Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad skall en producent tänka på?

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Vad skall en producent tänka på?

    Hej,

    När ni dj'ar vad tycker ni en producent skall ha tänkt på för att ni skall kunna spela hens musik?

  2. #2
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    det enda jag kan komma på är väl att mixen inte skadar öronen på publiken...

    låten nedan är ett bra exempel på en mix som är alldeles fruktansvärd i dj-sammanhang: https://soundcloud.com/lucidmonday/kmb-unity

    snaren är så STARK, det blir inte trevligt i ett stort klubbsystem

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En tjock och jämn botten och inte snåla med 30hz när möjlighet ges 😁

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Flanger på mastern!

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flanger på mastern!
    Är inte det DJns jobb?

    Nåt jag tycker är viktigt för att DJs ska spela ett spår är att det är enkelt att mixa med andra låtar. Den gyllene standarden med 8barers uppbyggnad och bryten på givna ställen är bra att börja med. Börjar man med långa flumpartier utan bpm-transienter så gör man det mest svårt för sig själv (och för bpm detektorerna i dj softisar).

    Att få in en fot i den världen och bli spelad är relativt svårt, men börja med the basics. Kör strikt på vad som är vedertaget ramverk innan du är ett namn och kan "spåra ur". DJs är som deras egen A&R och flippar snabbt förbi spår som inte fångar deras uppmärksamhet på 10s.

    Vedertaget ramverk? Lyssna på vad DJs spelar för spår som har hållt i 10-20 år. Top of my head: Last night a DJ saved my life, är en sån som remixats en miljon gånger, t.ex.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    +1 på cc.

    När man kommit över mixintrodelen i låten, då kan man flumma loss lite mer, men då är det viktigt att ha ett avslut som är mixvänligt också.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på cc.

    När man kommit över mixintrodelen i låten, då kan man flumma loss lite mer, men då är det viktigt att ha ett avslut som är mixvänligt också.
    Mixvänligt kan ju vara ett flummigt begrepp om man inte DJar själv, men det kan t.ex vara att man vänder intro arr-metoden baklänges och har 8bars sektioner med mindre och mindre ljud. Sista 16 barerna kanske helt saknar bas o kagge, och bara loopar de perkussiva bitarna ihop med en filtrerad loop från main tema i låten och gör mixen så tunn och toppig det går för att kaggen o basen i nästa låt ska smälta in fint.
    Mitt forumnick kom jag på som remixnamn på 90talet och slutade alltid med en rejäl 909 Crash på ettan allra sist i mixen.
    Visste aldrig om det gick fram hos nån DJ, men tanken var att den skulle smälla av precis när main theme sparkade igång på nästa låt, och behövdes inte mixas ut.

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixvänligt kan ju vara ett flummigt begrepp om man inte DJar själv, men det kan t.ex vara att man vänder intro arr-metoden baklänges och har 8bars sektioner med mindre och mindre ljud. Sista 16 barerna kanske helt saknar bas o kagge, och bara loopar de perkussiva bitarna ihop med en filtrerad loop från main tema i låten och gör mixen så tunn och toppig det går för att kaggen o basen i nästa låt ska smälta in fint.
    Mitt forumnick kom jag på som remixnamn på 90talet och slutade alltid med en rejäl 909 Crash på ettan allra sist i mixen.
    Visste aldrig om det gick fram hos nån DJ, men tanken var att den skulle smälla av precis när main theme sparkade igång på nästa låt, och behövdes inte mixas ut.
    det är bra. det fanns ju en tid när även us-house brukade sluta med en ensam crash.

    annars tycker jag en del jeff mills släpp är roligt dj-ovänliga -de som tonar in. folk som inte är mills själv vet liksom inte när 2/4/8 takter har gått (men sen var det en del loopar av sex fjärdedelar och liknande där så allt blev svårt även om man kom rätt först...

Liknande ämnen

  1. Vad skall jag tänka på vid dessa kondensatorbyten?
    Av Oortone i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-10-18, 00:01
  2. Köpa MacBook. Vad tänka på?
    Av nordbeck i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2016-01-06, 11:22
  3. Exekutiv producent - vad är dealen?
    Av GOAB i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 13:41
  4. Laptopköp - Vad tänka på?
    Av nickenicke i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •