Sidan 8 av 23 FörstaFörsta ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SistaSista
Resultat 421 till 480 av 1368

Ämne: Apple M1 - Ny Mac Mini, Macbook Air och Pro

  1. #421
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kört en M1 Mac Mini 256/16gb som renodlad musikmaskin i en vecka nu. Flyter på väldigt bra, dock har jag inte gjort några tyngre tester ännu. Dock hänger den sig i ca 10sek en liten stund efter start alltid, men jag misstänker att det kan vara mus och tangentbord (ej apple) som är orsaken.

    Skumt, jag har färre badbollar i M1 än i min MacBook 2014 med Big Sur, även om den gamla blivit stabilare efter senaste Big Sur uppdateringen.

  2. #422
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Alla plugins jag testat hitills har inte ens fått Macbook Pro M1med 16gb ram att svettas, men provar just nu U-He Diva demot. Och redan med enbart två instanser (en basic pad och en arpeggiator) så är CPU load i logic på cirka 40%. Löjligt ju, alltså visst den låter bra, men känns ju mer nice med plugins som låter bra och är väloptimerade och inte såhär CPU-hungriga. Serum, Sylenth1 samt Spire som jag testkört ordentligt också i jämförelse påverkar inte CPU load ens märkbart med väldigt många kanaler. Tycker sånt är mer imponerande.

    Hade aldrig trott att en ny dator och i synnerhet m1 som är ett riktigt powerhouse skulle ha svårt att köra en såhär pass gammal plugin. De kanske inte fullt ut optimerat Diva för m1?

  3. #423
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla plugins jag testat hitills har inte ens fått Macbook Pro M1med 16gb ram att svettas, men provar just nu U-He Diva demot. Och redan med enbart två instanser (en basic pad och en arpeggiator) så är CPU load i logic på cirka 40%. Löjligt ju, alltså visst den låter bra, men känns ju mer nice med plugins som låter bra och är väloptimerade och inte såhär CPU-hungriga. Serum, Sylenth1 samt Spire som jag testkört ordentligt också i jämförelse påverkar inte CPU load ens märkbart med väldigt många kanaler. Tycker sånt är mer imponerande.

    Hade aldrig trott att en ny dator och i synnerhet m1 som är ett riktigt powerhouse skulle ha svårt att köra en såhär pass gammal plugin. De kanske inte fullt ut optimerat Diva för m1?
    Jag har alltid haft en stark känsla av att Diva är gjord CPU-intensiv med flit för att vissa användare tror att det är bevis på bra rendrering av verkligheten (analooooogt)...

  4. #424
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid haft en stark känsla av att Diva är gjord CPU-intensiv med flit för att vissa användare tror att det är bevis på bra rendrering av verkligheten (analooooogt)...
    Yes intrycket man får är att de nu med kraften i m1 istället för att optimera den så CPU-load blir i paritet med de andra populära plugins, istället valt att öka på all kvalité så den fortfarande ska vara känd som "den synthen".

    Påminner en hel del om den CPU/GPU/RAM-loopen som man kan finna i TV-spelsvärlden där hög FPS/högupplöst grafik är en indikator på hur "bra" ett spel är. Så varje generations grafiska upgrade blir marginell pga vilka aspekter som prioriteras.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-02-28 klockan 15:07.

  5. #425
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes intrycket man får är att de nu med kraften i m1 istället för att optimera den så CPU-load blir i paritet med de andra populära plugins, istället valt att öka på all kvalité så den fortfarande ska vara känd som "den synthen".

    Påminner en hel del om den CPU/GPU/RAM-loopen som man kan finna i TV-spelsvärlden där hög FPS/högupplöst grafik är en indikator på hur "bra" ett spel är. Så varje generations grafiska upgrade blir marginell pga vilka aspekter som prioriteras.
    Personligen undviker jag CPU-hungriga grejer. Då tar jag hellre det i hårdvara så att säga. Det måste vara praktiskt att jobba i burk annars får det vara.

  6. #426

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen undviker jag CPU-hungriga grejer. Då tar jag hellre det i hårdvara så att säga. Det måste vara praktiskt att jobba i burk annars får det vara.
    +1

  7. #427
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen undviker jag CPU-hungriga grejer. Då tar jag hellre det i hårdvara så att säga. Det måste vara praktiskt att jobba i burk annars får det vara.
    Yes håller med. Kul att prova demot i alla fall.

  8. #428
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla plugins jag testat hitills har inte ens fått Macbook Pro M1med 16gb ram att svettas, men provar just nu U-He Diva demot. Och redan med enbart två instanser (en basic pad och en arpeggiator) så är CPU load i logic på cirka 40%. Löjligt ju, alltså visst den låter bra, men känns ju mer nice med plugins som låter bra och är väloptimerade och inte såhär CPU-hungriga. Serum, Sylenth1 samt Spire som jag testkört ordentligt också i jämförelse påverkar inte CPU load ens märkbart med väldigt många kanaler. Tycker sånt är mer imponerande.

    Hade aldrig trott att en ny dator och i synnerhet m1 som är ett riktigt powerhouse skulle ha svårt att köra en såhär pass gammal plugin. De kanske inte fullt ut optimerat Diva för m1?
    Oops, det var inget bra betyg. Jag gjorde en demo med Diva för ett gäng år sedan (2012) på en Mac Pro 2009 med 6core 3.46Ghz. Den spelade ledigt 22 DIVA-instanser samtidigt på högsta Divine inställningen.

  9. #429
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Ozone 9 Advanced vägrar låta sig accepteras av Logic på M1, dock några av komponenterna dyker upp. Men jag ska testa mer, Analog Lab 4 och 5 lirar bra.

  10. #430
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kom första reklamationen på en Macbook M1. SSD'n verkar ha funkat ur. Gjorde en ren återställning. Funkade i 5 minuter sedan började tangentbordet sluta fungera. Inte min utan en kunds. =(
    Ops, ja det är illa! Hur är SSD och minnen, t.ex., monterade? Limmat och endast byte av hela datorn?

  11. #431
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror inte de limmar fast komponenter för att jävlas, men de flesta såna sakerna sitter väl på moderkortet, istället för på kort som sitter fast i en kontakt på moderkortet. Sparar nog en del pengar och plats och blir mer hållbart, men svårt att reparera för amatörer.

  12. #432
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte de limmar fast komponenter för att jävlas, men de flesta såna sakerna sitter väl på moderkortet, istället för på kort som sitter fast i en kontakt på moderkortet. Sparar nog en del pengar och plats och blir mer hållbart, men svårt att reparera för amatörer.
    Ja så är det så klart, mer kontroll till Apple över kvalitet, service och marknad.

  13. #433
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ops, ja det är illa! Hur är SSD och minnen, t.ex., monterade? Limmat och endast byte av hela datorn?
    MInnet är ju i alla fall integrerat i M1-chip:et, så det lär du inte byta själv. =)

  14. #434
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oops, det var inget bra betyg. Jag gjorde en demo med Diva för ett gäng år sedan (2012) på en Mac Pro 2009 med 6core 3.46Ghz. Den spelade ledigt 22 DIVA-instanser samtidigt på högsta Divine inställningen.
    Flummigt, ska utforska mer. Tilläggas bör att jag la till dessa två Diva instanser till ett befintligt logic projekt med andra plugins, dock solo på dessa två kanaler med Diva. Så ska testa med ett helt tomt logic projekt ikväll. Sen vet jag inte heller hur väl Diva demot representerar fulla produkten heller så att säga, då den har en del funktioner disablade om jag förstått det rätt?

  15. #435
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja så är det så klart, mer kontroll till Apple över kvalitet, service och marknad.
    Som sagt, det finns andra anledningar än mer kontroll. Även om de väl gillar att ha allt integrerat i några få modeller utan en massa custom och tillval och folk som skruvar i produkterna. mindre krångel och mer kontroll.

  16. #436
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oops, det var inget bra betyg. Jag gjorde en demo med Diva för ett gäng år sedan (2012) på en Mac Pro 2009 med 6core 3.46Ghz. Den spelade ledigt 22 DIVA-instanser samtidigt på högsta Divine inställningen.
    Inga externa pluggar är än så länge optimerade för M1 utan de körs väl genom Rosetta 2, så det är nog för tidigt att uttala sig om eventuell prestanda. Jag upplever liknande prestanda på U-He pluggar som på min iMac late 2015, kanske snäppet bättre (svårt att avgöra)
    Överlag väldigt bra prestanda i Ableton genom Rosetta 2 och allt som jag har hunnit testa fungerar förutom Massive X (vilket för mig inte är någon större förlust). Roland Cloud har som väntat fortfarande usel prestanda på sina ACB-syntar, men det verkar mer vara ett Mac-problem överlag. Har inte haft tid att stresstesta men allt annat rullar i alla fall på väldigt bra.

  17. #437
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ozone 9 Advanced vägrar låta sig accepteras av Logic på M1, dock några av komponenterna dyker upp. Men jag ska testa mer, Analog Lab 4 och 5 lirar bra.
    Ozone 9 avancerad och Neutron dito fungerade inte för mig på Mac-modellen som kom precis innan M1 heller, så där sitter det nog i något annat

  18. #438
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ozone 9 avancerad och Neutron dito fungerade inte för mig på Mac-modellen som kom precis innan M1 heller, så där sitter det nog i något annat
    Ok, funkade på mid 2014 Big Sur, men iZotope har inget officiellt stöd för M1

  19. #439
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ozone 9 avancerad och Neutron dito fungerade inte för mig på Mac-modellen som kom precis innan M1 heller, så där sitter det nog i något annat
    Verkar vara Logic-relaterat? Funkar bra i Ableton och Bitwig.

  20. #440
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga externa pluggar är än så länge optimerade för M1 utan de körs väl genom Rosetta 2, så det är nog för tidigt att uttala sig om eventuell prestanda. Jag upplever liknande prestanda på U-He pluggar som på min iMac late 2015, kanske snäppet bättre (svårt att avgöra)
    Överlag väldigt bra prestanda i Ableton genom Rosetta 2 och allt som jag har hunnit testa fungerar förutom Massive X (vilket för mig inte är någon större förlust). Roland Cloud har som väntat fortfarande usel prestanda på sina ACB-syntar, men det verkar mer vara ett Mac-problem överlag. Har inte haft tid att stresstesta men allt annat rullar i alla fall på väldigt bra.
    Hur ser man om det körs i Rosetta2?

  21. #441
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser man om det körs i Rosetta2?
    Ja detta skulle jag vilja veta med, trodde det var något man aktivt valde? I alla fall av det jag testat hitills så flyter Serum på galet bra, Sylenth1 demot med, men den har ju alltid vart känd för att vara väldigt väloptimerad. Dock så har demot en del features disablade, men tror inte det påverkar nämnvärt i detta fallet. Spire demot flyter på galant också, så det blir ett köp av dessa två med så småningom när det är rea.

    Ingen brådis direkt, tycker det är sjukt nice att fokusera på en plugin/synth i taget och lära sig den utantill.

  22. #442
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser man om det körs i Rosetta2?
    Gå in i appen "Aktivitetskontroll" och välj fliken processer. Arkitektur: Intel=rosetta, Apple="M1"

  23. #443
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå in i appen "Aktivitetskontroll" och välj fliken processer. Arkitektur: Intel=rosetta, Apple="M1"
    Under the hood alltså. Bra att veta när man skaffar M1.
    Jag har redan glömt hur det var förra gången.

  24. #444
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ozone 9 avancerad och Neutron dito fungerade inte för mig på Mac-modellen som kom precis innan M1 heller, så där sitter det nog i något annat
    Vilken modell? Kör en macmini 2020 med Catalina och där rullar alla iZotper utan problem.

  25. #445
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken modell? Kör en macmini 2020 med Catalina och där rullar alla iZotper utan problem.
    Apple MacBook Pro 13-tum Touch Bar (2019)

  26. #446
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken modell? Kör en macmini 2020 med Catalina och där rullar alla iZotper utan problem.
    Är så sjukt sugen på Mac mini. Vad kan du rekommendera för skärm? Kör du trådlös keys och touchpad eller? Hur är det med batteritid?

  27. #447
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har en Samsung ultrawide 34" och en mindre 16" som extra (DAW över hela 34", ljudkortsmixer på 16". Trådlös Apple-mus med touch och testar ett 3:e parts trådlöst tangentbord med bakgrundsbelysning. Mus laddar jag kanske varannan månad, tangentbordet har jag inte behövt ladda än.

  28. #448
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  29. #449
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där ser man. Man sitter på en vintagedator redan alltså
    Tyckte det började låta bättre redan för ett par dagar sedan!

  30. #450
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där ser man. Man sitter på en vintagedator redan alltså
    Tyckte det började låta bättre redan för ett par dagar sedan!
    Jag har hört att övertonsspektrat är mycket bättre än på nyare Mac. Sen har den en tyngd i basen som ingen nyare maskin lyckats återskapa.

  31. #451
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hört att övertonsspektrat är mycket bättre än på nyare Mac. Sen har den en tyngd i basen som ingen nyare maskin lyckats återskapa.
    Den är ju mycket mer analog. Allmänt känt.

  32. #452
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Känner att tiden går fort framåt ändå och jag har inte beslutat mig för vad det blir än.

    Ska man vänta och se vad som ploppar upp 2021 från Apple?

    - Blir det lansering innan Juli tror ni?
    - Finns det någon 2021-modell som kommer kosta mindre än 20.000kr?

    Det är två frågor som jag är väldigt nyfiken på

  33. #453
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Bara rykten men smeder sägs ju att Apple ska ha något event under mars, 23:e sa nån. Ny iMac med M1-nånting ryktas det om då också. Det kan man ju vänta in iaf

  34. #454
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känner att tiden går fort framåt ändå och jag har inte beslutat mig för vad det blir än.

    Ska man vänta och se vad som ploppar upp 2021 från Apple?

    - Blir det lansering innan Juli tror ni?
    - Finns det någon 2021-modell som kommer kosta mindre än 20.000kr?

    Det är två frågor som jag är väldigt nyfiken på
    M1 macbook pro går väl uppemot 20k maxad. Tveksamt om de smyger in något mellan den och air? Eller under air/mini. Så nja?

    Drömmer om en tyst dator... tyyyyyyst

  35. #455
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara rykten men smeder sägs ju att Apple ska ha något event under mars, 23:e sa nån. Ny iMac med M1-nånting ryktas det om då också. Det kan man ju vänta in iaf
    Ja helt rätt, hoppar om det bara är några plastklockor och någon padda som släpps men Imac är ju spännande bara vid rätt pris såklart.

    Lutar ändå åt Mac Mini som man kan skräddarsy lite mera!

  36. #456
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Senast redigerat av fragster den 2021-03-12 klockan 21:27.

  37. #457
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Och den största nyheten "HDMI port är tillbaka" haha vafan!

  38. #458
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...och äntligen ingen touchbar!!!
    (men själv vill jag gärna se om det kommer nåt 11"-12" när nya mba 2022 kommer... min mba11" har varit svårslagen de senaste 6 åren och jag vill gärna ha nåt liknande med M-cpu!)

  39. #459
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sant, fattas en mindre laptop.

  40. #460
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Jäklar 11'' känns ju som mobiltelefonskärm! Kan ni ens se någonting om ni håller på med edits i era DAW's?

    Ingen touchbar? Varför säljer de ens separata trackpads aka touchpads om ingen vill ha det?

    Här blir jag lite trött på Apple.. Det läggs till och tas bort saker vid varje release känns det som.

  41. #461
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar 11'' känns ju som mobiltelefonskärm! Kan ni ens se någonting om ni håller på med edits i era DAW's?

    Ingen touchbar? Varför säljer de ens separata trackpads aka touchpads om ingen vill ha det?

    Här blir jag lite trött på Apple.. Det läggs till och tas bort saker vid varje release känns det som.
    Touchbar är touchskärmen som ersatte funktionsknapparna på tangentbordet. Det har inget att göra med touchpad..m

  42. #462
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oops, det var inget bra betyg för U-He.
    Reality fixd

  43. #463
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Touchbar är touchskärmen som ersatte funktionsknapparna på tangentbordet. Det har inget att göra med touchpad..m
    Ah då är jag med.. Den är ju nog onödig ja.

  44. #464
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar 11'' känns ju som mobiltelefonskärm! Kan ni ens se någonting om ni håller på med edits i era DAW's?

    Ingen touchbar? Varför säljer de ens separata trackpads aka touchpads om ingen vill ha det?

    Här blir jag lite trött på Apple.. Det läggs till och tas bort saker vid varje release känns det som.
    Är skärmen tillräckligt bra så funkar det oväntat bra. Jag körde med en 12-tums MacBook Retina ett tag och mina 50-plussiga ögon började iofs tröttna lite vid långa pass, men huvudskälet till att jag bytte till större var prestanda. 12-tummaren orkade inte många spår med lite tyngre pluggar. Men jag saknar 12-tummarens smidighet.

    Just nu har ju Apple inget mindre än 13" i sortimentet, så vem vet.

    Samtidigt så verkar de ha haft lite svårt att positionera de små modellerna de senaste åren. 11" Air fanns bara drygt fyra år och var en budgetmodell. 12" MacBook Retina kom samma år som 11" Air plockades bort, men låg snarare i premiumsortimentet, prismässigt åtminstone. Och den försvann också efter runt fyra år.

    Ett skäl till att det famlas lite är kanske att Apple inte vill konkurrera med sig själva, med iPad i ena änden och 13-tummarna i den andra. Ett annat problem är nog att det är dyrt att bygga smått med god prestanda och få plats med tillräckligt stort batteri på samma gång. Den biten lär väl M1 hjälpa till med, så, som sagt, vem vet.

  45. #465
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där ser man. Man sitter på en vintagedator redan alltså
    Tyckte det började låta bättre redan för ett par dagar sedan!
    Sätt träsidor på den så ska du se!

  46. #466
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Vart en MBA M1, kan inte säga så mkt mer hittills än att den ju är otroligt smutt som dator i stort. Ableton startas snabbare än min stationära pc, dock så ligger nog 10 spår med abletons synthar och lite effekter på ca 30%. Inga makalösa siffror där kanske.

  47. #467
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart en MBA M1, kan inte säga så mkt mer hittills än att den ju är otroligt smutt som dator i stort. Ableton startas snabbare än min stationära pc, dock så ligger nog 10 spår med abletons synthar och lite effekter på ca 30%. Inga makalösa siffror där kanske.
    Vad kör du för version av Ableton? Det finns en beta på Live 10.1.35 som ska förbättra läget på M1-burkarna. Inte native stöd än, men officiellt stöd för Rosetta 2:
    * Live is compatible with Apple Silicon computers running Rosetta.
    * Users should see more reliable engine performance on machines with the Apple M1 CPU.

    Live 11 ska nog redan ha de här sakerna.
    Senast redigerat av slirak den 2021-03-16 klockan 10:02.

  48. #468
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Live 11 är det, verkar vara så uppdaterat som det går. Mina projekt ser sällan så mkt större ut och man är ju långt ifrån max. Så en ljudlös rapp, lätt dator som täcker mina behov känns ändå jäkligt trevligt. Blir ju säkert snäppet bättre med framtida M! kompatibilitet också.

  49. #469
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Köpte också en M1 nyligen för bitcoins jag hade liggande. Ska installera Live 11 på den också, och se vad jag kan få ut!

  50. #470
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Det är härligt att vissa saker känns som de brukar i alla falll Izotope Ozone kan få m1 att bow down rätt snabbt om man vill. Fortfarande herre på CPU-intensiva täppan.

    Är inga problem att rendera ut, men definitivt inte en plugin man kör on hela tiden under produktionsfasen. Enda plugin so far som maxat vad datorn klararar. Tilläggas bör att den alltså testats på ett fullt projekt med massa plugins/spår. Givetvis en annan femma om man testar den på ett projekt med utrenderade stems eller en bouncad låt/wav fil.

    Har dock inte ändrat mycket i buffer settings osv, ska kika vad datorn pallar senare när dessa höjs.

    Väldigt imponerad av Izotope Music Production Suite 4, riktigt grymma plugins. Med skalbara smarta GUI, och mycket häftiga maskinlärnings-algos. Att importera låtar vars masteringprofil man gillar å låta Ozone analysera kurvan och applicera den på sin egen låt känns nästan som cheating.

  51. #471
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är härligt att vissa saker känns som de brukar i alla falll Izotope Ozone kan få m1 att bow down rätt snabbt om man vill. Fortfarande herre på CPU-intensiva täppan.
    Blir väl inte spännande förrän Ozone blir native! Med Rosetta 2 ät väl prestanda som en ett par generatoner gammal i5?

  52. #472
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Har kört ett tag nu, fin prestanda i Live 11 och det startar upp på typ någon sekund. Som vanligt så suger vissa Rolands ACB syntar (drar för mycket CPU och har enorma spikar) men det är nog som sagt mer relaterat till Mac överlag.
    Massive X fungerar inte men det är ingen förlust för mig personligen. I övrigt är det nog bara Izotope IRIS 2 som inte fungerar som den ska.
    Största fördelen förutom prestandan är att den är helt tyst, helt knäpptyst <3 Väntar med spänning på native support, men för mig som ändå behövde uppgradera dator känns det som ett lyckat köp.

  53. #473
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är härligt att vissa saker känns som de brukar i alla falll Izotope Ozone kan få m1 att bow down rätt snabbt om man vill. Fortfarande herre på CPU-intensiva täppan.
    Prova att lägga ut ett par Zynaptiq Adaptiverb och Intensity på några inserts Kan få den bästa datorn att krokna ganska kvickt.

  54. #474
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir väl inte spännande förrän Ozone blir native! Med Rosetta 2 ät väl prestanda som en ett par generatoner gammal i5?
    Checkade nu på Izotopes hemsida och det stämmer bra det du säger. Btw tror ni m1 updaten blir gratis för befintliga köp av suiten? Eller en betald upgrade?

    I vilket fall så ska det bli intressant att jämföra prestandan sen med native stöd.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-03-17 klockan 17:50.

  55. #475
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Checkade nu på Izotopes hemsida och det stämmer bra det du säger. Btw tror ni m1 updaten blir gratis för befintliga köp av suiten? Eller en betald upgrade?

    I vilket fall så ska det bli intressant att jämföra prestandan sen med native stöd.
    Eh? Hade du tänkt betala för en upgrade på din mjukvara för att Apple har ny hårdvara?

  56. #476
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh? Hade du tänkt betala för en upgrade på din mjukvara för att Apple har ny hårdvara?
    Det är väldigt vanligt, hur så?

    Kostar pengar att utveckla mjukvara med vetdu...

  57. #477
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väldigt vanligt, hur så?

    Kostar pengar att utveckla mjukvara med vetdu...
    För en gångs skull känns Waves jädra underhållsavtal som rimligt... 250 pluggar att fixa och testa för Waves utvecklingsteam.... det tar sin tid.

  58. #478
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh? Hade du tänkt betala för en upgrade på din mjukvara för att Apple har ny hårdvara?
    Well om du kikar lite på Izotopes hemsida, så kommer du bli varse om att just Izotope har väldigt mycket olika villkor för just sånt i sina olika bundles. De ska även börja/börjat? med en prenumerationstjänst, så det är väldigt olika villkor hos Izotope med updates. Ingenting man tar för givet med dom

    Är ju inte som att man kan förvänta sig livstids updates direkt nu för tiden. Så mycket olika affärsmodeller och en branch i konstant förändring. I takt med att investmentbolagen fattat större intresse för plugin och sample pack tillverkarna så har det blivit ett ökat tryck om att leverera return on investment.

    Tänker i synnerhet på Splice, och nu väldigt aktuella Native Instruments/Izotope som bekant.

    Allting kretsar ju mycket nu kring ofta årliga updates, där befintliga kunder förväntas betala en upgrade avgift. Det är i princip Apples affärsmodell som anammats på bred front. En ny het modell varje år helst, bara kika lite på de stora som Arturia och Native Instruments i synnerhet för att se det med all tydlighet. Prenumerationer kommer vara standard snart. Om man vill ha tillgång till det senaste och ha tillgång till updates.

    Sen ryktas det väl om att Elektron har något liknande i kikaren. En prenumerationstjänst dvs, som väl framkom av arbetsbeskrivningen för en utlyst chefsposition?

    Jag tror mycket av dessa årliga produktsläpp också är tänkta att motarbeta att folk i alltför stor utsträckning köper beggade licenser. Även om det givetvis används andra knep med.

    Sen har vi ju en annan del av spektrumet sett till din fråga, t ex D16 Phoscyon som en vän köpte rätt nyligen, innan M1 släpptes. De verkar inte direkt ha några aktuella planer på att uppdatera sina plugins med M1 stöd. Så det finns ju alla möjliga varianter på hur mjukvarutillverkare väljer att tackla det här problemet med en ny hårdvara. Vi har ju Access Virus också som hybridexemplet, en plugin som kan styra deras hårdvarusynth, där de har lagt locket på och fortsätter att sälja sin klassiker/flaggskeppsprodukt Virus syntharna. Men där det ej är möjligt att använda plugin på mac längre. Och i det specifika fallet verkar det vara begränsningar i det USB-protokoll eller i själva hårdvaran som sätter käppar i hjulet för fortsatt utveckling på mac plattformen. Så det beror ju helt på om tillverkarna tycker det är värt besväret att ens fixa en update.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-03-18 klockan 01:10.

  59. #479
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B838A647-FB68-4FB4-9898-249B70FC9A28.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	199,4 KB 
Id:	100440

    Denna facebook group header kanske är talande?

  60. #480
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    varför står det "Upp till16 GBenhetligt minne" i äppel-butiken, om M1 air?

Liknande ämnen

  1. Spekulationer & Funderingar
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 01:10
  2. Lite Nordstage spekulationer - vill ni vara med?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 20:33
  3. Broken Silicon
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-03, 05:17
  4. Nya MacBook Pros [spekulationer]
    Av Max i forum Nyheter
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 17:01
  5. Laga en Simmons Silicon Mallet?
    Av Martinz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-15, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •