Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 80

Ämne: Yamaha CS-serien

  1. #1
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran

    Yamaha CS-serien

    Jag funderar på varför ingen pratar om Yamahas fina serie CS-syntar? Förutom CS-80 då av förklarliga skäl. Men resten då? Har haft äran att få spela på en CS-10 för många år sen och minns den som en riktigt välljudande sak, enkel men väldigt användbar. Sköna basar, fina leads, kul plipp-blopp. Perfekt till 80-tals syntpop, retrowave mm.

    Inte ens Uli verkar bry sig...

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jodå det pratas väl rätt friskt om dem? Och Uli har ju vid tillfälle, om det var i våras eller förra hösten, presenterat en CS80-klon i ett tidigt utvecklingsstadium.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Mitt första möte med en "riktig" analogsynt var en CS-5. Den var helt obegriplig men väldigt häftig, tyckte jag då. Det var en kompis som hade beställt den från Japan, någon ebaysäljare. Mkt billigt på den tiden. Vi var kanske 16 år, så det borde varit något år efter millenieskiftet. Alla andra syntgrejer då var i silvrig plast, med rundade hörn och sen 90's-design. Det enda program vi hade på datorn var en mkt tidig version av fruity loops. CS-5an framstod som ett militärt instrument i liknelse, helt annorlunda allt annat vi hade eller hade sett.

    Jag minns att jag bara fick fram dåliga ljud ur den (vi hade noll utrustning runtomkring, och noll erfarenhet), men att jag hade nog mycket självinsikt att inse att det var helt och hållet mitt fel.

    Skulle gärna ha en idag Eller ännu hellre en CS-30, det är bland de snyggaste klassiska analogsyntarna tycker jag.

  4. #4
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå det pratas väl rätt friskt om dem? Och Uli har ju vid tillfälle, om det var i våras eller förra hösten, presenterat en CS80-klon i ett tidigt utvecklingsstadium.
    Ja, fast jag menar de andra i serien.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Om monofonerna har jag en teori: De ser "tråkigare" ut än andra från tiden. De är inte heller "snappy" som var på modet ett tag.

    Jag brukade alltid tipsa om CS-15 till folk som ville köpa en gammal analog mono för rimliga pengar. De kostade lite för en tvåoscillatorssynt och är extremt intuitiva om man är nybörjare. De kan dessutom spelas som två syntar om man styr den ena eller båda externt.

    CS-30 är fortfarande en av de gamla analoger där man får massor av flexibilitet för okej pengar. Den är lite svårgreppbar initialt, men det är ju delvis för att möjligheterna är många. Få monofoner har än idag så flexibel routing (MatrixBrute har såklart, men annars).

    Jag vråldiggar CS-seriens monofoner och lång portamento och "kvasi-theremin" på pitchspaken är ju grymt pga det breda omfånget som är möjligt. CS-15 sålde jag i tron att CS-30 skulle räcka när den dök upp. Men jag har retirerat och skaffat en 15 igen.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har alltid gillat CS-serien. Min CS-5 är dock död tyvärr och ser ut som ett härke. Har sagt i flera år att jag ska få den fixad. Men känns nästan billigare att köpa en ny, tyvärr.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, fast jag menar de andra i serien.
    Jag pratar om CS30 ganska ofta

  8. #8
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Hade cs5 (och Pro One) långt innan jag hade vett att uppskatta dom... Vill ha dom igen!

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    CS-5 var min första riktiga analog. Fantastisk maskin. Blev en CS-15 senare, i mitten av 90-talet, för 3000:-. Såldes till slut för ett par år sen för 8, för att del-finansiera starten på mitt första modulardyk. Det har jag inte ångrat än (främst eftersom jag aldrig riktigt hittade ett bra arbetssätt för NÅN typ av musikkreativitet så länge jag trodde att man måste ha en dator i centrum). Men synten var det verkligen inga fel på. Suktade i många år efter en CS-30, och hade många olika funderingar på hur jag skulle förvandla CS-15 till en semi-modular.
    CS-30 trycker ju in allt liksom, men samtidigt är CS-15 lite mer flexibel eftersom den enklare kan användas som två monosyntar, och bättre kompis med omvärlden i och med separata trigg- och CV-ingångar etc.
    Men det är klart att jag fortfarande skulle vilja leka med en CS-30. Det närmsta jag kommit är en CS-30L en gång.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dom låter helt enkelt inte som en MiniMoog el TB-303 är väl det enkla svaret... CS-15 och 30 kräver dessutom lite tankeverksamhet för att navigera fram nåt och såna maskiner gillar många i teorin men funkar inte i praktiken.


  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Har en CS-5 sedan cirka 20 år (satan vad gammal jag kände mig just).
    Tycker det är en fantastisk liten sak, grymmast PWM, multimodefilter, random LFO, modulerbar VCA, bara det gör den mycket roligare än många andra.
    Visst kan den låta lite futtigt jämfört med moogar och annat, men å andra sidan helt klart egen identitet.

    Så jag håller med trådskaparen, borde finnas ett klonvärde, i alla fall för CS-15.
    Men eftersom hypen aldrig riktigt infunnit sig räknar väl Uli med för få euro.

  12. #12
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom låter helt enkelt inte som en MiniMoog el TB-303 är väl det enkla svaret... CS-15 och 30 kräver dessutom lite tankeverksamhet för att navigera fram nåt och såna maskiner gillar många i teorin men funkar inte i praktiken.

    Och att det i princip inte finns någon "synthhjälte" som visat upp sig med sin CS-mono. Visst används de på en del hits men alltid i sällskap med mer namnkunniga synthar. CS-mono är karaktärsskådespelaren som får spela B-roller när andra får huvudrollen och stjärnglansen.

    Jag sällar mig till övriga som hade en CS-5 som min första synth. Skulle gärna ha tillbaka den idag.

  13. #13
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och att det i princip inte finns någon "synthhjälte" som visat upp sig med sin CS-mono. Visst används de på en del hits men alltid i sällskap med mer namnkunniga synthar. CS-mono är karaktärsskådespelaren som får spela B-roller när andra får huvudrollen och stjärnglansen.

    Jag sällar mig till övriga som hade en CS-5 som min första synth. Skulle gärna ha tillbaka den idag.
    Räknas inte Martin Gore?

    Hoppas Yamaha själva plockar upp bollen och återskapar dessa klassiska syntar någon gång framöver.


    https://youtu.be/_6FBfAQ-NDE

  14. #14
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    En CS30 som har två av allt utom enveloper som är tre ger enorma möjligheter och låter som ingen annan.
    Enda som saknas i mitt tycke är oscillatorsync...

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Hade en CS-15 i en herrans massa år. Gillade verkligen hur den lät ensam, kunde sitta och pilla i timmar med den. Men när den väl skulle in i min musik funkade den inte alls. 25 år minst hade jag den men bytte den härom året mot en Moog Midimurf här på forumet.

    Har inget ont att säga om den men saknar den inte heller.

  16. #16
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räknas inte Martin Gore?

    Hoppas Yamaha själva plockar upp bollen och återskapar dessa klassiska syntar någon gång framöver.
    Man kan ju hoppas! Det verkar iaf som att de fattat värdet av nostalgi nu med YC61 och CP73. En CS61 med en modern twist hade suttit fint.

    Yamaha känns lite som en slumrande jätte när det gäller syntar tycker jag. De har gjort några av de fetaste och mest innovativa/kompromisslösa syntarna som världen skådat.

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Har haft CS-5 och har CS-30.

    + Verkligen fint filter. Första gången jag lekte med en blev jag nog besviken för att jag tyckte att synten såg förhållandevis ond ut men hade ett så mesigt filter, men det beror väl egentligen bara på att MS-20 var lite av en dröm då. Faktum är att filtret är sjukt välljudande. Musikaliskt, kanske man kan kalla det.

    + Apsnygg pulsviddsmodulation.

    - Inte världens snabbaste envellopper, som redan nämnts, men det får man helt enkelt ha andra syntar till.

    CS-5 är väldigt straight forward, CS-30 lite bakvänd i bemärkelsen att du anger signal- och modkälla för respektive modul (snarare än att välja vart varje modul ska skicka signalen väljer du vilken signal varje modul ska ta emot), men det är bara en vanesak.

    Dumt nog har CS-30 nästan aldrig fastnat på någon inspelning, men jag älskar den.

  18. #18
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Lagade precis en CS-10 (ingen output från VCO-delen, 4049 var rökt), vilket är den första "lilla" CS:en jag har testat i den serien (5/10/15/30), vilket är lite underligt med tanke på att jag har lagat åtskilliga hundratals syntar Den låter väldigt bra måste jag säga, kanske "musikaliskt" är nåt, i brist på bättre beskrivning. Smaskigt filter, bra botten, bra range på LFO och lite annorlunda arkitektur. Fick skruva nån minut för att få fram ljud första gången

  19. #19
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Åjo jag har garanterat också pratat mycket om min cs-5', här bland annat: https://www.99musik.se/showthread.ph...maha-CS-Serien

    Minns inte vem som köpte den dock, säkert nån här!

  20. #20
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Såhär lät min när den skulle säljas, haha


    https://youtu.be/xQfWIqU2xFY

  21. #21
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Skulle gärna ha en CS-10, riktigt trevlig liten rackare!

  22. #22
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Jag minns när jag bläddrade i en Yamahakatalog från När Det Begav Sig att det kändes som Yamaha hade en struktur i sitt syntutbud, istället för lite slumpmässiga nerslag här och där som man kunde uppleva andra tillverkades utbud.

    CS-5, CS-10, CS-15, CS-30, sedan de progammerbara CS-20M och CS-40M och så polyfonerna CS-50, CS-60 och CS-80. Samt med CS-15D med sina presets och CS-30L som CS-30 i annan förpackning (och med svagt annorlunda arkitektur?) också.

    Sist i serien var väl CS-70M som jag tror var den första och enda med mikroprocessor, och CS-01 med minitangenter, men sen blev det väl aldrig något mer, utan DX-serien tog väl över helt hos Yamaha?

  23. #23
    deadbeats avatar
    Veteran
    Ge mig en 1:a och en 5:a så behöver jag inget mer! Jo en RX7 kanske.. (Inte bilen. Eller jo, en sån också!)

  24. #24
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    En CS-5 kostar väl fortfarande 3500 kr med lite tur. Kan vara värt att testa för att få en känsla. I mina öron låter CS-5:ans filter och oscillator identiska med CS-30:s.

  25. #25
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Är det inte samma Yamaha-customchip i hela CS-serien ända från CS-5 upp till CS-80 ?

  26. #26
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Har en 5:a och en 01:a. Skulle vilja ha en CS15D (fortfarande, hur länge har jag tjatat om en sån egentligen...)

  27. #27
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan skälet till att det inte "snackas så mycket" vara att de är så väletablerade och ganska tillgängliga sedan förut? CS5 samt 15 måste ju det funnits i mängder. Jag älskar dem iaf, så här skall en synth se ut Jag har bara kvar några få utvalda efter ett ohälsosamt samlande av dem de senaste 25 åren.

  28. #28
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Hade en CS-10 som var mycket trevlig. Väldigt stabil bas och PWM, filterresonans som inte drar bort bas, och väldigt snabba (!) och uttrycksfulla envelopes.

  29. #29
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag har bara haft en CS 40m och den lät absolut inte som en Minimoog, och där har du kanske förklaringen... ;o)

  30. #30
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Haft CS-15 och CS-60. CS -60 lät mjukt och fantastiskt, saknar den fortfarande ibland förutom att bära den.

  31. #31
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bara haft en CS 40m och den lät absolut inte som en Minimoog, och där har du kanske förklaringen... ;o)
    Det är väl tur att de inte lät Minimoog, så tråkigt om allt lät Minimoog

  32. #32
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Har haft CS-15, har CS-01 och CS-60. Fina grejer!

  33. #33
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hade en cs1x 👌 dock bommat alla andra. En femma vore fett najs.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och att det i princip inte finns någon "synthhjälte" som visat upp sig med sin CS-mono. Visst används de på en del hits men alltid i sällskap med mer namnkunniga synthar. CS-mono är karaktärsskådespelaren som får spela B-roller när andra får huvudrollen och stjärnglansen.

    Jag sällar mig till övriga som hade en CS-5 som min första synth. Skulle gärna ha tillbaka den idag.
    Aphex Twin har ju kört den...brukar ju funka som synthmagnet

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2unpyriwnyc41.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	28,4 KB 
Id:	97305

  35. #35
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade en CS-10 som var mycket trevlig. Väldigt stabil bas och PWM, filterresonans som inte drar bort bas, och väldigt snabba (!) och uttrycksfulla envelopes.
    Verkar som om 10:an har mycket snabbare kuvert än 5:an.

  36. #36
    Cberga
    Cberga är uppkopplad nu
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag hade en CS-70M, som jag säkert lovsjungit på andra ställen på 99:an.
    Tung magnifik möbel, det var ett helvete att packa den när jag skulle sälja.
    Men vilket sound! Det var något som gjorde ödsligheten angenäm. Nasalt rökigt sound. För att citera @ulven, dimma och mystik driver fram i ackorden. Och många intressanta parametrar och funktioner: polyfonisk sequencer, ring mod, 2 LFO, multimode filter, Chorus ensemble, aftertouch. Hade underbara sinusvågor

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag borde ha köpt en som demades fint av Förstärkardoktorn.

  38. #38
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Cberga Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en CS-70M, som jag säkert lovsjungit på andra ställen på 99:an.
    Tung magnifik möbel, det var ett helvete att packa den när jag skulle sälja.
    Men vilket sound! Det var något som gjorde ödsligheten angenäm. Nasalt rökigt sound. För att citera @ulven, dimma och mystik driver fram i ackorden. Och många intressanta parametrar och funktioner: polyfonisk sequencer, ring mod, 2 LFO, multimode filter, Chorus ensemble, aftertouch. Hade underbara sinusvågor
    Där är en jag ångrade att jag inte köpte när jag hade möjlighet en gång. De kostade modest länge. Dessutom skulle jag vilja testa Yamahas pre-midilösning som den delar med CP-35.

  39. #39
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har haft två CS-50... saknas regelbundet men jag har platsbrist.

    CS-40m i video...


    https://youtu.be/-a7dYIFcSdc

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Självspelande patch på CS-30:


    https://youtu.be/7PHKD2nH5Sk

  41. #41
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självspelande patch på CS-30
    Härligt! Den där resonansen känns igen direkt. Blir glad så fort jag hör den.

  42. #42
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag har haft en cs10 och en cs15. Cs15 fick jag känslor för först i och med moddning för att kunna välja mellan serie och parallellkoppling av filtren. Där sken verkligen bandpass, även med resonans. Annars hade jag nog lite svårt för just filtersoundet, kanske även oscillatorerna. I längden var jag nog gladare av mc202 och sh1 som jag köpte istället. Men för 2-3500ish eller vad man fick ge för cs10/5 med frakt från Japan var det helt klart prisvärt!

  43. #43
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där är en jag ångrade att jag inte köpte när jag hade möjlighet en gång. De kostade modest länge. Dessutom skulle jag vilja testa Yamahas pre-midilösning som den delar med CP-35.
    Jag har ju en CS70m. Vi borde testa att koppla ihop dom !

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ju en CS70m. Vi borde testa att koppla ihop dom !
    Lååååång kabel!

    Men ja, det är ju definitivt något man åtminstone vill kunna testa. Jag vet inte om det skickas nå'n ball styrspänning utöver tangentinfon s a s. Anslag till VCA och så'nt t ex. Har du nå'n koll? Säger CS-70M-manualen något?

  45. #45
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag borde ha köpt en som demades fint av Förstärkardoktorn.
    Var inne där kring millennieskiftet en gång i veckan, stod en 70m där länge, blev en ESQ-1 istället därifrån, den hade ju MIDI...

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Där invid gamla Polar-lokalen? Jag minns bara att jag såg den en gång

  47. #47
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior

    https://youtu.be/nncn4UwN3ls

    4 jam i all sin enkelhet

  48. #48
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där invid gamla Polar-lokalen? Jag minns bara att jag såg den en gång
    Japp.

  49. #49
    rwq
    rwq är uppkopplad nu
    rwqs avatar
    Veteran
    CS-10 ! Min första synth. Ångrar att jag sålde men jag köpte ju en Korg Trinity istället

  50. #50
    deadbeats avatar
    Veteran
    Såg fö att det låg lite olika CS-syntar på Vend, om nån har blivit köpsugen efter den här tråden

  51. #51
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4 jam i all sin enkelhet
    Fint!

  52. #52
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg fö att det låg lite olika CS-syntar på Vend, om nån har blivit köpsugen efter den här tråden
    CS30L är rolig men inte 19K kronor rolig. CS30 för 15 är nästan så skoj men bara nästan...

  53. #53
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    CS30:an tycker jag är grymt undervärderad så enligt mig är de fynd med priserna idag.

  54. #54
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CS30L är rolig men inte 19K kronor rolig. CS30 för 15 är nästan så skoj men bara nästan...
    Hm, det brukar väl inte vara någon direkt prisskillnad mellan L och vanilj? Åtminstone kändes det inte så när jag letade för några (1,5 till 2) år sedan. Köpte först en L, som tyvärr visade sig ha en massa fel. Till slut orkade jag inte vänta på ett fynd och slog till på en CS30 för 13 500 kr.

  55. #55
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag gillar Yamaha CS Reface jag. Men den platsar kanske inte här

  56. #56
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Yamaha CS Reface jag. Men den platsar kanske inte här
    Skamvrå - dustrut på!

    Mer allvarligt: Nej, det gör den väl knappast då den ju inte tillhör CS-serien på det sättet. Däremot kan jag förstå det. Jag ägde en ett tag och de är absolut kompetenta och vettiga för vad de kan och tänkt målgrupp.

  57. #57
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Är det bara formfaktorn som skilljer mellan CS-30 och CS-30L eller är det andra väsentliga skillnader. CS-30 har väl en liten 8-stegssequencer t ex?

  58. #58
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag ÄLSKAR min CS-5! Den är mitt nya synthideal (förutom att den är monofon då) - varje ratt gör en sak och varje sak har en ratt.

    Otroligt enkel att lära sig, men låter så sjukt fint. Filtret är helt vansinnigt "blött" och envelopen är perfekt. PWM låter så otroligt fint.

    Världens mest undervärderade synth.

  59. #59
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara formfaktorn som skilljer mellan CS-30 och CS-30L eller är det andra väsentliga skillnader. CS-30 har väl en liten 8-stegssequencer t ex?
    Tror CS30L ska vara en "live" modell..
    Som har slider för sustain och brilliance bredvid pitchbend för snabb åtkomst.
    CS30L brukar betinga ett billigare pris än CS30 med sin sequencer.
    CS30L kommer inbyggd i låda med ben också.

  60. #60
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    CS30L är större på bredden. CS30 har fler ut- och ingångar, tack vare sequen.

    Benen och locket till CS30L är snygga.

Liknande ämnen

  1. Yamaha CS-Serien
    Av Wiktorion i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 121
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 01:33
  2. Roland TL serien
    Av jonachi i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-16, 13:00
  3. Yamaha LC 25761 / CS-serien (avslutad)
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •