Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Kontaktmikrofon fångar upp "ljud".

  1. #1
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Kontaktmikrofon fångar upp "ljud".

    Jag har byggt ett par kontaktmikrofoner som ska användas i en teaterföreställning. Problemet är att de plockar upp ljud i lokalen på ett sätt som inte alls är meningen. ( Mikrofonerna är balanserade, dvs byggda i par...tänk Oreokakor.) Har någon en idé om hur man kan undvika detta? Jag vill att de bara ska reagera på rörelse/friktion.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Svårt att kontrollera vibrationerna i ett rum. Om det mer är saker närmare mikrofonerna som ska tas upp kanske en gate skulle hjälpa. Då släpps bara ljud av en viss styrka igenom.

    Sitter de på något speciellt? Mer info hjälper nog

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska de reagera när en person petar på dem, men inte annars? Då behöver du isolera dem från allt annat.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag skulle valt note on / note off hellre än mick (livsfarligt med mickar). Även note on / note off kan vara förrädiskt för om note off krånglar så hänger ett ljud kvar för evigt. Således får inget ljud vara loopat / sustainat eller ens polyfoniskt. Finns en del att tänka på, men så klart kan du skapa interaktivitet. Jag hade varit petig med just att tänka på allt som kan gå fel (som ofta just också går fel).

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som sagt behöver vi nog veta de exakta omständigheterna för att kunna hjälpa ordentligt.

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja mer info.

    Jo material och ytor gör ju en massa saker. Ta en cymbal sätt örat precis vid kanten och dutta lite med fingertoppen. Gör det samma på flera föremål. Där sätter man mic. Ja det händer så klart grejer

    En bra grej är att ha en lös mick och prova att sätta den på olika saker när den är igång. Testa sig fram. Inte sitta och tro en massa i teorin.

    En mics placering och eventuell dämpning med mera är nummer ett och a och o.

  7. #7
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att kontrollera vibrationerna i ett rum. Om det mer är saker närmare mikrofonerna som ska tas upp kanske en gate skulle hjälpa. Då släpps bara ljud av en viss styrka igenom.

    Sitter de på något speciellt? Mer info hjälper nog
    Jag använder gate redan och oftast hittar man en bra inställning så att den bara låter när man vill, men denna gången kommer det inte finnas en tekniker som kör föreställningen så man kan inte sitta och "parera" tröskelvärdet. Mikrofonerna kommer mest att sitta i ett specialbyggt golv för att triggas när man går på det. Signalen processas sedan i Ableton där den med både gate och vocoder översätts till vad som helst egentligen ( i detta fallet mest snöljud.) Jag använder alltså inte signalen från mikrofonerna annat än som trigger. Men det blir inte bra när de reagerar på publikljud eller ljud i rummet.

  8. #8
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja mer info.

    Jo material och ytor gör ju en massa saker. Ta en cymbal sätt örat precis vid kanten och dutta lite med fingertoppen. Gör det samma på flera föremål. Där sätter man mic. Ja det händer så klart grejer

    En bra grej är att ha en lös mick och prova att sätta den på olika saker när den är igång. Testa sig fram. Inte sitta och tro en massa i teorin.

    En mics placering och eventuell dämpning med mera är nummer ett och a och o.

    Ja, det är väl det här med dämpning som jag hoppades att någon kanske hade några bra tips kring. De måste svara bra vid beröring men inte på ljud i rummet...

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Midi ftw!

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Börja med att filtrera bort låga frekvenser. Lyssna på ljudet från dem, sedan ljud från rummet. Hör du tydlig skillnad? I volym. Då ska det gå.
    Även om det bara är inom ett litet frekvensband, kanske någon resonans i golvet - filtrera ut de frekvenserna så bara de från golvet hörs. Sen får du nog jobba med dynamiken oclså, gate. Man kan också multiplicera en signal med sig själv (ring modulera med sig själc som carrier och modulator) för att få tydligare skillnad mellan tyst och högt. Eller expander. Men de ”lyssnar” ju också och kan höra fel.

    Räcker inte det får ni nog dämpa fysiskt under golvet, typ filtar och mattor.

  11. #11
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja med att filtrera bort låga frekvenser. Lyssna på ljudet från dem, sedan ljud från rummet. Hör du tydlig skillnad? I volym. Då ska det gå.
    Även om det bara är inom ett litet frekvensband, kanske någon resonans i golvet - filtrera ut de frekvenserna så bara de från golvet hörs. Sen får du nog jobba med dynamiken oclså, gate. Man kan också multiplicera en signal med sig själv (ring modulera med sig själc som carrier och modulator) för att få tydligare skillnad mellan tyst och högt. Eller expander. Men de ”lyssnar” ju också och kan höra fel.

    Räcker inte det får ni nog dämpa fysiskt under golvet, typ filtar och mattor.
    Jag tänker likadant, men att du skall filtrera bort höga frekvenser. Det verkar mer logiskt om det är fotsteg som skall fångas upp.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker likadant, men att du skall filtrera bort höga frekvenser. Det verkar mer logiskt om det är fotsteg som skall fångas upp.
    Kanske dem också. Men jag tänker att de höga frekvenserna har svårare att resa långt, in i micken. Dunsar och bummel och sånt brukar väl ha högre amplitud och kunna smyga långt. Men vet ju inte vad som stör eller hur det låter i lokalen.

  13. #13
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske dem också. Men jag tänker att de höga frekvenserna har svårare att resa långt, in i micken. Dunsar och bummel och sånt brukar väl ha högre amplitud och kunna smyga långt. Men vet ju inte vad som stör eller hur det låter i lokalen.
    Sant. Jag förutsatte att publiken sitter ner, och då borde lågpass och gate lösa problemet. Känner att vi vet för lite om miljön för att kunna ge rätt svar.

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Finns väl folk bakom scen osv som kliver omkring tänkte jag.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Therkelson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder gate redan och oftast hittar man en bra inställning så att den bara låter när man vill, men denna gången kommer det inte finnas en tekniker som kör föreställningen så man kan inte sitta och "parera" tröskelvärdet. Mikrofonerna kommer mest att sitta i ett specialbyggt golv för att triggas när man går på det. Signalen processas sedan i Ableton där den med både gate och vocoder översätts till vad som helst egentligen ( i detta fallet mest snöljud.) Jag använder alltså inte signalen från mikrofonerna annat än som trigger. Men det blir inte bra när de reagerar på publikljud eller ljud i rummet.
    Men varför använda mic? Använd något som reagerar på kontakt, passage eller rörelse i stället.

  16. #16
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja med att filtrera bort låga frekvenser. Lyssna på ljudet från dem, sedan ljud från rummet. Hör du tydlig skillnad? I volym. Då ska det gå.
    Även om det bara är inom ett litet frekvensband, kanske någon resonans i golvet - filtrera ut de frekvenserna så bara de från golvet hörs. Sen får du nog jobba med dynamiken oclså, gate. Man kan också multiplicera en signal med sig själv (ring modulera med sig själc som carrier och modulator) för att få tydligare skillnad mellan tyst och högt. Eller expander. Men de ”lyssnar” ju också och kan höra fel.

    Räcker inte det får ni nog dämpa fysiskt under golvet, typ filtar och mattor.
    Att filtrera har jag också försökt med redan. Ibland kan det hjälpa lite men inte alltid. Det som triggar kontaktmikrofonen utan att det är meningen, är oftast tal eller skratt från publik. Att multiplicera en signal med sig själv låter intressant! Det måste jag kika på! Tänker du att det görs i en vocoder eller vad använder man då?

  17. #17
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men varför använda mic? Använd något som reagerar på kontakt, passage eller rörelse i stället.

    Jag använder kontaktmikrofoner. Det är just rörelse/beröring som jag vill åt.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Therkelson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att filtrera har jag också försökt med redan. Ibland kan det hjälpa lite men inte alltid. Det som triggar kontaktmikrofonen utan att det är meningen, är oftast tal eller skratt från publik. Att multiplicera en signal med sig själv låter intressant! Det måste jag kika på! Tänker du att det görs i en vocoder eller vad använder man då?
    Ok. Det låter svårlöst då.

    En ring modulator som kan ha extern input till modulatoringången. Vet inte om ableton har en sån. Men det hjälper nog bara lite. Tror det är fysisk dämpning ni får kika på... eller micka om träskivorna på annat sätt. Eller ... micka skorna??

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.electrokit.com/produkt/v...-vinklade-ben/ Kanske kan vara värd att testa. Jag har aldrig använt den personligen.

    Om du har en inspelninf av hur det låter kanske vi kan hjälpa bättre.

    - - - Updated - - -

    Alltså direkt från micken.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SÅ det är alltså egentligen ljudet av gående fötter som ska tas upp? Så har jag förstått det i alla fall. Är det bara ibland den används så kanske nån diskret lätt-triggad på/av-swith kan byggas in?

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Problemet är ju att den triggas av ljuden. Eller menar du en fysisk switch? Den kommer väl vara på så länge man går på skivan. Men visst, som gate för kontaktmickarna kan det funka, men kanske inte om man spelar hela scener ”i snön”.

  22. #22
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Therkelson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att filtrera har jag också försökt med redan. Ibland kan det hjälpa lite men inte alltid. Det som triggar kontaktmikrofonen utan att det är meningen, är oftast tal eller skratt från publik. Att multiplicera en signal med sig själv låter intressant! Det måste jag kika på! Tänker du att det görs i en vocoder eller vad använder man då?
    Tror du får köra en lite vetenskaplig metod här. Spela in ljudet från micken, prova olika varianter av filtrering/gate med mera och se om du kan få det till ett läge där du blir tillräckligt nöjd?

  23. #23
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kontaktmik brukar väl inte alls ta upp ljud i rummet utan fysisk beröring med en vibrerande yta? Kan det vara något som har gått snett i konstruktionen av dem?

    Annars finns det trycksensorer som skulle kunna placeras i golvet. Jag antar att deras respons är ungefär som en våg man ställer sig på, dvs de ger en signal ut så länge det är tryck. Den signalen skulle gå att omvandla till trigg.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fäst på en tillräckligt stor vibrationsglad yta blir det ju i princip en vanlig mikrofon.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fäst på en tillräckligt stor vibrationsglad yta blir det ju i princip en vanlig mikrofon.
    Exakt. Skivan är väl som ett stort membran nu.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kan testa olika material mellan piezo och yta för att minska upptagningsbenägenheten. Limma med en bit disktrasa emellan, eller sätta den med häftmassa, eller vad som finns till hands. Kanske den sortens improviserad mekanisk EQ/gate skulle funka bäst just för detta.

  27. #27
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack alla för era ansträngningar att hjälpa till!

    Jag känner att jag ska spela in en liten video för att visa ordentligt och att undvika onödiga missförstånd. Har dock alla mickarna på teatern, så det tar nog ett par dagar innan jag får tillfälle.

    Tack igen så länge!

  28. #28
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej igen! Nu har jag gjort en kort film för att illustrera mitt problem. Om inte annat så får ni se ett ganska roligt sätt att använda kontaktmickar på...

    I videon styr mikrofonen en synth som bara hörs när det kommer en signal från mikrofonen som överstiger tröskelvärdet i en gate.

    https://vimeo.com/479815938

  29. #29
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Då skulle jag föreslå att se på någon sorts trycksensor istället.

  30. #30
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vet inte hur du ska lösa det riktigt, men jag kikade på videon och vilken ball idé

  31. #31
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då skulle jag föreslå att se på någon sorts trycksensor istället.
    Absolut värt att kolla upp! Har ingen aning hur de fungerar men det låter ju som att kan vara ett bra komplement i synnerhet när jag lägger in mickarna i golv..

  32. #32
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad händer om du lägger en tunn kudde mellan kontaktmick och "golvet"?

  33. #33
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte hur du ska lösa det riktigt, men jag kikade på videon och vilken ball idé

    Ja, det är en väldigt tacksam teknik för att skapa lite magi i ett scenrum.

  34. #34
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad händer om du lägger en tunn kudde mellan kontaktmick och "golvet"?
    Då får jag som regel för dålig kontakt med micken, och det händer ofta ingenting när man går på dem... Men det är nog enda vägen ändå. Planen nu blir att laborera lite med olika lager i golvet med skumplast mm.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Du kanske kan ha en trycksensor som "öppnar" piezon. Så kan du få piezons lite högre detaljrikedom men kontroll av trycksensorn.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Piezon ska bara funka som trigger enligt Hugo. Jag rekommenderar att, som sagt, testa olika material mellan piezo och ytan för att hitta balansen.

    Annars t.ex. ringklockaknapp. Borde vara lagom spel/motstånd i en sån setup.

  37. #37
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Tricket med trycksensor används med väldigt fint resultat i Gary Hills videoarbete Tall Ships. Flera videoprojektioner visas längs långväggarna i ett mörkt rum, ungefär som en rad kyrkfönster. I varje projektion ser man en person som står och velar lite fram och tillbaka. Om man ställer sig framför en projektion börjar personen gå emot en, och när man går vidare vänder de om och går tillbaka.

    Det verkar heta något annat än pressure sensor på engelska? Söker man på det kommer det upp apparater för att mäta tryck i gaser, tror inte det är den modellen man ska ha.

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Force Sensitive Resistor (FSR)

    https://www.electrokit.com/?s=tryckk...roduct&lang=sv, typ

  39. #39
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Piezon ska bara funka som trigger enligt Hugo. Jag rekommenderar att, som sagt, testa olika material mellan piezo och ytan för att hitta balansen.

    Annars t.ex. ringklockaknapp. Borde vara lagom spel/motstånd i en sån setup.
    Inser att "trigger" var ett dåligt ordval.. Jag använder mig av kontaktmikrofonens dynamik. -Slår man hårt på ytan får man ett starkt ljud, -skrapar man länge får man ett mer konstant ljud. Jag syftade mest till att man aldrig "hör" ljudet av mikrofonen i dess rena form.

  40. #40
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Om du hittar en sensor (bland dom som oljud länkade) som har en analog utgång så kan du använda Abletons Connection kit tillsammans med en arduino. Jag har styrt ableton med avståndsmätare och det är väldigt enkelt att få igång om sensorn är analog

  41. #41
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du hittar en sensor (bland dom som oljud länkade) som har en analog utgång så kan du använda Abletons Connection kit tillsammans med en arduino. Jag har styrt ableton med avståndsmätare och det är väldigt enkelt att få igång om sensorn är analog
    Låter ju väldigt kul! Nu har jag massa skoj att utforska inför framtida produktioner. Tack!

  42. #42
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kanske kan ha en trycksensor som "öppnar" piezon. Så kan du få piezons lite högre detaljrikedom men kontroll av trycksensorn.

    Mycket intressant idé! Måste bara lösa hur man översätter trycksensorns signal till något som Ableton kan läsa av.. Förmodligen ganska lätt att lösa gissar jag. Tack!

  43. #43
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Har du testat att lågpassfiltrera trigsignalen?

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Therkelson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser att "trigger" var ett dåligt ordval.. Jag använder mig av kontaktmikrofonens dynamik. -Slår man hårt på ytan får man ett starkt ljud, -skrapar man länge får man ett mer konstant ljud. Jag syftade mest till att man aldrig "hör" ljudet av mikrofonen i dess rena form.
    Isåfall borde ju ett lämpligt material mellan piezo och yta bli perfekt. Det borde finnas nåt som dämpar rumsljudet men reagerar bra på beröringen.

  45. #45
    Hugo Therkelson
    Hugo Therkelson är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat att lågpassfiltrera trigsignalen?
    Ja, det var en av mina första åtgärder..

  46. #46
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Der er også et Max4Live envelope-follower Plug-in som måske kan bruge til noget cool.

    Jeg har brugt kontakt mikrofoner en del i teaterforestillinger og har aldrig haft problemer med at de opfanger publikum.

    Har du testet med en som ikker er balanceret?

Liknande ämnen

  1. Cubase ljudet "klipper"/hackas upp
    Av Max i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 02:20
  2. "Höja upp" laptop och små midklav etc. i studion
    Av MK Ultra i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 14:27
  3. Ljudkort i "upp till 3000 kronors klassen"
    Av schadar i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •