Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Billigt ljudkort med 8 utgångar, nytt som begagnat, som funkar fint i windows 10?

  1. #1
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Billigt ljudkort med 8 utgångar, nytt som begagnat, som funkar fint i windows 10?

    Eller "interface", som det ibland heter, istället för ljudkort :P


    Jo, saken är den att jag är i stort behov av ett ljudkort, internt som externt, som klarar av att leverera 8 utgångar, och minst 2 ingångar.

    Detta för att uppnå analog summering! I mixer, eller i något som heter micro-unit.

    Ska jag vara ärlig drömmer jag även om ett med 16 eller rent av 24 ut! För ännu fetare summeringar Ingångar har jag inte behov av mer än två.

    För några år sedan var det ju inga problem att hitta ett BILLIGT ljudkort, utan avancerade "konstiga"/jobbiga adat, dante, db25, etc ut och ingångar... allt jag vill ha är ett internt eller externt ljudkort/interface via usb (eller till och med firewire) som har 8 simpla TS/Jack/Tele pluggar ut, eller kanske 8 RCA ut DIREKT PÅ KORTET / interfacet. Ska det vara så jäkla svårt att tillverka nu för tiden? =/ TIll ett RIMLIGT pris?! Hittar bara skyhöga priser på 7-8000!

    Jag drömmer om gågna pci tider som tillät en köra t.ex m-audio 1010LT billigt. Iaf billigt begagnat...

    Men. Saken är ju den att man numera sitter med en PCI-express slot, och dessa kort passar ju då inte lägre =/ Man KAN ju våga sig på att köpa t.ex ett begagnat m-audio 1010LT med tillhörande pcix till pcie adapter! Det finns de som får plats i burken också, som inte "höjer" kortet, utan kopplar in kortet via usb kabel. Vore ju fantastiskt om det funkade, men det hänger ju på om de, jättegamla, drivrutinerna till m-audio 1010LT kortet funkar över huvud taget i windows 10. Det har man ju ingen aning om i förväg!

    Satt även och suktade efter t.ex ProFire 2626 som för endast under ca 2000 kr inkl frakt har 8 ut och 8 in med enkel firewire uppkoppling till datorn! Men, efter att ha läst på olika forum om den, så visar det sig, såklart, att alla har problem med den under windows 10, för inga nya uppdateringar på drivrutinerna har släppts!

    Efter att ha sökt hela dagen idag, så hittade jag till slut ett firewire interface som heter Echo AudioFire 12! Det säljs för närvarande för ca 1000 lappen, och nog inkl frakt, från england om man vinner en auktion, vilket man nog gör, intresset verkar svalt. Eller via buynow för 3200 (inkl frakt, tull) från kina på ebay.

    Då får jag hela 12 utgångar, och kan när som helst, tydligen, köpa en till när jag får råd, och koppla samman dem, för fantastiska 24 kanaler(!) in och ut för totala priset ca 2000 som lägst, om jag vinner dessa dö-svala auktioner! Fantastiskt!

    Allt jag behöver till är ett billigt fire wire kort

    Men, jag vet ju inte säkert att de nu som vanligt jättegamla drivrutinerna på echos hemsida, funkar bra i windows 10. Men det verkar som det. För folk på gearslutz verkar köra detta interface utan några klagomål

    Frågan är om man vågar slå till på en så gammal enhet?



    SÅ TILL DEN HUVUDSAKLIGA FRÅGAN TILL SLUT :P

    Snälla, är det ingen som vet ett "säkert kort" för runt 1-2 max 3000 kr som har 8 16 hellst 24 utgångar? Nytt som begagnat, som funkar fint i windows 10? In behövs max 2 som sagt.

    Tacksam som tusan för svar!

    Pust.

  2. #2
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    om du bestämmer dig för audiofire-lösningen så har jag ett som du kan få köpa (12 kanaler). Forska noga i drivisarna till windows först, eller låna mitt och testa med ett audiofire innan du köper 2...

  3. #3
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Du kan ju kika efter ett begagnat Focusrite Scarlett 18i20 också. Nya spräcker de din budget, men begagnat kan du säkert komma under 3000-kronorssträcket.
    De går dock via USB men det är inga bekymmer numera.
    De har funnits i tre olika versioner och kallas följaktligen 1st Gen, 2nd Gen och 3rd Gen. De två första har haft lite bekymmer som jag inte är så insatt i, men kanske är det buggar som inte påverkar dig men drar ner begagnatpriserna mer till din önskade nivå?
    Det har också såväl ADAT som SPDIF som tillåter dig att för en än mindre slant utöka dina in- och utgångar.

    Det har hänt en del med omvandlarna på dessa kanske 17(?) år från det att 1010lt kom fram till idag även i de lägre prissegmenten, och jag personligen skulle inte vilja köra med ett 1010lt för summering år 2020, men 1010lt var ju verkligen bra och prisvärt för sin tid, och en lång tid framöver.

    Inte bekant med Audiofire. Kanske är jättebra.

Liknande ämnen

  1. Ljudkort som funkar i Win 10, 2xADAT?
    Av matsen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-22, 11:35
  2. Tips på ljudkort som garanterat funkar med Mac
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 12:51
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •