Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Pioneer CDJ-3000

  1. #1
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    Pioneer CDJ-3000

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FC054D11-416E-458C-80DA-347A51A62985.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	84,8 KB 
Id:	96632

    "Reimagining the CDJ range, the new model provides an intuitive interface focused on helping users manipulate music in any way. The CDJ-3000 marks Pioneer’s first use of a microprocessor that drives the unit to deliver stable performance and enables a new line of features. But most notably the new CDJ features a laser-sharp nine-inch touch screen that offers shortcut controls, and access to the Touch Preview, Touch Cue, Stacked Waveform and 3Band Waveform functions. Assisting the redesigned jog wheel are the eight Hot Cue buttons, Beat Jump and Key Sync button controls."


    https://youtu.be/MxRKpTI5dqo

    - - - Uppdaterad - - -


    https://youtu.be/BXkXI2mYTF0


    Så har den landat, den DJ-spelare som kommer att bli ny branchstandard och bli en familjär syn i ett par år frammåt. Tills Pioneer släpper en MK2, MK3, Nexus osv osv Det enda lite ologiska är namnet, då de först nu med denna tagit bort CD-spelaren, vilket givetvis är väntat, då det är ett föråldrat format. Och CDJ varumärket är ju så klart gammalt och starkt/välbekant vid det här laget och synonymt med DJ's. Så att namnet kvarstår trots teknologiskt paradigmskifte är inte helt oväntat.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-11 klockan 20:26.

  2. #2
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Lite lättsammare reveal reaction video:


    https://youtu.be/np4vSJVxCH4

  3. #3
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Intressant med utökade synkfunktionen från tidigare högst 4 synkade CDJ-spelare till 6 st. Vilket sammanfaller med Pioneers senaste mixer i pro-segmentet som har 6 kanaler:

    https://www.theverge.com/2020/1/16/2...ixer-namm-2020

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fattar inte varför den inte heter XDJ som den tidigare utan CD hette.. inte CDJ...eller är det bara för det är ett mer etablerat namn....fan måste man ju tjacka nån av CD modellerna innan de försvinner.

  5. #5
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte varför den inte heter XDJ som den tidigare utan CD hette.. inte CDJ...eller är det bara för det är ett mer etablerat namn....fan måste man ju tjacka nån av CD modellerna innan de försvinner.
    Exakt lite mindfucked logic. Det positiva är ju att CDJ-2000NXS/NXS2 kommer droppa fett i pris beggade, och marknaden kommer bli floodad med dom nu när många kommer vilja upgradea.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-11 klockan 18:26.

  6. #6
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Perfomance mix som demar nya funktionerna, key sync osv:


    https://youtu.be/ySyI7IwqjAg


    Gillar att man ser album/track artwork nu på spelarnas jog-wheel. Lite spotify/beatport vibes.

  7. #7

    Senior
    Tacka vet jag Denon DN-2000F. Simpler times....

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt lite mindfucked logic. Det positiva är ju att CDJ-2000NXS/NXS2 kommer droppa fett i pris beggade, och marknaden kommer bli floodad med dom nu när många kommer vilja upgradea.
    Konstigt också att den är flera tusen dyrare än 2000NXS när det liksom plockat ut CD spelare borde den väl snarare vara billigare.....Denons maskin är ju både billigare och har snurrande vinylplatta....förstår faktiskt inte varför dessa maskiner ska vara så djävla dyra

  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tacka vet jag Denon DN-2000F. Simpler times....
    Men så tråkig den var..

  10. #10
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt också att den är flera tusen dyrare än 2000NXS när det liksom plockat ut CD spelare borde den väl snarare vara billigare.....Denons maskin är ju både billigare och har snurrande vinylplatta....förstår faktiskt inte varför dessa maskiner ska vara så djävla dyra
    Ja prisbilden är sjuk. De vet att de lyckats bli branchstandard och kapitaliserar på det till max, plus att huvudmålgruppen givetvis är proffs-DJ's som frontar produkterna. Tycker det finns lite likheter prismässigt med hur nya workstations brukar vara sinnessjukt dyra nya, sen efter några år när nya modeller ersatt är de inte värda mycket mer än kaffepengar.

    På så vis blir den enda riktiga investeringen i dessa produkter som kan ge en avkastning, om man har ett rullande bokningsschema som DJ Man blir lite sadface när man ser tidigare Pioneer-flaggskepp från 00-talet på blocket. Är lite iphone över det hela. De är i alla fall rätt kreativa, då de lyckas få tidigare modellerna att se hopplöst antika ut. Nu är ju inte den skillnaden så pass påtaglig mellan just CDJ-2000NXS och CDJ-3000, men tänker mig att när nästa modell droppar så kommer det nog bli mer tydligt.

    Det känns som en no-brainer att någon kommande generation av Pioneers spelare kommer att ha rekordbox inbyggt och kunna analysera låtarna direkt från USB eller dylikt. Säkerligen med hjälp av en dedikerad CPU. Att datorn behövs nu känns omständigt.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-11 klockan 19:30.

  11. #11
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	645C2774-AE36-4236-AA7C-306C7A96703E.jpeg 
Visningar:	26 
Storlek:	252,6 KB 
Id:	96628
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-11 klockan 20:26.

  12. #12
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    https://youtu.be/KcXx9Yhn5Uc

    Sjukt vad lika de blivit designmässigt. Riktigt bra jämförelse, som kontrasterar och lyfter fram för och nackdelar med båda samt ger en kontextuell överblick på vart DJ-spelarna befinner sig nu. Delar intrycket om att Pioneer använder en inkrementell affärsmodell för sina produktsläpp, som påminner mycket om den Apple använder för sina produkter.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-12 klockan 14:32.

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja prisbilden är sjuk. De vet att de lyckats bli branchstandard och kapitaliserar på det till max, plus att huvudmålgruppen givetvis är proffs-DJ's som frontar produkterna. Tycker det finns lite likheter prismässigt med hur nya workstations brukar vara sinnessjukt dyra nya, sen efter några år när nya modeller ersatt är de inte värda mycket mer än kaffepengar.

    På så vis blir den enda riktiga investeringen i dessa produkter som kan ge en avkastning, om man har ett rullande bokningschema som DJ .
    Främsta målgruppen för dessa är inte individuella DJs utan nattklubbar/restauranger som kostar 10 eller hundratals miljoner kronor att bygga då är vad dessa kostar bara en spottstyver.
    Sen baseras deras höga pris på hög byggkvalitet och utvecklingskostnader

  14. #14
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Främsta målgruppen för dessa är inte individuella DJs utan nattklubbar/restauranger som kostar 10 eller hundratals miljoner kronor att bygga då är vad dessa kostar bara en spottstyver.
    Sen baseras deras höga pris på hög byggkvalitet och utvecklingskostnader
    Hög byggkvalité vete katten ägt ett par CDJ-2000NXS samt DJM-2000NXS mixern kändes robustare, skivspelarna inte mycket, väldigt plastiga. Men som sagt jag utsatte inte dom för något stresstest direkt, mycket möjligt att de är robustare än vad de ger sken av. Störde mig mest på hur lätt de blev repiga. Så på ytan ser jag inget speciellt i spelarna som motiverar överpriserna. Utvecklingskostnaderna känns inte heller som en helt tillfredställande förklaring till prisbilden. Du får gärna länka till nägon källa angående priset/utvecklingskostnaderna. Med den logiken så bör Denon-spelarna vara av betydligt sämre kvalité, eftersom priset är betydligt lägre? Aldrig ägt ett par Denon-spelare så vet ej hur deras byggkvalité skiljer sig mot Pioneer.

    Jag tycker en bra parallell går att dra till Teenage Engineering OP-1, den är förhållandevis dyr sett till det lilla formatet. Där är mitt intryck att det är ett medvetet val att lägga vissa produkter i ett exklusivt segment, just för att locka till sig köpstarka kunder. Som i sin tur är bra reklampelare för varumärket utåt.

    Visst håller med, nattklubbar och restauranger är en stor del av kundsegmentet. Enskilda DJ's och eventföretag med. Alla någorlunda proffsiga DJ's idag äger ett par CDJ's och det finns en del sånna där ute. Det segment av DJ's som är huvudmålgruppen för dessa har ju givetvis inga problem med prisbilden.

    Dock så har du en poäng sett till hur jag formulerade mig om man tar med eventuell vinst i beräkningen när man köper Pioneers spelare. Jag tänkte i mitt scenario på enskilda köpare/DJ's. Vilket är den kategori jag tror vi har flest av på forumet. Jag tänkte mig inte direkt in i huvudet/situationen hos en nattklubbsägare då jag inte är en sån. De får ju givetvis avkastning på sin investering. Men det är ju bara en del av allt en nattklubbsägare tjänar pengar på. För en enskild person blir förutsättningarna givetvis annorlunda.

    Hur ser Behringers satsningar ut på DJ-marknaden? Någon som har koll?
    Senast redigerat av Anubis den 2020-09-12 klockan 19:21.

  15. #15
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    https://youtu.be/8ahsv_l8ofw

    Intressant jämförelse mellan CDJ-3000 och CDJ-2000 Nexus 2

Liknande ämnen

  1. Prisnivå Pioneer CDJ
    Av Jätten i forum Övriga instrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 08:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •