Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 808 för nybörjare

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    808 för nybörjare

    Förståsigpåarna pratar mycket om 808. Eight oh eight, som dom säger överallt på Youtube.

    Har jag fattat det rätt som att det är i princip en sinesweep som används som impact-effekt som avses? (jag förstår ju att det är 808-kicken med lång decay det är frågan om)
    Brukar man köra den typ som orchestral hit, eller oftare än så? Både för att introducera en lägre eller en högre energinivå?
    Exakt on-beat?
    Ska den vara stämd (början och slut) enligt tonartens grundton?
    Kan den vara jättelång eller bäst kort?
    Bör man lägga ett hårt LP-filter vid 30hz?
    Är saturering att rekommendera?
    Hur gör du?

    PS. Med risk för att jag missförstått något fundamentalt.

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Min son använder 808-kicken som sub-bas i sina hiphop beats. Man programmerar en eller två oktaver upp så man hör tonerna bättre och sedan transpose ner i källarn och då ploppar högtalarkonerna ut vill jag lova. Men det är så kidsen gör vad jag förstått.

  3. #3
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PS. Med risk för att jag missförstått något fundamentalt.

    Pun intended?


  4. #4
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min son använder 808-kicken som sub-bas i sina hiphop beats. Man programmerar en eller två oktaver upp så man hör tonerna bättre och sedan transpose ner i källarn och då ploppar högtalarkonerna ut vill jag lova. Men det är så kidsen gör vad jag förstått.
    bröderna shocklee i public enemy’s producentteam the bomb squad var först med 808 bd som bassline, sedan blev det en större grej i 90-talets drum&bass och sedan en halvstor grej i dagens trap etc. världens bästa kickdrum blev nästan ännu bättre basljud

  5. #5
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ja, även i jungle (är det en genre?) så används det väl? Den där genren med hypersnabba amen-beats med lång sinusbas och slumpmässiga maj9/11-ackord

    Men jag avser alltså 808-kicken som impact-effekt som t o m används i var och varannan rock/pop-låt, som jag förstått det.

    edit: Jag får väl grotta ner mig mer i tutorials. Tänkte att det var en grejj som "alla" körde.
    Senast redigerat av joule den 2020-10-16 klockan 09:58.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    I många fall numera när det pratas om 808-kick så är det inte en 808:a, utan som du säger något annat ljud som ska ge den effekten. Typ sinussvep och sådant.

    Smådista för att få extra övertoner så att det hörs på radio också, men filtera bort den värsta diskanten från det distade så att det inte tar över. Finns många exempel på det på topplistorna nu.

  7. #7
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Ah! Jag provade att pressa sinusen lite mot fyrkant med saturation. Det kan nog göra susen.

    Det bästa för mig kanske är att hitta något färdigt samplingspack, så slipper jag nojja över man beter sig med LP och sånt. Dra och släpp.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är det bara "baskaggen" du undrar över? TR-808 var ju en komplett trummaskin. Första och största gången den användes på skiva var på Marvin Gaye-klassikern Sexual Healing. Marvin Gaye gick för övrigt ett djupt tragiskt livsöde till mötes bara några år senare.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jungle (är det en genre?).
    Kanske mer känt som drum'n'bass men vissa tycker jungle är en genre i sig självt också.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Aha, du kanske tänker på 808'an såsom funktionen används på Viktor Leksells fint proddade Svag? Djupbasen där och som den är på mycket annat nytt också. Så även på Valhalla / Ringnes-Ronny. Sinusbas. Akai S1000 har detta ljud som default när den startas. Det blev vanligt att man använde den som basmaskin på grund av detta. Sinusvågformen är otroligt rik i det låga registret. Man kan dra ner den rejält volym men den ligger ändå där och maximerar djupet. Det fanns också effektenheter som gjorde lite av detta speciellt förr, som pitchade originalmusiken -12 seminotes och adderade sinus filtrerat och vips hade man en sk Subsonic Bass.

  11. #11
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Nej, men jag ser nu att den har allehanda användningsområden.

    * Som bas, eller lager däri (man kan väl rita en sinus för hand? )
    * Som kick layer för sustain. Folk verkar även vara kreativa med slide-ins och portamenton här.
    * Impact-effekt. Lite som de där populära orkester-boomsen, men kanske mer subtilt för att ge tyngd.

  12. #12
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Den går faktiskt även att använda som ensam kick

    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, men jag ser nu att den har allehanda användningsområden.

    * Som bas, eller lager däri (man kan väl rita en sinus för hand? )
    * Som kick layer för sustain. Folk verkar även vara kreativa med slide-ins och portamenton här.
    * Impact-effekt. Lite som de där populära orkester-boomsen, men kanske mer subtilt för att ge tyngd.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Timpani?

    Där är nog 909'ans toms lite närmare men i samma härad.

  14. #14
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den går faktiskt även att använda som ensam kick
    Det är sant! Jag älskar ju balladerna med New kids on the block

  15. #15
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är sant! Jag älskar ju balladerna med New kids on the block
    /ironisk tråd eller?

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    /ironisk tråd eller?
    Inte alls! Dom kör ju en kort klick-variant som inte gör så mycket väsen av sig. Passar i daterad rnb. Jag förstår att man kan processa och skruva på parametrarna om det är gabber man vill åt.

    edit: Oj, som av en händelse... detta måste vara ett tidigt exempel på där den används som impact:

    https://youtu.be/CYuuNre3N7A?t=12

  17. #17
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls! Dom kör ju en kort klick-variant som inte gör så mycket väsen av sig. Passar i daterad rnb. Jag förstår att man kan processa och skruva på parametrarna om det är gabber man vill åt.
    Haha ok Skulle nog påstå att 808 kick har extremt många användningsområden i många olika stilar, även nutid. Gabber kick var/är oftast en distad 909:a. Stilen kom ursprungligen ur en korrupt Amiga MOD-fil om jag minns rätt, vilket iofs kan vara en urban legend.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, även i jungle (är det en genre?) så används det väl? Den där genren med hypersnabba amen-beats med lång sinusbas och slumpmässiga maj9/11-ackord

    Men jag avser alltså 808-kicken som impact-effekt som t o m används i var och varannan rock/pop-låt, som jag förstått det.

    edit: Jag får väl grotta ner mig mer i tutorials. Tänkte att det var en grejj som "alla" körde.
    Det ”alla” kör är ljudbibliotek från Vengeance.
    Ljuden heter antingen Impact eller Kick fx, kick reverb, eller om det är BD reverb eller BD fx.

  19. #19
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Tar mig friheten och halvsno denna tråd.

    808bd, hur compressar & eqar man den bäst? Hur får man en sån där snärtig variant som man ofta hör i tidig breakdance-hiphop. Tex Newcleus - Jam on it, (som väl måste vara 808?), där den nästan börjar likna 606bd.

    https://www.youtube.com/watch?v=zEmg5GaAHbk

Liknande ämnen

  1. Elgitarr för nybörjare?
    Av Flipper 2 i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 16:43
  2. För nybörjare
    Av Panda2k i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 02:13
  3. Mjukvara för nybörjare?
    Av dar303 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 12:01
  4. Elbas för nybörjare
    Av berusad i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-02-12, 12:44
  5. Varning för nybörjare
    Av Martin Karlsson i forum Övriga DAW
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2003-01-26, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •