Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: I2c från 16n Faderbank till er-301

  1. #1
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior

    I2c från 16n Faderbank till er-301

    Jag har en 16nFadebank och en Er-301 och vill utnyttja möjligheterna med i2c dessa emellan. Skulle behöva lite support och uppmuntran i min byggande av kabel/kontakt till detta. Jag är utanför min komfortzon men vill ändå ge mig på ett försök att löda mig en lösning...

    Har ett 4ms PodX case på gång. Tänker mig borra ett litet hål i caset och montera en 3.5 trs ingång. Den ska vara kopplad till i2c-ingång på er-301. (Jag har flatkabel och 6pin fästet redan). Kan jag sedan koppla en vanlig trs 3.5 till trs 3.5 in till 16nFaderbank?

    Som sagt, jag är inte så haj på detta så hoppas det går att förstå vad jag menar.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Antar att du har läst igenom denna tråd? https://forum.orthogonaldevices.com/...faderbank/3221

    Vad jag kan läsa mig till så är det bara att tuta och köra som du tänkt dig. Jag skulle dock testköra innan jag börjar borra så att jag vet att allt lirar som tänkt, alternativt ta en panel och sätta 3,5mm-trs i den och sedan montera i caset.

  3. #3
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en 16nFadebank och en Er-301 och vill utnyttja möjligheterna med i2c dessa emellan. Skulle behöva lite support och uppmuntran i min byggande av kabel/kontakt till detta. Jag är utanför min komfortzon men vill ändå ge mig på ett försök att löda mig en lösning...

    Har ett 4ms PodX case på gång. Tänker mig borra ett litet hål i caset och montera en 3.5 trs ingång. Den ska vara kopplad till i2c-ingång på er-301. (Jag har flatkabel och 6pin fästet redan). Kan jag sedan koppla en vanlig trs 3.5 till trs 3.5 in till 16nFaderbank?

    Som sagt, jag är inte så haj på detta så hoppas det går att förstå vad jag menar.
    Principiellt så borde det fungera men det känns som lite riskabelt då I2C-kretsarna nog inte är skyddade mot spänningstransienter. Mitt råd är att inte koppla om när modulerna är spänningssatta, och ännu bättre om modulerna sitter i samma case.

  4. #4
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att du har läst igenom denna tråd? https://forum.orthogonaldevices.com/...faderbank/3221

    Vad jag kan läsa mig till så är det bara att tuta och köra som du tänkt dig. Jag skulle dock testköra innan jag börjar borra så att jag vet att allt lirar som tänkt, alternativt ta en panel och sätta 3,5mm-trs i den och sedan montera i caset.
    Det har jag. Kände bara att jag ville ha lite support i ett mer familjärt forum. Bra idé med panelen.

  5. #5
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Principiellt så borde det fungera men det känns som lite riskabelt då I2C-kretsarna nog inte är skyddade mot spänningstransienter. Mitt råd är att inte koppla om när modulerna är spänningssatta, och ännu bättre om modulerna sitter i samma case.
    Jag vet inte ens vad spänningstransienter är. Som sagt.. min kunskapsnivå är mycket låg här men vill gärna lära mig. Helst utan att bränna upp varken er-301 eller faderbank.

    Min faderbank är desktop. Så den är utanför caset.

  6. #6
    ZackZick
    ZackZick är inte uppkopplad
    ZackZicks avatar
    Veteran
    Spänningsspikar är ett annat ord. Grejen är att normalt är euro-modulernas ingångar och utgångar skyddade så att de åtminstone tål allt mellan +12 och -12V. Men om du kopplar direkt I2C mellan två kort så har du antagligen inga dylika skydd i i apparaterna och (I2C-signaler ligger mellan 0 och 3.3V eller 5V). Och det kan uppstå korta spänningssspikar när du kopplar om patchkablar mellan moduler, speciellt om det är moduler i två olika rack. Så koppla inte I2C-sladden med racken påslagna utan koppla in den med allt avstängt. Kan vara bra om det finns nån annan patchkabel mellan racken också inkopplad (mellan valfria moduler) för att säkra att rackens jordar är bra ihopkopplade. Så skulle nog jag göra. Viss ytterligare försiktighet krävs alltså.

  7. #7
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZackZick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Principiellt så borde det fungera men det känns som lite riskabelt då I2C-kretsarna nog inte är skyddade mot spänningstransienter. Mitt råd är att inte koppla om när modulerna är spänningssatta, och ännu bättre om modulerna sitter i samma case.
    Det är vad jag hört om i2c igenom 3.5mm kontakter.
    Koppla aldrig in/ur medans modularen är igång som en annars normalt gör med modularen.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-10-31, 22:42
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 02:08
  3. LED till RE-301?
    Av outshape i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 12:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •