Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Utomhus

  1. #1
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran

    Utomhus

    Hepp!
    Hur resonerar ni kring att ha instrument ute? Har ett par löst sammansatta gig utomhus under tak framöver. Akustisk gura, cajon och en Nord Stage finns i arsenalen och skulle kunna följa med. Vad skulle ni inte ha utomhus?

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Dåligt isolerade elektriska prylar. Saker som inte går att ersätta enkelt. Saker som lätt går sönder av en smäll här och där, eller varför inte fukt i elektronik och annat?

  3. #3
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Mm. Det är ju stage-pianot där som jag är mest orolig för egentligen. Elektroniskt, och dyrast. Smällar kan ju allt få, alltid. Och det kan man styra över. Men är det väldigt fuktigt känns det som att träinstrument kan bli ledsna också. Eller?

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just ett stage-piano borde vara gjort för att tåla en hel del, så det skulle jag faktiskt inte vara så orolig över. Det kommer ta tid för fukt i luften att tränga in i trä också, så förvaras t.ex. gitarren i fodral när det inte spelas så borde det vara ok också.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag minns en 99-tråd med nån som spelade med ”torrbollen” _inuti_ synten. Jag tror inte jag drömt detta. Men då var det nattgig i skogen.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag skulle lätt spela med de saker du beskriver utomhus, särskilt om det finns tak

  7. #7
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Ser inga problem alls att spela ute om det finns adekvat regnskydd. Fast jag är nog bortskämd med bra tekniker som har ordning på grejerna. Tycker nästan att en trång klubbspelning kan vara mer risky. Fick en halvliter öl hälld rakt in i en aktiv monitor en gång. Den gurglade lite och blev sen tyst. Så inomhus är ingen garanti för att slippa fukt.

  8. #8
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    På Norberg Camp727 har det spelats 303, 909, Buchla, Roland, Elektron under ett partytält i ösregn. Flera finsyntar fick stå där över natten eller förvarades i Lejonkungen popup tält. Finns det tak är det lugnt.

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack ska ni ha. Låter betryggande, alltihop. Det blir the full monty ;-)

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Håll det torrt så är det ingen fara. Det största problemet är alltid att en akustisk, särskilt nylonis, är en barometer. Oftast jävligt väderkänslig alltså, så lita inte på den stämning du utförde för 16 sekunder sen

    (Jag spelade på festivaler med ett slags världsmusikband, och skulle absolut ha med så många instrument som möjligt. Så jag hade en hängare bakom mig med mandola, fiol, gitarr, sarod, harpa, banjo mm redo att spelas. Kan säga att de spelningarna ängnades för mycket tid åt stämning. Man skulle ha haft en person som stämde mellan låtarna )

Liknande ämnen

  1. Portabel utomhus PA...hjälp...
    Av Adde i forum På scen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-08, 21:16
  2. Var ska hippies gigga utomhus i sommar (festival?)
    Av hasparigus pink i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 09:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •