Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Akustik, bryr du dig? Och hur gjorde du när du valde olika lösningar?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Akustik, bryr du dig? Och hur gjorde du när du valde olika lösningar?

    Har du akustikbehandlat din studio?

    Hur resonerade du? Hyrde du in en tekniker, köpte du en enkel mätmikrofon, eller bara körde du på med tips från andra?


    Hur långt kommer man med en billig mätmikrofon och några gratis beräkningsprogram?

    Var kommer man med inget mer än entusiasm märka att en köpt tjänst hade varit bättre än det egna famlandet?

  2. #2
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag flyttade in i en ny lokal för ett drygt år sedan, som redan var ett rum i rum. Det fanns lite tunn isolering, men det var mer som en replokal än en studio. Ganska tidigt insåg jag att jag kommer behöva göra det mesta själv, pga budget.

    Efter en hel del youtubande och gearsluttande så kom jag fram till att superchunks var det rimligaste för rummet, budgeten, mängden arbete, och hur mycket det faktiskt hjälper. Gjorde några basic mätningar före och efter, men gick mest efter öra. Men ja, fick ju bekräftat det jag hörde.

    Totalt gick kostnaden på under 5000, för tre superchunks (dörren är i det fjärde hörnet) och en del lättare behandling på första reflektionspunkterna. Och då köpte jag lyxisolering (linisolering). Det är fortfarande lite kvar dock, framförallt diffusion, och behandling i taket. Men jag rekommenderar att göra det själv, kanske med hjälp av ordentliga mätningar och med tips från nån som kan akustik bättre.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag brydde mig "lagom". Förra studion lät skit så i nuvarande blev det superchunks och moln. I övrigt kör jag mycket öppna dörrar (två till studion) så det ökar studiodjupet från 4 till 14 meter och eliminerar mycket strul på det sättet.

  4. #4
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du akustikbehandlat din studio?
    Nope.

    Närfältare, mycket referenslyssning och 15 år som ljudtekniker duger för mig.


  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope.

    Närfältare, mycket referenslyssning och 15 år som ljudtekniker duger för mig.

    Ja det är absolut en del i akustikbehandlingen, erfarenheten.... Man kan kompensera för att man vet.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag bryr mig mycket om akustiken. Är den konstig så känns det sällan härligt att spela. Men jag har inte aktivt gjort nån akustikbehandling alls. Min studio är i en trästuga med grova furubrädor som väggar, toppigt tak och dekorerad med tyger och mattor. Och i princip en orgel i varje hörn För mina syften är den alldeles utmärkt.

    Hade det varit en hyrd kubisk steril lokal hade saken nog varit annorlunda. Stör mig mycket de gånger man behövt repa i nåt klassrumsliknande och allt alltid blir för högt eller för tyst, och oavsett så hör man inte varandra.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vore spännande med studio(e) besök, ambulansen

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Skillnad på STUDIO och studio förstås. Ett rum för (akustisk) inspelning har andra krav än kontrollrummet, t ex - i 99sammanhang ofta enbart det senare. Storleken är avgörande för möjlig akustikbehandling och resultat. Stor volym inkluderande ordentlig takhöjd är idealet för att tämja även basfrekvenser. I mindre rum så tar en basreglering ofta för stor plats jfr vad de gör för nytta (IMHO - andra kan tycka annorlunda).

    Tre för mig viktiga punkter i ett litet musikproduktionsrum och begränsade resurser:

    1) Symmetri vänster-höger. Det kommer att bli mer eller mindre reflektioner och då vinner lyssningen mycket på att vänster och höger monitor får samma förutsättningar så långt det går, gärna "mitt" längs en vägg så att avstånd till reflektioner vid sidan om och gärna ovan(under är lika.

    2) Dämpa mer hellre än mindre. Garderobskänsla är lite jobbigt men IMHO så finns det ingen akustik (i positiv bemärkelse) i små rum. Reflexer från nära ytor (främst väggar och tak) är ännu jobbigare för kritisk lyssning än "dött" om de blir för starka. Bättre då med något överdriven dämpning i mid/höga frekvenser.

    3) Bra närfältsmonitorer är viktigt. De flesta low/mid-price "studiomonitorer" är gjorda för närfältet (1.0-1.5 meter från respektive), som därmed ska låta "bra" på den distansen.

    Hur lever jag som jag "lär" då...)

    Alldeles för litet... Symmetri får jag inte riktigt till, men gott om luft bredvid, till vägg/fönster. Har ganska mycket dämpmaterial i rummet, dock inte så tjockt, främst fram- och bakvägg. Har även byggt en skiva med dämpmaterial som ligger på stålvajrar någon dryg decimeter nedanför taket. Mattor på golvet och lite allmänt "mjukt". Basen är förstås hemsk, men har DSPfrekvenskorrigering som jag kopplar in till och från. Monitorerna är 8" bas med koax-diskant. Jag tycker det gör skillnad med koax eftersom ljudet kommer från en mer "punktformig" ljudkälla, viktigt eftersom avståndet från lyssningsposition ofta är närmare än 1 meter.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Står lite i valet o kvalet. Baserat på ditt resonemang Hasse, jag har en mellanvägg mellan ’kontrollrummet’ och mitt enda inspelningsrum. Jag lurar slå ut den väggen för att få ett totalt större rum 30->50m2. Tappar ju separationen mellan rummen; men då jag nog mest kommer vara själv i lokalen - kommer det i vart fall inte vara någon seriös avgränsning. Ingen glasruta och talk back mic

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Står lite i valet o kvalet. Baserat på ditt resonemang Hasse, jag har en mellanvägg mellan ’kontrollrummet’ och mitt enda inspelningsrum. Jag lurar slå ut den väggen för att få ett totalt större rum 30->50m2. Tappar ju separationen mellan rummen; men då jag nog mest kommer vara själv i lokalen - kommer det i vart fall inte vara någon seriös avgränsning. Ingen glasruta och talk back mic
    Knocka väggen säger jag!

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en såndär halvcylindergrej monterad på mickstativet. Det är min akustikbehandling.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tillägg: Jag vinnlade mig om att just bygga symmetriskt när jag snickrade studion. Jag har tullat lite på det, men rummet och monitorernas placering är iaf spot on.

  13. #13
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Men inte mycket mätning?

  14. #14
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Enapa mäter ju

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men inte mycket mätning?
    Var det till mig? Nix. Att få plats var prio ett.

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har en sonarworksmik och kör roomeqwizzard för att snabbt kunna utvärdera ändringar när man flyttar runt grejjer eller dämpning, har lagt ner att använda sonarworks på lyssningen då jag kommit tillräckligt nära bra för att kunna köra utan och ändrar man nått så tar det lite tid med en ny mätning innan jag blev "nöjd" så var det dock ovärdeligt med SW.

    Har köpt två rejäla basfällor, lite diffusorer och annat men lagt mycket tid på att mäta,lyssna och justera.

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    "Basfällor" är ju tyvärr sällan några basfällor. För att komma åt bas i bredfrekvens får man ju räkna med att bli av med en halvmeter eller mer av åtminstone bakväggen...

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mätning: Har testat några alternativ inkl. iZotopes nedlagda Arc 2. Jag köpte en rätt OK rundupptagande mätmik för ett examensarbete för några år sedan (om linjarisering av högtalare m.h.a. HW-DSP snarare än hela akustiken). Men i ett mindre rum med kraftiga stående vågor rätt högt i frekvens så är nyttan inte så stor. Sådana fungerar bäst IMHO när förutsättningarna är bättre, dvs optimera en rätt OK fysisk miljö.

    När det gäller basfällor - pga de fysikaliska omständigheterna, så tror jag mer på avstämda Helmholz-resonatorer och lösningar med de "nya" aktiva "anti-subwoofer".

  19. #19
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Min skrubb är ca 8 kvm och jag har focal shape 40 och en samson 10" sub.
    Jag gjorde så att jag dämpade hela taket lite lätt med skum som hänger i ram och golv med heltäckningsmatta på tarketten.
    Efter det slängde jag in fyra "basfällor" i skum jag hade över mot tak/vägg/golv/hörn, sen skum bakom monitorer och lite på sidoväggarna. (inget bak, där är det massa junk på väggen)

    Sen mätte jag med mätmikrofon och justerade balans monitorer/sub så kurvan var hyggligt fin och inte knuffade upp för mycket där de möts. När det var klar gjorde jag en sonarworksmätning och motkompenserade resultaten parametriskt på mixern monitorbuss, mätte om och kör med den profilen (den ändrar lite mellan vänster och höger kanal och några småkurvor jag inte hade råd att fixa i eq. men är inte alls så drastisk som första mätningen) Tycker det låter good enough, känns tryggt, önskar att jag hade en fåtölj så man kunde slappa och lyssna på låtar.

    Det som jag tycker är mindre bra är att rummet är väldigt litet (dörr avhängd och kör draperi) och väldigt varmt (installerat AC som man får bullra med när det är olidligt) Annars gillar jag nuvarande lösning faktiskt, även om den inte har något på en riktigt behandlad studio.

    Bjuder på bild!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3538.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	756,3 KB 
Id:	95404

  20. #20
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Basfällor" är ju tyvärr sällan några basfällor. För att komma åt bas i bredfrekvens får man ju räkna med att bli av med en halvmeter eller mer av åtminstone bakväggen...
    Har primacoustic maxtrap i två hörn och det gjorde ganska stor skillnad, har några fluffiga skumma som inte funkar oxå.

  21. #21
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope.

    Närfältare, mycket referenslyssning och 15 år som ljudtekniker duger för mig.

    Men något har du kanske gjort för att säkerställa din lyssning?

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har primacoustic maxtrap i två hörn och det gjorde ganska stor skillnad, har några fluffiga skumma som inte funkar oxå.
    Förlåt för min trista inställning, jag har läst på en del om akustik på sistone och blivit onödigt bitter.

    Ja, klart de gör skillnad. Särskilt som de faktiskt i hörn blir skapligt djupa, och verkar vara rätt avancerade konstruktioner för att dämpa bas.

    Men, för att få jämn bas i ett rum, så det låter någotsånär lika överallt (eller t o m kring den halvmeter man sitter), utan djupa dip:s/peaks, behövs seriösa mängder dämpning. (och/eller avstämda resonatorer m m).

  23. #23
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det som verkar vanligast att folk glömmer är taket och luftspalter när dom börjar montera dämpning.

    Nu hade jag nog mest tur att mitt lilla rum gick att använda och blev okej ändå, har inte möjlighet att montera innertak etc...

    Det finns en roomcalculator i programmet roomeqwizard och en online https://amcoustics.com/ som ger en ganska bra bild över vad man har för utgångsläge med rummet.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore spännande med studio(e) besök, ambulansen
    Dyk förbi bara. Inget covid här inte så det är lugnt

    ----------------

    Det är såklart skillnad mellan ett rum man vill spela in instrument i, och ett "proffessionellt" kontrollrum för mix eller master. För de flesta med hemstudio är det nog ett kombinerat rum man har, och för min del har jag skippat den helnördigt proffsiga aspekten. Har inte plats/lust att möblera helsymmetriskt och ha samma volym runt båda monitorerna t.ex. Och har inte superseriösa monitorer heller för den delen. Men det låter rätt fett där jag sitter så jag är glad ändå

  25. #25
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men något har du kanske gjort för att säkerställa din lyssning?
    Jag sitter helt asymmetriskt i ett ca 30 kvm stort rum på övervåningen med frilagt tak så bjälkarna syns. Murstock och stor öppning ut till hall och trapp, så många vinklar är det. Med mattor på golvet och inte så reflekterande väggar är det ett rätt tyst rum.

    När jag ställer mig i andra änden av rummet - så långt från högtalarna jag kan - så hör jag hur rummet färgar och känner väl till vilka frekvenser som peakar och dippar. Men... jag spelar sällan in något akustiskt och gör jag det så har jag en finfin kattvind som är perfekt som ett heldämpat rum.

    Så svaret på din fråga är faktiskt: Nej. Förutom att inreda rummet normalt har jag lärt mig hur det låter, lärt mig min lyssning och har genom många års erfarenhet skaffat kunskapen att få det ljud och den mix jag vill ha.

    Fan... om jag låter lite förmäten är det absolut inte min avsikt. Jag vill dessutom absolut inte påstå att det är något dåligt om man akustikbehandlar sin miljö. Tvärtom, i vissa fall kan det vara en nödvändighet och jag har själv varit med och byggt inspelningsstudio vid olika tillfällen och då har det verkligen behandlats och mätts och donats.

  26. #26
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Bakgrund
    Ni får ursäkta ett långt inlägg men jag vill verkligen hälpa folk här, tycker det finns väldigt mycket info om detta där ute och saker kan
    snabbt bli fel och förvirrande. Jag vill börja med att nämna att jag inte är en akustiker detta är bara en viss ackumulerad kunskap under bygget osv..

    För några år sedan när flyttade jag och hade ett "extra rum" och bestämde mig för att se till att jag skulle kunna spela musik på ca 80-100 db (avmätt från min lyssning till mina monitorer) utan att störa mina grannar. Och samtidigt ha en tillräckligt god akustik var jag kände att jag kunde lita på det jag hörde ur mina monitorer.


    Inledning, kort om problemet man ställs inför

    Kan man inte räkna på det själv så blir det mer eller mindre en gissning om vilka absorbenter du ska ha och var du ska placera dem. Det är inte så lätt att läsa sig till det om man ska ha det "perfekt" (Man ska räkna på det). Och du kommer även behöva mycket utrymme om du är perfektionist. Man ska inte glömma att man egentligen jobbar med fysik i detta ämne så det blir snabbt mer komplicerat än man tänkt sig. Samt har man lite plats så är det viktigt att utnyttja det rummet optimalt, man vill inte ha en absorbent eller diffusor ngnstans var den inte gör ngn nytta.

    Man kommer t.ex. inte ifrån en SUB våg och dess längd. Det finns liksom ingen magi som kan förkorta den vågen. Vilket betyder: har man ett litet rum så jobbar man alltid med ett problem som innebär en kompromiss. Du kommer alltid ha en subvåg som träffar väggen bakom lyssningen som studsar tillbaka vilket i sin tur "upphäver" ett visst frekvens omfång i basen t.ex. . Lösningen där är feta absorbenter vilket i ett litet rum äter upp enormt mycket plats som då kanske inte är ett alternativ överhuvudtaget

    Sen är det väldigt viktigt att ha det klart för sig om det är så att man tänkt A) akustikbehandla eller B) absorbera ljud.

    Skrier inte detta pga. av att folk på 99-musik inte fattar skillnaden, men det finns många på div. YT klipp m.m. som missuppfattat konceptet. Du måste skilja på detta och ha klart för dig vad målet är. Du kommer inte sluta störa din granne med några paneler som hjälper dig med reflektioner.


    Olika idéer / lösningar
    Har man en tight budget och vill ha "good enough" lyssning (kan ärligt säga att det fungerar för de flesta ) så kan man börja med att sätta paneler på de sk "first reflection" (ytorna där ljudet studsat från monitorn till ditt öra). Efter det köra en en rumskalibrering med t.ex. Sonarworks.

    Se till att man placerar sin "arbetsplats/lyssning" på den platsen som gör att monitorerna spelar på längden av rummet var de är placerade symetriskt enl rummet. (lika mycket- eller -lite utrymme till vägg m.m. kring sina monitorer (L och R ).

    Delar man upp rummet i 3 delar så sitter man med ansiktet mot kortsidan och (på strecket var 1/3 slutar) det betyder då teoretiskt att man har ca 2/3 av rummet bakom sig. Varför? för att du ska kunna hinna höra allt ljud innan den första ljudet från reflektiva ytan i ryggen kommer tillbaka.

    Perfektionisten gör så här:
    -Bygger hela rummet/byggnaden enl. akustikens regler. Detta kräver utrymme, pengar, och en inhyrd akustiker. (sitter du litet, glöm att du kan få det så, varför du kan glömma det är för att du inte kan förändra fysiken hur ljudvågor uppträder så ytan bör vara i de dimensionerna som är optimala. Här talar vi hög höjd i tak, och realtivt långt rum. STORT är ordet.

    -Eller så gör man sig redo för att absorbera mycket stora ytor äts upp av absorbenter.

    -Asorbenter ska ha olika densitet samt även material för att optimalt ta upp olika frekvenser samt även tjocklek och form. Beroende på i vilka register de ska absorbera.

    -Räkna med att det blir dyrt.

    Hur jag gjorde och tänkte

    -Jag byggde ett rum i rummet.
    -Slängde upp reglar tätade upp med stenull i mellan
    -Hängde upp gipsskivorna i ljudreglar (som gick tvärsöver träreglarna)
    -Använde mig av dubbelgips med Green Glue i mellan lager 1 och 2
    -Tätade med Green Glue tätningsmassa i alla springor i rummet.
    -Isolerade även golvet med att höja det ca 10 cm. Takhöjd blev 2.40 m
    Målet: Absorbera

    -Nu är det dags att akustik behandla. det har släpat efter lite. Mest för att få bort mini ekon m.m.

    Var kommer man med inget mer än entusiasm märka att en köpt tjänst hade varit bättre än det egna famlandet?r

    Troligtvis att det låter mer öppet och mindre burkigt att och det inte hänger onödiga absorbenter + diffussorer m.m på väggarna som inte egentligen gör ngt alls för ljudet.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-07-02 klockan 09:10.

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Min "studio" sammanfaller med familjens bibliotek så väggarna är täckta av stora bokhyllor från golv till tak fyllda med olikstora böcker, vinylskivor och annat bråte. Där står en stor stoppad bäddsoffa på en långsidan och ligger tjocka mattor på golvet medan taket är av furu. På ena kortsidan finns ett fönster mitt emot bokhyllorna med närfältsmonitorer, mixerbord med mera. Lustigt nog tycker jag detta fungerar mycket bra och jag tror anledningen är att böckerna fungerar som dämpning eftersom de är olika höga och olika stora. Jag har både jobbat som studiotekniker och spelat in i några hyffsade studios och tycker mitt rum här hemma fungerar bra både till inspelning av akustiska instrument och mixning och liknande.

  28. #28
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Bokhyllor fungerar ju som diffusorer så det är ett utmärkt sätt att fördela ljudvågor på. men det är svårt att veta exakt vilka frekvenser som absorberas.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-07-01 klockan 17:33.

  29. #29
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag bryr mig mycket om akustiken. Dock är studion i vardagsrummet nu, så det får bli estetiska lösningar som bokhylla-diffusor, ikea sänggavel bakom högtalarna istället för triangelskum, egenbyggda absorbenter kammouflerade som tavlor etc.

    Där är ett par hemska resonansfrekvenser i rummet dock så det behövs.

  30. #30
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har min hemmastudio i ett ganska stort rum som också tjänar som ett andra vardagsrum för trevligt häng (utan tv och sånt) och gästrum. Själva dealen med att ha studion där bygger på att den inte ska ta över rummet. Så jag har som många andra här fått tänka lite kreativt.

    Att rummet är stort och att vi har högt i tak hjälper mycket bara det. Sen innehåller rummet en riktigt maffig bäddsoffa, två fåtöljer med mycket stoppning, en stor matta samt gardiner med tjockare tyg. Sen så är hela studion byggd på hela ena väggen, vilket i sig blir en gigantisk diffusor.

    Planen är att ev. Köpa några Akustikplattor att sätta i hörnet där jag spelar in sång. Tillvidare har jag dock kört knepet att ställa mig så att jag sjunger in mot en vinkel snarare än en rätsida av väggen, sen bakom mig är det tillräckligt med space för att inte spela så stor roll.

  31. #31
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Ett annat bra tips är att låta rummet bestämma storleken på monitorerna. Man behöver inte ha "feting" monitorer i ett litet rum.

  32. #32
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annat bra tips är att låta rummet bestämma storleken på monitorerna. Man behöver inte ha "feting" monitorer i ett litet rum.
    Det där rådet har jag aldrig riktigt förstått. Visst, man behöver inte ha monitorer som kan spela superstarkt i ett litet rum, men man kan ju fortfarande vilja ha bas...

    (Du har dessutom, ibland, bättre direktivitet hos större monitorer än hos mindre syskon beroende på större waveguides, vilket betyder mer riktat ljud lägre i frekvens, vilket i sin tur betyder mindre ljud som reflekteras tidigt, vilket i teorin i alla fall borde vara önskvärt särskilt i dåliga rum...)

  33. #33
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där rådet har jag aldrig riktigt förstått. Visst, man behöver inte ha monitorer som kan spela superstarkt i ett litet rum, men man kan ju fortfarande vilja ha bas...

    (Du har dessutom, ibland, bättre direktivitet hos större monitorer än hos mindre syskon beroende på större waveguides, vilket betyder mer riktat ljud lägre i frekvens, vilket i sin tur betyder mindre ljud som reflekteras tidigt, vilket i teorin i alla fall borde vara önskvärt särskilt i dåliga rum...)
    Precis!

    En högtalare är bara för stor om den inte går in genom dörren...

  34. #34
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Med en billig omni mic och Room eq wizard så kan du göra underverk!

  35. #35
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för det tipset, Aminozyra! Det ska kollas upp!

  36. #36
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för det tipset, Aminozyra! Det ska kollas upp!

    Ingen orsak!

  37. #37
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Bryr mig så pass att jag insett omöjligheten i att göra något vettigt av akustiken hemma — så det är 100% hörlurar som gäller. Sedan slutmix i en professionellt behandlad studio. Lyxig lösning som även håller grannarna på gott humör.

  38. #38
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Sannolikt en av de mer kostnadseffektiva lösningarna också! Själv har jag sällan ambition att släppa mina grejer "på riktigt" så är svårt att motivera "professionell" hantering i kedjan. Så försöker husbehovs-hantera akustiken i studion enligt ganska klassiska maner - basdämpning i hörn, stor soffa för att fånga något av stående vågor i bakkant, som flera andra - bokhyllor för diffusion. OM jag skulle ta det till nästa steg - vore det att hyra in en akustiker som får peka med hela näven.

    Men inser det alltid blir en kompromiss när man inte har en lokal som är byggd för syftet. Har fortfarande Studio Bohus ano´ 1988 nångång i bakhuvudet. Det kostar lite för mycket pengar för en hobby-pulare

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du akustikbehandlat din studio?
    Ja. Huset jag nu sitter i byggdes från grunden för att innehålla ett så bra lyssningsrum som vi rimligtvis kunde bygga. Studiorummet är byggt för ett visst par högtalare och det är flera lager av olika material i olika delar av väggar och tak.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur resonerade du? Hyrde du in en tekniker, köpte du en enkel mätmikrofon, eller bara körde du på med tips från andra?
    Jag läste om akustik lite då och då (ett par böcker + gick igenom ett par akustikforum med mera) under ett par år och märkte att ju mer jag lärde mig, desto fler detaljer hade jag inte koll på. Jag pratade med ett gäng olika akustiker och valde ut en av de jag litade mest på. Sedan så tog jag ändå in lite tankar och idéer för mindre uppgraderingar från andra.
    Jag har ett par olika mätmikrofoner, applikationer (+ ett Trinnov-system) och olika laserbaserade mätverktyg som hjälper mig mäta in detaljer på rent vansinnig nivå.. då tillsammans med ett par olika akustiker.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur långt kommer man med en billig mätmikrofon och några gratis beräkningsprogram?
    Det går nog att komma ganska långt med mycket pluggandes och experimenterande. Men allting är relativt.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var kommer man med inget mer än entusiasm märka att en köpt tjänst hade varit bättre än det egna famlandet?
    En köpt tjänst för sådant här tycker jag är en väldigt bra investering även för rätt så billiga rum. Det brukar inte kosta så värst mycket att hyra in en akustiker.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bryr mig mycket om akustiken. Är den konstig så känns det sällan härligt att spela. Men jag har inte aktivt gjort nån akustikbehandling alls. Min studio är i en trästuga med grova furubrädor som väggar, toppigt tak och dekorerad med tyger och mattor. Och i princip en orgel i varje hörn För mina syften är den alldeles utmärkt.

    Hade det varit en hyrd kubisk steril lokal hade saken nog varit annorlunda. Stör mig mycket de gånger man behövt repa i nåt klassrumsliknande och allt alltid blir för högt eller för tyst, och oavsett så hör man inte varandra.
    Jag har just insett efter 12 år att jag ju HAR basfällor i studion Längst "bak" i rummet finns två dörröppningar som går till andra rum. De är endast stängda med varsin hängande trasmatta. Dämpar förmodligen alldeles utmärkt. Kanske bidrar till att jag är så nöjd med hur det låter i studion. Tänka sig

  41. #41
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan... om jag låter lite förmäten är det absolut inte min avsikt. Jag vill dessutom absolut inte påstå att det är något dåligt om man akustikbehandlar sin miljö. Tvärtom, i vissa fall kan det vara en nödvändighet och jag har själv varit med och byggt inspelningsstudio vid olika tillfällen och då har det verkligen behandlats och mätts och donats.
    Nejdå inte alls, räcker upp handen här också och håller med, sitter med små närfältare i ett lagom skevt rum med två sneda väggar, dock samma avstånd golv / tak. Har inte bemödat mig om att behandla mina studios heller under många års tid... precis som du säger, om man lär sig rummet och dess skavanker så kan man kompensera för detsamma i sin mix. Det är faktiskt output som är viktig e.g den slutgiltiga produkten, och inte hur det "låter i rummet" när man mixar. Om man åstadkommer samma resultat i ett ofixat rum, så finns det väl eg ingen anledning att fixa till det?

    Enda stora nackdelen är såklart om man ska bjuda in gäster, lägga vox, tracka ak instrument etc.. eller spela upp nåt för en utomstående person så kan vissa mixar låta rätt så kasst i andras öron som inte tänker på att kompensera för detsamma.

    Med det sagt så har jag i mitt nya rum en liten peak/ringning runt 100-300 Hz som jag ska fixa på nåt sätt som är audiomässigt störande, så jag får bita i det sura äpplet och köpa lite absorbenter till slut. Om än mycket motvilligt... tills dess referenslyssnar jag i mina lurar.

  42. #42
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har man problem med akustiken har man helt enkelt fyllt upp rummet med för lite prylar.

  43. #43
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man problem med akustiken har man helt enkelt fyllt upp rummet med för lite prylar.
    +1

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kompensera med öronen för mindre bra lyssningsmiljö är tyvärr lite av en myt. Nog för att det finns olika sorts "bra" miljöer (Westlake, LEDE etc) med olika akustikval, men störs lyssningen av reflektioner, kamfilter och flutter-ekon etc så låter det sig inte enkelt att "göra ogjort" m.h.a. hjärnkraft. Detaljer/skavanker kan bli skeva och/eller skylda av olika rums- och reflektionseffekter.

    Men då talar vi förstås om att optimera lyssningsmiljön för mix/master - man måste inte sitta och spela i ett perfekt kontrollrum - det svänger inte mer i fasrena högtalare med lägsta THD, men mer "kirurgiska" processer blir lätt rätt skeva i sämre lyssningsmiljö! OM det nu ens är intressant för det man skapar (kanske ska ned på kassett eller manglas genom diverse "värmande" tingestar )

Liknande ämnen

  1. [demo] Hur bruka olika taktarter - Polyrhythms och push/pull teknik innom Synthpop och annat
    Av Kraft i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-01-04, 13:58
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 15:12
  3. olika kopplingar, lösningar commodore 64 ut visuellt , ljud m.m.?
    Av must i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 16:45
  4. MPC CRASH och hur du tar dig ur problemet
    Av momangen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 23:19
  5. Olika 19"-lösningar... vad finns?
    Av PF i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •