Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Problem med tajming, inspelningarna hamnar "fel" :(

  1. #1
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran

    Problem med tajming, inspelningarna hamnar "fel" :(

    Hola!

    Nu har jag målat in mig i ett hörn som det verkar. Håller på med en låt där trumkompet är logics drummer som spelar nån "neo soul" (jo jag v e t...). Grejen är att jag har upptäckt att trummisen spelar med känsla, bl a swing och "pull" som jag såg när jag tyckte på en knapp. Så grejen är ju den att trumslagen ligger lite "off"mot griden. Men eftersom låten jag håller på med har lite feeling så har jag spelat till trumkompet och kvantiserat väldigt "löst" med den högsta upplösningen på... 64(?) och har fått ihop låten jävligt fint. Det låter proffsigt och "musikaliskt" t o m...

    Och så länge jag spelar via midi från Logic X och låter maskinerna spela upp ljuden så låter det riktigt bra (jupp, sjukt nöjd skogge, igen!) men nu när jag skulle spela in syntharna via ljudkortet och in i Logic så hamnar ljudfilerna fel i förhållande till midifilerna. Efter lite trilskande kom jag på att man kunde stänga av "snap"-funktionen helt och trodde att jag hade löst det men det hamnar fortfarande lite fel och hela den fina känslan försvinner i liret.

    Finns det någonting annat att ställa in / stänga av / ändra så att ljudfilerna hamnar exakt så som Logic midispelar upp dem?

    Hilfe!

  2. #2
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Finns det ingen tidsinställning +/- per spår i Logic?
    Googlade på "logic latency compensation".
    Preferences/devices/recording delay, den inställningen borde lösa det hela.
    Senast redigerat av kockpit den 2020-02-26 klockan 07:24.

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Lägg en kvantiserad ”etta” före det du splar in med alla spåren o flytta sen audiospåren så dom lajnar upp med griden.
    Svårt att komma ifrån detta, särskilt med saker som spelas in med mick.
    Håll låg buffer och lägg inga pluggar förns allt är inspelat!

  4. #4
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att komma ifrån detta
    Möööh…

  5. #5

    Veteran
    Njae inspelning med mick sitter allt.
    Problemen brukar uppstå när man blandar in "gammel" MIDI och externa syntar som man spelar in på ljudspår.

  6. #6
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemen brukar uppstå när man blandar in "gammel" MIDI och externa syntar som man spelar in på ljudspår.
    Exakt så.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Latency compensation är det enda du ska behöva bry dig om. Har du avaktiverat det? Ska definitivt vara på.

  8. #8
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Latency compensation är det enda du ska behöva bry dig om. Har du avaktiverat det? Ska definitivt vara på.
    Inte medvetet i alla fall. Är på jobbet nu så jag får kolla och gråta vidare när jag kommer hem
    Problemet är att jag inte kan flytta trumspåret heller då det är levande. Massa slag och grejer ändras.
    Det är ju också vad jag förstår redan en ljudfil men kanske kan man hårdrendera den och lägga "rätt" för att sedan flytta midinoterna mera rätt efter griden? Nu ligger ju nästan allt och släpar lite. Men det låter ju så himla bra så jag är rädd för att flytta någonting och inte få ihop det igen...

    Enklast vore att Logic spelar in det exakt som det kommer bara!?
    Senast redigerat av skogge den 2020-02-26 klockan 08:14.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Det ska inte vara några problem alls, kolla inställningarna nämnda ovan.

  10. #10
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte medvetet i alla fall. Är på jobbet nu så jag får kolla och gråta vidare när jag kommer hem
    Problemet är att jag inte kan flytta trumspåret heller då det är levande. Massa slag och grejer ändras.
    Det är ju också vad jag förstår redan en ljudfil men kanske kan man hårdrendera den och lägga "rätt" för att sedan flytta midinoterna mera rätt efter griden? Nu ligger ju nästan allt och släpar lite. Men det låter ju så himla bra så jag är rädd för att flytta någonting och inte få ihop det igen...

    Enklast vore att Logic spelar in det exakt som det kommer bara!?
    Jag kanske fattat problemet fel så ignorera om jag är helt off - men Drummer-spår kan ju enkelt konverteras till midi (högerklick - convert to midi region). Då ändras de inte om man flyttar runt dem.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är inte riktigt med på hur du (inte) gör. Men angående känslan i trumspåret så kan du kvantisera efter det om du vill överföra den till övriga spår.

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Latency compensation i all ära, MEN det blir lite lag om du har midispår som styr externa syntar samtidigt som du har midispår för softsyntar OCH du sen spelar in de externa som audiofiler. Då får man dra liiiite i audiofilerna för att rätta till det.

    Detta störde mig så pass mycket att jag först sket i externa syntar blandat med softsyntar, men sen jag skaffade en extern syncgrunka (syncgen 2) som jag ställer in så funkar det. Den sköter kopplingen mellan DAW o min hw-sequencer (jepp, de midispår som styr mina hw-syntar styrs av extern HW-sequencer - Cirklon) via audiopulser som skickas ut från outputs på ljudkorten till syncgrunkan som SEN midistyr alla HWsyntar.

    Eller så vänjer man sig o drar lite i audiofilerna. Dra gärna liiiite för mycket på trummorna så att de ligger en mikromillimeter före. Då blir det extra shysst sväng

  13. #13
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så vänjer man sig o drar lite i audiofilerna. Dra gärna liiiite för mycket på trummorna så att de ligger en mikromillimeter före. Då blir det extra shysst sväng
    Ja du är ju 99:ans sväng-maestro. Tror att du kommer uppskatta denna (men jag hoppas samtidigt att den inte kommer skrämma iväg andra... )

  14. #14
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du är ju 99:ans sväng-maestro. Tror att du kommer uppskatta denna (men jag hoppas samtidigt att den inte kommer skrämma iväg andra... )
    älskar sväng, men det måste vara tight. Dvs inte svänga upp/ner efterhand

  15. #15
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Sänkte buffer-värdet rejält och stängde av allt som har med snap att göra. Funkar hyfsat. Har fått peta lite på vissa audiospår för att det ska låta som tänkt men annars är jag på gång med mix. Sablar vilken låt det blir!

    Den har liksom bara favoritpartier i en fin helhet. Jag längtar så hårt efter att den ska bli klar!!!!!!!

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag längtar så hårt efter att den ska bli klar!!!!!!!
    Härlig känsla! Nyfiken blir man!

  17. #17
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sänkte buffer-värdet rejält och stängde av allt som har med snap att göra. Funkar hyfsat. Har fått peta lite på vissa audiospår för att det ska låta som tänkt men annars är jag på gång med mix. Sablar vilken låt det blir!

    Den har liksom bara favoritpartier i en fin helhet. Jag längtar så hårt efter att den ska bli klar!!!!!!!
    gött

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men har du kollat de inställningar som vi tipsat om?

    Så slipper du sitta manuellt och dra i ljudspåren.

  19. #19
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men har du kollat de inställningar som vi tipsat om?

    Så slipper du sitta manuellt och dra i ljudspåren.
    Jo jag har fipplat lite fram och tillbaka men det är lite läskigt när jag inte riktigt vet vad jag håller på med

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-06, 14:08
  2. Skumt "problem" med M-Audio 1814
    Av synthetic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 18:10
  3. Problem med "mono"-instrument
    Av mickekling i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 21:40
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 23:33
  5. Proteus 2k, problem med "huvudratten"
    Av Haplo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-24, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •