Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 109

Ämne: Vilken är er mest strulande hårdvara?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Vilken är er mest strulande hårdvara?

    Minnet är selektivt så det kanske inte behöver vara rent objektivt utan snarare det som dyker upp i huvudet först.

    I mitt fall är det nog DSI Evolver Key i encoder edition. Det var verkligen världens sämsta encodrar i den. I och med att den var rolig att skruva på höll jag på att bli tokig. Värdena bara hoppade runt hur som helst. Ibland räckte det med att titta på en ratt för den skulle ändra värde.

    Efter uppgradering med pot-board blev allt bra och nu är vi kompisar sedan länge.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    DVD-läsaren i vår Playstation 3'a

  3. #3
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Min Dsi rev 2 strulade som fan.

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Mitt Focusrite Saffire Firewire ljudkort... vilken plåga!
    Ändå gav jag Focusite fler chanser med Scarlett och numera Clarett.

    Bland synthar så har jag oftast köpt äldre och begagnat så då har mjukvarufixarna hunnit komma ikapp.
    Så nej inga större problem förutom vanliga barnsjukdomar:

    Första erfarenheten var en beg Kawai K4 med OS 1.0, synthen var helt oanvändbar vad gäller slöhet och MIDI.
    Ett byte till OS v1.4 löste alla problem.

    Kurzweil PC3LE hade en del krascher i början men funkar superstabilt numera efter sista OS uppdateringen.

    Jag köpte en av de första DSI Rev2orna som kom ut och hade som många andra problem med dålig encoderrespons och osc.bleed. Supporten var hjälpsam och problemen löstes efter några mjukvaruuppdateringar och idag är den en favoritsynth.

  5. #5
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag hade en laptop som jag under flera månader försökte få att interagera utan strul med två olika ljudkort. Den ville inte det. Det blev små hack, glitch och fel på alla möjliga ställen hela tiden. Det slutade med att jag sålde skiten till min mor och skaffade en ny.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Fyfan vilken hemsk tråd, sånt här vill man ju inte tänka på.
    Jag tycker att allt strular. Jag har nog otur med hårdvara.
    Det är lättare för mig att nämna saker som inte strulat.
    Jag har gett upp tanken på att hårdvara ska fungera smärtfritt.
    Ibland vill jag ge upp allt pga det.
    Tur att jag har congas.

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Min Powerbook hängde sig stup i kvarten (runt 05-08). Bara toklåstes och fick startas om efter några minuters vila. En avinstallation av protools gjorde att den sen kunde fungera. Efter många turer in och ut på service

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Steinberg Midex+ till Atari. Den usla kontakten mellan dator och Midex+ är boven och en konstruktionsmiss.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Min största besvikelse just nu är Crumar Seven. Typ 4 månader efter att garantin gick ut så har det blivit fel på DACen så den måste skickas in. Det låter distat och bitcrushat. Riktigt riktigt trist när man lagt närmare 20k på ett instrument.
    Väntar just nu på svar från dlx ang var jag ska skicka den.
    Är helt klart orolig över att det kommer fortsätta vara problem med den vilket gjort att jag känner mig mindre peppad på den i det stora hela.

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Focusrite Saffire Firewire ljudkort... vilken plåga!
    Samma här! Mitt är dock sålt, och nuvarande ägare verkar inte ha några problem. Det verkar vara lite hit&miss om drivare+fw+os lirar pålitligt eller ej.

  11. #11
    marcuxz
    marcuxz är inte uppkopplad

    Senior
    Knobbarna på min blofeld keys som jag köpte ny för några år sedan... inte orkat felsöka än, utan sitter och snurrar 10 varv för att den ska fatta ett varv xD

  12. #12
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyfan vilken hemsk tråd, sånt här vill man ju inte tänka på.
    Jag tycker att allt strular. Jag har nog otur med hårdvara.
    Det är lättare för mig att nämna saker som inte strulat.
    Jag har gett upp tanken på att hårdvara ska fungera smärtfritt.
    Ibland vill jag ge upp allt pga det.
    Tur att jag har congas.
    Instämmer till fullo, blir allt som oftast besviken på hårdvara. Kanske har för höga krav... Får satsa på Congas!

  13. #13
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Polivoksägare

  14. #14
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Det som strulat mest för mig var ett tidigt exemplar av Korg prologue jag köpte. Frös helt då och då, displayen kunde plötsligt lägga av eller visa ett vitt streck, vissa tangenter triggade längre ner än dom andra, voicerna lät inte likadant....
    Men det var säkert bara barnsjukdomar.

  15. #15
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Moog Sub37 .

  16. #16
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Eventide H3000 molex kontakt. 20 min gitarrspelande nirvana - 1h fix

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tveklöst RSF SD140. Drömtrummaskinen 1986, som var en mardröm. Hängde sig precis hela tiden och enda sättet att få liv i den igen var att öppna den och jorda processorns resetpinne. Varvid man ofta också tappade både patterns och samplingar. För det var ju det som gjorde den till en dröm, den kunde sampla. En dröm i teorin. För även när den funkade en stund så hade den en massa knasiga begränsningar.

    ASR-X (originalet, inte den röda) kommer nog tvåa. Den var iofs stabil och lät grymt. Det var bara det att CPU:n var så underdimensionerad att den alltsom oftast tappade takten. Mindre bra för en trummaskin.

    (Focusrite Saffire Firewire... spännande. Jag hade ett för länge sen och hade faktiskt nåt strul, men fick snabb hjälp av supporten och sen var det helt stabilt. Detta trots att jag körde den med en hembyggd gammal skrot-PC.)

  18. #18
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    ms-20 mini. Gillar verkligen ljudet och workflowet, men både jag och den får ha en bra dag om det ska bli riktigt fina toner. Tänkte först att den kanske var lite defekt, men det verkar som att det är såhär ms20-mini är helt enkelt...

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Focusrite Saffire Firewire ljudkort... vilken plåga!
    Ändå gav jag Focusite fler chanser med Scarlett och numera Clarett.

    Bland synthar så har jag oftast köpt äldre och begagnat så då har mjukvarufixarna hunnit komma ikapp.
    Så nej inga större problem förutom vanliga barnsjukdomar:

    Första erfarenheten var en beg Kawai K4 med OS 1.0, synthen var helt oanvändbar vad gäller slöhet och MIDI.
    Ett byte till OS v1.4 löste alla problem.

    Kurzweil PC3LE hade en del krascher i början men funkar superstabilt numera efter sista OS uppdateringen.

    Jag köpte en av de första DSI Rev2orna som kom ut och hade som många andra problem med dålig encoderrespons och osc.bleed. Supporten var hjälpsam och problemen löstes efter några mjukvaruuppdateringar och idag är den en favoritsynth.
    Focusrite....
    Påminner mig om på jobbet då vi hade ett gäng miksteg och grejer från Focusrite ett tag och de var väldigt oxidiga och dåliga. En plåga, men som du skriver - de har nog bättrat sig.

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Alla moderna musikprylar som har gummerade rattar. Vilket satans skit när det börjar lösas upp av hudfett...testar man inte gummiblandingar längre? Stabila ämnen förbjudna?
    Min lösning är att koka dom i t-sprit, och få bort smörjan, och ofta få fulare färger på köpet, om dom inte är lika fina under gummit, men åtminstone inte smetiga.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en laptop som jag under flera månader försökte få att interagera utan strul med två olika ljudkort. Den ville inte det. Det blev små hack, glitch och fel på alla möjliga ställen hela tiden. Det slutade med att jag sålde skiten till min mor och skaffade en ny.
    Skönt när familjen ställer upp och hjälper till.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyfan vilken hemsk tråd, sånt här vill man ju inte tänka på.
    Jag tycker att allt strular. Jag har nog otur med hårdvara.
    Det är lättare för mig att nämna saker som inte strulat.
    Jag har gett upp tanken på att hårdvara ska fungera smärtfritt.
    Ibland vill jag ge upp allt pga det.
    Tur att jag har congas.
    Aha, du kör congas vid ångest?
    Sheldon kör bongos:


    https://youtu.be/brjSFTLJIXY

  23. #23
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, du kör congas vid ångest?
    Sheldon kör bongos:


    https://youtu.be/brjSFTLJIXY
    Jag tror att jag och han är på olika spektrum

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla moderna musikprylar som har gummerade rattar. Vilket satans skit när det börjar lösas upp av hudfett...testar man inte gummiblandingar längre? Stabila ämnen förbjudna?
    Min lösning är att koka dom i t-sprit, och få bort smörjan, och ofta få fulare färger på köpet, om dom inte är lika fina under gummit, men åtminstone inte smetiga.
    Det där har jag aldrig stött på. Vilka maskiner har du haft detta problem med?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Steinberg Midex+ till Atari. Den usla kontakten mellan dator och Midex+ är boven och en konstruktionsmiss.

  25. #25
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där har jag aldrig stött på. Vilka maskiner har du haft detta problem med?

    - - - Uppdaterad - - -



    Tja, valfri Rolandprodukt efter 2015. Behringer DJ controller. Nån av Korgs Nanogrejer.
    Sen möss, ska vi inte prata om. Pfff allt lossnar.

    Men jag kanske har saltsyra i svetten...vavetjag

  26. #26
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Arturia Minibrute. Maken till skräp får man leta efter. Tangenterna gick sönder efter bara några veckor, flera stycken till och med. Jag fick ett nytt tangentbord på garantin - som gnisslar som fan när man spelar på det. Noisekretsen ballade ur för ett tag sedan, den gjorde snarare skrapljud än snyggt vitt brus. Sen efter ett par veckor kom det vita fina bruset tillbaks - med en tredjedels ljudvolym, max. Som någon sade här ovan om gumerade prylar så har sidorna på synthen nån slags gummikänsla, och den har mycket riktigt börjat kännas "kletig" nu, snarare än gumerad. Synd faktiskt - jag gillar synthen, framförallt till att göra trummor och percussion med. Lite svårt utan vettigt brus...

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Djävla naglar som spricker just när man tänkt spela imponerande plockgitarr/banjo på nån konsert

    Annars har jag haft riktig tur med datorer, syntar och maskiner de senaste 11 åren. Inte bytt heller. Gillar när det funkar liksom

  28. #28
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Min nya Smart-TV som har en tendens att inte hitta WiFi-nätverket allt som oftast när jag startar upp den, misstänker att det händer när den gått i viloläge...

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, valfri Rolandprodukt efter 2015. Behringer DJ controller. Nån av Korgs Nanogrejer.
    Sen möss, ska vi inte prata om. Pfff allt lossnar.

    Men jag kanske har saltsyra i svetten...vavetjag
    Har inget av ovanstående utom möss men raka motsatsen, särskilt när de byggde på kulteknik, att det fastnade skit i dem. Men även på nya möss att det fastnar skräp på de små tassarna, trots att de är blanka. Men naturligtvis bara på jobbet eftersom jag är så duktig på att städa hemma.

  30. #30
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Den synth som krånglat mest live (eller i repan) måste ju varit ESQ1 Minns fortfarande tjutet som uppstod när den stängdes ner uppkopplad mot ett stort PA

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kom på en sak till som jag undrar om fler råkat ut för.

    Powerbook/MacBook i viloläge.
    Öppnar locket men den vill inte vakna, eller rättare sagt vill inte tända skärmen. Oftast har själva maskinen vaknat.

    Detta fel har jag haft i olika varianter på i princip alla bärbara Macar jag ägt.
    Roligast var den som när den inte ville vakna och jag åter stängde locket, valde att vakna då istället, med locket stängt. Och sedan somnade om när jag återigen öppnade locket.
    Tråkigast var den som fick allt svårare att vakna för att slutligen aldrig vakna igen.

  32. #32
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ASR-X (originalet, inte den röda) kommer nog tvåa. Den var iofs stabil och lät grymt.
    Den lät grymt, men var det dyraste POS jag någonsin ägt. Nej, den var inte stabil. Sista OS var 2.67 om jag inte missminner mig, och innehöll features som:

    * Fryser (du förlorar allt du gjort) och skickar ut ett tjut på maxvolym i hörlurar + PA
    * Om låten du sparat på disk via SCSI var för stor för att rymmas på en disk kunde OS-et råka skapa korrupta filer. Det såg ut som att allt sparades okej men du kunde aldrig mer ladda in filerna
    * Display/inputhantering var överordnad annan timing, så om du t.ex. bläddrade bland ljud eller justerade något höll den inte takten längre
    * ...

  33. #33
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den lät grymt, men var det dyraste POS jag någonsin ägt. Nej, den var inte stabil. Sista OS var 2.67 om jag inte missminner mig, och innehöll features som:

    * Fryser (du förlorar allt du gjort) och skickar ut ett tjut på maxvolym i hörlurar + PA
    * Om låten du sparat på disk via SCSI var för stor för att rymmas på en disk kunde OS-et råka skapa korrupta filer. Det såg ut som att allt sparades okej men du kunde aldrig mer ladda in filerna
    * Display/inputhantering var överordnad annan timing, så om du t.ex. bläddrade bland ljud eller justerade något höll den inte takten längre
    * ...
    Haha fyfan

  34. #34
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den lät grymt, men var det dyraste POS jag någonsin ägt. Nej, den var inte stabil. Sista OS var 2.67 om jag inte missminner mig, och innehöll features som:

    * Fryser (du förlorar allt du gjort) och skickar ut ett tjut på maxvolym i hörlurar + PA
    * Om låten du sparat på disk via SCSI var för stor för att rymmas på en disk kunde OS-et råka skapa korrupta filer. Det såg ut som att allt sparades okej men du kunde aldrig mer ladda in filerna
    * Display/inputhantering var överordnad annan timing, så om du t.ex. bläddrade bland ljud eller justerade något höll den inte takten längre
    * ...
    Jag tror aldrig min kraschade, men jag gav nog upp ganska snart, när jag insett att det där med att den tappade takten inte kunde fixas eftersom CPU:n helt enkelt var för klen. Oerhört sorgligt, för den lät jättebra, hade koola funktioner och såg brutal ut.

  35. #35
    Juno
    Juno är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tveklöst när Microsoft kom med "Creatives update" och tok-krashade min dator.. Ringde supporten som sa att min dator (som fungerat felfritt till denna tvingande uppdatering) inte var kompatibel.. Efter 2-3 år har jag fortfarande inte orkat installera om alla plug in´s jag hade. Tacka gudarna för dropbox (så allt var sparat).. INet gick bet på att återställa datorn (de trodde att BIOS blivit skadat) men till slut hittade jag en gamal återställningspunkt som fungerade och uppgraderade alla drivrutiner och nu har den rullat på (ta i trä) i minst ett år. Får utslag när någon nämner Microsoft och kallsvettas när jag måste installera en uppdatering.. Ja, jag vet jag borde byta till Mac (men är man över en viss ålder och har så mycket plug ins så bär det emot). En annan ovän var Alesis MMT8 där gummitangenterna strulade och man fick trycka allt hårdare tills fingrarna vitnade..

  36. #36
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tveklöst när Microsoft kom med "Creatives update" och tok-krashade min dator.. Ringde supporten som sa att min dator (som fungerat felfritt till denna tvingande uppdatering) inte var kompatibel.. Efter 2-3 år har jag fortfarande inte orkat installera om alla plug in´s jag hade. Tacka gudarna för dropbox (så allt var sparat).. INet gick bet på att återställa datorn (de trodde att BIOS blivit skadat) men till slut hittade jag en gamal återställningspunkt som fungerade och uppgraderade alla drivrutiner och nu har den rullat på (ta i trä) i minst ett år. Får utslag när någon nämner Microsoft och kallsvettas när jag måste installera en uppdatering.. Ja, jag vet jag borde byta till Mac (men är man över en viss ålder och har så mycket plug ins så bär det emot). En annan ovän var Alesis MMT8 där gummitangenterna strulade och man fick trycka allt hårdare tills fingrarna vitnade..
    Du bör inte alls byta till Mac, bara slita ut nätverkskabeln och avinstallera antivirusviruset. Lugnt sen. Surfa på nåt annat.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jo en sak till jag stört mig på i många år, har köpt grejer till och ska byta är knapparna på min D10. Trycker snart 6an genom kretskortet...tur inget är gummerat på den.

  38. #38
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla moderna musikprylar som har gummerade rattar. Vilket satans skit när det börjar lösas upp av hudfett...testar man inte gummiblandingar längre? Stabila ämnen förbjudna?
    Min lösning är att koka dom i t-sprit, och få bort smörjan, och ofta få fulare färger på köpet, om dom inte är lika fina under gummit, men åtminstone inte smetiga.
    +111 hatar sådant gummimög, håller bara några år och knappt det ibland (ja, jag tittar på dig Microsoft Intellimouse Classic).

  39. #39
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Allt. Så känns det ibland. Jag tror att jag i snitt har en pryl i månaden som jag måste laga, nu är det t.o.m. kö i min service hörna
    När grejer blir gamla så blir det tyvärr så här, bara att gilla läget. Synd att man inte hade råd att hålla sig med en servicetekniker

  40. #40
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Inkle MX991 har strulat lite för mig, spökande kanaler som visade sig fungera ändå och till slut att säkringen gick. Har öppnat den några gånger nu.. Men annars har jag ingen riktigt hemsökt hårdvara tror jag.

  41. #41
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    RSF SD140 är ju fransk så det beteendet förvånar ju inte direkt. Lite samma som deras bilar f.ö

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tveklöst RSF SD140. Drömtrummaskinen 1986, som var en mardröm. Hängde sig precis hela tiden och enda sättet att få liv i den igen var att öppna den och jorda processorns resetpinne. Varvid man ofta också tappade både patterns och samplingar. För det var ju det som gjorde den till en dröm, den kunde sampla. En dröm i teorin. För även när den funkade en stund så hade den en massa knasiga begränsningar.

    ASR-X (originalet, inte den röda) kommer nog tvåa. Den var iofs stabil och lät grymt. Det var bara det att CPU:n var så underdimensionerad att den alltsom oftast tappade takten. Mindre bra för en trummaskin.

    (Focusrite Saffire Firewire... spännande. Jag hade ett för länge sen och hade faktiskt nåt strul, men fick snabb hjälp av supporten och sen var det helt stabilt. Detta trots att jag körde den med en hembyggd gammal skrot-PC.)

  42. #42
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Allt datarelaterat som kräver uppgraderingar.

  43. #43
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom på en sak till som jag undrar om fler råkat ut för.

    Powerbook/MacBook i viloläge.
    Öppnar locket men den vill inte vakna, eller rättare sagt vill inte tända skärmen. Oftast har själva maskinen vaknat.

    Detta fel har jag haft i olika varianter på i princip alla bärbara Macar jag ägt.
    Roligast var den som när den inte ville vakna och jag åter stängde locket, valde att vakna då istället, med locket stängt. Och sedan somnade om när jag återigen öppnade locket.
    Tråkigast var den som fick allt svårare att vakna för att slutligen aldrig vakna igen.
    Fråga Louis Rossman om just det problemet. Han vet exakt varför det händer.

  44. #44
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Utan tvekan min hjärna. Fast vid närmare eftertanke är det nog mjukvaran däri.

  45. #45
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Två returnerade Arturia Drumbrute, på garanti tack och lov! Bra support från Arturia och Jam, på en bra trummaskin med dålig hårdvara på första omgången maskiner. Behringer DDX3216 mixer, där nätaggregatet stektes p.g.a. dålig kylning är nog värsta någonsin! Fick en ny på garantin, renoverade den efter garantin, och satte i större fläkt. Den höll väl max ett år till. Sedan började samma strul...Den lät dock bättre än Yamaha 01v, som jag hade innan. 01V v1 har klena mickpreamps, precis som sin storebror 02R v1. Presonus Studio Live 24.4.2AI var ett stort lyft ljudmässigt och funktionsmässigt, men låter lite för mycket med sina fläktar, för inspelning i samma rum tyvärr.
    Har nu ett A&H Qu-24 bord, som låter bäst hittills. Och helt utan fläktar!

  46. #46
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt Focusrite Saffire Firewire ljudkort... vilken plåga!
    Ändå gav jag Focusite fler chanser med Scarlett och numera Clarett.

    Bland synthar så har jag oftast köpt äldre och begagnat så då har mjukvarufixarna hunnit komma ikapp.
    Så nej inga större problem förutom vanliga barnsjukdomar:

    Första erfarenheten var en beg Kawai K4 med OS 1.0, synthen var helt oanvändbar vad gäller slöhet och MIDI.
    Ett byte till OS v1.4 löste alla problem.

    Kurzweil PC3LE hade en del krascher i början men funkar superstabilt numera efter sista OS uppdateringen.

    Jag köpte en av de första DSI Rev2orna som kom ut och hade som många andra problem med dålig encoderrespons och osc.bleed. Supporten var hjälpsam och problemen löstes efter några mjukvaruuppdateringar och idag är den en favoritsynth.
    Focusrite har en svårgreppad mjukvarumixer tyvärr, och Firewire är generellt kinkig med vilka kretsar datorn har, speciellt PC. Windows 10 har väl börjat funka bättre med Firewire, efter tips här på forumet i ämnet? Oj! Så encoders på Rev2 har spökat också? EDIT: (Jag såg nu att det hade löst sej med mjukvara för din del. Det var byte av vissa encoders till pottar på min Prophet08, som Jam gjorde.) Min Prophet 08 uppgraderade Jam i butiken, innan dom sålde den till mej ;-)
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-05-14 klockan 10:21. Anledning: justering

  47. #47
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga Louis Rossman om just det problemet. Han vet exakt varför det händer.
    Vet inte om du menar denna men det är ett annat problem:
    https://youtu.be/NzjoELvrkYo

    Det jag syftar på är någon form av logisk tokighet där skärmen egentligen inte är trasig men tror att locket är stängt när det är öppet. Jag har råkat ut för det på minst 3-4 macar jag eller anhörig ägt.

  48. #48
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Det som strular mest för mig är alltid datorrelaterat. Datorn och ljudkort om vi talar hårdvara alltså. Elektronburkarna och modulären ger mig i stort sett aldrig problem. Försökte köra dawless ett tag. Men flexibiliteten som en dator ger vid multitrackad inspelning och arrangering är ju trots allt något väldigt fantastiskt.

  49. #49
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focusrite har en svårgreppad mjukvarumixer tyvärr
    Just det där förstår jag inte alls? Såg nån annan skriva samma sak nån annanstans. Jag tycker mixern till min Clarett 8PreX är den i särklass enklaste jag använt. Men det är kanske inte är samma till alla deras interfejs? Det var förstås en helt annan mjukvarumixer till mitt gamla Saffire, men det var ju många år sen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FocusriteClarett8Pre8PreX_05-4baLOyp5tOeyj5EsPzuEgMvG3u_l2cyJ.jpg 
Visningar:	30 
Storlek:	134,1 KB 
Id:	94437

  50. #50
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    På den tiden jag körde ett Yamaha 02R-bord så skaffade jag ett ljudkort, jag har faktiskt förträngt vad det hette, som skulle snacka med bordet via ADAT-lightpipe. Det här var på den tiden när även billiga ljudkort kostade multum så jag minns att jag hostade upp runt 12 000:- för det här.

    Nåväl, det fungerade nu utmärkt förutom den lilla egenheten att den ungefär en gång varannan dag, ibland oftare, fick för sig att frysa hela systemet, dator och mixerbord, som man glatt fick starta om efter att ha förlorat allt man inte sparat.

    Men det bästa:

    Som en liten bonus så gav den när den frös ifrån sig ett total obeskrivligt terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip. Allt helt utan förvarning och alltid med ett tresiffrigt decibeltal. Om ni sett Edvard Munchs "skriket" så kan jag berätta att exakt så såg jag ut varje gång det hände. Support? Ha ha ha eh he he... Någonstans runt den här tiden fick jag mina första gråa hår.

    När jag bytte till ett MOTU-kort grät jag av lycka och så småningom kunde jag återigen sitta i studion utan perifer ångest och nervösa ticks.

  51. #51
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På den tiden jag körde ett Yamaha 02R-bord så skaffade jag ett ljudkort, jag har faktiskt förträngt vad det hette, som skulle snacka med bordet via ADAT-lightpipe. Det här var på den tiden när även billiga ljudkort kostade multum så jag minns att jag hostade upp runt 12 000:- för det här.

    Nåväl, det fungerade nu utmärkt förutom den lilla egenheten att den ungefär en gång varannan dag, ibland oftare, fick för sig att frysa hela systemet, dator och mixerbord, som man glatt fick starta om efter att ha förlorat allt man inte sparat.

    Men det bästa:

    Som en liten bonus så gav den när den frös ifrån sig ett total obeskrivligt terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip. Allt helt utan förvarning och alltid med ett tresiffrigt decibeltal. Om ni sett Edvard Munchs "skriket" så kan jag berätta att exakt så såg jag ut varje gång det hände. Support? Ha ha ha eh he he... Någonstans runt den här tiden fick jag mina första gråa hår.

    När jag bytte till ett MOTU-kort grät jag av lycka och så småningom kunde jag återigen sitta i studion utan perifer ångest och nervösa ticks.
    ”terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip”


    Det ljudet låter ju helt underbart!
    Samplade du det?! : o

    Seriöst jag skulle vilja ha det ljudet : D
    ADATerror ska jag döpa det till : D

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip”


    Det ljudet låter ju helt underbart!
    Samplade du det?! : o

    Seriöst jag skulle vilja ha det ljudet : D
    ADATerror ska jag döpa det till : D
    Akai S1000 hade egenheten att vid sällsynta tillfällen spela random partier ur minnet tills man avbröt på något sätt. Det samplade jag av, men har aldrig använt. Däremot tror jag Uwe Schmidt har gjort det men jag har glömt vilken låt. Digitala bieffekter har ibland lyriska kvaliteter.

  53. #53
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Vår Casio RZ1 hade nån lustig egenhet att lira alla trumljud+samplingar snabbt i sekvens när nått gick fel - det har jag för mig jag hört ett par gånger i låtar. Nån som minns?

  54. #54
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som en liten bonus så gav den när den frös ifrån sig ett total obeskrivligt terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip.
    Jag hade en Emu e64 som gjorde så där ibland om man hade den inställd på 48 kHz istället för 44.1. Det var någon bugg som aldrig fixades och som hade med vissa filtertyper att göra. Som väl är frös den inte på noterna men det blev en del kalsongbyten.

  55. #55
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Akai S1000 hade egenheten att vid sällsynta tillfällen spela random partier ur minnet tills man avbröt på något sätt. Det samplade jag av, men har aldrig använt. Däremot tror jag Uwe Schmidt har gjort det men jag har glömt vilken låt. Digitala bieffekter har ibland lyriska kvaliteter.
    Det måste ha varit nån äldre firmware. Jag satt nog i 3 år med en S1000 som aldrig gjorde så, men den hade bästa ADSR DINGen på baskaggarna 😁

  56. #56
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det måste ha varit nån äldre firmware. Jag satt nog i 3 år med en S1000 som aldrig gjorde så, men den hade bästa ADSR DINGen på baskaggarna ��
    Fast det var oerhört sällsynt. Jag hade nog min i ca. 5 år och det kanske hände tre gånger och då gick den mycket.

    Så generellt platsar inte S1000 i denna tråd. Det var en pålitlig maskin.

  57. #57
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focusrite har en svårgreppad mjukvarumixer tyvärr, och Firewire är generellt kinkig med vilka kretsar datorn har, speciellt PC. Windows 10 har väl börjat funka bättre med Firewire, efter tips här på forumet i ämnet? Oj! Så encoders på Rev2 har spökat också? EDIT: (Jag såg nu att det hade löst sej med mjukvara för din del. Det var byte av vissa encoders till pottar på min Prophet08, som Jam gjorde.)
    Liksom Slirak så har jag alltid tyckt att Focusrite haft busenkel och logisk mixer oavsett vilket ljudkort jag använt från dem så förstår inte riktigt?
    Firewire är ju en mardröm i vissa fall så jag är glad att köra vanlig USB numera.
    Vill inte ge DSI/Rev2 dåligt rykte mer än att de måste hastat fram mjukvaran då responsen på encodrarna var minst sagt skum. Borde väl vara det första man får rätt? I vilket fall inga problem efter några uppdateringar (de trimmade in det där ett tag faktiskt).
    Tyvärr är hetsen med nya produkter stor och då det numera är möjligt att enkelt uppdatera mjukvara i efterhand ja då kör ju tillverkarna på det.

  58. #58
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mest strulande som jag har hemma just nu är ett RME HDSPe AES. Inge vidare stabil mjukvara där. Inte lika kasst som Antelope, men inte långt ifrån. Tyvärr så får jag bäst ljud genom den av de AES-interface jag testat.

    Den enda musikprodukt jag kan komma ihåg att jag behövt lämna tillbaka för att den var skevt designad var Apogee Groove. Den fungerade inte med mina hörlurar. Alls.

    Det som gjort mest skada var då Ableton släppt sin sämsta version av Live.. tror det var version 7. Spelning på Wave Gotik Treffen.. inleder med coolt intro.. sångaren kommer upp på scen.. hype.. han börjar sjunga, men sången kommer 1-2 sekunder efter, trots att vi hade mindre än 2ms (1,3ms har jag för mig) roundtrip. Det lät inge vidare. Det blev nog min otrevligaste buggrapport hittills :\

  59. #59
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....
    Tyvärr är hetsen med nya produkter stor och då det numera är möjligt att enkelt uppdatera mjukvara i efterhand ja då kör ju tillverkarna på det.
    I bästa fall.
    För ibland gör de ju inte det. Uppdaterar alltså.

  60. #60
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”terrorljud som var en blandning av distad digital rundgång och någon slags vägg av vrålande överstyrt avgrundsbrus och en vinkelslip”


    Det ljudet låter ju helt underbart!
    Samplade du det?! : o

    Seriöst jag skulle vilja ha det ljudet : D
    ADATerror ska jag döpa det till : D
    He he, jag fattar hur du tänker. Jag köpte "Great white Death" med Whitehouse redan på 80-talet och förklarades då sinnessjuk av mina synthpopvänner. Så jag är inte främmande för ditt tänk. Tvärtom.

    Men det här var på en nivå som inte riktigt har med skapande att göra.

    Du famlar inte efter sampler när du har ditt huvud inne i en roterande köttkvarn.

    Men det går nog att återskapa ljudet om man vill. Sampla ett gammalt modem, mixa in ljudet av en motorkap som sågar en metallskiva och dra sedan alltihop genom en bitcrush.

    Sen det viktigaste av allt: Spela upp allt med noll millisekunders upptoning i 135 decibel. Och låt någon annan än du själv starta ljudet så att du inte är förberedd. Lyssna och njut.

Liknande ämnen

  1. Vilken lyssnar du mest på?
    Av Mein i forum Allmänt om musik
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2016-04-17, 10:21
  2. Vilken synt är mest undervärderad?
    Av lasselu i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 22:28
  3. hårdvara...vilken?
    Av monsito i forum Pro Tools
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-07-26, 12:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •