Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kontakt instanser i Logic

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Kontakt instanser i Logic

    Hur jobbar ni med NI Kontakt i Logic nuförtiden?
    Historiskt sett har jag fått avsevärt bättre prestanda genom att använda Kontakt i Multi-out läge. Alltså bara en Kontakt instans men att man laddar upp ljuden på olika MIDI-kanaler och separata outputs.
    Behövs det fortfarande eller är det bara att mata på med nya kontakt-plugins för varje ljud?
    Hur gör ni?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har matat på för enkelhet (=lathet) men å andra sidan sällan som Kontakt har varit flaskhalsen. För orkesterarr tänker jag efter mer före, kanske för att det är mer genomkomponerat när det sätts upp.

  3. #3
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nu kör jag iofs Cubase, men jag har frångått att köra med Kontakt i multi-läge utan har nu en instans per instrument. Problemfritt.
    Flaskhalsen är väl snarare minnet än cpu.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tack för input. Ja, det är ju avsevärt enklare med nya instanser och då kanske man kan köra så helt enkelt.
    Min main-dator kör gamla Pro Tools HD 10 32bit med Memory-server för kontaktsamplingarna så där vågar jag inte byta arbetssätt men jag funderar på att ha en extra dator med modernare versioner av allting som blir som en fristående sample-player för mer orkesterbaserade ljudbibliotek och så kör jag tillbaka ljudet via spdif eller adat till pro tools-datorn. Jag trackar allt till audio rätt snabbt i vilket fall så i mixsituation behöver man inte jiddra men dubbla datorer utan det är mer i produktionsfas.
    Filmmusik-skaparna hade ju 10-15 datorer back in the days när det vara gigasampler som gällde, kommer ni ihåg Gigasampler

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kommer ni ihåg Gigasampler
    ...använder till och från GigaPlayer-Mac för en del gamla bibliotek i .GIG-format!

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...använder till och från GigaPlayer-Mac för en del gamla bibliotek i .GIG-format!
    Yo! Jag tror till och med att Kontakt kan läsa .gig filer?
    Även G-Player finns ju men är det den du menar?
    https://www.soundlib.com/gplayer/

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yo! Jag tror till och med att Kontakt kan läsa .gig filer?
    Även G-Player finns ju men är det den du menar?
    https://www.soundlib.com/gplayer/
    Så heter den ja! Testade med Kontakt-läsningen, men det blev en hel del skumma saker med mappning och switchar så jag såg det värt att investera i G-Player. Men använder sällan (som synes )

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kör inte Logic men en instans per ljud när det kommer till Kontakt. Tror det är lathet. Orkar inte routa och hålla på. Hehe.

    När jag fortfarande behövde köra en del .gig-filer använde jag LinuxSampler just för att Kontakt strulade ibland med .gig. Men ja, Kontakt stödjer konvertering av .gig. Den laddar inte dem rakt av utan behöver konvertera dem först.

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så heter den ja! Testade med Kontakt-läsningen, men det blev en hel del skumma saker med mappning och switchar så jag såg det värt att investera i G-Player. Men använder sällan (som synes )
    När vi ändå bytt ämne
    Jag har ju en licens på Tascam GVI kom jag på hehe, på e-licenser dongle...undrar var den är och undrar om Tascam GVI existerar fortfarande
    https://www.soundonsound.com/reviews/tascam-gvi

    Nope, las ner 2010, verkar bara vara Windows.

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör kontakt i logic. En instans per instrument. Ibland gör jag orkestrala grejer men orkar inte ens bråka då.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Försökte t om skapa en multi men hajade inte om det gick, fortfarande då i logic pro 9 men även Reason.

Liknande ämnen

  1. Glappkontakt är min kontakt är din kontakt en glappkontakt?
    Av hygienteknikern i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 16:27
  2. hitta kontakt i logic
    Av peter ripa i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 23:41
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 23:59
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •