Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Hjälp mig hitta den perfekta synthen till Keystep Pro

  1. #1
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Hjälp mig hitta den perfekta synthen till Keystep Pro

    Jag har köpt en Keystep Pro, trevlig sak om man har saker att styra, rätt värdelös utan. 😉 Hittills har jag styrt lite olika synthar på min iPad, men nu är jag nog sugen på en multitimbral synth med trummor!
    Keystep Pro har alltså fyra ”spår”, tre om ett av dem används till trummor. Så. Finns det nån liten, trevlig synth utan klaviatur som är multitimbral, med trummor?

    Krav:


    • Fyra parts över MIDI
    • Polyfoniska röster/parts
    • "Trummaskin" (dvs trumpatch för klaviatur, behöver inte sequencer)
    • Ej klaviatur (eller superlitet klaviatur då)
    • Rattar och reglage för att styra ljuden i realtid


    Nice-to-have:


    • Inbyggda effekter
    • Egen sequencer


    Jag funderar på om en Digitone kan vara rätt maskin? Eller en Nord Rack 2X. Men ni sitter säkert på bättre förslag!

  2. #2
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Blofeld kanske, har dock inte själv använt den så.

    Digitone känns lite ”fel” eftersom den har en mycket roligare sequencer själv liksom.

  3. #3
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Mc-101? (säljer en) Dock begränsat med editeringsmöjligheter direkt i i burken men editeringsmjukvara finns ju nu tydligen.

  4. #4
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Låter som att något av Nordracken är perfekt för dig.

  5. #5
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att något av Nordracken är perfekt för dig.
    +1! eller en virus?

  6. #6
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitone känns lite ”fel” eftersom den har en mycket roligare sequencer själv liksom.
    Och tänkte verkligen detta själv, sen är digitone grym, men multitimbralitet och voice-count är ju inte imponerande i sig självt, utan främst perfekt tillsammans med den interna sequencern, och med mycket elektron skulle jag bara känna att en typ förlorade funktion genom att sequenca det med något annat.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Blofeld är väl inte så dumt förslag. Senaste Electribe kanske? Har allt du efterfrågar. Liten och rätt billig. Men eftersom den har egen sequencer blir BSP lite överflödig egentligen.

    Men Nord Rack som nämns har ovan ger lite mer att ratta på panelen helt klart.

  8. #8
    otto_tsr
    otto_tsr är uppkopplad nu
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Yeah! Nord Rack 2!!! wooooooh! oerhört trevlig.

    SammishFM - är fyra kanaler och trummis. Om du verkligen vill ha något litet vid sidan om.
    Yamaha FB01?

  9. #9
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1! eller en virus?
    Tänkte också på virus.

  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Själv tänker jag åt andra hållet. Jag har en MidiBox SID MB6582 med åtta SID-chips konfigurerade i fyra stereopar. Har länge drömt om en sequencer till denna. Är Keystep Pro kanske det? Och i så fall, gäller även det omvända, dvs är MB6582 den synt du söker?

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv tänker jag åt andra hållet. Jag har en MidiBox SID MB6582 med åtta SID-chips konfigurerade i fyra stereopar. Har länge drömt om en sequencer till denna. Är Keystep Pro kanske det? Och i så fall, gäller även det omvända, dvs är MB6582 den synt du söker?
    Om inte annat så söker jag en MB6582! Synd att de är så sällsynta bara. Lät du någon bygga en åt dig eller hur lyckades du?

    (ursäkta trådkapningen..)

  12. #12
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Nordrack 2X
    Eller
    Waldorf q rack ?

  13. #13
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för många bra tips!

    Jag har funderat på Blofeld och Nord Rack 2X, men det faller lite på att ingen av dem har riktiga trummor. Blofeld har väl inga drum maps alls(?) och Nord Rack 2X verkar ha ett "drum mode" men det är inte så bra?

    En annan tanke var Waldorf Micro Q - visst har den riktiga trumljud?

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mc-101? (säljer en) Dock begränsat med editeringsmöjligheter direkt i i burken men editeringsmjukvara finns ju nu tydligen.
    Finns det även mjukvarueditor för annat än Ipad? I så fall har man både klassiska Roland-trummor, och tre bra VA-syntar i paketet

  15. #15
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MungoBBQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för många bra tips!

    Jag har funderat på Blofeld och Nord Rack 2X, men det faller lite på att ingen av dem har riktiga trummor. Blofeld har väl inga drum maps alls(?) och Nord Rack 2X verkar ha ett "drum mode" men det är inte så bra?

    En annan tanke var Waldorf Micro Q - visst har den riktiga trumljud?
    Vad menar du med "riktiga" trumljud? En inbyggd trummaskin med egen syntes?
    I så fall blir det nog lite svårare. Syntar med inbyggda dedikerade trummaskiner som faktiskt låter bra är ovanliga, däremot finns det många som kan spela upp samples.
    Men ja jag tror Micro Q har någon form av uppmappade trummor som inte är samples, iaf när jag skummar infon. De får också bra betyg av skribenten.
    Blofeld har trummor, maps vet jag inte dock. Men den är bättre som synt än Micro Q, därom råder inte mycket tvivel. Köper du en efter 2017 så slipper du också problemet med dåliga pottar.

    Rekommenderar faktiskt att du ser till att skaffa en synt med så mycket flexibilitet som möjligt så du inte ångrar dig. Mycket direktkontroll över ljudet så du slipper menydykningar, eller åtminstone en bra editor tillgänglig.

    Eftersom den ska vara 4 parts multitimbral, så är det att rekommendera att den har separata utgångar för de olika parterna, eller annars att de inbyggda effekterna är så pass bra att du kan vara nöjd med att mixa ljuden och lägga på effekter internt, och det du får ut genom stereoutgången är så bra att du är nöjd.

  16. #16
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Varför måste allt vara i en låda?
    Köp en Blofeld/Nord rack och komplettera med en Nord Drum
    eller en MFB Tanzbär lite/Tanzmaus eller en Volca Drum/Beats/Sample. De tar inte mycket mer plats i anspråk.

  17. #17
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste allt vara i en låda?
    Köp en Blofeld/Nord rack och komplettera med en Nord Drum
    eller en MFB Tanzbär lite/Tanzmaus eller en Volca Drum/Beats/Sample. De tar inte mycket mer plats i anspråk.
    Jag håller med, det blir garanterat bättre med separata burkar. Dessutom får du ju oftast hyfsat många utgångar som du kan fördela de olika trumljuden på och processa separat. Det kanske du inte uppskattar nu, men tänk på lite längre sikt så är det vettigt.

  18. #18
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste allt vara i en låda?
    Köp en Blofeld/Nord rack och komplettera med en Nord Drum
    eller en MFB Tanzbär lite/Tanzmaus eller en Volca Drum/Beats/Sample. De tar inte mycket mer plats i anspråk.
    Jag har en hel studio redan. Just den här riggen är tänkt att vara den mest portabla riggen för att ta med på resa, sitta i köket, på balkongen, osv. Därför vill jag inte ha mer än nödvändigt antal sladdar. Med fler än en synth behövs plötsligt en mixer, fler strömuttag, etc, etc.

  19. #19
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ja jag tror Micro Q har någon form av uppmappade trummor som inte är samples, iaf när jag skummar infon. De får också bra betyg av skribenten.
    Blofeld har trummor, maps vet jag inte dock. Men den är bättre som synt än Micro Q, därom råder inte mycket tvivel. Köper du en efter 2017 så slipper du också problemet med dåliga pottar.
    Det räcker med nån slags olika trumljud som är uppmappade faktiskt. Men jag hittar ingen bra demo av trummorna på vare sig MicroQ eller Blofeld på YouTube, får leta lite mer antar jag.

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har förresten en SonicCell till salu om du vill gå den rutten. Instant dansband!

  21. #21
    MungoBBQ
    MungoBBQ är inte uppkopplad
    MungoBBQs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har förresten en SonicCell till salu om du vill gå den rutten. Instant dansband!
    Tack men jag försöker göra nån slags synth, så lite rattar och reglage för filtersvep känns som ett absolut minimum.

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Dansband är synth.

  23. #23
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MungoBBQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en hel studio redan. Just den här riggen är tänkt att vara den mest portabla riggen för att ta med på resa, sitta i köket, på balkongen, osv. Därför vill jag inte ha mer än nödvändigt antal sladdar. Med fler än en synth behövs plötsligt en mixer, fler strömuttag, etc, etc.
    Ok, det låter ju förnuftigt.

    Med utgångspunkt från den nya infon så.. Ska vara lite tråkig igen och föreslå 2 * digi. Digitakt och Digitone är en skön combo; du får trummor så det räcker, rejält med syntkraft, dubbla sequencers så det är bara att välja vilken du använder. Jag har ju fyra st Elektron-maskiner men använder bara deras sequencers när jag måste. Rytm och Machinedrum kör sina egna och tar bara emot klocka från Deluge, sedan sequencar jag Monomachine och Digitone från Deluge istället.

    Nåväl, fler fördelar med 2 * Digi = litet format! Och det finns gott om vettiga förvaringslösningar där man har två av de små smidiga maskinerna i bredd. I studion finns sedan en monteringsbräda som låter dig sätta de i ett 19"-rack också.
    När det gäller mixning så är det ju så smidigt med de flesta elektron´s att de låter dig koppla en synt till en annan via audio input, och då kan du sätta nivåerna och mixa in ljudet från t.ex. digitakt in i Digitone eller tvärtom. Det låter dessutom skitbra och man slipper mixer!

    När jag gjort en mini-rigg har jag kopplat alla mina elektroner i en kedja med Rytm i slutet och det har inte blivit någon förlust av kvalitet på det sättet. När du kopplar in via audio in (stereo) på digitone t.ex. så kan du peta in två olika mono-källor och ställa nivåerna separat. Tyvärr kan du inte ha olika nivåer på effekterna men det är det enda.

    Enda nackdelen jag ser med ovanstående är att det fortfarande blir två strömsladdar, och två Digi´s kostar lite mer så klart.

  24. #24
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MungoBBQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en hel studio redan. Just den här riggen är tänkt att vara den mest portabla riggen för att ta med på resa, sitta i köket, på balkongen, osv. Därför vill jag inte ha mer än nödvändigt antal sladdar. Med fler än en synth behövs plötsligt en mixer, fler strömuttag, etc, etc.
    Ok I see. För mobil rigg skulle jag då gått på:
    Digitone el Circuit el Digitakt

    Men med ovanstående räcker det med en vanlig Keystep...

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om inte annat så söker jag en MB6582! Synd att de är så sällsynta bara. Lät du någon bygga en åt dig eller hur lyckades du?

    (ursäkta trådkapningen..)
    Jag byggde den själv faktiskt. Var när det begav sig och man hade all tid i världen.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig välja den sista modulen till min Beauty Case :)
    Av Dalleponken i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-07-31, 23:54
  2. Hjälp mig hitta synthmusik
    Av Macke i forum Allmänt om musik
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2018-05-18, 23:28
  3. Hjälp mig hitta synthen!
    Av Ashaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 07:47
  4. Hjälp mig hitta trumsampling..?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-23, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •