Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Digitalporta med midi sync?

  1. #1
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran

    Digitalporta med midi sync?

    Filurar lite på att skaffa en digitalporta för att kunna spela in ljud, bas, lite gitarrer, sång, och synka upp med midi till den MC80 jag har på ingående.

    Det enda jag hittar med midiklocka är Tascam DP02, och med den verkar det bara gå att spela in två spår åt gången, vilket ju rent ut sagt suger...

    Några idéer?

  2. #2
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    tascam model 12 har midi, så den borde funka

  3. #3
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tascam model 12 har midi, så den borde funka
    Ser trevligt ut, men helt åt pipan för mycket pengar...

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Körde en gammal Korg D8 förut, den har midisync och agerar masterklocka alldeles ypperigt. Men den spelar också bara in två spår åt gången, så några orkester-sessions blir det inte tal om.

    Men väldigt bra och billig annars (typ 600:- på ebay)

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filurar lite på att skaffa en digitalporta för att kunna spela in ljud, bas, lite gitarrer, sång, och synka upp med midi till den MC80 jag har på ingående.

    Det enda jag hittar med midiklocka är Tascam DP02, och med den verkar det bara gå att spela in två spår åt gången, vilket ju rent ut sagt suger...

    Några idéer?
    Vad vill du komma åt med digitalporta som du inte kan komma åt via dator och interface?

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad vill du komma åt med digitalporta som du inte kan komma åt via dator och interface?
    Just slippa komma åt dator och interface?

    Har den känslan själv i alla fall, men det är så mycket bökigare. Men vill slippa den satans datorn hela dagarna.
    Hittade dock inget vettigt alternativ.
    Så sökte efter simpel bandspelar-DAW, men fanns inte så mycket vettigt där heller om man vill ha MIDI-synkc.
    Så får väl köra på Studio One ändå...med en triljard möjligheter som jag pillar runt i utan musik.
    Tillbaka på ruta 1.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Körde en gammal Korg D8 förut, den har midisync och agerar masterklocka alldeles ypperigt. Men den spelar också bara in två spår åt gången, så några orkester-sessions blir det inte tal om.

    Men väldigt bra och billig annars (typ 600:- på ebay)
    D16 i hyllan här. Midisync och 8 parallella in. Lite meckigare om man vill överföra till dator däremot.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad vill du komma åt med digitalporta som du inte kan komma åt via dator och interface?
    Jag spenderar redan 8+ timmar om dagen framför datorn, har full tillgång till allt jag skulle kunna drömma om och lite till när det gäller DAW/Plugin etc. och har absolut inget intresse av att jobba på det viset...

  9. #9
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Korgarna ser absolut intressanta ut, väldigt trevligt pris dessutom, tackar för tipset!

  10. #10
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spenderar redan 8+ timmar om dagen framför datorn, har full tillgång till allt jag skulle kunna drömma om och lite till när det gäller DAW/Plugin etc. och har absolut inget intresse av att jobba på det viset...
    Fattar precis. Jag testade ett par digitalportor av samma anledning som dig, men i min mening så var det inte värt det.
    Dels är det ganska varierande ljudkvalitet, vissa har märkbart kass kvalitet. Dels är det rätt bökigt att trixa med olika inspelningar, filnamn etc. Och fram för allt så slutade jag ju ändå vid datorn för att öppna inspelningarna och redigera

  11. #11
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just slippa komma åt dator och interface?

    Har den känslan själv i alla fall, men det är så mycket bökigare. Men vill slippa den satans datorn hela dagarna.
    Hittade dock inget vettigt alternativ.
    Så sökte efter simpel bandspelar-DAW, men fanns inte så mycket vettigt där heller om man vill ha MIDI-synkc.
    Så får väl köra på Studio One ändå...med en triljard möjligheter som jag pillar runt i utan musik.
    Tillbaka på ruta 1.
    Jag har inte någon ambition att producera färdiga låtar, vill bara ha ett enkelt skissblock för idéer. Begränsningen med två spårs inspelning åt gången, är sannolikt inte ett problem egentligen för min del, kändes nog mest mentalt fel...

  12. #12
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar precis. Jag testade ett par digitalportor av samma anledning som dig, men i min mening så var det inte värt det.
    Dels är det ganska varierande ljudkvalitet, vissa har märkbart kass kvalitet. Dels är det rätt bökigt att trixa med olika inspelningar, filnamn etc. Och fram för allt så slutade jag ju ändå vid datorn för att öppna inspelningarna och redigera
    Jag använder mobiltelefonen idag... lägger den på digitalpianot och lirar, tänkte bara hoppa upp två snäpp...

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar precis. Jag testade ett par digitalportor av samma anledning som dig, men i min mening så var det inte värt det.
    Dels är det ganska varierande ljudkvalitet, vissa har märkbart kass kvalitet. Dels är det rätt bökigt att trixa med olika inspelningar, filnamn etc. Och fram för allt så slutade jag ju ändå vid datorn för att öppna inspelningarna och redigera
    Någon specifik som jag kan skippa direkt, i din erfarenhet?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Just det - interna miken suger på Korgarna och auxutgången rekommenderas inte om du tänkt köra extern hårdvara. Däremot är det delvis touchscreen och vettigt jogwheel så övrig hantering är smidig tycker jag. Men så körde jag den länge som enda inspelare och delar av mitt album är inspelat på den också. Kort slaglängd på potarna (som så ofta på smågrejer) men interneffekterna är mycket bättre än mycket jag hört och AD/DA-omvandlarna också (i portavärlden).

  15. #15
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon specifik som jag kan skippa direkt, i din erfarenhet?
    Jag tycker det var märkbart dålig inspelningskvalitet på Zoom R16, har inte testat R24 men skulle utgå från att det är samma.

    Jag har också varit en mobiltelefonsinspelare under lång tid, faktum är att jag ändå föredrog det framför digitalporta
    Jag hade alltid mobilen med på alla rep förut.

    Min tanke med digitalportan var typ att ha hela bandet uppmickat helatiden och spela in, sen bara ta med minneskortet hem och fixa med. Blev sugen på att ha det så igen nu. Lär mig aldrig.

  16. #16
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det var märkbart dålig inspelningskvalitet på Zoom R16, har inte testat R24 men skulle utgå från att det är samma.

    Jag har också varit en mobiltelefonsinspelare under lång tid, faktum är att jag ändå föredrog det framför digitalporta
    Jag hade alltid mobilen med på alla rep förut.

    Min tanke med digitalportan var typ att ha hela bandet uppmickat helatiden och spela in, sen bara ta med minneskortet hem och fixa med. Blev sugen på att ha det så igen nu. Lär mig aldrig.
    HAHAHA, jag kan absolut förstå dina tankegångar.

    Jag har tidigare i livet alltid haft olika inkarnationer av hemstudios, produktionsrum osv. och har nu lagt allt det på hyllan, men jag är fortfarande musikant och har en tendens att poppa ur mig kompositioner när jag minst anar det.

    Vill inte ha en ny "hemstudio", men en liten musikhörna där jag kan sitta och påta runt digitalpianot (mer idealiskt när jag inte bor i lägenhet en dag, ett riktigt piano) och lite syntmoduler (gillar att peta ljud med), är det jag försöker skapa här, med fokus på spela/skissa/komponera och peta ljud, och skulle jag en dag trappa upp min ambition, så har jag tillräckligt med vänner som har bra studios, och kan isåfall ta en weekend hos någon av dem istället.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-04-01 klockan 15:28.

  17. #17
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det - interna miken suger på Korgarna och auxutgången rekommenderas inte om du tänkt köra extern hårdvara. Däremot är det delvis touchscreen och vettigt jogwheel så övrig hantering är smidig tycker jag. Men så körde jag den länge som enda inspelare och delar av mitt album är inspelat på den också. Kort slaglängd på potarna (som så ofta på smågrejer) men interneffekterna är mycket bättre än mycket jag hört och AD/DA-omvandlarna också (i portavärlden).
    Det låter ju faktiskt inte så dumt, kort slaglängd är inget problem, ska inte producera saker här.

    EDIT: Ser dessutom här nu att D16 kan spela in 8 spår samtidigt, vilket ju är helt perfekt! Avsaknad av fantommatning kan väl kännas lite underligt, men å andra sidan, ska man bli så "professionell" kan man ju köpa en billig preamp.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-04-01 klockan 15:31.

  18. #18
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det var märkbart dålig inspelningskvalitet på Zoom R16, har inte testat R24 men skulle utgå från att det är samma.
    Va? Har själv kört R24 i flera år och senare uppgraderat till Livetrak L-12. Vad är det som skulle låta dåligt? Tycker åtminstone de här modellerna (har inte testat R16) låter riktigt bra. Då har jag iofs inte mickat upp en symfoniorkester å andra sidan.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Antingen är det skillnad på R24 och R16, eller så är det fel på någon av oss, troligtvis mig i så fall.

    Nä men jag tyckte att det var tydligt dåligt ljud. Digitalgrynigt och platt.

  20. #20
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Kikat runt lite här idag, Tascam Model 12 känns väldigt lockande, jag har ingen brådska här, sannolikt kommer jag inte köpa maskin förrän till hösten/vintern, kommer ha fullt upp med annat innan dess, så det är väl bara att hålla utkik efter en bra deal på en sådan...

    Och jag misstänker att jag är inte är så olik många andra här på 99, gedigen research i god tid är av högsta vikt...


  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag misstänker att jag är inte är så olik många andra här på 99, gedigen research i god tid är av högsta vikt...

    Låt det inte bli lika långdraget bara... De flesta här siktar ju på syntar från 70-80-talet!

  22. #22
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt det inte bli lika långdraget bara... De flesta här siktar ju på syntar från 70-80-talet!
    hehehe!

  23. #23
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en Roland vs1880 som jag är rätt nöjd med. Också 8-in och midi mm. även fantom på två kanaler. Vet ingenting om resten av serien.

  24. #24
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det blev en Yamaha AW1600, letade samtidigt efter en liten smidig bra keyboardmixer, vilket den här även kommer att klara finfint...

    Grym maskin, 8 kombinerade line/mic ingångar, fantommatning i grupper om 1-4, 5-8, S/PDIF I/O, Stereo main out (obal.), Monitor/Aux out (obal.), och midi samt USB för att skicka ljudfiler fram och tillbaka (ej ljudkort).

    Dessutom har den tempo map kopplat till metronom och till midiklocka, det går att göra tempo maps med taktbyten, temposkiften osv. och spelar man då in med detta, och sen kopplar på en extern midisequencer, så kan den styra så att sequencern hakar på, grymt smart. Vilket gör att det är inge problem att spela in skisser och idéer, sålänge man bara planerar lite med tempo osv. och ser till att köra med tempo map, så kan man synka upp det sen när andan faller på och bygga vidare.

    290 eur inkl. frakt (från en musikaffär i Italien).. Skickas i nästa vecka.

    Grymt spännande, hoppas den hinner komma hit innan nästa vecka är över!
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-04-12 klockan 07:33.

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härligt!

    Hoppas inte för mycket på frakten bara. Viruspaniken har försenat allt för mig, och det ganska mycket.

  26. #26
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Ja tyvärr lär det förmodligen ta lite längre än vad jag hoppas på, helt klart...

    Skoj ska det bli oavsett dock!


  27. #27
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Kompletterade keyboardhörnan med ett sånt här (nattens inköp..) för att husera AW1600 och annat...

    https://www.amazon.es/VCM-Masola-Esc...n&sr=1-95&th=1

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kompletterade keyboardhörnan med ett sånt här (nattens inköp..) för att husera AW1600 och annat...

    https://www.amazon.es/VCM-Masola-Esc...n&sr=1-95&th=1
    Lite Zen kan ju behövs om det dröjer.

  29. #29
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite Zen kan ju behövs om det dröjer.
    Hehehe!!

  30. #30
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antingen är det skillnad på R24 och R16, eller så är det fel på någon av oss, troligtvis mig i så fall.

    Nä men jag tyckte att det var tydligt dåligt ljud. Digitalgrynigt och platt.
    En bandkompis och jag har varssin R16, tycker inte det är något fel eller märkligt med ljudet. Enda anledningen till att jag inte använder min hemma är att Edirols M-16DX har 16 samtidiga kanaler (men det är ingen DAW utan "bara" ett ljudkort förklädd till mixer).

    Sen får jag säga att jag motsatte mig dator-DAW fram till för några år sedan, bl a med motivationen att jag sitter tillräckligt framför datorer dagtid. Men nu kör jag Ardour sedan några år tillbaka, framförallt om man vill ha den som skissblock så behöver man inte stirra så mycket på skärmen. Skulle jag ha med mig en enkel mobil studio skulle det nog bli någon tio år gammal laptop med Linux och Ardour, och en R16 eller M-16DX. Skulle duga helt utmärkt som skissblock, och utresultatet är kompatibelt med nyare grejor om man vill jobba vidare med det sen, i motsats till gamla hårdvaru-DAW:ar som kan vara lite krångliga att få ut .wav-filer ur rakt upp och ner.

  31. #31
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Lol Ricard vi har samma grejer. Mina portabel studio / live ljudkort

Liknande ämnen

  1. Audio till DIN/Midi-sync = Innerclock Sync-Lock
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2021-08-11, 20:10
  2. Back track på iPhone med MIDI sync? Tips?
    Av outshape i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-11, 14:20
  3. Problem med sync till midi clock någon?
    Av whisper i forum Ableton
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 14:17
  4. Starta Roland CSQ-600 med midi sync
    Av Lofi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 07:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •