Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 61

Ämne: Hur kändes det att gå tillbaka till PC efter några år på Mac?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur kändes det att gå tillbaka till PC efter några år på Mac?

    Har du gjort resan,, börjat med PC,, kanske som jag ända från Win2,, för att byta till Apple kring Win7.

    Och nu av olika anledningar återgår till PC och Windows.

    Hur känns det?

  2. #2
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jag har gjort det och tycker det funkar hur bra som helst. Kör mac på jobbet fortfarande och tycker inte skillnaden är så stor som den brukade vara. Väl inne i programmen (bitwig för min del) är allt typ likadant ändå.

    En viktig grej med windows 10 är att stänga av systemljudet imo.

    edit: körde mac privat från 2010-2016 ungefär

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag jobbar 50/50 Mac/PC sedan några månader eftersom jag precis börjat ett nytt 50%'igt deltidsjobb på en arbetsplats där det bara finns PC.

    Enda skillnaden som jag upplever är att kringla och cmd bytt plats med varandra. Och att filsystemet ser visuellt lite annorlunda ut. Men det fungerar ju i stort sett lika.

    Så jag har inga som helst problem att gå mellan plattformarna. Men det beror kanske mycket på att jag jobbar 100% i Adobes produkter och de ser väldigt lika ut också?

    Jobbar man med annat kanske det är tuffare..?

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jag tycker att det är mkt samma. Enda skillnaden är väl kanske att min Mac kan jag köra utan ljudkort och ändå få helt okej prestanda, men min laptop-PC funkar som bäst om jag kör ett externt ljudkort.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kan du förtydliga vad du menar med detta?
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    En viktig grej med windows 10 är att stänga av systemljudet imo.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag fick just hem min nya musikPc idag efter 15 år med Mac så jag bävar lite för att gå tillbaka till Windows och minns strulet från för med IRQ annat mög och hoppas det har fixat till sånt. Tacksam för handfasta tips vad jag ska tänka på och inför konverteringen av alla program och musik jag har på Macen.

  7. #7
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du förtydliga vad du menar med detta?
    Alla notisljud etc. Själv får jag panik på sånt. Dom finns såklart i Mac också men dom känns extra störiga i windows av nån anledning.

  8. #8
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick just hem min nya musikPc idag efter 15 år med Mac så jag bävar lite för att gå tillbaka till Windows och minns strulet från för med IRQ annat mög och hoppas det har fixat till sånt. Tacksam för handfasta tips vad jag ska tänka på och inför konverteringen av alla program och musik jag har på Macen.

    Exakt! Snacka om ångest!!!!

    Irq ständig mardröm

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag kör båda plattformarna hemma - bytt plats från reklambyråerna och kör Adobe på PC och musik på Mac

    Ser ingen jätteskillnad egentligen. Men bak i huvudet vet man - minneshantering och drivrutiner blir mycket bättre när de kan skrivas mot specifik hårdvara - och inte mot ’all tänkbar’. Så blir nog kvar på Mac några år till.

  10. #10

    Veteran
    Eftersom jag är precis som Frengus, blandmissbrukare, så ser jag inga större skillnader om man jobbar med musik.

    Alla mina datorer funkar bra för musik, ibland måste man optimera för att få fart på PCn.
    30-50 minuters jobb och du får en bra maskin för musik.

    Finns fördelar som är omöjliga i Macen, som att använda ett ljudkort i en WinPC (med senaste OS, 5ms roundtrip!!!) som är konstruerat för över 20 år sedan och få riktigt låg latency.

    Nu för tiden är jag helt orädd med uppgradering av operativet på WinPC sidan medan jag är riktigt försiktig på Mac sidan.

    Måste nog säga att fördelarna med Mac har blivit färre samtidigt som Apple tar mer betalt för prestanda maskiner vilket med AMDs fin fina processorer dramatiskt ökat på prestanda klyftan mellan en winpc och en Mac.

    Helt osentimentalt skulle jag säga att det är strunt samma vilken plattform du väljer om du skall lira musik.
    (Så vida du inte vill köra Logic eller Apogee ljudkort...)

  11. #11
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du förtydliga vad du menar med detta?
    Kontrollpanelen -> Ljud -> Ljud -> Ljudschema -> Välj 'Inga ljud'.
    En del uppger att de fått problem i sina musikprogram med systemljuden påslagna, men jag har aldrig märkt av det. Tycker främst att det är skönt att slippa systemljuden.

  12. #12
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tacksam för handfasta tips vad jag ska tänka på och inför konverteringen av alla program och musik jag har på Macen.
    Finns många guider för hur man ska optimera sin PC för audiobruk, men jag tycker aldrig jag märker någon skillnad på mina datorer när jag utfört allt. Fått för mig att det viktigaste är att ändra så att win optimerar prestanda för bakgrundstjänster:
    Kontrollpanelen -> System -> Avancerade systeminställningar -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Prioritera prestanda för: Välj 'Bakgrundstjänster'.

    Om du inte suttit med W10 alls (utgår för säkerhets skull från att du är helt rudis på W10) så kan det vara värt att veta att det är ett helt nytt interface för inställningar, och personligen fattar jag nada av det nya upplägget (eller om jag ska vara ärlig så vill jag lite gubbigt inte förstå mig på det). Det som är bra, men lite schizofrent, är att gamla hederliga kontrollpanelen finns kvar parallellt, men den är lite gömd. Kan hittas genom att exempelvis trycka wintangent + s och skriva "Kontrollpanelen".

    IRQ-problem har jag nog inte haft på en windowsburk sen 2001

  13. #13
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Det var inga problem själva användandet av winfows. Drt stora problemet var att få med dig alla filer från osx i format som var användbara.

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns också en del bra "stäng av all intern Win10 bloatware" guider on line som jag skulle hävda är mandatory att göra. Win har massa skit för sig som inte är ok. Just att systemet skickar mängder av persondata fram och tillbaka "hem".

    Men har man lagt en timme på att stänga ner all sån skit; 80% av alla appar som laddas som du aldrig kommer använda, optimerat för musik - då är det sannolikt svårt att säga att mac (förutom just drivisar enligt post ovan) är mer value for money. Jag har testat hackintosh men det var helt klart inget för mig. Annars vore det nog det bästa av båda världar.

    Sen finns ju alltid dual boot, parallells och andra verktyg om man vill köra Pc på sin Mac så klart.

  15. #15

    Veteran
    [

    Citat
    Att installera windows på en mac är som att injicera HIV i en frisk människa.
    Inte jag som sagt det...

  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hahha - du låter precis som min gamle chef, Loop Säkert du inte är VD på en reklambyrå till "privat"?

    Jag fick (när jag blev tvungen att argumentera varför en sketen PL skulle ha en fin dyr macbook pro på jobbet) slänga upp en undersökning där det visade sig att den driftsäkraste PCn - var en mac Sådesså

    Och jag tror jag bootade os x max 10 gånger på den - resten Win 7. Och i motsats till firmans alla andra pcs.. vanligtis dell... så krånglade aldrig min maskin. Gamla macbooks var kanon! Nu när de limmar fast minne och skit på kretskorten.. inte lika epic.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahha - du låter precis som min gamle chef, Loop Säkert du inte är VD på en reklambyrå till "privat"?

    Jag fick (när jag blev tvungen att argumentera varför en sketen PL skulle ha en fin dyr macbook pro på jobbet) slänga upp en undersökning där det visade sig att den driftsäkraste PCn - var en mac Sådesså

    Och jag tror jag bootade os x max 10 gånger på den - resten Win 7. Och i motsats till firmans alla andra pcs.. vanligtis dell... så krånglade aldrig min maskin. Gamla macbooks var kanon! Nu när de limmar fast minne och skit på kretskorten.. inte lika epic.
    Jag har varit VD för en mediabyrå och en reklambyrå... passa dig

  18. #18
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt! Snacka om ångest!!!!

    Irq ständig mardröm
    De gamla power pc häckarna och mac os 7, 8, och tidiga versioner av 9 var inte heller så skoj... Och allt utom stabilt...

    Körde Windows i många år, jobbade med IT och Programmering, började med musik, produktion/komposition, köpte min första mac i början av 2000-talet, en Pismo bärbar, som jag hottade upp med snabbare drive och processor, sen följde OS X mig upp till 10.9 och där fick jag nog, livet är för kort för att hålla på och uppdatera och inte uppdatera och uppdatera igen, bara för att få allt att fungera som vanligt.

    Håller inte på med musik produktion/komposition mer, men gav bort min mac mini quad med 1TB hybrid och fullt minne till slut, och köpte en Dell laptop med Windows 10 ca 2016/17, och ångrar inget, "It just works..."...

    Skulle jag, mot förmodan, få för mig att använda en dator till musik, skulle jag nog satsa på något hemmaskruvet, med propp åt det här hållet istället för en mac:

    https://www.amazon.es/AMD-Ryzen-Thre.../dp/B07G25SD1P

  19. #19
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ingen som känner ”nu har jag kommit hem” som går tillbaka till Pc?

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har Mac på jobbet men PC hemma. Min relation med PC:n ömsesidig terrorbalans. Min relation med Mac är mest en lång radda svordomar ...

    Apples storhet går mig helt förbi.

  21. #21
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Mac på jobbet men PC hemma. Min relation med PC:n ömsesidig terrorbalans. Min relation med Mac är mest en lång radda svordomar ...

    Apples storhet går mig helt förbi.

    En sak, som jag tror Frengus var inne på, är drivrutiner. Enklare för alla att förhålla sig till en hårdvaruleverantör. En PC består säkert av minst 5-6 avgörande tillverkare.


    Avståndet har krympt och dessutom ha prisskillnaden ökat.

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som känner ”nu har jag kommit hem” som går tillbaka till Pc?
    Jag kommer hem när jag kör min DAW, Macen eller WinPC är bara hammare och såg...

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    På sent 90tal, gick det inte att producera nåt ordentligt på existerande PC, och då var Mac fantastiska, ett helt annat flow I midit och overhead på "asio-time" var mil ifrån PC.
    Idag kan det kvitta fullständigt om du inte ska köra mycket stora system, men då behöver du ändå extern dspkraft och masterclock, och vips så åkte där på ett par nollor i pris på allting också - och då finns det egentligen bara Mac pro.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kommer hem när jag kör min DAW, Macen eller WinPC är bara hammare och såg...
    +1

    Jag har gjort resan åt motsatt håll Mac (os9) -> PC (xp->7)-> Mac (SL ->...) Men jag ska inte solka ned tråden med sådant Dock...

    Reflektion 1: Som drloop skriver... bara verktyg/plattform för ens DAW! Som sådant är mina PC-upplevelser typ 96-delars verktygssats från Biltema och Mac typ 16-delars från Bacho. Färre options men "it just works"...

    Reflektion 2: Har nog lite större förståelse för "DAWless" bland de som "jobbar med data" och inte har lust att fortsätta pilla med optimeringar och drivrutiner hemma för att få datan att lira glitchfritt

  25. #25
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Reflexion 2 där är nog spot on. Men då också från vilket behov av DAW man faktiskt har? Nu i Corona tider har jag helt plötsligt börjat köra allt ITB - softsynthar, fx, allt. Men tidigare körde jag min DAW främst som glorifierad digital bandare. Då hade "verktyg" i form av datormiljö spelat totalt 0 roll - så länge buss-hastigheter från konsollen varit ok.

    Men med mycket last på datorn - och med kontrollers och massa buss-orienterade tillbehör - kan nog frågan om data-optimerade bussar (Firewire/Thunderbolt vs USB3) och drivisar bli större.


    Men är väl bara att prova? Den gamla macen står ju kvar om du ångrar dig? PCs är ju tämligen billiga idag.

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reflektion 2: Har nog lite större förståelse för "DAWless" bland de som "jobbar med data" och inte har lust att fortsätta pilla med optimeringar och drivrutiner hemma för att få datan att lira glitchfritt
    Som användare ev Reason och WinPC så har jag inte haft nåt strul med min stationära sedan jag startade den 2012.
    Sedan Win10 så har jag inte haft en krasch eller seriös OS bugg eller bugg i Reason som strulat för mig.
    Ofattbart stabilt, vilket får mig att undvika andra DAWs eftersom jag har ett så felfritt liv med min DAW och min WinPC.
    Lika stabilt på två Winlaptops också.

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reflexion 2 där är nog spot on. Men då också från vilket behov av DAW man faktiskt har? Nu i Corona tider har jag helt plötsligt börjat köra allt ITB - softsynthar, fx, allt. Men tidigare körde jag min DAW främst som glorifierad digital bandare. Då hade "verktyg" i form av datormiljö spelat totalt 0 roll - så länge buss-hastigheter från konsollen varit ok.

    Men med mycket last på datorn - och med kontrollers och massa buss-orienterade tillbehör - kan nog frågan om data-optimerade bussar (Firewire/Thunderbolt vs USB3) och drivisar bli större.


    Men är väl bara att prova? Den gamla macen står ju kvar om du ångrar dig? PCs är ju tämligen billiga idag.
    Jag kör massa controllers på min WinPC utan strul och kör nästan bara ITB utan strul. Krångligare med bärbarMac och massa controllers faktiskt, min upplevelse alltså.

  28. #28
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, är långt från Apple fan boy själv. Jag gillar logic - annars hade jag säkert bytt till PeCE också

  29. #29
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag gjorde resan i studion med pc-mac-pc (2008) - mac (2009)... men jobbar ju med mycket windows på jobbet och sedan Windows 10 ser jag inget som är sämre eller häcklande med windows utan tvärtom får nog Apple se upp nu att inte flera går tillbaka.

  30. #30
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Som många är inne på så skulle jag aldrig vara orolig för en Windows-uppgradering, men en macOS dito är något man drar sig för in i det sista. Ligger fortfarande någon generation tillbaka på min mac-burk.

  31. #31
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag har en mbp 2015 som jag bara använder till surf; har Logic installerat och en massa annat användbart dock. Min windowsmaskin är dock min heliga graal och optimerad så det heter duga. Vattenkyld, massor av minne och vrålsnabb m2-ssd samt massor av extra diskutrymme i form av ssd raid-arrayer. Så, att den maskinen är en dröm att jobba med är inte konstigt. Använder den i princip enbart till att göra musik på, medan jag använder musikdatorn från apple till allt annat vardagligt.

    Sa upp mig på gamla jobbet och köpte loss jobbdatorn (mbp) för en löjligt låg summa; kanske hälften vad den skulle kostat, så då var det svårt att låta bli. Det är också bra att ha den som en reservdator för musik om nu den stora skulle haverera. Gillar att ha alternativ.

    Var en riktig "sucker" för logic förr, men när apple köpte upp det så tvingades jag byta mer eller mindre. Provade att köra logic ett litet tag när jag höll på att byta daw, men det var något som inte riktigt fungerade i integrationen med min hårdvara; antingen var det Maschine eller elektron-burkarna (eller både och) som inte tyckte om logic. Synd på ett sätt, tycker det är mycket snyggare än Ableton som jag kör nu. Men live funkar så jäkla mycket bättre med både maschine och all annan hårdvara jag har!

    On topic: har väl egentligen mest windows i ådrorna men det har blivit en del mac som synes, i jobb och privat. Det är skönt att kunna röra sig obehindrat mellan systemen, men det har mer eller mindre varit ett krav i mitt tidigare arbete att jag kunnat göra det. Tycker inte det känns något speciellt att skifta i alla fall, så fick jag sagt det.

  32. #32
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ur stabilitetsperspektiv har skillnaden blivit mindre över åren, men fortfarande är det en klar fördel med Mac om man pratar thunderbolt kompatibilitet etc. Om man har en random PC laptop kan man t ex inte vara säker på att man har rätt TB3 chipset för att köra valfri hårdvara.

    När det gäller Mac kan du i stort sett välja random modell minst 5 år tillbaka i tiden och vara säker på att de flesta ljudkort fungerar. Det är fortsatt mycket mer fokus hos tillverkarna att upprätthålla mac-kompatibilitet än dito PC. Sen är ju Logic ett stort plus i mina böcker...

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som användare ev Reason och WinPC så har jag inte haft nåt strul med min stationära sedan jag startade den 2012.
    Sedan Win10 så har jag inte haft en krasch eller seriös OS bugg eller bugg i Reason som strulat för mig.
    Ofattbart stabilt, vilket får mig att undvika andra DAWs eftersom jag har ett så felfritt liv med min DAW och min WinPC.
    Lika stabilt på två Winlaptops också.
    Jag har full respekt för det! Du, liksom många i den svängen, besitter också lång erfarenhet av att bedöma och vid behov fixa till sådant som stör realtidsflödet. Men mitt intryck att det är lite som för de som propagerar för Linux - det går alldeles utmärkt om man vet "lite"... Jag "kan" också en del om sådant mek eftersom jag jobbat med PC som redskap mer eller mindre obrutet sedan mitten av 80-talet och även sådant som handlar om att få realtid att lira

    Så min variant på "datorlös" - när jag jobbat en hel dag framför "datan" så är det så skönt att slippa det när man kommer hem och kunna fokusera helt på musik... framför min Mac

    Angående Apple-uppdateringar vet jag inte riktigt vad ni råkar ut för... Det är vid större generationsskiften Apple ställer till det med att släppa stöd för äldre teknologier. Annars är de löpande uppdateringarna diskreta (med försiktiga påpekanden). Har upplevt det betydligt struligare med Win, även 10. I förrgår senast fick jag en 20 minuters extra kaffepaus mitt i ett e-möte då en uppdatering sparkade igång för att någon missat något i en GPO från uppdateringen innan

  34. #34
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som känner ”nu har jag kommit hem” som går tillbaka till Pc?
    Jo lite. Började med PC, gick över till Mac nästan 100% mellan 2004-2017 typ. Väl tillbaka insåg jag att mycket har blivit bättre, och jag känner att jag kan göra många saker jag hade problem med på Mac (gör en del 3d-grejer, spelmodding, spelutveckling och annat som sidohobby) och så spelar jag en hel del så PC är ju överlägsen på så sätt.

    Ang Win10 vs MacOS så vinner MacOS alla gånger men Win10 är inte så hemskt om man vet vad man sysslar med (ja jag är datanörd sen länge).

  35. #35
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Microsoft i ett nötskal:

    Kontrollpanelen -> System -> Avancerade systeminställningar -> Avancerat -> Prestanda -> Inställningar -> Avancerat -> Prioritera prestanda för: Välj 'Bakgrundstjänster'.

  36. #36
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har precis blivit tvungen att gå över från system/web-utveckling på Mac till Windows 10, pga nytt uppdrag, Corona etc.

    Jag måste erkänna att visst har Windows blivit betydligt bättre de senaste åren. Det bästa som hänt för mig som utvecklare är ju WSL. Men det är ju helt off topic i det här forumet.

    Men det i min åsikt grundläggande problemet med Windows kvarstår: MS lägger mycket sällan "sista handen" på en funktion i systemet. När det väl funkar så är det "klart". Den där finishen, det som ger "en bra känsla", det finns inte i MS värld. Det gäller allt från hur text och bild renderas på skärm till hur ikoner ser ut, hur textmarkering fungerar, hur skärmklipp funkar, hur skalning i OSet ser ut, osv osv. Dessutom fattas "less is more"-attityden som Apple har. Det är så plottrigt och så mycket överallt.

    Men det är solklart att man kan bygga en jäkla bra stationär Windows-burk till lågpris jämfört med Apple idag. Men totalupplevelsen är för mig, mycket sämre.

    Konstigt nog tycker jag t ex Ubuntu Linux ser bättre ut än Windows rent renderingsmässigt.

  37. #37
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har kört Mac i många år, typ 10, och har sedan cirka 1 år sedan gått över till PC. Min gamla mac gav sig och det kostade helt enkelt för mycket, jag kunde få samma prestanda på burken för cirka 15k sek mindre. Tanken var från början att bygga en hackintosh men tyckte faktiskt inte windows var så dumt, så nu kör jag på det.

    Några saker jag saknar men kanske har missat om man kan göra på windows? Preview av ljud med spacebar. Fan vilken bra funktion som gjorde det snabbt att hitta och leta ljudfiler! Var även ett stort fan av alla Apples mjukvaror vilket gjorde det svårt att byta, men nu har jag helt slopat Logic och köra bara Ableton/pro tools. Tycker det är en bra kombo!

  38. #38
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De gamla power pc häckarna och mac os 7, 8, och tidiga versioner av 9 var inte heller så skoj... Och allt utom stabilt...
    Men de var i alla fall låååångt mycket mer stabila än Win 3.1, Win 95 och Win Me...

  39. #39
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Jag har jobbbat parallellt med Dos/Windows och Mac sedan tidigt 90-tal. Har i omgångar funderat på att testa Windows som huvudplattform, varje gång det kommer en ny OS-version.

    Men nej, den tanken varar aldrig länge... alltid så jäkla mycket klödd med att konfa upp Windows så att det funkar bra utan en massa trams i bakgrunden och sedan kommer en uppdatering (som man inte kan neka eller avbryta) och som gör att ljudet slutar funka eller något liknande.

    Jaha, tänker jag - har inte tid med sådant här trams och varför trodde jag att det skulle bli bättre den här gången... och går tillbaka till Macarna.

    Och då kan det tilläggas att jag kör rena fina system på både Mac och PC utan att installera en massa småprogram som gör datorn instabil (vilket både Mac och PC kan bli).

    Edit: har man bara datorn till en sak t.ex. musik och inte kopplar upp den mot nätet, spelar plattformen mindre roll. Men om man som jag jobbar med web/tryck/musik/video/motion graphics m.m. får jag ut mer av min tid med Maccarna, mindre meck och nästan 100% upptid.

    Nuförtiden tycker jag att tiden är viktigast och jag tycker inte att det är kul att grotta ner mig i datorerna längre.
    Senast redigerat av elysian den 2020-05-17 klockan 16:40.

  40. #40
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    De tvingande uppdateringarna och allt jäkla lull-lull som har med annonsering, tips etc som man måste stänga av vid windows-installation (10) suger. Annars är 10 ganska bra, när man får gjort allt det där.

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag kan lockas av att PCs är snabba och prisvärda - tills jag tänker på Windows och vilket trådigt och tradigt gammalt härke det är - for real. Verkligen inte imponerande.

  42. #42
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nej, och win10 är ytterligare ett lager bajs för att gömma undan dom riktiga processerna som alla var vana vid. Fattar inte vad poängen var med det.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I och med att fler får upp ögonen för detta, kan inte Linux vara en framtid för musiker som inte vill låsa sig till Apple? Bitwig - men har fler planer på Linux tros?

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I och med att fler får upp ögonen för detta, kan inte Linux vara en framtid för musiker som inte vill låsa sig till Apple? Bitwig - men har fler planer på Linux tros?
    En djungel... Men kanske någon försöker sig på en "Frost"? Hårt specad datorhårdvara och Linuxversion/kompilering/etc, rätt och testade drivrutiner på alla nivåer som supportar USB3 och alla dess format, samt ett urval av externa ljudburkar med drivrutiner för lägsta latency... Testat och klart, bara att koppla upp och köra! Uppdateringar hanteras med en knapptryckning vid väl valda tillfällen...

    Eller..?

  45. #45

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I och med att fler får upp ögonen för detta, kan inte Linux vara en framtid för musiker som inte vill låsa sig till Apple? Bitwig - men har fler planer på Linux tros?
    Finns några stycken alternativ för Linux, min favorit Tracktion finns. Problemet är att det inte finns pluggar i tillräckligt stor utsträckning för Linux.
    Linux är inte en rak väg, mycket värre än Windows om man skall få saker att rocka.

  46. #46
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns några stycken alternativ för Linux, min favorit Tracktion finns. Problemet är att det inte finns pluggar i tillräckligt stor utsträckning för Linux.
    Linux är inte en rak väg, mycket värre än Windows om man skall få saker att rocka.
    +1 på den.
    Skulle älskat om jag kunde skapa samma miljö på en Linuxburk som jag har på min studiodator.
    Men det kommer inte att ske.

    Jag har alltid jobbat i olika system, och har inga problem att växla mellan dem. Win 7 på den stationära och en Macbook Pro till den mobila. OneDrive för smidig filsync.

    Den setup jag har nu är smidig, enkel, problemfri och gör det superenkelt att komma igång och skapa.

    Men för att lite grann iallafall svara på OPs fråga så är det inte vidare märkvärdigt att växla mellan MacOS och WinOS.

    Omväxling föryngrar, eller hur det nu var...

  47. #47
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Omväxling förväxlar, sa min första medmusikant i yngre tonåren.... ;o)

  48. #48
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Omväxling förvirrar sa gubben

  49. #49
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hade mycket väl kunnat hoppa över till mac om sonarprototypen som de tog fram kört i mål innan de lade ner den. Då hade inte direkt OSet spelat så stor roll.

  50. #50
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på den.
    Skulle älskat om jag kunde skapa samma miljö på en Linuxburk som jag har på min studiodator.
    Men det kommer inte att ske.
    Det hade jag också gillat, men som du säger är sannolikheten lika med noll.

    Vad som kanske skulle kunna ske är att Apple gör "Pro Mode" för Mac OS där man kan stänga av allt onödigt konsumenttjafs, då får man en supersnabb och superstabil maskin, likt Linux. Kan de sedan bygga maskinerna så att man återigen själv kan installera RAM och lagring i alla maskiner är jag nöjd.

  51. #51
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Alla tecken pekar ju precis åt andra hållet. Mer och mer skit i OS X, mindre möjlighet att ens byta minne själv. Låsa in konsumenten i apple tillbehörs-träsket. Men är ju affärsmässigt. Apple är ju bara här för att tjäna pengar - inte bygga bra maskiner.

  52. #52
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Struntprat. OS X är "pro mode" från start, det är Windows som är nersölat

  53. #53
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Struntprat. OS X är "pro mode" från start, det är Windows som är nersölat
    Kanske i relation till Windows

    Men Mac OS är riktigt "bloated", med funktioner man inte har någon nytta av.

    Förutom säkerhetsuppdateringar och prestandaförbättringar, kan jag inte komma på någon funktion som har förbättrat mitt arbetsflöde de senaste åren (fast Windows 10 är värre i relation till Mac OS, i relation till andra Windowsversioner är 10:an dock ett steg framåt).

    Det värsta med Mac OS är det nya filsystemet som kom med High Sierra (var det väl) rättighetssystemet funkar inte på externa diskar om man flyttar dem mellan olika datorer, så ofta det blir fel, sjukt irriterande.

    Sorry for rant...

  54. #54
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla tecken pekar ju precis åt andra hållet. Mer och mer skit i OS X, mindre möjlighet att ens byta minne själv. Låsa in konsumenten i apple tillbehörs-träsket. Men är ju affärsmässigt. Apple är ju bara här för att tjäna pengar - inte bygga bra maskiner.
    Ja tyvärr pekar det i fel riktning, precis som Windows 10 som istället för tillbehörsträsket, låser in användaren i integritetsträsket (jag tycker dock det senare är värst) och också bygger in än mer skit än vad Apple gör.

    Inget av OS:en bra och Linux går tyvärr inte att använda för seriös mediaproduktion, har försökt hoppa på det tåget många gånger.

    Som svar på trådstartarens fråga, är det inte kul att gå tillbaka till Windows, men inte till Mac OS heller, dock är det senare det minst smärtsamma

  55. #55

    Veteran
    Det här fick mig att börja tänka på hur jag jobbar och min upplevelse av båda plattformarna.
    Användarupplevelse för mig som musikskapare. Inte för nåt annat. Förutsätter att man använder någorlunda ny maskinpark med SSD disk för OS.

    Ok låt oss börja.


    Ny dator
    Man får sin nya Mac eller WinPC.
    Man får svara på ett antal frågor för att komma igång.
    Det är jämt skägg i den här ronden.
    Många frågor och saker man inte vill slå på eller vill slå.

    Lika i denna rond.

    Installera ny mjukvara såsom sin DAW med pluggar.
    Nu mer lika krångligt på båda plattformarna tycker jag.
    Skulle vilja ge ronden till WinPC som lite enklare men det är så pass liten skillnad så jag låter denna rond vara lika

    Lika i denna rond.

    Installera nytt ljudkort
    Här har Macen varit klar vinnare men med de nya säkerhetstänken så är det lika i denna rond också. Jag har hjälpt många kamrater som inte fått igång ingångar på ljudkort på Macen.

    Göra musik i Mac eller WinPC.
    För mig är det jämt skägg. Reason funkar fint på båda plattformarna

    Låg latency
    Här har Apple tidigare fullständigt krossat WinPC.
    Eftersom jag är en seriös musiker använder jag ett ljudkort avsett för musik i båda plattformarna.
    Nu kommer den hemska sanningen.
    Utan att mecka min WinPC så vinner Macen låg latency slaget.
    Efter meck så vinner WinPC över Macen!!!! WUT? Är det möjligt.
    Jajamen, på samtliga mina WinPC (Laptops och Stationär)så kan jag köra samma ljudkort i Macen som i WinPC och Macen ger sämre latency siffror när man pressar CPU. Jag måste öka på bufferten tidigare i Macen än i WinPCn...

    Vinnare utan meck Apple
    Med meck WinPC.
    Är man snäll så ger man ronden till Apple för bekymmersfri uppstart

    Backup
    Vinnare Mac!
    Enkelt att sätta upp och använda.
    However, jag har haft ett antal holmgångar där backupen slutat funka i Macen och det har varit smärtsamt svårt att få det att funka. Detta gäller flera macar där vissa funkar och andra inte och naturligtvis så förstår man inte varför...
    Bara att starta backup från början en gång i halvåret typ...


    Operativsystem
    Smaksak, men jag ger ändå vinsten till OSX med en liten marginal! Mycket beroende på färre OS uppdateringar.
    Men finder är nog det sämsta i Macen, kan bero på att jag aldrig gillat finder sedan OSX kom av någon anledning.
    Jag sitter hellre på min WinPC i projekt där jag måste managera många filer pga finder.
    Som Mac ägare är man sedan urminnes tider van att inte uppgradera OS innan alla DAW/pluggtilverkare säger att det är ok.
    Bryr mig inte om detta i WinPC, sedan Win10 uppgraderar jag utan problem dag 1 om jag så vill.

    Vinnare OSX med knapp marginal.

    Medföljande mjukvara
    Massaker, Apple krossar WinPC.
    Garageband !!!!

    Meck över tid med datorn
    Samma på båda plattformarna.
    Jag bara använder datorerna och gör inget underhåll what so ever.
    Lika i denna rond.

    Prestanda
    Här vinner WinPCn över Macen . För samma peng får du rejält mer med prestanda för musikern.
    Har man dessutom som jag en stationär som du kan uppgradera delar på så blir generationsskiften en massaker jämfört med Apple.

    På det hela ser Macen ut som vinnare.
    Viktar jag punkter med de saker som betyder mest för mig i mitt musikskapande så är det jämt skägg för mig.
    Med ett stort undantag, jag kör nästan uteslutande mjukvara så prestanda är en mycket viktig faktor i mitt musikskapande för att slippa att frysa spår eller göra om spår till audio med mera.
    Då är WinPC överlägsen vinnare i musikslaget.
    Alltså ger det mig följande
    Laptop Mac
    Stationär WinPC.
    Det blir en grym kombo!

  56. #56
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Precis när jag börjat vara överens med mig själv att sedan windows 10 är "PC" lika bra som mac.
    Så jag tänkte att nä, jag sätter upp en sidekick dator i studion med Windows 10, det finns några program som är win only och så slipper jag jiddra med virtual windows på main-datorn, en iMac Pro.
    Då,efter att jag bara använt windows 10 i server och kontorsmiljö så kommer alla hiskeligheter tillbaka när man försöker integrera med musikprogram, Pro Tools och pluggar. Det blir bluescreen, det blir felsökning, "avaktivera DEP", "nej aktivera DEP ". Datorn fryser helt, det händer typ aldrig på Mac, möjligen program men total freeze, aldrig.
    Så, jag sa det till frugan, aldrig en windows dator i studion.
    Så, för att vara lite dryg så säger jag att Windows är alternativet då man sätter in kostnad i resonemanget.
    Kan man bortse får det, att Macen kostar 100.000:- och PC:n 30k så skulle jag rekommendera mac alla dagar i veckan för musikproduktion.

  57. #57

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis när jag börjat vara överens med mig själv att sedan windows 10 är "PC" lika bra som mac.
    Så jag tänkte att nä, jag sätter upp en sidekick dator i studion med Windows 10, det finns några program som är win only och så slipper jag jiddra med virtual windows på main-datorn, en iMac Pro.
    Då,efter att jag bara använt windows 10 i server och kontorsmiljö så kommer alla hiskeligheter tillbaka när man försöker integrera med musikprogram, Pro Tools och pluggar. Det blir bluescreen, det blir felsökning, "avaktivera DEP", "nej aktivera DEP ". Datorn fryser helt, det händer typ aldrig på Mac, möjligen program men total freeze, aldrig.
    Så, jag sa det till frugan, aldrig en windows dator i studion.
    Så, för att vara lite dryg så säger jag att Windows är alternativet då man sätter in kostnad i resonemanget.
    Kan man bortse får det, att Macen kostar 100.000:- och PC:n 30k så skulle jag rekommendera mac alla dagar i veckan för musikproduktion.
    PT är ju extremt picky, så det kan jag förstå.
    Mina år med Reason som DAW har varit helt bekymmerslösa.Sedan Win10 inte en enda krasch på någon dator med Reason.

  58. #58
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Laptop Mac
    Stationär WinPC.
    Det blir en grym kombo!
    Bra och intressant genomgång.
    Och jag har ju samma kombo så jepp - grymt.

    Men sen ska man ju komma ihåg att vi alla har olika setup som funkar bättre/sämre med olika OS. Se till exempel på FCs post här ovan.

    Det absolut viktigaste är ju att hitta en miljö som passar plånboken, inte strular och bejakar kreativiteten. Men det kan vara svårt att veta exakt vad det är, och därför tycker jag det är superviktigt att man provar sig fram på egen hand och inte köper någons absoluta sanning.

    ...inser att jag halkat lite OT, och ber om ursäkt för det.

  59. #59
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    I huvudsak medhåll - men installationer på Mac är oftast supersimpla ju?

    Utan att ha FC-budget skulle jag efter egen granskning inte gå över till PC. Det blir aldrig samma upplevelse, aldrig en wow-känsla. För mig.

  60. #60
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag kom på att jag gjorde ett tappert försök att slita mig från Apple 2008 redan (efter 5 år med mac och före det PC med Logic 5.5) , då jag byggde en quad PC och körde Sonar7 i ett halvår och sedan gav jag upp och ville tillbaka till Logic, så jag gick till min lokala Mac-butik med plånboken i luften, men de hade ingen Mac Pro hemma så jag sparade in 20.000:- trodde jag och byggde om min PC till till hackintosh men dessa meckartimmar att få det att rulla slutade antagligen på långt mer än 20.000:- om man räknar arbetstid...men hursomhelst så blev det Hackintosh i flera år...som rullade på helt okej innan jag kunde köpa en riktig men beggad Mac Pro runt 2011. Den hängde med i 9 år !!!! Uppdaterade först förra månaden till en iMac Pro som jag hade "över" på jobbet...hade väl egentligen velat haft en ny 2019 Mac Pro men någon sans skall det vara även hos FC
    Senast redigerat av Firechild den 2020-05-19 klockan 14:06.

Liknande ämnen

  1. att få tillbaka presets t min Juno-2, hur göra?
    Av Svedmyran i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-06-16, 14:12
  2. Gå tillbaka till äldre os på mac
    Av Keiowas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-09-21, 16:27
  3. Att hitta tillbaka till glädjen med att skapa
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2014-08-25, 17:28
  4. Hur dumt/bra är det att köpa en 909:a till, eh, marknadspris?
    Av Tomassey i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 86
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •