Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: MIDI-frågor (främst) - inspelning

  1. #1
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior

    MIDI-frågor (främst) - inspelning

    Hej, jag har haft tankar på att fixa om i studion. Att skapa någon slags hybridsetup.

    Jag har en laptop som jag tänkt köra någon DAW på, troligtvis Ableton men inte säker (mer om det snart). DAWen kommer att agera rullbandare, förhoppningsvis till både ljud och MIDI.

    Jag har ett Presonus Studio 1810c med 8x line in kopplat till datorn via USB-C, det duger gott för ljudet. Sen har jag ett MIDIsport 4x4 Anniversary som jag tänkt använda för MIDI.


    Min tanke som jag vill ha lite input på är om jag på något smidigt sätt kan ha 1. ett masterkeyboard på MIDI in #1 i mitt interface, och samtidigt 2. x antal synthar kopplade på MIDI inputs 2-4 som jag kan använda för att spela på sig själva genom att ha local off, och alltid skicka MIDIn tillbaka ut (utan krångel).

    Nu är frågan här, oavsett om jag använder Ableton eller annat program: kommer jag att få jobbig latency, eller behöva trycka igång monitoring eller record arm varje gång jag vill spela på en synth efter att ha spelat på en annan (jobbigt och troligtvis dealbreaker).

    Eller kan jag alltid ha de respektive spår som jag använder med dessa synthar lyssnande efter MIDI? Kan jag till och med, i någon DAW som helst, ha möjligheten att få ett spår att lyssna efter MIDI från både masterklav och internt klav? (jag äger Cubase, Ableton, Bitwig)


    (varför jag kanske vill använda just Ableton så är det främst för att jag har tänkt tanken att testa Push 2 istället för min Squarp Pyramid sequencer)


    Mitt ideal är att kunna köra igång ett arrangemang inom Ableton, som sedan spottar ut MIDI till alla synthar som ska vara med, och även spelar in MIDIn som automatisering från de synthar jag har kopplat in i inputs 2-4. Så att jag sedan kan återskapa största delen av en tagning inklusive vissa parametrar jag justerat under tiden. Även spela in automatisering via rattarna själva på varje respektive synth under komponeringsprocessen.

    Att ha lätt tillgång till CC-kurvor etc för att finslipa, redigera eller radera i efterhand. Och till sist kanske köra ett pass där jag Kan fokusera på annat som mixning eller bara rentav luta mig tillbaka och lyssna! (kanske till och med strunta i att spela in ljud första pass[en] och fokusera på arrangemanget och flow)


    Är detta görbart?

  2. #2
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ditt MIDIsport 4x4 Anniversary lär gå att konfigurera så att du kan routa dina midi portar inkluderat USB, in/ut, till vad du vill.

    På så vis ska du inte ha några som helst problem att skicka saker fram och tillbaka mellan klaviaturer, ljudmoduler, och Ableton.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Använder du "datan" bara som MIDI-router och kör allt ljud + effekter från HW via mixern så får du ingen extra latency. Sådan dår du om du vill lägga på mjuka effekter på spår i "datan" och vill höra dem när du spelar.

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    MIDI-data ger ingen latency, förutom ”MIDI-latency”

    Säkert de som inte håller med eller kanske har en bättre förklaring.

    Om man har ett midiinterface, dvs EN MIDI out från t.ex. daw, och sedan har en lång kedja med MIDI in I en synt och thru till nästa, så finns det överhängande risk att det uppstår problem med syntar som hänger sig och midi-latency.

    Med ett 4*4 midiinterface så minskar risken till kanske nära 0 för midilatency.

    Men, midi-data i sig är verkligen inte mycket information och kommer aldrig ställa till det för din DAW.

    Med ett 4*4 interface så kan du enkelt ha midi in på varje interface,, dvs 4 midi in och du kan garanterat routa information som du behagar. Men att ha t.ex. två master klav som skall skicka data till samma mottagare kommer bli onödigt och kanske omöjligt att lösa.

    Jag kör med ett masterklav, vilket jag kan använda och skicka midi cc till vilken annan midipryl som helst. Men samtliga mina midiprylar är anslutna med både midi in och out. Det återkommande problemet jag får är att jag glömmer vilket klav som min daw lyssnar på.

    Skall jag spela in midi cc från annat än masterklav så ändrar jag bara midi in från ett interface till ett annat. (Oftast gillar jag känslan mer i de rattar som sitter på respektive midipryl, även om mitt masterklav kan göra samma saker. Men det är även lättare att hitta vilken midi-cc parameter man faktiskt rattar om man använder den enheten man vill styra)

    Midi-data kommer aldrig ge dig latency på daw/ljudkort
    Långa midikedjor med ETT midiinterface riskerar att ge midi-latency.


    Förmodligen gjorde jag saker onödigt komplicerade....

  5. #5
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Nädå, tack för svar. Nu är det dock så att jag inte är säker på att jag kommer att köra på den här idén ändå.

Liknande ämnen

  1. MIDI-inspelning
    Av kbamod i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-02-24, 20:31
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-21, 21:06
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 09:24
  4. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 17:16
  5. Div. Frågor om inspelning mm.
    Av imported_Danne i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-09-10, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •