Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 317

Ämne: MegaCommand till Machinedrum, Monomachine och A4

  1. #121
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Om man vill chansa så finns det massor av Arduino Mega 2560 R3-kloner på Alibaba, men hur ska man veta vilken som funkar? De är billiga - kanske 7-8 USD istället styck, men är det värt det?

    Sedan finns det också en budgetvariant av kortet, Arduino MEGA 2560 R3 - CH340, skillnaden är en enklare USB-krets men den ska vara stabil och bra på många sätt dock ha sina begränsningar. Den kostar dock ca 200:- mindre.
    Edit: den ska tydligen inte vara så i fick jag reda på, buggig och instabil. Rekommendation är att gå på originalet istället.

    Är lite lätt benägen att beställa en sådan för att testa för om det funkar blir det en ganska massiv besparing men jag vill gärna fråga runt lite först.

    Har inte hittat någon annan stans med displayen dock.

    Just nu ligger komponentkostnaden på min cart som är den mest kompletta jag sett strax över 100 euro, men det kommer ändras lite.

    Ska även undersöka Yamagichikortläsaren var man kan få tag i den...

    //M
    Senast redigerat av defalut den 2020-07-06 klockan 14:37.

  2. #122
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Börjar ta fart.

    Case
    Han som tillverkar lådor kan göra svart, grå, vit och kan tillverka alla vi behöver. Återkommer snart med kostnad.

    Display
    Display är svår att få tag i, om någon hittar ett ställe som är billigare än buydisplay säg till. Taobao var billiga - cirka halva priset! Men sajten finns inte på engelska. Finns det någon här som känner en kines so kan hjälpa oss tolka och lägga ordern?
    Annars kostar den runt 150:- st. men blir lite billigare pga mängdrabatt.

    Arduino
    Rekommendationen är ändå att satsa på Mega 2560 istället för en klon. Tills jag får bevis på att någon klon funkar lika bra som originalet så vågar jag inte chansa.

    Till slut: jag har jobb, familj och något som liknar ett liv och skulle vilja lägga ner mer tid på att leta upp info om det ovanstående, Men jag kommer få koncentrera mig på att leta upp den info som behövs för att få rätt komponenter och där får det vara nog. Tyvärr.

  3. #123
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har fått erbjudande om hjälp att söka och tack till dig som erbjudit sig att hjälpa till.

    Som läget är nu så verkar det som att PCB-erna kommer dyka upp i dagarna, kanske denna vecka till och med!

    Så det kommer ta fart. Jag kommer nu ligga lågt medan jag sammanställer den info jag har.

    Om jag får höfta lite så räkna med följande:

    1050-1150:- för komponenterna (inklusive Arduino Mega 2560 R3, som är den dyraste delen) - Mouser
    35-40:- styck för Yamaichi SD-card reader - Thonk
    130-135:- för display - BuyDisplay ELLER 70-80:- från TaoBao om vi kan lösa det, eftersom den är på kinesiska
    ? för lådan (återkommer)

    Gällande display så går det inte att ersätta den med en billigare LCD t.ex. som föreslagits, när jag frågade fick jag detta svar:

    "The current firmware only supports the SSD1305 gfx library for the oled. We don’t have any current plans to support additional displays."

    Priserna ovan är i många fall högt räknade, men det kommer också tillkomma frakt och tullavgifter, som vi slår ut så gott det går.

    Nu har ni ett hum om det iaf.

    Det kommer inte bli billigare för er att beställa själva, för på det här sättet går det iaf att på vissa saker få mängdrabatt och dela upp frakt och andra avgifter.

    Men jag skulle vara tacksam om ni kan fundera och meddela mig vad ni vill vara med och beställa, så fort det passar. När korten har anlänt ser jag som deadline för denna info, så jag kan påbörja nästa steg i processen.

    Nu kommer jag ligga lågt ett tag, leta info och avvakta svar från Er. Ha en fortsatt bra sommar!

  4. #124
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ta-daa!

    Ser man på - äntligen är de här! 50 st kretskort snyggt förpackade:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200709_174347.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	224,1 KB 
Id:	95536


    Fick också reda på att det inte går att beställa från Taobao, de skickar helt enkelt inte hit om man inte använder sig av en agent och det verkar för suspekt. Så vi siktar in oss på orders från:

    * Buydisplay för skärmarna.

    * Komponenterna från Mouser

    * Sd-kortläsaren från Thonk om jag inte hittar någon billigare (det finns chans till det dock)

    ... så det vi väntar på för tillfället är pris på låda och det kommer snart.

  5. #125
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Bra jobba!

  6. #126
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra jobba!
    Tackar! *bugar och bockar*

  7. #127
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Strålande kortnyheter

  8. #128
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu har jag skickat en förfrågan till killen som kunde göra lådor och sagt att vi behöver mellan 20-40 lådor i färgerna svart eller vit. Och bett om pris på en låda vid de volymerna, och att han kollar vad frakten hit för hela alltet i ett paket skulle gå på.

    Men för säkerhets skull, var det någon här som kunde tillverka lådor också? Vi behöver alternativ!

  9. #129
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    var bekymrad att man måste moddelera upp allt utan att ha något alls att gå på så jag ville inte säga något.

    Men först hittade jag en 3D modell på fullt monterat kretskort och tog mig en funderare och tänkte att ja men då är ju allt lättare men nu hittade jag även .stl på hela lådan färdigt med underdel och överdel med hål för skruvar och hela alltet.

    Allt blev genast betydligt lättare att få gjort. Det återstår ju bara att skiva ut någon och se så att allt verkar ok och i värsta fall justera något... Det är ju mer av en prototyp trotts allt (men ser välgjort ut i modell i vilket fall). Hur som ett bra skydd för elektroniken.

    Min skrivare är ju beställd och är skeppad och som allra tidigast framme tidigt i augusti, men jag har vart med om förut att det tagit flera veckor till... Sen ska den kalibreras och testas och allt det och jag har aldrig hållit på med detta så det blir ju spännande.

    Jättekul att faktiskt ha något vettigt att ha skrivaren till innan man ens har en

  10. #130
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var bekymrad att man måste moddelera upp allt utan att ha något alls att gå på så jag ville inte säga något.

    Men först hittade jag en 3D modell på fullt monterat kretskort och tog mig en funderare och tänkte att ja men då är ju allt lättare men nu hittade jag även .stl på hela lådan färdigt med underdel och överdel med hål för skruvar och hela alltet.

    Allt blev genast betydligt lättare att få gjort. Det återstår ju bara att skiva ut någon och se så att allt verkar ok och i värsta fall justera något... Det är ju mer av en prototyp trotts allt (men ser välgjort ut i modell i vilket fall). Hur som ett bra skydd för elektroniken.

    Min skrivare är ju beställd och är skeppad och som allra tidigast framme tidigt i augusti, men jag har vart med om förut att det tagit flera veckor till... Sen ska den kalibreras och testas och allt det och jag har aldrig hållit på med detta så det blir ju spännande.

    Jättekul att faktiskt ha något vettigt att ha skrivaren till innan man ens har en
    Ja, det låter ju helt suveränt. Att få en order på 30-50 stycken som en start är inte fy skam!
    Jag funderade ett tag på att köpa en själv och göra lådorna men min stresskänslighet gjorde sig påmind så jag ser hellre att någon annan löser det. Men nu har jag ju Alex som har sagt att han kan fixa det om till ett bra pris också, så jag hoppas han inte backar ur.
    Oavsett vilket så får vi se till att beställa hem:

    * komponenter
    * sd-kortläsaren
    * display

    så fort det är möjligt, för har man det kan man ju få en maskin som går att använda. Boxen kan man skaffa när som helst.
    Så fort jag har fått svar av alla så öppnar det upp möjligheter, då vet jag hur många jag ska beställa av varje osv och kan leta rabatter.
    Så se till at t bestäm er och svara på mailen gott folk (ni som är kvar!).

  11. #131
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja låt Alex fixa detta så är jag reserv då men det får vi i sådan fall ta lite fördröjt...

    Om det skulle hända att att någon hoppar av, det var en som hoppade av så jag kan ju ta den inklusive allt det andra, och dyker det upp någon 99a som missat detta men vill ha så kan han ju ta det i sådana fall.

  12. #132
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fint med stl:n! Och priserna, hur de nu landar får vi väl ta. Har läst verkligen hit and miss historier med Arduino och sånt av olika originalitet och det verkar ju vara svårt veta vad som funkar och inte

  13. #133
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja låt Alex fixa detta så är jag reserv då men det får vi i sådan fall ta lite fördröjt...

    Om det skulle hända att att någon hoppar av, det var en som hoppade av så jag kan ju ta den inklusive allt det andra, och dyker det upp någon 99a som missat detta men vill ha så kan han ju ta det i sådana fall.
    Det löser sig.

    Tycker vi hoppar över att hänga upp oss på lådorna nu för att komma vidare nu. Priserna på återstoden har vi ju ganska exakta ungefärliga priser på och jag ska jobba med att få till de sista delarna i processen.

    Men en viktig del i processen är att veta exakt hur många vi behöver av respektive produkt-genre.
    * Hur många displayer avgör ju hur mkt rabatt vi får vid ordern, osv.
    * Komponenterna - ja där är det ju en klar fördel att veta hur många man behöver eftersom man kan få ganska saftiga mängdrabatter. Men det viktiga är att se till att man verkligen beställer rätt saker, jag är rätt säker på det mesta men jag måste stämma av innehållet i min cart / BOM med någon som verkligen vet. Ingenstans står det beskrivet vilka Arduino-headers man ska köpa t.ex. och man behöver ju 8-10 stycken om jag inte misstar mig.
    * SD-läsaren löser vi antingen via Thonk eller något annat ställe jag har förhoppningar på.

    Men jag måste veta hur många vi skall ha!

    Har fått tag i alla från detta forum nu äntligen så snart kommer mer info gällande kostnader etc..
    De andra från andra forum har jag kontakt med och ska ta den sista vändan med.

    Dessutom ska jag gå igenom min BOM / cart ordentligt och ta en titt på frågetecknen; ska kontakta Justin tror jag eller någon annan och be de ta en titt på listan och se om jag gjort rätt val. Med 30-40 orders så börjar det bli viktigt att dels få mängderna rätt, dels välja rätt komponenter utifrån värden osv, och dels även se till att jag int emissar något eller k.per något överflödigt.

    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint med stl:n! Och priserna, hur de nu landar får vi väl ta. Har läst verkligen hit and miss historier med Arduino och sånt av olika originalitet och det verkar ju vara svårt veta vad som funkar och inte
    Ja, håller med. Lite hit/miss är väl okej men inte när det handlar om 50-100 st av vissa komponenter t.ex.
    Därför måste det passa.

    Mitt största huvudbry just nu vad gäller BOM-en är att få till de arduino-headers som behövs. Något som har kollat på det och kan flika in en inblick eller två kanske?
    Senast redigerat av defalut den 2020-07-13 klockan 18:20.

  14. #134
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Viktig information!

    Väntar på info av LFO som är absolut sist att ge besked och har precis mailat honom angående det, han har fått en deadline tills på onsdag.

    Sedan har jag en tanke gällande komponenterna.

    Jag har en ganska säker mouser cart baserad på den senaste BOM-en och annan info jag snappat upp av andra användare. Däremot det som inte är lätt att hitta är de headers som man använder för att ansluta MCL-brädan till arduino-brädan. Där har jag lite produkter i min cart men jag är osäker på de, och kan inte få några vettiga svar. Det bästa svaret jag fick gick ungefär ut på detta:

    "håll dig till det du är säker på som är baserat på BOM-en, och så köper du headers etc lokalt när du vet exakta mått och vad du behöver"

    Mycket bra tips tycker jag. För annars riskerar jag att lägga en order på 40 uppsättningar komponenter som innehåller en hel del saker som antingen inte behövs eller är felaktiga.

    Så, jag lämnar i så fall över lite av ansvaret till Er som användare att leta upp headers och kontakter för att ansluta Mega 2560-kortet - givetvis hjälps vi åt för att leta upp grejer som funkar för det brukar vi ju vara bra på.

    Vad tycker ni? Är detta okej? Det skulle underlätta mycket för mig och ni kommer dels behöva betala mindre och dels kunna vara mer säkra på att ni får sånt som går att använda?

  15. #135
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag tycker det låter klokt. Ibland kommer man inte längre, om inte någon rent konkret byggt och tydligt orkar posta.

  16. #136
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det låter klokt. Ibland kommer man inte längre, om inte någon rent konkret byggt och tydligt orkar posta.
    Nä, jag har visserligen fått en del hjälp på vägen men konstigt nog är det svårt att hjälpa när det gäller vissa saker. Ok, jag har ju utgått från BOM men där finns det en del som inte har npgon referens i Mouser och det är de jag tänker på. Display och sd-läsare är lösta, men sedan är det headers kvar. Men det borde man kunna lösa när man har grejerna framför sig och kan titta i BOM-en och ställa lite frågor i gruppen..

    Tack för stödet. Det räcker, då gör vi så.

  17. #137
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Hola amigos,

    håller fortfarande på att försöka pressa priserna men det kan landa på allt mellan 1500-1700 som det ser ut nu.
    Vore vi lite mer riskbenägna kunde vi tex. försöka anlita en kinesisk agent och köpa displayerna för halva priset från Taobao (säljer ej till Sverige). Vi skulle också kunna köpa Arduino 2560-kloner för mindre än halva priset men då vet man aldrig vad man får så... Nja!

    Det finns fortfarande möjligheter att pressa priserna tror jag och det ska jag framförallt göra genom att köpa komponenterna från mouser på rätt sätt, dvs köpa större mängder så man drar nytta av rabatterna. Finns en del att spara där.

    Våra case kommer endast kosta cirka 100-110 kr st och finnas i vita och svarta färger, och jag vill att ni hör av er snarast med vilken / vilka färger ni vill ha.

    Jag kommer återkomma imorgon eller i övermorgon med slutgiltiga kostnaderna och betalningsinfo.
    Ni som bara beställt PCB och väntar på mer info, ber om ursäkt för detta. Återkommer med mer info och slutfrakt snarast!

  18. #138
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Betalar hellre lite extra för att minimera osäkerhet, eller? Jag kan ta vit, men hade kanske varit smidigare att bara köra en och samma färg för alla, slippa vänta på respons, på något som ändå känns ganska oviktigt, fast kanske för sent nu - bara en tanke.

  19. #139
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Betalar hellre lite extra för att minimera osäkerhet, eller? Jag kan ta vit, men hade kanske varit smidigare att bara köra en och samma färg för alla, slippa vänta på respons, på något som ändå känns ganska oviktigt, fast kanske för sent nu - bara en tanke.
    Ja, jag tycker det. Hade vi haft mycket tid och tålamod hade "man" kunnat agera försökskanin och köpa in kloner av Arduinon t.ex. och annat för att få ner priset, men när det är såna mängder och belopp så KAN jag inte rekommendera att vi chansar.
    Jag själv som ska köpa 10 PCB´s (och iofs säkert sälja av en del av de till eftersläntrare) kommer nog ta risken av ren snålhet också; dvs köpa en-två original och sedan 2-3 kloner och sedan hålla tummarna.. Om jag hittar någon som verkar vettig och tycker jag har råd att chansa som sagt.

    Alltså; han som tillverkar har vit och grå, men inget problem att ta in flera färger. Att få fram vit tar nolltid för honom så välj den färg eller de färger du vill så länge du tar någon rimlig. Dvs vit eller svart eller grå. Jag vet inte vilken grå han har men kan be honom skicka. Men jag tänker inte hålla på och bolla massa frågor fram och tillbaka angående färger, och annat, för det tar redan mycket tid att hålla på med det som jag hade kunnat lägga på annat.

    Ha en fortsatt bra kväll!

  20. #140
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Kom igen nu, 99-ninjas!

    Att elektronauts-folket skulle vara så mycket snabbare på responsen det trodde jag inte, när detta är huvudtråden för denna orderomgång!

    Det är inte svårt, svart eller vit case? Bu eller bä? Ja eller nej? Kom igen!

  21. #141
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah Sorry. Missade frågan i all info. Vitt!

  22. #142
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    För min del: svart

  23. #143
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom igen nu, 99-ninjas!

    Att elektronauts-folket skulle vara så mycket snabbare på responsen det trodde jag inte, när detta är huvudtråden för denna orderomgång!

    Det är inte svårt, svart eller vit case? Bu eller bä? Ja eller nej? Kom igen!
    Förlåt jag hade faktiskt inte uppfattat frågan, var bara tur jag såg detta, håller påa tt rota fram stövlar. Är på väg till skogs ska pocka svamp och bär !

    Jag tar så svart som möjligt på alla och en vit om det går men är det krångligt så ta samma på alla!

    SVART DÅ

  24. #144
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Svart case för mig! ��

  25. #145
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Jag tar en vit låda

  26. #146
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah Sorry. Missade frågan i all info. Vitt!

    Noted!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del: svart
    Noted!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt jag hade faktiskt inte uppfattat frågan, var bara tur jag såg detta, håller påa tt rota fram stövlar. Är på väg till skogs ska pocka svamp och bär !

    Jag tar så svart som möjligt på alla och en vit om det går men är det krångligt så ta samma på alla!

    SVART DÅ
    Du får som du vill, 4 svarta och en vit!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svart case för mig! ��
    Noted!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tar en vit låda
    Noted!

  27. #147
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Hej gott folk,

    nu blir det en liten paus i uppdateringarna.

    Har fått en del att tänka på gällande vad som ska göras, levereras och hur jag ska göra det. Har fått både bra och dålig support vilket får mig att tvivla.

    Jag KAN ha tagit på mig lite för mycket för att jag ska fungera bra, och jag funderar på om det är värt att göra allt detta eller om jag ska avsluta min del i detta genom att ta in fraktkostnader för PCB-erna och skicka ut till alla som beställt de.
    Sedan kan jag lämna över kontaktuppgifter till han som tillverkar lådorna och allt annat till någon annan om ngn vill ta över, eller så lämnar jag ut allt jag vet i tråden så gör ni själva vad ni vill med det.

    Det kändes lite besvärande att behöva dra in i runda slängar 25-30000 av alla inblandade, och jag vet ju vilken tid det ibland kan ta att få in pengar när det gäller sånt här. Och att sedan sitta och sortera upp alla komponenterna ser jag inte fram emot. Och skulle något gå åt skogen med någon order så kommer det kännas skitsurt.

    Som sagt, kanske blev det för stor grej av detta och jag kan lätt dras med i mina planer, och sedan kommer det en dipp där jag tvivlar på allt. Så nu tar jag en paus på ett par dagar och funderar lite.

    Ni behöver inte oroa er, kommer hjälpa alla att få sina PCB-er åtminstone och hjälpa till med allt annat som jag känner att jag klarar av.

    Njut av sommaren så länge!

    Ps. Här kommer bilder på Aleks två prototyper som han testkört! Utan överdel än så länge och gråa..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	case01.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	444,9 KB 
Id:	95649
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	case02.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	511,4 KB 
Id:	95650
    Senast redigerat av defalut den 2020-07-17 klockan 10:40.

  28. #148
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag förstår fullständigt, Bara PCB blir bra det med. och gör det som känns bäst ! och se till att njuta av sommaren för tusan

  29. #149
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Gör du det. Ingen fara för mig om det bara blir PCB. Har egentligen inte tid o plats i huvudet för att bygga den eller ens lära mig den. Vore nästan lite skönt om det inte blev nåt köp öht

  30. #150
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tack för stödet! Det är inte någon brådska, jag har problem med stress och nu kändes det lite jobbigt. Men jag insåg att jag stressar mest själv.
    Vi kör på.
    Skillnaden är att jag kommer beställa ett kit själv så jag ser till att få allt som behövs. När jag har bekräftat det går vi vidare.
    Men de som bara beställt PCB kommer få sina först, det är bara 2-3 st.

    Jag vill fortfarande ha allas mailadresser i PM tack.

  31. #151
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag vill fortfarande ha allas mailadresser i PM tack.
    DETTA KANSKE MÅNGA HAR MISSAT !!! Det har jag i vart fall och därför bumpar jag det.

    Du får min med en gång...

    Skickade adress och telummer och allt med en gång...
    Senast redigerat av Modellear den 2020-07-18 klockan 18:53.

  32. #152
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DETTA KANSKE MÅNGA HAR MISSAT !!! Det har jag i vart fall och därför bumpar jag det.

    Du får min med en gång...

    Skickade adress och telummer och allt med en gång...
    Perfekt, tack! Det är kanske enklare att nå folk via mass-mail i vissa lägen, därav önskemålet.

  33. #153
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Sorry legat sjuk i troligen COVID så missar typ allt.. är det försent med case? Annars kan jag ta vit (svart funkar med)

  34. #154
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry legat sjuk i troligen COVID så missar typ allt.. är det försent med case? Annars kan jag ta vit (svart funkar med)
    Skönt att du är friskare! Nej då, det är inte för sent. Skriver upp dig på en vit.

    När det gäller orders, så generellt gäller att jag per person kommer ta in det sammanlagda beloppet för beställningen i förväg, alla PCBer utom en samt de som jag mfl har beställt extra är betalda redan av slutliga ägaren. Allt annat handlar om belopp som jag inte kan ligga ute med, så de kommer jag per person be om i förskott så lägger jag ordern på varje respektive del när jag har fått in slantarna.

    Kommer hålla allt så transparent som möjligt, med risk för att ni snarare tröttnar på allt jag skriver. Om ni inte gjort det redan.

  35. #155
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Tackar!
    Börjar äntligen må bättre efter typ en vecka av högfeber och obeskrivliga magsmärtor (vilket tydligen en tydligen även kunde få)

    Ser fram emot att bygga den här sen!

  36. #156
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar!
    Börjar äntligen må bättre efter typ en vecka av högfeber och obeskrivliga magsmärtor (vilket tydligen en tydligen även kunde få)

    Ser fram emot att bygga den här sen!
    Usch usch, skönt att du börjar må bättre!

    Fick ett bra tips.. eller några, snarare.. på vilka headers man behövde och vad från BOM man kunde skippa så jag chansade lite utifrån det och la en order på en uppsättning komponenter nu från Mouser. Utifrån den kommer jag kunna bedöma snabbt vad som behövs och vad som saknas. Visst, reserver är bra men ingen poäng att köpa 160 brytbara pin-headers om man bara behöver 54 typ. Eller massa female headers, helt onödiga.

    Så den lär komma om ett par dagar, framåt helgen kommer jag nog kunna ge er feedback här!

  37. #157
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara intresserad av att köpa loss ett av de extra paketen (från de som strukits från listan) i efterhand. Hade helt missat detta gruppköp
    Sent svar men ändå; det finns PCB till dig om du vill ha, jag har t.ex. köpt 10 st själv så du kan köpa en av mina.
    Men jag behöver veta följande info.
    1. Hur många PCB´s (om fler än en?)
    2. Hur många set med komponenter vill du vara med på?
    3. som ovan, men display-antal?
    4. som ovan, men case - och vilken färg - vit eller svart?

  38. #158
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag borde ju vara intresserad av detta. Älskar Machinedrum. Men är inte helt insatt i vad den gör. Ska läsa lite...
    Det finns chans att haka på, nu har du väl ändå läst på lite hoppas jag?

    Som jag skrev till bitbob som också kom in lite på efterkälken:

    Sent svar men ändå; det finns PCB till dig om du vill ha, jag har t.ex. köpt 10 st själv så du kan köpa en av mina.
    Men jag behöver veta följande info.
    1. Hur många PCB´s (om fler än en?)
    2. Hur många set med komponenter vill du vara med på?
    3. som ovan, men display-antal?
    4. som ovan, men case - och vilken färg - vit eller svart?

  39. #159
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    ... och när ni bestämt er så meddela mig snarast så kan jag uppdatera mina tabeller och således snart återkomma med kostnader. Det är upplägg i förskott som gäller och jag tar en slant för allt arbete men det är ingen stor peng, sett till allt arbete..

  40. #160
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Alright! Jag har idag fått mouser-ordern åtminstone, och kunnat bocka av vad som beställts rätt och fel, så om jag inte fått allt om bakfoten så är det en komplett cart jag har och det saknas inget. Jag har inte beställt och monterat display samt sd-kortläsare ännu och har då inget case, men det kan jag leva med så länge.
    Känner mig hyfsat nöjd och säker på att det vi beställer kommer fungera ihop, det blir inte massa överskott och det blir inte heller underskott (om ni inte får felleveranser dock).

    Jag återkommer om en dag eller två med detaljer för att lägga kommande orders!

    Det är inget supersvårt bygge, kanske inte lämpligt som en förstagångsbygge n´men det GÅR om man tar det lugnt.

    Go´natt!

  41. #161
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Här är den första byggda prototypen som jag slängde ihop igår kväll. Inget svårt att bygga utöver att man behövde ha koll på vissa saker - exempelvis går inte SD-läsaren att montera om man har monterat displayen redan.

    Det var ju inget problem i det här fallet, eftersom jag bara hade mouser-detaljerna på plats.

    Men annars är det bara att tuta och köra. Jag kunde plocka bort lite detaljer jag hade beställt i onödan, men det var ju bara bra för Er som slapp bli förvirrade och sparade lite pengar.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mcl-proto.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	297,5 KB 
Id:	95822

    Ikväll kommer jag antagligen skicka ut ett mail eller meddelande med mer info gällande förskottsbetalningen och hur den ska gå till, boende i Sverige kommer få infon först eftersom ni kan använda Swish, de utomlands för köra med paypal och då måste jag säkerställa att det blir rätt belopp och att de gör på rätt sätt osv.

    Hörs av lite senare! Dyker några frågor upp så hör av er.

  42. #162
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hej på er! Backar tyvärr ur pga av att jag har så lite tid t musik och vill lägga den på annat. Hoppas ni blir supernöjda över uppdateringen!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2020-07-29 klockan 16:50.

  43. #163
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej på er! Backar tyvärr ur pga av att jag har så lite tid t musik och vill lägga den på annat. Hoppas ni blir supernöjda över uppdateringen!
    M i GBG´s PCB finns alltså till förfogande om någon vill ha den, samma gäller att ta över hela platsen med komponenter, case etc. Annars kommer jag helt enkelt vänta ett par dagar och sedan stryka M helt och räkna om antalet som ska beställas.

    Jag har iaf kontaktat alla och gett besked om hur mkt man ska betala. Hoppas jag och de utomlands får till det rätt via PayPal för jag tycker de har krånglat till villkoren för betalningar en aning, så det var svårt att veta om man skulle bli tvungen att betala en avgift och även hur hög den skulle vara.

  44. #164
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Har inget behov av en Mega Command även om jag är sugen på att bygga en. Dock installerade jag den nya inofficiella uppdateringen för att låsa upp den låsta maskinen. Låter faktiskt rätt bra även om den uppenbart inte är färdigutvecklad

  45. #165
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ser ju fint ut. Läste lite i elektronautstråden och såg din research. konstigt, jag har inte fått notifieringar där så missat

  46. #166
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tjo!

    Ser bra ut angående betalningar för er info; nästan alla på 99 har betalt, tackar mjukast. Från andra forum så saknas det från 4 av 12-13 st och en har betalat fel.

    Så ni vet. Återkommer!

    //def

  47. #167
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    Plast & färg!

    Tjo i värmen!

    Har kikat lite och har en pågående diskussion med Alex som ska göra våra case och vi hade ju bestämt svart och vit som valbara färger. men så tittade jag på utbudet och det finns en till som var cool/snygg/passande - möjligtvis?!

    Denna färg är "galaxy silver" och den ser på bild väldigt bra ut och kanske hade varit grym som case-färg. Vad tror ni?

    Skickar även bilder på de andra föreslagna nyanserna. Den svarta är mycket svartare än den ser ut, riktigt nattsvart..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prusament-pla-galaxy-silver-1kg.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	64,5 KB 
Id:	96040

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prusament-pla-jet-black-1kg.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	96041

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prusament-petg-signal-white-1kg.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	96042

    Svårt att bilda sig en uppfattning, men det är bara en tanke. Har inte fått något svar av Alex ännu ang min idé men tänkte bara kasta ut den och se vad som tycks.

  48. #168
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Galaxy silver skulle ju passa väldigt bra!
    Tar hellre det än vitt om det blir aktuellt

  49. #169
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Vil ikke ha silver, kjør hvitt.

  50. #170
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag vill ha en dödskalle!

  51. #171
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M i GBG´s PCB finns alltså till förfogande om någon vill ha den, samma gäller att ta över hela platsen med komponenter, case etc. Annars kommer jag helt enkelt vänta ett par dagar och sedan stryka M helt och räkna om antalet som ska beställas.

    Jag har iaf kontaktat alla och gett besked om hur mkt man ska betala. Hoppas jag och de utomlands får till det rätt via PayPal för jag tycker de har krånglat till villkoren för betalningar en aning, så det var svårt att veta om man skulle bli tvungen att betala en avgift och även hur hög den skulle vara.
    Hej!

    Såg det här precis, är det kört att vara med på tåget annars tar jag gärna M:s PCB och hela platsen med komponenter, case och allt + om någon kan bygga den för en liten slant när det ändå byggs (annars ordnar jag det på annat sätt).

    /G

  52. #172
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Såg det här precis, är det kört att vara med på tåget annars tar jag gärna M:s PCB och hela platsen med komponenter, case och allt + om någon kan bygga den för en liten slant när det ändå byggs (annars ordnar jag det på annat sätt).

    /G
    Har planerat att bygga fler än en ändå; möjligtvis 5 st, så vi kan lösa vilket som. Du har Pm /mail iaf.

  53. #173
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Om det är någon som vill ändra sin ursprungliga färg, säg till via PM. Kan inte garantera något så om det inte funkar blir er ursprungliga färg en fallback utan förvarning personligen.
    Gällande case så har det kommit en mindre ändring till överdelen som ger bättre passform, så hoppas det blir med i tillverkningen.

    Har lite svårt att få tag i aleks, som är en av två-tre kvar att få betalt av. När det gäller honom är det annorlunda eftersom han är en del av projektet men jag behöver fortfarande få en del svar av honom. Annars så är det dagarna strax efter 25e som är deadline, de jag fått betalt av då är med, är någon kvar så. Hej då, typ. Men jag måste få tag i Aleks, alternativt hitta en ersättare.

    Så, om någon känner någon som kan/vill agera ersättare, säg till! Ska leta runt lite, kanske kan hitta en 3d-skrivare och köpa själv men är orolig att ta på mig för mycket..

  54. #174
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vi kan väl vänta in vad Alex säger... Allt behöver ju inte ske nu med en gång

    Hm jag kan eventuellt ta på mig som en backupplan.

    men om så ska alla här veta att man kommer få vänta med betoning på att vänta !!! man när allt är som det ska så kommer jag jobba på det och jag kan vara öppen för att kan man nypa en utskifta någon annan stans så är det ok jag gick allså in i väggen för över ett år sedan det börjar verkligen stabilisera sig... Allt går åt rätt håll, jobbar och allt och så vidare. jag tror nog att det ska gå om jag tar på mig det... Vill bara vara öppen med det så att alla vet vad som gäller.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Den korta versionen är att det tar tid att skiva ut... Runt 6-7 timmar tog det för min. Vill inte lämna det helt obevakat(än), så det blir en utgift när jag kommer hem.../per dygn. och ska vi då ha 40 lådor så kommer detta ta ett tag. Vissa helger kan jag ju skiva ut mer och andra gör jag annat så klart.

    men när allt väl är på plats så ska det nog bara vara att starta skrivaren i stor sätt, En liten rengöring och finjustering av bädden sen är det bara att trycka på printknappen.

    Förövrigt jag behöver den där filen eventuellt. Jag har en via länkarna här ovan i trådstarten men är inte riktigt nöjd med den modell jag har här. Den jag har där går höljet ner till bottenplattan, det är det som är runt dom fyra MIDIportarna... jag kan ju göra om det i mitt 3D program. Men det skulle vara fint om jag kunde få tag på Alex fil, jag ser att hanns redan är fixad på bilderna här ovan. Tänker att det kanske är övriga små justeringar på Alex fil...

    Är det Alex själv som fixat till det eller finns det något bättre fil där ute. Jag har letat runt lite men inte hittat.

    Här https://github.com/jmamma/MegaComman...losure/HD44780Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200726_221532.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	1,16 MB 
Id:	96110
    Senast redigerat av Modellear den 2020-08-15 klockan 10:15.

  55. #175
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Lite kul att läsa sig fram där hur det har gått till detta projekt.

    Det verkar ju som att man inte haft tillgång till någon som kan 3D fullt ut. Så vad jag förstår så har man allså designat PCB så att det ska passa till en effektlåda som man hittat. Om jag förstår det hela rätt

  56. #176
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan väl vänta in vad Alex säger... Allt behöver ju inte ske nu med en gång

    Hm jag kan eventuellt ta på mig som en backupplan.

    men om så ska alla här veta att man kommer få vänta med betoning på att vänta !!! man när allt är som det ska så kommer jag jobba på det och jag kan vara öppen för att kan man nypa en utskifta någon annan stans så är det ok jag gick allså in i väggen för över ett år sedan det börjar verkligen stabilisera sig... Allt går åt rätt håll, jobbar och allt och så vidare. jag tror nog att det ska gå om jag tar på mig det... Vill bara vara öppen med det så att alla vet vad som gäller.

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------

    Den korta versionen är att det tar tid att skiva ut... Runt 6-7 timmar tog det för min. Vill inte lämna det helt obevakat(än), så det blir en utgift när jag kommer hem.../per dygn. och ska vi då ha 40 lådor så kommer detta ta ett tag. Vissa helger kan jag ju skiva ut mer och andra gör jag annat så klart.

    men när allt väl är på plats så ska det nog bara vara att starta skrivaren i stor sätt, En liten rengöring och finjustering av bädden sen är det bara att trycka på printknappen.

    Förövrigt jag behöver den där filen eventuellt. Jag har en via länkarna här ovan i trådstarten men är inte riktigt nöjd med den modell jag har här. Den jag har där går höljet ner till bottenplattan, det är det som är runt dom fyra MIDIportarna... jag kan ju göra om det i mitt 3D program. Men det skulle vara fint om jag kunde få tag på Alex fil, jag ser att hanns redan är fixad på bilderna här ovan. Tänker att det kanske är övriga små justeringar på Alex fil...

    Är det Alex själv som fixat till det eller finns det något bättre fil där ute. Jag har letat runt lite men inte hittat.

    Här https://github.com/jmamma/MegaComman...losure/HD44780Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20200726_221532.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	1,16 MB 
Id:	96110
    Vad jag vet har han använt senaste github-filen så inga konstigheter där.
    Men jag håller med, case är det inte lika bråttom med, generellt. Bara jag som vill få löst mitt och alexs förehavanden när det gäller pengar; han har beställt två fulla kit så vi måste komma överens hur vi delar upp ekonomin mellan oss korrekt så båda blir nöjda och riskerar minimum.

    Edit: eftersom du har gått in i väggen tycker jag inte du ska ta på dig detta. Tänk inte ens tanken längre än att du möjligtvis någon gång i framtiden kan göra ett litet antal cases när det känns bra att göra det. Ingen stress!
    Vi löser det på något sätt; kanske kan jag köpa en skrivare själv, då och då är det ju bra att ha!
    Senast redigerat av defalut den 2020-08-15 klockan 11:18.

  57. #177
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tja.. men så tycker jag ju det är kul så kommer nog inte låta bli att hålla på lite Alex låda är inte samma som den jag har och jag tittar på github nu så det gör mig nyfiken...

    En ny låda finns ser jag från igår. en ändring är att det går ut lite just där på cylindrarna för skruvarna och det är nog stöd för PCB. Ändringen på Alex utskrift är inte med där så antingen har han själv ändrat(tänkte själv ändra lika dant) eller så finns det en annan .stl någon annan stans ifrån.

    Här är en ny https://github.com/jmamma/MegaComman..._1_0_2d_v3.stl

  58. #178
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja.. men så tycker jag ju det är kul så kommer nog inte låta bli att hålla på lite Alex låda är inte samma som den jag har och jag tittar på github nu så det gör mig nyfiken...

    En ny låda finns ser jag från igår. en ändring är att det går ut lite just där på cylindrarna för skruvarna och det är nog stöd för PCB. Ändringen på Alex utskrift är inte med där så antingen har han själv ändrat(tänkte själv ändra lika dant) eller så finns det en annan .stl någon annan stans ifrån.

    Här är en ny https://github.com/jmamma/MegaComman..._1_0_2d_v3.stl
    Justin skrev om ändring igår eller i förrgår.

    Har fått tag i Alex nu och allt är under kontroll, det som återstår är är att få in pengar av en person här, 25:e är utlovat.
    Om fler vill byta till silver säg till mig idag.
    Och slutligen, du som kontaktade mig nyligen och ville haka på; jag måste ha besked snarast om ja eller nej. Jag mailar dig.

  59. #179
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ok, senaste status är att nu är order på gång att stängas! Om någon är snabb går det att komplettera men det ser ut som att nu bommar vi igen butiken och går över i produktionsläge.

    Jag väntar in en sista betalning från en fransos som lovade idag eller imorgon. Sedan har jag också beställt de 25 cases vi vill ha i olika färger, det blir bara svarta och vita eftersom minimumorder var 7-8 st för att det skulle gå ihop med silver och vi var bara två sist jag räknade. Har påmint Aleks om uppdateringen på lådan också så han gör "rätt"

    Den senaste lådan är denna eftersomd en är sist uppdaterad: https://github.com/jmamma/MegaComman...sure/OLED/tall och jag har bett Aleks använda den istället


    Så fort den sista slanten är bekräftad så kommer jag börja skicka iväg orders till höger och vänster. Good times.

  60. #180
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Puh, är lite trött på en fransos som är väldigt seg så har gett killen ett ultimatum; har han inte fört över pengar på söndag så ryker han och vi kör utan honom. Kan ju inte vänta hur länge som helst heller. Men det innebär att söndag-måndag så kommer jag börja lägga orders oavsett, så ni vet!

    Ha en fortsatt härlig kväll!

Liknande ämnen

  1. PCB till fjäderreverb?
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 08:38
  2. Schematics till Amix mixers, el bara deras 25pin-PCB koppling?
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 18:21
  3. Fler gruppköp?
    Av axtelius i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 23:26
  4. Reparera pcb-pcb flatkabel 9pins? (bild)
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •