Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 241 till 300 av 317

Ämne: MegaCommand till Machinedrum, Monomachine och A4

  1. #241
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Upptäckte en bugg i ett paket med dels ett kit, dels en färdigbyggd jag precis höll på att skicka till australien. De SD-kort som fanns med i BOM och man köper av Mouser håller inte högsta kvalitet. Får ni problem att spara eller liknande, prova att läsa kortet i en dator, går inte det så skaffa ett bättre kort.
    Jag insåg att de inte var så bra och halvvägs in bytte jag till sandisk 16gb-kort istället. Samma pris, mycket bättre kvalitet. Men tyvärr så är det alla från den första ordern som har 1gb-korten.

    Ni som bygger; när ni startar upp första gången så kommer ni till en skärm där ni kan välja ett projektnamn. När ni gör det så står det "initializing" och så blinkar led-lampan till höger, och en bar fylls. Om den hänger sig där, då har ni antagligen ett defekt kort.
    Just sayin´. Jag har bara testat de jag själv byggt, inte alla korten.

  2. #242
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Fy f-n vad skönt, nu är det inte mycket kvar av högen jag började med. Ska bygga några specialare i slutet bara med lite fler färger på led´s, knappar osv, får se vad jag kommer på. Men annars så är ALLA kit packade redo att sändas, och alla innebär bara 4-5 st kvar nu. Ungefär lika många byggda, men där väntar jag in en lagning, första hittills och hoppas det blir den sista..
    Men snart är det även min tur att leka med min alldeles egna MCL.

  3. #243
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Så himla sjuk burk! Börjat så smått lattja med polyfoni. Låter rätt ballt även om det är inte helt stabilt. Ser fram emot ett gräva mer. Tack defalut!

  4. #244
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Fick hem och byggde ihop det mesta igår!
    Men lyckades inte riktigt få dit arudinon.. kanske försökte montera den fel? Någon med bra bilder på hur det ska se ut? Eller är det meningen att den inte ska pressas helt emot pin headern? Känns inte helt säkert att komponent benen sitter och trycker mot saker på arduinon, men det kanske ska vara så?

    Blev också osäker på C7 den som är en 10uF kodensator, den som följde med har + och - markerat. Är den verkligen bipolär eller finns det en sida som är - på kretskortet?

    Ser fram emot att bygga klart den imorgon

  5. #245
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Ah. hittade lite bilder här:
    https://github.com/jmamma/MegaComman...r/1_0_2/photos

    Som det ser ut så verkar det som arduinon inte ska sitta helt emot pinheadern utan dert ska vara 1-2mm mellanrum.

  6. #246
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Löste det med arduinon, behövde bara skära benen på några komponenter väldigt korta sen gick det att få dit den hela vägen emot pinheadern

    Gällade C7. GND är hållet närmast MIDI kontakterna så satte - sidan på kondesnatorn där åt.. sen om det behövdes eller ej..

  7. #247
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Det här är för sent att haka på va? Nybliven ägare av MD.

  8. #248
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Hade något litet strul med displayen... sätt den inte för nära PCBn! Var tvungen att löda loss den igen och flytta den några mm ifrån PCBn. (såg sen att det stod i text filen som hade mailats )

    I övrigt är mitt tips att ha minneskortet i när du startar.. för det verkar som om den letar efter det en stund innan den visar något på displayen.. blev lurad av det och trodde displayen var död först

    Men nu funkar den så fint så!
    Fick köra lite med borr på de nedre knapparna då de kunde fastna (som nämndes i mailet).
    En liten koll - följde det med skruvar till caset? Jag har skruvar som passar.. ville mest veta om jag råkat slarva bort dem

    Ska gräva fram min MD och testa lite senare idag!

  9. #249
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick hem och byggde ihop det mesta igår!
    Men lyckades inte riktigt få dit arudinon.. kanske försökte montera den fel? Någon med bra bilder på hur det ska se ut? Eller är det meningen att den inte ska pressas helt emot pin headern? Känns inte helt säkert att komponent benen sitter och trycker mot saker på arduinon, men det kanske ska vara så?

    Blev också osäker på C7 den som är en 10uF kodensator, den som följde med har + och - markerat. Är den verkligen bipolär eller finns det en sida som är - på kretskortet?

    Ser fram emot att bygga klart den imorgon
    Om man har rätt typ av headers går det utmärkt att trycka arduinon hela vägen. Tror de som kom med ordern är 11 eller 11,5mm långa. Har tryckt in de jag byggt hela vägen utan problem.

    Jag tror inte det finns något som kan ta i arduinon om du inte glömt klippa av lödbenen. Det man KAN göra är att justera det som ligger lött så benen sticker ut där arduinons usb-kontakt är; de kan man platta till och löda sedan eller klippa av lite närmare mcl-kortet, men har inte märkt någon skillnad.

    På den stora kondensatorn står det utmärkt på kretskortet ett + dvs långa benet. På den lilla så är - riktad mot midi.kontakterna. Tror faktiskt det är gjort så på alla som har en polaritet, kan ha fel iofs. Men jag tror led-dioderna är det. Osäker på de två andra dioderna. Där är den svarta ringen riktad ifrån midi-kontakterna, men vet inte om den svarta ringen r + eller -.

    Så JA, du ska montera minussidan på ett visst sätt, mot midikontakterna.

    Mvh

    Marcus
    Senast redigerat av defalut den 2020-11-09 klockan 11:00.

  10. #250
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade något litet strul med displayen... sätt den inte för nära PCBn! Var tvungen att löda loss den igen och flytta den några mm ifrån PCBn. (såg sen att det stod i text filen som hade mailats )

    I övrigt är mitt tips att ha minneskortet i när du startar.. för det verkar som om den letar efter det en stund innan den visar något på displayen.. blev lurad av det och trodde displayen var död först

    Men nu funkar den så fint så!
    Fick köra lite med borr på de nedre knapparna då de kunde fastna (som nämndes i mailet).
    En liten koll - följde det med skruvar till caset? Jag har skruvar som passar.. ville mest veta om jag råkat slarva bort dem

    Ska gräva fram min MD och testa lite senare idag!
    Nä den ska vara ca 5mm mellan dess kort och mcl-kortet, skrev det i mina instruktioner också.

    Har man glömt stoppa i SD_kortet får man efter en stund ett meddelande med en ledsen gubbe.

    Har man ett kasst sd-kort brukar det märkas i början, man kommer så långt att man väljer projektnamn och sparar, sedan kommer en progress bar och initializing, och höger led ska blinka. om den hänger sig där och/eller det slutar blinka brukar det vara knas med sd-kortet.

    Jag hade inte borrat upp hålen till knapparna utan skurit bort kanten med en vass kniv eller filat ner kanten, men det gör man som man vill. Att lägga en bricka på varje pot och sedan montera caset kan också räcka. Så länge man får ett klick på alla knapparna så är det lugnt, då är man i mål och det funkar.

    Nej, det följde inte med skruvar. Det var nog en miss frn min sida, visste inte riktigt vilka jag skulle välja. Nu i efterhand hade jag nog gjort så att jag borrat ett lite större hål i underdelen så skruven går genom utan motstånd, sedan försiktigt borrat ur lite så det går att försänka skruvhuvudet ner i hålet och man kan sätta gummifötter ovanpå. Sedan hade jag förborrat hål som par nästan exakt lika stora som skruven, bara så att man får lite drag när man skruvar dit den och inte riskerar att plasten spricker.

    Kanske gör det på de fem sista som jag tänkte göra "delux"-versioner av med lite andra färger, andra minneskort och lite annat lull. Vem vet?

    Till sist, ni som bygger, läs instruktionerna både mina tips och på github. Och installera det nya OS-et också!

    Mvh

    Marcus / Defalut

  11. #251
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är för sent att haka på va? Nybliven ägare av MD.
    Inga fler kit, nej. Men det kan finns möjlighet att köpa en färdigbyggd, tror jag har material så jag kan konstruera 1-3 st extra vid behöv. Skicka mig ett PM om du är intresserad!

    När det gäller kit eller fler omgångar av byggda så efter de sista nu tar jag en paus när alla pcb och cases är slut. Det går dock bra att skriva upp sig på en väntelista. Den är inte på något sätt bindande men det kan ta lite tid innan jag orkar köra ett till race.
    Kanske skaffar en 3d-skrivare på egen hand för att förenkla processen och förkorta väntetiden.

  12. #252
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Sådär, fick två vita byggda och sålda i rask takt, hade tänkt spara till mig själv men nu är det bara från argentina som hade problem pga ett svart case som inte passade - problem löst - och jag fick tillbaka en som inte funkade riktigt - löst, hade missat en lödning och således att testa alla knappar korrekt. klantigt, men man lär sig av det.

    Så totalt kvar att skicka är:

    1 kit till frankrike
    1 reparerad till belgien
    1 byggd, svart, till kanada
    1 byggd, vit, till argentina

    Så gruppköpet bedömer jag härmed vara avslutat!

    Tänkte evt. skapa en ny byggtråd när jag får de sista lådorna, där jag tar varje steg var för sig och tipsar osv. Får se om jag orkar.

    Det blir i alla fall ett set på 6 st silver/gråa lådor som jag tänkte hotta upp lite extra med andra LED´s att välja mellan, knappar osv. Gummifötter så den står stadigt, kanske t.om. inklusive strömförsörjning. Allt beror på önskemål.

  13. #253
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Tack för kordineringen! Lekt lite med MegaCommand och Machinedrum igår och det var som nyförälskelse till machinedrum
    Helt klart värd att bygga om en äger en machinedrum

  14. #254
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Läste just att en kommande mjukvaru-uppdatering ska funka även för monomachine?! Fett!

  15. #255
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste just att en kommande mjukvaru-uppdatering ska funka även för monomachine?! Fett!
    Var läste du? Vill veta mer

  16. #256

  17. #257
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är SÅ coolt. Jag ska bygga två st med lite olika design, tänkte endast sno åt mig en från kommmande batch (bygger 8 st silver/gråa) men nu måste jag nog ta två eftersom jag äger bägge.

  18. #258
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för kordineringen! Lekt lite med MegaCommand och Machinedrum igår och det var som nyförälskelse till machinedrum
    Helt klart värd att bygga om en äger en machinedrum
    Absolut! Roligt att höra att du är nöjd; det är bara någon enstaka som bangat, den var inget för honom. men I stort sett alla andra jag fått omdömen av har varit positiva! Klart, man kan ha synpunkter på lådorna men är det ytligt går det att slipa bort det och måla om man vill.
    Beroende på hur de silver-gråa ser ut så kommer jag ge mig på att customisera de lite ytterligare. Först slipas så de är jämna, och ev målas med den specialfärg som är gjort för ändamålet.

    De är grymt snygga med elektrons orginalknappar och jag har hittat liknande som jag ev. tänkte beställa, så kolla upp de ytterigare bara.
    Sedan skulle det vara väldigt snyggt med såna här tror ajg, eller helt i silver/borstad alu:

    Namn:  k5.jpg
Visningar: 508
Storlek:  30,7 KB

    Svåra att hitta bara.

    Thomann hade ett bra utbud med coola knobs också, svårt att välja bara och de var dyra!

  19. #259
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är SÅ coolt. Jag ska bygga två st med lite olika design, tänkte endast sno åt mig en från kommmande batch (bygger 8 st silver/gråa) men nu måste jag nog ta två eftersom jag äger bägge.
    Japp!

    Funderar också på att bygga en till monomaskinen, pcb'er har jag men fattas komponenter och låda. Du råker inte ha något till övers till salu?

  20. #260
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ok då har man äntligen kommit igång med lödandet. De där där resistorerna på displayen - visst är det inte nödvändigt att ta bort R4 och R2, utan det räcker med att "brygga" R5 och R3?

  21. #261
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp!

    Funderar också på att bygga en till monomaskinen, pcb'er har jag men fattas komponenter och låda. Du råker inte ha något till övers till salu?
    Har ett kit utom låda till övers, en kille som ångrat sig. Hör av dig!

  22. #262
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok då har man äntligen kommit igång med lödandet. De där där resistorerna på displayen - visst är det inte nödvändigt att ta bort R4 och R2, utan det räcker med att "brygga" R5 och R3?
    Det kan jag inte svara på, men jag skulle nog tagit bort de ändå för annars vet den ju inte vilka inställningar den skall använda?
    Och rekommendationerna har alltid varit att "flytta" eller "ta bort x och flytta till 1" osv, inte något i stil med att man kan sätta en brygga endast.
    Så om du upptäcker att det inte funkar så är det jäkligt jobbigt att löda loss alla pins för att sätta till misstaget. Då r det ju så myket enklare att ta bort resistorerna helt och brygga r3/r5.

  23. #263
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ok!

    Urk... upptäckte just att jag lött fast R1 och R2 ("resistor-networks" väl?) med texten inåt

  24. #264
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ouch. Det får du göra om, är rätt säkert på att de ska vara utåt och att det har betydelse.

    Funderar på om man ska skaffa sig en lögtång för förlängningsbar varm spets, typ så man kan värma flera lötpunkter samtidigt.. Det går ju att fixa med något metallplatta spm man värmer upp som är lika bra som det som ska smältas... eller mietall"pinne".. men det måste finnsas något enklare sätt. Får man bara loss skiten är resten enklare ju.

  25. #265
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Så tröttsamt, får ej loss dem. Ska testa med nåt slags metallplatta, bra idé. Är det inte relativt enkelt att avlöda med värmepstol?

  26. #266
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tröttsamt, får ej loss dem. Ska testa med nåt slags metallplatta, bra idé. Är det inte relativt enkelt att avlöda med värmepstol?
    Har en varmluftstation men det är svårt att hitta balansen, man bry öva mycket och ha rätt munstycke..
    Kan hjälpa dig om inget annat funkar men måste öva lite själv först isf.

  27. #267
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Tack det hade varit sjysst! Jag går nog ner till den lokala el-reparatören i morgon och hör om de kan hjälpa mig.

  28. #268
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Gör det.
    Letar med ljus och lykta efter coola knobs fortfarande. Hittade dessa, men de var dyra och bara för knurled shafts. Har beställt några knurled pots när det var brist men vet inte.. https://m.thomann.de/intl/goeldo_dom...en_GB%3ADE.EUR

  29. #269
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ska slänga ett öga hos el-snubbem imon, vill minnas han har en del knobs.

  30. #270
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har köpt några pottar med knurled shaft (taggigt) för att testa, tror bara jag tog 4 eller 8 av varje längd (15, 20 mm) och hittade dessa på thomann som är rätt läckra, ska bli intressant att se de på! De svarta tror jag kan se grymma ut på vita lådor, framforallt om man får till riktigt snövita..

    https://www.thomann.de/se/warwick_poti_knob_bk.htm

    Sedan köpte jag även några kromade, till de svarta eller gråa lådorna kanske? De ska ha lite "tyngd" så det bör vara i metall iaf, och de kan nog se bra ut om de passar.

    Visst, 30-50 kr st blir dyrt men ska man bara köpa en enda låda så gör det inte så mycket så jag testar de åt er så får ni bestämma själva. Jag kommer sälja av de jag inte använder själv, alltid något som gillar det.

    Har ett kit tillsalu förresten, enda som saknas är låda men det blir ju strax under 1500. Kan slänga med några knobs också kanske men det beror på vad jag har i lager för tillfället!

    För den som vill ha en till låda även till sin MM så varför inte slå till?

  31. #271
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Det har kommit en ny manual, som gäller version 2.70, ligger som länk i första inlägget men lägger den här med:

    MCL_Documentation_2_7_0.pdf

    Tänk på att det är bara att använda denna och köra "upload" i ardino-verktyget, den är förkompilerad så man behöver inte göra något.

  32. #272
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Läste lite i manualen och hittade avsnittet om ram machines i slutet; det ser ut som att man kan använda dessa för att sampla om ljud internt och använda. Finns två sådana maskiner. Sedan hittade jag också wav designer och läste lite om det; i MCL finns det alltså inbyggt en ljudgenerator med tre oscillatorer och allt lull-lull man behöver för att göra egna trumljud och exportera ut de som wav-filer. dessa kan sedan användas där det behövs, i de här RAM machines bl.a.
    Riktigt coolt!

    Byggde två nya till den kommande silvergråa batch med gröna 5mm leds istället. Riktigt snyggt, ska hitta blåa också som r lite svagare för blåa brukar ju vara ganska störande i en dunkel studio. Möjligtvis kanske jag lägger till en liten pot för att ställa ner ljusstyrkan på de isf.

  33. #273
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Realtidssampling och uppspelning är grymt kul med MD!

  34. #274
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Realtidssampling och uppspelning är grymt kul med MD!
    Kan tänka mig, men det är väl bara med en UW som man kunnat göra det innan? Kul att man "verkar få" möjlighet till det. Har kollat och det står inget om att det gäller just den och den modellen osv..
    Gillart iaf, har byggt "min" nu men väntar på rätt låda till rackarn...

  35. #275
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, UW. Har svårt att tänka mig att en extern låda kan göra det möjligt om man inte har UW, det skulle kräva en ljudström fram och tillbaka i hög hastighet mellan lådorna.

    Såhär står det i manualen "A RAM page is used to automate the recording and playback of the MD’s RAM machines.", min tolkning är då "om du inte har RAM-maskiner i din MD så kommer du inte kunna använda detta".

    När det gäller överföring av ljud via midi SDS så står det följande i MD-manualen:
    "SAMPLE MANAGER (UW MODELS ONLY)
    This menu is where samples can be loaded, sent, erased, renamed etc.
    Samples are transferred to and from the Machinedrum UW via the MIDI ports. MIDI sample
    Dump Standard (SDS) is used to transfer samples. "

  36. #276
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, UW. Har svårt att tänka mig att en extern låda kan göra det möjligt om man inte har UW, det skulle kräva en ljudström fram och tillbaka i hög hastighet mellan lådorna.

    Såhär står det i manualen "A RAM page is used to automate the recording and playback of the MD’s RAM machines.", min tolkning är då "om du inte har RAM-maskiner i din MD så kommer du inte kunna använda detta".

    När det gäller överföring av ljud via midi SDS så står det följande i MD-manualen:
    "SAMPLE MANAGER (UW MODELS ONLY)
    This menu is where samples can be loaded, sent, erased, renamed etc.
    Samples are transferred to and from the Machinedrum UW via the MIDI ports. MIDI sample
    Dump Standard (SDS) is used to transfer samples. "
    Ja, vi får väl se, synd den inte har USB för det hade löst saken. men i och med det nya OS-et så kanske man har löst det på något annat sätt. Så jag vet inte om jag tror så mycket på realtid, men många nya möjligheter kommer det i alla fal, som kommer göra maskinen mycket mer flexibel som arbetshäst.

  37. #277
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Vad säger ni som kört MCL ett tag nu? Är det värt? För- och nackdelar?

  38. #278
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger ni som kört MCL ett tag nu? Är det värt? För- och nackdelar?
    Har bara hunnit köra min ett litet tag, varit fullt upptagen med att se till att andra får sina maskiner. Men jag upplever att det tack vare nya fw har blivit en stabilare klocka. Sedan har jag inte vant mig vid att de kommunicear med varandra och jag har långt ifrån naggat i kanterna på allt man kan göra med den. Det ska bli spännande i alla fall.

  39. #279
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger ni som kört MCL ett tag nu? Är det värt? För- och nackdelar?
    Tycker den är helt grym. Tog en vecka eller två innan jag riktigt greppade workflowet men jag tycker att dom gjort ett bra jobb med det mesta. Manualen är väl inte glasklar (kanske mest för att jag är så van vid MD) så man får testa sig fram och hitta rätt. Kul på alla sätt å vis. Man kan spara ljud, projekt, spela polyfoniskt och griden där man chainar patterns mm är smidig och man kan göra rätt roliga randombyten på tracks och patterns. Det schyssta är att man använder knapparna på Md för att putta in trigs i MCL. Gillar man MD men vill ha lite mera options för att göra lite mer komplexa arrangemang är den perfekt. Mycket för pengen skulle jag säga. Det enda som jag kan säga som är negativt är väl i så fall att det är extrapryl man ska rådda med och det kan vara lite svårt att hålla ihop det till en början men det är klart värt det för mig men kan säkert kännas lite bökigt för andra. Ska försöka jobba lite mera med den över julen så om det är något du undrar över så hojta.

  40. #280
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den är helt grym. Tog en vecka eller två innan jag riktigt greppade workflowet men jag tycker att dom gjort ett bra jobb med det mesta. Manualen är väl inte glasklar (kanske mest för att jag är så van vid MD) så man får testa sig fram och hitta rätt. Kul på alla sätt å vis. Man kan spara ljud, projekt, spela polyfoniskt och griden där man chainar patterns mm är smidig och man kan göra rätt roliga randombyten på tracks och patterns. Det schyssta är att man använder knapparna på Md för att putta in trigs i MCL. Gillar man MD men vill ha lite mera options för att göra lite mer komplexa arrangemang är den perfekt. Mycket för pengen skulle jag säga. Det enda som jag kan säga som är negativt är väl i så fall att det är extrapryl man ska rådda med och det kan vara lite svårt att hålla ihop det till en början men det är klart värt det för mig men kan säkert kännas lite bökigt för andra. Ska försöka jobba lite mera med den över julen så om det är något du undrar över så hojta.
    Bra skrivet, kul att få höra av någon som verkligen jobbat med den.
    Justin var ju involverad i Ruin & Wesen Minicommand tidigare och ville inte släppa det som tur är; Yateo vet jag inte tror han har programmerat 1.71 "bara" men att det är två eldsjälar som är inblandade hjälper ju. Det enda jag är orolig för är att det blir för många frågor direkt till Justin så han tröttnar på det hela. Men tids nog kommer ju andra kunna svara på mer och hjälpa till.

  41. #281
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Nu är det julafton!

    Version 3.0 är precis släppt! Och det är också en hotfix släppt alldeles efter:

    Vassegoda:

    https://github.com/jmamma/MIDICtrl20...eases/tag/3.00

  42. #282
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Precis installerat 3.0 på MCL och X.03 på machinedrumoch lekt lite med min egna maskin; i silver blev den rätt så snygg faktiskt. Och det är ett kul verktyg, har bara börjat snudda på utkanterna än så länge av vad man kan göra!

    Ps. Se till att installera hotfixarna också, "c" är man uppe i nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mcl_silver.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	231,0 KB 
Id:	98696

  43. #283
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jäkligt sugen. Gav MDn lite kärlek igår kväll och det är ju så jäkla sköna ljud man får ur den. Men egentligen så är det bara conditional trigs och individuella track lengths som lockar, så kanske lite dyrt för bara den biten. Och jag tvekar inför en ny grej att lära sig. Ångrar att jag inte köpte kitet

  44. #284
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäkligt sugen. Gav MDn lite kärlek igår kväll och det är ju så jäkla sköna ljud man får ur den. Men egentligen så är det bara conditional trigs och individuella track lengths som lockar, så kanske lite dyrt för bara den biten. Och jag tvekar inför en ny grej att lära sig. Ångrar att jag inte köpte kitet
    Tänkte precis släppa en specialare; 2000:- för svart eller vit färdigbyggd standard utan knobs fram till nyår, eller så slänger jag med några med pointers jag har köpt ett storpack av. Så det är en chans.
    FW 3.0 är precis släppt.

    Har 3 st jag kan släppa till detta pris har jag för mig, vit eller svart och dessa är av mycket högre kvalitet än de tidigare svarta iaf).

    Du får ju rätt mycket mer utöver det du beskrev så.. Hör av dig snarast om det är intressant! Det gäller alla eftersom det snart är nyår!
    Frakt tillkommer, 63;-

  45. #285
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte precis släppa en specialare; 2000:- för svart eller vit färdigbyggd standard utan knobs fram till nyår, eller så slänger jag med några med pointers jag har köpt ett storpack av. Så det är en chans.
    FW 3.0 är precis släppt.

    Har 3 st jag kan släppa till detta pris har jag för mig, vit eller svart och dessa är av mycket högre kvalitet än de tidigare svarta iaf).

    Du får ju rätt mycket mer utöver det du beskrev så.. Hör av dig snarast om det är intressant! Det gäller alla eftersom det snart är nyår!
    Frakt tillkommer, 63;-
    Erbjudandet snart slut! Inte mig emot, men synd för de sparsamma.

    Nåväl, gott nytt år på er alla! Lär väl ligga och sova vid tolvslaget själv, men jag hopas ni som inte gör det har en fin kväll!

    Mvh
    D

  46. #286
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Tjooho!

    Manualen till MCL version 3.10 ute nu, äntligen!

    https://github.com/jmamma/MIDICtrl20...ation_3_10.pdf

  47. #287
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Just skaffat den magiska lilla lådan till machinedrum, och jag fattar inte riktigt merge-mode, ska det betyda att man kopierar över dem internt lagda stegen i machinedrummen till lill-lådans interna sequencer? får inte riktigt till det.

  48. #288
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just skaffat den magiska lilla lådan till machinedrum, och jag fattar inte riktigt merge-mode, ska det betyda att man kopierar över dem internt lagda stegen i machinedrummen till lill-lådans interna sequencer? får inte riktigt till det.
    Det är båkigt att förstå och svårare att förklara. Jag har haft fullt upp att bygga själv så inte hunnit lära mig så mycket, kanske någon annan kan förklara? Men jag TROR att när gör en merge så merge-ar du ihop det som du gjort i den inbyggda step sequencern och s.v. med det som är gjort i MD´n. Sedan kan man spara det och "skjuta över" det till MD´n. Men jag är osäker för jag har hållit på med den h'r länge men som sagt mest byggt och inte haft tid att leka. Vad säger 3.10-manualen?

  49. #289
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Sidospår: Hur funkar Megacommand t nya inofficiella OS X.04 ? Är det samma snubbe bakom båda? Isf gissar jag; bra. Men har så dålig koll på hela baletten.

  50. #290
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Försöker hitta nån bra tutorial video för denna, finns det? Är sugen men tycker det är svårt att få ett grepp om helheten.

  51. #291
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zarar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Försöker hitta nån bra tutorial video för denna, finns det? Är sugen men tycker det är svårt att få ett grepp om helheten.

    +1, ny ägare av denna burk - letar också

  52. #292
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Skulle ju varit kul med ett MachineDrum (+ Megacommand) bootcamp nån gång. Jag använder fortfarande den väldigt ”traditionellt”. Försöker göra annat men det blir ändå alltid metallisk percussion med delay Inte fy skam, men det finns ju mer att hämta i den.

  53. #293
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köpt ett kit nu. Nån som har en manual för hur allt ska sättas ihop?

  54. #294
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Någon! Finns en 2 timmar och tjugo minuter lång video där Justin bygger. Får väl försöka följa den. Men skriftliga instruktioner är ju annars bra mkt smidigare

  55. #295
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	053ACEFC-6CF6-41C2-8E17-F6584BAE1B30.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,22 MB 
Id:	101490

    Byggt det mesta nu. Men i videon sätter han på nån blå komponent som inte är med i kitet och hans PCB ser något annorlunda ut. Vore verkligen tacksam ifall nån har instruktioner att skicka
    Senast redigerat av M i Gbg den 2021-05-12 klockan 14:22.

  56. #296
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Nästan helt klar nu. Men råkade följa Justin Valers exempel (från filmen på yt) och rycka loss de främre metallbenen på MIDI-kontakterna. Insåg sen att jag borde haft dem kvar iom att den filmen visar honom med ett äldre PCB. Ja ja. Får köpa nya kontakter innan jag löser dit displayen. Och nytt sd-kort på 8 gb

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D10483CD-BD2F-4067-8889-DBD66E24D638.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	2,69 MB 
Id:	101498

  57. #297
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	053ACEFC-6CF6-41C2-8E17-F6584BAE1B30.jpeg 
Visningar:	13 
Storlek:	1,22 MB 
Id:	101490

    Byggt det mesta nu. Men i videon sätter han på nån blå komponent som inte är med i kitet och hans PCB ser något annorlunda ut. Vore verkligen tacksam ifall nån har instruktioner att skicka
    Ser inte på bilden att du satt dit de två kondensatorerna; en liten och en större. Såna där elektrolyt-alu.varianter.. Såna du menade? De skulle varit med i kittet kanske? Videon skulle du eg. skita i.. Den mindre av dessa ska sitta mellan sd-kort-läsaren och en av midikontakterna, precis bredvid en av de små gula caps-en.
    Ja det är väldigt skillnad mellan dessa och den gamla revisionen av kortet. Kondensator no 2 är på samma sida som 1, på motsatt ände av den sidan, där sitter den stora. Båda ska ha minus riktade mot midikontakterna. Annars ser det bra ut tycker jag. Vill du kan du gärna skicka över några hi-def-bilder så kan jag inspektera innan du löder dit skärmen, då kan du få några tips för att fådet helt rätt när det gäller avstånd osv.

    Den lilla switchen använder du för att slå på 9v ström om du tänkt använda det. Viktigt att tänka på där - ta med fördel den sist, efter skärmen är monterad, för då har du mer stöd. Benen till kontakten är för korta så för att den ska nå upp så du kommer åt att manövrera den genom öppningen kan du göra så att antingen förlänger du benen, eller så sätter du den på platsså högt upp utan att benen åker ur brädan, sätter en tejp så du får fixerat den på rätt ställe. Vänd på skiten och kolla. Änden på benen skall PRECIS komma genom hlen, jämns med hålen kan man säga. När alla tre ligger så de precis syns men ijnte sticker ut mer än max 1mm, löd då försiktigt fast de.. räcker att droppa ner lödtenn i öppningarna/hålen.
    Lite meckigt men jag har gjort så på alla jag byggt och det funkar fint..

  58. #298
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Tack för tips! Jo, kodningarna är med. Ska lödas dit de också. Tror jag lätt fast switchen redan men gör. Om den då. Så det blir bra

  59. #299
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips! Jo, kodningarna är med. Ska lödas dit de också. Tror jag lätt fast switchen redan men gör. Om den då. Så det blir bra
    Okay.. det ska inte vara något problem att bygga en egentligen, men man kan ha otur och få en defekt komponent eller kretskort med trasig trace nånstans.. har hönt mig, tröttsamt.
    Men för det mesta funkar de alla fint. Byggde 4 st idag, alla funkade perfekt.
    Är det något som inte funkar, skicka över bilder så kan jag kika på det och se om du missat ngt! Men du kanske fått igång den nu.
    Har sålt min egen, tar en paus och jobbar som jag gjorde innan istället för att lära mig ngt nytt, iaf för tillfället. Så bygger jag en senare kanske igen.
    Ha lite andra grejer jag ska testa, och lära mig bitwigs motsvarighet till silent way t.ex.

  60. #300
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Färdig! Men, ska jag behålla den vit eller spraya svart eller silver?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	07917805-6495-4273-8964-B0743EFC3EA0.jpeg 
Visningar:	7 
Storlek:	2,68 MB 
Id:	102214

Liknande ämnen

  1. PCB till fjäderreverb?
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 08:38
  2. Schematics till Amix mixers, el bara deras 25pin-PCB koppling?
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 18:21
  3. Fler gruppköp?
    Av axtelius i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 23:26
  4. Reparera pcb-pcb flatkabel 9pins? (bild)
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •