Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Bättre dator - mer latency

  1. #1
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Bättre dator - mer latency

    Hallå där. Köpte mig precis en laptop som jag tänkte skulle ersätta min gamla stationära. Laptopen är en HP Spectre x360 15 tum, och på alla sätt och vis en bättre dator än den gamla- Den har 16GB RAM, Intel core I7 (10th gen) och en ssd-disk. Min gamla hade 3 år på nacken, 8GB RAM, ingen SSD men förvisso en i7-processor (äldre variant).

    Trots detta så kan jag nu inte köra med en buffer size mindre än 512, om ens det. Drar jag in en rimlig mängd pluggar så måste jag höja till 2000 för att ens kunna använda programmet. Jag fattar inte.

    Jag sitter i Studio One 3, har ett PreSonus Audiobox itwo som ljudkort (ca 5 år gammalt). Alla drivrutiner och program är uppdaterade till senaste versionen. Det enda jag kan tänka mig är att det blir någon mismatch med datorns USB 3.1 och ljudkortets 2.0. Men det ska väl vara kompatibelt neråt eller?

    Jättejättetacksam för eventuell hjälp eller klapp på axeln.

    /Julius M.
    Senast redigerat av Juliusmarstorp den 2020-02-24 klockan 18:28.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Surfa fram chisettets drivrutin + usb på tillverkarens hemsida om du missat det eller vad menar du med alla drivrutiner ?

  3. #3
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Alla drivrutiner som i att ljudkortets drivrutin (Universal control) är uppdaterad, själva DAW:et är också uppdaterat. Hänger inte riktigt med på vad du menar med "chisettet drivrutin + usb" ? Tack för svar!

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Surfa in på tillverkarens sida och ange din datormodell noga där under drivers. kanske under support.

  5. #5
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ok, tack!!

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ju inte säkert att det var det men... till 98% skulle jag tro att det är så. Till o med folk som håller på med datorer vet inte om det här och anger "jag har installerat alla senaste drivrutinerna".

    Det märks bara när man har lite högre krav

  7. #7
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Först: Vad Modellear sa!
    Sen:
    Vad har du för OS? Är det konfigurerat på optimalt vis?
    Vad kör du för annan mjukvara? Kan det vara något där som ligger och tuggar i bakgrunden? Kollat om du har någon process som glufsar i sig CPU-cykler.
    Och så dubbelkolla de där enkla sakerna. Kör du verkligen med ASIO eller har det halkat in på DirectSound? Testa att gå via en USB 2-port.

    Lycka till.

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Du kör USB, redan där börjar varningsklockorna ringa. Sedan är det starkt avhängigt vilket chipset du har inuti din bärbara som hanterar detta.

    Just denna maskins bragdnummer verkar vara att kunna vika skärmen över horisontallinjen och samtidigt vara så tunn och "sexig" (HPs egna PR, obs) som möjiigt. Det kanske inte är den bästa maskinen för musikproduktion?

    Men den verkar ju ha 2 stycken Thunderbolt 3 portar. Kanske undersöka huruvida dessa går att nyttja bättre för audio?

  9. #9
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Om burken har internt grafikkort (som använder vanligt minne) eller något specialtjosan med skärmen så kanske det är en möjlighet att all grafikbearbetning/minneskopiering kvaddar ljudet? Jag jämför lite med min dual-screen setup (2k+4k) med onboard grafikkort där ljudet hackar som tusan när jag flyttar fönster på den ena skärmen. Du kanske har råkat ut för liknande men värre fenomen?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    USB är lugnt, funkar bra.

    Tror på ljudkortdrivare / ljudkortfirmware.

    Samt onödiga bakgrundsappar vid många bundlade / medföljande installationer i Win-miljö. Deletea / avaktivera tunga virusskydd mm.

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    USB är lugnt, funkar bra.

    Tror på ljudkortdrivare / ljudkortfirmware
    Kan absolut vara så att drivrutinerna inte är optimerade för datorns chipset. Har du möjlighet att låna ett annat audiointerface av annan tillverkare för att kolla om det är det som är problemet? Ljudkortet har relativt sett några år på nacken och jag vet inte hur bra Presonus är på att supporta "äldre" produkter med drivirutiner och firmware?

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Första steget borde att vara att köra på datorns interna ljudkort och se om det blir skillnad.

  13. #13
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första steget borde att vara att köra på datorns interna ljudkort och se om det blir skillnad.
    Det är en Windowsburk och enkla interna kort brukar väl sällan ha ASIO drivrutiner? Fast du menar kanske med ASIO4ALL då?

  14. #14
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Vilken i7 är det du har valt? Om det inte är 9750H så är det CPU som är flaskhalsen.

  15. #15
    shooter_aj
    shooter_aj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Se till att power plan är satt på High Performance och se eventuellt över minimum cpu state så processorn inte går ner i hastighet.

  16. #16
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte säkert att det var det men... till 98% skulle jag tro att det är så. Till o med folk som håller på med datorer vet inte om det här och anger "jag har installerat alla senaste drivrutinerna".

    Det märks bara när man har lite högre krav
    Tack för alla svar! Detta öppnade en helt ny värld för mig hehe. Finns tydligen hur många drivrutiner som helst att installera, fattar inte riktigt vilka jag ska köra på dock! Installerade de som hette något med "chipset" och de som hade nåt med ljud att göra. Återkommer med resultat!

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ett chipset har alla datorer. Det handlar om vilka kretsar din dator består av. Har du otur kan det vara så att tillverkaren använder något fabrikat eller någon modell som inte är kompatibel med ditt ljudkort.

    Tipset handlar om att du ska försöka googla: "[ditt specifika chipset]" "[ditt ljudkort]", eller något i den stilen, för att se om du får några träffar om att just den kombinationen brukar krångla.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    drivrutiner för moderkort/chipset är förinstallerat på bärbara. Bygger du en pc från scratch behöver man installera det.
    Att gå från stationär till bärbar är aldrig en wowupplevelse prestandamässigt
    Slå av alla strömsparfunktioner.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken i7 är det du har valt? Om det inte är 9750H så är det CPU som är flaskhalsen.
    Jag vill bara nämna att jag kör på en 2600k fortfarande och den har väldigt låg latency fortfarande om man belastar den vettigt. Dock med ett PCIe ljudkort. bryr mig sällan vilka processorer det är i dag men tror att det är bara vissa laptops som har problem för dom är med gjorda för att batteriet ska räcka länge.

    en generation tio I7 vilken som helst borde ju duga fint och det är aldrig på en sådan problemet ligger. Man kan nog även vända sig mot någon I7 som drar mindre ström i dag som nog går bättre än den jag har.

    det är bara drivrutiner och annat som det handlar om här så länge inte något är trasigt helt enkelt men i vanliga fall så brukar ju allt tvärdö... Eventuellt något antivirus som ligger och jobbar eller autouppdate med mera. Stäng av allt man inte behöver.

    ctrl/Alt/ Del och kolla vad alla program är för något och googla på allt avinstallera allt man inte ska ha och stäng av autostart, kan ju vara helt onödigt att spotify är i gång automatisk till exempel.

    Stäng av allt man kan när man testar ett musikprogram...

    Finns massor med ytterligare optimeringar att göra.

  20. #20
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drivrutiner för moderkort/chipset är förinstallerat på bärbara. Bygger du en pc från scratch behöver man installera det.
    Aha men se där... Nej !

    Det räcker inte att köra en vanlig installering för att det ska ske... är chippsettdrivrutinen med när du installerar Windows ? Svar ja det är den men Windows innehåller miljontals med gamla drivrutiner och den är med där.... Någon gammal universaldrivutin eller rätt drivrutin men den är den första som dom släppte. Microsoft sitter inte och kollar upp så att alla drivrutiner är färska.

    Datorn kommer att fungera i bland bra och i bland dåligt men du märker det inte alltid att den går dåligt och surfar du och ser film och gör kontorssaker så kommer du aldrig märka något.

    Nu har någon problem och då är det här något man kollar upp först innan man gör något annat Så även BIOS i vissa fall. Kan släppas fem- sex nya drivrutiner eller mer innan alla är nöjda.

  21. #21
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en generation tio I7 vilken som helst borde ju duga fint och det är aldrig på en sådan problemet ligger. Man kan nog även vända sig mot någon I7 som drar mindre ström i dag som nog går bättre än den jag har.
    Stämmer tyvärr inte riktigt i alla lägen. Har ganska många kunder vars program fungerar bättre med äldre generationers CPU:er än nya. Kan vara att man valt en strömsnål variant av CPU, alternativt att programmet/plugins inte kan nyttja flera kärnor effektivt. Nya generationernas CPU:er bygger på lägre klockhastighet och fler kärnor kontra de äldre generationerna som har färre kärnor med hög klockhastighet. Hög klockhastighet är en fördel i större delen av fallen, är min erfarenhet.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stämmer tyvärr inte riktigt i alla lägen. Har ganska många kunder vars program fungerar bättre med äldre generationers CPU:er än nya. Kan vara att man valt en strömsnål variant av CPU, alternativt att programmet/plugins inte kan nyttja flera kärnor effektivt. Nya generationernas CPU:er bygger på lägre klockhastighet och fler kärnor kontra de äldre generationerna som har färre kärnor med hög klockhastighet. Hög klockhastighet är en fördel i större delen av fallen, är min erfarenhet.
    Ja du kan ju ha rätt har inte kollat över det så noga de senaste åren... men exempelvis gamers säger ju samma saker fortfarande så ja det bör stämma.
    Många stänger av hypertrading i BIOS Bättre om programmet själv får bestämma över resurserna.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du kan ju ha rätt har inte kollat över det så noga de senaste åren... men exempelvis gamers säger ju samma saker fortfarande så ja det bör stämma.
    Många stänger av hypertrading i BIOS Bättre om programmet själv får bestämma över resurserna.
    Knappast aktuellt 2020 att stänga av Hyperthreading.

  24. #24
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Vissa spel går bättre med hypertrading avstängt än i dag. Battlegrounds exempelvis går bättre avstängt. Det är fler spel som går bättre med det avstängt. Man får helt enkelt prova sig fram.

    Hur det är med musikprogram har jag faktiskt inte provat och det skulle vara intressant att se..
    Senast redigerat av Modellear den 2020-02-26 klockan 18:14.

  25. #25
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knappast aktuellt 2020 att stänga av Hyperthreading.
    Sök på nätet så ser du att det finns massor om det och att det inte alls är självklart att det är bättre påslaget och det gäller även för DAW.

  26. #26
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Uppdatering!

    Har nu fastslått att detta problemet kvarstår även efter jag uppdaterat diverse drivrutiner för chipset, ljudkort och grafik. Förmodligen för att jag inte förstår alls vad jag håller på med. Kan även tillägga att problemet också gäller uppspelning av i stort sett vilken form av ljud som helst (inkl. Spotify etc.), alltså inte bara i DAW även om det blir mer påtagligt där.

    Såhär brukar det funka:
    Jag skapar ett projekt i DAW, går bra till en början men ju fler mjukvaruinstrument/ljudspår jag lägger till, ju oftare kommer lagget/bruset. Lagget brukar smyga sig på och bli mer och mer tills det når en peak där allt blir tyst i en millisekund. Sen efter det funkar allt som vanligt i 5-10 min. Och så börjar det om. Har provat att använda det inbyggda ljudkortet men det laggar också fast på ett annat sätt. Där fryser allt lite då och då istället.

    Mvh fortfarande vilsen.

  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En tanke är att något annat kanske är trasigt? Exempelvis minnet till datorn, det kan ge rätt märkliga effekter.

  28. #28
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Du kan testa och köra det här programmet. Det kommer inte fixa problemet men kan hjälpa dig att analysera det. https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

    Om du inte ens kan spela ljud i spotify eller köra med buffer < 512 samples så låter det verkligen som att nåt är knas.
    Senast redigerat av makari den 2020-03-04 klockan 11:41.

  29. #29
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan testa och köra det här programmet. Det kommer inte fixa problemet men kan hjälpa dig att analysera det. https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml
    Tack! Står att den ska klara av utan några dropouts.

  30. #30
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hmm då var det svårare.

    Dra ut allt som går och se om du kan plocka ur ena minnet, gör en test och kör sedan med det andra. eller har du två (GB minnen i tro? Antar att det är standard även nuförtiden). eller om du har ett annat minne liggandes i nån annan laptop så testa med det i stället.


    Jag skulle testat det med allt onödigt utdraget.

    Se till att göra göra en CTRL alt del tryck på dessa i i den ordningen och håll in dom. Aktivitetshanteraren. kolla alla program som är i gång och stäng av allt som går... Att från virusprogram, Se till att i programmen så stänger du av autostart, vid omstart /bot.

    Se verkligen till att avinstallera allt du inte vill ha /behöver just nu.
    Många nyinköpt datorer är fyllda upp till bredden med skräprogram av olika grad, Asus har vart sjukt fyllda med gig efter gig med ren ointressant dynga så till den grad att jag valde att radera hårddisken och göra en egen installering i stället.

    Noll koll på hur HP gjort men... bort med skiten. Googla på allt i den där stapeln som dyker upp.

    Annars misstänker jag att det nog är något som är trasigt helt enkelt.

    Skynda dig i sådana fall att kontakta dom du köpt av... ju tidigare ju bättre.

  31. #31
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Låter mer som hårdvarufel som nämnt ovan. Börja inte riva i datorn om du har garanti! Byt ut den eller få den fixad på garantin istället.

  32. #32
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter mer som hårdvarufel som nämnt ovan. Börja inte riva i datorn om du har garanti! Byt ut den eller få den fixad på garantin istället.
    1+

  33. #33
    Juliusmarstorp
    Juliusmarstorp är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ok, tack för alla svar! Kontaktar HP helt enkelt.

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Juliusmarstorp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, tack för alla svar! Kontaktar HP helt enkelt.
    Skynda dig lite med det där... är man snabb så är dom mycket lättare att ha med att göra. inom något dygn så får man nytt sen ska dom reparera och sen efter nått halvår så börjar det bli svårare och bevisbördan är annan mer på en själv mer och mer...beroende på om felet är uppenbart fabriksfel eller vad det nu är.

Liknande ämnen

  1. Bättre ljudkort, mic, eller bara jobba i bättre miljö?
    Av Sjöö i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-11-22, 12:20
  2. Seriöst ! Köpa ny dator eller mer hårdvara
    Av Jätten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-08-22, 15:50
  3. Midi dator-dator
    Av pme i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-09-29, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •