Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nominera till Manifestgalan 2022

  1. #1
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran

    Nominera till Manifestgalan 2022

    Hej!

    Ville bara tipsa om att Manifestgalan (indiebolagens musikpris) har öppnat sin anmälan som är öppen fram tills sista oktober.

    "Nu är det åter snart dags att hylla det bästa som indie-Sverige har frambringat under året"

    Här anmäler du 2021 års album (eller årsproduktion) samt årets nykomling:
    https://form.typeform.com/to/wGGPQwlv

    Albumanmälan och årets nykomling är gratis för bolag som är med i SOM eller har sökt medlemskap. Övriga betalar 150 kr per album/nykomling. Musikvideo är det gratis att anmäla till. Notera att för att anmäla till nykomling krävs inte ett helt album men att man släppt material under 2021.

    Här anmäler 2021 års musikvideo
    https://form.typeform.com/to/YEhem6rW

    Produktionen ska motsvara minst ett album, vara släppt under tiden 1 dec 2020 - 1 dec 2021 och vara utgiven på ett oberoende bolag, med undantag för "Årets nykomling" där det räcker med en utgivning under perioden. Du kan också nominera samlad årsproduktion, SOM definierar årsproduktion som minst sex låtar eller 32 minuters speltid.

    Artisten får vara distribuerad men ej licensierad av ett majorbolag i Sverige. Artisten kan dock vara utgiven på indie i Sverige men licensierad till major utomlands. Artisten ska vara bosatt eller huvudsakligen aktiv i Sverige.

    Musikvideon ska vara släppt under tiden 1 dec 2020 - 1 dec 2021 och vara utgiven på ett oberoende bolag.

    Lycka till!
    Senast redigerat av gazt den 2021-10-31 klockan 08:48.

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bara Spotify och Soundcloud är tillåtet? Så om man inte vill ge sin musik till Soundcloud eller Spotify (men ge ut fysiskt och/eller på bandcamp) får man inte vara med? Jag tänkte alltså inte anmäla mig själv (är nog chanslös), men eftersom jag inte har spotify blir det svårt att gräva upp en länk på den jag tänker på.

    Plus att det är sopigt att bara tillåta de två.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    oljud: Hör av dig till Manifest som har satt upp reglerna?

  4. #4
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @Oljud: jag kan svara dig här direkt då jag varit med och tagit fram reglerna.

    Spotify och Souncloud valdes för att en majoritet av de svenska indiebolagen använder dessa två tjänster för sin distribution och när de gör promotion, samt att alla i jurygrupperna hittills haft åtkomst till dem. Eftersom alla som arbetar med galans förproduktion och genomförande gör det ideellt eller för ett lågt arvode, så har det varit viktigt att det ska vara enkelt.

    Om du vill se en förändring av eller tillägg till dessa två tjänster så är bästa sättet att göra detta genom att mejla SOM:s ordförande Eva på eva@som.se och ge ditt förslag på förbättring och berätta varför. Svenska Oberoende Musikproducenter (SOM) som ordnar Manifestgalan är en liten idéburen organisation som består av musikälskare som arbetar med och vurmar för oberoende aktörer i alla led, ur min erfarenhet så brukar styrelsen och organisationen vara lyhörda för förslag till förbättring och saker som lyfter oberoende aktörer. Hela poängen med galan är att lyfta den oberoende musiken, det är därför galan finns.

    För att svara på den fråga som du inte ställer. Jag tror att det kommer att gå lika bra att länka till Bandcamp, Dropbox-länk eller liknande så att jurygrupperna kan höra din musik. Min bild är att jurygrupperna är genuint intresserade av att höra musiken som skickas in och gör det som krävs för att kunna lyssna på den och jag tycker absolut att du ska nominera din musik om du har gjort några släpp det senast året.

    Det sista gäller alla här på forumet och det var därför jag postade den här tråden. Det släpps så himla mycket bra, men finns alltid en risk att det missas för att musiken inte nomineras och att jurygrupperna inte har koll på just det släppet. Jag hoppas att jag får se många spännande släpp utanför svensk media/alternativ medias blickfång i år och den musiken finns bland annat här!

    Jag hoppas att det gav dig ett svar på dina frågor, om inte är du välkommen att skriva i den här tråden eller pm:a mig så kan jag ge ett utförligare svar.

    Värme Gustav

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud: Hör av dig till Manifest som har satt upp reglerna?
    Jag anade att gazt var involverad på hur han formulerade sig.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Oljud: jag kan svara dig här direkt då jag varit med och tagit fram reglerna.

    Spotify och Souncloud valdes för att en majoritet av de svenska indiebolagen använder dessa två tjänster för sin distribution och när de gör promotion, samt att alla i jurygrupperna hittills haft åtkomst till dem. Eftersom alla som arbetar med galans förproduktion och genomförande gör det ideellt eller för ett lågt arvode, så har det varit viktigt att det ska vara enkelt.

    Om du vill se en förändring av eller tillägg till dessa två tjänster så är bästa sättet att göra detta genom att mejla SOM:s ordförande Eva på eva@som.se och ge ditt förslag på förbättring och berätta varför. Svenska Oberoende Musikproducenter (SOM) som ordnar Manifestgalan är en liten idéburen organisation som består av musikälskare som arbetar med och vurmar för oberoende aktörer i alla led, ur min erfarenhet så brukar styrelsen och organisationen vara lyhörda för förslag till förbättring och saker som lyfter oberoende aktörer. Hela poängen med galan är att lyfta den oberoende musiken, det är därför galan finns.

    För att svara på den fråga som du inte ställer. Jag tror att det kommer att gå lika bra att länka till Bandcamp, Dropbox-länk eller liknande så att jurygrupperna kan höra din musik. Min bild är att jurygrupperna är genuint intresserade av att höra musiken som skickas in och gör det som krävs för att kunna lyssna på den och jag tycker absolut att du ska nominera din musik om du har gjort några släpp det senast året.

    Det sista gäller alla här på forumet och det var därför jag postade den här tråden. Det släpps så himla mycket bra, men finns alltid en risk att det missas för att musiken inte nomineras och att jurygrupperna inte har koll på just det släppet. Jag hoppas att jag får se många spännande släpp utanför svensk media/alternativ medias blickfång i år och den musiken finns bland annat här!

    Jag hoppas att det gav dig ett svar på dina frågor, om inte är du välkommen att skriva i den här tråden eller pm:a mig så kan jag ge ett utförligare svar.

    Värme Gustav
    Det kan jag såklart göra. Jag tyckte det var lite konstigt att inte Bandcamp togs med. Och att ni/de "stödjer" Spotify på det här viset, ett företag som knappast gynnar små indieartister.
    Bandcamp är för övrigt tillgängligt för alla (för några lyssningar i alla fall, mer lär knappast en jurymedlen hinna med tänker jag. Dessutom har ju innehavaren av kontot en hundra gratislänkar per släpp att dela ut). Att Bandcamp kanske funkar känns heller inte så jättetroligt då det tydligt står att bara Soundcloud och Spotify godtas. Men men.

    Svar fick jag absolut! Jag får väl maila dem. :-)

  7. #7

    Veteran
    Hittar ingen info om vad som räknas som album...

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar ingen info om vad som räknas som album...
    Följ första länken i första inlägget så står allt där.

    Men i kort: 6 låtar eller minst 32 min material.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citerar

    Som vanligt vill vi poängtera att det även går att anmäla en samlad årsproduktion om du under året släppt material motsvarande ett fullängdsalbum. Vi definierar ett album som minst sex låtar eller 32 minuters speltid. Ni kan länka till en spellista med de produktioner ni släppt under perioden som är aktuella för bedömning. Remixer och andra artistsamarbeten som är relevanta kan tas med till bedömningen. Dock räcker det inte med en låt och sex remixer av denna utan det ska vara majoritet av eget material för att ta upp till bedömning.

  10. #10
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    “Artisten ska vara bosatt eller huvudsakligen aktiv i Sverige.”

    Inget av ovanstående stämmer på mej, jag angar de inte är särskilt intresserade av comboy pop i dansform hur som helst....

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vad är kriterierna för att klassas som indie?
    Omsättning på skivbolaget skall understiga x antal kronor?

  12. #12
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är kriterierna för att klassas som indie?
    Omsättning på skivbolaget skall understiga x antal kronor?
    Bo på södermalm är väl en bra början

    Bra initiativ tycker jag!

  13. #13
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är kriterierna för att klassas som indie?
    Omsättning på skivbolaget skall understiga x antal kronor?
    Att summan man dragit in på sin musik är högst en tiondel av vad man lagt på sina instrument. Jag är sjukt indie!

  14. #14
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är kriterierna för att klassas som indie?
    Omsättning på skivbolaget skall understiga x antal kronor?
    Det där är en bra fråga! Som jag förstått indie-definitionen så ska släppen ske utan stöd av de tre majorbolagen. I praktiken gissar jag att det är mer snårigt än så då bara majorbolagen har globala distributionskanaler, vilket jag vill påstå är en nödvändighet vid globala släpp. Vad jag kunnat se så har de oberoende bolag jag stött på alltid haft musiken som främsta anledningen till varför de ger ut en artist medan majorbolagen ur min erfarenhet i högre grad tenderat se musiken som en vara och inte delat samma passion.

    Som en parantes är min bild även att synen på talangutveckling skiljer sig ganska kraftigt mellan oberoende skivbolag med upp till fem anställda jämfört med majorbolagen, det var iallafall min slutsats när jag fördjupade mig i och skrev om ämnet.

    Det finns ju många indie bolag som har en bra omsättning såväl som olika artistprojekt som inte säljer alls hos majorbolagen. Så det är inte omsättningen som styr.

    Det här handlar inte så mycket om att indiebolag ska vara goda och majorbolagen onda, i rådande ekosystem behövs båda. Men jag ser också en del grundläggande skillnader i synen på ägandet av inspelningar, artisternas roll och så vidare.

  15. #15
    clora
    clora är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Synd att man släppte album 29/11 2019

  16. #16
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej alla!

    Eftersom både Manifest on Tour och den svenska Livescenen kraftigt påverkas av COVID-19 har Manifestgalan öppnat för möjligheten att också anmäla ditt bidrag till årets nykomling och det kanske är mer något för 99. I detta fall behöver det som nominerats inte släppt ett album, men något eller några spår under året.



    Anmälan är öppen till 11/11 24:00 och du kan lämna in dina förslag genom nedanstående länk:

    https://manifestgalan.typeform.com/to/HxDYZm63

    Som vanligt ska det du anmäler vara utgivet av
    - ett oberoende bolag
    - med en artist som är bosatt eller huvudsakligen aktiv i Sverige.

    värme

  17. #17
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Påminner att sista dagen att skicka in anmälan till Manifestgalan 2022 är idag

    "Nu är det åter snart dags att hylla det bästa som indie-Sverige har frambringat under året. Här kan du anmäla era verk till Manifestgalan 2021.

    Här anmäler du 2021 års album (eller årsproduktion) samt årets nykomling:
    https://form.typeform.com/to/wGGPQwlv

    Albumanmälan och årets nykomling är gratis för bolag som är med i SOM eller har sökt medlemskap. Övriga betalar 150 kr per album/nykomling. Musikvideo är det gratis att anmäla till. Notera att för att anmäla till nykomling krävs inte ett helt album men att man släppt material under 2021.

    Här anmäler 2021 års musikvideo
    https://form.typeform.com/to/YEhem6rW

    "


    Produktionen ska motsvara minst ett album, vara släppt under tiden 1 dec 2020 - 1 dec 2021 och vara utgiven på ett oberoende bolag, med undantag för "Årets nykomling" där det räcker med en utgivning under perioden. Du kan också nominera samlad årsproduktion, SOM definierar årsproduktion som minst sex låtar eller 32 minuters speltid.

    Artisten får vara distribuerad men ej licensierad av ett majorbolag i Sverige. Artisten kan dock vara utgiven på indie i Sverige men licensierad till major utomlands. Artisten ska vara bosatt eller huvudsakligen aktiv i Sverige.

    Musikvideon ska vara släppt under tiden 1 dec 2020 - 1 dec 2021 och vara utgiven på ett oberoende bolag.

    Lycka till!

Liknande ämnen

  1. Manifestgalan - synth?
    Av Frengus i forum Allmänt om musik
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2020-10-15, 08:31
  2. Manifestgalan 2017
    Av deleted user i forum Evenemang
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-02-18, 13:40
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 17:20
  4. Manifestgalan 8:e Februari
    Av Lordlondon i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •