Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Hur kan ni vara så fokuserade??

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur kan ni vara så fokuserade??

    Har alltid haft problem med en sak. Så fort jag sätter mig i studion blir det en ny låt, eller två,, eller tre....

    Avundas er som är fokuserade, jobbar metodiskt. Från skiss och idé, till demo, vidare till första kompletta låt, och omtagningar, nytt arr, mix, slutmix,, mastring.

    Jag har ofta svårt att gå tillbaka till gårdagens skapelse för att ta den från demo till färdig produkt.

    Alltså, hur gör ni för att ha så god disciplin?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nu är jag inte så metodisk av mig, men jag tänker mig följande saker.

    Det ska vara lätt att ta sig vidare till nästa steg. Vilka är problemen? Både rent mentala och arbetsmässiga, vad kan du förbättra? Själv vet jag att allt måste gå snabbt och vara lättjobbat, har hittat en process för det som funkar för min del.

    Ett exempel, öva dig på att mixa låtarna snabbt. Då hittar du de saker som går att göra fort och har mest effekt på resultatet.

    För slutmix. Ta samma låt och mixa mot olika ljudideal, använd referenslåtar så har du målen klara.

    Behöver du ett bollplank/partner som pushar dig lite?

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag försöker mer ha en strategi bakom.. inte alltid man lyckas dock.
    Minns vårt första band på 80talet: vi fastnade i samma problem. Lyckades aldrig göra färdigt något. Nästa låt var ju alltid "bättre". Men med den strategin - blev ju inget färdigt. Bara 100-tals skisser. Då på kassett-band.

    Så vi tog oss i kragen och fokuserade på att göra färdigt saker. "En icke färdig låt är bara en skiss - därmed ingenting". Försöker leva efter samma devis såhär 35år senare. En av orsakerna var att vi lirade mer live; då kan man inte ha något ofärdigt som inte är repat och genomarbetar (eller så förfinande man gradvis när man fattade vad som funkade eller inte). Kanske kan vara till hjälp LH -kör mer live? Då har du ett mål varför du måste polera låtarna till nått klart och inte bara starta på nästa.

    Idag försöker jag alltid börja med en konceptide´. Kan blir flera skisser för konceptet. Den som fungerar bäst får det jobbas vidare på - de andra idéerna förkastas. Sen kan det nog vara ett värde att dela upp processen i komposition, tracking, mixning, mastring... får då kan du ju egenligen ligga i kompositions-mode och göra en serie låt-koncept. De du gillar bäst; tar du vidare till nästa steg osv.

  4. #4
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med. Svårt. Det är svårt när man kör fast o tycker att det här är väl bra som det är. Men man vet vad som ska till typ. Tips, om du jobbar med någon planera o gå igenom idéer eller om solo ta en kaffe över det själv.
    Senast redigerat av axelwaad den 2020-08-12 klockan 11:05.

  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Faktiskt, att lira live är absolut funkis! Tvingar fram ett helhetstänk.

    Men,

    Ni som har koll på er process, hur ser den ut, i grova drag och med ett hyfsat enkelt flöde?

    Det känns ju för jäkla dumt att säga till sig själv ”nu får det vara nog med fler låtar!” Men det måste bli ändring. Pust...


    Kom på nu,, det finns en stor rädsla att jag skall tappa bort min kreativitet i kreativitetsdödande arbete. Vet med mig själv att jag ställer allt för höga krav, vilka jag så klart inte kommer i närheten av att lösa.

  6. #6
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Jag brukar tänka mål & delmål.
    Mål (vad vill jag göra?): Släppa en låt med sång!
    Delmål 1: Skriv text och musik
    Delmål 2: Programmera låten
    Delmål 3: Sjung demosång
    Delmål 4: Få sångare att sjunga in låten
    Delmål 5: Mixa sången. I detta skede sker det även en hel del programmering och finlir.
    Delmål 6: Slutmix / Mastring.
    Delmål 7: Omslag, släppa låten.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Min fokus är bäst när jag har 2-3-4 olika låtar som jag jobbar på samtidigt. När jag börjar tröttna på en går jag vidare till en annan. Byter genre, instrument och attityd. Ofta får jag nya idéer av den ena för att applicera dem på den andra. Och det BLIR färdiga låtar. När en blir klar kan det få startas en ny.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på nu,, det finns en stor rädsla att jag skall tappa bort min kreativitet i kreativitetsdödande arbete. Vet med mig själv att jag ställer allt för höga krav, vilka jag så klart inte kommer i närheten av att lösa.
    På A svarar jag: 1% inspiration och 99% transpiration

    På B svarar jag: Sätt mål och inte önskemål!

    En hel del av gear-diskussionerna handlar om att få en smidig setup som är lätt att bara sätta igång och jamma med - dessutom gärna DAW-less för att datorer är så oinspirerande yadda yadda etc..! Det passar utmärkt till rekreation och spontant jammande, ungefär som gitarren i vardagsrummet för synth-less. Bara att greppa och köra... Men inte tillräckligt om man ämnar "skriva låtar" (för vanliga dödliga som inte kommer ihåg allt i huvudet). För gitarr-grepparen, en bandspelare, penna papper etc... genast "jobb" och inte "inspiration". För syntbaserade - spela in i sequencer, fotografera av patchning, etc.

    Dit jag vill komma - "låtskrivar-verktyg" är inte samma som "jam-verktyg" om man tänker sig förbi noodling och livejam eller snuttsamlande. Inget fel i det, men då är målet ett jam. Har man önskemålet att skapa mer strukturerade låtar så måste det till att sätta realistiska mål, rulla upp ärmarna och "jobba" och ta sig förbi hinder som anses kreativitetsdödande. Koppla in datorn och "administrera" materialet (eller en HW-sequencer som har rätt kapacitet), alternativt koppla in bandaren, rengör, justera, meka med band etc.

    Vad man än gör för att komma längre än att fånga nuet fordrar sannolikt visst potentiellt kreativitetsdödande arbete - eller så upptäcker man på vägen att det man behöver göra är rätt kul


    https://youtu.be/HHczoYLDoJY

    Morot - göra låtar jag är nöjd med!
    Hot - Jag kommer ruttna på vägen...

  9. #9
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har koll på er process, hur ser den ut, i grova drag och med ett hyfsat enkelt flöde?
    Till att börja med så vete fan om jag har koll på min process. Men eftersom jag inte har de problem du beskriver så låt mig berätta lite om hur jag tänker när jag jobbar.

    För det första så strävar jag alltid, 100%, efter att göra färdiga låtar. Mitt mål är inte att göra en demo, mitt mål, mitt syfte, skälet till att jag startar Cubase är att det ska trilla ut en färdig låt till slut.

    Självklart lyckas jag inte alltid.

    För varje klar låt finns det ett 10-tal skisser, och för varje skiss finns det en uppsjö av resultatlösa studiosessioner.

    Men... (jag tror bestämt jag skrivit om detta i en liknande tråd) jag har ofta en ganska klar ide om vad jag vill göra. Återskapa en känsla, ett abstrakt ljudlandskap, en melodislinga som finns i skallen, osv. En gång såg jag en film och gick direkt in i studion och lade grunderna till vad som senare blev Birdboy.

    Så två grundförutsättningar gäller för mig:
    1. Målet är hela tiden en färdig produkt.
    2. Börja jobba med hyfsat klara idéer om vad du vill skapa.

    Processen då? Hur går jag från idé till färdig låt?
    För mig gäller det att få grunden på plats först. Identifiera vad som kommer att bli den bärande, signifikanta, delen i en låt. Är det ett beat? En melodi? En ackordsföljd? Ett ljudlandskap? En textfras?

    Jag jobbar med denna delen ganska länge, och i det arbetet ser jag nästan alltid om det hela kommer att hålla, dvs om jag kommer att tycka att den är ok att jobba vidare med. Eller: Fungerar min implementering av min inledande idé? Känner jag att det håller så är det bara att jobba vidare till färdig produkt.


    Edit:
    Sorry, jag läser igenom det jag skrivit och inser att mycket är abstrakt svammel och inte de konkreta punkter du kanske hoppades på. Men för mig är hela min kreativa process ganska abstrakt och intuitiv. Jag har hållit på med detta i 40 år och har under åren 'vuxit in' i mitt sätt att göra saker.

    Men vill de veta mer konkret så är det enklaste att du plockar en av mina låtar och ber mig berätta om den eller ställer specifika frågor om den. Jag delar gärna med mig av det lilla jag kan.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vissa moment i processen kan vara själadödande tråkiga. Ett typiskt fall är om jag ska redigera en inspelning och justera timing på varje enskild ton. Det gäller att komma sig igenom dem, och det brukar jag göra genom att jobba en kort stund åt gången, inte mer än några minuter, men regelbundet varje dag. Kanske till och med flera gånger samma dag. För att kunna jobba så behöver man förstås ha överblick nog till att veta vad som behöver göras.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa moment i processen kan vara själadödande tråkiga. Ett typiskt fall är om jag ska redigera en inspelning och justera timing på varje enskild ton. Det gäller att komma sig igenom dem, och det brukar jag göra genom att jobba en kort stund åt gången, inte mer än några minuter, men regelbundet varje dag. Kanske till och med flera gånger samma dag. För att kunna jobba så behöver man förstås ha överblick nog till att veta vad som behöver göras.
    ...gärna i kombination med "...det kommer att bli så bra när jag gjort detta..." och/eller "...borde gå att göra mer rätt nästa gång..."

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kom att tänka på en parallell i ditt svar, Hasse. En dialog med en tysk kollega. Jag beklagade mig att jag inte var bättre på tyska trots 6 års studier. Hans svar var tänkvärt. ”Jag vet varför du inte är bätte på tyska. Du behöver inte. Hade du bott mittt i Berlin hade du talat som en infödd.”

    Är väl samma här? Det är kul att göra låtar. Det är tråkigt att finlira. Du MÅSTE inte finlira, göra färdigt. Därför gör du inte. Så mål -> live tar ju dig dit

  13. #13
    deadbeats avatar
    Veteran
    En reflektion ur mitt egna lilla liv är att jag helt enkelt inte är särskilt intresserad av någonting annat just än att göra musik. Och då är det lätt att vara fokuserad.

    Sen är jag ju dessutom med i ett band där min grej är att skapa själva stommen till låten. Och då kan jag inte komma med en massa påbörjade-men-ej-avslutade grejer. (Under samarbetets gång kan låten alltid komma att ändras efter hand, självklart...)

    Sen nördar jag oftast ner i låten jag håller på med och testar än det ena än det andra i den. I stället för att börja på nytt alltså.

    (Det här blev mer anekdotiska beskrivningar av vad jag pysslar med, och hjälper förmodligen inte TS ett dugg!)

  14. #14
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Har lite samma problem, skapar nytt hellre än gör klart det gamla.

    Jag har inte hittat nåt sätt som funkar, annat än att bara acceptera att det är obekvämt och tråkigt och sen bara göra det. Lite som att diska, eller träna, eller bokföra. Med skillnaden att det oftast blir mkt roligare under processen.

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Fokuserad? Jag är som en liten kattunge som byter fokus var 30:e sekund

  16. #16
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Innan DAW-eran var det mer tvingande att vara strukturerad, att strukturerat spela in allt på band i olika tagningar och sedan mixa och mastra det färdiga resultatet. Med DAW:s som Ableton Live fungerar en friare approach bättre och den passar definitivt mig bättre. Jag börjar ofta med en ackordsföljd som jag gillar och som jag lägger in i ett midiclip i session view. Sedan bryter jag upp det till ett arpeggio som jag improviserar kring med syntar och mjukvaruinstrumen. Dessa blir nya sessionclips. Sedan gör jag ett grovarr med hjälp av ett M4L-script som låter mig länka ihop de olika clippen på ett strukturerat men ändå fritt sätt. Nu har jag en grundstruktur och den föder ofta idéer både kring mera ljudtänk eller till nya segment i låten. Jag har även alltid lagt mina sends till effekter som delay och reverb efter som dessa påverkar mitt spel så mycket. Det är också här jag börjar mer fundera på rytmiska element.

    När jag har kommit så här långt tar jag den till Arrangeview och lägger på solodelar, gitarr och liknande. Ibland leder detta till att jag tar tillbaka arret till session view med funktionen Consolidate time to new scene.

    Detta arbetssätt har inneburit en stor befrielse för mig och fungerar verkligen som en inspiration.
    Senast redigerat av biomoib den 2020-08-12 klockan 14:37.

  17. #17
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Ett litet tillägg till min post ovan. Personligen försöker jag alltid undvika coola syntljud så länge som möjligt i skaparprocessen. Inget kan störa min fokus så mycket som just coola syntljud. Skriver nästan alltid mina låtar på ett simpelt piano/stråkpad-ljud.

  18. #18
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett litet tillägg till min post ovan. Personligen försöker jag alltid undvika coola syntljud så länge som möjligt i skaparprocessen. Inget kan störa min fokus så mycket som just coola syntljud. Skriver nästan alltid mina låtar på ett simpelt piano/stråkpad-ljud.
    Lustigt hur det kan skilja sig - jag bygger ofta hela låtar utifrån en eller flera specifika ljud.

  19. #19
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett litet tillägg till min post ovan. Personligen försöker jag alltid undvika coola syntljud så länge som möjligt i skaparprocessen. Inget kan störa min fokus så mycket som just coola syntljud. Skriver nästan alltid mina låtar på ett simpelt piano/stråkpad-ljud.
    Jag är tvärtom. Upptäcker jag ett coolt ljud så kan det få mig så inspirerad att jag gör klart en låt på en eftermiddag.

  20. #20
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag spelar in alldeles för mycket skisser, just nu 39st som jag ska få ner till 4 låtar (ep) är det tänkt, väldigt massproducerande men man håller igång och får fler idéer att välja på

  21. #21
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt hur det kan skilja sig - jag bygger ofta hela låtar utifrån en eller flera specifika ljud.
    Det gör nog jag också, jag tror jag var lite vag och otydlig i min post.
    Jag menar att man lätt kan fastna i ljudskruvande istället för låtskrivande. Därför försöker jag ha låtens struktur och text klar innan jag börjar med ljuden.

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För mig är det extremt viktigt att bli klar snabbt. Det fungerar inte att sitta i flera dagar och polera. Det blir inte bättre. Så jag sätter mig, målinriktad, och skriver tills låten är klar. Sen mixar och gör en snabb mastring. Oftast sker mixning under låtskrivandet. Vet oftast vad det är jag vill skriva. Kanske skickar runt låten till ett par vänner för feedback. Dagen efter kan det bli en del ändringar om jag håller med i den feedback jag fått. Men sen räcker det.

    Blir det inte klart inom 1-2 dagar åker det oftast i soptunnan. Att sitta med hundratals skisser gynnar mig inte.

    Jag använder verktyg som låter mig göra detta. Komplicera saker har jag inte mycket tills över för.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig är det extremt viktigt att bli klar snabbt. Det fungerar inte att sitta i flera dagar och polera. Det blir inte bättre. Så jag sätter mig, målinriktad, och skriver tills låten är klar. Sen mixar och gör en snabb mastring. Oftast sker mixning under låtskrivandet. Vet oftast vad det är jag vill skriva. Kanske skickar runt låten till ett par vänner för feedback. Dagen efter kan det bli en del ändringar om jag håller med i den feedback jag fått. Men sen räcker det.
    Har jobbat så tidigare (mot delvis samma typ av målgrupp gissar jag) och har det i ryggmärgen! Det har sina för- och nackdelar. Nu är det tvärt om - noggrant, eftertänksamt, utforskande, problemlösande (eller bättre - möjlighetsupptäckande ).

    ... men... tänk om man istället kunde göra allt det där man vill, bara sådär... Fan va trist det skulle vara!

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På A svarar jag: 1% inspiration och 99% transpiration

    På B svarar jag: Sätt mål och inte önskemål!

    En hel del av gear-diskussionerna handlar om att få en smidig setup som är lätt att bara sätta igång och jamma med - dessutom gärna DAW-less för att datorer är så oinspirerande yadda yadda etc..! Det passar utmärkt till rekreation och spontant jammande, ungefär som gitarren i vardagsrummet för synth-less. Bara att greppa och köra... Men inte tillräckligt om man ämnar "skriva låtar" (för vanliga dödliga som inte kommer ihåg allt i huvudet). För gitarr-grepparen, en bandspelare, penna papper etc... genast "jobb" och inte "inspiration". För syntbaserade - spela in i sequencer, fotografera av patchning, etc.

    Dit jag vill komma - "låtskrivar-verktyg" är inte samma som "jam-verktyg" om man tänker sig förbi noodling och livejam eller snuttsamlande. Inget fel i det, men då är målet ett jam. Har man önskemålet att skapa mer strukturerade låtar så måste det till att sätta realistiska mål, rulla upp ärmarna och "jobba" och ta sig förbi hinder som anses kreativitetsdödande. Koppla in datorn och "administrera" materialet (eller en HW-sequencer som har rätt kapacitet), alternativt koppla in bandaren, rengör, justera, meka med band etc.

    Vad man än gör för att komma längre än att fånga nuet fordrar sannolikt visst potentiellt kreativitetsdödande arbete - eller så upptäcker man på vägen att det man behöver göra är rätt kul


    https://youtu.be/HHczoYLDoJY

    Morot - göra låtar jag är nöjd med!
    Hot - Jag kommer ruttna på vägen...
    Ja jädrar, så tänker jag också.

    Liten reflektion på några av inläggen.

    Jag kan marinera idéer länge för att för att till slut förlösa idén i dess fulla potential. Att jobba snabbt och släppa idéer som inte flyger snabbt är ingen bra idé för mig.

    Ljud är otroligt viktigt. Jag gör inte Bob Dylan låtar, allt handlar om det blir intressant att lyssna på. Kompositionen är viktig förstås .
    Senast redigerat av drloop den 2020-08-12 klockan 19:48.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tror det är bra att retas lite med den där ångesten många verkar känna över att göra klart, genom att helt enkelt göra klart. "Nöjd" är ibland en darling som måste dö.

    Bli klar är ju själva PRISET liksom. Vinsten. För mig är det så i alla fall.

    Jag har sällan bråttom, men går det för länge så tappar man gärna idén med låten till fördel för ett mekaniskt tillrättaläggande som kanske eller kanske inte kör över den känsla man tänkt förmedla från början. Samtidigt kan jag hitta en 3 år gammal ratad stomme ibland, som ger instant inspiration och blir klar i ett nafs.

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hårt men brutalt svar: Tvinga dig till att göra färdigt låtar, även om du inte tycker att låten är så jäkla bra. Gå igenom alla stegen med vilken låt som helst. Det ska bli klart, inget annat är godkänt.

    En låt i veckan, klar hela vägen. Kör!

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och om man tänker "det där blev inte bra, fattar nu att det ska göras annorlunda", så ta med den nya kunskapen till NÄSTA låt. Gå inte tillbaka och redigera i det gamla för mycket, för det blir lätt trampa vatten av allt då.

    (Impopulära ändringar nr.179: "Näförresten, Greedo försökte skjuta först. Jag fixar det..." )

  28. #28
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Det känns väldogt gött att lösa era tankar och tips!

  29. #29
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte, jag e inte så fokuserad alls, men skriver och producererar lite eget, så jag har något att lira gitarr på. Tycker dom sista 20% e dom svåraste, och brukar upp mot 80% av tiden på att sluta av projekt.

  30. #30
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag använder ett färdigt template i Ableton för inspelning.
    EZDrummer ligger klart på kanal 1 med effekter som jag vet funkar i en mix. Kanaler för fyra gitarrer, bas och två sångkanaler - alla med färdig effektkedja. Bara att ta fram gitarren och punka in ett riff. Välja en ny kanal och lägga något som passar. Öppna EZDrummer och välja midi-filer.
    Jag bygger alltid låtar med copy/paste, men jag brukar oftast spela om saker i ett svep för lite bättre känsla.

    När jag fastnar öppnar jag mitt lager av riff som jag sparat från noodling-sessioner i soffan. Ofta hittar jag nåt som funkar, annars börjar jag om på ny kula.

    När låten är komponerad är det i stort sett bara nivåerna kvar att ställa in. Mastra. Klart.

    Vänta på inspiration är helt irrelevant. Sitt varje dag och jobba metodiskt. Jag jobbar med tre-fyra låtar i taget. Är det fullängdare på gång, så jobbar jag med 8-10 låtar. Hoppar mellan låtarna när jag fastnar. I slutskedet antecknar jag vad som saknas i varje låt och fokuserar på det systematiskt.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket flaskhals kan en mixer vara?
    Av M i Gbg i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 20:15
  2. USB-ljudkort, stereo, balanserad line out - hur svårt kan det vara?!
    Av fnordpojk i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-21, 22:32
  3. Snyggare kan ingen vara....
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2013-07-23, 18:25
  4. Hur mycket kan min Access Virus C vara värd?
    Av Linuz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •