du kan göra mer med en Animal, Easeln är ju ändå en apparat med ett begränsat upplägg, men lite äpplen och päron. Den är fin på det den gör.

  47. #167
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart du kan göra mer med en Animal, Easeln är ju ändå en apparat med ett begränsat upplägg, men lite äpplen och päron. Den är fin på det den gör.
    Jo. Och det är väl det enklare upplägget (och den snygga lådan; inte riktigt Serge starka sida) som gör att folk gasar på den.

  48. #168
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte, det var bara en känsla. Har som sagt aldrig använt en easel. Men jag lär vilja ta en oscillator in i wavefolder, in i filter, in i fm, plus rundgångskopplat reverb in i wavefolder amount. Eller så, bara slafsade ihop en exempelpatch nu. vet inte ens om de ingångarna finns eller inte.
    Jag tror vi tänker och patchar väldigt olika.
    Nej men oscillatorn har ju wavefolder..du kan FM:a, AM:a eller vad som åt vilket håll du vill..osv.. men sen kommer vi till det där "nödvändigt" ..det jag lärde mig när jag hade euro mm är.. att mixa waveshaper och sen filtra ger inget vidare resultat och ljudet du vill åt kan du få genom andra vägar.. mkt bättre. T.ex. använda en sequencern som oscillator i audiorate..det är något som är kul i teorin men i praktiken ger det noll..Buchla var först i världen med det och byggde t.o.m en oscillator prototyp på det.. men avfärdade det hela. Att använda filter eller Waveshaper gör sig bättre beroende på vilka ljud du vill åt... Det är det jag lärde mig av eurocrack..vissa saker låter bra i teorin men i praktiken så funkar det inte något vidare...

  49. #169
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Och det är väl det enklare upplägget (och den snygga lådan; inte riktigt Serge starka sida) som gör att folk gasar på den.
    Skillnaden ligger i kontroll och hur du når fram till ljudet... En Animal är ju väldigt traditionell i sitt upplägg med filter medan Buchlan handlar mer om rörelsen i Waveshaper och FM mer i grund.. Sen måste du ju ha en TKB el något om du skall ha någon form av realtidskontroll... Men det är väldigt olika burkar som utgår i från olika tänk.

  50. #170
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej men oscillatorn har ju wavefolder..du kan FM:a, AM:a eller vad som åt vilket håll du vill..osv.. men sen kommer vi till det där "nödvändigt" ..det jag lärde mig när jag hade euro mm är.. att mixa waveshaper och sen filtra ger inget vidare resultat och ljudet du vill åt kan du få genom andra vägar.. mkt bättre. T.ex. använda en sequencern som oscillator i audiorate..det är något som är kul i teorin men i praktiken ger det noll..Buchla var först i världen med det och byggde t.o.m en oscillator prototyp på det.. men avfärdade det hela. Att använda filter eller Waveshaper gör sig bättre beroende på vilka ljud du vill åt... Det är det jag lärde mig av eurocrack..vissa saker låter bra i teorin men i praktiken så funkar det inte något vidare...
    Lol. Då har jag nog hört fel när jag har gjort musik med exempelvis sequencer i audiorate. Och när jag har tänkt att det gör skillnad att mixa signaler innan ickelinjär bearbetning (waveshaper). Går tydligen att uppnå samma sak på andra sätt!!

    …eller så jobbar vi bara på olika sätt. Du tänker nog att du har en massa erfarenhet av modularer och syntes som du kan knäppa mig på näsan med? Att sättet du jobbar på är rätt – mitt är ”onödigt”?

    Man kan rundgångskoppla en waveshaper (folder) för att göra kaos. Med ett filter får man inte det, man får bara en ton.

    Du verkar heller inte förstå att jag inre är ”ute efter ett ljud”. Det är inte därför man patchar som jag gör, det är för att se (höra) vad som händer. Och när någon annan har kopplat åt en låter det sig inte riktigt göras.

  51. #171
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden ligger i kontroll och hur du når fram till ljudet... En Animal är ju väldigt traditionell i sitt upplägg med filter medan Buchlan handlar mer om rörelsen i Waveshaper och FM mer i grund.. Sen måste du ju ha en TKB el något om du skall ha någon form av realtidskontroll... Men det är väldigt olika burkar som utgår i från olika tänk.
    Fel. Animal har inget upplägg, inget är ihopkopplat. Att kalla den traditionell säger bara att man själv är fast i ett dogmatiskt tänkande.

    Och ja, min jämförelse med easel var ju just animal ihop med tkb.

  52. #172
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fel. Animal har inget upplägg, inget är ihopkopplat. Att kalla den traditionell säger bara att man själv är fast i ett dogmatiskt tänkande.
    Klart den har ett upplägg.. den har ett urval med moduler till ditt förfogande som du sedan kan patcha i hop på olika sätt. Det gäller ju alla system i alla format.. det är ju alltid mer eller mindre begränsat beroende på urvalet moduler... i Serge så kan du ju i många konfigurationer bygga upp saker från scratch..men resultaten blir också lidande.

    Men läs artikeln/intervjun från keyboard..den är bra: https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=235923

  53. #173
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Vetetusan. Jag övervägde under en period att byta från euro till 200e. Gillar verkligen 200e som system, men en hel del saker blev lite för begränsande, rent bortsett från modulutbud. Inte bara helt tillgjorda exempel heller. Exempelvis kan du (väl?) inte få en 281-envelop att få en mer exponentiell form genom att modulera decay-tiden med envelopen själv i negativ riktning. Så att påstå att ”allt” går att göra, och att allt som inte går bara är konstgjorda i praktiken oanvändbara exempel är knappast sant.

  54. #174
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart den har ett upplägg.. den har ett urval med moduler till ditt förfogande som du sedan kan patcha i hop på olika sätt. Det gäller ju alla system i alla format.. det är ju alltid mer eller mindre begränsat beroende på urvalet moduler... i Serge så kan du ju i många konfigurationer bygga upp saker från scratch..men resultaten blir också lidande.

    Men läs artikeln/intervjun från keyboard..den är bra: https://modwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=235923
    Men hur kan du kalla det traditionellt? För att den har ettfilter? Den kan ju göra fm, har en wavefolder. Och det verkar enligt dig vara modernt och bra?

    Vilka resultat blir lidande? De bra eller de dåliga? Eller bara de som inte är som du brukar patcha? För det är lite konstigt att du bara avfärdar en modulär synt med en bra uppsättning av kompetenta moduler som kan patchas ihop på otaliga sätt. För att den är ”traditionell” och ger dåliga resultat? När den kan användas till allt möjligt? Kan du förklara hur du tänker?

  55. #175
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Äsch släpp sargen Emu.
    Har Animal+TKB mer möjligheter till experiment än en Easel: Ja.

    Kan Easel göra allt Animal+TKB kan: Nej.
    Kan Animal+TKB göra allt Easel kan: Nej.

  56. #176
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fin intervju. Men han förklarar inte varför Animal är traditionell. Kan du förklara? Mer än att den har ett filter, alltså.

  57. #177
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vetetusan. Jag övervägde under en period att byta från euro till 200e. Gillar verkligen 200e som system, men en hel del saker blev lite för begränsande, rent bortsett från modulutbud. Inte bara helt tillgjorda exempel heller. Exempelvis kan du (väl?) inte få en 281-envelop att få en mer exponentiell form genom att modulera decay-tiden med envelopen själv i negativ riktning. Så att påstå att ”allt” går att göra, och att allt som inte går bara är konstgjorda i praktiken oanvändbara exempel är knappast sant.
    Alltså om jag förstår dig rätt så får du sådant resultat om du använder en 256e..

  58. #178
    booleanjangles
    booleanjangles är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Kanske helt OT, men jag blir bara mer och mer nyfiken på att få höra ett smakprov på de äkta ljuden som kommer ur puristen Ƶl8Rs buchla. Inte ironisk eller ute på att beefa.

  59. #179
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av booleanjangles Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske helt OT, men jag blir bara mer och mer nyfiken på att få höra ett smakprov på de äkta ljuden som kommer ur puristen Ƶl8Rs buchla. Inte ironisk eller ute på att beefa.
    Om du är nyfiken på "de äkta ljuden" så har du nog inte fattat ett skvatt av hela diskussionen. ..Och inte menat spydigt eller för att knäppa någon på näsan som oljud tror.

  60. #180
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fast det vore kul att höra. Din musik på Buchla.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •